Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 17. august 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings notat om status over resultaterne på it- og teleområdet under det luxembourgske EU-formandskab 1. halvår 2005 samt oversigt over initiativer for det britiske EU-formandskab 2. halvår 2005.
2 Notat til Folketingets Europaudvalg Status over resultaterne på it - og teleområdet under det luxembourgske EU - formandskab 1. halvår 2005 samt oversigt over initiativer for det britiske EU - formandskab 2. halvår 2005 A.   Det luxembourgske EU-formandskab 1. halvår 2005 1. Resultater under det luxembourgske formandskab På it - og teleområdet byggede det luxembourgske formandskab videre på eksisterende initiativer for udviklingen af det europæiske informationssamfund. Det luxembourgsk formandskab prioriterede særligt eEurope 2005, i2010 og Verd  enstopmødet om i n- formationssamfundet –  WSIS . Under det luxembourgske formandskab blev der afholdt ét rådsmøde (transport, tel e- kommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005, hvor der blev diskuteret it- og tele- punkter. Der blev tillige afholdt tre konferencer. Den første var en ministerkonference mellem EU og middelhavslandene (EUROMED) vedrørende IKT1. Den anden konfe- rence omhandlede High Definition TV (HDTV), og den tredje var en eHealth konfe- rence. 1.1. Det luxembourgske formandskab har behandlet følgende  it- og telesager 1.1.1. eEurope 2005 og i2010 Et centralt delmål i Lissabon -strategien er omstillingen til en digital, videnbaseret økonomi, hvor varer og tjenesteydelser er drivkraften for vækst, konkurrenceevne og skabelsen af nye jobs. For at sikre denne omstilling og en generel udvikling af infor- mationssamfundet lægges der i Lissabon  -strategien vægt på, at de nødvendige politi k- ker og strategier vedtages og implementeres på området. IKT’s betydning, som en del af Lissabon-strategien, er hidtil blevet operationaliseret igennem vedtagelsen af flerårige handlingsplaner for IKT -området  –  eEurope hand- lingsplanerne: den første handlingsplan eEurope 2002 (2000 -2002) og den nuværende eEurope 2005 (2003-2005). 1 IKT = Informations- og kommunikationsteknologi
3 Under det luxembourgske formandskab vedtog Kommissionen den 1. juni 2005 med- delelsen ”i2010  – KOM (2005) 229, der erstatter eEurope 2005, der udløber med udgangen af 2005. I meddelelsen redegør Kommissionen for visionerne for IKT frem til 2010 og det  for det fremtidige europæiske informationssamfund. i2010 er et forslag til en strategisk ramme, der fokuserer på konvergens og interoperabilitet med henblik på at skabe et europæisk informationsrum uden grænser, på net - og informationssikkerheden, på udviklingen af indholdsindustrierne samt på forskning og innovation inden for IKT. Meddelelsens  konklusion  er,  at  både  Kommissionen  og  medlemsstaterne  har  en rolle  at  spille  i  opnåelsen  af  initiativets  målsætninger.  Kommissionens  rolle  er  at stille forslag til udvikling af rammebetingelserne for informationssamfundet og bed- re grundlag for de finansielle instrumenter til stimulering af den strategiske forsk- ning i IKT. Medlemsstaterne rolle vil være inkorporering af IKT-prioritering både i de  nationale  IKT-strategier  og  i  de  nationale  Lissabon-handlingsplaner  i  overens- stemmelse med de Integrerede Retningslinier for vækst og beskæftigelse, som blev godkendt på Det Europæiske Rådsmøde den 16.-17. juni 2005. Herudover fremhæ- ves det i meddelelsens konklusion, at øvrige interessenter bør engagere sig i en åben og konstruktiv dialog til støtte for et innovativt vidensamfund. I særdeleshed bør de industrielle partnere bestræbe sig på at forøge investeringerne i IKT og forskning. En konstruktiv indsats bør ske på områder, hvor der er kritiske flaskehalse til skade for udviklingen i den digitale økonomi. På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005 blev der udvekslet synspunkter om Kommissionens meddelelse om i2010 – et europæisk informationssamfund  for  vækst  og  beskæftigelse.  