Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 29. august  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er- hvervsministeriets EU-nyhedsrapport for 2. halvår 2005.
2 EU-NYHEDSRAPPORT 2. halvår 2005 Nyhedsrapporten findes også på www.oem.dk
3 EU-Nyhedsrapport 2. halvår 2005 Økonomi-   og   erhvervsministeren   repræsenterer   Danmark   i   Rådet (Konkurrenceevne)  samt  varetager  dagsordenspunkterne  om  søtrans- port i Rådet (Transport, Telekommunikation og Energi).    19. august 2005 IS Eksp.nr. 204652 /lbc-dep
4 Denne nyhedsrapport redegør for det britiske formandskabs prioriteter for EU i 2. halvår 2005. Nyhedsrapporten gennemgår de sager, som aktuelt drøftes i EU inden for områderne konkurrenceevne og søtransport. Rapporten indeholder desuden en oversigt over de foreløbige dagsordener for rådsmøderne, som afholdes under det britiske formandskab på de nævnte områder. Det bemærkes, at det britiske formandskab i løbet af formandskabspe- rioden kan vælge at sætte nye sager på dagsordenen for rådsmøderne eller vælge at tage sager af dagsordenen.     I nyhedsrapporten omtales endvidere en række sager, som hører under Økonomi-  og  Erhvervsministeriet,  men  som  behandles  i  andre  råds- formationer end de ovennævnte. Det drejer sig fx. om sagerne vedrø- rende  finansielle  tjenesteydelser,  hvor  ministeriet  har  sagsansvaret, men hvor sagerne behandles i Rådet af Økonomi- og Finansministre (ØKOFIN), hvor finansministeren repræsenterer Danmark. Økonomi-  og  erhvervsministeren  foretager  løbende  en  overordnet  og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem ud- vælgelse af en række særligt prioriterede sager. Disse sager er beskre- vet indledningsvist i Nyhedsrapporten. Det britiske formandskabs hovedprioriteter1 er økonomiske strukturre- former og social retfærdighed; sikkerhed og stabilitet, samt EU's rolle i verden. Formandskabet vil som led i en overordnet debat om EU's fremtid søge dels at fremme forhandlingerne om EU's budget for 2007- 2013, dels at fremme initiativer til en reform af EU's landbrugspolitik.    Inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets område vil formandska- bet søge at fremme Kommissionens program vedrørende bedre regule- ring fra marts 2005, bl.a. i form af bedre konsekvensvurderinger af ny EU-lovgivning  og  regelforenkling  af  eksisterende  lovgivning  på  EU- niveau. Formandskabet prioriterer et indre marked for tjenesteydelser højt og vil derfor søge at finde en løsning i forhandlingerne om direk- tivforslaget om tjenesteydelser. En løsning, der tager højde for de be- kymringer, der har været rejst over for det foreliggende direktivforslag. Formandskabet vil også søge at fremme forhandlingerne om de sidste udestående retsakter under den finansielle handlingsplan samt  påbe- gynde en debat om Kommissionens grønbog om nye politiktiltag om finansielle tjenesteydelser i perioden 2005-2010. 1 Jf. formandskabets hjemmeside www.eu2005.gov.uk
5 Efter omtalen af de enkelte sager er der anført, hvor man kan henven- de sig, hvis man vil vide mere. Økonomi- og Erhvervsministeriets In- ternationale Sekretariat er desuden behjælpelig på tlf.: 33 92 33 50. Nyhedsrapporten kan også findes på Økonomi- og Erhvervsministeri- ets hjemmeside www.oem.dk.
6 Indholdsfortegnelse 1. Større væsentlige sager ........................................................ 7 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik ............................................................... 13 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning    ................................ . 17 4. Den finansielle sektor ........................................................ 26 5. Standardisering og teknisk harmonisering....................................................... 33 6. Andre sager om Det indre marked ................................ .... 38 7. Industriel ejendomsret ....................................................... 46 8. Skibsfart ................................    ............................................. 49 9. Danmarks Statistik ............................................................ 55 10. Forslag, der er vedtaget siden EU -nyhedsrapporten 1. kvartal 2005 ............ 60
7 1. Større væsentlige sager Økonomi-  og  erhvervsministeren  foretager  løbende  en  overordnet  og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem ud- vælgelse af en række større væsentlige EU-sager. Prioriteringen af sa- gerne er med til at sikre, at der opnås optimal indflydelse hele vejen igennem EU-beslutningsprocessen. Herved sikres, at danske interes- ser og politiske prioriteringer fremmes bedst muligt.    Dette afsnit redegør for de større væsentlige EU-sager inden for Øko- nomi-  og  Erhvervsministeriets  område.  Afsnittet  indeholder  en  kort beskrivelse  af  de  EU-sager  og  EU-forslag,  som  prioriteres  højt  i  den kommende tid, og de sager og  initiativer,  som er prioriteret højt i et mere langsigtet perspektiv. I afsnittet beskrives en enkelt sag – forslag til  ny  EU-kemikalieregulering  –  som  hører  under  Miljøministeriets sagsområde. Sagen behandles imidlertid i EU-regi både i Rådet (Kon- kurrenceevne),  hvor  økonomi-  og  erhvervsministeren  repræsenterer Danmark   og   i   Rådet   (Miljø),   hvor   miljøministeren   repræsenterer Danmark. Større væsentlige sager på kort sigt Direktivforslaget    om    revision    af    kapitaldækningsregler    (Basel    II- direktivforslaget), jf. side 25 ØKOFIN-rådet  nåede  den  7.  