Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   25. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe- riets grundnotat om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af gennemførelsesbestemmelser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport.
2 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Direktoratet for FødevareErhverv/9. og 8. kontor Sagsnr.: DFFE:EKSO 2404-24 - 03 - 174/DEP: 4848 CFC/NSS/LLI/CABS/JWP Den 25. maj 2005 FVM 273 Grundnotat til Folketingets Europaudvalg   om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af gennemførelsesbestemmelser efter Rådets fo r- ordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af ekspor  t- restitutioner i forbindelse med levende kvægs ve  lfærd under transport Resumé Kommissionen  har  med  et  arbejdsdokument  fremlagt  udkast  til  forslag  til  op- stramning af den veterinære kontrol i henhold til forordning (EF) nr. 639/2003 af  9.  april  2003  om  fastsættelse  af  gennemførelsesbestemmelser  efter  Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af eksportr   e- stitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd u nder transport Baggrund Kommissionen  har  ved  et  arbejdsdokument  fremlagt  udkast  til  forslag  om  æ  n- dring af artikel 3, stk. 2, afsnit 2, i forordning (EF) nr. 639/2003 om fastsættelse af  gennemførelsesbeste mmelser efter Rådets forordning  (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af ek  sportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd u nder transport. Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 af 17. maj 1999 om den fælles markedsordning for oksekød, særlig artikel 33, stk. 12. Forslaget behandles i Forvaltningskomiteen for Handelsmekanismer. Kommissi- onen kan udstede forordningen, medmindre komiteen udtaler sig imod forslaget med  kvalificeret  flertal.  I  så  fald  forelægger  Kommissionen  sagen  for  Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i     en periode af højst 3 måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på 3 måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.
3 Ifølge Kommissionen er forslaget en opfølgning på den debat, der har været dels efter offentliggørelsen af en video og en rapport fra en række organisationer om behandlingen  af  dyr  eksporteret  til  3.  lande  med  eksportstøtte  dels  landbrug s- kommissær  Marian  Fischer  Boels  brev  af  8.  april  2005  til  medlem  slandenes kompetente  ministre  vedr.  dyrevelfærd,    hvor  det  oplyses,  at  der  vil  blive  taget initiativ  til  en  opstramning  af  kravene  i  forordning  nr.  639/2003.  Spørgsm å let om  anvendelse  af  eksportstøtte  til  levende  kvæg  blev  endvidere  drøftet  under eventuelt på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. april    2005 efter dansk an- modning. Nærhedsprincippet Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor næ  rhedsprincippet er tilgodeset. Formål og indhold Under de nugældende regler ligger ansvaret for kontrollen i 3. lan  de enten hos et af medlemsstaten godkendt internationalt overvågningsselskab eller medlemsst a- tens officielle overvå gningskontor. Kontrollen foretages af en dyrlæge. Forslaget indebærer, at det fremover vil være et krav, at det er en officiel veter i- nær (e  mbedsdyrlæge) fra et af EU’s medlemslande, som kontrollerer, at fælle s- skabslovgivningen  om  dyrevelfærd  er  overholdt,  når  dyrene  har  forladt  EF's toldområde. Det vil sige i 3. land. Kontro llen skal som hidtil finde sted dels alle de steder, hvor der skiftes transportmiddel, undtagen hvor en sådan ændring ikke var planlagt og skyldes usædvanlige og uforudsete forhold, dels stedet for første aflæsning i det endelige bestemme  lsestredjeland. Embedsdyrlægen skal om nø   d- vendigt ledsages af en veterinær fra det pågæ ldende 3. land. Herved vil alle kon- troller under transporten foretages af en embedsdyrlæge fra EU. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. Konsekvenser Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.  Forslaget vil kunne øge kvaliteten af kontrollen med overholdelsen af dyrevelfærdsbestemmelserne, idet forslaget indebærer, at kontrollen i 3. lande skal udføres af embedsdyrlæger fra EU. Der er således tale om en opstramning af regelsæ   ttet i forhold til i dag. Høring Forslaget har været   i høring i §2 -udvalget (landbrug). FødevareIndustrien  hilser forslaget velkomment, da det ifølge FødevareIndustr  i- en er vigtigt og nødvendigt, at der bliver strammet op på veterinærkontrollen af levende kvægs ve  lfærd under transport i forbindelse med ydels  en af eksportresti- tutioner. Landbrugsraadet anfører, at der allerede foregår en meget omfattende veterinæ r- kontrol ved eksport af kvæg til tredjelande, og heri indgår kontroller forestået af officielle veterinærer fra et EU medlemsland. Den afsluttende kon  trol gennemfø-
4 res af medlemslandet eller en af EU autoriseret virksomhed, hvilket er det gæ  l- dende  princip  indenfor  fødevare -  og  veterinærområdet.  EU  burde  ifølge  Lan d- brugsraadet allerede med de nuværende kontroller kunne sikre, at dyrevelfærden kontrolleres tilstrækkeligt. Men det kræver naturligvis, at EU sikrer en orden tlig kontrol både i afsenderlandet, ved grænsestationen og i samarbejde med modt   a- gerlandets myndighed eller en autoriseret virksomhed. Landbrugsraadet anfører, at en skærpelse af kontrolreg   lerne vil medføre betyd e- lige omkostninger for eksportørerne. Der bør i den forbindelse tages hensyn til, at de reelle problemer vedrører eksporten af slagtekvæg. Landbrugsraadet finder derfor,  at skærpelsen alene bør gennemføres for  slagtekvæg. Fra Danmark eks- porteres  alene  avlskvæg  til  tredjelande,  og  en  transport  af  avlskvæg  vil  ifølge Landbrugsraadet  typisk  være  underlagt  ni  kontroller  af  veter  inærer,  hvoraf  m  i- nimum tre er af en officiel veterinær fra et EU medlemsland, mens r  esten er af autoriserede veterinærer eller veterinærer fra modtagerlandets myndighed. De n- ne kontrol er i forvejen så omfattende, at det er unødvendigt at indføre yderligere kontrol af dyrevelfærden. Landbrugsraadet finder,  at den eneste sikre løsning er det danske forslag  om at fjerne ekspor t restitutioner til levende slagtekvæg. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen  arbejder  for  at  afskaffe  eksportstøtten  til  levende  slagtekvæg.  Efter dansk  opfattelse  bør  dyrene  principielt  transporteres  så  kort  som  muligt  før slagtning, og EU bør ikke yde et økonomisk incitament til eksport af levende dyr gennem  eksportstøtte.  Reg eringen  støtter  de  konkrete  ændringer  af  reglerne  for ydelse af eksportrestitutioner til levende dyr med henblik på at øge dyrevelfæ r- den, men fastholder, at eksportrestitutioner til levende slagtekvæg skal afskaffes, da det er den eneste holdbare løsning. Generelle forventninger til andre landes holdninger Arbejdsdokumentet blev fremlagt af Kommissionen på møde den 10. maj 2005 i forvaltningskomiteen  for  Handelsmekanismer.  Der  blev  stillet  en  række  opkl  a- rende spørgsmål blandt andet vedrørende mulighederne for udøvelse af kontrol i 3. lande og om forslaget reelt vil bidrage til at øge d yrevelfærden. Mødet gav ikke indtryk af, hvorvidt der ville være flertal    for forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt i Folketingets Europaudvalg. Notatet  er  ligeledes  fremsendt  til  Folketingets  Udvalg  for  Fø og Fiskeri.