merne af Folketingets Europaudvalg stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK   27. april 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets grundnotat vedrø- rende forslag fra Kongeriget Nederlandene til rådsafgørelse om styrkelse af det grænseoverskri- dende politisamarbejde, hvor et stort antal mennesker fra flere medlemsstater forsamles, og hvor politiet primært har til opgave at opretholde den offentlige orden og sikkerhed og fore- bygge og bekæmpe strafbare handlinger. Materialet er ligeledes oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Kære udenrigsminister Vedlagt sender jeg et grundnotat vedrørende forslag fra Kongeriget Nederlandene til rådsafgørelse om styrkelse af det grænseoverskridende politisamarbejde ved begivenheder, hvor et stort antal mennesker fra flere medlemsstater forsamles, og hvor politiet primært har til opgave at opretholde den offentlige orden og sikkerhed og forebygge og bekæmpe strafbare handlinger, idet jeg skal anmode om, at materi- alet oversendes til Folketingets Europaudvalg. Materialet vil ligeledes blive oversendt til Folketingets Retsudvalg. Med venlig hilsen
G R U N D N O T A T vedrørende forslag fra Kongeriget Nederlandene til rådsafgørelse om styrkel- se  af  det  grænseoverskridende  politisamarbejde  ved  begivenheder,  hvor  et stort  antal  mennesker  fra  flere  medlemsstater  forsamles,  og  hvor  politiet primært har til opgave  at opretholde den offentlige orden og sikkerhed og forebygge og bekæmpe strafbare handlinger Resumé Forslaget  til  rådsafgørelse  har  til  formål  at  styrke  og  effektivisere  det  grænseoverskridende  politi- samarbejde  mellem  medlemsstaterne  ved  større  begivenheder  gennem  en  bedre  planlægning  af  og information om disse begivenheder. Dette indebærer bl.a., at der udarbejdes en årlig oversigt over kommende arrangementer af den pågældende karakter indenfor EU. Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige kon- sekvenser, og det skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Forslaget er fremsat  af  Kongeriget  Nederlandene.  Der  ses  ikke  at  foreligge  offentlige  tilkendegivelser  om  de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side ser man generelt positivt på forslaget til rådsafgørelse. 1.   Baggrund Kongeriget Nederlandene har den 21. marts 2005 fremlagt et forslag til rådsafgørel- se  om  styrkelse  af  det  grænseoverskridende  politisamarbejde  ved  begivenheder, hvor  et  stort  antal  mennesker  fra  flere  medlemsstater  forsamles,  og  hvor  politiet primært har til opgave at opretholde den offentlige orden og sikkerhed og forebyg- ge og bekæmpe strafbare handlinger. Forslaget  er  fremsat  under  henvisning  til  traktaten  om  den  Europæiske  Union (TEU),  særlig  artikel  29,  hvoraf  det  bl.a.  fremgår, at  Unionen  ved  fælles  handling skal  forebygge  og  bekæmpe  kriminalitet  bl.a.  gennem  tættere  samarbejde  mellem medlemsstaternes politi samt artikel 30, der nærmere fastlægger indholdet af politi- samarbejdet, herunder det operationelle samarbejde.   I  den forklarende note til forslaget er der i øvrigt  henvist til traktatens artikel 34, hvorefter Rådet med henblik på opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen med enstemmighed kan vedtage (andre) afgø- relser  i  ethvert  andet  øjemed,  uden  at  det  dog  indebærer  nogen  indbyrdes  tilnær- melse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