Alle  delegationer  var  generelt meget  positive  over  for  Kommissionens  initiativ,  og  der  var  bred  opbakning  til Kommissionens   opfordring   til   at   lade   IKT   indgå   i   de   nationale   Lissabon- handlingsplaner. 1.1.2. Verdenstopmødet om in formationssamfundet –  WSIS WSIS bliver fulgt tæt i hele perioden frem til topmødets anden del i Tunis den 16.- 18.  november  2005.  De  internationale  forberedelser  til  Tunis-topmødet  er  godt  i gang. WSIS-processen foregår i FN/ITU-regi. EU-medlemsstaterne koordinerer løbende positioner  vedrørende  WSIS.  Ved  de  hidtidige  forberedelseskonferencer,  på  både pan-europæisk og globalt niveau, har EU-formandskabet således kunnet føre ordet på  vegne  af  samtlige  EU-medlemsstater  på  grundlag  af  en  koordineret  EU- konsensus. Danmark   støtter   varmt,   at   der  er   tæt   EU-koordinering   i   forhold   til  WSIS- forberedelsesprocessen, da det hermed sikres, at den ekstensive EU-politik på om- rådet opretholdes effektivt. Kommissionen og det luxembourgske EU-formandskabet lagde op til, at EU skulle optræde samlet, på baggrund af en fælles forståelse af problemstillingerne, i de fora, hvor  man  forbereder  de  politiske  tiltag.  Dette  er  i  tråd  med  de  rådskonklusioner som blev vedtaget på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9. –
4 10. december 2004, hvor der var grundlæggende enighed om behovet for en fælles EU-tilgang i spørgsmålet om den internationale forvaltning af internettet. Kommissionen vedtog den 2. juni 2005 en meddelelse ”Mod et globalt partnerskab i informationssamfundet: Den Europæiske Unions bidrag til anden fase i Verdensto  p- mødet om Informationssamfundet (WSIS)”, KOM(2005) 234. I meddelelsen redegøres for sammenhængen mellem EU’s politikker for gennemføre l- se og udvikling af det europæiske informationssamfund og EU’   s rolle som aktør i forhold til udviklingen af det globale informationssamfund, herunder IKT-relateret samarbejde med andre regioner, samt mulighederne for at anvende erfaringerne fra EU’s regulatoriske rammer for elektronisk kommunikation og forslaget til i2010- strategien i dialogen med andre lande og regioner. Herudover giver Kommissionen en vurdering af forhandlingssituationen forud for PrepCom 3 og ikke mindst, hvad der efter Kommissionens opfattelse bør være EU’s hovedsynspunkter i forhandlingerne ud fra en konstatering af, at EU – første del af WSIS  –  ved at tale med én stemme vil kunne få stor indflydelse på deba t- ten både under forberedelsesprocessen og under selve topmødet. Med henvisning til konklusionerne fra rådsmødet (transport, t  elekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004 anføres det, at hovedformålet med anden del af WSIS bør være at få implementeret beslutningerne fra første del af topmødet med fokus på et afgrænset antal prioriteringer for at sikre håndgribelige result ater. Det bør derfor undgås, at genåbne de sager, der blev opnået enighed om under første del af topmødet i Geneve. Skulle andre lande insistere på at genåbne nogle af disse sager, bør EU igen sætte fokus på menneskerettighedernes vitale rolle i informatio nssamfun- det. Fremkomsten af nye medier bør ikke kunne anvendes som begrundelse for at underminere de rettigheder, som er internationalt anerkendte gennem diverse instru- menter, herunder ikke mindst FN’s Menneskerettighedserklæring. På rådsmødet (transport,    telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005 blev der vedtaget et sæt rådskonklusioner, hvori EU’s engagement for at sikre et succesfyldt topmøde i Tunis bekræftes, idet det påpeges, at fuld og effektiv deltagelse fra det civ i- le samfunds side og respekt for menneskerettighederne fortsat har den allerhøjeste prioritet for EU. Ligesom i Kommissionens meddelelse peges der på, at vedtagelserne fra Geneve - topmødet bør respekteres fuldt ud og ikke bør tages op til genforhandling. I forhold til implementering af Geneve-beslutningerne, bør der fokuseres på et begrænset antal prioriteringer. I forhold til spørgsmålet om finansielle mekanismer fremhæves det blandt andet, at EU vil adressere den digitale kløft ved at benytte IKT som et værktøj til at fremme udvikling, idet det samtidig fremhæves, at EU har vedtaget et fælles mål om i 2010 at nå op på at donere 0,56% af bruttonationalproduktet i udviklingsbistand. Med hensyn til Internet Governance bakkes der i rådskonklusionerne op om et sæt retningslinier for EU’s deltagelse i forhandlingerne, som blev vedtaget af Coreper den 13. oktober 2004. Herudover peges der på, at internationalisering af forvaltningen af internettet er særligt relevant i forhold til kerneområderne, herunder domænenavnss y- stemet, IP-adresser og rootserver-systemet. Endelig indeholdt rådskonklusionerne et
