Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 16. september 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders notat vedrørende besvarelse af Kommis- sionens begrundede udtalelse nr. 2004/2009 af 5. juli 2005 (Kommissionens brev nr. SG-Greffe (2005)D/203295) om import af fiskevarer fra russiske frysefartøjer, som ikke er godkendt i henhold til beslutning 97/102/EF.
2 Fødevarestyrelsen Dato: 08.09.2005 J.nr.:  2004-20-26-00339 / EEP Folketingets Europaudvalg Notat Besvarelse af Kommissionens begrundede udtalelse nr. 2004/2009 af 5. juli 2005 (Kommissionens brev nr. SG-Greffe (2005)D/203295 om import af fi- skevarer fra russiske frysefartøjer, som ikke er godkendt i henhold til beslut- ning 97/102/EF) Kommissionen  har  under  henvisning  til  EF-traktatens  artikel  226  ved  brev af  13. juli 2005 fremsendt begrundet udtalelse af 5. juli 2005 om, at Danmark har tilsidesat sine forpligtelser ved at tillade import af fiskevarer fra ikke EU-godkendte russiske frysefartøjer. Kommissionen opfordrer Danmark til at besvare henvendelsen og at efterkomme den begrundede udtalelse senest to måneder fra modtagelsen af udtalelsen. Kommissionen præciserer, at import af fiskevarer fra russiske fryseskibe, som ikke er opført på listen i beslutning 97/102/EF, er klart ulovlig i henhold til EF-retten. Regeringen er af den klare opfattelse, at Kommissionen ikke har gyldig hjemmel i fællesskabsretten til at opføre russiske frysefartøjer i beslutning 97/102/EF. Regeringen har meddelt dette til Kommissionen og har samtidig oplyst, at Danmark vil tilpasse sin praksis og ophøre med at tillade import af fiskevarer fra ikke EU- godkendte  russiske  frysefartøjer  fra  og  med  den  1.  januar  2006,  hvor  Europa- Parlamentets  og  Rådets  forordning  (EF)  nr.  2004/854  træder  i  kraft,  og  hvor hjemmelsgrundlaget  for  opførelse  af  tredjelandsfartøjer  på  en  fællesskabsliste  er meget klart. Kommissionen  fastholder,  at  selv  hvis  retsgrundlaget  for  beslutning  97/102/EF skulle  være  mangelfuldt,  giver  det  ikke  Danmark  nogen  juridisk  berettigelse  til  at undlade at gennemføre fællesskabsreglerne, som antages at være lovlige, med min- dre det modsatte kan godtgøres. Importen  af  fiskevarer  fra  ikke  EU-godkendte  russiske  frysefartøjer  er  reduceret væsentligt siden starten i 1997. Endvidere er antallet af EU-godkendte russiske fry-
3 sefartøjer  i  samme  periode  mangedoblet,  således  at  der  p.t.  eksisterer  249  EU- godkendte russiske frysefartøjer mod 16 i 1997. Sagen har været forelagt relevante erhvervsorganisationer, som har oplyst, at enkelte importører allerede nu har indgået kontrakter til levering efter 1. oktober 2005. Re- geringen er indstillet på at tillade kontrakter, der allerede er indgået i god tro gen- nemført, selvom leveringen først sker efter 1. oktober 2005 men før 31. december 2005. Regeringen har i sit svar på Kommissionens begrundede udtalelse meddelt, at man for  ikke  at  forlænge  sagen  unødigt  vil  være  indstillet  på  at  fremrykke  datoen  for, hvornår importen af fiskevarer fra ikke EU-godkendte russiske frysefartøjer ophø- rer fra den 1. januar 2006 til den 1. oktober 2005. Den danske regering har afgivet svar på Kommissionens begrundede udtalelse på baggrund af ovenstående.