Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EU-sekr. 19. september 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe- riets notat samt grundnotat om forslag til ændring af bilag I i Europa- Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer, dokument SANCO/00216/2005, SANCO/00362/- 2005 og SANCO/1996/2005. Forslagene om grænseværdier forventes at blive sat til afstemning ved møde i komitèen den 26.-27. september 2005. Forslagene medfører samlet set en forhøjelse af beskyttelsesniveauet. Regeringen forholder sig positivt til de foreslåede ændringer, idet forslagene medfører en introduktion eller en nedsættelse af grænseværdierne og dermed et øget beskyttelsesniveau. Regeringen agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag, idet re- geringen arbejder for, at de retningsgivende grænseværdier for svampetoksi- ner på sigt bliver til egentlige grænseværdier, når den nødvendige viden og videnskabelige dokumentation er tilvejebragt.
2 Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer Dokument SANCO/00216/2005, SANCO00362/2005 og SANCO/1996/2005 Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  ændring  af  bilag  I  i  Europa  -Parlamentets og Rådets d irektiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstoffer. Forslagene skal behandles i en procedure III i Den Stå ende Komité for Fødeva- rekæden og D  yresundhed, Sektion for Foderstoffer. Hvis der er kvalificeret fler- tal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke  kvalificeret flertal, fore- lægger   Kommissionen   sagen   for   Rådet   og   underretter   samtidig   Europa   - Parlamentet.  Rådet  kan  med  kvalificeret  flertal  vedtage  forslaget  uændret  e   ller udtale sig mod det med kvalificeret flertal. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget,  skal  Kommissionen  behandle  sagen  på  ny.  Handler  Rådet  ikke  inden en frist på højst tre m  å neder, kan Kommissionen udstede direktivet. Forslagene  om  grænseværdier  forventes  at  blive  sat  til  afstemning  ved  møde  i komitéen den 26.–  27. september 2005. Forslagene medfører samlet set en forhøjelse af beskyttelsesn  iveauet. Den 1. august 2003 trådte Europa -Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af  7.  maj  2002  om  uønskede  stoffer  i  foderstoffer  i  kraft.  Direktiv  2002/32/EF erstattede Rådets direkt iv 1999/29/EF af 22. april 1999 om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, som således ophævedes 1. august 2003. Med  de  nye  forslag  fastsættes  grænseværdier  eller  retningsgivende  grænsevæ r- dier for en ræ  kke uønskede stoffer i foderstoffer. Forslagene vedrører: - Nedsættelse af grænseværdien for bly i  grønfoder. Endvidere introduc e- res  grænseværdier  for  bly  i  forskellige  tilsætningsstoffer  og  forblandi n- ger. - Indførelse af grænseværdier for cadmium i en række foderblandinger, ti l- sætningsstoffer  og  forbl  andinger.  Endelig  introduceres  uændret  græns e- Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet, 5. og 8. kontor Sags.nr.: PD 201/EU17-2, DEP: 4381 Den 16. september 2005 TNC/LOB/IPH/MOE/LOUJ/JWP/LBJ/EMFJ F:\FAELLES\EU-procedure\Notater\5-kontor\Notater fra 2005\Uønskede stoffer i foder\Rammenotat Uønskede stoffer September 2005.DOC
3 værdi i andre tilskudsfode  rblandinger end mineralske foderblandinger til alle målgrupper. - Uændrede grænseværdier for flour. - Nedsættelse af g  rænseværdierne for campheclor i fisk og andre akvatiske dyr  samt  produkter  heraf  (fiskemel)  og  fiskefoder.  Grænseværdien  af camphechlor i fiskeolie øges, men da fiskeolien næsten udelukkende a   n- vendes til produktion af fiskefoder, hvor grænseværdien nedsættes, er b e- skyttelsesniveauet  samlet  set  sikret.  Med  forslaget  forpligtes  producen- terne desuden til at øge kapaciteten til at rense fiskeolien for camphec h- lor. - Uændrede  grænseværdier  for  dioxiner  (dioxiner  og  fureaner)  og  intr o- duktion af græ  nseværdier for TOTAL TEQ (summen af dioxiner og di  o- xin-lignende  PCB’er).  Som  noget  nyt  indføres  græ   nseværdier  for  diox  i- ner og TOTAL-TEQ i sporstoffer. - Introduktion af indgrebsværdier for dioxiner og dioxin  -lignende PCB’er. Indgrebsvæ  rdierne for dioxiner justeres, og indgrebsværdier introduceres for  dioxin-lignende  PCB’er.  Indgrebsværdierne    for  fiskeolie,  foderblan- dinger, fiskefoder og fiskeproteinhydrolysat øges, mens indgrebsværdien for dioxin i animalsk fedt derimod nedsættes. Forslagene  medfører  samlet  set  en  forhøjelse  af  beskyttelsesniveauet.  I  forhold til tidligere forslag, er et forslag vedrørende svampetoksiner udgået. Kommiss  i- onen har meddelt, at man vil forske  yderligere i  svampetoksiner, og at man vil drøfte emnet og foretage en eventuel revu rdering i 2008. Regeringen forholder sig positivt til de foreslåede ændringer. Samlet s   et medfø- rer forslagene en introduktion eller en nedsættelse af grænseværdierne og de r- med et øget besky ttelsesniveau, hvilket man fra dansk side kan støtte. Regeringen agter på den baggrund, at støtte Kommissionens forslag, idet Reg  e- ringen arbejder for, at de retningsgivende grænseværdier for svampetoksiner på sigt bliver til egentlige græ  nseværdier, når den nødvendige viden og videnskab e- lige dokumentation er tilvejebragt. Man kan derfor fra Regeringens side tilslutte sig fastsættelse af retningsgivende gr  ænseværdier, da der samtidigt iværksættes et aktivt arbejde på at forbedre grundlaget for fastsættelse af egen   tlig græns  e- værdier, samt under hensyntagen til, at der ikke tidligere har været fastsat græ n- seværdier for svampetoks  iner.
