Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 11. marts  2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders notat samt grundnotat om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til rådets direktiv 90/642/EØF og 86/362/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester, dokument SANCO/10652/2004. Forslaget forventes sat til afstemning ved det kommende møde i Den Ståen- de Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 17.-18. marts 2005.03.09 Fødevarestyrelsen har på baggrund af det foreliggende dokument vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier for de i forslaget nævnte aktivstoffer er sundhedsmæssigt acceptable. Det vurderes, at fastsættelse af MRL´s generelt øger sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. For dansk producerede pro- dukter vurderes det dog generelt at forblive uforandret.        
2 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 11. marts 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rå- dets direktiv 90/642/EØF og 86/362/EØF om fastsættelse af maksimal- grænseværdier for indholdet af pesticidrester. SANCO/10652/2004 Kommissionen har ved SANCO/10652/2004 fremsat forslag til fastsæt- telse  af  EU-maksimalgrænseværdier  (MRL)  for  følgende  aktivstoffer: kresoxim-methyl,  benomyl - gruppen,  cyromazin,  diquat,  metalaxyl  og azoxystrobin. Forslaget  forventes  sat  til  afstemning  ved  det  kommende  møde  i  Den Stående  Komité  for  Fødvarekæden  og  Dyresundhed  den  17-18.  marts 2005. Forslaget indeholder en række grænseværdier, der fastsættes som følge af bl.a. nye anvendelser af aktivstofferne på visse produkter. Det  er  højt  prioriteret  fra  dansk  side  at  fremme  EU's  pesticidprogram, hvorefter  alle  pesticider,  der  anvendes  i  EU,  skal  gennem  en  grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vig- tigt  element  i  beskyttelsen  af  de  danske  forbrugeres  sikkerhed.  Det  er positivt, at der foretages en stadig  justering af fastsatte grænseværdier,
3 når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anvendelser. Fødevarestyrelsen  har  på  baggrund  af  det  foreliggende  dokument  vur- deret, at de foreslåede maksimalgrænseværdier for de i forslaget nævnte aktivstoffer er sundhedsmæssigt acceptable. Det vurderes, at fastsættelse af  MRL´s  generelt  øger  sundhedsbeskyttelsesniveauet  i  Danmark.  For dansk producerede produkter vurderes det dog generelt at forblive ufor- andret.        Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man - arbejder for, at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til GAP og en sundhedsmæssig vurdering; - accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
4 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 11. marts 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rå- dets direktiv 90/642/EØF og 86/362/EØF om fastsættelse af maksimal- grænseværdier for indholdet af pesticidrester. SANCO/10652/2004 Resumé Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  direktiv  om  fastsættelse  af  maksimalgrænseværdier  af  en række  pesticidrester.  Forslaget  indeholder  maksimalgrænseværdier  for  6  pesticidrester.  Generelt skønnes forslaget ved fastsættelse af MRL’s at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. For dansk producerede produkter vurderes det dog generelt at forblive uforandret. Baggrund Kommissionen har ved SANCO/10652/2004 fremsat forslag til fastsæt- telse af EU-maksimalgrænseværdier (MRL) for aktivstofferne kresoxim- methyl,  benomyl-gruppen,  cyromazin,  diquat,  metalaxyl  og  azoxystro- bin. Forslaget er fremsat med hjemmel i: Artikel 10 i Rådets direktiv 86/362/EØF om fastsættelse af maksimal- grænseværdier på og i cerealier. Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimal- grænseværdier for pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.