december  2004  til  fælles  indstilling  om Kommissionens forslag til ændring af kreditinstitutdirektivet og direk- tivet om krav til kreditinstitutters kapitalforhold (CAD-direktivet). Forslaget, som er en del af den finansielle handlingsplan, har til formål at fastlægge størrelsen af den kapital, pengeinstitutter, realkreditinsti- tutter, fondsmæglerselskaber og investeringsforvaltningsselskaber skal afsætte for at dække deres risici, således at kapitalkravene i højere grad end i dag afspejler de faktiske risici, som institutterne påtager sig.   Under  forhandlingerne  har  Danmark  fået  taget  hensyn  til  en  række danske ønsker til udformningen af forslaget. Særligt har Danmark op- nået gode løsninger vedrørende de danske kassekreditter, ligesom der er foretaget tilpasninger af betydning for danske realkreditobligationer og skibskreditobligationer.   Forslaget skal drøftes på ny, når Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse om for- slaget i september 2005. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Tjenesteydelser i det indre marked, jf. side 36
8 I  juli  2002  konkluderede  en  rapport  fra  Kommissionen,  at  det  indre marked for tjenesteydelser ikke fungerer tilfredsstillende. Kommissio- nen  udsendte  i  december  2003  en  meddelelse  om  servicesektorens konkurrenceevne. Meddelelsen konkluderer, at der er behov for en er- hvervspolitisk  indsats  til  forbedring  af  den  europæiske  servicesektors konkurrenceevne,   bl.a.   i   lyset   af   målsætningerne   for   Lissabon- processen. Kommissionen  fremsatte  den  10.  februar  2004  et  direktivforslag  om tjenesteydelser i det indre marked. Forslaget udgør en vigtig del af det økonomiske reformprogram under Lissabon-strategien. Forslaget er et rammedirektiv, som omfatter alle tjenesteydelser. Dog er en række tje- nesteydelser eksplicit undtaget fra forslaget.   Forslaget sigter for det første mod, at effektivisere tjenesteyderes ret til etablering i andre medlemsstater ved at fastslå principper for kriterier- ne  i  de  etablerings-  og  autorisationsordninger,  som  værtslandet  kan kræve, at servicevirksomhederne opfylder. For det andet, at udveksling af tjenesteydelser mellem medlemsstaterne sker på basis af oprindel- seslandsprincippet, dvs. at det er lovgivningen i tjenesteyderens oprin- delsesmedlemsstat, der er gældende for den pågældende ydelse.   Forslaget var på dagsordenen for Det Europæiske Råd 22. – 23. marts 2005. I konklusionerne fra mødet understreges betydningen af såvel et fuldt  funktionsdygtigt  indre  marked  for  tjenesteydelser  som  bibehol- delsen af den europæiske sociale model og behovet for at revidere for- slaget med henblik på at sikre bred konsensus. Det britiske formandskab ventes at sætte forslaget på dagsordenen for Konkurrenceevnerådets møde den 11. oktober 2005 i form af en frem- skridtsrapport og eventuelt på rådsmødet den 28.-29. november til poli- tisk enighed. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen,  Handel og Erhverv, tlf.:  35 46 60 00. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning ved- rørende  Registrering,  Evaluering  og  Autorisation  samt  Begrænsninger  for kemikalier (REACH), etablering af det Europæiske Kemikalieagentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF (præparatdirektivet) og Forordningen (EF/- ) om persistente organiske miljøgifte, KOM(2003)644 endelig, jf. side 40 Kommissionen  fremlagde  den  29.  oktober  2003  sit  forslag  til  ny  EU- kemikalieregulering.  Forslaget  er  en  forordning  på  cirka  1200  sider, hvoraf hovedparten er en samling af de eksisterende regler om anven- delsesbegrænsning. Formålet er at sikre det indre marked for kemika- lier og bygger på princippet om, at det er op til industrien at sikre, at
9 produktion og anvendelse af kemiske stoffer sker uden risiko for men- nesker og miljø. Forslaget indeholder fælles regler for både nye og ek- sisterende kemikalier, hvor registrering, vurdering  og  godkendelse af kemikalier er kernen i forslaget. Forslaget har været drøftet under det irske, det nederlandske samt luxembourgske formandskab  i  såvel  Rådet  (Konkurrenceevne)  som  Rådet  (Miljø).    Det  britiske formandskab har sat sagen på dagsordenen på rådsmødet (miljø) den 17. oktober til politisk debat samt på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 29. november med hen- blik på vedtagelse af politisk enighed. Europa-Parlamentet forventes at afslutte 1. læsning primo november 2005. Kontakt: Miljøstyrelsen, tlf.: 32 66 05 46. Forslag til forordning om EF-patenter, jf. side 43 Kommissionen  fremsatte  i  august  2000  forslag  til  forordning  om  EF-patenter. Formålet  med  forordningsforslaget  er  at  indføre  en  ensartet  beskyttelse  i  EU  af patenter. EF-patentet vil have enhedskarakter, dvs. at et meddelt EF-patent vil have virkning for hele EU. Der  er  endnu  ikke  opnået  en  endelig  fælles  holdning  til  forordnings-forslaget.  På rådsmødet (Indre marked, forbruger og turisme) den 31. maj 2001 blev der opnået enighed  om  en  fælles  indstilling  til  rammerne  for  det  videre  arbejde  med  EF- patentet.  På  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  3.  marts  2003  blev  der  opnået enighed om de overordnede elementer i forslaget, nemlig sprogspørgsmålet, dom- stolsordningen, de nationale kontorers rolle samt gebyrspørgsmålet. Europa-Parlamentets  holdning  forelå  den  10.  april  2002.  Parlamentet  godkendte Kommissionens forslag med en række ændringsforslag. Sagen har ikke været behandlet i Rådet under det nederlandske og det luxembourg- ske formandskab. Det britiske formandskab vil undersøge mulighederne for at fin- de løsninger.   Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 43 50 80 00.
