Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg g deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 19. maj 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om Kommissionens forslag til beslutning om etablering af et register over interkalibreringslokaliteter i overenstemmelse med vandrammedirektivet (Dir. 2000/60/EC).    Forslaget forventes sat til afstemning i Udvalget om Vandrammedirektivet fredag den 20. maj 2005. Beskyttelsesniveauet i Danmark påvirkes ikke, da forslaget alene fastsætter de organisato- riske rammer for den interkalibrering, som medlemslandene skal gennemføre i henhold til vandrammedirektivet.   Materialet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
2 MILJØministeriet Den 18. maj 2005 EUK J. nr. D SP/Mst/OLK/EUK NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens  forslag  til  beslutning  om  etablering  af  et  register  over  interkalibre- ringslokaliteter i overenstemmelse med vandrammedirektivet (Dir. 2000/60/EC). C 2005 XYZ, Draft [Version 11.0 of 26 April 2005]1 Kommissionen sendte den 28. april 2005 ovennævnte forslag til medlemslandene. Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæg- gelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger (vandrammedirektivet), særligt artikel 20 og 21 samt afsnit 1.4.1 (vii) i direktivets bilag V. Udvalget om Vandrammedirektivet stemmer om forslaget på møde den 20. maj 2005.   Forslaget indeholder i bilag et register over såkaldte interkalibreringslokaliteter. Danmark foretog en foreløbig udpegning af lokaliteter til dette register i maj 2004 og fastholdt denne udpegning ved den endelige frist for udpegningen i september 2004.   Ifølge afsnit 1.4.1 i vandrammedirektivets bilag V skal grænselinjen mellem klasserne høj og god økologisk tilstand og grænselinjen mellem klasserne god og moderat økologisk tilstand fastlægges gennem en interkalibrering af medlemslandenes overvågningssystemer.    Kommissionen skal ifølge samme afsnit lette denne interkalibrering med henblik på at sikre at grænselinjerne fastsættes i overensstemmelse med vandrammedirektivets definitioner, og at med- lemslandenes overvågningssystemer er indbyrdes sammenlignelige. Kommissionen skal herunder fremme en informationsudveksling som skal føre til identifikation af en række lokaliteter som skal udgøre et interkalibreringsnetværk. Kommissionen skal udarbejde et register over de lokaliteter der udgør interkalibreringsnetværket. Det fremsatte forslag er til opfyldelse af denne forpligtelse. Regeringen agter at stemme for forslaget. 1 Dansk udgave foreligger ikke (4. maj 2005).
3 MILJØministeriet Den 18. maj 2005 EUK J. nr. D 017-0046 SP/Mst/OLK/EUK GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens  forslag  til  beslutning  om  etablering  af  et  register  over  interkalibre- ringslokaliteter i overenstemmelse med vandrammedirektivet (Dir. 2000/60/EC). C 2005 XYZ, Draft [Version 11.0 of 26 April 2005]2 1. Status Kommissionen sendte den 28. april 2005 ovennævnte forslag til medlemslandene. Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæg- gelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger (vandrammedirektivet), særligt artikel 20 og 21 samt afsnit 1.4.1 (vii) i direktivets bilag V. Udvalget om Vandrammedirektivet stemmer om forslaget på møde den 20. maj 2005.   Kommissionen har i forbindelse med fremsendelse af ovennævnte forslag medsendt et udkast til en  erklæring  om  en  mulig  fremtidig  revision  af  registeret  over  interkalibreringslokaliteter  som Kommissionen  foreslår  at  Udvalget  om  Vandrammedirektivet  afgiver  på  mødet  den  20.  maj 2005.    2. Formål og indhold Forslaget indeholder i bilag et register over såkaldte interkalibreringslokaliteter. Danmark foretog en foreløbig udpegning af lokaliteter til dette register i maj 2004 og fastholdt denne udpegning ved den endelige frist for udpegningen i september 2004.   Ifølge afsnit 1.4.1 i vandrammedirektivets bilag V skal grænselinjen mellem klasserne høj og god økologisk tilstand og grænselinjen mellem klasserne god og moderat økologisk tilstand fastlægges gennem en interkalibrering af medlemslandenes overvågningssystemer.    Kommissionen skal ifølge samme afsnit lette denne interkalibrering med henblik på at sikre at grænselinjerne fastsættes i overensstemmelse med vandrammedirektivets definitioner, og at med- lemslandenes overvågningssystemer er indbyrdes sammenlignelige. Kommissionen skal herunder fremme en informationsudveksling som skal føre til identifikation af en række lokaliteter som skal udgøre et interkalibreringsnetværk. Kommissionen skal udarbejde et register over de lokaliteter der udgør interkalibreringsnetværket. Det fremsatte forslag er til opfyldelse af denne forpligtelse. Kommissionsbeslutning 2 Dansk udgave foreligger ikke (4. maj 2005).
