emmerne af Folketingets Europaudvalg res stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 24. august 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges  Ministeriet for Familie- og Forbruger- anliggenders halvårsoversigt over væsentlige EU-sager inden for ministeriets område i 2. halvår af 2005.
KFF/SABI 16. august 2005 Halvårsoversigt over væsentlige EU-sager inden for Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders område i 2. halvår af 2005   Det  britiske  formandskabsprogram  er  udarbejdet  i  overensstemmelse  med  det flerårige strategiske program for 2004-2006 (udarbejdet af Irland, Nederlandene, Luxembourg, Det Forenede Kongerige, Østrig og Finland) samt det operationelle årlige program for 2005 (udarbejdet af Luxembourg og Det Forenede Kongerige). Familie-  og  Forbrugerministeriets  sager  behandles  i  det  operationelle  årlige  pro- gram for 2005 i forbindelse med følgende temaer: - Lissabon-dagsordenen: udvikling af et ægte indre marked (forbrugerområ- det og fødevareområdet); - Den   fælles   landbrugspolitik   (veterinærområdet   og   fødevaresikkerhed/ harmonisering); - Frihed, sikkerhed og retfærdighed: retligt samarbejde. Ministeriets  sager  behandles  i  2.  halvår  af  2005  på  rådsmøderne  (Landbrug  og fiskeri), (Konkurrenceevne) og (Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Forbru- gerbeskyttelse). forbrugerområdet fortsætter arbejdet med et EF-handlingsprogram for sund- hed og forbrugerbeskyttelse for 2007-2013 samt en tilhørende strategi for sund- hed og forbrugerbeskyttelse. Det fælles handlingsprogram skal erstatte de to eksi- sterende  programmer:  Folkesundhedsprogrammet  (2003-2008)  og  den  generelle ramme for forbrugerpolitikken (2004-2007).   Baggrunden for sammenlægningen er ifølge Kommissionen, at de to politikområ- der har en række fælles mål for så vidt angår beskyttelse af borgerne mod diverse risici, forbedring af borgernes beslutningsgrundlag og integrering af sundheds- og forbrugerbeskyttelsesinteresser i alles fællesskabspolitikker. Endvidere vil en sam- menlægning kunne medføre en række synergieffekter, herunder administrativt. Specifikt  på  forbrugerområdet  er  målsætningerne  en  bedre  forståelse  af  forbru- gerne  og  markederne,  en  bedre  forbrugerbeskyttelseslovgivning,  bedre  håndhæ- velse,  overvågning  og  klagemuligheder  samt  bedre  informerede,  uddannede  og ansvarlige forbrugere. Endvidere forventes formandskabet at videreføre drøftelserne om et kompromis- forslag vedrørende forslaget til forordning om salgsfremmende foranstaltninger i det indre marked. Forslaget har til formål at skabe fælles regler i EU for erhvervs- livets brug af salgsfremmende foranstaltninger, hvilket skal ske på basis af et højt
sundheds-  og  forbrugerbeskyttelsesniveau.  Ved  salgsfremmende  foranstaltninger forstås rabatter, tilgift, gratis gaver, salgsfremmende konkurrencer og spil. Forslaget betyder, at medlemsstaternes generelle forbud mod brugen af sådanne foranstaltninger som udgangspunkt skal afskaffes og i stedet erstattes af en række informationskrav. Nationale forbud eller restriktioner, der alene er rettet mod et bestemt produkt eller tjenesteydelse, vil stadig kunne opretholdes. Disse vil dog blive underlagt princippet om gensidig anerkendelse. Forslaget indeholder til be- skyttelse af børn og unge visse begrænsninger for brug af salgsfremmende foran- staltninger over for disse. Derudover indeholder forslaget en bestemmelse om den erhvervsdrivendes  pligter  i  forbindelse  med  klager  over  salgsfremmende  foran- staltninger. fødevareområdet vil formandskabet bestræbe sig på, at der opnås enighed om ændring  af  diversedirektivet  (bl.a.  indeholdende  regler  om  tilsætning  af  nitrit  og nitrat  til  fødevarer).  Mængdebegrænsningen  for  anvendelse  af  nitrit  og  nitrat  i kødprodukter foreslås nu generelt reguleret ud fra tilsat mængde og ikke som i det nuværende direktiv ud fra restmængde. Nitrit og nitrat foreslås dog tilladt i mæng- der, der overstiger niveauet efter den nuværende danske lovgivning. Dog foreslås anvendelsen i visse traditionelt fremstillede produkter stadig reguleret ud fra rest- mængder.   Formandskabet  vil  fortsætte  drøftelsen  af  spørgsmålet  om  ernæring  og  fedme. Formålet er at sikre Rådets bidrag til den grønbog om en ernæringsstrategi, som Kommissionen forventes at udsende sidst på efteråret. Herudover  vil  Rådet  skulle  tage  stilling  til  ansøgninger  om  godkendelse  af mar- kedsføring af genetisk modificerede fødevarer, hvis der ikke er opnået kvalificeret flertal herfor i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed under Kommissionen. Det vil bl.a. være tilfældet for de to GMO-majs typer GA 21 og MON 863. Det  forventes,  at  Kommissionen  vil  fremsætte  en  række  nye  forslag,  herunder bl.a.  om  næringsdeklarationer  og  et  nyt  rammedirektiv  om  tilsætningsstoffer  til fødevarer.
Efter  den  endelige  vedtagelse  af  Rådets  fælles  holdning  vil  Europa-Parlamentet indlede 2. læsning af forslagene om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødeva- rer og om tilsætning af vitaminer og mineraler til fødevarer. veterinærområdet er målsætningen for formandskabet at sikre en forbedring af såvel  dyresundheden  som  folkesundheden.  Indenfor  dyresundhed  arbejder  for- mandskabet for at opnå enighed om forslaget om fugleinfluenza. Forslagets formål er at ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser for at sikre en mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse af udbrud af fugleinfluenza og for at reducere risikoen for spredning af sygdommen. Endvidere er det hensigten, at det skal medvirke til at begrænse den sundhedsrisiko, de tab for erhvervene og de skadevirkninger for sam- fundet generelt, der er forbundet med denne sygdom. Endvidere håber formandskabet at kunne afslutte behandlingen af et nyt forslag fra Kommissionen om sygdomme hos akvakulturdyr. I forhold til folkesundhed vil formandskabet fortsætte arbejdet med en revision af TSE-forordningen (transmissible spongiforme encephalopatier). Revisionen vedrø- rer bestemmelser om forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af TSE samt be- stemmelser  om  markedsføring  og  offentlig  kontrol.  Endvidere  vil  formandskabet drøfte behovet for en revision af reglerne om animalske biprodukter. familieområdet forventes det britiske formandskab at behandle en forordning om inddrivelse af børne- og ægtefællebidragsamt en grønbog om skilsmisse.