Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   26. april  2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders grundnotat om ændring af Kommissio- nens forordning nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler (dioxin og dioxinlignende PCB’er), og forslag til henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og dioxin- lignende PCB’er, dokument SANCO/0305/2005 og SANCO/00314/2005. Forslaget forventes sat til afstemning ved et af de kommende møder i komi- téen. Forslaget indebærer samlet set en forbedring af beskyttelsesniveauet i forhold til i dag.
2 Den 26. april 2005 Grundnotat til Folketingets Europaudvalg - om ændring af Kommissionens forordning nr. 466/20011 om fastsættelse af grænseværdier  for  bestemte  forurenende  stoffer  i  levnedsmidler  (dioxin  og dioxinlignende PCB’er)   - forslag til henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og dio- xinlignende PCB’er.   SANCO/0305/2005 og SANCO/00314/2005    Resumé: Grænseværdiforslaget har til formål at tilføje nye grænseværdier til de nu gældende grænseværdier for dioxin i fødevarer, således at disse inkluderer de dioxinlignende PCB’er. Samtidig vil Kommis- sionen ved forslaget til henstillingen tilføje indgrebsværdier for dioxinlignende PCB’er i EU lovgiv- ningen. Der er tale om en fortløbende proces, som blev sat i verden med vedtagelsen af Rådets for- ordning 2375/2001.   I Kommissionens forslag bibeholdes de nu gældende grænseværdier for dioxin, mens der sættes nye grænseværdier for summen af dioxin og dioxinlignende PCB’er (herefter total TEQ). Grænsevær- dien for total TEQ baseres på de nu gældende dioxin grænseværdier og data for forekomst af dio- xinlignende PCB’er. Grænseværdierne for dioxin vil blive bibeholdt indtil 2007, hvorefter det kun er grænseværdierne for total TEQ der er gældende. Der er således tale om en flertrins proces, hvor man i første omgang (i 2001) fastsatte grænseværdier for dioxin, nu (i 2005) sætter supplerende grænseværdier  for  total  TEQ  og  i  2007  vil  sænke  grænseværdierne  for  total  TEQ  og  samtidig fjerne dioxin grænseværdierne.   Ifølge forslaget kan Sverige og Finlands undtagelser for visse fiskearter fra Østersøen (Østersøsild, Østersølaks, flodlampret, ørred, fjeldørred, heltling) blive permanentgjort. Endvidere er Estland, som har fået samme mulighed for undtagelse i forbindelse med sine optagelsesforhandlinger, Polen, Letland og Litauen, nævnt med mulighed for at kunne opnå samme undtagelse.   1 Kommissionens forordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænsev  ærdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. november 2001 og Kommissionens forordning (EF) nr. 684/2004 af 13. april 2004.
3 På   baggrund   af   det   nye   grænseværdiforslag   har   Kommissionen   også   udarbejdet   SAN- CO/00314/2005 om indgrebsværdier i fødevarer. I dette forslag bibeholdes indgrebsværdier for dioxin, mens der sættes nye indgrebsværdier for dioxinlignende PCB’er. Forslaget indebærer samlet set en forbedring af beskyttelsesniveauet i forhold til i dag. Baggrund Kommissionen  har  ved  henholdsvis  SANCO/0305/2005  fremsat  forslag  til  æn- dring  af  de  gældende  EU-maksimalgrænseværdier  for  dioxin  og  dioxinlignende PCB’er2 og ved SANCO/00314/2005 fremsat forslag til henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og dioxinlignende PCB’er.   Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 3 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i lev- nedsmidler.   Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stå- ende Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalifi- ceret  flertal,  udsteder  Kommissionen  forordningen.  Opnås  der  ikke  kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa- Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret  eller udta- le sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget forventes sat til afstemning ved et af de kommende møder i komitéen. Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstem- melse med nærhedsprincippet. Formål og indhold Grænseværdiforslaget har til formål at tilføje nye grænseværdier til de nu gældende grænseværdier for dioxin i fødevarer, således at disse inkluderer de dioxinlignende PCB’er. Samtidig vil Kommissionen ved forslaget til henstillingen tilføje indgrebs- værdier3  for  dioxinlignende  PCB’er  i  EU  lovgivningen.  Der  er  tale  om  en  fortlø- 2 Dioxinlignende polychlorerede biphenyler (PCB’er) er stoffer der har toksikologisk profil der ligner dioxin om end de oprindeligt stammer fra andre kilder. 3Indgrebsværdi fastsættes på 75% af grænseværdien for en given fødevare. Ved ove   r- skridelse skal myndigheder og erhvervsliv igangsætte en opsporing af kilderne  til foru- rening med dioxin og dioxinlignende PCB. Indgrebsværdier er således et vær ktøj til at identificere forurening over baggrundsniveau (men under grænseværdien).