4 Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer Dokument SANCO/00216/2005, SANCO00362/2005 og SANCO/1996/2005 Revideret grundnotat. Ændringer er markeret i marginen. Resumé Kommissionen  foreslår,  at  grænseværdien  for  bly  i  grønfoder  nedsættes  og  i n- troducerer  grænseværdier  for  bly  i  forskellige  tilsætningsstoffer  og forblandin- ger. Kommissionen foreslår des uden, at der for cadmium indføres grænseværd i- er  i  foder  til  kæledyr  og  i  mineralske  fodermidler,  samt  at  der  introduceres grænseværdier  for  cadmium  i  forskellige  tilsætning sstoffer  og  forblandinger. Endvidere indføre s der samme grænseværdi for cadmium i alle andre tilskudsf o- derblandinger end mineralske foderblandinger. For flour medfører forslaget en ændring i måden at angive indholdet i tilskudsfoder på. Endvidere indføres, ud over  græns  eværdier  for dioxiner,  grænsev ærdier  for  summen  af  dioxiner  og  de dioxinlignende PCB’er og udover indgrebsværdier for dioxiner, indgrebsværd i- er  for  de  dioxinlignende  PCB’er.  Endelig  foreslår  Kommissionen  ændring  af grænseværdierne for camphechlor (chlorcampher). Fo rslagene medfører sam let set en forhøjelse af beskyttelsesn iveauet. I forhold til grundnotat fremsendt den 23. februar 2005 er forslaget vedrørende svampetoksiner udgået og forslaget vedrørende camphechlor er introduceret. Baggrund Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  ændr  ing  af  bilag  I  i  Europa-Parlamentets og Rådets d irektiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstoffer. Kommissi o- nen ønsker ændringer i bil   aget som opfølgning på direktivets ikrafttræden den 1. august  2003.  Emnet  er  blevet  drøftet  på  flere  møder  i  Den  Ståen de  Komité  for Fødevarekæden og Dyresundhed, Sektion for Fode   rstoffer på baggrund af for e- løbige arbejdsdokumenter. Forslagene er fremsat med hjemmel i artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer og produkter i foders toffer. Ministeriet for Fød evarer, Landbrug og Fiskeri Plantedirektoratet, 5. og 8. kontor Sags.nr.: PD 201/EU17-2, DEP: 4381 Den 16. september 2005 TNC/LOB/IPH/MOE/LOUJ/JWP/LBJ/EMFJ F:\FAELLES\EU-procedure\Notater\5-kontor\Notater fra 2005\Uønskede stoffer i foder\Rammenotat Uønskede stoffer September 2005.DOC
5 Forslagene skal behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødev a- rekæden og Dyresundhed, Sektion for Foderstoffer. Hvis der er kvalificeret fle  r- tal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, for e- lægger   Komm  issionen   sagen   for   Rådet   og   underretter   samtidig   Europa - Parlamentet.  Rådet  kan  med  kvalificeret  flertal  vedtage  forslaget  uændret  e   ller udtale sig mod det med kvalificeret flertal. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget,  skal  Kommissionen  behandle  sagen  på  ny.  Handler  Rådet  ikke  inden en frist på højst tre m  å neder, kan Kommissionen udstede direktivet. Forslagene  om  grænseværdier  forventes  at  blive  sat  til  afstemning  ved  møde  i komitéen den 26.–  27. september 2005. Nærhedsprincippet Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor nærhed  sprincippet er tilgodeset. Formål og indhold Den 1. august 2003 trådte Europa -Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af  7.  maj  2002  om  uønskede  stoffer  i  foderstoffer  i   kraft.  Direktiv  2002/32/EF erstattede Rådets direktiv 1999/29/EF af 22. april 1999 om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, som således ophævedes 1. august 2003. I præambel (5) til direktiv 2002/32/EF udtrykkes et behov for udvidelse af direktivets anvendel- sesområde  til  også  at  omfatte  tilsætningsstoffer.  Bilag  I  i  dire ktiv  2002/32/EF, der  angiver  tilladte  størsteindhold  af  uønskede  stoffer  i  foderstoffer,  blev  ikke revideret  i  første  omgang  i  forbindelse  med  at  direktiv  2002/32/EF  erstattede direktiv  1999/29/EF.  Bilaget  blev  ændret  første  gang  med  virkning  i  Danmark fra  den  1.  