Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 15. marts  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er- hvervsministeriets EU-nyhedsrapport for 1. halvår 2005.
2 EU-Nyhedsrapport 1. halvår 2005 11. marts 2005 IS Eksp.nr. 168367 /lbc-dep
3 Økonomi- og erhvervsministeren repræsenterer Danmark i Rådet (Konkur- renceevne),  samt  dagsordenspunkterne  om  søtransport  i  Rådet  (Transport, Telekommunikation og Energi).    Denne nyhedsrapport redegør for det luxembourgske formandskabs priorite- ter for EU i 1. halvår 2005. Nyhedsrapporten  gennemgår  de  sager,  som  aktuelt  drøftes  i  EU  inden  for områderne konkurrenceevne og søtransport. Rapporten indeholder desuden en oversigt  over de foreløbige dagsordener for rådsmøderne, som afholdes under det luxembourgske formandskab på de nævnte områder. Det bemær- kes, at det luxembourgske formandskab i løbet af formandskabsperioden kan vælge at sætte nye sager på dagsordenen for rådsmøderne eller vælge at tage sager af dagsordenen.     I nyhedsrapporten omtales endvidere en række sager, som hører under Øko- nomi-  og  Erhvervsministeriet,  men  som  behandles  i  andre  rådsformationer end de ovennævnte. Det drejer sig fx. om sagerne vedr. finansielle tjenester, hvor  ministeriet  har  sagsansvaret,  men  hvor  sagerne  behandles  i  Rådet  af Økonomi- og Finansministre (ØKOFIN), hvor finansministeren repræsente- rer Danmark. Økonomi- og erhvervsministeren foretager løbende en overordnet og lang- sigtet  prioritering  af  ministeriets  samlede  EU-indsats  gennem  udvælgelse  af en række særligt prioriterede sager. Disse sager er beskrevet indledningsvist i Nyhedsrapporten. Det luxembourgske formandskabs hovedprioriteter1 er midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, tilpasning af vækst- og stabilitetspagten og de finan- sielle perspektiver for 2007-2013.    Inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets område vil formandskabet bl.a. fortsætte og styrke arbejdet med en integreret tilgang til konkurrenceevne og vækst. Formandskabet vil endvidere videreføre det allerede igangsatte arbejde vedr. bedre regulering, regelforenkling og konsekvensvurderinger. Formand- skabet vil desuden arbejde for at skabe fremdrift i forhandlingerne om for- slaget  til  direktiv  om  tjenesteydelser.  Inden  for  søtransportområdet  vil  for- mandskabet sætte fokus på skibsforurening og sikring af havne. Efter omtalen af de enkelte sager er der anført, hvor man kan henvende sig, hvis  man  vil  vide  mere.  Økonomi-  og  Erhvervsministeriets  Internationale Sekretariat er desuden behjælpelig på tlf.: 33 92 33 50. 1 Jf. formandskabets hjemmeside www.eu2005.lu
4 Nyhedsrapporten  kan  også  findes  på  Økonomi-  og  Erhvervsministeriets hjemmeside www.oem.dk.
5 Indholdsfortegnelse 1. Særligt prioriterede sager .................................................... 6 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik ............................................................... 13 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning    ................................ . 17 4. Den finansielle sektor ........................................................ 26 5. Standardisering og teknisk harmonisering....................................................... 33 6. Andre sager om Det indre marked ................................ .... 38 7. Industriel ejendomsret ....................................................... 49 8. Skibsfart ................................    ............................................. 53 9.Statistiksager......................................................................................... ... 55
6 1. Særligt prioriterede sager Økonomi-  og  erhvervsministeren  foretager  løbende  en  overordnet  og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem ud- vælgelse  af  en  række  særligt  prioriterede  sager.  Prioriteringen  af  sa- gerne er med til at sikre, at der opnås optimal indflydelse hele vejen igennem EU-beslutningsprocessen. Herved sikres, at danske interes- ser og politiske prioriteringer fremmes bedst muligt.    Dette  afsnit  redegør  for  de  særligt  prioriterede  EU-sager  inden  for Økonomi-  og  Erhvervsministeriets  område.  Afsnittet  indeholder  en kort beskrivelse af de EU-sager og EU-forslag, som prioriteres højt i den kommende tid, og de sager og initiativer, som er prioriteret højt i et mere langsigtet perspektiv. I afsnittet beskrives en enkelt sag - for- slag til ny EU-kemikalieregulering - som hører under Miljøministeriets sagsområde. Sagen behandles imidlertid i EU-regi både i Rådet (Kon- kurrenceevne),  hvor  økonomi-  og  erhvervsministeren  er  Danmarks repræsentant  og  i  Rådet  (Miljø),  hvor  miljøministeren  repræsenterer Danmark. Særligt prioriterede sager på kort sigt Forslag til forordning om EF-patenter KOM(2000) 412, jf. side 45 Kommissionen fremsatte i august 2000 forslag til forordning om EF- patenter. Formålet med forordningsforslaget er at indføre en ensartet beskyttelse i EU af patenter. EF-patentet vil have enhedskarakter, dvs. at et meddelt EF-patent vil have virkning for hele EU. Ifølge  forslaget  skal  Den  Europæiske  Patentorganisation  (EPO)  ad- ministrere forordningen om EF-patenter. EPO meddeler allerede eu- ropæiske  patenter  i  henhold  til  Den  Europæiske  Patentkonvention (EPK)  med  virkning  for  medlemslandene  af  konventionen,  herunder Danmark. Der   er   endnu   ikke   opnået   nogen   endelig   fælles   holdning   til forordningsforslaget.   På   rådsmødet   (Indre   marked,   forbruger   og turisme)  den  31.  maj  2001  blev  der  opnået  enighed  om  en  fælles indstilling  til  rammerne  for  det  videre  arbejde  om  EF-patentet.  På rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  3.  marts  2003  blev  der  opnået enighed    om    de    overordnede    elementer    i    forslaget,    nemlig sprogspørgsmålet,  domstolsordningen,  de  nationale  kontorers  rolle samt gebyrspørgsmålet. Europa-Parlamentets   holdning   forelå   den   10.   april   2002.   Europa- Parlamentet  godkendte  Kommissionens  forslag  med  ændringer  (18 stk.).