4 bende  proces,  som  blev  sat  i  verden  med  vedtagelsen  af  Rådets  forordning 2375/20014. Dioxin er et miljørelateret problem. Indholdet af dioxin i animalske produkter skyl- des forekomst af dioxin i miljøet eller forekomst i foderet. Dioxin påvirker immun- forsvaret  og  reproduktionsevnen.  Dioxin  påvirker  endvidere  fostres  udvikling  og adfærd og endelig kan dioxin i høje doser være kræftfremkaldende. På baggrund af Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidlers (SCFs) risikovur- dering af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer fra 22. november 2000 blev der  fastsat  en  tolerabel  ugentlig  indtagelse  (TWI)5  for  dioxin  og  dioxinlignende PCB. SCF har endvidere vurderet det gennemsnitlige indtag af dioxin og dioxinlignende PCB’er i EU-landene til ca. at ligge på det tolerable ugentlige indtag. Dette niveau indebærer ingen sikkerhedsmargin, hvorfor SCF anbefaler en reduktion af indtaget.   På denne baggrund blev der i Rådets forordning om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler fastsat grænseværdier for dioxin i en række animalske fødevarer, mens der i Kommissionens henstilling6 om reduktion af forekomsten  af  dioxiner,  furaner  og  PCB  i  foderstoffer  og  fødevarer  blev  fastsat indgrebsværdier for de samme fødevarer.   På grund af begrænset viden omkring dioxinlignende PCB’er blev der i første om- gang kun fastsat grænseværdier for de egentlige dioxiner. I henhold til forordningen skal  der  inden  31.  december  2004  indsamles  data  for  dioxinlignende  PCB’er  og samtidig skal grænseværdierne revideres første gang med henblik på inkludering af dioxinlignende PCB’er. Dette sker ved nærværende forslag. Kommissionens inten- tion er at reducere grænseværdierne yderligere indenfor en kortere årrække på bag- grund  af  en  forventet  reduktion  af  forureningen  af  miljøet.  Indgrebsværdiernes niveau kan ses som det foreløbige mål for reduktionsgraden.   I  Kommissionens  forslag  bibeholdes  de  nu  gældende  grænseværdier  for  dioxin, mens der sættes nye grænseværdier for summen af dioxin og dioxinlignende PCB ’er (herefter total TEQ7). Grænseværdien for total TEQ baseres på de nu gældende dioxin grænseværdier  og data for forekomst af dioxinlignende PCB’er. Grænsevær- dierne for dioxin vil blive bibeholdt indtil 2007, hvorefter det kun er grænseværdi- erne for total TEQ der er gældende. Der er således tale om en flertrins proces, hvor man i første omgang (i 2001) fastsatte grænseværdier for dioxin, nu (i 2005) sætter supplerende grænseværdier for total TEQ og i 2007 vil sænke grænseværdierne for total TEQ og samtidig fjerne dioxin grænseværdierne.   4 Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. november 2001 om ændring af Kommiss i- onens forordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte for  u- renende stoffer i levnedsmidler. 5 TWI blev fastsat på 14 pg WHO-TEQ/kg legemsvægt/uge. 6 Kommissionens henstilling nr. 2002/201 af 4. marts 2002 om reduktion af forekomsten af dioxiner, furaner og PCB i foderstoffer og fødevarer. 7 TEQ = toksicitetsækvivalent. De forskellige dioxin og dioxinlignende PCB’ers giftig- hed vægtet i relation til hinanden.
