edlemmerne af Folketingets Europaudvalg deres stedfortrædere ag Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 15. april  2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat  om Kommissionens forslag til kommissionsbeslutning om ændring af bilaget til Rådets og Parlamentets direktiv 2002/95/EC om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet). Kommissionen har meddelt, at forslaget skal til afstemning i den tekniske komité på mødet den 19. april 2005. Til orientering kan det oplyses, at forslaget vurderes at reducere beskyttelsesniveauet hvad angår både de foreslåede undtagelser for deca-BDE i plastik i elektriske og elektroniske produkter og for bly i bly-bronze belægninger eller bøsninger i elektriske og elektroniske produkter, idet bekendtgørelse nr. 1008 af 12. oktober 2004 forbyder med virkning fra 1. juli 2006 salg af elektriske og elektroniske produkter, som indeholder bl.a. bly og bromere- de flammehæmmere. For så vidt angår bly i bly-bronze belægninger eller bøsninger i elek- triske eller elektroniske produkter vurderes der imidlertid ikke at være substitutionsmulig- heder eller tekniske alternativer. Materialet er ligeledes sendt til folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
2 Miljøstyrelsen 13. april 2005 Kemikalieenheden J.nr. D 302-0005 Miljøministeriet ksk/MST, sca/MIM   Ledelsessekretariatet, EU-K NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til Kommissionsbeslutning om ændring af bilaget til Rådets og Parlamentets direktiv 2002/95/EC  om  begrænsning  af  anvendelsen  af  visse  farlige  stoffer  i  elektrisk  og  elektronisk  udstyr (RoHS-direktivet) Doc. ..   Kommissionen sendte den 21. marts 2005 ovennævnte forslag til medlemstaterne. Kommissionen har meddelt, at forslaget skal til afstemning i den tekniske komité på mødet d. 19. april 2005. Den tekniske komité følger forskriftsproceduren beskrevet i artikel 5 i afgørelse 1999/468/EF. Vedta- gelse forudsætter kvalificeret flertal i komitéen.   Forslaget  har  to  formål:  Dels  at  undtage  den  bromerede  flammehæmmer  deca-BDE  an- vendt i plastic fra RoHS-direktivets generelle forbud mod indhold af visse farlige stoffer i elektriske og elektroniske produkter. Det generelle forbud får virkning fra d. 1. juli 2006. Dels ønskes bly anvendt i bly-bronze belægninger og bøsninger undtaget fra det generelle forbud. Det er generelt dansk holdning, at de problematiske/skadelige bromerede flammehæmmere skal udfases, og herunder at det kommende generelle forbud mod indhold af deca-BDE i elektriske og elektroniske produkter skal opretholdes. Hvad  angår  undtagelsen  for  deca-BDE  i  plastik  i  elektriske  og  elektroniske  produkter  er den ikke acceptabel fra et dansk synspunkt. Danmark vil derfor modsætte sig Kommissio- nens forslag og arbejde for at etablere et blokerende mindretal mod forslaget i komitéen. Såfremt der ikke etableres et sådant blokerende mindretal, vil Danmark søge at etablere et blokerende mindretal for en tidsbegrænset undtagelse af deca-BDE i op til 18 måneder. Et sådant blokerende mindretal vil bevirke at sagen må drøftes politisk i Rådet, hvor Danmark så igen kan søge tilslutning til en afvisning af Kommissionens forslag.  
