Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 163
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
30. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Beskæftigelsesmi-
nisteriets notat med resumé af sagen om revision af arbejdstidsdirektivet.
Materialet er ligeledes sendt til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Opfølgning på samrådet i Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg den 25. maj
2005: Arbejdstidssagen
I opfølgning på samrådet i Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg den
Vores sag
25. maj 2005 vedrørende rådsmødet (beskæftigelse og socialpolitik)
7113-0007
den 2. juni 2005 fremsendes hermed et kopi af notat med et resumé
af sagen om revision af arbejdstidsdirektivet til Folketingets Ar-
Bilag
bejdsmarkedsudvalg.
1
Udenrigsministeriet bedes forestå fremsendelsen af kopien til Folke-
tingets Europaudvalg.
Kopien er også fremsendt elektronisk.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180947_0003.png
3
Notat
Eed/ARC
Ldj/JIC
25. maj 2005
Sag nr. 7113-0007
Opgave nr. atid FAU
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Kopi: Folketingets Europaudvalg
Resumé af sagen om revision af arbejdstidsdirektivet
Det følgende er et sammendrag af afsnittet om arbejdstidssagen i det samlenotat
vedrørende Rådsmødet den 2. juni, som tidligere er sendt til bl.a. Folketingets Eu-
ropaudvalg og Arbejdsmarkedsudvalg suppleret med de seneste oplysninger i sagen.
1. Kommissionen har i 2004 fremlagt et forslag til revision af arbejdstidsdirektivet
fra 1993, som er gennemført i dansk ret bl.a. ved lov nr. 248 af 8. maj 2002. Bag-
grunden for forslaget er dobbelt:
EF-Domstolen har i et par afgørelser om rådighedsvagter fortolket direkti-
vet på en måde, som giver meget store problemer i en række medlemsstater
ikke mindst på sundhedsområdet. I Danmark vil det betyde, at en række
overenskomster ikke kan opretholdes men skal ændres, evt. ved et lovind-
greb.
I det oprindelige direktiv er der en revisionsklausul vedrørende den såkaldte
opt-out klausul, som giver ret til ved individuel aftale at fravige timeloftet på
48 timer.
2. Kommissionens forslag indeholder fire hovedelementer:
1. Den tid på en rådighedsvagt, hvor der ikke arbejdes, regnes
ikke som arbejdstid
2. Afvikling af kompenserende hviletid skal ske inden for en
rimelig tid, der ikke kan overstige 72 timer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180947_0004.png
4
3. Referenceperioden, inden for hvilken den gennemsnitlige ugentlige arbejds-
tid skal beregnes, er som udgangspunkt 4 mdr., men kan i dag ved overens-
komst udvides til 12 mdr. Det foreslås, at en sådan udvidelse også skal kun-
ne ske ved lov.
4. Der skal fortsat være mulighed for opt-out, hvis det sker i henhold til kol-
lektiv overenskomst. Hvis der ikke er en overenskomst om spørgsmålet,
stilles der yderligere betingelser, bl.a. at arbejdsugen i så fald aldrig kan over-
stige 65 timer.
3. Europaparlamentet har stillet en lang række ændringsforslag. I relation til oven-
stående punkter drejer det sig om følgende:
1. Den tid på en rådighedsvagt, hvor der ikke arbejdes regnes som arbejdstid,
medmindre medlemsstaten bestemmer noget andet.
2. Afvikling af kompenserende hviletid skal, så vidt man kan forstå forslaget,
fortsat afvikles umiddelbart efter afslutningen af arbejdsperioden.
3. Forslaget om referenceperioden accepteres.
4. Opt-out bestemmelsen strammes op og ophæves endeligt efter 3 år.
Parlamentet stiller derudover en række meget vidtgående forslag, fx om at loftet på
de 48 timer omfatter alt det arbejde, lønmodtageren udfører, også hos forskellige
arbejdsgivere.
Blandt de danske medlemmer af Parlamentet stemte V, K, RV og DF imod Parla-
mentets ændringsforslag, mens S og SF stemte for.
4. I Rådet er der udsigt til, at man isoleret set formentlig vil kunne enes om Kom-
missionens forslag til en løsning på de problemer, som EF-Domstolens domme har
rejst. Derimod står to grupper af lande meget stejlt over for hinanden i spørgsmålet
om bevarelse eller afskaffelse af opt-out klausulen. De to grupper kan hver for sig
blokere for en vedtagelse. Endelig er der nogle lande, som først og fremmest gør
sig til talsmand for, at en samlet løsning så vidt muligt skal kunne accepteres af alle
medlemslande og derfor støtter Kommissionens forslag med hensyn til opt-out’en
som udgangspunkt. Det er denne gruppe, som regeringen anbefaler, at Danmark
forbliver i.
Det forventes nu, at Kommissionen i lyset af Europa-Parlamentets ændringsforslag
fremlægget et revideret ændringsforslag den 31. maj d.å, og at dette præsenteres i
Coreper den 1. juni uden diskussion. Formandskabet ønsker sagen drøftet under
frokosten på rådsmødet den 2. juni efterfulgt af en offentlig debat i Rådet.
Kommissær Spidlas foreløbige reaktioner på Europa-Parlamentets forslag indikerer,
at Kommissionen ikke vil acceptere Parlamentets forslag om, at inaktiv rådighedstid
som udgangspunkt skal regnes som arbejdstid, mens man synes villig til at søge et
kompromis med Parlamentet vedrørende kompenserende hviletid. Han afviste sam-
tidig alle Parlamentets ændringsforslag vedrørende ”opt out”-muligheden, men er-
klærede sig villig til at overveje mulige kompromisser.