Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK      28. juni 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg  vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders notat samt grundnotat om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag III i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på lan dbrugsprodukter og levnedsmidler. Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug den 1. juli 2005. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
2 24.06.2005 Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag III i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsm   e- tode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprod uk- ter og levnedsmidler. AGRI/60917/2005   Kommissionen  har  den  2.  maj  2005  fremsendt  forslag  til  Kommissionens  for- ordning  om  æ  ndring  af  bilag  III  i  Rådets  forordning  (EØF)  Nr.  2092/91  af  24. juni  1991  om  økologisk  produktionsmetode  for  landbrugsprodukter   og  om  an- vendelse heraf på landbrugsprodukter og levned smidler. Forslaget er sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Økolo- gisk Jordbrug den 1. juli 2005. Med forslaget foretages primært en justering med henblik på at tilpasse kravene til de nye virksomhedstyper, der omfattes af forordningens anmeldelses- og kon- trolkrav pr. 1. juli 2005. Der er tale om virksomheder, der forhandler eller opbe- varer økologiske produkter, men som ikke prod ucerer, tilbereder eller importerer disse. Forslaget skønn es ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. De foreslåede ændringer vil sikre, at alle virksomheder, der forhandler eller o   p- bevarer  økol ogiske  produkter  engros,  vil  blive  omfattet  af  de  grundlæggende kontrolbestemmelser.
3 Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.
4 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Fødevarestyrelsen og Plantedirektoratet J.nr.: 2005-20 - 2332-00037 24. juni 2005 Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag III i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsm   e- tode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodu k- ter og levnedsmidler. AGRI/60917/2005 Resumé: Forslaget tilpasser kravene til de nye virksomhedstyper, der omfattes af forord- ningens anmeldelses- og kontrolkrav pr. 1. juli 2005. Der er tale om virksomhe- der, der forhandler eller opbevarer økologiske produkter, men som ikke prod u- cerer, tilbereder eller importerer disse. De væsentligste elementer i forslaget er: Krav om, at også ”de nye” virksomheder omfattes af kravet om minimum én  årlig  ”fuldstændig  fysisk  kontrol”  samt  kravet  om  modtagekontrol, dvs.  kontrol  af  overensstemmelse  mellem  modtagne  partier  og  følged o- kumenter samt registrering af, at modtagekontrollen er udført. Krav  om,  at  stikprøvevise  kontrolbesøg,  der  udføres  udover  den  årlige fuldstændige kontrol, skal bas  eres på en generel risikovurdering. Krav  om,  at  virksomheder,  der  alene  forhandler  økologiske  produkter, skal registrere visse data om køb og salg. Baggrund Kommissionen  har  den  2.  maj  2005  fremsendt  forslag  til  Kommissionens  for- ordning  om  æ  ndring  af  bilag  III  i  Rådets  forordning  (EØF)  nr.  2092/91  af  24. juni  1991  om  økolo gisk  produktionsmetode  for  landbrugsprodukter  og  om  an- vendelse heraf på landbrugsprodukter og levned smidler. Forslaget  er  fremsat  med  hjemmel  i  Rådets  forordning  nr.  2092/91  af  24.  juni 1991 om økologisk produktion smetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler (herefter ”økologiforordningen”),
5 særligt  artikel  13,  anden  tankestreg.  Øk ologiforordningen  er  senest  ændret  ved Kommissionens forordning (EF) nr. 2254/2004 af 27. december 2004. Forslaget vil blive behandlet i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den  Stående  Komité  for  Økologisk  Jordbrug.  Hvis  der  er  kvalificeret  flertal, udsteder  Kommissionen  forordningen.  Opnås  der  ikke  kvalificeret  flertal,  for e- lægger   Kommissionen   sagen   for   Rådet   og   underr   etter   samtidig    Europa- Parlamentet.  Rådet  kan  med  kvalificeret  flertal  vedtage  forsl aget  uændret  eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommis- sionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst t re må- neder, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget  er  sat  til  afstemning  ved  møde  i  Den  Stående  Komité  for  Øk   ologisk Jordbrug den 1. juli 2005. Nærhedsprincippet Idet der er tale om udmøn tning af en allerede vedtaget retsakt er det Regeringens vurdering, at det følger  heraf,  at forslaget er i overensstemmelse med nærhed   s- princippet. Formål og indhold Der  er  med  det  foreliggende  forslag  tale  om  ændringer  til  forordningens  bilag III, særligt under afsnittet   Generelle bestemmelser. Økologiforordnin  gens bilag  III indeholder minimumskrav til økologikontrollen, herunder  både  krav  rettet  mod  virksomhederne  samt  krav  til  kontrolmyndigh e- dernes/-organernes tilsyn og kontrol. Med forslaget foretages primært en justering mhp. at tilpasse kravene til de nye virksomhedstyper,  der  omfattes  af  forordningens  anmeldelses-  og  kontrolkrav pr. 1. juli 2005. Der er tale om virksomheder, der forhandler eller opbevarer øk o- logiske produkter, men som ikke producerer, tilbereder eller importerer disse. De væsentligste elem  enter i forslaget er: En tydeliggørelse af anvendelsesområdet for bilagets Generelle og Særl i- ge bestemmelser. Krav  om,  at  også  ”de  nye”  virksomheder  omfattes  af  kravet  om  min   i- mum én årlig ”fuldstændig fysisk kontrol” samt kravet om modtageko    n- trol,  dvs.  kontrol  af  overensstemmelse  mellem  modtagne  partier  og  fø l- gedokumenter samt registrering af, at modtagekontrollen er udført. Krav  om,  at  stikprøvevise  kontrolbesøg,  der  udføres udover  den  årlige fuldstændige kontrol, skal bas  eres på en generel risikovurdering . Krav  om,  at  virksomheder,  der  alene  forhandler  økologiske  produkter, skal registrere visse data om køb og salg.