10 Større væsentlige sager på længere sigt Kommissionens  hvidbog  om  tjenesteydelser  af  generel  interesse,  KOM (2004) 374 endelig Kommissionen offentliggjorde i juni 2003 en grønbog om forsyningspligtydelser til offentlig høring hos medlemsstater og andre interessenter. Et af de spørgsmål, som Kommissionen rejste i grønbogen var, om der er behov for et rammedirektiv om forsyningspligtydelser. De fleste medlemsstater, herunder Danmark, var skeptiske. På baggrund af tilbagemeldingerne på grønbogen har Kommissionen den 12. maj 2004 offentliggjort en hvidbog om forsyningspligtydelser. Kommissionen konklu- derer i hvidbogen, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at foretage generel regulering for eksempel i form af et rammedirektiv på nuværende tidspunkt. Spørgsmålet vil dog blive taget op igen på et senere tidspunkt. Foreløbig vil Kommissionen inden udgangen af 2005 udfærdige en rapport, som skal give et overblik over forsynings- pligtområdet. Kontakt: Konkurrencestyrelsen, tlf. 72 26 80 00. Kommissionens Handlingsplan for Bedre Regulering i EU, KOM(2002) 278, jf. side 19 Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon i marts 2000 pålagde Kommis- sionen, Rådet og medlemsstaterne at udarbejde en fælles EU-strategi for  bedre  regulering.  Kommissionens  handlingsplan,  som  er  blevet behandlet  under  adskillige  formandskaber,  er  et  led  i  den  samlede strategi, som skal forbedre og forenkle de lovgivningsmæssige rammer i EU.   Bedre regulering er én af det britiske formandskabs topprioriteter, og briterne forventes at fortsætte det ambitiøse arbejde fra de danske, ne- derlandske  og  irske  formandskaber.  Bedre  regulering  behandles  i Konkurrenceevnerådet den 11. oktober på baggrund af en fremskridts- rapport   og   den   28.-29.   november   med   henblik   på   vedtagelse   af rådskonklusioner.  Den  fælles  målemetode  behandles  i  ØKOFIN  den 11. oktober og 6. december 2005. Kontakt:  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  Center  for  Kvalitet  i  Er- hvervsregulering, tlf.: 33 30 77 00. Opfølgning på EU-vækststrategien Bedre konkurrenceevne i Europa - forud- sætningen for vækst og beskæftigelse Økonomi- og Erhvervsministeriet og Videnskabsministeriet fremlagde i  juni  2004  EU-vækststrategien:  "Bedre  konkurrenceevne  i  Europa  - forudsætningen for vækst og beskæftigelse". Strategien indeholder 27 konkrete initiativer til at forbedre væksten i EU inden for områderne velfungerende markeder og forskning og innovation. Initiativerne dre- jer  sig  bl.a.  om  at  sikre,  at  national  lovgivning  ikke  skaber  unødige
11 handelshindringer i det indre marked, at udvikle et indre marked for service, foretage bedre effektvurderinger af statsstøtte, sikre bedre re- gulering samt sikre en mere vækstorienteret handelspolitik. Vedrøren- de  forskning  og  innovation  drejer  det  sig  bl.a.  om  en  fordobling  af EU’s investeringer i forskning og udvikling, etablering af et europæisk forskningsråd for grundforskning samt en forstærket EU indsats inden for bærende teknologier som bioteknologi, nanoteknologi samt infor- mations- og kommunikationsteknologi.    En  række  af  initiativerne  har  været  drøftet  med  interesse  i  EU.  Det drejer sig bl.a. om initiativet om at sikre,  at national lovgivning ikke skaber  unødige  handelshindringer,  og  initiativet  om  at  få  foretaget bedre effektvurderinger af statsstøtte. Initiativet om at sikre, at der ik- ke  skabes  unødige  handelshindringer,  indgik  desuden  i  Kommissio- nens synteserapport og Konkurrenceevnerådets key-issue-paper til for- årstopmødet i marts 2005, ligesom Kommissionen og andre medlems- stater har udvist interesse for at etablere et pilotprojekt om dette. Arbejdet med at følge op på strategien vil blive fortsat i det kommende år. Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50 eller Mini- steriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, tlf. 33 92 97 00. Fokus på brug af lods i forbindelse med revision af havnestatskontroldirek- tiv, jf. side 47 Danmark deltager i et omfattende samarbejde omkring kontrol af ski- be, som anløber havne i en række europæiske, amerikanske og asiati- ske lande. Inden for dette samarbejde har ikke mindst de europæiske lande i de senere år koncentreret deres kontrolindsats mod risikoskibe. På EU plan er aftalen om havnestatskontrol efterfølgende gennemført i det såkaldte havnestatskontroldirektiv (1995/21/EF).   Som en del af den 3. pakke om maritim sikkerhed (ERIKA III-pakken), der blandt andet  skal  øge  sikkerheden  til  søs,  forventes  EU-kommissionen  at  fremsætte  et forslag  om  ændring  af  direktivet.  Forslaget  forventes  blandt  andet at  lægge  op  til skærpelser af synspraksis med risikoskibe samt til en udvidelse af rapporteringskra- vene til lodser, således at de også omfatter skibe i transit ud for Europas kyster.   Økonomi-  og  erhvervsministeren  har  i  foråret  2005  rettet  henvendelse  til  såvel transportkommissæren som til den britiske transportminister med henblik på at få direktivændringen til også at afspejle et princip om, at skibe, der ikke tager lods i henhold til IMO anbefalingerne, herunder de der gælder for de danske stræder, ikke følger god navigationspraksis, og derfor skal prioriteres ved havnestatskontrol og i visse tilfælde forbydes at anløbe EU-havne.
12 Den  britiske  transportminister  har  gennem  formandskabsprogrammet  foreløbigt prioriteret  en  ændring  af  havnestatskontroldirektivet  under  det  britiske  formand- skab. Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00. Maritim beskæftigelse, jf. side 50 Der blev i 2003 vedtaget rådskonklusioner om fremme af søfart som en attraktiv karrierevej.  Konklusionerne  opfordrede  medlemslandene,  Kommissionen  og  de sociale parter til at forbedre søfartserhvervets omdømme med henblik på at tiltræk- ke unge mennesker til at arbejde med søfart. Ifølge rådskonklusionerne skulle effek- ten af de igangsatte tiltag vurderes som opfølgning på rådskonklusionerne.   Det britiske formandskab har taget sagen op med henblik på at vurdere tiltagene og overveje  fremtidige  tiltag,  herunder  aftaler  med  den  maritime  industri.  Formålet med at få sagen taget op er at få fokus på beskæftigelsen og kompetencerne i hele den maritime klynge. Problemstillingen er helt parallel med analyserne i Søfartspoli- tisk Vækststrategi (november 2003), hvor man bredt ser på behovet for maritime kompetencer i hele den maritime klynge, både til søs og i land. Arbejdet sker i for- længelse af det arbejde, der er udført under det danske og det græske formandskab i 2002/3.   Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00.