3 Miljøstyrelsen 13. april 2005 Kemikalieenheden J.nr. D 302-0005 Miljøministeriet ksk/MST, sca/MIM  
4 Ledelsessekretariatet, EU-K GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til Kommissionsbeslutning om ændring af bilaget til Rådets og Parlamentets direktiv 2002/95/EC  om  begrænsning  af  anvendelsen  af  visse  farlige  stoffer  i  elektrisk  og  elektronisk  udstyr (RoHS-direktivet) Doc. ..   1.   Status Kommissionen  sendte den 21. marts 2005 ovennævnte forslag til medlemstaterne. Forslaget har hjemmel i artikel  5(1)(b) i Rådets og Parlamentets direktiv 2002/95/EC af 27. januar 2003 om begrænsning  af  anvendelsen  af  visse  farlige  stoffer  i  elektrisk  og  elektronisk  udstyr  (RoHS- direktivet). RoHS-direktivet har hjemmel i traktatens artikel 95. Kommissionen har meddelt, at forslaget skal til afstemning i den tekniske komité på mødet d. 19. april 2005. Den tekniske komité er nedsat i henhold til artikel 18 i Rådets direktiv 75/442/EF, og føl- ger forskriftsproceduren beskrevet i artikel 5 i afgørelse 1999/468/EF. Vedtagelse forud- sætter kvalificeret flertal i komitéen.   2.   Formål og indhold Forslaget har to formål: Dels at undtage den bromerede flammehæmmer deca-BDE anvendt i plastic fra RoHS-direktivets generelle forbud mod indhold af visse farlige stoffer i elektriske og elektroniske produkter. Det generelle forbud får virkning fra d. 1. juli 2006. Dels ønskes bly anvendt i bly-bronze belægninger og bøsninger und- taget fra det generelle forbud. For så vidt angår deca-BDE er Kommissionens begrundelse for at undtage deca- BDE, at risikovurderingen af Deca-BDE, under Rådets forordning EEC (793/93) af 23.  marts  1993  om  vurdering  og  kontrol  af  risikoen  ved  eksisterende  stoffer,  har konkluderet at der ikke er påvist skadelige virkninger for forbrugere  som følge af eksponering af deca-BDE. Kommissionen finder derfor ikke, at der på nuværende tidspunkt er behov for yderligere foranstaltninger for at begrænse risikoen.  Kom- missionen anfører endvidere, at risikovurderingen forudsætter yderligere undersø- gelser af stoffet, og at industrien har igangsat et frivilligt reduktionsprogram for stoffet. For så vidt angår bly anvendt i bly-bronze belægninger og bøsninger finder Kom- missionen  det  dokumenteret,  at  der  ikke  er  fundet  substitutionsmuligheder  eller tekniske alternativer til denne anvendelse af bly.
5 3.   Nærhedsprincippet Ikke relevant. 4.   konsekvenser for Danmark Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:   RoHS-direktivet er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 1008 af 12. okto- ber 2004.   Bekendtgørelsen forbyder med virkning fra 1. juli 2006 import og salg af elektriske og elek- troniske produkter, som indeholder bly, kviksølv, cadmium, hexavalent chrom og de bro- merede  flammehæmmere  polybromerede  biphenyler  (PBB)  eller  polybromerede  dipheny- lethere (PBDE). Deca-DBE er en af de polybromerede diphenylethere (PDBE). Forslaget vil kunne gennemføres ved ændring af denne bekendtgørelse. Forslagets økonomiske konsekvenser:    Forslaget  har  ingen  væsentlige  økonomiske  konsekvenser  for  stat,  amter  eller kommuner. Det er Miljøstyrelsens vurdering, at forslaget ikke vil have væsentlige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet eller borgerne. Beskyttelsesniveau:    Forslaget vurderes at reducere beskyttelsesniveauet hvad angår både undtagelserne for deca-BDE i plastik i elektriske og elektroniske produkter og for bly i bly-bronze belægninger  eller  bøsninger  i  elektriske  og  elektroniske  produkter.  Der  vurderes imidlertid ikke at være substitutionsmuligheder eller tekniske alternativer for så vidt angår  bly  i  bly-bronze  belægninger  eller  bøsninger  i  elektriske  eller  elektroniske produkter. 