Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk merne af Folketingets Europaudvalg stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 2. september 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets område, der må forventes at komme op under det britiske formandskab (2. halvår 2005).
Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
Vedlagt  sendes  et  orienteringsnotat  om  de  større,  væsentlige  EU-sager  på  Justitsministeriets  område, der må forventes at komme op under det britiske formandskab (2. halvår 2005), idet Justitsministeriet skal anmode Udenrigsministeriet om at sende notatet til Folketingets Europaudvalg.   Tidspunktet for fremsendelsen til Folketingets Europaudvalg bedes meddelt Justitsministeriet (kontor- leder Tove Rune, ministerens forkontor, lokal 22703), idet notatet herefter vil blive sendt til Folketin- gets Retsudvalg til orientering.   /
Orienteringsnotat  om  de  større,  væsentlige  EU-sager  på  Justitsministeriets område, der må forventes at komme op under det britiske formandskab (2. halvår 2005) Formueret 1. Forbrugerkredit – forslag til ændring af direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om forbrugerkre- dit (87/102/EØF) Kommissionen fremsatte den 11. september 2002 et forslag til direktiv om harmo- nisering  af  medlemsstaternes  love  og  administrative  bestemmelser  om  forbruger- kredit (KOM (2002) 443 endelig). Direktivforslaget  skal  afløse  og  samtidig  modernisere  det  eksisterende  forbruger- kreditdirektiv (direktiv 87/102/EØF som ændret ved direktiverne 90/88/EØF og 98/7/EF). Der er tale om et meget omfattende direktivforslag, som bl.a. indeholder regler om annoncering,  rådgivning  mv.  forud  for  indgåelse  af  en  låneaftale,  databeskyttelse, udformning af låneaftaler, herunder fortrydelsesret, afgivelse af en række kreditop- lysninger, urimelige kontraktvilkår, opfyldelse af låneaftaler, herunder misligholdel- se, og kautionsforhold. I modsætning til det eksisterende forbrugerkreditdirektiv omfatter forslaget lån, der sikres ved pant i fast ejendom, såfremt lånet er bestemt til andre formål end køb af fast ejendom eller om- eller tilbygning af ejerboliger. Direktivforslaget indeholder – i modsætning til det eksisterende forbrugerkreditdi- rektiv  –  ikke  nogen  minimumsklausul,  og  der  er  således  med  forslaget  lagt  op  til totalharmonisering af området for forbrugerkredit. Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 1. november 2002. Europa-Parlamentet har ved udtalelse af 23. september 2003 forkastet Kom- missionens forslag og opfordret Kommissionen til at stille et nyt forslag. Parlamen- tet henviser i sin udtalelse blandt andet til, at forslaget ikke i tilstrækkelig grad er samordnet med eksisterende og kommende EU-regler, herunder persondatadirekti-
5 vet,   konkurrenceretten   og   Basel   II,   som   omhandler   kapitaldækningskrav   for pengeinstitutter.   Europa-Parlamentet  har  i  forlængelse  heraf  afgive  t  endnu  en  udtalelse  om  for- slaget den 2. april 2004, hvor der stilles 50 ændringsforslag til direktivforslaget. Kommissionen  har  på  den  baggrund  fremsat  et  revideret  direktivforslag  den  28. oktober  2004,  som  imidlertid  på  Kommissionens  eget  initiativ  er  blevet  trukket tilbage i december 2004. Det forventes, at Kommissionen fremsætter et nyt revideret direktivforslag i efter- året  2005,  der  vil  blive  drøftet  på  arbejdsgruppeniveau  umiddelbart  herefter.  En fremskridtsrapport  vedrørende  forslaget  vil  eventuelt  komme  på  dagsordenen  for mødet i Konkurrenceevnerådet den 28. – 29. november 2005.     Vejtransport 2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (ny køre - og hviletids- forordning) Kommissionen fremsatte den 12. oktober 2001 et forslag til en ny køre- og hviletidsforord- ning, som skal erstatte den eksisterende køre- og hviletidsforordning.   Formålet  med  Kommissionens  forslag  er  at  forbedre  anvendelsen  og  håndhævelsen  af  den gældende køre- og hviletidsforordning ved at tydeliggøre, forenkle og ajourføre de fælles regler samt indføre foranstaltninger, der skal resultere i mere effektive og ensartede kontrolordnin- ger og sanktioner i hele EU.    Ved forordningsforslaget fastsættes regler for køretid, pauser og hviletid for førere, der udfører godstransport og passagerbefordring ad vej, med det formål at harmo- nisere vilkårene for konkurrencen mellem de forskellige former for landtransport, navnlig vejtransporten, og at forbedre arbejdsvilkårene og færdselssikkerheden. Transport-  og  Energiministeriet,  hvorunder  køre-  og  hviletidsområdet  hørte  på tidspunktet for fremsættelsen af forslaget, har oplyst, at der blev udarbejdet et fore- løbigt  grundnotat  om  Kommissionens  forslag.  Grundnotatet  blev  imidlertid  –  på grund af folketingsvalget den 20. november 2001 – ikke sendt til Folketingets Eu- ropaudvalg.  Alle  Folketingets  partier  blev  i  stedet  orienteret  om  forslaget  ultimo november 2001, idet ministeren gav partierne et eksemplar af det aktuelle notat til