7 Det er ikke lykkedes de tidligere formandskaber at opnå enighed om retsvirkningen af oversættelsen af patentkravene. Det luxembourgske formandskab planlægger at afholde bilaterale drøftelser med udvalgte medlemslande for at vurdere mulighederne for nå til politisk enighed om forordningsteksten i foråret 2005.   Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf. 43 50 80 00. Forslag  til  direktiv  om  computer-implementerede  opfindelsers  patenterbar- hed KOM (2002) 92, jf. side 45 Kommissionen fremsatte i februar 2002 et direktivforslag vedr. patente- ring af software. Formålet med direktivforslaget er at harmonisere reg- lerne  for  patentering  af  computer-implementerede  opfindelser  (soft- ware-opfindelser) samt at præcisere det patenterbare område herfor.   Baggrunden for forslaget er, at den nuværende retstilstand vedrørende patentbeskyttelse  af  computer-implementerede  opfindelser  er  uklar. Det er således målet med forslaget at skabe en klar retstilstand i EU for, i hvilket omfang computer implementerede opfindelser kan paten- teres, samtidig med at der skabes et incitament til investering og inno- vation i den europæiske industri. På rådsmødet (Konkurrenceevne) den 17. – 18. maj 2004 blev der opnå- et  politisk  enighed  om  et  kompromisforslag.  Denne  beslutning  blev formelt bekræftet på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 7. marts 2005. Kompromisforslaget skal nu behandles i Europa-Parlamentet. Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 43 50 80 00. Tjenesteydelser i det indre marked, jf. side 35 I  juli  2002  konkluderede  en  rapport  fra  Kommissionen,  at  det  indre marked for tjenesteydelser ikke fungerer tilfredsstillende. Kommissionen   udsendte   i   december   2003   en   meddelelse   om servicesektorens konkurrenceevne. Meddelelsen konkluderer, at der er behov for en erhvervspolitisk indsats til forbedring af den europæiske servicesektors  konkurrenceevne,  bl.a.  i  lyset  af  målsætningerne  for Lissabon-processen. Forslaget, som blev fremsat den 10. februar 2004, udgør en vigtig del af det økonomiske reformprogram under Lissabon-strategien. Forslaget er et rammedirektiv, som omfatter alle tjenesteydelser. Dog er en række tjenesteydelser eksplicit undtaget fra forslaget.  
8 Forslaget sigter for det første mod at effektivisere tjenesteyderes ret til etablering i andre medlemsstater ved at fastslå principper for kriterier- ne  i  de  etablerings-  og  autorisationsordninger,  som  værtslandet  kan kræve, at servicevirksomhederne opfylder. Forslaget fastslår for det andet, at udveksling af tjenesteydelser mellem medlemsstaterne sker på basis af oprindelseslandsprincippet,  dvs.  at det  er  lovgivningen  i  tjenesteyderens  oprindelsesmedlemsstat,  der  er gældende for den pågældende ydelse.   Det luxembourgske formandskab har som mål at skabe fremskridt i forhandlinger- ne på grundlag af præciseringer af det fremsatte forslag. Forslaget var genstand for en  frokostdrøftelse  blandt  ministrene  på  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  7.  marts 2005. Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 6. juni med henblik på en statusdrøftelse. Direktivforslaget er sendt i høring i Europa-Parlamentet, hvis holdning ikke ventes at  foreligge  før  sommeren  2005.  Kommissionen  forventes  ikke  at  fremlægge  æn- dringsforslag og præciseringer til direktivet, før Parlamentets udtalelse foreligger. Kontakt:   Erhvervs-   og   Byggestyrelsen,   International   Erhvervs-   og Boligpolitik, tlf.: 35 46 60 00. Midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien: Konkurrenceevnerådets input til forårstopmødet, jf. side 34 Kommissionen offentliggjorde den 2. februar sin synteserapport 2005. Rapporten udgør et vigtigt grundlag for midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, som skal finde sted på stats- og regeringschefernes møde den 22.-23. marts 2005. Rapporten anbefaler, at Lissabon-strategien fremover primært fokuserer på vækst og beskæfti- gelse. På basis af drøftelserne på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 7. marts 2005 god- kendte ministrene et Key Issues Papir (KIP), som vil udgøre Konkurrenceevnerå- dets bidrag til midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien.   Konkurrenceevnerådets KIP indeholder en række politik-anbefalinger inden for to af de 3 fokusområder, som fremgår af Kommissionens 2005-synteserapport, dvs. 1) at gøre Europa til et mere attraktivt sted at investere og arbejde 2) Satse stærkere på viden og innovation. Key Issues papiret indeholder endvidere anbefalinger vedr. en ny go- vernance-struktur for Lissabon-strategien, herunder strømligning af de forskellige instrumenter samt Konkurrenceevnerådets fremtidige rolle og opgaver vedr. Lissabon-strategien. Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50 
9 Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning vedr. Registrering, Evaluering og Autorisation samt Begrænsninger for kemikalier (REACH), etablering af et Europæiske Kemikalieagentur og om ændring af direktiv  1999/45/EF  (præparatdirektivet)  og  forordningen  (EF/-)  om  per- sistente organiske miljøgifte KOM(2003)644 final, jf. side 42 Kommissionen  fremlagde  den  29.  oktober  2003  sit  forslag  til  ny  EU kemikalieregulering. Forslaget erstatter og samler de nuværende regler i EU om kemikalier. Det overordnede formål med forslaget er bl.a. at beskytte mennesker og miljø samt at fastholde og forbedre konkurren- ceevnen for EU’s kemiske industri. Målene skal nås gennem fælles regler for nye og eksisterende kemiske stoffer, hvor kun stoffer, der er viden om må markedsføres. Det er in- dustriens ansvar, at produktion og anvendelse af kemiske stoffer sker på en forsvarlig måde uden risiko for mennesker og miljø.   Alle kemikalier, der produceres eller importeres i mængder over 1 tons skal  ifølge  Kommissionens  forslag  registreres.  For  kemikalier,  der produceres i mængder over 10 tons, skal industrien vise, at der er lavet de nødvendige undersøgelser af kemikaliernes farlige egenskaber. For de særligt problematiske stoffer er anvendelse forbudt med mindre der gives særlig tilladelse. Under  det  luxembourgske  formandskab  er  der    lagt  op  til  politisk  drøftelse  af REACH-forslaget i Rådet (Konkurrenceevne) den 7. juni 2005  og i Rådet (Miljø) 24. juni 2005 Kontakt: Miljøstyrelsen, tlf.: 32 66 05 46. Direktivforslaget    om    revision    af    kapitaldækningsregler     (Basel    II- direktivforslaget), jf. side 25 ØKOFIN-rådet  nåede  den  7.  december  2004  til  fælles  indstilling  om Kommissionens forslag til ændring af kreditinstitutdirektivet og direk- tivet om krav til kreditinstitutters kapitalforhold (CAD-direktivet). Forslaget, som er en del af den finansielle handlingsplan, har til formål at fastlægge størrelsen af den kapital, pengeinstitutter, realkreditinsti- tutter, fondsmæglerselskaber og investeringsforvaltningsselskaber skal afsætte for at dække deres risici, således at kapitalkravene i højere grad end i dag afspejler de faktiske risici, som institutterne påtager sig.   Under forhandlingerne har Danmark fået opfyldt en række danske øn- sker til udformningen af forslaget. Særligt har Danmark opnået gode løsninger vedrørende de danske kassekreditter, ligesom der er foreta- get  tilpasninger  af  betydning  for  danske  realkreditobligationer  og skibskreditobligationer.  