5. Høring Rammenotat  om  forslaget  har  været  i  høring  i  EU-Specialudvalget  vedr.  miljøspørgsmål  i  april 2005, hvor der er kommet følgende høringssvar: Danmarks Naturfredningsforening (DN) støtter den danske holdning om at deca-BDE ikke skal undta- ges fra det generelle forbud i ROHS-direktivet, og foreningen bifalder, at Danmark arbejder for at etablere et blokerende mindretal mod forslaget og subsidiært accepterer en tidsbegrænset undtagel- se i op til 18 måneder. Hvad angår bly-bronze belægninger i bøsninger, tager DN som udgangspunkt afstand fra undtagel- sen,  idet  Kommmissionen  ikke  har  fremlagt  dokumentation  for  nødvendigheden  af  bly-bronze belægninger i bøsninger.   Dansk Industri oplyser, at DI støtter Kommissionens forslag. Det Økologiske Råd kan fuldt ud tilslutte sig den foreslåede danske holdning om at deca-DBE ikke skal undtages fra forbudet. Det Økologiske Råd anser det for dokumenteret, at stoffet er bioakku- mulerende og persistent, samt at deca-BDE under forskellige omstændigheder kan afgive nogle af sine bromatomer, og derved omdannes til de allerede forbudte octa- og penta-BDE. Det Økologi-
6 ske Råd er ligeledes enig i, at der ikke kan argumenteres for, at der ikke findes substitutionsmulig- heder for deca-BDE i elektronisk udstyr, og Rådet påpeger at f.eks. B&O har udfaset stoffet i de- res produkter. Rådet angiver, at man er opmærksom på de ringe politiske muligheder for at den danske holdning vinder fremme, og Rådet vurderer således at en tidsbegrænset undtagelse af de- ca.BDE, i f.eks 18 måneder kan være et acceptabelt kompromis.  Endelig kan Det Økologiske Råd også tilslutte sig den danske holdning til undtagelsen for bly i bly-bronze belægninger, men Rådet finder, at undtagelsen bør gøres tidsbegrænset, og at der bør indføres incitamenter, som sikrer, at der arbejdes på at finde substitutionsmuligheder.   Forbrugerrådet  støtter  den  danske  holdning  om,  at  deca-DBE  ikke  bør  undtages  fra  det  generelle forbud i RoHS-direktivet. Forbrugerrådet finder, at Danmark bør fastholde, at stoffet skal bevises uskadeligt for miljø og sundhed, før der kan ske en undtagelse. Forslaget om at lave en midlertidig undtagelse fremmer ikke beskyttelsen af miljø og sundhed. Og der findes i dag alternativer til deca- BDE.   Hvis det ikke er muligt at opretholde forbudet mod deca-DBE (på trods af, at der findes alternati- ver, og at stoffets effekter på miljø og sundhed stadig ikke er frikendt), fordi der ikke kan samles flertal mod undtagelsen, så støtter Forbrugerrådet, at Danmark arbejder for en tidsbegrænset und- tagelse af stoffet. Denne undtagelse skal være så kort som mulig, f.eks. tre måneder ad gangen. 6. Dansk holdning Det er generelt dansk holdning, at de problematiske/skadelige bromerede flamme- hæmmere skal udfases, og herunder at det kommende generelle forbud mod ind- hold af deca-BDE i elektriske og elektroniske produkter skal opretholdes. Der er i RoHS-direktivet hjemmel til at undtage materialer eller komponenter, så- fremt der ikke er tekniske alternativer eller substitutionsmuligheder, eller hvis den negative miljø-, sundheds- og/eller forbrugerbeskyttelsesmæssige belastning, som følge af substitutionen er større end de mulige miljø, sundheds- og/eller forbruger- beskyttelsesmæssige fordele herved. Kommissionen begrunder ikke forslaget med, at der ikke er fundet substitutions- muligheder eller tekniske alternativer til anvendelsen af deca-BDE i plast i elektri- ske eller elektroniske produkter. Kommissionen har endvidere ikke dokumenteret, at der skulle være en negativ miljø-, sundheds- og/eller forbrugerbeskyttelsesmæs- sige belastning, som følge af substitution af stoffet. Kommissionen  begrunder  forslaget  med,  at  risikovurderingen  af  deca-BDE  ikke har påvist skadelige virkninger for forbrugere som følge af eksponering af deca- BDE. Den omtalte risikovurdering er imidlertid ikke vedtaget endnu, og efter Mil- jøstyrelsens vurdering er der betydelige usikkerheder forbundet med risikovurde- ringen. Miljøstyrelsen anser derfor en fortsat anvendelse af deca-BDE for problema- tisk.    Deca-BDE anvendes primært som brandhæmmer i plast og bestykkede printkort. En svensk vur- dering fra 2004 angiver, at deca-BDE også anvendes som brandhæmmer i specialtekstiler, kabler og i rørisolering, dog i langt mindre grad end i plast.  