september  2004  (direktiv  2003/100/EF)  for  så  vidt  angår  størstein   d- holdene af arsen, bly, fluor, aflatoksin B1, fri gossypol og endosulfan. De  tilladte  størsteindhold  af  diox iner  og  dioxinlignende  PCB  (PolyChlorerede Biphenyler)  i  foderstoffer  skal  ifølge  direktivet  tages  op  til  revision  senest  den 31. december 2004. Kommissionen   fremsendte   den   1.   februar   2005   arbejdsdokumentet   SAN- CO/00216/2005 senest erstattet af SANCO/00216/2005 rev. 4 fremsendt den 30. august 2005 om fastsættelse af grænsevæ rdier for bly, cadmium, fluor. Endvidere fremsendte Kommissionen den 1. februar 2005 SANCO/00362/2005 om græns  eværdier for dioxiner, dioxin  -lignende PCB’er og TOTAL TEQ. Kommissionen fremsendte desuden forslaget SANCO/1996/2005 om fastsætte  l- se af camphechlor den 30. august 2005. Endelig   fremsendte   Kommissionen   den   19.   januar   2005   arbejdsdokumentet SANCO/00226/2005 (DON, zearalenon, ochratoksin A), som blev trukket tilba- ge  og  erstattet  af  Kommissionens  arbejdsdokument  SANCO/01993/2005  frem- sendt  den  2.  august  2005,  hvor  der  i  stedet  for  grænseværdier  foreslås  fastsat retningsgivende grænseværdier for svampeto ksiner (DON, ZEA, OTA og FUM).
6 Der skal ikke stemmes om retningsgivende grænsev  ærdier ved mødet i Den St   å- ende Komité. De retningsgivende værdier vedtages ved Kommissionsb eslutning. Forslagene  og  arbejdsdokumenterne  fastsætter  grænseværdier  eller  retningsg i- vende  græns  eværdier  for  en  række  uønskede  stoffer.  Forslagene  til  grænsevæ r- dierne  er  baseret  på  den  E uropæiske  Fødevaresikkerhedsautoritets  (EFSA)  ra   p- porter og erfaringerne i de enkelte medlemslande, der løbende er kommunikeret til Kommissionen. Forslaget om introduktionen af grænseværdier for svampetoksiner er udgået. Af udkast  til  Kommissions  beslutning  om  retningslinjer  for  svampetoksiner  frem- går, at der skal foretages en fornyet vurdering  af  værdierne for svamp   etoksiner senest i 2008. Grænseværdierne  har  større  betydning  end  indgrebsværdierne  for  beskyttelse s- niveauet  og  er  en  værdi  for  det  absolutte  maksimumindhold  af  et  uønsket  stof. Det  er  forbudt  at  sælge  og/eller  anvende  et  foderstof  til  fodring  af  dyr,  hvis grænseværdien er overskredet. Dette er ikke tilfældet ved en overskridelse af en indgrebsværdi.    Når  sådanne  indgrebs  tærskler  ove  rskrides,  skal  myndighederne iværksætte  undersøgelser  af,  hvor  de  uønskede  stoffer  kommer  fra,  og  der  skal træffes  foranstaltninger  til  at  mindske  eller  fjerne  de  pågældende  kilder.  Det  er ikke  forbudt  at  sælge  og/eller  anvende  et  foderstof  til    fodring  af  dyr,  hvis  ind- grebsværdien  e  ller  den  retningsgivende  grænseværdi  er  overskredet,  så  længe grænseværdierne ikke overskr ides. De gældende grænseværdier for dioxiner ændres ikke i forslaget, og der introd u- ceres grænseværdier for dioxiner i tilsætn ingsstoffer og forblandinger. Der er to sæt af grænseværdier for henholdsvis dioxiner og for TOTAL TEQ. Alle fode r- stoffer  skal  fremover  have  to  sæt  græ nseværdier,  hvilket  er  en  stramning,  der øger beskyttelsesnivea uet. Bly Dokument  SANCO/00216/2005  indeholder  forslag  om  nedsættelse  af  græns e- værdien  i  grø   nfoder  fra  40  til  30  ppm  (parts  per  million).  Endvidere  foreslås grænseværdier  for  bly  i  forske llige  tilsætningsstoffer  (sporstoffer  og  bindemi  d- ler) og forblandinger. Cadmium Dokument  SANCO/00216/2005  indeholder  endvidere  forslag  om  indførelse  af græ  nseværdier for cadmium i foder til kæledyr på 2 ppm og på 2 ppm i minera l- ske fodermidler (undtagen fosfater hvor den i forvejen er 10 ppm). Desuden in- troduceres grænseværdier for cadmium i forskellige tilsætnin gsstoffer (sporstof- fer og bindemidler) og forblandinger. Endelig er der forslag om samme græns  e- værdi på 0,5 ppm i andre tilskudsfoderblandinger end mineralske foderblandi   n- ger til alle målgrupper. Fluor Samme dokument SANCO/00216/2005 indeholder endelig grænseværdierne for fluor. Forslaget vedrører en ændring i måden at angive indholdet i tilskudsfoder