4 Beslutningen fastlægger at interkalibreringsnetværket udgøres af de lokaliteter der fremgår af be- slutningens bilag 1. Bilaget omfatter foruden lokaliteter i medlemslandene lokaliteter i Bulgarien, Norge og Rumænien som deltager i interkalibreringen på frivillig basis. Beslutningen fastlægger endvidere at medlemslandene med henblik på etableringen af registeret og selve interkalibreringen inddeles i såkaldte geografiske interkalibreringsgrupper som nærmere beskrevet i beslutningens bilag 2. De enkelte geografiske interkalibreringsgrupper omfatter med- lemslande som deler specifikke typer af overfladevand. Beslutningen  fastlægger  endelig  at  medlemslandene  om  nødvendigt  skal  sende  opdateringer  af data og information vedrørende lokaliteterne i bilaget til Kommissionen. Udvalgserklæring I erklæringen konstaterer Udvalget om Vandrammedirektivet at interkalibreringen - især på grund af et utilstrækkeligt videngrundlag - ikke vil kunne tilvejebringe en fælles forståelse af miljømålet god  økologisk  tilstand  for  alle  biologiske  parametre  i  alle  kategorier  af  vandområder,  og  at interkalibreringen  vil  kunne  påvise  behov  for  justering  af  registeret  over  interkalibrerings- lokaliteter.    Endvidere konstaterer udvalget i erklæringen at en fremtidig revision af registeret kan blive nød- vendig for at tage højde for den videnskabelige udvikling, ny viden eller klimaændringer som måt- te ændre Fællesskabets vandmiljø i betydende grad. På den baggrund erklærer udvalget ifølge forslaget at et medlemsland i tilfælde af at en justering af registeret bliver nødvendig, kan anmode udvalgets formand om at sætte en sådan ændring på dagsordenen i overensstemmelse med forretningsordenen for udvalget. 3. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: Forslaget vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark da det alene fastsætter de organisatoriske rammer for den interkalibrering som med- lemslandene skal gennemføre i henhold til vandrammedirektivet. Økonomiske og administrative konsekvenser: Forslaget vil ikke i sig selv have økonomiske og admini- strative  konsekvenser  for  Danmark  da  det  alene  fastsætter  de  organisatoriske  rammer  for  den interkalibrering som medlemslandene skal gennemføre i henhold til vandrammedirektivet. En fremtidig revision af registeret over interkalibreringslokaliteter, herunder vurdering af supple- rende data og information, vil medføre administrative omkostninger for Miljøministeriet.   Såfremt  en  efterfølgende  kommissionsbeslutning  om  anvendelse  af  resultaterne  af  interkalibreringen måtte få konsekvenser i forhold til det eksisterende beskyttelsesniveau, jf. herunder, vil en sådan beslutning også kunne få økonomiske og administrative konsekvenser. Beskyttelsesniveau:  Forslaget  vil  ikke  i  sig  selv indvirke  på  beskyttelsesniveauet  i  Danmark  da  det alene  fastsætter  de  organisatoriske  rammer  for  den  interkalibrering  som  medlemslandene  skal gennemføre i henhold til vandrammedirektivet.   Interkalibreringen, som foretages på grundlag af data og information om lokaliteter som er udpe- get af medlemslandene, vil resultere i forslag til grænselinjer mellem kvalitetsklasserne høj, god og moderat økologisk tilstand og dermed forslag til fælles forståelse af vandrammedirektivets miljø-
