Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   13. juli 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders notat samt grundnotat vedrørende udkast til Kommissionens forordning om gennemførelses- og overgangsforanstalt- ninger for visse fødevarer af animalsk oprindelse iht. forordning (EF) nr. 853/2004, organisering af den offentlige kontrol af fødevarer af animalsk oprindelse iht. forordning (EF) nr. 854/2004, og offentlig kontrol med hen- blik på verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyre- sundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes iht. forordning (EF) nr. 882/2004, samt ændring af bilag i forordning (EF) nr. 852/2004, 853/2004 og 854/2004. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæ- den og Dyresundhed den 19. juli 2005.   Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive berørt af ændringerne.   
2 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 5. juli 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om udkast til Kommissionens forordning om gennemførelses- og overgangsforanstaltninger for visse  fødevarer  af  animalsk  oprindelse  iht.  forordning  (EF)  nr. 853/2004, organisering af den offentlige kontrol af fødevarer af animalsk oprin- delse iht. forordning (EF) nr. 854/2004, og offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof- og fø- devarelovgivningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmel- serne overholdes iht. forordning (EF) nr. 882/2004, og ændring af bilag i forordning (EF) nr. 852/2004, 853/2004 og 854/2004 SANCO/55/2005 Rev. 5 Kommissionen har ved SANCO/55/2005 Rev. 5 fremsat forslag om gennemførel- ses-  og  overgangsforanstaltninger  til  hygiejneforordningerne  og  kontrolforordnin- gerne samt om ændring  af bilag i hygiejneforordningerne og kontrolforordningen for animalske fødevarer. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komi- té for Fødevarekæden og Dyresundhed den 19. juli 2005.   Forordningsforslaget  indeholder  gennemførelses-  og  overgangsforanstaltninger  til hygiejne- og kontrolforordningerne. Der er tale om en række tekniske bestemmel- ser, som er nødvendige for en ensartet anvendelse af forordningerne fra 1. januar 2006 i medlemsstaterne. Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede bestem- melser og forholder sig positiv til forslaget. Regeringen lægger dog vægt på en for- bedring af forslaget for så vidt angår antimikrobiel behandling af fjerkrækød, trikin- kontrol af slagtedyr og afsætning af animalske produkter produceret før 1. januar 2006.   Hvad  angår  den  del  af  forslaget,  der  omhandler  antimikrobiel  behandling  af fjerkrækød, lægger regeringen afgørende vægt på, at denne del udskilles til selvstæn-
3 dig  behandling.  Regeringen  vil  således  stemme  imod  et  forsalg,  hvori  der  indgår antimikrobiel behandling. Dette dog under forudsætning af, at det skønnes, at de resterende dele af forslaget godkendes og ikke forsinkes ved, at disse sendes videre til Rådet. Hvis denne forudsætning ikke holder, vil Danmark acceptere et forslag, hvori der indgår antimikrobiel behandling da forslaget samlet set er nødvendig for den  praktiske  iværksættelse  af  hygiejne-  og  kontrolforordningerne  fra  1.  januar 2006, samt for en ensartet anvendelse af  forordningerne i medlemslandene.  