6 brug for rådsmøde (Telekommunikation og Transport) den 6. – 7. december 2001, hvor forslaget var på dagsordenen til orientering.      Efter regeringsskiftet blev det ved kongelig resolution besluttet, at opgaver og regel- fastsættelse om bl.a. køre- og hviletid skulle overføres til Justitsministeriet.    Den 14. januar 2003 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandlingen af Kommissionens forslag, hvorefter Kommissionen fremsatte et nyt revideret forslag (KOM(2003) 490 endelig) den 2. september 2003. Grundnotat om det reviderede forslag er sendt til Folketingets Europaudvalg den 28. november 2003 og til Folke- tingets Retsudvalg den 1. december 2003. Folketingets Europaudvalg, Retsudvalg og Trafikudvalg blev senest orienteret om sagen  forud  for  rådsmødet  (Transport,  Telekommunikation  og Energi)  den  10. – 11. juni 2004, hvor der blev opnået politisk enighed om forordningsforslaget.   Fælles holdning om forslaget blev vedtaget den 9. december 2004.   Den 13. april 2005 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved andenbehandlingen af forslaget. Udtalelsen indeholder en række ændringsforslag.   Kommissionen  har  den  27.  juni  2005  afgivet  sine  bemærkninger  til  Europa- Parlamentets forslag til ændringer af Rådets fælles holdning.   Det forventes, at det britiske formandskab vil fortsætte forhandlingerne med Euro- pa-Parlamentet og Kommissionen i 2. halvår 2005. Der er således berammet møde i forligsudvalget den 6. december 2005.    3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om minimumsbetingel- ser for gennemførelse af direktiv 2002/15/EF og af Rådets forordninger nr. 3820/85 og 3821/85 med hensyn til visse bestemmelser inden for vejtrans- portvirksomhed (nyt standardkontroldirektiv) Den 4. december 2003 fremsatte Kommissionen et forslag til Europa-Parlamentets og   Rådets   direktiv   om   minimumsbetingelser   for   gennemførelse   af   direktiv 2002/15/EF  (arbejdstidsdirektivet)  og  af  Rådets  forordninger  3820/85  (køre-  og
7 hviletidsforordningen) og 3821/85 (takograf-forordningen) (KOM(2003) 628 ende- lig).   Med dette direktivforslag sætter Kommissionen fokus på håndhævelsesindsatsen i medlemsstaterne for så vidt angår bestemmelserne i henholdsvis køre- og hviletids- forordningen  (som  for  tiden  er  under  revision,  jf.  punkt  2  ovenfor),  takograf- forordningen samt arbejdstidsdirektivet.   Kommissionen foreslår overordnet, at medlemsstaterne skal gennemføre en omfat- tende og repræsentativ kontrol af personer, der udfører mobile vejtransportaktivite- ter, førere, virksomheder og køretøjer inden for alle transportkategorier, der er om- fattet af de nævnte regelsæt.   Med henblik på at målrette kontrolindsatsen og danne sig et overblik over udviklin- gen  inden  for  Unionen  sætter  Kommissionens  direktivforslag  endvidere  fokus  på behovet for øget samarbejde mellem medlemsstaterne.   Den 20. april 2004 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandlingen af forslaget. Europa-Parlamentet stillede i den forbindelse en række ændringsforslag.   Grundnotat om direktivforslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 21. maj 2004 og til Folketingets Retsudvalg den 24. maj 2004.    Folketingets Europaudvalg, Retsudvalg og Trafikudvalg blev senest orienteret om sagen  forud  for  rådsmødet  (Transport,  Telekommunikation  og Energi)  den  10. – 11. juni 2004, hvor der blev opnået politisk enighed om forordningsforslaget.   Fælles holdning om forslaget blev vedtaget den 9. december 2004.   Den 13. april 2005 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved andenbehandlingen af forslaget. Udtalelsen indeholder en række ændringsforslag.   Kommissionen  har  den  27.  juni  2005  afgivet  sine  bemærkninger  til  Europa- Parlamentets forslag til ændringer af Rådets fælles holdning.   Det forventes, at det britiske formandskab vil fortsætte forhandlingerne med Euro- pa-Parlamentet og Kommissionen i 2. halvår 2005. Der er således berammet møde i forligsudvalget den 6. december 2005.   
8 4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kørekort (3. køre- kortdirektiv) Kommissionen fremsatte den 5. december 2003 et forslag til tredje kørekortdirektiv (KOM(2003) 621 endelig), som skal afløse det eksisterende direktiv om kørekort.   Formålet med Kommissionens forslag er bl.a. at mindske muligheden for forfalsk- ninger   af   kørekortet.   Det   foreslås,   at   der   fremover   kun   skal   være   én   EF- kørekortmodel, og der skal være mulighed for at indsætte en mikroprocessor i kø- rekortet.   Det foreslås også, at gyldighedstiden for kørekort  og hyppigheden af lægekontrol harmoniseres.  Kørekort,  der  udstedes  eller  fornyes  efter  direktivets  ikrafttræden, skal efter forslaget have en begrænset administrativ gyldighed, således at kørekort jævnligt opdateres.   Forslaget indeholder regler om at indføre kørekort for knallerter. Endvidere fore- slås  visse  af  kørekortkategorierne  ændret,  og  kategorier,  der  tidligere  var  valgfrie, gøres  obligatoriske.  Som  eksempel  kan  nævnes,  at  kategorien  ”lille  bus”  foreslås indført i alle medlemslande. Endvidere foreslås det, at alderskravene for erhvervelse af kørekort til nogle kategorier ændres. Alderskravet for erhvervelse af kørekort til større busser foreslås f.eks. hævet til 24 år.   Herudover  indføres  der  mindstekrav  til  køreprøvesagkyndiges  grund-  og  efterud- dannelse.   Grundnotat om direktivforslaget er den 20. juli 2004 sendt til Folketingets Europa- udvalg og den 21. juli 2004 til Folketingets Retsudvalg.   Folketingets Europaudvalg blev orienteret om sagen forud for rådsmødet (Trans- port, Telekommunikation og Energi) den 7.-8. oktober 2004, hvor der blev opnået politisk enighed om direktivforslaget.       Den 23. februar 2005 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandlingen af Kommissionens forslag. Europa-Parlamentet stillede i den forbindelse en række ændringsforslag. Folketingets  Europaudvalg  blev  senest  orienteret  om  sagen  forud  for  rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 27.- 28. juni 2005, hvor det luxem- bourgske formandskab redegjorde for status for forhandlingerne om direktivforsla- get.
