Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 11. marts  2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders notat samt grundnotat om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF  om fastsættel- se af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester, dokument SANCO/10540/2004 rev5. Forslaget forventes sat til afstemning ved det kommende møde i Den Ståen- de Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 17.-18. marts 2005.03.09 Fødevarestyrelsen har på baggrund af det foreliggende dokument vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier for de i forslaget nævnte aktivstoffer er sundhedsmæssigt acceptable. Det vurderes, at fastsættelse af MRL´s generelt øger sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. For dansk producerede pro- dukter vurderes det dog generelt at forblive uforandret.        
2 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 11. marts 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rå- dets  direktiv  76/895/EØF,  86/362/EØF,  86/363/EØF  og  90/642/EØF  om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester. SANCO/10540/2004 rev5 Kommissionen har ved SANCO/10540/2004 fremsat forslag til fastsæt- telse  af  EU-maksimalgrænseværdier  (MRL)  for  følgende  aktivstoffer: glyphosat,  chlorpropham,  bromoxynil,  desmedipham,  ioxynil,  phenme- dipham, dimethenamid-P, flurtamon, propoxycarbazon, zoxamid, flaza- sulfuron, pyraclostrobin, quinoxyfen og mepanipyrim. Forslaget  forventes  sat  til  afstemning  ved  det  kommende  møde  i  Den Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og  Dyresundhed  den  17-18.  marts 2005. Forslaget indeholder en række grænseværdier, der fastsættes som følge af bl.a. nye anvendelser af aktivstofferne på visse produkter. Det  er  højt  prioriteret  fra  dansk  side  at  fremme  EU's  pesticidprogram, hvorefter  alle  pesticider,  der  anvendes  i  EU,  skal  gennem  en  grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vig- tigt  element  i  beskyttelsen  af  de  danske  forbrugeres  sikkerhed.  Det  er positivt, at der foretages en stadig  justering af fastsatte grænseværdier,
3 når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anvendelser. Fødevarestyrelsen  har  på  baggrund  af  det  foreliggende  dokument  vur- deret, at de foreslåede maksimalgrænseværdier for de i forslaget nævnte aktivstoffer er sundhedsmæssigt acceptable. Det vurderes, at fastsættelse af  MRL´s  generelt  øger  sundhedsbeskyttelsesniveauet  i  Danmark.  For dansk producerede produkter vurderes det dog generelt at forblive ufor- andret.        Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man - arbejder for, at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til GAP og en sundhedsmæssig vurdering; - accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
4 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 11. marts 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rå- dets  direktiv  76/895/EØF,  86/362/EØF,  86/363/EØF  og  90/642/EØF  om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester. SANCO/10540/2004 rev5 Resumé Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  direktiv  om  fastsættelse  af  maksimalgrænseværdier  af  en række pesticidrester. Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for 14  pesticidrester. Generelt skønnes forslaget ved fastsættelse af MRL’s at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. For dansk producerede produkter vurderes det dog generelt at forblive uforandret. Baggrund Kommissionen har ved SANCO/10540/2004 rev5 fremsat forslag til fast- sættelse af EU-maksimalgrænseværdier (MRL) for aktivstofferne glypho- sat, chlorpropham, bromoxynil, desmedipham, ioxynil, phenmedipham, dimethenamid-P,  flurtamon,  propoxycarbazon,  zoxamid,  flazasulfuron, pyraclostrobin, quinoxyfen og mepanipyrim. Forslaget er fremsat med hjemmel i: Artikel 5 i Rådets direktiv 76/895/EØF om fastsættelse af maksimal- grænseværdier på og i frugt og grøntsager. Artikel 10 i Rådets direktiv 86/362/EØF om fastsættelse af maksimal- grænseværdier på og i cerealier.
