mmerne af Folketingets Europaudvalg stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 13. april  2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grund- notat vedrørende forslag til  Kommissions direktiv om optagelse af aktivstofferne mancozeb, maneb, metiram, chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl på bilag 1 til direktiv 91/414 om plante- beskyttelsesmidler. Afstemningen forventes at finde sted den 14.-15. april 2005. Det er ikke muligt umiddelbart at vurdere konsekvenserne af forslagene for miljøbeskyttelses- niveauet. Materialet er ligeledes sendt til folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
2 N O T A T MINISTEREN Ledelsessekretariatet, EU-Koordinationen J.nr. D 017-0026 Ref. EHT Den   Notat til Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag til Kommissions di- rektiv om optagelse af aktivstofferne mancozeb, maneb, metiram, chlorpyrifos og chlorpyri- fos-methyl på bilag 1 til direktiv 91/414 om plantebeskyttelsesmidler. Foreløbige forslag til Kommissions direktiv om optagelse af aktivstofferne mancozeb, maneb, metiram,  chlorpyrifos  og  chlorpyrifos-methyl  på  bilag  1  til  direktiv  91/414  om  plante- beskyttelsesmidler er fremsendt til medlemsstaterne. Afstemningen forventes at finde sted den 14.-15. april 2005. Det er ikke muligt umiddelbart at vurdere konsekvenserne af forslagene for miljøbeskyttelsesniveauet. Regeringen  agter  at  stemme  imod  Kommissionens  forslag,  da  der  efter  Regeringens opfattelse ikke er vist sikker anvendelse for stofferne. Notatet er oversendt parallelt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
3 MILJØstyrelsen         8. april 2005      Kemikalier          J. nr. 017-0026 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstofferne mancozeb, maneb, metiram, chlorpy- rifos og chlorpyrifos-methyl på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Resumé Kommissionen foreslår, at aktivstofferne mancozeb, maneb, metiram, chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Hvis forslagene bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne optages på bilag til bekæm- pelsesmiddelsbekendtgørelsen. Forslagene har ingen økonomiske konsekvenser for bor- ger og kun marginale konsekvenser for staten og erhvervsliv. Det er ikke muligt umid- delbart at vurdere konsekvenserne af forslagene for miljøbeskyttelsesniveauet. Status Foreløbige forslag til Kommissionsdirektiver  “Draft Commission Directives amending Council Direc- tive 91/414/EEC to include mancozeb, maneb, metiram, chlorpyrifos and chlorpyrifos-methyl as ac- tive substances” er fremsendt til medlemsstaterne.   Forslagene har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet. Da der ikke er kommet endelige forslag til Kommissionsdirektiver om optagelse af de omtalte stoffer, har Folketingets Europaudvalg samt Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg ikke fået forelagt ende- lige forslag til direktiver.   Vurderingen af stofferne er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 14.-15. febru- ar 2005. Forslagene  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og  Dyre- sundhed den 14. – 15. april 2005. De skal vedtages i komitéprocedure efter for- skriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5). Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktiverne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger  Kommissionen  sagen  for  Rådet  og  underretter  samtidig  Europa-Parlamentet.  Rådet  kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktiverne. Parlamentet har ifølge proceduren kompetence til at underrette Rådet, hvis Europa Parlamentet mener, at et forslag, der er forelagt af Kommissionen i henhold til en basisretsakt vedtaget efter proceduren i traktatens artikel 251, indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbeføjelser, der er fastsat i basis- retsakten.
4 Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal vurderes. Formål og indhold De foreløbige forslag drejer sig om optagelse af aktivstofferne mancozeb, maneb, metiram, chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl på bilag I (positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Stofferne er blevet vurderet af forskellige medlemsstater, og vurderingerne er derefter behandlet i min- dre  ekspertgrupper  og  endelig  i  arbejdsgrupper  under  Kommissionen,  hvor  alle  EU-landes  pesticid- myndigheder har deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedfor- mål at optage aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/414/EØF. I følge udkast til vurderingsrapporter, der kommer til at høre til direktivforslagene, har vurderingerne af stofferne ud fra de i bilag IV angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at stofferne og mid- ler  indeholdende  disse  stoffer  opfylder  betingelserne  i  henholdsvis  artikel  4  og  artikel  5  i  direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø. De angivne anvendelsesområder er: Aktivstof Anvendelsesområde Mancozeb Svampebekæmpelse i kartofler, tomater, æbler og vin. Maneb Svampebekæmpelse i kartofler, løg, sukkerroer og hvede. Metiram Svampebekæmpelse i kartofler og vin. Chlorpyrifos Insektbekæmpelse i vin. Chlorpyrifos-methyl Insektbekæmpelse i vin og korn efter høst. Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de plantebeskyttel- sesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktiv- stoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en vurderings- rapport, som er knyttet til direktivforslaget. Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stofferne, skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport for nogle af stofferne tages særligt hensyn til visse risici. Det kan f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være angivet, at der om nødven- digt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger. I vurderingsrapporterne fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.   Mancozeb, maneb, metiram, chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl har ikke været til høring i den Viden- skabelige Komité for Planter eller Panelet for Plantesundhed, Plantebeskyttelsesmidler og Restkoncen- trationer heraf, da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stof- ferne og vurderingerne.  