5 Forslaget  indeholder  grænseværdier  for  de  samme  animalske  produkter  som  der tidligere  er  sat  dioxin  grænseværdier  for,  men  der  foretages  mindre  justeringer  i kategoriseringer. Grænseværdien for fiskeolie vil blive ændret til at hedde ”marinolie”. Dette betyder, at værdien også omfatter produkter som sæl- og hvalolie. Grænseværdien for æg vil blive reguleret ved én grænseværdi for alle typer æg. Ind- til 1. januar 2005 var æg fra fritgående besætninger fritaget fra dioxin grænseværdi- en. Denne type æg vil med det nuværende forslag blive inkluderet i reglerne.    Det følger af art. 1, stk.  1 i Kommissionens  forordning 466/2001, at når de lev- nedsmidler, der er nævnt i forordningens bilag I, bringes i omsætning, må de ikke have et større indhold af forurenende stoffer, end det i bilaget fastsatte. For dioxin er grænseværdierne udmøntet i Kommissionens forordning 2375/2001. I forbindelse med vedtagelsen af de nu gældende grænseværdier for dioxin fik Fin- land og Sverige vedtaget en undtagelse, der angiver, at uanset art. 1, stk. 1 kan disse lande  bringe  fisk  i  omsætning  til  konsum,  der  har et  højere  dioxinindhold,  end  det  i forordningen fastsatte, på deres eget område. Dette forudsætter etablering af en ord- ning,  der  sikrer  forbrugernes  fulde  orientering  omkring  kostanbefalinger  i  forbin- delse med indtag af disse fisk. Sveriges  og  Finlands  undtagelse  omfatter  kun  fisk  fra  Østersøen,  der  overskrider grænseværdierne og gælder kun afsætningen til eget marked. Fisk, der i øvrigt over- holder de fastsatte grænseværdier fra de to lande, må i henhold til art.1, stk. 1 i for- ordning 466/2001 gerne omsættes til andre lande. Undtagelsen gælder til 31/12-06.   Ifølge forslaget er Sverige og Finlands undtagelser for visse fiskearter fra Østersøen (Østersøsild,  Østersølaks,  flodlampret,  ørred,  fjeldørred,  heltling)  permanentgjort. Endvidere er Estland, som har fået samme mulighed for undtagelse i forbindelse med sine optagelsesforhandlinger, Polen, Letland og Litauen, nævnt med mulighed for at kunne opnå samme undtagelse. Dette skal vedtages i Komiteprocedure iht. artikel 8 i Rådets forordning 315/93. Endvidere knytter der sig visse betingelser til undtagelsen i form af kostvejledning til befolkningen.   Reduktionsstrategi Målsætningen  er,  at  emissionen  af  dioxin  og  forureningen  med  dioxinlignende PCB’er skal reduceres ved kilden. For at kunne opspore kilderne til forureningen af fødevarer blev der derfor, udover de allerede vedtagne grænseværdier, i 2002 vedta- get en henstilling, der opstillede såkaldte indgrebsværdier. Indgrebsværdier fastsættes på et niveau svarende til ca. 75% af maksimalgrænseværdierne. Ifølge henstillingen skal myndigheder og erhvervsliv igangsætte en opsporing af kilderne til forurening med dioxin og dioxinlignende PCB’er, når nationale overvågnings- eller kontrolun- dersøgelser påviser et indhold, der overskrider indgrebsværdierne fastsat for dioxin. Myndighederne skal også analysere disse prøver for dioxinlignende PCB’er. På den- ne måde forventes det, at der kan udpeges specielt belastede fødevarer fra specielt belastede områder. Henstillingen lægger op til, at medlemslandene ved udpegning af sådanne ”hotspots” skal følge op med henblik på at fjerne eller begrænse dioxin-
