Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 2. marts  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrations oversigtsnotat over vigtige kom- mende EU-sager på ministeriets område, der forventes behandlet under det luxembourgske EU-formandskab i første halvår 2005.
2 Dato: 1. marts Kontor: Internationalt J.nr.: 2004/4050 INM212 Oversigtsnotat  over  vigtige  kommende  EU-sager  på  Ministeriet  for  Flygt- ninge, Indvandrere og  Integrations område, der forventes behandlet  under det luxembourgske EU-formandskab i første halvår 2005   1.   Indledning Luxembourg overtog EU-formandskabet den 1. januar 2005 for de følgende seks måneder. Luxembourg har ikke som tidligere formandskaber udarbejdet et specifikt arbejdsprogram på området for retlige og indre anliggender. Derimod har Luxem- bourg og Storbritannien, som det kommende formandskabsland, udarbejdet et fæl- les  generelt  program,  som  blandt  andet  omhandler  indvandring,  grænser  og  asyl. Herudover  har  formandskabet  offentliggjort  et  dokument  indeholdende  Luxem- bourgs samlede prioriteter for formandskabet. Endelig har formandskabet udarbej- det  et  specifikt  program  vedrørende  de  eksterne  relationer  i  forhold  til  retlige  og indre anliggender.   Under  det  luxembourgske  formandskab  er  følgende  datoer  foreløbig  planlagt  for rådsmøder (retlige og indre anliggender): uformelt rådsmøde i Luxembourg den 28. – 29. januar 2005, formelt rådsmøde i Bruxelles den 24. februar 2005, formelt rådsmøde i Luxembourg 14. april 2005 og formelt rådsmøde i Luxembourg 2. – 3. juni 2005    Formandskabet vil fortsætte arbejdet med implementering og evaluering af Tampe- re-programmet og tage hul på det nye flerårige arbejdsprogram på området for ret- lige og indre anliggender (Haager-programmet), som blev vedtaget af Det Europæi- ske Råd den 5. november 2004. Kommissionen forventes i slutningen af Luxem- bourgs formandskab at fremlægge en handlingsplan for den konkrete udmøntning af Haager-programmet. Det luxembourgske formandskab forventes at fokusere på udviklingen af et tættere samarbejde med tredjelande på området for asyl og indvandring. Endvidere vil der blive arbejdet for at styrke samarbejdet om medlemsstaternes ydre grænser og bedre styring af migrationsstrømme.   Under det luxembourgske formandskab vil der finde en drøftelse sted af EU’s fi- nansielle ramme for perioden 2007-2013. I den forbindelse vil formandskabet ar-
3 bejde for at fremme vedtagelsen af forslag til finansielle instrumenter på området for frihed, sikkerhed og retfærdighed. 2.   Asylområdet Når asylproceduredirektivet, som afventer Europa-Parlamentets udtalelse, er ende- ligt vedtaget, er første fase til etablering af et fælles europæisk asylsystem i form af fælles minimumsstandarder gennemført. Formandskabet vil i første omgang sætte fokus  på  gennemførelse  og  evaluering  af  disse  tiltag.  Med  henblik  på  at  gøre  det fælles asylsystem mere effektivt vil arbejdet med udvikling af en enhedsprocedure for behandling af ansøgninger om beskyttelse blive videreført. Herudover vil spørgsmålet om at sikre bedre adgang til holdbare løsninger for per- soner med beskyttelsesbehov blive prioriteret. Der vil i den forbindelse blive arbej- det videre med udvikling af pilotprojekter om beskyttelse i nærområdet og samar- bejde om fremme af genbosætningsmuligheder. Endelig vil der blive sat fokus på at forbedre det operative samarbejde mellem EU- landenes asylmyndigheder. 3.   Tilbagetagelse og udsendelse På området for tilbagetagelse og udsendelse lægges der op til at fortsætte arbejdet med indgåelse af tilbagetagelsesaftaler med specifikke tredjelande, hvor der vurderes at være behov herfor. Endvidere forventes der under luxembourgsk formandskab at skulle indledes drøf- telser om Kommissionens forslag til direktiv om udsendelse af tredjelandsstatsbor- gere med ulovligt ophold. 4.   