6 Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Området er reguleret af reglerne i økologiforordning  en samt bekendtgørelse om økologisk jordbrugsproduktion nr. 244 af 2. april 2004 med senere ændringer og bekendtgørelse om økologiske fødevarer nr. 761 af 14. august 2000 med senere ændringer.   Ved forslagets vedtagelse forventes det, at der skal udstedes æ  ndrin- ger til bekendtgørelse om økologiske fødevarer, indeholdende tekniske justeri   n- ger. Konsekvenser Forslaget skønnes ikke  at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.  Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonom iske konsekvenser. Høring Føde varestyrelsen og Plantedirektoratet har i oktober 2004 samt april 2005 sendt tidligere  versioner  af  ændringsforslaget  (hhv.  arbejdsdok  ument  af  den  30.  sep- tember 2004 og non paper  af den 7. marts 2005) i høring hos en bred kreds af organisationer. Sidstnævn  te non paper af den 7. marts 2005, som indholdsmæ  s- sigt  svarer  til  det  nuværende  fo  rslag,  blev  endvidere  sendt  til  høring  i  §2 - udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevar  eudvalg. Forbrugerrådet  har ikke forholdt sig til forslaget. Landbrugsrådet,    Økolog    isk    Landsforening,    Danske    Slagterier,    Dansk Landbrug, Mejeriforeningen, DLG, Landsudvalget for svin, Kødbranchens Fællesråd og øvrige me dlemsorganisationer har i fælles høringssvar anført, at organisationerne overordnet er enige i, at det vil være hensigts  mæssigt, at Da  n- mark anvender undtagelsesmuligheden for detailvirksomheder, såfremt der for t- sat  sikres  troværdighed  overfor  forbrugerne.  Det  støttes  endvidere,  at  der  fas   t- lægges kontrolregler for de nye virksomheder under økologiforordni   ngen, og at der åbne s mulighed for  at gennemføre en risikobaseret kontrol for både nye og gamle virksomheder. Tilrettelæggelse af kontrollen på baggrund af risikovurd   e- ring  skal  ske  samtidig  med,  at  troværdigheden  for  de  økologiske  produkter  og forbrugernes tillid opretholdes. COOP Danmark ser generelt positivt på, at økologiske produkter igennem ko  n- trolforanstaltninger sikres tilstrækkeligt, således at der ikke sker en kompromi   t-
7 tering  af  konceptet.  COOP  betragter  sine  lagre  og  terminaler  i  Norden  som  en integreret det af detailhandlen og finder, at disse af denne grund må være undt   a- get  kravet  om  økologikontrol.  Der  bør  sikres  en  ensartet  tolkning  heraf  i  EU.  I høringssvar af 26. april 2005 er endvidere a nført, at det fremstår uklart, hvordan ordet  bruger,  nævnt  i  økologiforor   dningens  artikel  8,  skal  forstås.  Herudover anføres,  at  modtagekontrol  hos  COOPs  lagre  allerede  er  implementeret  i  den ordinære egenkontrol, og at det ikke vil være realistisk at operere med 2 modt a- gekontrolsystemer. Regeringens foreløbige generelle holdn ing Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede ændringer, og forholder sig positivt til forslaget. idet de foreslåede ændringer vil sikre, at alle virksomheder, der forhandler eller opbevarer økologiske produkter engros, vil blive omfattet af de grundlæggende kontrolbestemme  lser. Generelle forventninger til andre landes holdninger Der forventes at være kvalificeret flertal for forslaget. Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre medlemsstater. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.