5 afsnit om behovet for at basere den fremtidige forvaltning af internettet på den eks i- sterende bottom-up tilgang med inddragelse af alle interessenter i en struktur, der kan agere hurtigt og fleksibelt. Konklusionerne peger tillige på, at opfølgningen bør finde sted inden for den eksist   e- rende FN-ramme for opfølgning på større FN   -konferencer vedrørende økonomiske og sociale forhold. 1.1.3. Overgangen fra analogt til digitalt TV Kommissionen vedtog den 26. maj 2005 en meddelelse om at fremskynde overgangen fra analogt til digitalt TV, KOM(2005) 204. Kommissionen skriver i meddelelsen, at det forventes, at skiftet fra analog til digitalt tv vil være langt fremme i 2010, og at hovedparten af transmissionerne forventes at være digitale. Kommissionen foreslår derfor 2012 som en fælles europæisk seneste slutdato for lukning af det analoge se n- denet. Det luxemburgske formandskab overlod beslutningen om eventuelle konklusioner om emnet til det efterfølgende  britiske formandskab. 1.1.4. Nyvurdering af forsyningspligtens omfang Kommissionen vedtog den 24. maj 2005 meddelelsen om nyvurdering af forsynings- pligtens omfang i medfør af artikel 15 i direktiv 2002/22/EF2, KOM(2005) 203. Med meddelelsen startes revisionen af forsyningspligtdirektivet, som forudsat i forsy- ningspligtdirektivets artikel 15. I første omgang analyserede Ko mmissionen alene, om der var grundlag for at udvide forsyningspligten med mobilkommunikation og bred- båndstjenester. Efter gennemgangen af den teknologiske, markedsmæssige og samfundsmæssige u d- vikling, der har betydning for brugerne af elektronisk kommunikation, og efter at have anvendt kriterierne for fastlæggelse af forsyningspligtens omfang i forsyningspligtd  i- rektivet, konkluderer Kommissionen, at ingen af disse områder i dag opfylder beti n- gelserne for at blive omfattet af forsyningspligt. I meddelelsen bad Kommissionen om at modtage bemærkninger til de konklusioner og de langsigtede overvejelser, som præsenteres i meddelelse og i et af Komm  issionen udarbejdet arbejdsdokument. Kommissionen vil herefter på baggrund af indkomne bidrag udsende en ny meddelelse, der vil indeholde resultatet af høringen og Kommi s- sionens endelige vurdering og standpunkt. 1.2  Konferencer Der blev under det luxembourgske formandskab holdt tre IKT-relaterede konferencer. Den første var en ministerkonference i Irland mellem EU og middelhavslandene (E U- ROMED) vedrørende IKT. På konferencen blev der vedtaget en deklaration, hvori ministrene bekræfter forpligtelserne til at   opnå hovedmålsætningerne i Barcelona - 2Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektro- niske kommunikationsnet og – tjenester
6 processen3 og at fremme dialogen mellem EU og middelhavslandene for så vidt angår informationssamfundet. Den anden konference holdt under det luxembourgske formandskab, var en konferen- ce vedrørende HDTV i Luxembourg.  Her blev udviklingen i Europa sammenlignet med andre regioner, som er kommet længere med hensyn til udviklingen på HDTV   - området, og forskellige modeller for udbredelse af HDTV blev diskuteret. Den tredje var en eHealth konference i Norge, hvor en delegation fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet repræsenterede Danmark. 3Barcelona Processen omfatter ud over de regelmæssige udenrigsministermøder også en række andre ministermøder, hvor man i større enkeltheder inden for de forskellige ressortområder kan fremme udvikling, reformer og modernisering på tværs af Middelhavet. Ikke mindst informationsteknologi synes at være centralt for at fremme reformer og moderniseringer gennem øget spredning og brug af international viden.