5 Nærhedsprincippet Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- princippet. Der er tale om   gennemførelsesforanstaltninger  af  en  allerede  vedtaget  rådsretsakt,  hvorfor  Regeringen  vurderer,  at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.   4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: Hvis forslagene bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr. 533 om be- kæmpelsesmidler. Der er i dag godkendt midler med mancozeb, maneb og chlorpyrifos i Danmark. Midler med chlorpyri- fos er kun godkendt til brug i prydplanter i væksthuse. Midler med mancozeb og maneb er til fornyet godkendelse. Der er i dag ikke godkendt produkter med metiram eller chlorpyrifos-methyl. Produkter med metiram blev trukket tilbage fra det danske marked i 1992-1994 af firmaerne, mens der aldrig har været god- kendt produkter med chlorpyrifos-methyl. Økonomiske og administrative konsekvenser: Hvis stofferne optages på bilag I, forventes direktiverne at træde i kraft omkring et halvt år efter af- stemningen og at skulle være implementeret et halvt år efter ikrafttrædelsen. Fire år efter ikrafttrædelsen skal eventuelle danske godkendelser være vurderet på ny og eventuelt være ændret i overensstemmelse med direktiverne. Denne revurdering får marginale administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen og erhvervslivet. Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner. Beskyttelsesniveau: Det er ved optagelse af et aktivstof på bilag I tilstrækkeligt at påvise en sikker anvendelse af stoffet for ét anvendelsesområde i ét medlemsland. Det er derfor ikke muligt umiddelbart at vurdere konsekven- serne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved en optagelse af aktivstofferne. Dette vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et middel med de pågældende aktivstoffer i Danmark, og dels af den nationale vurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold. Denne vurdering sker efter retningslinierne i EU-direktivet (De Ensartede Principper). Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der generelt er sikre anvendelser for stofferne, men at det er nødvendigt  med  yderligere  data  for  at  bekræfte  den  sikre  anvendelse  for  visse  ikke-målarter.  For  de fleste stoffer er det yderligere data for fugle og vilde pattedyr, der kræves. Det er dog ikke specificeret, hvilke data der kræves. Danmark er ikke enig i denne vurdering for så vidt angår de miljømæssige vurderinger for mancozeb, maneb, metiram, chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl. De miljømæssige risikovurderinger for mancozeb, maneb, metiram, chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl giver efter dansk opfattelse ikke tilstrækkelig beskyttelse for fugle og pattedyr, da der på baggrund af den nuværende viden er stor usikkerhed om vurderingerne. Det anses for at være absolut nødvendigt med yderligere data for at vurdere, om der overhovedet er sikker anvendelse. Da de i forslaget krævede data ikke er specificeret, og da det for de fleste af stofferne vil være nødvendigt med meget specielle
6 studier for at kunne udføre en acceptabel risikovurdering, er det ikke muligt at tage stilling til, om de krævede data er tilstrækkelige. Efter dansk opfattelse skal der foreligge data, som gør det muligt at vise sikker anvendelse, for at stofferne kan blive optaget på bilag til direktiv 91/414/EØF. Endvidere er Danmark ikke enig i den risikovurdering, der er foretaget for vandorganismer for mancozeb, maneb og metiram,  da  den  ikke  giver  en  tilstrækkelig  beskyttelse  for  visse  vandorganismer  (f.eks.  insekter  og krebsdyr). Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke bindende sundhedsmæssige  værdier,  der  bør  medtages  i  vurderingsrapporten.  Der  er  på  EU-plan  ikke  fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Le- vel)  eller  modeller  for  beregning  af  den  eksponering  sprøjteførere  eller  arbejdere  udsættes  for  under sprøjtningen eller ved arbejde med behandlede planter. For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne erklæring forventes også fremsat for disse stof- fer. Optagelse af stofferne på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stofferne, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for stofferne på en række afgrø- der. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver. Høring Der foreligger ingen høring af forslagene. Rammenotat om forslaget har den 18. marts 2005 været forlagt for miljøspecialudvalget. Danmarks Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd, Fagligt Fælles Forbund, Forbrugerrådet anbe- faler Regeringen at stemme imod forslag om optagelse af mancozeb, maneb, metiram, chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl på bilag I. Danmark  Naturfredningsforening  mener,  at  de  omtalte  undersøgelser  er  nødvendige  for  en  eventuel optagelse og det kan ikke være korrekt, at firmaerne, så mange år efter direktivets ikrafttrædelse, endnu ikke har gidet lave de pågældende undersøgelser. Det Økologiske Råd anbefaler, at Danmark højlydt protesterer over optagelsen af stoffer, da det er helt uacceptabelt og i strid med plantebeskyttelsesdirektivet at optage stofferne på bilagslisten uden yderlige- re data om stofferne. Danmark skal foreslå, at beslutningen enten udskydes indtil de fornødne data er indhentet, eller at det besluttes ikke at optage stofferne på Bilag 2 med henvisning til, at der ikke fore- ligger de fornødne data. Hvis det besluttes at stemme om hvorvidt stofferne skal optages, skal Dan- mark efter rådets opfattelse stemme imod. Forhandlingssituation Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal. Dansk holdning Danmark støtter ikke forslagene om en optagelse af mancozeb, maneb, metiram, chlorpyrifos og chlor- pyrifos-methyl på bilag I, da der efter Danmarks opfattelse ikke er vist sikker anvendelse i EU. Dan-
7 mark mener, at det er i strid med direktiv 91/414/EØF at optage stofferne på det foreliggende grund- lag. Det er ikke tilstrækkeligt, efter optagelsen af stofferne på bilagslisten, efterfølgende  at fremlægge yderligere data om stofferne. De data, der mangler om stofferne, er absolut nødvendige for risikovurde- ringen af stofferne. Med hensyn til den bindende sundhedsmæssige værdi lægger Danmark afgørende vægt på, at den om- talte bindende sundhedsmæssige værdi (AOEL-værdi) bliver vejledende.