7 I 1997 anvendtes ganske få tons i den danske produktion, mens der i færdigvarer importeredes i størrelsesordenen 30-120 tons årligt. Det blev i 1999 vurderet, at det danske forbrug af deca-BDE altovervejende blev erstattet med en anden bromeret flammehæmmer, nemlig TBBPA. Det skøn- nes nu, at forbruget ikke er vokset siden 1999, men at stoffet stadig vil findes i importerede pro- dukter, heraf navnlig i elektriske eller elektroniske produkter. Det skal understreges, at der er tale om et skøn baseret på data fra1997. Der foreligger et udkast til risikovurdering af stoffet i EU, der dog endnu ikke er endeligt vedtaget. Konklusionen er at der mangler væsentlig viden om bl.a., hvad stoffet bliver nedbrudt til i naturen og mulige adfærdsændringer hos dyr. Stoffet anses for at være svært nedbrydeligt, men nyere un- dersøgelser tyder på, at det muligvis kan nedbrydes i UV-belysning, og stoffet ved nedbrydning kan blive forvandlet til stofferne penta-BDE og octa-BDE. Begge disse stoffer er forbudte i Fællesska- bet pga. deres miljø- og sundhedsskadelige virkninger. Efter fund i falkeæg er der endvidere opstå- et mistanke om, at stoffet kan være bioakkumulerbart. Deca-BDE er fundet i naturen og menne- sker, men det er uklart, om niveauet er stigende eller faldende. Et opdateret udkast af risikovurderingen er netop sendt til høring i den tekniske komité, hvor med- lemslandene er repræsenteret. I miljødelen for risikovurderingen er det anført, at der først kan dra- ges konklusioner, når der er fremskaffet yderligere undersøgelser m.h.t. stoffets ophobning i miljø- et   og   dets   nedbrydning   til   de   lavere   bromerede   forbindelser   (feks.   penta-   og   octa- bromforbindelserne), som allerede er anerkendt som skadelige, og som er omfattet af forbuddet. I den netop opdaterede sundhedsdel efterspørges yderligere toksikologiske undersøgelser, da nyere undersøgelser tyder på, at stoffet i sig selv har skadelige virkninger på nyfødte. Samtidig efterspør- ges igangsættelse af undersøgelser, der skal belyse en evt. stigende forekomst af stoffet i moder- mælk. Før disse data er tilgængelige, er det ikke muligt endeligt at afgøre, om stoffet er skadeligt for mennesker og miljø.   Disse aspekter nævnes ikke i indledningen til Kommissionens forslag. I Kommissionens indledning   anføres imidlertid den nye og opdaterede konklusion for forbrugere foreslået af den franske rap- portør, idet der for forbrugere ikke udtrykkes bekymring for sundheden. Danmark har udtrykt sin uenighed med denne konklusion, idet der ikke kan anses at være tilstrækkelige data for sådan en konklusion, og idet de data der afventes i lige så høj grad er afgørende for en vurdering af forbru- gernes sikkerhed, da de afventede data vil give øget viden om sundhedsskadelige effekter og eks- ponering. EU’s videnskabelige komite for sundhed og miljø har d. 18. marts 2005 lavet en udtalelse om den foreløbige miljøvurdering af deca-BDE i den igangværende risikovurdering. Komitéen er enig med den tidligere komités udtalelse fra 2004 og anbefaler stærkt, at der igangsættes yderligere foranstalt- ninger for at reducere risikoen pga. deca-BDE’s nedbrydning til potentielle skadelige forbindelser. Danmark er enig med den opdaterede risikovurdering i, at man ikke kan foretage endelige vurde- ringer m.h.t. sundhedsrisiko for arbejdere og for befolkningens sundhed m.h.t. eksponering gen- nem miljøet, førend de efterspurgte data foreligger. De øvrige medlemslande har endnu ikke tilkendegivet deres holdninger til forslaget, men det vur- deres som sandsynligt at der ikke kan samles et blokerende mindretal imod forslaget. Fra dansk side kan forslagets undtagelse for bly i bly-bronze belægninger eller bøsninger i elektriske og elektroniske produkter accepteres, idet der vurderes ikke at være substitutionsmuligheder eller tekniske alternativer.
8 Hvad angår undtagelsen for deca-BDE i plastik i elektriske og elektroniske produkter er den ikke acceptabel  fra  et  dansk  synspunkt.  Danmark  vil  derfor  modsætte  sig  Kommissionens  forslag  og arbejde for at etablere et blokerende mindretal mod forslaget i komitéen. Såfremt der ikke etableres et sådant blokerende mindretal, vil Danmark søge at etablere et blokerende mindretal for en tids- begrænset undtagelse af deca-BDE i op til 18 måneder. Et sådant blokerende mindretal vil bevirke at sagen må drøftes politisk i Rådet, hvor Danmark så igen kan søge tilslutning til en afvisning af Kommissionens forslag.   7. Generelle forventninger til de andre medlemslandes holdninger Det er tvivlsomt, om der vil kunne samlet et blokerende mindretal mod forslaget. De fleste lande har endnu ikke taget endelig stilling til forslaget. Det vurderes, at Sverige, Finland og Belgien vil være imod forslaget, mens Tyskland og Holland muligvis også vil være kritiske over for forslaget.