4 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 5. juli 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om udkast til Kommissionens forordning om gennemførelses- og overgangsforanstaltninger for visse  fødevarer  af  animalsk  oprindelse  iht.  forordning  (EF)  nr. 853/2004, organisering af den offentlige kontrol af fødevarer af animalsk oprin- delse iht. forordning (EF) nr. 854/2004, og offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof- og fø- devarelovgivningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmel- serne overholdes iht. forordning (EF) nr. 882/2004, og ændring af bilag i forordning (EF) nr. 852/2004, 853/2004 og 854/2004 SANCO/55/2005 Rev. 5 Resume Forordningsforslaget  indeholder  gennemførelses-  og  overgangsforanstaltninger  til hygiejne- og kontrolforordningerne. Der er tale om en række tekniske bestemmel- ser, som er nødvendige for en ensartet anvendelse af forordningerne fra 1. januar 2006 i medlemsstaterne. Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede bestem- melser og forholder sig positivt til forslaget. Regeringen arbejder dog for forbedring af forslaget for så vidt angår antimikrobiel behandling af fjerkrækød, trikinkontrol af slagtedyr og afsætning af animalske produkter produceret før 1. januar 2006. Baggrund Kommissionen har ved SANCO/55/2005 Rev. 5 fremsat forslag om gennemførel- ses-  og  overgangsforanstaltninger  til  hygiejneforordningerne  og  kontrolforordnin-
5 gerne samt om ændring  af bilag i hygiejneforordningerne og kontrolforordningen for animalske fødevarer. Forslaget er fremsat med hjemmel i: artikel  13,  stk.  2,  i  Europa-Parlamentets  og  Rådets  forordning  (EF)  nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne (hygiejneforordningen), artikel  9,  10  og  11  i  Europa-Parlamentets  og  Rådets  forordning  (EF)  nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fø- devarer (hygiejneforordningen for animalske fødevarer), artikel  16,  17  og  18  i  Europa-Parlamentets  og  Rådets  forordning  (EF)  nr. 854/2004 af 29. april 2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum (kontrolforordningen for animalske fødevarer), og artikel 63 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen   samt   dyresundheds-   og   dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes (kontrolforordningen). Forslaget  behandles  i  en  forskriftkomitéprocedure  (1999/468/EF,  art.  5)  i  Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret fler- tal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, fore- lægger   Kommissionen   sagen   for   Rådet   og   underretter   samtidig   Europa- Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen be- handle  sagen  på  ny.  Handler  Rådet  ikke  inden  en  frist  på  højst  tre  måneder,  kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget forventes sat til indikativ afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCOFCAH) den 19.-20. juli 2005. Herefter skal forslaget  til  høring  i  WTO/SPS,  og  endelig  afstemning  i  SCOFCAH  forventes  i september 2005. Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor Regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstem- melse med nærhedsprincippet.
6 Formål og indhold Forordningen indeholder gennemførelses- og overgangsforanstaltninger for hygiej- neforordningerne og kontrolforordningerne, samt ændrer bilag i hygiejneforordnin- gerne og kontrolforordningen for animalske fødevarer. Der er primært tale om en række tekniske forhold. Ændring af bilag i hygiejneforordning og kontrolforordning for animal- ske fødevarer Kommissionen foreslår en række ændringer i bilag II og III i hygiejneforordningen for animalske fødevarer (forordning (EF) nr. 853/2004) samt i bilag I og III i kon- trolforordningen for animalske fødevarer (forordning (EF) nr. 854/2004). Det dre- jer sig om følgende emner: Landekoder for de nye medlemsstater. Slutdato  for  opbrug  af  indpakningsmateriale,  emballage,  stempler  osv.  med fortrykt sundhedsmærke. Den foreslåede dato er 31. december 2009. Anvendelse af en international standardmetode til bestemmelse af E. coli i for- bindelse med kontrol af muslinger. Tilladelse til at afsætte ikke-afhudede fødder af kvæg af alle aldre, og ikke kun af kalve. Forbud mod at afsætte fjerkrækød som fersk fjerkrækød, hvis det er behandlet med vandbindende midler udelukkende med det formål at binde vand. Tilføjelse af familien Gempylidae til listen over giftige eller farlige fisk, der ikke må  afsættes.  Denne  familie  omfatter  f.eks.  smørmakrel/oliefisk  (ikke  at  for- veksle med smørfisk), som kan give anledning til diarré. Krav til pasteurisering og UHT behandling af mælk. Rettelse af ordet ”ægprodukter” til ”flydende æg” i forbindelse med visse pro- dukter. Indsættelse af krav om mærkning af gelatine til konsum på samme måde som det eksisterende krav til kollagen til konsum.