7 B.   Det britiske EU-formandskab 2. halvår 2005 Storbritannien overtog den 1. juli 2005 formandskabet for EU. Det britiske formand- skabsprogram for anden halvdel af 2005 bygger på det fælles ar   bejdsprogram som briterne og det afgående luxembourgske EU -formandskab præsenterede i december 2004. For at sikre løbende koordinering og kontinuitet mellem de skiftende EU - formandskaber blev det på det Europæiske Råds møde i Sevilla 2002 vedtaget, at R å- dets to kommende EU-formandskaber, hver december fremlægger et fælles arbejd s- program. 1. Det britiske EU-formandskabs hovedprioriteter I arbejdsprogrammet fokuseres på seks hovedtemaer for 2005: 1.   EU’s budget for 2007-2013 2.   Lissabon-strategien 3.   Frihed, sikkerhed og retfærdighed – ”Haag-programmet” 4.   Optagelsesforhandler med Bulgarien, Rumænien, Kroatien og Tyrkiet 5.   Fremme af global stabilitet og velstand 6.   EU’s forfatningstraktat 2. Det britiske formandskabs prioriteter på it - og teleområdet Følgende emner forventes at være på det britiske EU-formandskabs dagsorden for it- og telekommunikationsområdet i anden halvdel af 2005: 1. i2010 2.   Verdenstopmødet om Informationssamfundet - WSIS 3.   eTilgængelighed 4.   Overgangen fra analogt til digitalt TV 5.   Forlængelse af Modinis-programmet 6.   Revision af telepakken/ bedre regulering På IKT-området er følgende britiske prioriteter fremhævet: En EU IKT dagsorden, som fokuserer på beskæftigelse og vækst, og hvor i2010  initiativet  (som  vil  erstatte  tidligere  eEurope  handlingsplaner),  vil danne den politiske ramme for EU IKT politikken for de næste fem år. Et fokus på et informationssamfund, der omfatter alle, og som sikrer IKT’s fordele er tilgængelige for alle. En Internet Governance struktur som er acceptabel for alle. Emnet forven- tes at blive centralt på FN’s Verdenstopmøde om informationssamfundet, som holdes i Tunis i november 2005. 2.1. i2010 i2010 vil blive et af de centrale temaer under det britiske formandskab. Som en del af revitaliseringen af Lissabon-strategien og behovet for anerkendelse af IKT’s be- tydning for at opnå målsætningerne i denne strategi, offentliggjorde Kommissionen
8 den  1.  juni  2005  sin  meddelelse  ”i2010  –  et  europæisk  informationssamfund  for vækst og beskæftigelse”. i2010-initiativet er en holistisk strategisk ramme for udformning af politikker, som kan bidrage til at opnå Lissabon -målsætningerne. I forlængelse af i2010 -meddelelsen, forventes det, at Kommissionen vil komme med en række initiativer for at underbygge denne strategiske ramme, herunder initiativer i forhold til udvikling af services og tjenesteydelser (content) og radiospektrum. i2010-initiativet erstatter eEurope- handlingsplanerne, hvoraf den nuværende handlingsplan udløber med udgangen af 2005. Det britiske formandskab vil have i2010 på dagsordenen for råd  smødet (transport, telekommunikation og energi) den 1.-2. december 2005 til politisk drøftelse og det forventes, at der på mødet vil blive vedtaget rådskonklusioner. Danmark arbejder for at styrke Lissabon-processen og finder det rigtigt, at IKT be- handles som en fast bestanddel af de nationale Lissabon-handlingsplaner. 2.2. Verdenstopmødet om Informationssamfundet  - WSIS Anden  del  af  Verdenstopmødet  om  Informationssamfundet  (WSIS)  vil  blive  et andet af de centrale temaer under det britiske formandskab. Det  centrale  it-politiske  emne  bliver  genoptagelsen  af  de  intergovernmentale  for- handlingerne  om  forvaltningen  af  internettet  (Internet  Governance).  FN  arbejds- gruppen om Internet Governance (WGIG) offentliggjorde sin rapport den 15. juli 2005.  Rapporten  fra  WGIG  er  sendt  i  høring,  og  det  britiske  formandskab  har fremsendt et samlet koordineret EU høringssvar. Næste  skridt  er  EU-forberedelsen  af  den  tredje  WSIS  forberedelseskonference (PrepCom III) og anden del af topmødet i Tunis. EUs forhandlingsposition vil føl- ge  tidligere  vedtagne  rådskonklusioner  og  meddelelser  fra  Kommissionen,  særligt rådskonklusionerne  fra  rådsmødet  for  it-  og  teleministre  den  27.  