10 Forslaget skal drøftes på ny, når Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse om for- slaget i løbet af foråret/sommeren 2005. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.
11 Særligt prioriterede sager på længere sigt Kommissionens  hvidbog  om  tjenesteydelser  af  generel  interesse  (KOM (2004) 374 final), jf. side 36 Kommissionen offentliggjorde i juni 2003 en grønbog om forsyningspligtydelser til offentlig høring hos medlemsstater og andre interessenter. Et af de spørgsmål, som Kommissionen rejste i grønbogen var, om der er behov for et rammedirektiv om forsyningspligtydelser. De fleste medlemsstater, herunder Danmark, var skeptiske. På baggrund af tilbagemeldingerne på grønbogen har Kommissionen den 12. maj 2004 offentliggjort en hvidbog om forsyningspligtydelser. Kommissionen konklu- derer i hvidbogen, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at foretage generel regulering for eksempel i form af et rammedirektiv på nuværende tidspunkt. Spørgsmålet vil dog blive taget op igen på et senere tidspunkt. Foreløbig vil Kommissionen inden udgangen af 2005 udfærdige en rapport, som skal give et overblik over forsynings- pligtområdet. Kontakt: Konkurrencestyrelsen, tlf. 72 26 80 00. En ny EU handlingsplan for de finansielle markeder, jf. side 23 EU’s handlingsplan for de finansielle markeder løb fra 1999 til 2004. Ved udgangen af 2004 var 41 af de 42 forslag i handlingsplanen gennemført eller vedtaget politisk. Overvejelserne om, hvad der skulle følge efter handlingsplanen, har været i gang i 2004. EU-Kommissionen har bl.a. udsendt rapporter fra 4 arbejdsgrupper om hen- holdsvis kreditinstitutter, forsikringssektoren, værdipapirsektoren og kapitalforvalt- ning i høring.   Hensigten  med  det  videre  arbejde  med  udbygningen  af  de  europæiske  finansielle markeder  har  været  at  sikre  en  konkurrencedygtig  og  integreret  finansiel  sektor  i Europa.  Øget  finansiel  integration  har  en  positiv  effekt  på  økonomien  og  på  be- skæftigelsen. Samtidig giver den øget konkurrence som følge af integrationen bedre kundeforhold. Kommissionen forventes i foråret 2005 at fremlægge resultatet af sine overvejelser om arbejdet med at følge op på handlingsplanen. Det forventes bl.a., at Kommissi- onen vil fokusere på at sikre, at initiativerne i handlingsplanen gennemføres natio- nalt,  og  at  den  finansielle  stabilitet  styrkes.  Ligeledes  forventes  Kommissionen  at ville iværksætte analyser af potentialet for gevinster ved yderligere finansiel integra- tion,  tilbageværende  integrationsbarrierer  og  konsekvenserne  herved  og  derudfra træffe beslutning om nye tiltag.       Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Kommissionens Handlingsplan for Bedre Regulering i EU KOM(2002)278, jf. side 19 Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon i marts 2000 pålagde Kommissionen, Rådet og medlemsstaterne at udarbejde en fælles EU-strategi for bedre regu-
12 lering. Kommissionens handlingsplan, som er blevet behandlet under adskil- lige  formandskaber,  er  et  led  i  den  samlede  strategi,  som  skal  forbedre  og forenkle de lovgivningsmæssige rammer i EU.   Det luxembourgske formandskab ventes at fortsætte det arbejde, som er for- gået  siden  2000,  senest  under  det  nederlandske  formandskab.  Konkurren- ceevnerådet vedtog på deres møde i november 2004 15 konkrete forslag til forenkling  af  den  eksisterende  fællesskabslovgivning.  I  konklusionerne  fra mødet inviteres Kommissionen til at undersøge forslagene nærmere og lade dem indgå i deres løbende regelforenklingsarbejde. Kommissionen fremlagde på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 7. marts 2005 en statusrapport vedrø- rende arbejdet med bedre regulering og forenkling af reguleringen. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervsregu- leringen, tlf.: 33 30 77 00.   Opfølgning på EU-vækststrategien Bedre konkurrenceevne i Europa - forud- sætningen for vækst og beskæftigelse Økonomi- og Erhvervsministeriet og Videnskabsministeriet fremlagde i  juni  2004  EU-vækststrategien:  "Bedre  konkurrenceevne  i  Europa  - forudsætningen for vækst og beskæftigelse". Strategien indeholder 27 konkrete initiativer til at forbedre væksten i EU inden for områderne velfungerende markeder og forskning og innovation. Initiativerne dre- jer  sig  bl.a.  om  at  sikre,  at  national  lovgivning  ikke  skaber  unødige handelshindringer i det indre marked, at udvikle et indre marked for service, foretage bedre effektvurderinger af statsstøtte, sikre bedre re- gulering samt sikre en mere vækstorienteret handelspolitik. Vedrøren- de  forskning  og  innovation  drejer  det  sig  bl.a.  om  en  fordobling  af EU’s investeringer i forskning og udvikling, etablering af et europæisk forskningsråd for grundforskning samt en forstærket EU indsats inden for bærende teknologier som bioteknologi, nanoteknologi samt infor- mations- og kommunikationsteknologi.    Arbejdet med at følge op på strategien vil blive fortsat i det kommende år. Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50 eller Mini- steriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, tlf. 33 92 97 00.
