merne af Folketingets Europaudvalg stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 2. maj  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets høringssvar og høringsoversigt vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om den europæiske straffedom og overførelse af domfældte mellem EU-medlemsstaterne. Materialet er ligeledes sendt til Folketingets Retsudvalg. Høringssvarene foreligger ikke i elektronisk form
Kære udenrigsminister. Vedlagt sender jeg i 5 eksemplarer høringssvar og høringsoversigt vedrørende forslag til Rådets ramme- afgørelse  om  den  europæiske  straffedom  og  overførelse  af  domfældte  mellem  EU-medlemsstaterne, idet jeg skal anmode om, at materialet oversendes til Folketingets Europaudvalg. Forslaget og et forelø- bigt nærhedsnotat herom blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 17. februar 2005, og grund- notatet blev oversendt til Europaudvalget den 7. marts 2005.   Det bemærkes, at materialet ligeledes vil blive oversendt til Folketingets Retsudvalg. Med venlig hilsen
Høringsoversigt vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om den europæiske straffedom og overfø- relse af domfældte mellem EU-medlemsstaterne   Det fremsatte forslag til Rådets rammeafgørelse om den europæiske straffe- dom  og  overførelse  af  domfældte  mellem  EU-medlemsstaterne  har  været sendt i høring  hos Præsidenten for  Østre Landsret, Præsidenten for  Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i År- hus,  Præsidenten  for  Retten  i  Odense,  Præsidenten  for  Retten  i  Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommer- fuldmægtigforeningen,  Domstolsstyrelsen,  Rigspolitichefen,  Rigsadvokaten, Statsadvokaten  for  Særlig  Økonomisk  Kriminalitet,  Politidirektøren  i  Kø- benhavn, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Politiforbundet  i  Danmark,  Advokatrådet,  Amnesty  International,  Dansk Told- og Skatteforbund, Institut for Menneskerettigheder og Landsforenin- gen af beskikkede advokater. Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra Præsidenten for Vestre Lands- ret,   Præsidenten   for   Københavns   Byret,   Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,  Rigspolitichefen,  Rigsadvokaten,  Politidirektøren  i  Kø- benhavn, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet,  Institut  for  Menneskerettigheder  og  Landsforeningen  af  be- skikkede advokater. Præsidenten for Vestre Landsret  har anført, at landsretten ikke finder at burde udtale sig om forslaget. Det samme er anført af  Dommerfuldmæg- tigforeningen. Domstolsstyrelsen,  Politidirektøren  i  København  og  Politiforbundet  i Danmark har oplyst, at forslaget ikke giver anledning til bemærkninger. Præsidenten for Københavns Byret  har anbefalet, at der bliver mulighed for  at  kræve,  at  dommen  (inklusiv  en  dansk  oversættelse)  forelægges  for retten til brug for afgørelsen om tilpasning, idet domstolene ikke bør være henvist til at træffe denne afgørelse alene på  grundlag af en formular. Der henvises  endvidere  til  udkastet  til  rammeafgørelse  artikel  8,  stk.  1,  nr.  4, hvortil det bemærkes, at det – i det omfang en dom omfatter flere strafbare
4 forhold  –  ikke  uden  videre  vil  være  muligt  at  angive,  hvilken  del  af sanktionen  der  vedrører  én  eller  flere  bestemte  strafbare  handlinger,  og hvilken del der vedrører andre strafbare handlinger, idet sanktionen typisk vil  blive  fastsat  efter  en  samlet  vurdering  af  alle  de  forhold,  der  er  til pådømmelse. Rigspolitichefen har anført, at det må anses for væsentligt at fastholde en ordning, hvorefter domslandet frit kan afslå at lade en domfældt overføre til straffuldbyrdelse i et andet land, og at der således under ingen omstændighe- der bør være pligt til at udstede en europæisk fuldbyrdelsesordre.   Rigsadvokaten  har  anført,  at  en  gennemførelse  af  forslaget  må  antages  at  ville nødvendiggøre en ganske gennemgribende ændring af lovgrundlaget for overførsel af  domfældte  til  afsoning  i  et  andet  land  end  domslandet.  Rigsadvokaten  anfører desuden, at man er enig i de betragtninger, der fremgår af grundnotatets afsnit om lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser samt i den foreløbige generelle danske holdning, hvorefter udviklingen af et EU-instrument på området for gensi- dig anerkendelse og fuldbyrdelse af frihedsstraf m.v. kan støttes. Foreningen af Politimestre i Danmark har udtalt, at man overordnet set kan tilslutte sig forslaget til rammeafgørelse.   Advokatrådet konstaterer, at en vedtagelse af forslaget til rammeafgørelse vil indebære,  at  en  medlemsstat  kan  blive  pålagt  at  forestå  straffuldbyrdelsen overfor  en  person,  som  har  begået  en  handling,  som  medlemsstatens  egen lovgivning anser for lovlig. Resultatet vil således kunne blive, at der vil kunne blive anbragt danske statsborgere i danske fængsler  til afsoning af en dom, som er idømt ved en udenlandsk domstol for forhold, som danske lovgivere ikke ønsker at kriminalisere, eller eventuelt direkte er afkriminaliseret i Dan- mark. Efter Advokatrådets opfattelse bør det overvejes ganske nøje, om det er i medlemsstaternes interesse at skabe mulighed for, at ovenstående situati- on kan opstå, og om statsmagten i tilstrækkeligt omfang opfylder forpligtel- sen til at beskytte sine befolkninger mod risiko for overgreb begået af andre medlemsstater. Landsforeningen af beskikkede advokater har afgørende betænkeligheder ved, at kravet om dobbelt strafbarhed foreslås opgivet. Landforeningen fin- der det positivt, hvis der bliver en pligt for fuldbyrdelsesstaten til at modtage egne  statsborgere  og  personer  med  fast  lovligt  ophold  til  afsoning.  Forud- sætningen    må    imidlertid    være,    at    den    domfældte    samtykker    heri. Landsforeningen  finder  endvidere,  at  fastsættelse  af  tidsfrister,  hvis  der foreligger en endelig dom og begæring fra den domfældte, vil være ønskelig. Landsforeningen kan ikke anbefale, at der sker fuldbyrdelse uden omsætning af straffen.  
5 Institut for Menneskerettigheder har oplyst, at instituttet på grund af utilstrække- lige ressourcer ikke har haft mulighed for at kommentere udkastet til rammeafgø- relse.