9 Det forventes, at det britiske formandskab i 2. halvår 2005 vil fortsætte forhandlin- gerne med Europa-Parlamentet med henblik på at opnå enighed i forbindelse med parlamentets andenbehandling af forslaget. Dyrebeskyttelse 5. Forslag til direktiv om minimumsforskrifter til beskyttelse af slagtekyllin- ger Kommissionen har den 30. maj 2005 fremsat et forslag til Rådets direktiv om mi- nimumsforskrifter til beskyttelse af slagtekyllinger. Der findes ikke i forvejen særlige EU-regler for dette specifikke område.   Direktivet vil indebære, at der på fællesskabsplan fastsættes mindstekrav til indret- ning og drift af produktionssystemer og kyllingehuse, herunder bestemmelser om belægningsgrad, lysforhold, adgang til foder og tør strøelse, støjniveau, inspektion, rengøring  og  desinfektion,  opbevaring  af  kontroloptegnelser  samt  om  operative indgreb. Dertil kommer bestemmelser om veterinært tilsyn og kontrol ved slagtning samt om uddannelse af personer, der beskæftiger sig med slagtekyllinger. Forslaget blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2005. Det britiske formandskab har over for Rådets arbejdsgruppe udtrykt håb om, at der i løbet af efteråret 2005 opnås enighed om forslaget, således at dette kan sættes på dagsordenen  for  rådsmødet  (landbrug  og  fiskeri)  den  19.-20.  december  2005  til endelig vedtagelse. Et grundnotat vil snarest blive sendt til Folketingets Europaudvalg, Retsudvalg og Fødevareudvalg. Retlige og indre anliggender (RIA) Det britiske formandskab vil videreføre arbejdet med gennemførelse af et  område  med  frihed,  sikkerhed  og  retfærdighed  i  overensstemmelse med  de  konklusioner  og  arbejdsprogrammer,  der  er  vedtaget  af  hen- holdsvis Det Europæiske Råd og Rådet (retlige og indre anliggender – RIA).
10 Det forventes i den forbindelse, at der vil blive lagt stor vægt på den fortsatte  udmøntning  af   Haag-programmet  (som  fastlægger  de  over- ordnede målsætninger for samarbejdet om retlige og indre anliggender) samt den handlingsplan til opfølgning herpå, som blev vedtaget af  Rå- det (retlige og indre anliggender) i juni 2005.        Herudover  må  det  forventes,  at  de  forhandlinger  om  rammeprogrammerne  for perioden 2007-2013 inden for området for retlige og indre anliggender, som blev igangsat  i  slutningen  af  det  luxembourgske  formandskab,  vil  fortsætte  under  det britiske formandskab.    Der  er  under  britisk  formandskab  afholdt  et  ekstraordinært  rådsmøde  (retlige  og indre anliggender) den 13. juli 2005. Endvidere vil der blive afholdt rådsmøder (ret- lige  og  indre  anliggender)  den  13.-14.  oktober  og  den  1.-2.  december  2005.  Der afholdes desuden et uformelt justits- og indenrigsministermøde den 8.-9. september 2005. Civilretligt samarbejde 6. Forordning om betalingspåbudsordre Kommissionen fremsatte den 19. marts 2004 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets   forordning   om   indførelse   af   en   europæisk   betalingspåbudsprocedure (KOM(2004) 173 endelig). Forslaget sigter mod at fastsætte fælles europæiske regler, der skal tjene til hurtig og effektiv inddrivelse af ubestridte krav. Efter forslaget kan en kreditor anmode en domstol om at sende en betalingspåmindelse vedrørende et forfaldent pengekrav. Betalingsmeddelelsen forkyndes for sagsøgte, idet denne anmodes om enten at ef- terkomme kravet eller at bestride kravet inden for en bestemt tidsfrist. Hvis sagsøg- te  undlader  dette,  udstedes  en  betalingspåbudsordre,  hvorefter  kravet  vil  kunne Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltnin- ger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
11 tvangsfuldbyrdes.  Gør  sagsøgte  indsigelse  mod  kravet,  fortsætter  sagen  som  ud- gangspunkt som en almindelig civil sag. Efter forslaget skal proceduren, der er fri- villig for fordringshaveren, kunne anvendes både på grænseoverskridende og rent interne sager. Forslaget tillige med et grundnotat herom er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 5. juli 2004. Høringssvar og en høringsoversigt vedrørende forslaget er den 9. november 2004 sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.   Det  britiske  formandskab  har  sat  som  mål  at  opnå  politisk  enighed  om  forslaget under formandskabet. Forslaget er med henblik herpå sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (ret- lige og indre anliggender) den 12.-13. oktober 2005. 7. Forordning om småkravsprocedure Kommissionen fremsatte den 15. marts 2005 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en europæisk småkravsprocedure. Forslaget  har  til  formål  at  indføre  en  europæisk  procedure  for  behandling  af småkrav med henblik på at forenkle og fremskynde behandlingen af krav af mindre værdi og at nedbringe omkostningerne. Proceduren skal stå til rådighed for parterne som et alternativ til f.eks. almindelig domstolsbehandling. Blandt hovedpunkterne i forslaget kan nævnes, at der som udgangspunkt er tale om en  skriftlig  procedure;  at der  er  fastsat  tidsfrister  for  sagens  behandling,  at retten berammer bevismidlerne og omfanget af bevisførelsen; at retten om fornødent bi- står parterne, der ikke er forpligtet til at lade sig repræsentere ved advokat, og at den vindende part kun i begrænset omfang kan få tilkendt sagsomkostninger til dækning af advokatbistand. Forordningsforslaget indeholder desuden regler om anerkendelse og fuldbyrdelse af domme  efter  småkravsproceduren.  Efter  forslaget  kan  en  dom afsagt  af  en  med- lemsstat i en europæisk småkravsprocedure fuldbyrdes umiddelbart uden anvendel- Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltnin- ger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