13 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik Den anden handlingsplan for innovation Den anden handlingsplan for innovation er endnu ikke fremlagt. Det forventes, at Kommissionen vil fremlægge handlingsplanen i foråret 2005 samtidig med forslaget til  et  rammeprogram  for  konkurrenceevne  og  innovation.  Handlingsplanen  er  en opfølgning på den første handlingsplan fra 1996. Handlingsplanen forventes bl.a. at bygge    på    Kommissionens    meddelelse    om    innovationspolitikken    fra    2003 (KOM(2003)112).   Formålet med en ny handlingsplan for innovation er at bidrage til EU's vækst og konkurrenceevne. Kommissionen har således peget på, at en utilstrækkelig innova- tion i EU's erhvervsliv er en medvirkende faktor til, at EU's vækstrate ikke er på højde med USA's. Sagen er på den foreløbige dagsorden for rådsmødet den 6.-7. juni 2005. Det for- ventes, at rådet vil udveksle synspunkter om sagen og vedtage rådskonklusioner. Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50. Nyt program for konkurrenceevne og innovation, CIP Det  nuværende  flerårige  program  for  initiativ  og  iværksætterånd,  MAP,  udløber ultimo 2005. Programmet forventes imidlertid forlænget med 1 år. Herefter forven- tes programmet afløst af et program for konkurrenceevne og innovation, CIP. Det forventede, nye program skal besluttes via den fælles beslutningsprocedure (Euro- pa-Parlamentet og Rådet) således, at det kan træde i kraft 1. januar 2007. Kommissionen forventes at fremlægge et forslag til det nye program i foråret 2005. Det formodes, at Kommissionen foreslår, at CIP skal dække konkurrenceevnepoli- tik bredt og støtte op om Lissabon-strategien.    CIP forventes forhandlet i rådsarbejdsgruppe-regi sidst i 1. halvår 2005 og i løbet af 2. halvår 2005. Sagen er sat på den foreløbige dagsorden for Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 6.-7. juni 2005 med henblik på præsentation.   Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv tlf. 35 46 60 00. Fremme af  iværksætterkultur Lissabon-strategien har som mål at gøre EU til en af de mest konkurrencedygtige, dynamiske og videnbaserede økonomier i verden. Som en del af denne indsats har medlemslandene vedtaget Det Europæiske Charter for Små Virksomheder i 2000 og EU-handlingsplanen om iværksætteri i 2004.   Medlemslandene  laver  årligt  en  rapport  om  den  nationale  indsats  for  at  forbedre forholdene for iværksættere og små og mellemstore virksomheder på en række om- råder, hvor der skal gøres en indsats. På baggrund af disse rapporter og en rapport
14 fra EU's SMV-udsending udarbejder Kommissionen den samlede årlige rapport om gennemførelsen af charteret og landenes samt EU's opfølgning på området.   Dette  års  rapport  om  gennemførelsen  af  charteret  (KOM(2005)  30),  der  er  den femte i rækken, blev offentliggjort i februar 2005. Den femte rapport om gennem- førelsen af Det Europæiske Charter for Små Virksomheder har fokus på tre udvalg- te indsatsområder: - Iværksætteruddannelse, især på gymnasialt plan - Bedre lovgivning og regulering, især konsekvensanalyser og konkurslovgiv- ning og - Relevante kvalifikationer, især foranstaltninger til afhjælpning af manglen på faglærte teknikere og ingeniører.   På Rådet (Konkurrenceevne) den 7. marts 2005 foretog Kommissionen en præsen- tation af rapporten.   Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf. 35 46 60 00, eller læs mere her:   http://europa.eu.int/comm/enterprise/enterprise_policy/charter/charter2005_bas e.htm WTO’s handelsrunde   Den nuværende runde af frihandelsforhandlinger i WTO blev i igang- sat i november 2001 i Doha i Qatar. Den ny runde er døbt ”Doha Ud- viklingsrunden” og har særlig fokus på yderligere integration af udvik- lingslandene i verdensøkonomien og det multilaterale handelssystem. Målet  er  desuden  en  nedsættelse  af  de  generelle  toldsatser  for  land- brugs- og industrivarer, en reduktion af medlemslandenes landbrugs- og eksportstøtte samt fjernelse af handelshindringer i servicesektoren. Endelig indeholder  Doha-mandatet målsætninger  om adgang  til me- dicin (TRIPs), reduktion af brugen af defensive handelsinstrumenter som antidumping og nye, globale regler for investeringer, konkurren- ce, gennemsigtighed i offentlige indkøb og handelslettelse (de såkald- te Singapore emner). Den 31. juli 2004 lykkedes det i Geneve efter intense forhandlinger at nå frem til en rammeaftale for det endelige resultat af handelsrunden. Dødvandet efter sammenbruddet i september 2003 på WTO's 5. mini- sterkonference i Cancún i Mexico synes dermed brudt.   Rammeaftalen udstikker retningslinier for de videre forhandlinger in- den for primært landbrug, told på industrivarer og tjenesteydelser. Af- talen indeholder tidsfrister for fremlæggelse af tilbud samt de overord- nede principper for reduktion af landbrugsstøtte og toldsatser, særlig behandling af ulandene samt handelslettelse. Rammeaftalen indehol- der ikke specifikke tal og formler for reduktionen af told og støtte samt årstal for implementering. Med aftalen konstateres også, at de 3 øvrige Singapore  emner  (investeringer,  konkurrence  og  offentlige  indkøb)