7 på,  således  at  det  læ nkes  til  indholdet  af  fosfor.  Det  giver  ingen  reel  forskel. Grænseværdien  er  enten  som  nu  125  ppm  pr.  1%  fosfor  (ved  et  fosforindhold over 4%) eller 500 ppm ved et fosforindhold under 4%. Camphechlor (chlorcampher) Dokument SANCO/1996/2005 indeholder forslag om ændring af de tilladte stø   r- steindhold    af  camphechlor  (i  foderstofbekendtgørelsen  chlorcampher)  fra  de nugældende 0,1 ppm i alle   foderstoffer til 0,02 ppm i fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel), 0,2 ppm i fiskeolie og 0,05 ppm  i fiskefoder. Dioxiner og dioxin-lignende PCB’er Dokument SANCO/00362/2005 indeholder forslag om uændrede grænseværdier for  dioxiner  (dioxiner  +  furaner)  og  introduktion  af  grænseværdier  for  TOTAL TEQ (summen af dioxiner og dioxin-lignende PCB’er), jf. tabel 1 nedenfor. Som noget  nyt  indføres  grænseværdier  for  dioxiner  og  TOTAL -TEQ  i  sporstoffer (tilsætningsstofkategorien mikrominerale  r) og forblandinger (ændringer er ma  r- keret med *). Tabel 1.  Grænseværdier (arbejdsdokument SANCO/00362/2005) Foderstof Grænseværdi Dioxiner ng/kg Grænseværdi TOTAL TEQ Alle vegetabilske fodermidler Vegetabilsk olie 0,75 0,75* 1,25* 1,50* Mineralstoffer (direktiv 96/25) 1,0 1,50* Tilsætningsstoffer (bindemidler, antiklumpningsmidler og koaguleringsmi  dler) 0,75 1,50* Animalsk fedt, incl. mælkefedt og æ gfedt 2,0 3,0* Andre  produkter  fra  landdyr,  herunder  mælk  og  mejeriprodukter  samt  æg  og ægprodukter 0,75 1,25* Fiskeolie 6,0 24,0* Fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) 1,25 4,50* Foderblandinger, undtagen foder til fisk, kæledyr og pel  sdyr 0,75 1,50* Fiskefoder, foder til kæledyr 2,25 7,0* Fiskeproteinhydrolysat, der indeholder over 20% fedt 2,25 11,00* Tilsætningsstoffer (sporstoffer) 1,0* 1,50* Forblandinger 1,0* 1,50* Dokument SANCO/00362/2005 indeholder derudover forslag til indgrebsværd  i- er  for  dioxiner  og  dioxin-lignende  PCB’er,  jf.  tabel  2.  Indgrebsværdierne  for foderstoffer  flyttes  generelt  fra  Kommissionens  henstilling  2002/102/EF  (der også omfattede fødevarer) til bilag II i direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer foderstoffer. Med forslaget vil der blive indført græns   eværdier for TOTAL TEQ. Indgrebsværdiern  e  for  dioxiner  justeres,  og  indgrebsværdier  intr  oduceres  for dioxin-lignende PCB’er. Indgrebsværdierne for fiskeolie, foderblandinger, fisk   e- foder  og  fiskeproteinhydrolysat  øges,  mens  indgrebsværdien  for  dioxin  i  an   i- malsk fedt derimod nedsættes. Tabel 2. Indgrebsværdier   (arbejdspapir SANCO/00362/2005)
8 Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene. Gældende dansk ret Området er reguleret ved bekendtgørelse nr. 998 af 12. oktober 2004 om fode  r- stoffer. Konsekvenser Forslagene  har  ingen  lovgivningsmæssige  konsekvenser.  En  vedtagelse  af  fo  r- slagene kan gennemføres ved bekendtgørelse. Forslagene har ikke statsfinansie  l- le  konsekvenser.  Forslagene  medfører  for  de  uønskede  stoffers  vedkommende samlet set en forhøjel se af beskyttelsesniveauet (de grænseværdier, der ikke ne d- sættes eller nyindføres, forbliver uændr ede). For det uønskede stof dioxin ses en forøgelse af indgrebsværdierne for fiskeolie, foderblandinger,   fiskefoder   og   fiskeproteinhydrolysat,   mens   indgrebsværdien nedsættes for dioxin i an  imalsk fedt. Forslagene medfører samlet set en forhøjelse  af beskyttelsesniveauet. Kommi  s- sionen har meddelt, at man vil forske yderligere i svampetoksiner, og at man vil drøfte emnet og foretage en eventuel revurdering i  2008. Høring Forslagene var første gang i høring i §2  -udvalget (landbrug), §5-udvalget (fisk) og  Det  Rådg ivende  Fødevareudvalg  den  11.  november  2005.  I  den  forbindelse blev følgende bemær   kninger afgivet: Foderstof Indgrebsværdi Dioxiner ng/kg Indgrebsværdi Dioxin-lign. PCB’er ng/kg Alle vegetabilske fodermidler Vegetabilsk olie 0,50 0,50 0,35* 0,50 Mineralstoffer (direktiv 96/25) 0,50 0,35* Tilsætnin  gsstoffer  (bindemidler,  antiklumpningsmidler  og  koagulerings- midler) 0,50 0,50* Animalsk fedt, incl. mælkefedt og æ gfedt 1,0* 0,75* Andre produkter fra landdyr, herunder mælk og mejeriprodukter samt æg og ægprodukter 0,5 0,35* Fiskeolie 5,0* 14,0* Fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) 1,0 2,50* Foderblandinger, undtagen foder til fisk, kæl  edyr og pelsdyr 0,50* 0,50* Fiskefoder, foder til kæledyr 1,75* 3,50* Fiskeproteinhydrolysat, der indeholder over 20% fedt 1,75* 7,0* Tilsætningsstoffer (sporstoffer) 0,50* 0,35* Forblandinger 0,50* 0,35*