7 Generel tilladelse til medlemsstater til at tillade traditionelle produkti- oner Kommissionen foreslår at meddele medlemsstaterne en generel tilladelse til at med- dele dispensationer fra visse indretnings- og driftskrav for at tillade fortsat produk- tion af fødevarer efter traditionelle produktionsmetoder uden at følge den fastlagte procedure  for  accept  af  sådanne  dispensationer  fra  Kommissionen  og  de  øvrige medlemsstater. Der indføres i stedet en underretningsprocedure, så gennemskuelig- heden bevares. Gennemførelsesbestemmelser Kommissionen foreslår en række gennemførelsesbestemmelser: Samarbejde  mellem  Kommissionen  og  medlemsstaterne  i  forbindelse  med  at etablere et ensartet format for offentliggørelse af lister over virksomheder på internettet. Undersøgelsesmetoder,  der  skal  anvendes  ved  undersøgelse  af  fiskevarer  for marine biotoxiner. Der er siden vedtagelsen af hygiejneforordningerne vedtaget en international standard, som derfor skal anvendes. Undersøgelsesmetoder,  der  skal  anvendes  ved  undersøgelse  af  fiskevarer  for synlige parasitter og total flygtig nitrogen, som er et tegn på at fisken er ved at være for gammel. Modeller for de certifikater, der skal følge fødevarer af frølår, snegle, samt gela- tine og kollagen og råvarer hertil, ved import fra tredjelande. Bestemmelser for udveksling af oplysninger om de leverede slagtedyr (fødeva- rekædeoplysninger)  mellem  landmand  og  slagteri  indenfor  den  enkelte  med- lemsstat, mellem medlemsstater samt ved import af levende dyr fra tredjelande, samt bestemmelser for de kompetente myndigheders opgave i relation til føde- varekædeoplysninger. I hygiejneforordningen for animalske fødevarer er det angivet, at blødt separe- ret kød skal have et calcium-indhold, som ikke er væsentligt højere end i hakket kød.  Kommissionen  foreslår  en  maksimumsgrænse  for  calcium-indhold  på 0,1% i blødt separeret kød. Kommissionens forslag er fremkommet efter drøf- telse med europæiske forbruger- og industriorganisationer. Bestemmelser for trikinkontrol af slagtedyr. Som hovedregel skal alle svin, he- ste og andre dyrearter, som er modtagelige for trikiner, undersøges før afsæt-
8 ning af kødet. Der er dog visse muligheder for at erklære landbrug eller grupper af landbrug for mindre udsatte for smitte med trikiner, således at svin fra disse besætninger kan undersøges stikprøvevis. Der er desuden mulighed for fryse- behandling af kødet i stedet for undersøgelse. Der skelnes ikke længere mellem EU-slagterier og hjemmemarkedsslagterier, så de pågældende dyrearter skal un- dersøges  uanset  slagteriets  størrelse.  Det  fremgår  af  forslaget,  at  der  ikke  er krav om rutinemæssig undersøgelse af samtlige slagtesvin, når dyrene kommer fra områder eller lande, som er erklæret officielt fri for trikiner på basis af en udtalelse fra EFSA. Bestemmelser om antimikrobiel behandling af fjerkrækød, se nedenfor. Antimikrobiel behandling af fjerkrækød Der foreslås gennemførelsesbestemmelser for behandling af fjerkrækød med anti- mikrobielle  stoffer,  der  kan  anvendes  til  at  fjerne  overfladeforurening  fra  slagtet fjerkræ. Der er åbnet for en sådan behandling i artikel 3, stk. 2, i hygiejneforordnin- gen  for  animalske  fødevarer.  Det  beskrives  i  forslaget,  at  behandlingen  ikke  kan erstatte god hygiejnepraksis i de besætninger, dyrene stammer fra, samt god hygiej- nepraksis  under  slagteprocessen.  Stoffer  kan  kun  godkendes  til  denne  brug  efter videnskabelig  vurdering  i  Den  Europæiske  Fødevaresikkerhedsautoritet  (EFSA). Der skal ske mærkning af kødet fra de behandlede dyr. Kommissionen foreslår at godkende trinatriumfosfat til overfladebehandling. Trinatriumfosfat (E 339) er god- kendt som tilsætningsstof til visse fødevarer, dog ikke til fersk kød. På det seneste møde har Kommissionen ikke kunnet redegøre for, at der foreligger en vurdering af stoffets effekt til antimikrobiel overfladebehandling. Vedrørende mærkning stiller forslaget krav om, at hele fjerkrækroppe, stykker heraf med skind samt produkter fremstillet heraf skal mærkes, såfremt der har været an- vendt antimikrobielle stoffer. Af mærkningen skal det fremgå, at ”der er foretaget behandling for at mindske forurening med mikroorganismer”. Overgangsbestemmelser Kommissionen  foreslår  en  række  overgangsbestemmelser.  Disse  vil  være  i  kraft frem til 31. december 2009: Mulighed  for  en  gradvis  indførsel  af  systemet  med  fødevarekædeoplysninger for slagtedyr.