15 ikke bliver en del af runden. Aftalen vil fungere som rettesnor for de videre  forhandlinger  om  handelsliberalisering  frem  mod  næste  mini- sterkonference i Hong Kong i december 2005.   Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, Internationalt Sekretariat, tlf.: 33 92 33 50. Status for WTO-klagesagen mod Sydkorea og Sydkoreas klagesag mod EU om støtte til skibsbygning Rådet vedtog med kvalificeret flertal den 27. juni 2002 Kommissionens forslag om at genindføre midlertidig statsstøtte til nybygning af visse skibstyper.   Danmark stemte sammen med Sverige, UK, Holland og Finland imod Kommissionens  forslag.  Samtidig  afgav  mindretallet  en  erklæring  til protokollen, hvor landene bl.a. udtrykte skuffelse over, at der nu gives mulighed for at genindføre statsstøtte til skibsbygning i EU. Endvide- re gentog mindretallet dets tidligere fremsatte opfordring til Kommis- sionen om at anlægge klagesagen mod Sydkorea for unfair prisfastsæt- telse for WTO hurtigst muligt.   Samtidig med vedtagelsen af forslaget vedtog Rådet et sæt konklusio- ner, hvor Kommissionen blev pålagt endnu en gang at forsøge at opnå en frivillig aftale med Sydkorea om fair konkurrencevilkår på verdens skibsbygningsmarked, herunder om en omkostningsbestemt prisfast- sættelse  på  nybygning  af  skibe.  Det  lykkedes  ikke  Kommissionen  at indgå  en  sådan aftale,  hvorfor  Kommissionen  i  efteråret  2002  indkla- gede Sydkorea for unfair priskonkurrence for WTO. Proceduren mod Sydkorea under WTO er således påbegyndt; I juli 2003 blev der nedsat et panel under WTO’s tvistbilæggelsesprocedure og der har været af- holdt flere runder af konsultationer. Panelets rapport skulle oprindeligt have været færdiggjort i august 2004 men er udsat til december 2004. Panelafgørelsen forventes senest med udgangen af februar 2005.   Sydkorea har i efteråret 2003 indledt en tvistbilæggelsesprocedure mod EU vedr. EU's støtte til skibe som modtræk mod EU's klage. Denne sag forventes tidligst afsluttet i løbet af 1. halvår 2005. Udsigten til at sagen mod Sydkorea ikke  kunne løses før  i 2005 fik i januar 2004 Kommissionen til at fremsætte et forslag om at forlænge den midlertidige støtteordning for skibsbygning. Forlængelsen rækker frem til 31. marts 2005. Forslaget blev vedtaget på rådsmødet (Konkur- renceevne) den 11. marts 2004. Bl.a. Danmark stemte i mod Kommis- sionens forslag.
16 Afgørelserne i de to klagesager er endnu ikke offentliggjorte. En ende- lig afgørelse, herunder en eventuel appelafgørelse, af begge sager for- ventes at foreligge medio 2005.   Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv tlf. 35 46 60 00.
17 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning Forslag til direktiv om lovpligtig revision af års- og koncernregnskaber og om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF KOM(2004) 177 endelig Kommissionen fremsatte den 16. marts 2004 et forslag til direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber og koncernregnskaber (modernise- ring af 8. direktiv) samt ændring af Rådets direktiver 78/660/EØF og 83/349/EØF. I Kommissionens meddelelse af 21. maj 2003 om styrkelse af den lov- pligtige revision i EU er en modernisering af 8. direktiv nævnt som et af de prioriterede initiativer. Forslagets formål er at styrke den lovpligtige revision i EU, forebygge regnskabsskandaler og medvirke til at genopbygge troværdigheden af og tilliden til selskabers års- og koncernregnskaber.   Forslaget viderefører i det væsentlige bestemmelserne i det gældende 8.  direktiv  om  godkendelse  af  revisorer  og  revisionsvirksomheder. Herudover  indarbejdes  principperne  i  Kommissionens  henstillinger om  henholdsvis  kvalitetskontrol  og  revisors  uafhængighed.  Den  lov- pligtige revision styrkes herudover bl.a. ved at stille krav om anvendel- se af de internationale revisionsstandarder og ved at stille krav om, at virksomheder  af  særlig  offentlig  interesse  skal  have  en  revisions- komité.  Endelig  foreslås  etablering  af  et  offentligt  tilsyn  med  reviso- rerne  og  revisionsvirksomhederne  samt  bestemmelser,  der  skal  sikre samarbejde mellem de offentlige tilsynsmyndigheder både indenfor og udenfor EU. Forslaget har været behandlet på en række møder under både det irske og  det  nederlandske  formandskab.  På  rådsmødet  (ØKOFIN)  den  7. december 2004 blev der vedtaget fælles indstilling til et af formandska- bet fremsat kompromisforslag. Forslaget har endnu ikke været behandlet i Europa-Parlamentet. For- slaget  er  på  dagsordenen  for  rådsmødet  (ØKOFIN)  den  7.  juni  2005 med henblik på politisk enighed. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7281.asp Forslag til forordning om Statut for en Europæisk forening (EA), samt sup- plerende bestemmelser til Statutten for en Europæisk Forening (EA) for så vidt angår medarbejderindflydelse
18 I  forlængelse  af  arbejdet  med  at  gennemføre  Statutten  for  det  Europæiske Aktieselskab  har  der  været  et  ønske  om  også  at  gennemføre  overnationale virksomhedsformer på tilgrænsende selskabsretlige områder. Der blev derfor i  1992  fremsat  forslag  til  Statut  for  henholdsvis  det  Europæiske  Andelssel- skab, det Europæiske Gensidige Selskab og endelig en Europæisk Forening. En Europæisk Forening vil være en juridisk person, hvor medlemmerne på tværs af EU’s grænser samler viden eller aktiviteter  med det formål direkte eller indirekte at fremme en generel interesse eller specifikke gruppers inte- resse. Forhandlingerne har afventet forhandlinger om først det Europæiske Selskab og siden det Europæiske Andelsselskab. Da disse to forordninger nu er ved- taget, er der grundlag for at genoptage forhandlingerne om Statut for en Eu- ropæisk Forening. Statutten tænkes udarbejdet efter samme model som de to forudgående,  dvs.  i  form  af  en  forordning  og  et  supplerende  direktiv  om medarbejderindflydelse, således at de to retsakter udgør et hele.   Der har været en første gennemgang af et revideret udkast til forordningsfor- slag under det græske formandskab i foråret 2003. Forslaget har ikke været behandlet siden. Forslaget er ikke planlagt behandlet på rådsmøder under det luxembourgske formandskab. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7114.asp Forslag til ændring af 2. selskabsdirektiv vedrørende aktieselskabers kapital- forhold KOM(2004) 730 endelig Kommissionen fremsatte den 29. oktober 2004 forslag til ændring af 2. sel- skabsdirektiv fra 1977 om stiftelsen af aktieselskabet  samt bevarelsen af og ændringer i dets kapital.   Direktivet har været genstand for overvejelser om modernisering og forenk- ling såvel i SLIM-arbejdsgruppen (forenkling af lovgivningen i det indre mar- ked)  som  efterfølgende  i  den  af  Kommissionen  nedsatte  højniveaugruppes arbejde  omkring  forslag  til  forenkling  og  modernisering  af  selskabsretten  i Europa (Winter-gruppen). Med inspiration i dette arbejde har Kommissionen udarbejdet  en  handlingsplan  for  det  videre  arbejde  med  forenkling  og  mo- dernisering af selskabsretten i EU. Ændringsforslaget indgår i Kommissi o- nens  handlingsplan,  som  prioriteret  på  kort  sigt,  dvs.  2003 -2005,  og  vil blive fulgt op af et studie om mulige alternative kapitalbevaringssystemer. Ændringsforslaget  har  til  formål  at  forenkle  rammerne  for  aktieselskabers dispositioner vedrørende selskabskapitalen og gøre disse mere fleksible base- ret på en vurdering af det forsvarlige i dispositionen. Ændringerne vedrører erhvervelse  af  egne  aktier,  videre  rammer  for  økonomiske  dispositioner  og lempelse af krav til vurderinger af indskud af værdier i selskabet under den
19 klare forudsætning, at selskabets økonomiske forhold tillader det samt ende- lig indløsningsret og –pligt i tilfælde af betydelige aktiebesiddelser hos en ak- tionær.   Forslaget er under det luxembourgske formandskab sat på dagsordenen for Rådsmøde (Konkurrenceevne) den 6.-7. juni 2005 med henblik på fælles ind- stilling.    Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7133.asp Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  ændring  af  Rådets direktiv  78/660/EØF  og  direktiv  83/349/EØF  om  årsregnskab  for  visse selskabsformer og konsoliderede regnskaber – KOM(2004)725 endelig Kommissionen fremsatte den 28. oktober 2004 et forslag til ændringer af 4. direktiv om årsregnskab for visse selskabsformer 78/660/EØF og 7. direktiv om konsoliderede regnskaber 83/349/EØF. Forslagets   formål   er   at   understøtte   tilliden   til   de   europæiske kapitalmarkeder. Arbejdet med forslaget er fremskyndet som følge af de seneste regnskabsskandaler. Forslaget indeholder 4 punkter: 1. Kollektivt ansvar for regnskabsaflæggelse Det præciseres, at medlemmerne af virksomhedernes ledelsesorganer skal  være  kollektivt  ansvarlige  for  regnskabsaflæggelsen  overfor  virk- somheden. 2. Offentliggørelse af information om transaktioner med nærtstående parter Virksomhederne  skal  efter  forslaget  give  flere  oplysninger  om  væsentlige transaktioner med nærtstående parter, som ikke finder sted på markedsmæs- sige  vilkår.  De  mindre  virksomheder  svarende  til  de  virksomheder,  der  i Danmark afgiver regnskab efter regnskabsklasse B, kan undtages. 3. Øget gennemsigtighed af ikke-balanceførte dispositioner Forslaget medfører, at oplysningskravene i årsrapporten vedrørende eventua- laktiver og forpligtelser præciseres for ikke-balanceførte dispositioner i form af f.eks. SPEere. En SPE (Special Purpose Entity) er en virksomhed, der er oprettet til at varetage et helt bestemt, afgrænset formål. Alle virksomheder er omfattet. 4. Redegørelse om god selskabsledelse Efter forslaget skal børsnoterede virksomheder medtage en redegørelse om god selskabsledelse (corporate governance) i ledelsesberetningen i årsrappor- ten, der skal indeholde ledelsens stillingtagen til minimum en række punkter
20 vedrørende bl.a. kontrolmiljø, risikostyring, aktionærrettigheder og bestyrel- sens sammensætning og arbejdsform. Forslaget forventes behandlet i arbejdsgruppe-regi i 1. halvdel af 2005. For- slaget  er  på  dagsordenen  for  rådsmødet  (ØKOFIN)  den  7.  juni  2005  med henblik på vedtagelse af en fælles indstilling. Forslaget har endnu ikke været behandlet i Europa-Parlamentet. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7301.asp Foreløbigt udkast til 14. selskabsdirektiv om grænseoverskridende flytning af hjemsted Direktivudkastet – der omfatter alle former for selskaber med begræn- set hæftelse (kapitalselskaber) – indfører mulighed for at flytte hjem- sted fra en medlemsstat til en anden.   Udkastet er endnu ikke fremsat som officielt forslag. Det forventes dog at  ske  i  foråret  2005.  Forslaget  fremgår  ikke  af  dagsordenerne  for rådsmøderne  (Konkurrenceevne)  under  det  luxembourgske  formand- skab.   I Kommissionens  meddelelse om modernisering af selskabsretten og forbedret  virksomhedsledelse  i  EU  er  forslaget  til  fjortende  direktiv nævnt  som  en  prioritet  på  kort  sigt  i  den  tilhørende  handlingsplan. Denne prioritering har opnået tilslutning fra arbejdsgruppen beståen- de af selskabsretseksperter fra medlemslandene.   Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7157.asp Forslag til Rådets 10. selskabsdirektiv vedrørende grænseoverskridende fusi- on mellem selskaber med begrænset ansvar KOM (2003) 703 endelig Kommissionen fremsatte den 18. november 2003 sit forslag til direktiv om  grænseoverskridende  fusioner  af  kapitalselskaber  (10.  selskabsdi- rektiv) KOM (2003) 703 endelig. Med direktivet indføres der en græn- seoverskridende  fusionsprocedure,  hvorved  fusionerne  i  de  enkelte lande  underlægges  de  regler  og  principper,  der  gælder  for  fusioner mellem selskaber beliggende i samme land.   Medlemsstaterne  vedtog  fælles  indstilling  til  forslaget  på  rådsmødet (Konkurrenceevne)  den  25.  november  2004.  Forslaget  afventer  nu  en udtalelse  fra  Europaparlamentet.  Direktivet  er  på  dagsordenen  for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 6.-7. juni 2005 med henblik på poli- tisk enighed.
