Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 21. september 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders notat samt grundnotat om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF  om fastsættelse af maksimal- grænseværdier for benomyl gruppen (udtrykt som carbendazim) og carbofu- ran, dokument SANCO/10303/2005. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevare- sikkerhed og Dyresundhed – sektionen for plantebeskyttelsesprodukter og lovgivning, den 22.-23. september 2005. Det vurderes, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier for carben- dazim og carbofuran vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man -    arbejder for, at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til GAP og en sundhedsmæssig vurdering; -    accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
2 14. september 2005 om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til R  å- dets direktiv 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgræns  eværdier for benomyl gruppen (udtrykt som ca  r- bendazim) og carbofuran. SANCO/10303/2005   Kommissionen har ved SANCO/10303/2005 fremsat forslag til fastsættelse af EU- maksimalgrænseværdier   for   aktivstofferne   benomyl   gruppen   (carbendazim)   og carbofuran.   Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Føde- varesikkerhed og Dyresundhed – sektionen for plantebeskyttelsesprodukter og lov- givning, den 22.-23. september 2005. En gennemgang og revurdering af de pågældende aktivstoffer har vist det nødven- digt,  at  sætte  nye  EU-maksimalgrænseværdier,  for  derved  at  sikre,  at  forbrugerne ikke  udsættes  for  uacceptable  mængder  af  disse  aktivstoffer.  Kommissionen  har derfor  fremsat  forslag  om  fastsættelse  af    nye  grænseværdier  for  de  pågældende aktivstoffer hurtigst muligt.    Det vurderes, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier for carbendazim og carbofuran vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.    Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man - arbejder for, at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt u n- der hensyntagen til GAP og en sundhedsmæssig vurdering; - accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsæ  tning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
3 14. september 2005 om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til R  å- dets direktiv 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgræns  eværdier for benomyl gruppen (udtrykt som ca  r- bendazim) og carbofuran. SANCO/10303/2005   Resumé Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  direktiv  om  fastsættelse  af  maksimalgrænseværdier  for  to aktivstoffer (pesticidrester). Forslaget fastsætter en lang række grænseværdier, der skønnes samlet set at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. Baggrund Kommissionen har ved SANCO/10303/2005 rev 1 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksimalgrænseværdier (MRL) for aktivstofferne benomyl gruppen (carben- dazim) og carbofuran.   Forslaget er fremsat med hjemmel i: Artikel 10 i Rådets direktiv 86/362/EØF om fastsættelse af maksimalgrænsevær- dier for indholdet af pesticidrester  i og på korn. Artikel 10 i Rådets direktiv 86/363/EØF om fastsættelse af maksimalgrænsevær- dier for pesticidrester i og på levnedsmidler af animalsk oprindelse. Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænsevær- dier for pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. Forslaget  behandles  i  en  forskriftprocedure  (1999/468/EF  art.  5)  i  Den  Stående Komité  for  Fødevarekæden  og  Dyresundhed.  Hvis  der  er  kvalificeret  flertal,  ud- steder  Kommissionen  direktivet.  Opnås  der  ikke  kvalificeret  flertal,  forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europaparlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.   GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4 Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstem- melse med nærhedsprincippet. Formål og indhold Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og ny data fastsætte grænseværdier.    Flere medlemslande i EU har meddelt Kommissionen, at de havde indtagsproble- mer med de gældende EU grænseværdier. Derudover er der kommet ny viden på området vedr. det akutte indtag (fastsættelse af ARfD). En gennemgang og revurde- ring af de pågældende aktivstoffer har vist det nødvendigt, at sætte nye MRLs, for derved at sikre, at forbrugerne ikke udsættes for uacceptable mængder af disse ak- tivstoffer. Kommissionen har på denne baggrund besluttet at fastsætte nye MRLs for de pågældende aktivstoffer hurtigst muligt.    Benomyl gruppen, herefter benævnt carbendazim, og carbofuran er kendte aktiv- stoffer,  som  alle  har  EU-MRLs.  