12 se  af  en  eksekvaturprocedure  (det  vil  sige  en  procedure  i  fuldbyrdelsesstaten,  der fastslår, at dommen kan fuldbyrdes). Forslaget tillige med et foreløbigt nærhedsnotat er sendt til Folketingets Europaud- valg og Retsudvalg den 27. april 2005. Et grundnotat vedrørende forslaget er endvi- dere den 4. maj 2005 sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. Det  britiske  formandskab  har  tilkendegivet,  at  forslaget  vil  have  højeste  prioritet indenfor  det  civilretlige  samarbejde.  Forslaget  er  sat  på  den  foreløbige  dagsorden (som muligt punkt) for rådsmødet den 1.- 2. december 2005 med henblik på orien- terende debat. Et høringsnotat og høringssvar om forslaget vil snarest blive sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. 8. Direktiv om alternativ konfliktløsning (mægling) Kommissionen fremsatte den 22. oktober 2004 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om visse aspekter af mægling på det civil- og handelsretlige om- råde (KOM(2004) 718 endelig).   Forslaget sigter mod at lette adgangen til konfliktløsning ved at fremme anvendel- sen af mægling og sikre et hensigtsmæssigt forhold mellem mægling og retssager. Forslaget  omfatter  enhver  proces,  hvor  to  eller  flere  parter  i  en  tvist  bistås  af  en tredjepart med henblik på at indgå en aftale om bilæggelse af tvisten, med undtagel- se af en dommers forsøg på at bilægge en tvist under en retssag. Forslaget indehol- der visse minimumsstandarder for de enkelte medlemslandes regulering af mægling, herunder f.eks. regler om de muligheder en ret skal have for at kunne henvise par- terne i en retssag til mægling, om fortrolighed af indholdet af mæglingsforhandlin- ger og om tvangsfuldbyrdelse af forlig, der er resultatet af mægling.   Forslaget tillige med et grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Rets- udvalg den 23. februar 2005. Høringsoversigt og høringssvar over forslaget er end- videre den 16. juni 2005 sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltnin- ger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
13 Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden (som muligt punkt) for rådsmødet den 12.- 13. oktober 2005 med henblik på orienterende debat. 9. Indgåelse af mellemstatslige aftaler vedrørende fællesskabsretsakter, der er omfattet af  det danske forbehold vedrørende retlige og indre anligge n- der, og som ikke vedrører  udbygning af Schengen-reglerne (parallelaftaler) Siden Amsterdamtraktaten trådte i kraft den 1. maj 1999, er der vedtaget en række  fællesskabsretsakter,  der  er  omfattet  af  det  danske  forbehold  vedrø- rende retlige og indre anliggender, og som Danmark ikke har mulighed for at tilslutte sig efter den særlige Schengen-procedure i artikel 5 i protokollen om Danmarks stilling. En eventuel dansk tilknytning til disse retsakter kan derfor alene ske ved konkrete mellemstatslige aftaler mellem Danmark og EU om de enkelte fællesskabsretsakter. På det civilretlige område har Danmark efter forudgående drøftelser i Folketingets Europaudvalg indtil videre anmodet om sådanne ”parallelaftaler” i relation til Bru- xelles I-forordningen (forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000), forkyn- delsesforordningen (forordning (EF) nr. 1348/2000 af 29. maj 2000), konkursfor- ordningen  (forordning  (EF)  nr.  1346/2000  af  29.  maj  2000)  og  Bruxelles  II- forordningen (forordning (EF) nr. 1347/2000 af 29. maj 2000, der nu er afløst af forældreansvarsforordningen  (forordning  (EF)  nr.  2201/2003  af  27.  november 2003), der trådte i kraft den 1. august 2004). Den 2. juli 2002 anmodede Kommissionen Rådet om bemyndigelse til at forhandle parallelaftaler med Danmark for så vidt angår Bruxelles I-forordningen og forkyn- delsesforordningen. Rådet vedtog den 8. maj 2003 at bemyndige Kommissionen til at indlede forhandlinger med Danmark om indgåelse af disse parallelaftaler. Der- imod  har  Kommissionen  ikke  fundet  tilstrækkeligt  grundlag  for  at  søge  at  indgå parallelaftaler  med  Danmark  vedrørende  konkursforordningen  og  Bruxelles  II- forordningen.   Danmark meddelte efter en nærmere gennemgang af forslag fra Kommissionen til  parallelaftale  vedrørende  henholdsvis  Bruxelles  I -forordningen  og  forkyn- delsesforordningen, at man fra dansk side med forbehold for Folketingets senere godkendelse af aftalen i henhold til grundlovens § 19 kunne tilslutte sig forsla- gene, der herefter blev paraferet på embedsmandsniveau den 17. januar 2005.
