Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   30. maj  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat om regeringens besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse (SG- Greffe(2005)D/201308) i sag 2003/4433, hvori det anføres, at de danske myndigheder ikke har opfyldt forpligtelserne i henhold til direktiv 85/337/EØF om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirk- ning på miljøet, som ændret ved direktiv 97/11/EF – også kaldet VVM- direktivet. Materialet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
2 N O T A T J.nr. SN 2001-809-0044 Ref. GEJ Den 27. maj 2005 Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg Kommissionen    har    i    åbningsskrivelse        (SG-Greffe(2005)D/201308)    i    sag 2003/4433 modtaget d. 22. marts 2005 gjort gældende, at de danske myndigheder forud for udstedelsen af miljøgodkendelsen til etableringen af et projekt til fremstil- ling af lægemidler (Biogen) i Hillerød kommune ikke har opfyldt forpligtelserne i henhold til direktiv 85/337/EØF om vurdering af visse offentlige og private pro- jekters  indvirkning  på  miljøet,  som  ændret  ved  direktiv  97/11/EF  –  også  kaldet VVM-direktivet. Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) vedtog den 18. december 2001 endeligt Regi- onplantillæg nr. 2 til Regionplan 2001 for Hovedstadsregionen (Frederiksborg Amt) med  retningslinier  og  VVM-redegørelse  for  etablering  af  virksomheden  Biogen  i Hillerød.  Vedtagelsen  blev  påklaget  til  Naturklagenævnet  af  Arresøforeningen  og Danmarks  Naturfredningsforening,  Lokalkomitéen  for  Skævinge-Hillerød.  Natur- klagenævnets afgørelse i sagen forelå 20. marts 2002. Naturklagenævnet fandt ikke, at manglerne skulle føre til ugyldighed.    Kommissionen peger i åbningsskrivelsen på, at Naturklagenævnet øjensynlig erken- der, at VVM-redegørelsen ikke dækker de sandsynlige væsentlige virkninger af stig- ningen i vandforbruget og i spildevandsudledningerne, at Naturklagenævnet synes at retfærdiggøre dette med, at vurderingen skal underkastes en beslutningsproces på et senere tidspunkt. Kommissionen understreger, at spildevandsudledninger og øget vandforbrug udgør væsentlige miljøvirkninger, der skyldes den pågældende fabrik. Gives der medlems- staterne mulighed for at udskyde vurderingen af en del af miljøvirkningerne til sene- re tilladelser, ville det (efter Kommissionens opfattelse) undergrave direktivets cen- trale  målsætning,  d.v.s.  at  alle  sandsynlige  miljøvirkninger  af  et  givet  projekt  skal vurderes, inden der gives tilladelse hertil. Kommissionen  peger  endvidere  på,  at  medlemsstaternes  myndigheder  inden  for rammerne af deres kompetence har pligt til bl.a. tilbagetrækning eller suspension af en allerede givet tilladelse med henblik på at foretage en vurdering af det omhand- lede projekts indvirkning på miljøet. Dette vil i givet fald betyde en tilbagekaldelse af miljøgodkendelsen.   I svaret på åbningsskrivelsen tages Kommissionens kritik til efterretning, og Dan- mark erklærer sig enig i Kommissionens generelle fortolkning af direktivet.  
3 Kommissionen oplyses om, at spildevandforholdene er blevet vurderet i en efter- følgende VVM for et nyt renseanlæg i Hillerød, samt at regionplantillæg med VVM- redegørelse for dette nye rensningsanlæg har været påklaget til Naturklagenævnet, som ikke har fundet, at der var mangler ved VVM-redegørelsen. VVM-redegørelsen for det nye renseanlæg viser, at det kan etableres uden væsentli- ge miljømæssige konsekvenser. Det  oplyses  endvidere,  at  Hillerød  kommune  har  fået  tilladelse  af  Frederiksborg Amt til at hæve vandindvindingen på Frederiksgade Vandværk med 700.000 m³/år, og at Amtet har fundet at dette kan ske uden nogen betydelige miljøkonsekvenser. Biogen’s har efterfølgende miljøoptimeret produktionen således at vandbehovet er blevet reduceret væsentligt fra ca. 700.000 m³/år til ca. 300.000 m³/år Naturklagenævnet har i lyset af Kommissionens åbningsskrivelse og sagens nuvæ- rende stade vurderet, at der ikke er grundlag for at ophæve nævnets afgørelse af 20. marts  2002,  idet  nævnet  har  fundet,  at  en  samlet  VVM-vurdering  i  realiteten  må forventes at blive en sammenskrivning af de eksisterende to VVM’er med tilhøren- de justering af behovstallene for vand og spildevandmængder Sluttelig tilkendegives, at Skov- og Naturstyrelsen af hensyn til regionplanmyndig- hedernes fremtidige forvaltning af VVM-reglerne vil orientere om sagen og regler- nes fortolkning. Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenfor anførte.