Bekæmpelse af ulovlig indvandring og forvaltning af de ydre grænser I  forhold til bekæmpelse  af ulovlig indvandring lægges op til fortsat at  styrke det praktiske samarbejde vedrørende sikkerhed og grænsekontrol ved de ydre grænser. Det Fælles Grænseagentur, der påbegynder sit arbejde den 1. maj 2005, skal sikre, at det operative samarbejde bliver effektivt, og drøftelserne vedrørende Kommissio- nens forslag til en forordning om et fællesskabskodeks for personers passage af de fælles grænser vil blive prioriteret.   Endvidere forventes under Luxembourgs formandskab en evaluering af gennemfø- relsen af programmet for bekæmpelse af ulovlig indvandring af søvejen. Indvandringsområdet 5.   Indvandringsområdet På  indvandringsområdet  forventes  på  baggrund  af  Kommissionens  grønbog  om arbejdskraftindvandring indledt drøftelser af behovet for legal indvandring i EU. For så vidt angår integration af tredjelandsstatsborgere i EU lægger formandskabet op til at udbygge samarbejdet på baggrund af de fælles grundlæggende principper
4 om integrationspolitik, der blev vedtaget af Rådet i november 2004. Der vil blive arbejdet videre med udveksling af bedste praksis, blandt andet vedrørende sprog- undervisning  og  undervisning  om  samfundsforhold  for  nytilkomne  udlændinge. Der forventes forberedt en håndbog for bedste praksis. 6.   Visum Der forventes fokuseret på udviklingen af et fælles visuminformationssystem (VIS) på baggrund af Kommissionens forslag til forordning herom, og arbejdet med ind- sættelse af biometriske kendetegn i visa og opholdstilladelser til tredjelandsstatsbor- gere vil blive prioriteret. Endvidere forventes formandskabet at fortsætte  arbejdet med ændring af gensidighedsbestemmelsen vedrørende visumpligt. 7.   Eksterne relationer Arbejdsprogrammet for de eksterne relationer i forhold til retlige og indre anliggen- der tager afsæt i konklusionerne fra Det Europæiske Råd (DER) den 5. november 2004  (Haager-programmet).  DER  betragter  udviklingen  af  en  sammenhængende ekstern  dimension  for  EU’s  politik  vedrørende  frihed,  sikkerhed  og  retfærdighed som  i  stigende  grad  påkrævet.  Kommissionen  forventes  i  slutningen  af  2005  at fremlægge en overordnet strategi for EU’s politik på området. Formandskabet  vil  arbejde  for  en  koordineret  tilgang,  hvor  migrationsspørgsmål integreres  i  EU’s  eksterne  politik,  og  det  forventes,  at  Rådet  vil  blive  forelagt Kommissionens  første  evalueringsrapport  vedrørende  styring  af  migrationsstrøm- me fra tredjelande.     Formandskabet vil fortsætte dialogen med USA om muligheder for udveksling af oplysninger,  operativt  samarbejde  og  dokument-  og  transportsikkerhed,  herunder samarbejdet om indførelse af biometriske kendetegn i rejsedokumenter. 8.   Parallelaftale  mellem  Danmark  og  Fællesskabet  om  Dublinforord- ningen og Eurodacforordningen   Den 8. maj 2003 vedtog Rådet en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med Danmark om dansk tilknytning til Dublinforordnin- gen og Eurodacforordningen på mellemstatsligt grundlag.   Kommissionen  fremsendte  den  20.  september  2004  til  Rådet  et  udkast  til Rådets afgørelser om henholdsvis undertegnelse og indgåelse af en aftale mellem Fælles- skabet  og  Danmark  om  udvidelse  af  bestemmelserne  i  forordningerne  til  også  at omfatte Danmark. Aftaleudkastet er resultatet af forhandlinger mellem Kommissi- onen og den danske regering og blev godkendt af parterne den 8. juni 2004. Forslaget om Rådets afgørelse om undertegnelse af aftalen forventes vedtaget på et rådsmøde i begyndelsen af marts måned 2005. Rådets vedtagelse af afgørelsen om indgåelse  af  aftalen  vil  først  kunne  finde  sted,  når  der  foreligger  en  udtalelse  fra Europa-Parlamentet.  
5 Sagen er senest forelagt Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for råds- mødet (retlige og indre anliggender) den 8. maj 2003 samt ved fremsendelse den 22. september 2004 af et notat om status for indgåelse af parallelaftaler.