5 mål.  Denne  fælles  forståelse  forventes  at  blive  gjort  bindende  for  medlemslandene  gennem en senere kommissionsbeslutning som i givet fald vil skulle til afstemning i Udvalget om Vandrammedi- rektivet. En sådan kommissionsbeslutning vil kunne påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark af- hængigt af om den fælles forståelse af miljømålene er lempeligere eller strengere end de eksiste- rende danske miljømål for vandområderne. En mulig revision af registeret over interkalibreringslokaliteter og opdatering af data og informa- tion efter 2006 som forudset i betragtning 6  i præamblen til kommissionsbeslutningen og i for- slaget til udvalgserklæring, vil primært bidrage til en mere præcis og mere detaljeret beskrivelse af grænselinjerne  mellem  kvalitetsklasserne  ved  at  medtage  de  biologisk  parametre  for  hvilke  vi- dengrundlaget mangler ved den forestående interkalibrering. En sådan revision forventes generelt at fastholde de grænselinjer og dermed det beskyttelsesniveau som fastlægges i første omgang.   Den foreslåede erklæring fra Udvalget om Vandrammedirektivet tilføjer ikke noget nyt til hver- ken  beslutningen  eller  udvalgets  beføjelser.  Det  er  i  præamblen  til  Kommissionens  beslutning nævnt  at  der  kan  blive  behov  for  en  revision  af  registeret  over  interkalibreringslokaliteter,  og medlemmerne  af  Udvalget  om  Vandrammedirektivet  kan  efter  udvalgets  forretningsorden  til enhver tid anmode formanden om at få et emne taget op til drøftelse, herunder også spørgsmål om ændring af beslutninger som udvalget tidligere måtte have truffet. Erklæringen har dermed ikke i sig selv konsekvenser for Danmark.    4. Høring Forslaget blev den 10. maj 2005 sendt i høring i miljøspecialudvalget med svarfrist 12. maj 2005.   Amtsrådsforeningen tager i sit høringssvar udpegningen af de udvalgte danske vandløb, søer og kystvande til efterretning. Amtsrådsforeningen gør samtidig opmærksom på at amternes mange- årige  overvågning  af  vandmiljøet  har  vist  at  for  en  stor  del  af  vandområderne,  særligt  søer  og kystvande, er den generelle målsætning om et alsidigt dyre- og planteliv ikke opfyldt. Hvis vand- rammedirektivets miljømål om god tilstand vil svare til den generelle målsætning, vil disse vand- områder derfor ikke opfylde den gode tilstand i direktivets forstand. Danmarks  Naturfredningsforening  henviser  i  sit  høringssvar  til  brev  af  12.  maj  2005  til  miljø- ministeren. Danmarks Naturfredningsforening har heri bl.a. anført at medlemslandene ikke har leveret tilstrækkelige data til registeret over interkalibreringslokaliteter eller afsat tilstrækkelig eks- pertise til at opnå en ensartet målfastsættelse på et tilstrækkeligt kvalificeret grundlag. Danmarks Naturfredningsforening anfører i sit høringssvar endvidere at forslaget ikke tilstrækkeligt tydeligt forpligter til en revurdering af resultaterne gennem en ny interkalibreringsrunde.   Danmarks Naturfredningsforening opfordrer til at forslaget ledsages af et memorandum fra Ud- valget om Vandrammedirektivet som fastslår at det nuværende datagrundlag er utilstrækkeligt, at man forpligter sig til at udfylde hullerne i datagrundlaget og at man derfor må gennemføre en ny interkalibrering i 2007 hvori det forbedrede datagrundlag indgår, herunder data fra de overvåg- ningsprogrammer som skal gennemføres i henhold til vandrammedirektivet.   Både Dansk Industri og Dansk Landbrug tilslutter sig at Danmark støtter forslaget. Støtten fra Dansk Landbrug er dog betinget af at en erklæring som Kommissionen har foreslået afgivet af Udvalget om Vandrammedirektivet i forbindelse med vedtagelse af forslaget, ikke slækkes med hensyn til muligheden for at udskifte interkalibreringslokaliteter. Dansk Landbrug er af den opfat- telse at det bør være muligt at foretage ændringer i valget af lokaliteter fordi interkalibreringen ikke på nuværende tidspunkt er mulig for alle økologiske parametre.