5 Artikel 10 i Rådets direktiv 86/363/EØF om fastsættelse af maksimal- grænseværdier i og på animalske produkter. Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimal- grænseværdier for pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. Forslaget  behandles  i  en  forskriftprocedure  (1999/468/EF  art.  5)  i  Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvali- ficeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalifi- ceret  flertal,  forelægger  Kommissionen  sagen  for  Rådet  og  underretter samtidig Europaparlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rå- det ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet. Nærhedsprincippet Der  er  tale  om  gennemførelsesforanstaltninger  til  en  allerede  vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forsla- get er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Formål og indhold Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud  i  en  fuldstændig  regulering  af  samtlige  pesticider  i  Fællesskabet. Kommissionen  kan  på  baggrund  af  nye  brug/anvendelser  og  ny  data fastsætte grænseværdier.   Dimethenamid-P,  flurtamon,  propoxycarbazon,  zoxamid,  flazasulfuron, pyraclostrobin,   quinoxyfen,   mepanipyrim,   glyphosat,   chlorpropham, bromoxynil,  desmedipham,  ioxynil  og  phenmedipham  er  aktivstoffer,
6 som er blevet optaget på bilag I til direktiv 91/414 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler. Stofferne glyphosat, chlorpropham, bromoxynil, phenmedipham og py- raclostrobin anvendes i Danmark på visse afgrøder. For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detek- tionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD. EU-maksimal- grænseværdier (MRL) sat på LOD er mærket med ”*”. Som konsekvens af nye anvendelser for stoffer, hvor der tidligere har været fastsat græn- ser på LOD-niveau, hæves grænserne i visse tilfælde. Følgende  ændringer  af  MRLs,  for  eksisterende  aktivstoffer  optaget  på bilag I til direktiv 91/414 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, i forhold til gældende maksimalgrænseværdier, er: For chlorpropham foreslås en MRL i mælk på 0,2 mg/kg. Den gældende danske MRL er 0,1 mg/kg. I andre animalske produkter foreslås en MRL i kød på 0,05 mg/kg, i lever på 0,05 mg/kg og i nyre på 0,2 mg/kg. De gældende danske MRLs er på 0,05 mg/kg. I kartofler (lager) foreslås en MRL på 10 mg/kg. Den gældende danske MRL er på 5 mg/kg. I oliefrø fastsættes en MRL på 0,1*  mg/kg. For the og humle fastsættes en MRL på 0,1* mg/kg. For glyphosat foreslås MRL i hvede, rug og triticale hævet fra 5 mg/kg til 10 mg/kg. I lever fra kvæg er der fastsat en MRL på 0,2 mg/kg. I ap- pelsiner hæves MRL fra 0,1* mg/kg til 0,5 mg/kg. For vindruer hæves MRL  fra  0,1*  mg/kg  til  0,5  mg/kg.  I  tørrede  ærter  hæves  MRL  fra  3 mg/kg  til  10  mg/kg.  I  kartofler  hæves  MRL  fra  0,1*  mg/kg  til  0,5 mg/kg.  I the hæves MRL fra 0,1 mg/kg til 2 mg/kg.