Stofferne  anvendes  ikke  i  Danmark  til  spiselige afgrøder. For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fast- sættes maksimalgrænseværdien på LOD. EU-maksimalgrænseværdier (MRL) sat på LOD er mærket med ”*”. Følgende ændringer af MRLs i forhold til gældende mak- simalgrænseværdier er: For carbofuran foreslås MRL i korn sænket fra 0,1* mg/kg til 0,01* mg/kg. For  carbofuran  foreslås  MRL  i  animalske  produkter,  trænødder,  kernefrugt,  sten- frugt, bær og småfrugter, diverse frugter, hovedkål, bladkål, bladgrøntsager (friske urter),  bælgfrugter (friske), stængelgrøntsager, svampe, bælgfrugter (tørrede), frugt- grøntsager, solanacea, cucurbitae (spiselig skræl), sukkermajs og kartofler sænket fra 0,1* mg/kg til 0,02* mg/kg. For cucurbitae (uspiselig skræl) foreslås MRL sænket fra 0,2 mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbofuran foreslås MRL i kålroe, majroe, blomsterkål, kålrabi og te sænket fra 0,2  mg/kg  til  0,02*  mg/kg.  For  andre  rødder  og  knolde  sænkes  MRL  fra  0,1* mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbofuran foreslås MRL i gulerod, pastinak, løg, hvidløg og skalotteløg sænket fra 0,3 mg/kg til 0,02* mg/kg. For andre løg sænkes MRL fra 0,1* mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbofuran foreslås MRL i radise sænket fra 0,5 mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbofuran foreslås MRL i humle sænket fra 10 mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbofuran foreslås MRL i oliefrø ændret fra 0,1* mg/kg til 0,1 mg/kg.   For carbofuran foreslås MRL i citrus frugt hævet fra 0,3 mg/kg til 0,5 mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i animalske produkter, trænødder, andre stenfrug- ter,  jordbær (dyrkede), stængelfrugter (dyrkede), andre småfrugter og bær (dyrke- de),  vildtvoksende  bær  og  frugter,  diverse  frugter  (andre),  rødder  og  knolde,  løg,
5 solanacea (andre), cucurbitae (spiselig skræl, andre), cucurbitae (uspiselig skræl, an- dre), sukkermajs, blomsterkål, bladkål, kålrabi,  salat og lign (andre), spinat og lign., brøndkarse, julesalat, urter, bælgfrugter (friske), stængelgrøntsager (andre), svampe (vildtvoksende),  bælgfrugter  (tørrede,  andre),  oliefrø  (andre),  kartofler  sænket  fra 0,1* mg/kg til 0,01* mg/kg. For  carbendazim  foreslås  MRL  i  citrusfrugt,  salat  sænket  fra  5  mg/kg  til  0,01* mg/kg. For  carbendazim  foreslås  MRL  i  hovedkål  (andre)  sænket  fra  3  mg/kg  til  0,01* mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i kernefrugter, spisedruer og druer til vin, bladselle- ri, rabarber, bønner (tørrede) sænket fra 2 mg/kg til 0,01* mg/kg. For  carbendazim  foreslås  MRL  i  abrikos,  ferskner  og  nektariner,  bananer,  agurk, svampe (dyrkede) sænket fra 1 mg/kg til 0,01* mg/kg. For  carbendazim  foreslås  MRL  i  blommer,  tomater,  auberginer,  melon,  græskar, rosenkål sænket fra 0,5 mg/kg til 0,01* mg/kg.   For  carbendazim  foreslås  MRL  i  blommer,  courgetter  sænket  fra  0,3  mg/kg  til 0,01* mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i sojabønner sænket fra 0,2 mg/kg til 0,01* mg/kg. For  carbendazim  foreslås  MRL  i  te  og  humle  sænket  fra  0,1*  mg/kg  til  0,02* mg/kg. For carbendazim foreslås der fastsat ny MRL i mango og papaya på 0,1 mg/kg. Kommissionen  vurderer,  at  de  foreslåede  grænseværdier  for  det  maksimale  rest- indhold  er  sundhedsmæssigt  acceptable  efter  de  retningslinier,  som  er  fastlagt  af Verdenssundheds-organisationen  WHO.  Ved  vurderingen  er  der  taget  hensyn  til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).   Fødevarestyrelsen har på baggrund af det foreliggende dokument vurderet, at de i forslaget    foreslåede  maksimalgrænseværdier  for  carbendazim  og  carbofuran  er sundhedsmæssigt acceptable. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret   Der er fastsat EU-maksimalgrænseværdier i bekendtgørelse nr. 452 af 9. juni 2005 om pesticidrester i fødevarer og foderstoffer for de foreslåede aktivstoffer. Forsla- get kan implementeres ved ændring af denne. Konsekvenser Fødevarestyrelsen har på baggrund af det foreliggende dokument vurderet, at de i forslaget  foreslåede maksimalgrænseværdier for carbendazim og carbofuran samlet set vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet.    Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.  
6 Høring Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndig- heder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring).   Erhvervs- og selskabsstyrelsen bemærker at forslaget ikke vurderes at få admini- strative  konsekvenser  for  erhvervslivet.  Landbrugsraadet,  Plantedirektoratet, Danmarks  Apotekerforening  og  Fødevareindustrien  i  Dansk  Industri  har ingen bemærkninger til forslaget.   Der er ikke modtaget høringssvar fra andre høringsparter.   Regeringens foreløbige generelle holdning Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en græns eværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse  vær p- nås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anve   ndelser. Generelle forventninger til andre landes holdninger Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser fra andre med- lemslande om det foreliggende forslag. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.