14 Kommissionen  har  nu  oversendt  parallelaftaleudkastene  til  Rådet  med  henblik på  Rådets  afgøre   lse  om  dels  Fællesskabets  undertegnelse,  dels  Fællesskabets indgåelse  af  parallelaftalerne  med  Danmark.  Retsgrundlaget  er  EF -Traktatens artikel  61  og  artikel  300,  stk.  2,  første  afsnit  og  stk.  3,  f ørste  afsnit.  Europa - Parlamentet  skal  høres  over  aftaleudkastene  forud  for  vedtagelsen  af  afgøre  l- serne om indgåelse af parallelaftalerne. Efter  Rådets  vedtagelse  af  afgørelserne  om  undertegnelse  af  parallelaftalerne, agter  regeringen  at  undertegne  aftalerne  med  forbehold  for  Folketingets  senere godkendelse af aftalen i henhold til grundlovens § 19. Folketingets  Retsudvalg  og  Europaudvalg  er  løbende  og  senest  ved  notat  af  1. juli  2005  fra  Justitsministeriet  blevet  orienteret  om  sagen.  Endvidere  har  selve Bruxelles   I-forordningen  og  forkyndelsesforordningen  været  forelagt  Folke  t- ingets  Retsudvalg  og  Europaudvalg  forud  for  vedtagelsen,  herunder  bl.a.  med henblik på vurdering af spørgsmålet om indgåelse af parallela    ftaler i relation til de pågældende retsakter. 10. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler for forpligtelser uden for kontraktforhold (”Rom II”)* Kommissionen  fremsatte  den  22.  juli  2003  et  forslag  til  forordning  om  lovvalgs- regler for forpligtelser uden for kontraktforhold (”Rom II”) (KOM(2003) 427 en- delig). Forslaget til forordning har til formål at harmonisere medlemsstaternes regler om, hvilket lands lovgivning der skal anvendes på en forpligtelse uden for kontraktfor- hold.   Forslaget  indeholder  bl.a.  regler  om  lovvalget  for forpligtelser  uden  for  kontrakt- forhold, der udspringer af en retsstridig handling. For sådanne forpligtelser foreslås loven i det land, hvor skaden er opstået eller truer med at opstå, anvendt som ho- vedregel.  Derudover giver forslaget særlige regler for lovvalget for visse forpligtel- ser, eksempelvis forpligtelser forårsaget af et defekt produkt (produktansvar), illoyal konkurrence, miljøskader og krænkelse af privatlivet og individets rettigheder. Des- uden  fastsætter  forslaget  regler  om  lovvalget  for  forpligtelser,  som  udspringer  af Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.   
15 andet end en retsstridig handling, f.eks. overskridelse af en fuldmagt eller indfrielse af en anden persons forpligtelser. Forslaget indeholder endelig regler om parternes mulighed for at aftale lovvalg. Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg den 3. december 2003. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin udtalelse. Forordningsforslaget forventes ikke at blive medtaget på rådsmøde under det briti- ske  formandskab.  Det  britiske  formandskab  påregner,  at  forslaget  kan  forelægges for Rådet under det østrigske formandskab. Politimæssigt og strafferetligt samarbejde 11. Politisamarbejde Der må forventes fremlagt et betydeligt antal forslag fra Kommissionens side i an- den  halvdel  af  2005,  og  det  forventes  også,  at  Kommissionen  vil  præsentere  en række rapporter om den nationale gennemførelse af diverse rammeafgørelser. Kommissionen har for nylig fremlagt et forslag til Rådets afgørelse om grænse- overskridende politisamarbejde. Kommissionen forventes ligeledes i andet halv- år  af  2005  at  fremlægge  et  forslag  til  Rådets afgørelse om udveksling af dna- oplysninger.  Forhandlingerne  om  begge  forslag  forventes  igangsat  under  britisk formandskab.   Det  britiske  formandskab  forventes  herudover  at  fortsætte  bestræbelserne  på  at styrke samarbejdet om udveksling af oplysninger om ofre for naturkatastrofer og uidentificerede lig. Det er muligt, at formandskabet vil fremlægge et konkret forslag til retsakt i løbet af andet halvår af 2005.   Det britiske formandskab vil desuden fortsætte drøftelserne om det svenske initia- tiv vedrørende . Det britiske formandskab forventes endvidere at iværksætte evalueringen af Ce- pol. På baggrund af denne evaluering vil der blive udarbejdet en rapport med kon- krete anbefalinger, som forventes forelagt for Rådet (retlige og indre anliggender) under det østrigske formandskab i første halvår af 2006.  