21 Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7153.asp Anvendelse af internationale regnskabsstandarder i EU fra 2005 Den 7. juni 2002 blev forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af inter- nationale regnskabsstandarder vedtaget. Forordningen, der indgår som et afgørende element i Kommissionens hand- lingsplan  for  finansielle  tjenesteydelser,  foreskriver,  at  alle  europæiske  virk- somheder,  som  er  børsnoterede,  fra  2005  skal  anvende  de  internationale regnskabsstandarder, når de udarbejder deres koncernregnskab. Formålet med forordningen er, at alle børsnoterede virksomheder i Europa for regnskabsår, der  starter 1. januar 2005 eller senere, skal udarbejde  kon- cernregnskaber efter de samme regler med henblik på at forbedre det indre markeds funktion og med det mål i sidste ende at opnå et fælles sæt globale regnskabsstandarder. I henhold til forordningen er der i EU etableret en godkendelsesmekanisme for de enkelte regnskabsstandarder. Det politiske niveau i godkendelsesme- kanismen udgøres af et regnskabskontroludvalg, The Accounting Regulatory Committee  (ARC),  bestående  af  medlemslandenes  repræsentanter.  Regn- skabskontroludvalget  skal  høres  samt  rådgive  og  bistå  Kommissionen,  der godkender  de  enkelte  regnskabsstandarder.  Ved  godkendelsen  får  standar- derne karakter af en forordning og er dermed direkte gældende i medlems- landene. To standarder viste sig at være meget problematiske at få godkendt, nemlig IAS 32 og IAS 39. De to standarder vedrører den regnskabsmæssige behand- ling  af  finansielle  instrumenter.  Med  finansielle  instrumenter  forstås  udlån, indlån, aktier, obligationer, futures, options m.v., altså næsten ethvert finan- sielt aktiv eller forpligtelse. På baggrund af den bekymring for og modstand mod en godkendelse af sær- ligt IAS 39, som visse europæiske lande og organisationer for bank- og for- sikringssektoren udtrykte, valgte Kommissionen i efteråret at fremsætte for- slag om en delvis godkendelse af IAS 39, dvs. hvor visse mere kontroversielle dele  af  standarden  er  udeholdt.  Et  flertal  i  ARC  støttede  godkendelsen  af standarden,  som  herefter  blev  godkendt.  Der  arbejdes  nu  på  ændringer  til IAS 39 i relation til den del, der blev udeholdt. Når disse er gennemført, skal den samlede standard godkendes af Kommissionen.   IAS 32, som blev betragtet som mindre problematisk end IAS 39, er efterføl- gende blevet godkendt uden ændringer.  
22 Status på godkendelsen af standarderne er herefter, at samtlige ”kerne” stan- darder er godkendt. Den eneste standard, som pt. ikke er endeligt godkendt af  Kommissionen,  er  IFRS  2  om  aktiebaseret  aflønning.  Denne  forventes dog endeligt godkendt i den nærmeste fremtid. Da  alle  ”kerne”  standarderne  nu  er  godkendt,  vil  danske  (ikke-finansielle) virksomheder få mulighed for at overgå til anvendelsen af de internationale regnskabsstandarder for regnskaber, der aflægges i foråret 2005.   Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7305.asp Overvejelser  omkring  forberedelse  af  forslag  til  direktiv  om  aktionærrettig- heder I Kommissionens handlingsplan til modernisering af selskabsretten og forbedret virksomhedsledelse i den Europæiske Union indgår som pri- oriteret på kort sigt, dvs. 2003-2005, udarbejdelse af direktivforslag, der fastlægger  rammerne  for  aktionærrettigheder.  Til  forberedelse  heraf har  Kommissionen  offentliggjort  et  konsultationsdokument  for  at  af- dække, hvor der særligt synes at være behov for regulering på europæi- ske plan.   Kommissionen  har  ifølge  konsultationsdokumentet  særlig  fokus  på, om reguleringen alene skal omfatte forhold i relation til børsnoterede selskaber eller dække bredere. Kommissionens overordnede sigte med initiativet er at fjerne barrierer, der vanskeliggør aktionærernes mulig- heder   for   at   udøve   aktivt   ejerskab,   ikke   mindst   på   tværs   af landegrænserne.  I  den  forbindelse  tilstræber  Kommissionen,  at  der sikres   gode   rammer   for   aktionærernes   kommunikation   om   og indflydelse  på  selskabets  forhold.  Øget  anvendelse  af  it-værktøjer anses i den forbindelse for centrale hjælpemidler til at understøtte det overordnede sigte om øget aktionærengagement.      Fristen  for  kommentarer  på  Kommissionens  konsultationsdokument udløb lige inden jul  2004. Kommissionen  vil på baggrund af reaktio- nerne arbejde videre med henblik på at fremsætte direktivforslag i 2. halvår af 2005. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf. 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7159.asp Kommissionens Handlingsplan for Bedre Regulering i EU KOM(2002)278. Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon i marts 2000 pålagde Kommissionen, Rådet og medlemsstaterne at udarbejde en fælles EU-strategi for bedre regulering. Kom- missionens handlingsplan er et led i den samlede strategi, som skal forbedre og for- enkle de lovgivningsmæssige rammer i EU.  