9 Fortsat anvendelse af en gammeldags trikinkontrolmetode (kompressoriemeto- den) i særlige tilfælde. Da metoden ikke er tilstrækkelig pålidelig, kan kødet fra dyr undersøgt med denne metode kun afsættes lokalt. Fortsat mulighed for i særlige tilfælde at anvende rå mælk, som ikke opfylder de sædvanlige  kimtalskrav,  til  f.eks.  osteproduktion.  Der  er  tale  om  i  en  over- gangsperiode at videreføre en skelnen mellem drikkemælk, som skal overholde kimtalskravet,  og  mælk  til  andre  mejeriprodukter,  som  ikke  hidtil  har  skullet overholde dette krav, men hvor virksomheden i stedet skal overholde særlige kriterier for tid og temperatur. Medlemsstater  kan  bevare  nationale  temperaturkrav  for  opbevaring  og  trans- port  af  æg.  Virksomheder,  som  fremstiller  flydende  æg,  må  anvende  knækæg som råvare. Kommissionen foreslår, at animalske fødevarer produceret før 1. januar 2006 og mærket med de da gældende sundhedsmærker, kun må afsættes i overgangs- perioden. Hjemmemarkedsvirksomheder, f.eks. små hjemmemarkedsslagterier, kan vælge i overgangsperioden fortsat at anvende den hidtidige form for sund- hedsmærker. Fødevarerne må i så fald kun afsættes på hjemmemarkedet. Visse laboratorier får en overgangsperiode til at blive akkrediteret. Det vil f.eks. gælde laboratorier, som udfører trikinundersøgelse, pH-bestemmelse i kød og andre simple undersøgelser af kød. Laboratorierne skal i overgangsperioden ar- bejde på at blive akkrediteret. Fiskevirksomheder på land kan fortsat bruge rent havvand i stedet for vand af drikkevandskvalitet til visse formål. Uddannelsen af det slagteripersonale, som bistår ved den offentlige kontrol af fjerkræ eller kaniner, kan tilpasses de opgaver, som personalet aktuelt skal udfø- re. Desuden skal der udarbejdes nærmere bestemmelser om det internationalt anerkendte certifikat, som de slagterier, der ønsker at stille personale til rådig- hed for den offentlige kontrol, skal besidde. Det kan nationalt tillades, at der fortsat afsættes kød af strudse direkte fra op- drætteren til den endelige forbruger eller lokale detailvirksomheder.   De særlige importregler for sammensatte produkter fremstillet af fødevarer af vegetabilsk oprindelse og tilberedte fødevarer af animalsk oprindelse skal ikke gælde, før Kommissionen har udarbejdet en liste over sådanne produkter. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
10 Gældende dansk ret   Forslaget er fremsat som en forordning, der ved vedtagelse er direkte anvendelig i dansk ret. Der skal dog fastsættes straffebestemmelser. En  række  danske  bekendtgørelser  ophæves  med  udgangen  af  2005  som  følge  af anvendelsen  af  hygiejneforordningerne  og  kontrolforordningerne.  Denne  forord- ning vil ikke ændre på det forhold. Konsekvenser Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive berørt af ændringerne. Forslaget skønnes ikke at få statsfinansielle konsekvenser, og umiddelbart skønnes det heller ikke at indebære samfundsøkonomiske konsekvenser for hverken erhverv eller forbrugere. Såfremt forslaget om forbud mod afsætning af fødevarer produceret før 1. januar 2006 og forsynet med de da gældende sundhedsmærker gennemføres, kan der dog blive tale om økonomiske konsekvenser for erhvervet i form af kassation af fødeva- rer. Det er ikke muligt at estimere de økonomiske konsekvenser, men de må dog anses for begrænsede, da kun få fødevarer opbevares i en periode ud over 4 år. Høring Forslaget har gentagne gange været sendt i høring i en række organisationer og of- fentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelo- vens  §  69  (Det  Rådgivende  Fødevareudvalg)  og  i  henhold  til  artikel  9  i  Europa- Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om gene- relle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet  og  om  procedurer  vedrørende  fødevaresikkerhed  (fødevarefor- ordningen).
