Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 29. april  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er- hvervsministeriets notat om forslag til ændring af Kommissionens forord- ning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Kontoret for Har- monisering i Det Indre Marked (Varemærker og Design).
2 Forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Kontoret for Harmonisering i Det Indre Marked (Varemærker og Design)   Baggrund Kommissionen  fremsatte  den  29.  november  2004  et  ændringsforslag  til Kommissionens forordning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Harmoniseringskontoret.   26. april 2005 /abh
3 Ændringsforslaget behandles i Udvalget vedrørende Gebyrer, Gennemførel- sesbestemmelser  og  Sagsbehandling  for  Appelkamrene  ved  Kontoret  for Harmonisering i Det Indre Marked (varemærker, mønstre og modeller).    Hjemmelen til forslaget er artikel 139, stk. 3 jf. artikel 158 i Rådets forordning (EF) nr. 40/94 af 20. december 1993 om EF-varemærker. Kravet til vedtagelse er kvalificeret flertal.   Ændringsforslaget blev fremsendt til medlemsstaterne den 12. januar 2005.   Forslaget  blev  sendt  i  høring  den  11.  februar  2005.  Grundnotatet  er  over- sendt til Folketingets Europaudvalg den 11. februar 2005. I det følgende bringes en oversigt over høringssvar vedrørende ændringsfor- slaget. Høring Advokatrådet,  Akademiet  for  de  Tekniske  Videnskaber  (ATV),  Arbejderbevægel- sens Erhvervsråd, Beskæftigelsesministeriet, Budde, Schou & Ostenfeld A/S, Chas. Hude A/S, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Dansk Forening for Industri- ens Patent- og Varemærkespecialister, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og  Service,  Dansk  Industri,  DAFFO,  Dansk  Patent-  og  Varemærkekonsulentfor- ening af 1953, De Danske Patentagenters Forening, Det Danske Handelskammer, Finansministeriet, Foreningen Industriel Retsbeskyttelse, Forsvarsministeriet, HTS Interesseorganisationen,  Håndværksrådet,  Høiberg  A/S,  Indenrigs-  og  Sundheds- ministeriet,  Ingeniørforeningen  i  Danmark  (IDA),  Internationalt  Patent-Bureau A/S,  Justitsministeriet,  Konkurrencestyrelsen,  Kulturministeriet,  Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Larsen & Birkeholm A/S, LEGO Holding A/S, LIF Lægemiddelindustriforeningen, Løvens Kemiske Fabrik, Magnus Jensens Eftf., Miljøministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Novo Nordisk A/S, Novozymes A/S, Patent- gruppen  A/S,  Patrade  A/S,  Plougmann  &  Vingtoft  A/S,  Professor  Dr.  Jur.  Jens Schovsbo, Københavns  Universitet, Sandel, Løje & Wallberg, Sø- og Handelsret- ten, Teknologirådet, Teknologisk Institut, Udenrigsministeriet, Undervisningsmini- steriet, Velux Industri A/S, Zacco Denmark A/S og Økonomi- og Erhvervsmini- steriet.   Dansk  Handel  &  Service,  Advokatrådet,  Kulturministeriet  og  Landbrugsraadet  har ingen  bemærkninger  til  forslaget.  Dansk  Opfinderforening,  VKR  Holding  A/S,  Dansk Forening for Industriens Patent- og Varemærkespecialister, Novo Nordisk A/S samt HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene er generelt positive over for forslaget, men har fremsat kommentarer og ønsker til forbedringer. Udover  at  være  meget  positive  over  for  de  foreslåede  nedsættelser  påpeger  Dansk Opfinderforening, at man ikke kan gå ind for, at det bliver mere besværligt at klage eller at gøre indsigelse over for et EF varemærke. Endvidere er der fremkommet et modforslag om, at klagegebyret, indsigelsesgebyret samt gebyret ved anmodning om ophævelse sænkes fra henholdsvis 800 Euro til 350 Euro, 350 Euro til 150 Euro og 700 Euro til 300 Euro. Begrundelsen for dette forslag er, at den lille mand eller de små
4 firmaer vil have større mulighed for at gøre indsigelse, samt at det vil harmonere mere med de optimale forhold i USA. Novo Nordisk A/S, VKR Holding A/S samt Dansk Forening for Industriens Patent- og Varemærkespecialister finder det afgørende, at gebyrnedsættelserne ikke medfører nogen form for forringelse af kvaliteten eller sagsbehandlingstiden hos OHIM. Tvært i mod mener man, at en yderligere forkortelse af sagsbehandlingstiden ville være at fore- trække frem for en nedsættelse af gebyrerne. Der er stor interesse for på så tidligt et tidspunkt som muligt, at få vished om EF-varemærkets gyldighed frem for at opnå en forholdsvis lille besparelse på gebyrerne. HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene påpeger for så vidt angår gebyrforhø- jelserne for klager og indsigelser, at er der tale om store stigninger. Kommissionen bør have for øje og sikre sig, at man ikke derved kommer til at udelukke også relevante klager og indsigelser.