13 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik Industripolitik,  iværksætteri,  life  science  og  bioteknologi,  KOM(2005)  286 endelig Formandskabet ønsker på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 11. oktober at hånd- tere ovennævnte emner i sammenhæng. I januar 2002 fremlagde Kommissionen en strategi for Europa vedrørende life sci- ence og bioteknologi, som består dels af en række politikanbefalinger dels af en 30 punkts  handlingsplan.  Kommissionen  har  årligt  rapporteret  om  fremskridt  med strategien  og  offentliggjorde  således  den  29.  juni  2005  den  3.  fremskridtsrapport vedrørende life science og bioteknologi. Kommissionen forventes i september 2005 eller i begyndelsen af oktober at offent- liggøre en ny meddelelse om iværksætteruddannelse og oplæring. Det forlyder pt. ikke nærmere, hvad meddelelsen vil indeholde. I september 2005 forventes Kommissionen endvidere at offentliggøre en ny med- delelse  om  industripolitik.  Meddelelsen  forventes  at  indeholde  en  mere  detaljeret redegørelse for udvikling af sektordimensionen af EU's industripolitik, som bl.a. er skitseret i Kommissionens meddelelse om strukturtilpasning i EU's industrisektor fra april 2004. Kommissionen forventes på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 11. oktober 2005 at orientere om indholdet af fremskridtsrapporten og de to nye meddelelser. Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50. Rammeprogram for konkurrenceevne og innovation, KOM(2005)121   Kommissionen har fremlagt forslag til et  rammeprogram for  konkur- renceevne og innovation (CIP) for perioden 2007-2013, KOM(2005) 121 endelig. Rammeprogrammet er bygget op om tre delprogrammer: 1.   Iværksætter- og innovationsprogrammet 2.   Støtteprogrammet for IKT-politik (informations-  og kommuni- kationsteknologi) 3.   Programmet ”Intelligent Energi – Europa”. Kommissionen foreslår, at CIP skal afløse følgende eksisterende pro- grammer: - Det flerårige program for initiativ og iværksætterånd, navnlig for små og mellemstore virksomheder (MAP-programmet) - Dele    af    det    finansielle    instrument    for    miljøet    (LIFE- programmet) - Finansiel støtte til transeuropæisk netværk - Det  flerårige  program  for  handlinger  inden  for  energiområdet, Intelligent Energi – Europa
14 - De tre eksisterende IKT-programmer eTEN, eContent Plus og Modinis. Kommissionen lægger op til, at miljø og indsatsen for små og mellem- store virksomheder organiseres som tværgående indsatser i forhold til alle tre delprogrammer, særligt delprogrammet for iværksætteri og in- novation. Forslaget er en del af Kommissionens indsats for at revitalisere Lissa- bon-processen. Forslaget blev præsenteret for Rådet (Konkurrenceevne) den 18. april 2005  og  behandles  for  tiden  i  en  rådsarbejdsgruppe  samt  i  Europa- Parlamentet.  Der  er  tale  om  en  teknisk  gennemgang  i  rådsarbejds- gruppen, og arbejdet befinder sig i en tidlig fase. Forslaget vil være på dagsordenen på rådsmødet den 28. - 29. november 2005 med henblik på at opnå fælles indstilling.   Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf. 35 46 60 00. WTO’s handelsrunde   Den nuværende runde af frihandelsforhandlinger i WTO blev i igang- sat i november 2001 i Doha i Qatar. Den ny runde er døbt ”Doha Ud- viklingsrunden” og har særlig fokus på yderligere integration af udvik- lingslandene i verdensøkonomien og det multilaterale handelssystem. Målet  er  desuden  en  nedsættelse  af  de  generelle  toldsatser  for  land- brugs- og industrivarer, en reduktion af medlemslandenes landbrugs- og eksportstøtte samt fjernelse af handelshindringer i servicesektoren. Endelig indeholder  Doha-mandatet målsætninger  om adgang  til me- dicin (TRIPs), reduktion af brugen af defensive handelsinstrumenter som antidumping og nye, globale regler for investeringer, konkurren- ce, gennemsigtighed i offentlige indkøb og handelslettelse (de såkald- te Singapore emner). Den 31. juli 2004 blev der i Geneve nået frem til en rammeaftale for det endelige resultat af handelsrunden.   Rammeaftalen udstikker retningslinier for de videre forhandlinger in- den for primært landbrug, told på industrivarer og tjenesteydelser. Af- talen indeholder tidsfrister for fremlæggelse af tilbud samt de overord- nede principper for reduktion af landbrugsstøtte og toldsatser, særlig behandling af ulandene samt handelslettelse. Rammeaftalen indehol- der ikke specifikke tal og formler for reduktionen af told og støtte samt årstal for implementering. Med aftalen konstateres også, at de 3 øvrige Singapore  emner  (investeringer,  konkurrence  og  offentlige  indkøb)
15 ikke bliver en del af runden. Aftalen vil fungere som rettesnor for de videre  forhandlinger  om  handelsliberalisering  frem  mod  næste  mini- sterkonference i Hong Kong i december 2005.   Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, Internationalt Sekretariat, tlf.: 33 92 33 50. Status for WTO-klagesagen mod Sydkorea og Sydkoreas klagesag mod EU om støtte til skibsbygning Rådet vedtog med kvalificeret flertal den 27. juni 2002 Kommissionens forslag om at genindføre midlertidig statsstøtte til nybygning af visse skibstyper. Ordningen blev i marts 2004 forlænget i et år til 31. marts 2005. Danmark stemte sammen med Sverige, UK, Holland og Finland imod forslaget.   Rådet vedtog samtidig i 2002 et sæt konklusioner, hvor Kommissionen blev pålagt at forsøge at opnå en frivillig aftale med Sydkorea om fair konkurrencevilkår på verdens skibsbygningsmarked. Det lykkedes ik- ke  Kommissionen  at  indgå  en  sådan  aftale,  hvorfor  Kommissionen  i efteråret  2002  indklagede  Sydkorea  for  unfair  priskonkurrence  for WTO.   Som  modtræk  mod  EU's  klage  indledte  Sydkorea  i  efteråret  2003  en tvistbilæggelsesprocedure  mod  EU  over  EU's  introduktion  og  med- lemslandenes anvendelse af midlertidig støtte til skibsbygning.   I  EU’s  klagesag  mod  Sydkorea  konkluderede  et  panel  under  WTO’s tvistbilæggelsesprocedure, at Sydkorea anvender eksportsubsidier, der i enkelte tilfælde er blevet ydet til koreanske værfter i strid med WTO- reglerne. Panelet konkluderede tillige, at det ikke er påvist, at de ydede subsidier har medført skadevirkning på EU’s skibsbygningsindustri.   I  Sydkoreas  klagesag  mod  EU  gav  panelet  Sydkorea  medhold  i  på- standen  om,  at  EU’s  midlertidige  støtte  til  skibsbygning  var  i  strid med tvistbilæggelsens aftaler om, at et WTO medlem skal anvende og gennemføre WTO’s tvistbilæggelsessystem, inden der træffes modfor- anstaltninger.  Sådanne  foranstaltninger  må  alene  introduceres  efter autorisation  fra  WTO.  Panelet  konstaterer  desuden,  at  de  nationale støtteordninger er udløbet og udtaler sig ikke yderligere herom.   Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel- og Erhverv, tlf. 35 46 60 00. Stål EU  har  indgået  nye  bilaterale  aftaler  med  Rusland,  Ukraine  og  Ka- zakhstan  om  handel  med  visse  stålprodukter  for  perioden  2005-2006.