16 Herudover  vil  det  britiske  formandskab  fortsætte  bestræbelserne  på  at  styrke  det operative samarbejde (COSPOL) inden for rammerne af taskforcen af euro- pæiske  politichefer,  herunder  ikke  mindst  som  led  i  udmøntningen  af  Rådets konklusioner af 19. november 2004. Evalueringen af COSPOL vil formentlig blive genstand for drøftelser i Rådet (RIA) i løbet af andet halvår af 2005. Endelig vil en række af de forslag, der fremsættes som led i gennemførelsen af Det Europæiske Råds handlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme, have rele- vans for det politimæssige samarbejde. 11.1. Terrorisme Det britiske formandskab vil prioritere EU’s indsats mod terrorisme højt. Området vil derfor i høj grad blive præget af den fortsatte gennemførelse af Det Europæi- ske  Råds  handlingsplan  for  EU’s  indsats  mod  terrorisme  samt  Haag- programmet. Der vil på ny skulle rapporteres til Det Europæiske Råd i december 2005 om gennemførelsen af handlingsplanen, ligesom drøftelserne om overvågning af gennemførelsen af retsakter vil fortsætte. Hertil kommer, at det britiske formandskab vil lægge op til afholdelse af fire sær- lige møder i Coreper alene med fokus på indsatsen mod terrorisme. I den forbin- delse vil det britiske formandskab prioritere udarbejdelsen af den samlede strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering, som vil skulle forelægges for Rådet for retlige og indre anliggender og dernæst for Det Europæiske Råd i decem- ber 2005. Det må samtidig forventes, at indsatsen mod finansiering af terrorisme vil blive prioriteret højt, herunder ikke mindst som led i udmøntningen af EU’s strategi på området, som blev forelagt for stats- og regeringscheferne på mødet i Det Europæi- ske Råd den 16. – 17. december 2004.   Herudover  fortsætter  evalueringerne  af  medlemslandenes  foranstaltninger  til bekæmpelse af terrorisme med henblik på udarbejdelse af en endelig rapport om samtlige medlemslande, som vil skulle forelægges for Rådet i december 2005. Der vil  formentlig  også  skulle  rapporteres  til  Det  Europæiske  Råd  herom  i  december 2005. Det britiske formandskab vil ligesom tidligere formandskaber tillige skulle fokusere på de halvårlige opdateringer af trusselsvurderingerne og listen over terroror- ganisationer  til  brug  for  medlemslandenes  retshåndhævende  myndigheder
17 med ansvar for bekæmpelse af terrorisme. I den forbindelse vil det britiske for- mandskab prioritere drøftelser af behovet for at omstrukturere arbejdet i Terroris- mearbejdsgruppen. 11.2. Europol Det britiske formandskab vil som tidligere formandskaber prioritere Europols rela- tioner  til  tredjelande.  Under  britisk  formandskab  vil  der  skulle  indgås  en  række samarbejdsaftaler  mellem  Europol  og  tredjelande,  herunder  bl.a.  aftaler  med Canada og Kroatien. Det kan heller ikke udelukkes, at listen over tredjelande, Eu- ropol kan indgå samarbejdsaftaler med, løbende vil skulle suppleres. Herudover  vil  det  britiske  formandskab  skulle gennemføre  en  evaluering  af  anti- terror taskforcen i Europol. Desuden  vil  der  under  det  britiske  formandskab  fortsat  være  fokus  på  forholdet mellem  Europol  og  Taskforcen  af  europæiske  politichefer  samt  Europols  rolle  i forhold til SITCEN som led i gennemførelsen af Javier Solanas anbefalinger om integrering af en efterretningskapacitet i Rådet. 12. Samarbejde i straffesager og gensidig anerkendelse   Samarbejdet i straffesager vil som sædvanlig blive prioriteret højt. Det  britiske  formandskab  forventes  navnlig  at  prioritere  forhandlingerne  om Kommissionens forslag til rammeafgørelse om den europæiske bevissikrings- ordre samt forhandlingerne om forslaget til rammeafgørelse om logning af data om teletrafik. Man vil i den forbindelse sigte mod politisk enighed under formand- skabet.        Det forventes desuden, at det britiske formandskab vil færdiggøre forhandlingerne med  Norge  og  Island  om  indgåelsen  af  en  samarbejdsaftale  med  EU  om udlevering. Kommissionen har fremlagt en grønbog om tilnærmelse, gensidig anerkendel- se og fuldbyrdelse af strafferetlige afgørelser i EU, som den danske regering har afgivet høringssvar til. I løbet af anden halvdel af 2005 vil Kommissionen muligvis
18 fremsætte et eller flere forslag med henblik på gennemførelse af de målsætninger, som fremgår af grønbogen. Østrig, Finland og Sverige har fremlagt et forslag til rammeafgørelse om overfø- relse af domfældte, som i forholdet mellem medlemslandene skal erstatte Europa- rådets konvention fra 1983. Det britiske formandskab forventes ikke at ville priori- tere forhandlingerne af dette forslag.   Kommissionen vil muligvis fremlægge et eller flere forslag i lyset af grønbogen om gensidig anerkendelse af ikke-frihedsberøvende kontrolforanstaltninger for- ud for domsafsigelse i løbet af anden halvdel af 2005. Det britiske formandskab vil fortsætte forhandlingerne om forslagene vedrørende udveksling af oplysninger om straffedomme. Det drejer sig bl.a. om et belgisk forslag til rammeafgørelse om anerkendelse og fuldbyrdelse i EU af forbud, der er en følge af dom for seksuelle lovovertrædelser begået mod børn, hvor forhandlingerne kun lige er indledt i arbejdsgruppen.   Kommissionen forventes i løbet af det britiske formandskab at frem- lægge et forslag til retsakt om pligten til at videregive oplysninger om straf- fedomme samt registrere oplysninger herom baseret på nationalitetsprin- cippet. Først i 2006 forventes Kommissionen at fremlægge en medde- lelse med et tilhørende forslag til retsakt om oprettelsen af et indekssystem med oplysninger om tredjelandsstatsborgere, som er dømt i EU. Kommissionens forslag til rammeafgørelse om hensyntagen til straffedom- me afsagt i andre medlemsstater i EU i forbindelse med en ny straffesag for- ventes ikke at blive prioriteret højt. Kommissionen  fremlægger  i  øvrigt  en  meddelelse  om  rettighedsfraken- delser i andet halvår af 2005.   Tyskland  forventes  at  fremlægge  et  forslag  til  Rådets  afgørelse  om  ud- veksling af oplysninger om ejere  af motorkøretøjer  med henblik på  at lette retsforfølgning  af  overtrædelser  af  færdselslovgivningen. Forslaget forven- tes tidligst fremlagt i slutningen af 2005. Under græsk formandskab i foråret 2003 godkendte Rådet to aftaler mellem EU og USA om henholdsvis udlevering og gensidig retshjælp i straffesager, som efterfølgende  er  undertegnet  af  parterne.  Under  det  britiske  formandskab  må  det forventes,  at  arbejdet  med  koordinering  af  de  bilaterale  aftaler  om  udlevering  og retshjælp, der skal indgås mellem de enkelte medlemsstater og USA som opfølgning på aftalerne, vil blive fortsat.