9 FødevareIndustrien    bemærker,  at    m  ed  undtagelse  af  visse  af  dioxin/dioxin- lignende PCB vurderes  det ikke, at nogle af de foreslåede  grænser umiddelbart vil være generende for e  rhvervet. Producenter af fiskefoder vil dog begrænses i brugen af fiskemel og fiskeolie (normalt forbrug er op til 40% fiskemel og 30% fiskeolie).   Hvis   disse   mængder   bruges   i   fiskef  oder   overskrides   grænserne. Ifølge FødevareIndustrien forekommer det på længere sigt uhensigtsmæssigt, at man pålægger maximale grænseværdier for et givet uønsket stof både i det sp e- cifikke tilsætningss  tof, i premix samt i foderblandingen. Det afgørende må være tilgangen  af  det  uønskede  stof  i  det  fødevarepr  oducerende  dyr  (oa.)  og  således koncentrationen  i  de  forskellige  typer  foderblandinger.  På  sigt  vil  man  ifølge FødevareIndustrien  for  en  række  af  de uønskede  stoffer  formentlig  sæ   nke  det tilladte niveau, - og hvis man følger den her skitserede metode vil dette medføre en risiko for, at man qua lavere grænser i givne tilsætningsstoffer udelukker d e- res  anvendelse  selv  om  de  totalt  set  (på  foderblandingsb asis/dgl.  indtagelse  af dyret) ikke vil foranledige overskridelse af dyrenes indtag. Det er ifølge Fødev  a- reIndustrien netop den ekspertise hele den industrielle foderblandings industri er baseret på. Fødevareministeriet  kan  til  FødevareIndustriens  bemærkn inger  oplyse,  at  Fi- skemelsindustrien er i gang med at udvikle en teknik til rensning af fiskeolie og fiskemel for dioxin og dioxin-lignende PCB. Teknikken er indtil nu lykkedes til- fredsstillende, så problemerne for fiskefode rproducenter antages på sigt at  blive mindre. Arbejdspapirerne for bly og cadmium tager højde for den naturlige o p- blanding, idet der generelt er foreslået højere grænseværdier for tilsætningssto f- fer og forblandinger end for fuldfoder. Forbrugerrådet   støtter  de  ændringer,  der  foreslås,  i det  de  skønnes  at  højne  b  e- skyttelsesniveauet. Forbrugerrådet har dog ikke forholdt sig konkret til de enke l- te værd  ier, idet det forudsætter en detailviden om indtag, optage  lighed og over- førsel fra f oderet via dyr og til mennesker, som Forbrugerrådet ikke  har adgang til. Landbrugsraadet  på  vegne  af  Dansk  Landbrug,  Dansk  Kvæg    og  Landsudvalget for  Svin  støtter  introduktionen  af  nye  grænseværdier  og  nedsættelse  af  eksist e- rende grænseværdier for uønskede stoffer i det omfang, at det er fagligt begru n- det. Iføl ge Landbrugsraadet kan det undre, at de foreslåede ændringer tilsynel   a- dende ikke underbygges med fremlæggelse af videnskab  elige vurderinger. Indtil sådanne vurderinger for eligger, vil Landbrugsraadet anbefale følgende konkrete ændringer til de fremlagte fo  rslag: For  fusariumtoksinet  DON  bør  grænseværdien  for  foder  til  svin  være  1,0 ppm og for cerealier 0,8 ppm. For  fusariumtoksinet  zearaleon  bør  grænseværdien  for  foderkorn  være  2,0 ppm af hensyn til fortyndingsprincippet. Fødevareministeriet  kan  oplyse,  at   Kommissionens  arbejdspapirer  om  DON, zearalenon, ochratoksin  A, bly, cadmium og fluor er baseret på videnskabelige statusrapporter fra EFSA’s CONTAM-panel publiceret på EFSA’s hje  mmeside