16 Aftalerne blev godkendt (ratificeret) af Rådet i juni/juli 2005. Aftalerne er indgået i henhold til Aftalen om Partnerskab og Samarbejde med de tre lande, og de falder bort, hvis og når landene kommer med i WTO. Kommissionen har allerede bebudet, at aftalerne ikke vil blive forlæn- get ud over 2006.   På et High-Level møde om stål i OECD den 28.-29. juni 2004 blev det besluttet at suspendere forhandlingerne om en aftale om begrænsning af subsidier til stålsekto- ren  for  resten  af  året.  OECD's  sekretariat  har  fremlagt  en  model  eller  en ramme (blueprint) for en aftale, som de deltagende lande er blevet bedt om at vurdere og kommentere på. På baggrund af landenes kommentarer vil sekretariatet efter som- merferien 2005 tage stilling til, om forhandlingerne skal genoptages i de resterende måneder af året. Kommissionen har på baggrund af de bemærkninger, der er ind- kommet fra medlemsstaterne, afgivet et svar til OECD, hvori EU giver udtryk for, at man anser rammeaftalen for en god basis for yderligere diskussioner og forhand- linger.  På  grund  af  stor  uenighed  blandt  de  største  aktører  anses  det  dog  for  ret usandsynligt, at forhandlingerne genoptages i en nærmere fremtid.   Det forventes ikke, at OECD’s High Level Group vil mødes i 2. halvår 2005, men der er planlagt en konference om udsigterne til en genoptagelse af forhandlingerne til  januar/februar  2006  i  forbindelse  med  møder  i  High  Level  Group  og  Steel Committee.    Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf. 35 46 60 00. Tekstil og beklædning Importen af tekstil og beklædning fra Kina har været stigende efter liberaliseringen af handlen pr. 1. januar 2005. Det har foranlediget Euratex (den europæiske tekstil- og beklædningsindustriforeningssammenslutning)  til  i  begyndelsen  af  2005  at  anmode Kommissionen  om at  begrænse  importen  fra Kina for  en  række  produktkategorier. Det kan ske i henhold til en særlig WTO-regel (TSSC = Textile Specific Safeguard Clause), hvorefter der er mulighed for at træffe specifikke beskyttelsesforanstaltninger vedrørende indførelse af tekstiler og beklædningsgenstande fra Kina. Kina accepterede denne regel i forbindelse med landets optagelse i WTO. For kategorier, der ikke er omfattet af aftalen, og for 2008, vil EU udvise tilbageholdenhed med anvendelse af TSSC. Kommissionen  har  den  10.  juni  2005  indgået en  aftale  med Kina  om  regulering  af Kinas eksport til EU for 10 følsomme produktkategorier (stoffer af bomuld, T-shirts, pullovers, benklæder, bluser, sengetøj, kjoler, brystholdere, dækketøj, viskestykker og lignende køkkentekstiler samt garn af hør eller ramie). Aftalen gælder for årene 2005 til 2007 med en kvotefastsættelse med årlig vækstrater på mellem 8 % og 12,5 %. Aftalen er udmøntet i en kommissionsforordning af 8. juli 2005, som trådte i kraft den 12. juli.   Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf. 35 46 60 00.
17 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning Forslag til direktiv om ændring af direktiv om lovpligtig revision af årsregn- skaber (erstatter 8. Selskabsdirektiv), KOM(2004) 177 endelig Kommissionen fremsatte den 16. marts 2004 et forslag til direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber og koncernregnskaber (modernise- ring af 8. dir.) samt ændring af Rådets direktiver 78/660/EØF (4. di- rektiv  -  årsregnskaber)  og  83/349/EØF  (7.  direktiv  –  konsoliderede regnskaber).   Forslagets formål er at styrke den lovpligtige revision i EU, forebygge regnskabsskandaler og medvirke til at genopbygge troværdigheden af og tilliden til selskabers års- og koncernregnskaber.   Forslaget viderefører i det væsentlige bestemmelserne i det gældende 8.  direktiv  om  godkendelse  af  revisorer  og  revisionsvirksomheder. Herudover  indarbejdes  principperne  i  Kommissionens  henstillinger om  henholdsvis  kvalitetskontrol  og  revisors  uafhængighed.  Den  lov- pligtige revision styrkes herudover bl.a. ved at stille krav om anvendel- se  af  de  internationale  revisionsstandarder  og  ved  at  stille  skærpede krav  til  virksomheder  af  særlig  offentlig  interesse,  herunder  at  disse skal have en revisions-komité. Endelig foreslås etablering af et offent- ligt tilsyn med revisorerne og revisionsvirksomhederne (”public over- sight”)  samt  bestemmelser,  der  skal  sikre  samarbejde  mellem  de  of- fentlige tilsynsmyndigheder både indenfor og udenfor EU.   På enkelte områder giver forslaget anledning til problemer. Det gælder især  spørgsmålene  om  revisionskomitéer,  praktiserende  revisorer  i ”public oversight” systemet, rotationsbestemmelserne samt definitio- nen af virksomheder af offentlig interesse. Forhandlinger i Rådets ar- bejdsgruppe har på den baggrund ført til en række ændringer. Kravet om  revisionskomitéer  ligger  fortsat  i  forslaget,  dog  således,  at  der  er givet  de  enkelte  medlemsstater  en  række  undtagelses-  og  lempelses- muligheder. Der blev vedtaget generel indstilling til forslaget den 7. december 2004 på  ØKOFIN  rådsmøde.  Europa-Parlamentets  endelige  udtalelse  er endnu ikke kommet, men betænkninger fra de respektive udvalg har medført visse uoverensstemmelser, og der er således endnu ikke – mod forventning  –  opnået  enighed  om  ændringsforslaget.  Der  pågår  dog fortsat drøftelser mellem Formandskabet, Kommissionen og udvalge- ne  under  Europa-Parlamentet  med  henblik  på  at  opnå  enighed  om forslaget.