juni  2005.  Heri understreges det, at EU anbefaler en ny internationaliseret samarbejdsmodel for at udmønte WSIS-principerklæringens udsagn om den afgørende rolle, som samtlige interessentgrupper spiller i forhold til forvaltningen af internettet, herunder regerin- ger, den private sektor, civilsamfundet og internationale organisationer. EU har understreget, at en ny model ikke skal erstatte eksisterende styringsmeka- nismer og institutioner i den nuværende forvaltningsmodel for internettet. Men det understreges, at disse fora bør internationaliseres og åbnes for en aktiv deltagelse af centrale interessentgrupper. EU vil fokusere på spørgsmålet om en internationalisering af styringen af internet- tets  kerneressourcer,  herunder  domænenavnsystemet,  IP-adresser  og  root-servers på topmødet i Tunis. Regeringerne har overfor sine borgere et ansvar for at sikre internettets stabilitet og driftsikkerhed, og på politisk niveau bør der derfor etable- res en samarbejdsmodel, der kan sikre alle regeringer politisk indflydelse på områ- der, der har offentlig interesse.
9 Der udestår en række andre emner forud for topmødet herunder forhandlingerne om finansielle mekanismer samt vedtagelsen af opfølgningsprocessen på topmødet, der ligger under Udenrigsministeriets ressort. Det forventes, at det britiske formandskab vil have et informationspunkt på dags- ordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 1.-2. decem- ber  2005,  hvor  resultaterne  fra  anden  del af  Verdenstopmødet  om  Informations- samfundet vil blive forelagt. 2.3. Implementering og revision af ”telepakken” fra 2003 Der vil under det britiske formandskab være fokus på at understøtte implemente- ringen af teleregulerings-pakken. Til trods for, at enkelte medlemsstater fortsat ikke har  implementeret  reguleringen  fuldt  ud,  vil  man  have  et  velfunderet  erfarings- grundlag, når revisionen for alvor tager fart. Derfor vil Kommissionen under det britiske formandskab fortsætte arbejdet med at forberede revisionen af telepakken, som vil finde sted i 2006. 2.4. eTilgængelighed En del af i2010-initiativet er at forbedre tjenester og sikre et inkluderende informa- tionssamfund – et samfund, hvor alle har adgang til IKT information og indhold. IKT kan afhjælpe blandt andet den stigende efterspørgsel efter sundhedstjenester, uddannelse  og  livslang  læring,  og  kan  bidrage  med  at  øge  livskvaliteten  for  ældre mennesker og forbedre sikkerheden og den sociale inklusion. Det er derfor væsent- ligt at arbejde for, at løsningerne er tilgængelige for alle borgere, således at ingen udelukkes alene på grundlag af funktionsevne. Det forventes, at Kommissionen under det britiske formandskab vil komme med en meddelelse om e-tilgængelighed. Det første udkast til meddelelsen har været helt i tråd med den danske politik på området. 2.5. Overgangen fra analogt til digitalt tv Kommissionen vedtog den 26. maj 2005 sin meddelelse om at fremskynde overgan- gen fra analogt til digitalt tv. Kommissionen anfører, at den forventer, at skiftet fra analog til digitalt tv vil være langt fremme i 2010. På dette tidspunkt forventes hove   d- parten af transmissionerne at være digitale. Kommissionen foreslår for første gang en fælles europæisk seneste slutdato for lukning for det analoge sendenet nemlig 2012. Kommissionen nævner, at den har fuld respekt for, at beslutningen om lukning af de analoge net er et nationalt prærogativ, men den finder det dog samtidig af væ- sentlig betydning, at der er en fælles forståelse af, hvad det er for mål, der arbejdes hen imod. I forhold til en rådsbeslutning, ser Kommissionen gerne en samlet strategisk drøf- telse af spektrumspolitik og her er overgangen fra analog til digital tv kun en blandt flere brikker. Kommissionen henviser til, at også Kommissionens årlige rapport om anvendelse af radiospektrumsbeslutningen og en kommende meddelelse om spek- trumshandel, som begge forventes i september 2005 bør inddrages i drøftelserne.