11 Forslaget  består  af  nye  elementer  samt  en  sammenskrivning  af  en  række  emner, som tidligere har været fremlagt som selvstændige forslag: forslag vedr. antimikrobiel behandling af fjerkrækød, forslag vedr. fødevarekædeoplysninger for slagtedyr, og forslag vedr. trikinkontrol af slagtedyr. Høringssvarene  har  koncentreret  sig  om  fødevarekædeoplysninger  for  slagtedyr, calcium-indhold  i  blødt  separeret  kød,  antimikrobiel  behandling  af  fjerkrækød  og trikinkontrol af slagtedyr. Landbrugsrådet  har  tilkendegivet,  at  man  henholder  sig  til  medlemsorganisatio- nernes bemærkninger. Fødevarekædeoplysninger for slagtedyr Danske Slagterier finder det afgørende med fleksibilitet, ikke mindst i overgangs- perioden, så det bliver muligt i forbindelse med udveksling af informationer inden for den enkelte medlemsstat nærmere at specificere format og krav, herunder også mulighed for at udveksling af informationer kan foregå elektronisk. Organisationen finder det positivt, at der afsættes mere tid til implementering af fødevarekædeop- lysninger,  ikke  mindst  ud  fra  en  realistisk  vurdering  af,  at  alle  medlemslande  skal kunne opfylde kravene. Det er dog meget vigtigt at sikre koordinering, således at medlemslandene så vidt muligt arbejder i samme retning. Calcium-indhold i blødt separeret kød Fjerkrærådet har tilkendegivet, at man er tilfreds med de angivne grænser. Danske Slagterier har tilkendegivet, at man ønsker højere grænser. Antimikrobiel behandling af fjerkrækød COOP   Norden   Food,   Dansk   Slagtefjerkræ,   Dansk   Toksikologi   Center (DTC),  Den  Danske  Dyrlægeforening  (DDD),  Forbrugerrådet  og  HO- RESTA finder det problematisk, såfremt kemisk dekontaminering af fjerkrækroppe tillades i EU. Bekæmpelse af patogener bør ske ved kilden og gennem hygiejniske
12 slagteprocedurer. Der henvises til, at dele af dansk kyllingekødindustri har vist, at det med ganske små midler er muligt at producere salmonellafri fersk kylling uden brug af kemikalier direkte på kyllingen. Dvs., der kan opnås en effektiv reduktion af især forekomsten af salmonella i fjerkræ ved implementering af hygiejniske produk- tionsmetoder. COOP Norden Food mener at der ikke vil ske en komplet elimine- ring, men blot en reduktion i forekomsten af patogener, og risikoen er, at der vil opstå renkulturer af hårdføre patogener. Dansk Slagtefjerkræ, DTC og DDD kan kun acceptere anvendelse af antimikro- bielle midler, såfremt det har en veldokumenteret effekt med henblik på forbedring af folkesundheden, eller at der er umiddelbar fare for folkesundheden, hvis behand- lingen ikke foretages, samt at anvendelsen kan ske uden risiko for miljøet, personer ansat på fjerkræslagterierne og forbrugerne. Forbrugerrådet mener desuden, at dekontaminanter er at sammenligne med kon- serveringsmidler,  hvorfor  stofferne  bør  undergå  en  omfattende  undersøgelse  og godkendelse inden tilladelse. COOP Norden FoodDansk Slagtefjerkræ, DDD, DTC, Forbrugerrådet og HORESTA  ønsker,  at  alle  varer  stammende  fra  behandlede  slagtekroppe  skal mærkes, således at forbrugeren har en mulighed for at vælge. Trikinkontrol af slagtedyr Danske Slagterier tilkendegiver, at man især er glad for, at der stilles krav til labo- ratorierne  om  præstationsprøvninger,  og  at  der  lægges  op  til,  at  der  anvendes  en risikobaseret  vurdering  i  nationalstaterne.  