5 Forslaget  behandles  i  en  forskriftprocedure  (1999/468/EF  art.  5)  i  Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvali- ficeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalifi- ceret  flertal,  forelægger  Kommissionen  sagen  for  Rådet  og  underretter samtidig Europaparlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rå- det ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet. Nærhedsprincippet Der  er  tale  om  gennemførelsesforanstaltninger  til  en  allerede  vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at der følger heraf, at for- slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Formål og indhold Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud  i  en  fuldstændig  regulering  af  samtlige  pesticider  i  Fællesskabet. Kommissionen  kan  på  baggrund  af  nye  brug/anvendelser  og  ny  data fastsætte grænseværdier.   Kresoxim-methyl,  benomyl-gruppen,  cyromazin,  diquat,  metalaxyl  og azoxystrobin er kendte aktivstoffer, som alle har EU-MRLs for visse af- grøder.  Stofferne  diquat,  metalaxyl  og  azoxystrobin  anvendes  i  Dan- mark. For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detek- tionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD. EU-maksimal- grænseværdier (MRL) sat på LOD er mærket med ”*”. Som konsekvens
6 af  nye  anvendelser  af  aktivstoffer,  hvor  der  tidligere  har  været  fastsat grænser på LOD-niveau, hæves grænserne i visse tilfælde. Følgende æn- dringer af MRLs i forhold til gældende maksimalgrænseværdier er: For kresoxim-methyl foreslås MRL i porrer hævet fra 0,05* mg/kg til 5 mg/kg. For  benomyl-gruppen  foreslås  MRL  i  byg  hævet  fra  0,1*  mg/kg til  0,3 mg/kg. For benomyl-gruppen foreslås MRL i brombær hævet fra 0,1* mg/kg til 7 mg/kg. For  cyromazin  foreslås  MRL  i  gulerødder  hævet  fra  0,05*  mg/kg  til  1 mg/kg. For  cyromazin  foreslås  MRL  i  peberfrugt  hævet  fra  0,05*  mg/kg  til  1 mg/kg. For  cyromazin  foreslås  MRL  i  friske  bønner  med  bælg  og  friske  ærter med bælg hævet fra 0,05* mg/kg til 5 mg/kg. For diquat foreslås MRL i gruppen ”andre” under oliefrø hævet fra 0,1* mg/kg til 0,5 mg/kg. For  metalaxyl  foreslås  MRL  i  radiser  hævet  fra  0,05*  mg/kg  til  0,1 mg/kg. For  azoxystrobin  foreslås  MRL  i  radiser  hævet  fra  0,05*  mg/kg  til  0,2 mg/kg. For azoxystrobin foreslås gruppen ”hovedkål” hævet fra 0,05* mg/kg til 0,3 mg/kg. Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksi- male restindhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som  er  fastlagt  af  Verdenssundheds-organisationen  WHO.  Ved  vurde- ringen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele li- vet) og ARfD (akut reference dosis), ADI (akut dagligt indtag) samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).
7 Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Der er fastsat EU-maksimalgrænseværdier i bekendtgørelse nr. 122 af 25. februar  2004  om  pesticidrester  i  fødevarer  og  foderstoffer,  som  ændret ved bekendtgørelse nr. 1002 af 12. oktober 2004, for de foreslåede aktiv- stoffer  i  en  række  fødevaregrupper.  Forslaget  kan  implementeres  ved ændring af denne. Konsekvenser Fødevarestyrelsen  har  på  baggrund  af  det  foreliggende  dokument  vur- deret, at de foreslåede maksimalgrænseværdier for de i forslaget nævnte aktivstoffer er sundhedsmæssigt acceptable. Det vurderes, at fastsættelse af  MRL’s  generelt  øger  sundhedsbeskyttelsesniveauet  i  Danmark.  For dansk producerede produkter vurderes det dog generelt at forblive ufor- andret. Forslaget  har  ingen  statsfinansielle  eller  samfundsøkonomiske  konse- kvenser. Høring Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring) og Føde- varelovens  §  69  (Det  Rådgivende  Fødevareudvalg).  Høringssvarene  er endnu  ikke  modtaget  (høringsfrist  11.  marts  2005),  men  vil  blive  efter- sendt.  
8 Holdning Vedrørende den danske holdning Det  er  højt  prioriteret  fra  dansk  side  at  fremme  EU´s  pesticidprogram, hvorefter  alle  pesticider,  der  anvendes  i  EU,  skal  gennem  en  grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU´s pesticidprogram er derfor et vig- tigt  element  i  beskyttelsen  af  de  danske  forbrugeres  sikkerhed.  Det  er positivt, at der foretages en stadig  justering af fastsatte grænseværdier, når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller nye an- vendelser. Vedrørende andre landes holdninger Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget fra andre medlemslande. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.