4 2.   Indhold Formålet med forslaget er ifølge forslagsstilleren at styrke og effektivisere det græn- seoverskridende politisamarbejde mellem medlemsstaterne ved større begivenheder gennem en bedre planlægning af og information om disse begivenheder. Hovedelementerne i initiativet er: Formandskabets udarbejdelse af en årlig oversigt over det forventede behov for international bistand i det følgende kalenderår med angivelse af de kon- krete anmodninger samt en tidsplan (artikel 3). Gennemførelse  af  en  årlig  evaluering  af  den  internationale  bistand,  der  er ydet i det forudgående kalenderår indeholdende bl.a. en oversigt over den bistand, der er ydet, samt eventuelle problemer hermed (artikel 4). Undersøgelse af eksisterende aftaler om grænseoverskridende bistand, samt overvejelse  af  mulige  løsninger  på  eksisterende  problemer  på  baggrund  af denne undersøgelse (artikel 5). Der henvises i øvrigt nærmere til det fremlagte forslag og den ledsagende note hertil (som  alene  foreligger  på  engelsk),  der  er  sendt  til  Folketingets  Europaudvalg  og Retsudvalg den 13. april 2005 sammen med et foreløbigt nærhedsnotat. 3.   Gældende dansk ret I  de  tilfælde,  hvor  et  samarbejde  skønnes  hensigtsmæssigt,  er  det  som  udgangs- punkt op til den enkelte politikreds at rette henvendelse til de relevante myndighe- der  i  det  pågældende  land  med  henblik  på  at  aftale,  hvorledes  et  samarbejde  kan gennemføres. Landet  er  inddelt  i  7  politiregioner,  og  der  afholdes  jævnligt  regionsledermøder, hvor eventuelle kommende større indsatser kan planlægges. Rigspolitichefen  er  dog  ansvarlig  for  koordineringen  af  dansk  politis  indsats,  hvis der er tale om en indsats, som rækker ud over flere regioner. 4.   Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser   Forslaget  vurderes  ikke  at  ville  have  lovgivningsmæssige  konsekvenser,  og  det skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning.
5 5.   Høring Forslaget er sendt i høring hos Rigsadvokaten, Statsadvokaten for Sær- lig  Økonomisk  Kriminalitet,  Rigspolitichefen,  Politidirektøren  i  Kø- benhavn, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politifuldmægtigfor- eningen,  Politiforbundet  i  Danmark,  Landsklubben  HK  Politiet,  Ad- vokatrådet,  Datatilsynet,  Amnesty  International,  Institut  for  Menne- skerettigheder og Landsforeningen af beskikkede advokater. 6.   Nærhedsprincippet Kongeriget Nederlandene har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet: ”Forebyggelse  og  bekæmpelse  af  strafbare  lovovertrædelser  og  opret- holdelse af lov og orden og sikkerhed er fortsat en opgave for kompe- tente  nationale  retshåndhævende  myndigheder.  Samtidig  kræver  den øgede internationale karakter af brud på lov, orden og sikkerhed et til- strækkeligt  internationalt  politisamarbejde.  Visse  af  disse  aspekter  er dækket af dette forslag. Forslaget griber ikke ind i nationale retshånd- hævende myndigheders beføjelser på nationalt niveau, men forsøger at forbedre  det  internationale  samarbejde  gennem  internationale  aftaler. Forslaget tager hensyn til [proportionalitets-] og nærhedsprincippet.” Formålet  med  forslaget  er  som  nævnt  at  styrke  og  effektivisere  det  internationale politisamarbejde ved større begivenheder, hvilket ikke vurderes at kunne ske alene gennem nationale foranstaltninger. Forslaget vurderes på den baggrund ikke at være i strid med nærhedsprincippet. 7.   Andre landes kendte holdninger Som nævnt ovenfor er forslaget til rådsafgørelse fremsat af Nederlandene. Der  ses  ikke  at  foreligge  offentlige  tilkendegivelser  om  de  øvrige  medlemsstaters holdninger til forslaget. 8.   Foreløbig generel dansk holdning Fra dansk side ser man generelt positivt på det fremlagte forslag til styrkelse og ef- fektivisering af det grænseoverskridende politisamarbejde mellem medlemsstaterne ved større begivenheder gennem en bedre planlægning af og information om disse begivenheder