emmerne af Folketingets Europaudvalg res stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK   25. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbruger- anliggenders notat om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse vedrørende bekendtgørelse nr. 160 af 11. marts 2003 om indhold af transfedtsyrer i olier og fedtstoffer m.v. xxx 2005 FVST/pmd-DEPT/lonf
Notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens åbningsskrivelse vedrørende bekendtgørelse nr. 160 af 11. marts 2003 om indhold af transfedtsyrer i olier og fedtstoffer m.v. Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber har i brev af 16. marts 2005 anført, at den danske lovgivning  om  transfedtsyrer  er  i  modstrid  med  EF-traktatens  artikel  28-30  vedrørende  tekniske handelshindringer. I henhold til traktatens artikel 226 opfordrer Kommissionen i brevet den dan- ske regering til at fremsende sine bemærkninger til det i brevet anførte. Om baggrunden for den danske regulering kan det kort anføres, at regeringen i 2003 fastsatte en bekendtgørelse (bekg. nr. 160 af 11. marts 2003) som indeholder maksimumsgrænser for indhold af transfedtsyrer i fedtstoffer til brug i fødevarer. Det danske Ernæringsråd har gennem en årrække via  videnskabelige  undersøgelser  påvist,  at  transfedtsyre  er  en  betydelig  risikofaktor  for  hjerte- karsygdom.  Danmark  har  med  baggrund  i  Ernæringsrådets  videnskabelige  rapporter  drøftet spørgsmålet med Kommissionen gentagne gange og senest i maj 2002 notificeret den danske regu- lering for Kommissionen inden endelig vedtagelse.     Kommissionen anfører i åbningsskrivelsen, at den finder, at de danske regler indebærer en uberet- tiget  forskelsbehandling  mellem  industrielt  fremstillet  og  naturligt  forekommende  transfedtsyrer, og at de danske regler, der indebærer et forbud mod fødevarer indeholdende mere end 2 g indu- strielt fremstillet transfedtsyre pr 100 g fedt i det færdige produkt, er mere vidtgående end nødven- digt sammenlignet med den valgte fremgangsmåde for andre næringsstoffer. Kommissionen finder endelig,  at  de  strafferetlige  bestemmelser  i  bekendtgørelsen  er  i  modstrid  med  proportionalitets- princippet. Regeringen er ikke enig i Kommissionens vurdering og har i sit svar på Kommissionens åbnings- skrivelse  fastholdt,  at  de  danske  regler  for  transfedtsyrer  i  olier  og  fedtstoffer  m.v.  er  i  overens- stemmelse med traktatens artikel 28 og 30. I  svaret  afviser  regeringen,  at  forskelsbehandlingen  af  industrielt  fremstillede  og  naturligt  fore- kommende transfedtsyrer er uberettiget, idet førstnævnte på grund af de anvendte mængder påvi- seligt udgør en potentielt større sundhedsrisiko. Endvidere er det muligt teknologisk at reducere de industrielt fremstillede transfedtsyrer, hvilket ikke er tilfældet for de naturligt forekommende trans- fedtsyrer. Endelig påpeges, at de naturlige transfedtsyrer findes i fødevarer, der i øvrigt indeholder vigtige næringsstoffer såsom mælkeprodukter. Dette er ikke tilfældet for de industrielt fremstillede transfedtsyrer, der især findes i fastfood, kager, kiks, chips, chokoladebarer, popcorn mv.    I samme forbindelse bestrider regeringen Kommissionens påstand om, at der ikke findes en analy- semetode,  der  er  egnet  til  at  skelne  mellem  industrielt  fremstillede  og  naturligt  forekommende transfedtsyrer, og at reglerne derfor ikke kan håndhæves. Regeringen anfører i sit svar, at den ana- lysemetode, som anvendes af de danske myndigheder i forbindelse med kontrollen er pålidelig, og allerede har været brugt til at påvise karakteren af den anvendte transfedtsyre i flere tilfælde i prak- sis.
Regeringen  afviser  endvidere  Kommissionens  bemærkninger  om  manglende  proportionalitet,  og henviser i sit svar til, at den valgte foranstaltning efter regeringens opfattelse er passende i forhold til den dokumenterede sundhedsrisiko. Regeringen bemærker i den forbindelse, at en foranstaltning bestående af mærkning af fødevarer med et højt indhold af transfedtsyrer, efter regeringens opfat- telse hverken er hensigtsmæssig eller tilstrækkelig til at opnå det ønskede beskyttelsesniveau, i be- tragtning af den foreliggende dokumentation.   For så vidt angår Kommissionens bemærkninger om transfedtsyre-bekendtgørelsens strafferetlige bestemmelser, henviser regeringen til, at disse ganske svarer til de strafferetlige bestemmelser, der gælder generelt i den danske fødevarelovgivning, og således ikke er i strid med proportionalitets- princippet. Regeringen  har  besvaret  Kommissionens  åbningsskrivelse  i  overensstemmelse  med  det  ovenfor anførte.