6 indholdet  i  de  pågældende  fødevarer  gennem  en  indsats  ved  forureningskilden. Endvidere skal indgrebsværdierne tilvejebringe et bedre datagrundlag til revurdering af maksimalgrænseværdierne. På  baggrund  af  det  nye  grænseværdiforslag  har  Kommissionen  derfor  udarbejdet SANCO/00314/2005  om  indgrebsværdier  i  fødevarer.  I  dette  forslag  bibeholdes indgrebsværdier for dioxin, mens der sættes nye indgrebsværdier for dioxinlignende PCB’er.   Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget og henstillingen. Gældende dansk ret Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og skal derfor ikke implemente- res. Forordningen vil supplere den i forvejen eksisterende regulering ved Kommis- sionens forordning nr. 466/2001 af 8. marts 2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler, som ændret ved Rådets forord- ning   mr.   2375/2001   af   29.   november   2001   og   Kommissionens   forordning 684/2004 af 13. april 2004. Disse grænseværdier er gengivet i Bekendtgørelse nr. 89 af 3. februar 2005 om visse forureninger.   Konsekvenser Vedtagelse af forslaget skønnes samlet at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet, da de foreslåede  grænseværdier  vil  bibeholde  det  nuværende  beskyttelsesniveau,  hvad angår dioxin, men samtidig vil forøge beskyttelsesniveauet ved at fastlægge grænse- værdier for dioxinlignende PCB’er.   En vedtagelse kan få samfundsøkonomiske konsekvenser, idet forslaget kan forven- tes  at  indebære  begrænsninger  i  omsætningen  af  henholdsvis  visse  fiskearter  fra Østersøen og visse typer af æg. Der foreligger ikke beregninger for konsekvenserne af et fortsat omsætningsforbud for visse fiskearter fra Østersøen. I en samlet opgørelse af konsekvenser skal der dels tages højde for konsekvenserne for de bornholmske laksefiskere samt for de berørte  forarbejdningsvirksomheder.  I  den  forbindelse  oplyses,  at  landingen  af dansk fisk fra Østersøen udgør 2-3% af den samlede danske landing af fisk, at an- tallet af bornholmske laksekuttere er ca. 10, samt at de berørte forarbejdningsvirk- somhederne ikke alene baserer deres produktion på Østersølaks og derfor importe- rer laks med henblik på forarbejdning og videre salg. Dels skal der i en samlet vur- dering medtages konsekvenser for den øvrige danske fiskeindustri, der i både hjem- lig omsætning og eksport langt overstiger den bornholmske. En eventuel opdeling af  sikkerhedsniveauet  for  Østersøen  og  øvrige  farvande  vil  kunne  medføre  en uklarhed om fødevaresikkerheden ved danske fisk.      Fødevarer på markedet kan i almindelighed overholde de foreslåede grænseværdier. Laks fra Østersøen med en vægt under 4,4 kg urenset vægt overholder den gælden- de grænseværdi  for dioxin, men forventes at overskride de nu foreslåede grænse- værdier for total TEQ. Laks over 4,4 kg frisk vægt vil stadig ikke kunne forventes at overholde  hverken  dioxingrænseværdien  eller  total  TEQ.  Det  kan  således  blive nødvendigt at justere det gældende fiskeri- og omsætningsforbud for laks fra Øster-
7 søen, som forbyder markedsføring af laks over 4,4 kg. Det oplyses i denne forbin- delse,  at  der  er  gennemført  forsøg  med  forarbejdning  af  laks,  som  indebærer  en opskæring med henblik på at fjerne de mest dioxinbelastede dele af laksen, hvoref- ter de ”trimmede” dele af laksen kan overholde de foreslåede grænseværdier. Den videnskabelige bearbejdning er ikke tilendebragt, men de foreløbige resultater indi- kerer, at de største laks ikke kan bruges, men at ca. 70 % af den aktuelle laksefangst vil kunne bearbejdes og overholde grænseværdien. Industrien har tilkendegivet, at en sådan trimning kan gennemføres i praksis. Det igangsatte fiske- og omsætningsforbud for sild fra den østlige Østersø forven- tes  stadig  at  være  relevant,  hvorimod  sild  fra  den  vestlige  Østersø  må  forventes fortsat at kunne holde både grænseværdierne for dioxin og total TEQ. Fangst og forarbejdning af sild på Bornholm vil således kunne fortsætte.   