10 Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri anfører, at  anvendelsen af fiskemel og -olie i fiskefoder vil blive begrænset såfremt man fastholder fo   r- slaget om max 4,75 ng/kg dioxinlignende PCB’er. Normalt anvendes der  op til 40 % fiskemel  og 30 % fiskeolie i fiskefoderblandinger, men selv om både f i- skemelet og – rdier vil en blanding i de nævnte forhold af mel og olie bevirke en overskridelse af fiskefoderets græns    e- værdi. Dette gælder både for dioxin og dioxinlignende PCB’er. Fødevareministeriet henviser til bemærkningerne    under FødevareIndustr ien. Specialarbejderforbundet  er  af  den  opfattelse,  at  der  i  alle  former  for  fødevarer og foderstoffer ikke må forefindes nogle former for pest icidrester. Specialarbej- derforbundet anbefaler derfor, at der arbejdes for, at der ikke forefindes pesticid- rester i fødevarer, eller hvis dette ikke er muligt, at res tindholdet er så lavt som muligt. Fødevareministeriet  kan  oplyse,  at  der  ikke  må  forekomme  pesticidrester  eller andre uønsk ede stoffer i foderstoffer over de fastsatte grænseværdie    r. DAKOFO  (Danske  Korn-  og  Foderstof-  Im-  og  Eksportørers  Fællesorganisat   i- on) henviser til udtalelser fra EFSA’s CONTAM-panel om DON og zearalenon og gør opmærksom på det faktum, at dyrs indtagelse af høje kvanta af disse m y- kotoksiner  ikke  medvirker  til  at  forøge  menneskers  risiko  ved  at  indtage  d y- reprodukter. Det skal derfor kraftigt understreges, at den offentlige sundhed ikke er i fare på dette område. Den hovedsagelige virkning af disse myk  otoksiner på dyr  er  mangel  på  appetit  og  opkastning  for  DON’s   vedkommende  og  lavere frugtbarhed  for  zearalenons  vedkommende.  Med  andre  ord  er  dette  ifølge  D A- KOFO navnlig et økonomisk problem, der er forbundet til ugunstige indvirkni n- ger  på  besætningsydelsen,  snarere  end  at  det  er  et  emne  indenfor  fødevaresi    k- kerhed. Dette kan være sammenligneligt med at give dyr ubalanceret foder, som det kan være tilfældet i omfattende dyreprodu ktionssystemer. Selvom DAKOFO generelt støtter EU’s omfattende harmonisering af maksimale niveauer  for  skadelige  stoffer  relevante  for  fodersikkerheden  velkommen,  er organisationen bekymrede for potentielle negative forgreninger i anvendelsen af kornprodukter i særdeleshed i Fusarium  -år, når en betydelig del af EU kornh  ø- sten kan forventes at ligge over de fremsatte grænser (1997 og 1999). DAKOF  O anmoder indtrængende om at Fødevareministeriet foretager en cost/benefit an   a- lyse, før der tages nogen beslutning. Denne bør også indbefatte en vurdering af omkostningseffektiviteten  af  alternative  strategier  indenfor  risikostyring,  idet man  tager  hensyn til  de foreslåede  CODEX -regler  for  mykotoksiner,  god  land- brugsmæssig  praksis  i  nkluderende  udvælgelsen  af  Fusarium  modstandsdygtige sorter og afgiftningsmetoder. CONTAM-panelet nævnte i dets rapport, at der er meget begrænset oplysning    s- materiale  tilgængeli  gt  mellem  niveauerne  for  mykotoksin  og  virkningerne  på dyr. Selv for de mest følsomme arter, d.v.s. svin, konkluderer den, at de tilgæ   n- gelige  data  ikke  tillader  oprettelsen  af  et  ikke-virksomt  niveau.  Derfor  forstår organisationen  ikke  på  hvilken  videnskab elig  basis  EU  -myndighederne  er  i
11 stand til at diskutere tal på dette stadie, i særdeleshed hvad angår andre a    rter end svin.  DAKOFO  er  derfor  enige  med  CONTAM-panelet  i,  at  der  behøves  flere data og undersøgelser for at være i stand til at opnå et klart bi    llede af, hvad EU dyrene udsættes for og den a  ktuelle effekt af DON og zearalenon. Med  mindre  oplysningerne  kan  bevise  en  forøget  tendens  i  dyrs  udsættelse  for DON og zearalenon, anbefaler vi en trinvis tilnærmelse for at definere en effe  k- tiv risikostyring, der er proportionel med risikoen, idet man tager de økonomiske interesser for dyreindustrien og kornbranchen i betragtning. DAKOFO mener på dette stadie, at etableringen af maksimumgrænser kun er én mulighed for risiko- styring, der før i tiden hovedsagel ig blev brugt i fodersektoren til beskyttelse af forbrugersundheden forbundet med fodersikkerhedsrelaterede risici. DAKOFO støtter fuldstændig EFSA CONTAM   -panels anbefaling til at udvikle analytiske  metoder  af  passende  følsomhed  tilpasset  til  foderstoffer .  