Det  vurderes  ikke  at  give  problemer  at udfase to analysemetoder, som tidligere har været tilladt, da disse ikke anvendes i Danmark.  Landbrugsraadet  og  Dansk  Landbrug  henholder  sig  til  høringssvar fra Danske Slagterier. HORESTA og Specialarbejderforbundet har oplyst, at man ingen bemærkninger har til forslaget. Et  tidligere  udkast  til  forslaget  har  været  drøftet  med  De  Danske  Håndværks- slagtere  og  Danske  Slagtermestres  Landsforening.  Begge  organisationer  har givet udtryk for bekymring med hensyn til et eventuelt fremtidigt krav om trikinun- dersøgelse af dyr slagtet med henblik på anvendelse til hjemmemarkedet.  
13 Fødevarestyrelsen  kan  bemærke,  at  det  fremgår  af  hygiejne-  og  kontrolforordnin- gerne for animalske fødevarer, at svin skal undersøges for trikiner i forbindelse med slagtningen. Hidtil har hjemmemarkedsslagterier ikke været omfattet af dette krav, men  da  der  fra  1.  januar  2006  ikke  længere  skelnes  mellem  hjemmemarkeds-  og eksportslagterier,  vil  hjemmemarkedsslagterierne  fremover  også  være  omfattet  af kravet. Det fremgår af forslaget, at der ikke er krav om rutinemæssig undersøgelse af samtlige slagtesvin, når dyrene kommer fra områder eller lande, som er erklæret officielt fri for trikiner på basis af en udtalelse fra EFSA. Der forventes en udtalelse fra EFSA i løbet af efteråret 2005. Såfremt EFSA vurderer Danmark som et land med lav risiko for trikinsmitte, kan Danmark erklæres officielt fri for trikiner. Orientering om andre landes positioner Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre medlemsstater. Regeringens foreløbige holdning Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede ændringer, der er vigtige for en ensartet  anvendelse  af  hygiejneforordningerne  og  kontrolforordningerne  i  med- lemsstaterne og forholder sig generelt positivt til forslaget. Regeringen lægger dog vægt på en forbedring af forslaget for så vidt angår antimi- krobiel behandling af fjerkrækød, trikinkontrol af slagtedyr og afsætning af animal- ske produkter produceret før 1. januar 2006.   Hvad  angår    den  del  af  forslaget,  der  omhandler  antimikrobiel  behandling  af fjerkrækød, lægger regeringen afgørende vægt på, at denne del udskilles til selvstæn- dig  behandling.  Regeringen  vil  således  stemme  imod  et  forsalg,  hvori  der  indgår antimikrobiel behandling. Dette dog under forudsætning af, at det skønnes, at de resterende dele af forslaget godkendes og ikke forsinkes ved, at disse sendes videre til Rådet. Hvis denne forudsætning ikke holder, vil Danmark acceptere et forslag, hvori der indgår antimikrobiel behandling da forslaget samlet set er nødvendig for den  praktiske  iværksættelse  af  hygiejne-  og  kontrolforordningerne  fra  1.  januar 2006, samt for en ensartet anvendelse af  forordningerne i medlemslandene.  
14 Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.