10 Det britiske formandskab har oplyst at ville reflektere over Kommissionens ønsker på dette punkt. Det forventes, at det britiske formandskab har punktet på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 1.-2. december 2005 til politisk drøfte l- se samt vedtagelse af et forslag til rådskonklusioner. I Danmark er der indgået aftale om lukning for udsendelse af analogt tv i oktober 2009. 2.6. Forlængelse af Modinis  -programmet Rådets beslutning om et flerårigt program (2003  -2005) for overvågning af eEur ope- handlingsplanen4, formidling af god praksis og forbedring af netværks  - og informati- onssikkerheden (Modinis) er et treårigt program, der skal understøtte eEurope 2005, samt formidle god praksis og forbedre sikkerheden ved kommunikation i netværk. Programmidlerne skal især bruges til at finansiere supplerende statistiske udredninger, der er aftalt som led i benchmarking af eEurope 2005. Hertil kommer informations- indsatser med henblik på spredning af god -praktis-erfaringer. Programmet skal endvi- dere understøtte arbejde med netværks   - og informationssikkerhed gennem dataind- samling, analyse og informationsindsatser. Det  er  ønsket  at  få en  forlængelse  af  Modinis-programmet,  således, at  også  2006 dækkes frem til ikrafttrædelsen af de nye finansielle perspektiver i 2007. Ønsket om forlængelse skal også ses i lyset af behovet for finansiering af i2010-initiativet indtil dette tidspunkt. Kommissionen  arbejder  på  at  vedtage  forslag  til  en  forlængelse  af  Modinis- programmet i september 2005. Kommissionen påtænker ikke store ændringer i for- hold til det gældende program, og det britiske EU-formandskab vil i et tæt samar- bejde med Europa-Parlamentet arbejde for at forslaget til beslutningen kan vedta- ges i første læsning. Det er således håbet, at forlængelsen af Modinis -programmet vil kunne vedtages som et A-punkt på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 1.-2. december 2005. 3. Kommende M-møder og konferencer (it - og telekommunikation) 3.1. Rådsmøder Der vil være et rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 6. – 7. ok- tober 2005 i Luxembourg. Det britiske formandskab har foreløbigt tilkendegivet, at dette rådsmøde alene vil omfatte transportministrene. Der vil være rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 1. -2. december 2005 i Bruxelles. På nuværende tidspunkt forventes dagsordenen for mødet at omfa t- te: 4  Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget, eEurope 2005: Et informationssamfund for alle En handlingsplan som oplæg til Det Europæiske Råds møde i Sevilla 21.-22. juni 2002 - KOM(2002) 263 endelig  af 28. maj 2002
11 1) i2010 (rådskonklusioner) 2) WSIS (information fra formandskabet og Kommissionen) 3) e-tilgængelighed (information fra Kommissionen og udveksling af synspun  k- ter) 4) Overgangen fra analogt til digitalt tv (udveksling af synspunkter og evt. rådskonklusioner) Rådsmødet for teleministrene forventes holdt den 1. december, og det forventes at blive et ½-dags rådsmøde. 3.2. Konferencer Under det britiske formandskab er der planlagt en række konferencer på IKT området. Af de nævnte konferencer er der én ministerkonference: eGovernment ministerkonference den 24. - 25. november i Manche- ster Konference har som formål at virkeliggøre og demonstrere de fordele som eGovernment kan have for EU's borgere og virksomheder. Dette vil gøres ved en show-case med praktiske eksempler på den værdi effektiv anvendel- se  af  IKT  kan  bidrage  med.  