23 Handlingsplanen  indeholder  16  anbefalinger  rettet  mod  henholdsvis Kommissionen,  Parlamentet,  Rådet  og  medlemsstaterne.  Anbefalin- gerne vedrører bl.a. kodificering, forenkling af eksisterende lovgivning, høringer  og  konsekvensvurderinger.  Sammen  med  handlingsplanen har Kommissionen fremlagt en meddelelse om konsekvensvurderinger (KOM(2002)276)  og  en  meddelelse  om  minimumsstandarder  for  hø- ringer (KOM(2002)277). Handlingsplanen blev under det danske formandskab behandlet på to rådsmøder for Konkurrenceevne og under det italienske formandskab foretog Kommissionen en gennemgang af fremskridtene i implemen- teringen af handlingsplanen. Under det irske formandskab blev der på rådsmødet for Konkurrenceevne vedtaget konklusioner, som bl.a. ved- rører brugen af konsekvensvurderinger i  Rådet, vurdering af konkur- renceevnen og regelforenkling   Sideløbende er der i Rådet for Generelle Anliggender med udgangen af 2003  indgået  en  interinstitutionel  aftale  om  bedre  regulering.  Under det  irske  formandskab  påbegyndtes  drøftelser  om  den  konkrete  im- plementering af aftalen. I starten af det irske formandskab præsentere- de Irland, Holland, Luxembourg og Storbritannien desuden et fælles initiativpapir  om  reform  af  reguleringen.  Papiret  er  under  det  neder- landske formandskab blevet opdateret og udvidet med Østrig og Fin- land.  Initiativpapiret  sigter  nu  mod  at  få  iværksat  en  prioriteret  og langsigtet indsats omkring bedre regulering i EU til og med 2006. Rådet (ØKOFIN) støttede i konklusionerne fra mødet d. 21.  oktober 2004  udviklingen  af  en  fælles  metode  til  måling  af  de  administrative byrder for erhvervslivet. Rådet opfordrede endvidere Kommissionen og medlemsstaterne til at overveje, hvordan der kan udvikles kvantitative mål for nedbringelse af de administrative byrder. I november 2004 no- terede det Europæiske Råd sig Rådets arbejde med bedre regulering og opfordrede Kommissionen til at implementere en fælles metode til opgørelse af de administrative byrder. Under  det  nederlandske  formandskab  er  der  igangsat  et  pilotprojekt for Rådets konsekvensvurderinger af væsentlige ændringsforslag. Des- uden vedtog Konkurrenceevnerådet på deres møde i november 2004 15 konkrete  forslag  til  forenkling  af  den  eksisterende  fællesskabslovgiv- ning, som Kommissionen inviteres til at inddrage i deres løbende re- gelforenklingsarbejde. På rådsmødet (Konkurrenceevne) d. 7.-8. marts 2005  fremlagde  formandskabet  en  fremskridtsrapport  vedrørende  ar- bejdet med bedre regulering og forenkling af reguleringen.
24 Kontakt:  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  Center  for  Kvalitet  i  Er- hvervsreguleringen, tlf.: 33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7087.asp Kommissionens  meddelelse  om  opdatering  og  forenkling  af  eksisterende fællesskabslovgivning KOM(2003)71. Den 11. februar 2003 præsenterede Kommissionen en meddelelse om opdatering og forenkling af eksisterende fællesskabslovgivning. Med- delelsen er et led i udmøntningen af Kommissionens handlingsplan for bedre regulering (KOM(2002)278), idet den er første skridt på vej mod implementeringen af den af de 16 aktioner, der vedrører opdatering og forenkling af eksisterende EU-lovgivning. Meddelelsen  lægger  op  til  et  rullende  regelforenklingsprogram,  som frem til udgangen af 2004 skal sikre et pålideligt, opdateret og bruger- venligt  EU-lovkompleks.  I  overensstemmelse  med  intentionerne  i handlingsplanen for bedre regulering foreslår Kommissionen derfor, at overflødige  og  utidssvarende  retsakter  fjernes,  og  at  retstekster  om- skrives, så de gøres mere sammenhængende og forståelige. Meddelelsen tegner en langsigtet moderniseringsproces, som samtidig sigter mod en mere brugervenlig præsentation af EU-acquis’et. For at nå  sin  målsætning  foreslår  Kommissionens  et  antal  konkrete  initiati- ver, som bl.a. vedrører forenkling af eksisterende EU-regulering, kodi- ficering og konsolidering.   På baggrund af afslutningen på fase 1 (september 2003) præsenterede Kommissio- nen en rapport om gennemførelse af regelforenklingsindsatsen og status i forhold til de foreslåede initiativer (KOM(2003) 623). I juni 2004 udkom den anden rapport i rækken (KOM(2004) 432), som følge af afslutningen på fase 2 (i marts 2004). Li- geledes afventes en tredje rapport efter afslutningen på 3. og sidste fase. Konkur- renceevnerådet vedtog desuden på deres møde i november 2004 15 konkrete for- slag  til  forenkling  af  den  eksisterende  fællesskabslovgivning,  som  Kommissionen inviteres til at inddrage i deres løbende regelforenklingsarbejde. Kontakt:  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  Center  for  Kvalitet  i  Er- hvervsreguleringen, tlf.:33 30 77 00 eller læs mere her:   http://www.eogs.dk/sw7087.asp EU-virksomhedspanelet På dansk opfordring oprettede man i 1998 et virksomhedspanel i EU. Virksomhedspanelet kan bidrage med nyttig information om virksom- hedernes  omkostninger  ved  at  skulle  tilpasse  sig  og  følge  ny  lovgiv- ning. Panelet kan give Kommissionen mulighed for at vurdere, om der er en rimelig balance mellem omkostningerne og det mål, man vil op- nå med nye direktivforslag.