Det  kan  ikke  udelukkes,  at  ål  og  æg  fra  fritgående  besætninger  og  økologiske  æg også kan vise indhold over de kommende grænseværdier, hvilket også kan betyde begrænsninger i omsætningen.   Miljøministeriets, Fødevareministeriets og Ministeriet for Familie- og Forbrugeran- liggenders  forpligtelse  til  opfølgning  i  henhold  til  indgrebsværdier  vil  kunne  øges som  følge  af  de  nye  indgrebsværdier.  På  det  foreliggende  grundlag  forventes,  at opfølgningen vil kunne afholdes indenfor de nuværende økonomiske rammer. Ind- grebsværdier  har  samtidig  erhvervsmæssige  konsekvenser,  da  det  henstilles,  at  er- hvervslivet er med til at opspore kilderne til den forhøjede forurening, der detekte- res.   Høring Forslaget har ad flere gange været sendt i høring i en række organisationer og of- fentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelo- vens  §  69  (Det  Rådgivende  Fødevareudvalg)  og  i  henhold  til  artikel  9  i  Europa- Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generel- le  principper  og  krav  i  fødevarelovgivningen,  om  oprettelse  af  Den  Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fø- devareforordningen).   Der er indkommet følgende bemærkninger (samlede bemærkninger fra alle hørin- ger):     Biodynamisk Forbrugersammenslutning finder, at så yderst giftige stoffer som dio- xin og dioxinlignende PCB’er ikke blot bør reduceres, men slet ikke bør eksistere i vores fødekæde.   Landbrugsraadet  opfordrer  til  nærmere  at  definere  hvad  fastsættelse  af  indgrebs- værdier for indholdet af dioxin og dioxinlignende PCB’er indebærer, da det er vig- tigt for fødevareproducenten at vide, hvilke konsekvenser en given overskridelse af indgrebsværdien  indebærer.  Der  opfordres  i  den  forbindelse  til  en  harmoniseret tilgang til problemstillingen, ligesom der skal være proportionalitet i forholdet mel- lem evt. overtrædelse af indgrebsværdi og konsekvensen deraf.  
8 Bornholms og Christiansøs Fiskeriforening anfører, at Danmark bør være omfattet af samme regelsæt som de øvrige Østersølande.   Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening anfører, at der bør være fælles regler for alle Østersølande, og at Danmark om nødvendigt bør omfattes af undtagelsen med tilhørende forpligtigelser i form af bl.a. kostråd.   Forbrugerrådet  støtter  grænseværdiforslaget,  idet  de  dioxinlignende  PCB’er  er kommet  med.  De  kan  dog  ikke  støtte  de  foreslåede  og  ønskede  undtagelser  for visse  baltiske  lande.  Det  skaber  ulige  handelsbetingelser  i  EU,  og  det  frygtes  at Danmark vil presses til at få indført en lignede undtagelse. Dette vil ikke beskytte forbrugerne.   Forhandlingssituationen Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater. Det er vurderingen, at der kan samles kvalificeret flertal for forslaget. Foreløbig dansk holdning Regeringen kan principielt tilslutte sig forslaget, idet det samlet set vil indebære en forbedring  af  beskyttelsesniveauet  i  forhold  til  i  dag.  Det  bør  tilkendegives,  at Danmark lægger vægt på, at fællesskabet i de kommende år effektivt tilstræber en reduktion af dioxin og dioxinlignende PCB’er og gennemfører reduktioner i de fast- lagte grænseværdier. Endvidere bør det sikres, at forarbejdede produkter kan mar- kedsføres, såfremt de overholder de foreslåede grænseværdier. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.