19 Herudover fortsætter evalueringen af medlemslandenes gennemførelse af den europæiske arrestordre. Der vil under britisk formandskab på sædvanlig vis blive afholdt møde i Det Europæiske Retlige Netværk med henblik på at styrke samarbejdet mellem anklagemyndighederne i medlemslandene. 12.1. Eurojust Det  britiske  formandskab  vil  fortsætte  drøftelserne  om  en  styrkelse  af Eurojust,  herunder  som  led  i  EU’s  indsats  mod  terrorisme.  Hertil kommer, at der nu er udarbejdet udkast til samarbejdsaftaler med Island og Rumænien, som vil skulle godkendes af Rådet i løbet af andet halvår af 2005.   Kommissionen  forventes  i  øvrigt  i  andet  halvår  af  2005  at  fremlægge den anden rapport om medlemslandenes gennemførelse af Rådets af- gørelse af 28. februar 2002 om oprettelsen af Eurojust. 13. Materiel strafferet Det  britiske  formandskab  forventes  at  videreføre  arbejdet  med  forslaget  til  ram- meafgørelse om visse proceduremæssige rettigheder i straffesager i EU. Der er lagt op til, at forslaget skal vedtages inden udgangen af 2005. Herudover  har  Kommissionen  fremlagt  et  forslag  til  direktiv  om  strafferetlige foranstaltninger  til  beskyttelse  af  immaterielle  rettigheder  samt  et  forslag  til rammeafgørelse om bekæmpelse af forfalskninger. Forhandlingerne om forsla- gene forventes tidligst at blive påbegyndt i slutningen af 2005. Kommissionen forventes desuden i løbet af det britiske formandskab at fremlægge en  grønbog  om  strafferetlig  jurisdiktionskompetence  samt  forbuddet  mod dobbelt  strafforfølgning  (”ne  bis  in  idem”-princippet).  På  baggrund  af  den sædvanlige  høring  af  medlemslandene  samt  den  efterfølgende  debat  forventes Kommissionen i løbet af 2006 at fremlægge et eller flere forslag til rammeafgørelser om strafferetlig jurisdiktionskompetence og forbud mod dobbelt strafforfølgning. Kommissionen forventes tillige at fremlægge en grønbog om uskyldsformodning i andet halvår af 2005.
20 Det britiske formandskab forventes ikke at ville gøre yderligere i forhandlingerne om forslaget til rammeafgørelse om bekæmpelse af racisme og fremmedhad . 14. Forebyggelse og bekæmpelse af grænseoverskridende, herunder organise- ret, kriminalitet Det britiske formandskab vil prioritere styrkelsen af samarbejdet mel- lem medlemslandenes retshåndhævende myndigheder om udveksling af oplysninger,  herunder  bl.a.  det  svenske  forslag  til  rammeafgørelse  om udveksling  af  oplysninger  mellem  medlemslandenes  retshåndhævende  myn- digheder. I februar måned 2005 fremlagde Kommissionen et forslag til rammeaf- gørelse  om  bekæmpelse  af  organiseret  kriminalitet.  Forhandlingerne  om forslaget er indledt i arbejdsgruppen. Det britiske formandskab vil prioritere udarbejdelsen af en handlings- plan  for  bekæmpelse  af  menneskehandel,  som  vil  blive  baseret  på  en meddelelse fra Kommissionen.   Herudover  vil  det  britiske  formandskab  prioritere  færdiggørelsen  af udkast til Rådets konklusioner om udviklingen af den årlige trusselsvurde- ring af organiseret kriminalitet, der i medfør af Haag-programmet frem- over skal udarbejdes af Europol.   Det  britiske  formandskab  forventes  i  øvrigt  at  iværksætte  konkrete drøftelser   på   ekspertniveau   af   gennemførelsen   af   målsætningen   i Haag-programmet om udveksling af oplysninger i medfør af princippet om tilgængelighed. I overensstemmelse med Rådets (RIA) drøftelser den 14. april 2005 vil formandskabet i første omgang fokusere på udveks- ling af oplysninger om dna, ballistik, fingeraftryk, registrering af køre- tøjer, telefonnumre og personers identitet.   I tilknytning hertil vil Kommissionen fremlægge et forslag til rammeaf- gørelse om databeskyttelse inden for det politimæssige og strafferetlige sam- arbejde. Det er dog endnu meget usikkert, hvornår Kommissionen kan færdiggøre de nødvendige interne konsultationer med henblik på ved- tagelse af forslaget. På den baggrund er det ikke givet, at forslaget vil blive fremlagt under britisk formandskab. Kommissionen arbejder herudover på et forslag til en fælles EU-strategi for anvendelse af passageroplysninger i forbindelse med grænse- og luftfarts- sikkerhed  og  andre  retshåndhævelsesformål.  Ifølge  handlingsplanen  for gennemførelse af Haag-programmet skal forslaget fremlægges i løbet af 2005.  