18 Europa-Parlamentets endelige udtalelse forventes i september, og det britiske  formandskab  forventes  at  sætte  sagen  på  dagsordenen  for  et rådsmøde (ØKOFIN) i november eller december Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7281.asp. Forslag til forordning om Statut for en Europæisk forening (EA), samt sup- plerende bestemmelser til Statutten for en Europæisk Forening (EA) for så vidt angår medarbejderindflydelse, KOM(1993) 252 endelig I forlængelse af arbejdet med at gennemføre Statutten for det Europæ- iske Aktieselskab har der været et ønske om også at gennemføre over- nationale virksomhedsformer på tilgrænsende selskabsretlige områder. Der blev derfor i 1992 fremsat forslag til Statut for henholdsvis det Eu- ropæiske Andelsselskab, det Europæiske Gensidige Selskab og en Eu- ropæisk Forening. En Europæisk Forening vil være en juridisk person, hvor medlemmerne på tværs af EU’s grænser samler viden eller aktivi- teter med det formål direkte eller indirekte at fremme en generel inte- resse eller specifikke gruppers interesse. Forhandlingerne  har  afventet  forhandlinger  om  først  det  Europæiske Selskab  og  siden  det  Europæiske  Andelsselskab.  Da  disse  to  forord- ninger nu er vedtaget, er der grundlag for at genoptage forhandlinger- ne om Statut for en Europæisk Forening. Statutten tænkes udarbejdet efter samme model som de to forudgående, dvs. i form af en forord- ning og et supplerende direktiv om medarbejderindflydelse, således at de to retsakter udgør et hele.   Der har været en første gennemgang af et revideret udkast til forord- ningsforslag  under  det  græske  formandskab  i  foråret  2003.  Forslaget har ikke været behandlet siden. Det forventes, at Kommissionen træk- ker  forslaget  tilbage  i  september,  og  det  er  derfor  ikke  planlagt  be- handlet på rådsmøder under det britiske formandskab. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7114.asp. Forslag til ændring af 2. selskabsdirektiv vedrørende aktieselskabers kapital- forhold, KOM(2004) 730 endelig Kommissionen fremsatte den 29. oktober 2004 forslag til ændring af 2. selskabsdirektiv fra 1977 om stiftelsen af aktieselskabet samt bevarel- sen af og ændringer i dets kapital.   Direktivet  har  været  genstand  for  overvejelser  om  modernisering  og forenkling såvel i SLIM-arbejdsgruppen (forenkling af lovgivningen i det indre marked) som efterfølgende i den af Kommissionen nedsatte
19 højniveaugruppes arbejde omkring forslag til forenkling og modernise- ring  af  selskabsretten  i  Europa  (Winter-gruppen).  Med  inspiration  i dette arbejde har Kommissionen udarbejdet en handlingsplan for det videre  arbejde  med  forenkling  og  modernisering  af  selskabsretten  i EU.  Ændringsforslaget  indgår  i  Kommissionens  handlingsplan,  som prioriteret på kort sigt, dvs. 2003-2005, og vil blive fulgt op af et studie om mulige alternative kapitalbevaringssystemer. Ændringsforslaget har til formål at forenkle rammerne for aktieselska- bers  dispositioner  vedrørende  selskabskapitalen  og  gøre  disse  mere fleksible  baseret  på  en  vurdering  af  det  forsvarlige  i  dispositionen. Ændringerne  vedrører  erhvervelse  af  egne  aktier,  videre  rammer  for økonomiske  dispositioner  og  lempelse  af  krav  til  vurderinger  af  ind- skud af værdier i selskabet under den klare forudsætning, at selskabets økonomiske forhold tillader det, samt indløsningsret og – pligt i tilfæl- de af betydelige aktiebesiddelser hos en aktionær.   Forslaget  er  under  det  britiske  formandskab  sat  på  dagsordenen  for Rådsmøde (Konkurrenceevne) den 28.-29. november 2005 med henblik på generel indstilling/politisk enighed.    Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7133.asp. Forslag til ændring af direktiverne om aflæggelse af årsregnskab og koncern- regnskab (4./7. Selskabsdirektiv), KOM(2004) 725 endelig 4. direktiv – årsregnskabsdirektivet – er fra 1978, men er ændret flere gange,  senest  ved  direktiv  2003/51.  Den  seneste  ændring  skete  med henblik på at modernisere direktivets grundlæggende struktur, ensret- te revisionserklæringen på årsregnskaber samt sikre at direktivet ikke hindrer    anvendelse    af    de    internationale    regnskabsstandarder IAS/IFRS. 7. direktiv – koncernregnskabsdirektivet – er fra 1983, men er lige som 4. direktiv ændret flere gange, senest ved direktiv 2003/51. 3 af  de  i  Kommissionens  selskabsretlige  handlingsplan  på  kort  sigt foreslåede   initiativer   vedrørende   modernisering   af   selskabslovene og corporate governance (selskabsledelse) er samlet i et forslag til en ændring af 4. og 7. direktiv, der er fremsat den 28. oktober 2004. Ændringsforslagets formål er at: - indføre et fælles ansvar for bestyrelsesmedlemmer for indholdet i årsrapporten,   - forøge gennemsigtigheden omkring nærtstående par- ters transaktioner, - præcisere oplysningskravene for ikke-balanceførte dispositioner,
20 - indføje en redegørelse om corporate governance i et samlet af- snit i årsrapporten. På ØKOFIN-rådsmødet den 7. juni 2005 blev der vedtaget generel ind- stilling til ændringsforslaget. Det afventer nu behandlingen i Europa- Parlamentet, hvor der forventes afstemning i oktober eller november. Afhængig af Parlamentets udtalelse vil forslaget eventuelt komme på dagsordenen for rådsmøde (ØKOFIN) den 6. december med henblik på politisk enighed i første læsning. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7085.asp. Forslag  til  direktiv  om  grænseoverskridende  fusion  af  kapitalselskaber  (10. Selskabsdirektiv), KOM(2003) 703 endelig Direktivforslaget er fremsat af Kommissionen ultimo 2003. Med direk- tivet  indføres  der  en  grænseoverskridende  fusionsprocedure,  hvorved fusionerne i de enkelte lande underlægges de regler og principper, der gælder for fusioner mellem selskaber beliggende i samme land.   Der blev vedtaget generel indstilling til forslaget på Konkurrenceevne- rådsmøde den 25. november 2004. Europaparlamentet har efterfølgen- de accepteret det vedtagne kompromis, og en endelig vedtagelse i 1. læsning som et A-punkt forventes at ske den 19. september 2005. Spørgsmålet  om  medbestemmelse  har  givet  anledning  til  store  pro- blemer, men med kompromisforslaget fra november 2004 er der opnået enighed  om  en  tekst,  der  forventes  at  danne  grundlag  for  det  kom- mende  14.  selskabsdirektiv  om  grænseoverskridende  flytning  (se  ne- denfor). Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7153.asp. Forslag til direktiv om grænseoverskridende flytning af kapitalselskaber (14. Selskabsdirektiv) Direktivudkastet – der omfatter alle former for selskaber med begræn- set hæftelse – vedrører muligheden for at flytte hjemsted fra en med- lemsstat til en anden. Udkastet har endnu ikke været fremsat som officielt forslag. Det for- ventes  dog  at  ske  under  det  britiske  formandskab  ultimo  2005.  Med den opnåede enighed om 10. direktiv om grænseoverskridende fusion er der banet vej for fremsættelse af forslaget, der har ligheder hermed både i relation til de selskabsretlige problemstillinger og spørgsmålet om medbestemmelse.  