Forslagene til grænser for foder in  dbefattede en sektion for analysemetoder. Organisationen mener ikke, at grænser kan etableres uden en analysemetode til reference. I he  n- hold til organisationens eksperter findes der forskellige metoder, som kan virke på   nogle  fodermaterialer,  men  ikke  på  andre.  For  eksempel  er  vi sse  metoder  i stand til at påvise niveauer op til 2 ppm af zearalenon i sojamel, hvorimod andre metoder  ikke  påviser  noget  i  samme  prøve.  Det  er  vigtigt,  før  man  opstiller grænser  for  fode  rblandinger,  at  vide  hvilken  gyldig  metode,  der  skal  bruges  til officiel kontrol. På dette tidlige stadie gør DAKOFO opmærksom på den alvorlige kontroludfo r- dring, der er for sådanne grænser indenfor hjemmeblandere i fodersektoren, som forarbejder ca. 50 % af det totale indenlandske kornforbrug til dyrefoder. Hjem- meblandere, som bruger korn direkte fra deres egen gård eller fra andre gårde, er generelt ikke udstyret til at foretage deres egen mykotoksin-analyse, da der ikke findes noget ”hurtig -test-sæt” på dette markedsstadie (d.v.s. så vides er sådanne tests (PCR) kun på forsøgsstadiet). DAKOFO anbefaler derfor Kommissionen at overveje at nedsætte en fælles ek    s- pert-   arbejdsgruppe   indenfor   foderkæden   og   medlemsstaterne   samt   EFSA  - repræsentanter for at tage fat på    ovennævnte begrebsmæssige problemer og fo r- behold.  Organisationen  mener,  at  forslaget  om  grænser  for  fødevarers  brug  af korn er en vigtig begyndelse for diskussionen om foder, idet organisationen er- kender, at mange kornprodukter ophober mykotoksiner (hvedeklid, majsgluten- foder, osv.). Organisationen mener imidlertid, at en separat diskussion for foder- sektoren  er  berettiget  af  den  grund,  at  organisationen  i  overensstemmelse  med EFSA’s  mening,  ikke  diskuterer  et  fødevaresikkerhedsproblem  med  relation  til forekomsten af DON og zearalenon i foder. DAKOFO vil endvidere anbefale, at der fastsættes ens grænseværdier for diox i- ner og dioxin-lignende PCB’er. Fødevareministeriet kan oplyse, at lovgivningen om uønskede stoffer i fodersto  f- fer har som formål at mindske  risikoen for dyrs og menneskers sundhed, reduce-
12 re  risikoen  for  miljøet  og  at  nedsætte  risikoen  for  påvirkning  af  den  animalske produktion i ugunstig retning. Fødevareministeriet  kan endvidere oplyse, at der eksisterer  et omfattende erf a- ringsmateriale  fra  flere  EU-lande  og  fra  USA  om  fusariumtoksiners  og  andre svampetoksiners  virkninger  på  husdyr,  herunder  produktionsdyr.  Erfaringerne har udmøntet sig i mange nationale grænseværdier for svampetoksiner i dyref o- der.  EFSA’s  CONTAM-panel  har  brugt  disse  erfaringer  samt  den  omfattende tilgængelige   litteratur   om   svampetoksiner.   Risikostyringen   er   under   stadig diskussion i EU. Fødevareministeriet kan i øvrigt oplyse, at ekspertkomitéen om uønskede stoffer løbende drøfter problematikken omkring uønskede stoffer i l yset af nye erfaringer på området. Fødevareministeriet er enig med DAKOFO i vigtigheden af validerede analys e- metoder for alle uønskede stoffer i foderstoffer, og Plantedirektoratets laborat o- rium arbejder på at forbedre analysemetoderne. Forslagene har den 14. september 2005 været i høring i §2   -udvalget (landbrug), §5-udvalget (fisk) og Det Rådgivende Fødevareudvalg. Landbrugsraadet har bemærket, at man støtter introduktionen af nye grænsevæ r- dier og nedsættelse af eksisterende grænseværdier for uønskede stoffer i det om- fang, at det er fagligt begrundet. I det lys støtter Landbrugsraadet de foreslåede ændringer  af  grænseværdierne  og  indførelse  af  andre  grænseværdier  samt  in d- grebsværdier  for bly, cadmium, flour, camphechlor samt dioxiner og dioxinli  g- nende PCB’er, som nævnt i høringssvar af 18. november 2004. Landbrugsraadet bemærker desuden, at man bifalder, at man underkaster svampetoksinerne DON, Zearalenon yderligere vurderinger senest i 2008. 3F har bemærket, at de fortsat er af den opfattelse, at fødev   arer og foderstoffer ikke bør ind eholde nogen former for pesticidrester, tungmetaller eller lignende, også selvom det er under de tilladte grænseværdier. 