7 For bromoxynil foreslås en MRL i majs på 0,10 mg/kg. I korn foreslås en MRL på 0,05* mg/kg svarende til den danske gældende MRL i korn. I kød foreslås en MRL på 0,05 mg/kg. I indmad foreslås en MRL på 0,20 mg/kg. I mælk foreslås en MRL på 0,01* mg/kg. For ioxynil har der ikke tidligere været fastsat EU-MRL. I DK er der fast- sat nationale MRLs for stoffet. De foreslåede EU-MRLs betyder, at MRL i løg hæves fra 0,05* mg/kg til 0,2 mg/kg. Følgende ændringer af MRLs, for  nye aktivstoffer optaget på bilag I til direktiv 91/414 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, i forhold til gældende maksimalgrænseværdier, er: For pyraclostrobin vil de foreslåede værdier betyde, at MRL hæves i byg og havre fra 0,2 mg/kg til 0,3 mg/kg. Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksi- male restindhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som  er  fastlagt  af  Verdenssundheds-organisationen  WHO.  Ved  vurde- ringen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele li- vet) og ARfD (akut reference dosis), ADI (akut dagligt indtag) samt GAP (god landbrugsmæssig praksis). Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Der  er  fastsat  maksimalgrænseværdier  i  bekendtgørelse  nr.  122  af  25. februar  2004  om  pesticidrester  i  fødevarer  og  foderstoffer,  som  ændret ved bekendtgørelse nr. 1002 af 12. oktober 2004, for en række af aktiv-
8 stofferne i en række fødevaregrupper. Forslaget kan implementeres ved ændring af denne. Konsekvenser Fødevarestyrelsen  har  på  baggrund  af  det  foreliggende  dokument  vur- deret, at de foreslåede maksimalgrænseværdier for de i forslaget nævnte aktivstoffer er sundhedsmæssigt acceptable. Det vurderes at fastsættelse af  MRL’s  generelt  øger  sundhedsbeskyttelsesniveauet  i  Danmark.  For dansk producerede produkter vurderes det dog generelt at forblive ufor- andret. Forslaget  har  ingen  statsfinansielle  eller  samfundsøkonomiske  konse- kvenser. Høring Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring) og Føde- varelovens § 69 (Det Rådgivende Fødevareudvalg). FødevareIndustrien i DI undrer sig over behovet for at forhøje grænse- værdierne for glyphosat og ser ikke umiddelbart nogen grund hertil. Dansk Erhvervsgartner Forening har ingen bemærkninger til forslaget. Coop  Norden  meddeler,  at  de  er  tilfredse  med,  at  der  indføres  maksi- malgrænseværdier  for  nye  aktivstoffer.  Med  hensyn  til  fastsættelsen  af maksimalgrænseværdier for eksisterende stoffer mener Coop Norden,  at det er uacceptabelt at øge grænseværdien for spiremidlet Chlorpropham i kartofler til 10 ppm fra den nuværende nationale grænse i Danmark på 5 ppm udelukkende i kartofler til yderligere forarbejdning og i Sverige på 1 ppm. Det er heller ikke acceptabelt, at der også må være restmæng- der  i  den  koncentration  i  tidlige  kartofler  og  lagrede  kartofler.  Coop Norden mener endvidere, at det er utilfredsstillende, at restindholdet af Glyphosat  nu  øges  i  en  lang  række  produkter  såsom  visse  kornsorter,
9 ærter, vindruer, kartofler og solsikkefrø. Coop Norden vil opfordre til at der arbejdes intensivt for at få sænket niveauerne for Chlorpropham til kartofler. Holdning Vedrørende den danske holdning Det  er  højt  prioriteret  fra  dansk  side  at  fremme  EU´s  pesticidprogram, hvorefter  alle  pesticider,  der  anvendes  i  EU,  skal  gennem  en  grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU´s pesticidprogram er derfor et vig- tigt  element  i  beskyttelsen  af  de  danske  forbrugeres  sikkerhed.  Det  er positivt, at der foretages en stadig  justering af fastsatte grænseværdier, når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller nye an- vendelser. En fastsættelse eller ændring af grænseværdierne vurderes altid i forhold til danske forbrugers kostindtag. Fødevarestyrelsen vurderer, at de i det foreliggende  forslag  foreslåede  maksimalgrænseværdier  er  sundheds- mæssigt    acceptable.    Herunder    også    forøgelsen    af    indholdet    af chlorpropham i kartofler fra 5 mg/kg til 10 mg/kg. Danmarks Fødevare- forskning  (DFVF)  har  ligeledes  vurderet  det  foreslåede  indhold  på  10 mg/kg  til  at  være  sundhedsmæssigt  acceptabelt.  Ligeledes  har  DFVF vurderet, at det forøgede indhold af glyphosat i en række produkter ikke giver anledning til sundhedsmæssige problemer for de danske forbruge- re. Vedrørende andre landes holdninger Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget fra andre medlemslande.
10 Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.