Konferencen  vil  også  arrangere  eEurope Awards, et program som har haft til formål at fremhæve eksempler på god brug af eGovernment løsninger. Herudover vil konferencen tage sigte på at: Opsummere på eGovernment delen af eEurope 2005 hand- lingsplanen Bidrage til en diskussion om EU's strategiske valg på eGo- vernment-området efter 2005 Opsummere på de målbare fremskridt med hensyn til at le- vere fordele af eGovernment til borgerne og virksomheder Af øvrige konferencer er følgende: i2010 konference den 5. –  6. september i London Konferencen har to overordnede målsætninger. For det første, at samle reg e- ringsrepræsenta  nter og repræsentanter fra erhvervslivet for herigennem at si  k- re udveksling af synspunkter om fremtidige IKT-udfordringer, -prioriteter og - aktiviteter. For det andet at bidrage til udarbejdelsen af forslag til rådskonkl u- sioner om i2010. Audio-visuel konference: Mellem kultur og handel den 20. –  22. septem- ber 2005 i Liverpool Det er hensigten at konferencen skal danne rammen om en ekspertdiskussi- on om revision af ”tv uden grænser” direktivet (Television Without Fron- tiers”). Repræsentanter med politisk ekspertise på området, tv selskaber og lovgivere  fra  alle  medlemsstater  får  hermed  mulighed  for,  at  bidrage  til Kommissionens arbejde med at udvikle et revisionsforslag til direktivet. Højniveaumøde  for  toplederne  i  de  nationale  administrationer  for elektronisk kommunikation den 28. september 2005 i Bruxelles
12 Der er tale om en invitation fra Kommissionen til at deltage i et første mø- de, der skal være det første af fremtidige årlige møder. Mødet er tænkt som en pendant til møderne for lederne af de nationale tilsynsmyndigheder, som mødes flere gange årligt i ”European Regulators Group”. På det første mø- de forventes bl.a. drøftet revisionen af telepakken. Kritisk infrastruktur konference (Meridan Conference: Connecting and Protecting) den 5. –  7. oktober 2005 i Greenwich, London Konferencen er en mulighed for regeringsrepræsentanter for at diskutere ”best practice” i det fælles arbejde for beskyttelse af kritisk infrastruktur og de u   d- fordringer, der er forbundet med infrastrukturafhængighed på tværs af land e- græns  er. For at sikre videndeling og inspiration til udviklingen af politik på området er repræsentanter fra regeringer og den private sektor inviteret til konferencen. Konferencen støttes af det europæiske agentur for netværks og informationssikkerhed (ENISA). ”The Creative Economy and the Value of Intellectual Property” den 5.   – 7. oktober 2005 i London. Konferencen er en mulighed for at diskutere ophavsrettigheder og copyright rettigheders betydning for udviklingen af en kreativ økonomi. Ud over reg e- ringsdeltagelse, forventes repræsentanter fra både udviklere, producenter, d   i- stributører og forbrugere at komme til konferencen. eTilgængelighed konference den 21. oktober i London Konferencen er knyttet til Kommissionens i2010-initiativ, og den vil være en mulighed for interessenter fra hele Europa til at diskutere eTilgængelig- hed på baggrund af en meddelelse, som Kommissionen forventes at offent- liggøre den 31. august 2005. Konferencen vil have tre sessioner, hvor eTil- gængelighed vil være temaet og fire workshops med temaerne: Internet Broadcasting Telekommunikation Elektriske forbrugsvarer. Next  generation  regulation:  Delivering  Competition  Communica- tions konference (Spectrum and Telecommunications conference) den 10. - 11. november 2005 i Edinburgh Denne konference vil foregå på baggrund af de europæiske bestræbelser på at nå Lissabon-målsætningerne. Den vil analysere om de eksisterende regu- leringsmodeller for telekommunikation og radiospektrum er passende, el- ler om forandringer og udvikling af nye modeller vil være nødvendig.