21 I Kommissionens  meddelelse om modernisering af selskabsretten og forbedret  virksomhedsledelse  i  EU,  er  forslaget  til  fjortende  direktiv nævnt som en prioritet på kort sigt (2003-2005) i den tilhørende hand- lingsplan. Denne prioritering har opnået tilslutning fra arbejdsgruppen bestående af selskabsretseksperter fra medlemslandene. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7157.asp. Anvendelse af internationale regnskabsstandarder i EU fra 2005 Den 7. juni 2002 blev forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af internationale regnskabsstandarder vedtaget. Forordningen, der indgår som et afgørende element i Kommissionens handlingsplan  for  finansielle  tjenesteydelser,  foreskriver,  at  alle  euro- pæiske virksomheder, som er børsnoterede, fra 2005 skal anvende de internationale regnskabsstandarder, når de udarbejder deres koncern- regnskab. Formålet  med  forordningen  er,  at  alle  børsnoterede  virksomheder  i Europa for regnskabsår, der starter 1. januar 2005 eller senere, skal ud- arbejde koncernregnskaber efter de samme regler med henblik på at forbedre det indre markeds funktion og med det mål i sidste ende at opnå et fælles sæt globale regnskabsstandarder. De  internationale  regnskabsstandarder  udarbejdes  af  International Accounting  Standards  Board  (IASB),  der  er  en  privat  organisation sammensat af internationale regnskabseksperter. I henhold til forordningen er der i EU etableret en godkendelsesmeka- nisme for de enkelte regnskabsstandarder. Det politiske niveau i god- kendelsesmekanismen udgøres af et regnskabskontroludvalg, The Ac- counting Regulatory  Committee (ARC), bestående af medlemslande- nes repræsentanter. Regnskabskontroludvalget skal høres samt rådgi- ve og bistå Kommissionen, der godkender de enkelte regnskabsstan- darder. Ved godkendelsen får standarderne karakter af en forordning og er dermed direkte gældende i medlemslandene. Særligt  en  standard  viste  sig  at  være  meget  problematisk  at  få  god- kendt, nemlig IAS 39. Denne standard vedrører den regnskabsmæssige behandling  af  finansielle  instrumenter.  Med  finansielle  instrumenter forstås udlån, indlån, aktier, obligationer, futures, optioner m.v., altså næsten ethvert finansielt aktiv eller forpligtelse. På baggrund af den bekymring for og modstand mod en godkendelse af IAS 39, som visse europæiske lande og organisationer for bank- og
22 forsikringssektoren  udtrykte,  valgte  Kommissionen  i  efteråret  2004  at fremsætte forslag om en delvis godkendelse af IAS 39, dvs. hvor visse mere kontroversielle  dele af standarden er udeholdt. Et flertal i ARC støttede godkendelsen af standarden, som herefter blev godkendt. Ef- terfølgende har IASB gennemført en ændring til IAS 39 – som ARC har støttet  godkendelsen  af.  Med  denne  ændring  vil  forskellene  mellem IASB’s  IAS  39  og  den  af  Kommissionen  godkendte  standard  være yderligere reduceret.   Status på godkendelsen af standarderne er herefter, at alle grundlæg- gende standarder er godkendt til anvendelse i EU, IAS 39 dog fortsat med mindre ændringer.   Nye og ændrede standarder samt fortolkninger fra IASB forelægges nu løbende for EFRAG og ARC med henblik på Kommissionens efterføl- gende godkendelse.   Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7305.asp. Overvejelser  omkring  forberedelse  af  forslag  til  direktiv  om  aktionærrettig- heder I Kommissionens handlingsplan til modernisering af selskabsretten og forbedret virksomhedsledelse i den Europæiske Union indgår som pri- oriteret på kort sigt, dvs. 2003-2005, udarbejdelse af direktivforslag, der fastlægger  rammerne  for  aktionærrettigheder.  Til  forberedelse  heraf har  Kommissionen  offentliggjort  to  konsultationsdokumenter  for  at afdække, hvor der særligt synes at være behov for regulering på euro- pæisk plan.   Kommissionen har særlig fokus på, om reguleringen alene skal omfat- te  forhold  i  relation  til  børsnoterede  selskaber  eller  dække  bredere. Kommissionens overordnede sigte med initiativet er at fjerne barrierer, der  vanskeliggør  aktionærernes  muligheder  for  at  udøve  aktivt  ejer- skab,  ikke  mindst  på  tværs  af  landegrænserne.  I  den  forbindelse  til- stræber Kommissionen, at der sikres gode  rammer for aktionærernes kommunikation om og indflydelse på selskabets forhold. Øget anven- delse af it-værktøjer anses i den forbindelse for centrale hjælpemidler til at understøtte det overordnede sigte om øget aktionærengagement.      Kommissionen vil på baggrund af de tilbagemeldinger, som konsulta- tionsdokumenterne har givet anledning til, arbejde videre med henblik på  at  fremsætte  et  direktivforslag.  Dette  forventes  at  ville  ske  ultimo 2005.