21 Det britiske formandskab vil fortsætte evalueringen af medlemslandenes udveksling af oplysninger med Europol. Endelig vil der løbende være drøftelser af Kommissionens forslag til Rådets afgø- relser mv. om mandater til Fællesskabet til forhandlinger i internationale fora samt undertegnelse og indgåelse af . 14.1. Narkotikakriminalitet Det britiske formandskab vil iværksætte gennemførelsen af den første handlings- plan for gennemførelse af EU’s narkostrategi for 2005 – 2012, idet der dog ikke lægges op til konkrete initiativer i den forbindelse. Herudover vil det britiske formandskab prioritere de eksterne forbindelser, her- under ikke mindst i forhold til Afghanistan . Der lægges ikke i øvrigt op til konkrete initiativer på området. 15. Schengen-samarbejdet Der vil i andet halvår af 2005 være særlig fokus på Kommissionens for- slag til retsakter om udviklingen af SIS II. Forslagene vil blive forhandlet i arbejdsgruppen i løbet af det britiske formandskab, og det er hensig- ten, at der vedtages fælles holdninger for så vidt angår de to forslag til forordninger senest på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1. – 2. december 2005. Der vil eventuelt også kunne blive lagt op til poli- tisk  enighed  om  forslaget  til  Rådets  afgørelse  eller  dele  heraf  på  det pågældende rådsmøde. Herudover  vil  evalueringen  af  medlemslandenes  gennemførelse  af  Schen- gen-reglerne  fortsætte,  idet  de  nordiske  lande  skal  evalueres  i  andet halvår  af  2005.  Rådets  konklusioner  om  de  nordiske  lande  forventes dog ikke at kunne vedtages før i begyndelsen af 2006. Arbejdsgruppen vil også fortsætte planlægningen af evalueringen af de ti nye medlems- lande, idet programmerne herfor skal være på plads inden udgangen af 2005. Det britiske formandskab vil tillige prioritere afslutningen af forhand- lingerne om gennemførelsesforanstaltningerne til forordning 2004/871/EF af 29. april 2004 og Rådets afgørelse 2005/211/RIA af 24. februar 2005 om nye funktioner i SIS. Der er allerede vedtaget gennemførelsesforanstalt- ninger til forordningen (datoen for ikrafttrædelse af visse bestemmel- ser), men der udestår fortsat en række spørgsmål. Det drejer sig bl.a. om Europols og Eurojusts adgang til SIS.  
22 16. Eksterne relationer I overensstemmelse med Haag-programmet vil det britiske formandskab lægge vægt på at udvikle de eksterne relationer i forbindelse med det politimæssige og straffe- retlige  samarbejde.  I  den  forbindelse  forventes  det,  at  relationerne  til  landene  på Det Vestlige Balkan vil blive prioriteret, idet det bl.a. forventes, at der vil blive afholdt  et  fælles  møde  med  disse  lande  på  ministerniveau  i  marginen  af  RIA- rådsmødet den 1.-2. december 2005.       Herudover  skal  det  fremhæves,  at  drøftelserne  om  en  strategi  for  de  eksterne relationer på området for retlige og indre anliggender forventes afsluttet under britisk formandskab. Grundlæggende Rettigheder 17. Forslag til en retsakt om et agentur for grundlæggende rettigheder Kommissionen har den 5. juli 2005 fremsat forslag til Rådets forordning om opret- telse af et EU-agentur for grundlæggende rettigheder og forslag til Rådets beslut- ning om at give EU-agenturet for grundlæggende rettigheder mandat til at udøve aktiviteter på områder, der er dækket af afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union (KOM(2005) 280 endelig).   Formålet  med  forslaget  til  forordning  er  at  oprette  et  agentur,  der  skal  assistere EU’s  institutioner  og  medlemsstaterne,  når  de  gennemfører  EU-retten,  i  arbejdet med at sikre respekt for de grundlæggende rettigheder. Til det formål vil agenturet navnlig skulle indsamle og analysere data om grundlæggende rettigheder. Agenturet skal desuden videreføre de opgaver, som Det Europæiske Center for Overvågning af Racisme og Xenofobi (EUMC) har udført indtil nu.   Formålet med forslaget til rådsbeslutning er at sikre, at agenturet også får kompe- tence til at udøve tilsvarende aktiviteter på områder, der er dækket af EU-traktatens afsnit VI – dvs. området for politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager. Agenturet vil ikke få kompetence til at behandle klager i nogen form eller til at fast- slå, om en medlemsstat krænker de grundlæggende rettigheder.  Agenturet skal være uafhængigt.  Der  foreslås  oprettet  en  bestyrelse,  som  hver  medlemsstat,  Europa- Parlamentet og Europarådet udpeger en uafhængig person til, ligesom Kommissio- nen udpeger to repræsentanter. Endvidere foreslås der oprettet et tilknyttet rådgi-
23 vende  forum  med  maksimalt  100  medlemmer,  der  skal  repræsentere  forskellige NGO’er. Agenturet foreslås oprettet fra den 1. januar 2007. Der vil blive fremsendt et grundnotat om forslagene til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg, når der foreligger en dansk oversættelse af forslagene. Det britiske formandskab forventes at arbejde hen imod at opnå politisk enighed om forslagene inden årets udgang. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udta- lelse.