3F ønsker på den baggrund, at  grænseværdierne  fastsættes  til  0.  3F  o pfordrer  Danmark  til  at  arbejde  for,  at grænseværdierne  for  dioxin  og  dioxinlignende  PCB’er  i  fiskeolie  bliver  nedsat yderligere. Det bemærkes afslutningsvist, at ved at finde kilden til dioxinforur  e- ningen og minimere udslippet herfra, vil det være muligt at mindske forureni  n- gen i fisk, og derved kan dioxin og dioxin-lignende PCB’er undgås. Fødevareministeriet  kan  hertil  bemærke,  at  der  ikke  må  forekomme  pesticidr e- ster eller andre uønskede stoffer i foderstoffer over de fastsatte grænseværdier. Danmark arbejder løbende for at udvikle grund laget for at fastsætte grænsevæ r- dierne, herunder på dioxinområdet. Regeringens foreløbige generelle holdning Samlet set medfører forslagene en nedsættelse af grænseværdierne og dermed et øget besky ttelsesniveau, hvilket man fra dansk side kan støtte. Der  arbejdes i Kommissionen løbende for en generel nedsættelse af grænseværdierne for uø n- skede stoffer og indførelse af grænseværd ier, hvor det er påkrævet af hensyn til
13 beskyttelsesniveauet. Det er således regeringens hol dning, at Danmark på det foreliggende grundlag kan støtte forslagene også med eventuelt mi  ndre tekniske justeringer. Grænseværdien  for  bly  i  foder  nedsættes,  og  der  introduceres  grænseværdier  i tilsætningsstoffer  og  forblandinger.  Der  introduceres  grænseværdier  for  cadm i- um i en række foderbl  andinger, tilsætningsstoffer og forblandinger. Det fastsæ    t- tes uændrede grænseværdier for flour. Grænseværdien af camphechlor i fiskeolie fordobles,  men  da  fiskeolien  næsten  udelukkende  anvendes  til  produktion  af fiskefoder,  hvor  græ  nseværdien  sættes  ned,  e r  beskyttelsesniveauet  samlet  set sikret.  Med  forslaget  forpligtes  producenterne  desuden  til  at  øge  kapaciteten  til at rense fiskeolien for camphechlor. Grænseværdierne for fiskemel og fiskefoder nedsættes betragteligt. Endelig introduceres grænseværdier f or dioxiner i tilsæ  t- ningsstoffer og forblandinger og TOTAL TEQ i alle foderstoffer samt indgrebs- værdier for dioxiner i tilsætningsstoffer (sporstoffer) og forblandinger og dioxin    - lignende PCB’er i alle foderstoffer. Herefter vil der være grænseværdier og i nd- grebsværdier for dioxiner i alle foderstoffer. Danmark  forholder  sig  positivt  til  disse  forslag,  selvom  indgrebsværdierne  for fiskeolie,   foderblandinger,   fiskefoder   og   fiskeproteinhydrolysat   øges,   fordi grænseværdierne ikke øges. Indgrebsværdien for a nimalsk fedt nedsættes, og der indføres grænseværdier for sporstoffer og forblandinger, hvi lket øger beskytte l- sesniveauet. Man vil fra dansk side arbejde for, at de retningsgivende grænseværdier for svampetoksiner på sigt bliver til egentlige grænseværdie r, når den nødvendige viden og videnskabelige dokumentation er tilvejebragt. Man kan derfor fra dansk side tilslutte sig fastsættelse af retningsg  ivende grænseværdier, da der samtidigt iværksættes et aktivt arbejde på at forbedre grundlaget for fastsættels e af egent- lig grænseværdier, samt under hensyntagen til, at der ikke tidligere har været fastsat grænseværdier for svampetoks iner. Generelle forventninger til andre landes holdninger De øvrige medlemslande er generelt positive overfor forslagene, idet d er er ge- nerel  enighed  blandt  medlemslandene  om  at  nedsætte  grænseværdierne  for  de nævnte uønskede stoffer   . Dog har en række lande ikke kunnet støtte et tidligere forslag om introduktion af grænseværdier for svampetoksiner, hvorfor Kommi    s- sionen har valgt at trække det tilbage og i stedet fremlægge forslag til Kommi    s- sionsbeslutning, hvor der fastsættes retningsgivende grænseværdier i stedet. De t- te forslag skal ikke behandles i den stående komité. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Folketingets Europaudvalg er orienteret ved grundnotat oversendt den 23. febru- ar  2005.  Notatet  er  ligeledes  fremsendt  til  Folketingets  Udvalg  for  Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 23. februar 2005.