23 Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf. 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7159.asp. Kommissionens Handlingsplan for Bedre Regulering i EU, KOM(2002) 278 endelig I marts 2000 pålagde Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon Kommis- sionen, Rådet og medlemsstaterne at udarbejde en fælles EU-strategi for  bedre  regulering.  Kommissionen  præsenterede  i  2002  en  hand- lingsplan  for  bedre  regulering,  som  siden  er  blevet  behandlet  under adskillige formandskaber, herunder ikke mindst det danske. Handlingsplanen  indeholder  16  anbefalinger  rettet  mod  henholdsvis Kommissionen,  Parlamentet  og  Rådet.  Anbefalingerne  vedrører  bl.a. kodificering, forenkling af eksisterende lovgivning, høringer og konse- kvensvurderinger. Sammen med handlingsplanen fremlagde Kommis- sionen en meddelelse om konsekvensvurderinger (KOM(2002)276) og en meddelelse om minimumsstandarder for høringer (KOM(2002)277). Kommissionen, Rådet og Parlamentet indgik i 2003 en Interinstitutio- nel aftale, som forpligter institutionerne til at samarbejde med henblik på at opnå bedre regulering. I 2004 præsenterede Irland, Nederlande- ne, Luxembourg og Storbritannien et fælles initiativpapir om reform af reguleringen.  Papiret  er  under  det  nederlandske  formandskab  blevet opdateret  og  udvidet  med  Østrig  og  Finland.  Initiativpapiret  sigter mod at iværksætte en prioriteret og langsigtet indsats for bedre regule- ring til og med 2006. ØKOFIN støttede på deres møde i oktober 2004 udviklingen af en fæl- les metode til måling af de administrative byrder for erhvervslivet. Rå- det  opfordrede  endvidere  Kommissionen  og  medlemsstaterne  til  at overveje, hvordan der kan udvikles kvantitative mål for nedbringelse af de administrative byrder. I november 2004 noterede DER sig  Rådets arbejde med bedre regulering og opfordrede Kommissionen til at im- plementere en fælles metode til opgørelse af de administrative byrder. I  2004  blev  der  desuden  igangsat  et  pilotprojekt  for  Rådets  konse- kvensvurderinger af væsentlige ændringsforslag.   Bedre regulering indgik som en del af midtvejsevalueringen af Lissa- bon-strategien  på  DER  i  marts  2005.  Kommissionen  præsenterede samtidig en ny meddelelse, som udstikker planerne for arbejdet med bedre  regulering,  herunder  indsatsen  for  konsekvensvurdering  og  re- gelforenkling.  Kommissionen  iværksatte  desuden  en  række  pilotpro- jekter, som i 2005 skal teste en fælles metode til måling af administra- tive  byrder  i  EU.  Konkurrenceevnerådet  hilste  på  deres  møde  i  juni 2005 initiativerne velkommen.
24 Bedre regulering er én af det britiske formandskabs topprioriteter, og briterne forventes at fortsætte det ambitiøse arbejde fra de danske, ne- derlandske  og  irske  formandskaber.  Bedre  regulering  behandles  i Konkurrenceevnerådet  d.  11.  oktober  på  baggrund  af  en  fremskridts- rapport   og   d.   28.-29.   november   med   henblik   på   vedtagelse   af rådskonklusioner. Den fælles målemetode behandles i ØKOFIN d. 11. oktober og 6. december 2005. Kontakt:  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  Center  for  Kvalitet  i  Er- hvervsregulering, tlf.: 33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7087.asp. Kommissionens  meddelelse  om  opdatering  og  forenkling  af  fællesskabsret- ten, KOM(2003) 71 endelig Den 11. februar 2003 præsenterede Kommissionen en meddelelse om opdatering og forenkling af fællesskabsretten. Meddelelsen er et led i udmøntningen af Kommissionens handlingsplan for bedre regulering (KOM(2002)278).   Meddelelsen  introducerer  et  rullende  regelforenklingsprogram,  som skal  sikre  et  pålideligt,  opdateret  og  brugervenligt  EU-lovkompleks. Kommissionen foreslår bl.a., at overflødige eller utidssvarende retsak- ter fjernes, samt at uklare lovtekster omskrives og gøres mere forståeli- ge.  Meddelelsen  indeholder  desuden  konkrete  initiativer,  som  bl.a. vedrører forenkling, kodificering og konsolidering af EU-regler.   Efter  afslutningen  af  den  første  regelforenklingsfase  præsenterede Kommissionen i oktober 2003 en rapport om status i forhold til de fo- reslåede  initiativer  (KOM(2003)623).  I  juni  2004  udkom  den  anden rapport i rækken (KOM(2004)432), som følge af afslutningen på fase 2. I november 2004 vedtog Konkurrenceevnerådet 15 forslag til regelfor- enkling,  som  blev  overdraget  til  Kommissionen.  Kommissionen  har senest i april 2005 bedt om medlemsstaternes yderligere forslag til for- enkling.   Kommissionen  ventes  i  efteråret  2005  at  udsende  en  ny  regelforenk- lingsmeddelelse,  som  bl.a.  beskriver  det  videre  arbejde  med  forenk- lingsforslagene.  Regelforenkling  er  en  af  det  britiske  formandskabs topprioriteter,  og  emnet  ventes  behandlet  på  Konkurrenceevneråds- møderne d. 11. oktober og d. 28.-29. november 2005. Dertil kommer, at en  række  øvrige  rådsformationer  i  efteråret  2005  ventes  at  drøfte  og gennemføre regelforenklinger inden for deres respektive områder. Kontakt:  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  Center  for  Kvalitet  i  Er- hvervsregulering, tlf.:33 30 77 00 eller læs mere her:   http://www.eogs.dk/sw7087.asp.