6 Dansk Landbrug opfordrer til at Danmark i forbindelse med behandlingen af forslaget fremfører at  interkalibreringen  på  det  nuværende  grundlag  alene  bør  vedrøre  medlemslandenes  overvåg- ningssystemer mens den egentlige fastsættelse af kvalitetsklasser først bør finde sted når alle kvali- tetsparametre er beskrevet og sammenlignet. Dansk  Landbrug  er  ikke enig  i  at  forslaget  ikke vil  have  økonomiske  og  administrative  konse- kvenser. Efter Dansk Landbrugs opfattelse vil valget af lokaliteter have store konsekvenser fordi fastsættelsen af de endelige miljømål afhænger heraf. Dansk Landbrug ønsker derfor at Danmark arbejder for at Kommissionen inden beslutningen om de fremtidige mål fremlægger en rapport om interkalibreringsresultatet ledsaget af en samfunds- og erhvervsøkonomisk konsekvensanalyse med henblik på en drøftelse i Rådet. Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) kan principielt tilslutte sig at Danmark støtter forslaget,  men  bemærker  at  høringsmaterialet  ikke giver  foreningen  grundlag  for  at  vurdere  de kriterier hvorefter de danske interkalibreringslokaliteter er udpeget.   Finansministeriet bemærker i sit høringssvar at det bør vurderes hvad betydning det får at der efter ultimo 2006 inddrages yderligere kvalitetselementer (biologisk parametre) i vurderingen af hvorvidt miljømålene er opfyldt, herunder om det medfører yderligere restriktioner for medlems- landene i forhold til målopfyldelsen. Finansministeriet foreslår at Danmark støtter forslaget, men samtidig i det videre arbejde er op- mærksom på om inddragelse af flere kvalitetselementer efter 2006 påfører medlemslandene yder- ligere restriktioner i forhold til opfyldelsen af miljømålene og dermed eventuelt giver anledning til øget brug af vandrammedirektivets undtagelsesbestemmelser.   Fødevareministeriet bemærker i sit høringssvar at det er positivt at der med forslaget søges fast- lagt en fastlagt en nærmere ramme for interkalibreringsnetværket, og at interkalibreringen således formelt søges igangsat. Fødevareministeriet finder at Danmark bør arbejde for at den ledsagende erklæring indarbejdes i forslagets betragtninger, og at Danmark ligeledes bør arbejde for at der i forbindelse med fastlæggelse af interkalibreringsniveau dels skal tages højde for medlemslandenes vurdering  af  sandsynligheden  for  at  overfladevandområder  ikke  kan  opfylde  miljømålene,  dels bør indgå overvejelser om omfanget af anvendelse af vandrammedirektivets undtagelsesbestem- melser. 5. Nærhedsprincippet Der er tale om implementering af et direktiv på fællesskabsplan og er således ikke relevant i forhold til nærhedsprincippet. 6. Forhandlingssituationen De øvrige medlemslande forventes at støtte forslaget. 7. Dansk holdning Forslaget etablerer formelt de organisatoriske rammer for interkalibreringen under vandrammedi- rektivet.  Interkalibreringen  er  en  nødvendig  forudsætning  for  en  ensartet  bedømmelse  af  den økologiske tilstand i Fællesskabets vandområder og dermed for en fælles forståelse af vandram-
7 medirektivets miljømål. Danmark har en generel interesse i at miljømålene tolkes ens i alle med- lemslande. Danmark har selvstændigt udpeget de danske lokaliteter til registeret over interkalibreringslokali- teter. Kommissionens indplacering af Danmark i de geografiske interkalibreringsgrupper er sket i overensstemmelse med vandrammedirektivets bestemmelser om økoregioner og i enighed med Miljøministeriet. Danmark har derfor ingen indvendinger desangående. Som kommende medlemslande vil Bulgarien og Rumænien i fremtiden skulle efterleve vandrammedirektivets bestemmelser, og det er derfor hensigtsmæssigt at lokaliteter fra disse lande indgår i interkalibreringen. EFTA-landet Norge er ligeledes forpligtet til at efterleve direktivets bestemmelser, og det er derfor også hensigtsmæssigt at norske lokali- teter indgår i interkalibreringen. Danmark kan derfor tilslutte sig at de nævnte lande delta- ger i interkalibreringen. Danmark  kan  tilslutte  sig  at  medlemslandene  både  i  forbindelse  med  og  efter  den  forestående interkalibrering skal sende Kommissionen opdateringer af relevant data og information i takt med at videngrundlaget udbygges. Dette vil sikre det fagligt bedst mulige grundlag for interkalibrerin- gen.   Danmark er dog enig i, som nævnt i den foreslåede erklæring fra Udvalget om Vandrammedirek- tivet, at interkalibreringen ikke vil kunne tilvejebringe en fælles forståelse af miljømålet god øko- logisk tilstand for alle biologiske parametre i alle kategorier af vandområder. Dermed vil interka- libreringen ikke fuldt ud leve op til bestemmelserne i vandrammedirektivet. Danmark er ligeledes enig i at der på et senere tidspunkt, altså efter 2006, kan vise sig behov for en justering af registe- ret over interkalibreringslokaliteter, herunder eventuelt også i forhold til de danske lokaliteter i registeret. Det er Danmarks opfattelse at en sådan justering vil forudsætte en konkret kommissi- onsbeslutning. Danmark finder det derfor nyttigt at Udvalget om Vandrammedirektivet tilkendegiver at det på et tidspunkt kan blive nødvendigt at foretage ændringer i registeret over interkalibreringslokaliteter, og Danmark kan på den baggrund tilslutte sig erklæringen. Danmark er i den forbindelse opmærksom på at en revison af registeret over interkalibreringslo- kaliteter kan give anledning til usikkerhed om den fastlæggelse af grænselinjer mellem kvalitets- klasserne og dermed den fælles forståelse af vandrammedirektivets miljømål som bliver resultatet af den første interkalibrering.