edlemmerne af Folketingets Europaudvalg deres stedfortrædere ag Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK   26. april  2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til kommissionsbeslutning om ændring af bilaget til Rådets og Parlamentets direktiv 2000/53/EC om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i motordrevne køretøjer. Forslaget skal til afstemning i den tekniske komité på et møde den 28. april 2005, hvor for- slaget behandles efter forskriftsproceduren. Forslagets tidsmæssige udsættelser af forbuddet mod visse anvendelser vil medføre en svækkelse af beskyttelsesniveauet.
2 Miljøstyrelsen 25. april 2005 Jord & affald J.nr. D 302-0006 Miljøministeriet pgr/MST, sca/MIM   Ledelsessekretariatet, EU-K NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til Kommissionsbeslutning om ændring af bilaget til Rådets og Parlamentets direktiv 2000/53/EC om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i motordrevne køretøjer Doc. ..   Ifølge direktiv 2000/53/EC om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i motordrevne køretøjer skal medlemsstaterne sikre, at materialer og komponenter i køretøjer, der markedsføres efter d. 1. juli 2003, ikke indeholder bly, kviksølv, cadmium eller hexavalent chrom, bortset fra de tilfælde, der er omhandlet i direktivets bilag II, og på de deri anførte betingelser.  Det fremgår des- uden af direktivet, at Kommissionen skal ændre direktivets bilag II under hensyn til den tekniske og videnskabelige udvikling.   Kommissionen sendte den 14. april 2005 ovennævnte forslag til medlemstaterne.  Forslaget skal til afstemning i den tekniske komité på et møde d. 28. april 2005, hvor forslaget behandles efter for- skriftsproceduren.   Forslaget har til formål, at tilpasse direktivets bilag II med undtagelserne fra forbuddet mod anvendelse af tungmetallerne i nye motordrevne køretøjer i takt med at den tekniske udvik- ling gør dette muligt. For de fleste af de foreslåede undtagelser er der tale om tilpasninger, som kun har marginal  betydning eller ingen betydning for miljø og sundhed i Danmark. Det gælder alle de af Kommissionen fremsatte ændringsforslag på nær forlængelse af und- tagelsen vedrørende anvendelse af Ni-Cd batterier.   Regeringen agter at stemme imod forslaget idet det indebærer en treårig forlængelse af undtagelsen for cadmium i batterier til elektrisk drevne køretøjer.  
3 Miljøstyrelsen 25. april 2005 Jord & affald J.nr. D 302-0006 Miljøministeriet pgr/MST, sca/MIM   Ledelsessekretariatet, EU-K GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til Kommissionsbeslutning om ændring af bilaget til Rådets og Parlamentets direktiv 2000/53/EC om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i motordrevne køretøjer Doc. ..   1.   Status Direktivets artikel 4.2. litra a indeholder følgende bestemmelse: ”Medlemsstaterne sikrer, at materialer og komponenter i køretøjer, der markedsføres efter d. 1. juli 2003, ikke indeholder bly, kviksølv, cadmium eller hexavalent chrom, bortset fra de tilfælde, der er omhandlet i direktivets bilag II, og på de deri anførte betingelser”.    Ifølge  direktivet  skal  Kommissionen  ændre  direktivets  bilag  II  under  hensyn  til  den  tekniske  og videnskabelige udvikling. Til løsning af denne opgave bistås Kommissionen af den tekniske tilpas- ningskomité,  Den  tekniske  tilpasningskomité  er  nedsat  i  henhold  til  artikel  18  i  Rådets  direktiv 75/442/EF, og følger forskriftsproceduren beskrevet i artikel 5 i afgørelse 1999/468/EF. Vedta- gelse forudsætter kvalificeret flertal i komitéen. Som  led  i  proceduren  i  artikel  4,  stk.  2,  litra  b),  evaluerer  Kommissionen  de  nuværende  21 anvendelser som er undtaget fra forbuddet, med henblik på at ændre direktivets bilag II. Kommissionen  sendte  den  14.  april  2005  ovennævnte  forslag  til  medlemstaterne.  Forslaget  har hjemmel i artikel  4 (2)(a) i Rådets og Parlamentets direktiv 2000/53/EC af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer. ELV- direktivet har hjemmel i traktatens artikel 175. Kommissionen har meddelt, at forslaget skal til afstemning i den tekniske komité på mødet d. 28. april 2005. 2.   Formål og indhold Forslaget har til formål, at tilpasse direktivets bilag II med undtagelserne fra forbuddet mod anvendelse af tungmetallerne i nye motordrevne køretøjer, i takt med at den tekniske ud- vikling gør dette muligt. Kommissionens forslag omfatter følgende ændringer af bilag II over  undtagelser fra for- buddet.
4 1.   Bly i aluminium til spåntagende bearbejdning med et blyindhold på op til 2 vægtprocent med ophørsdato 1.7. 2005 ændres til: ”Aluminium til spåntagende bearbejdning med et blyindhold på op til 1,5 vægtprocent”, med ophørsdato 1.7. 2008. 2.   Bly i aluminium til spåntagende bearbejdning med et blyindhold på op til 1 vægtprocent med ophørsdato d. 1.7. 2008, ændres til: ”Aluminium til spåntagende bearbejdning med et blyindhold på op til 0,4 vægtprocent”, uden ophørsdato. 3.   Bly/bronze i lejebøsninger og lejepander uden ophørsdato. Der tilføjes ophørsdato 1.7. 2008. 4.   Blyholdige afbalanceringsklodser til køretøjer, der er typegodkendt inden 1.7.2003, og afbalanceringsklodser   til   vedligeholdelse   af   sådanne   køretøjer      med   ophørsdato 1.7.2005. Ophørsdatoen ændres til 1.7. 2006. 5.   Bly i vulkaniseringsmidler og stabilisatorer til elastomerer, der benyttes til væsker og i drivaggregatet med ophørsdato 1.7. 2005. Ophørsdatoen ændres til 1.7. 2006. 6.   Bly i kobber, der indgår i friktionsmaterialer i bremsebelægninger med et blyindhold på maksimalt  0,4  vægtprocent  med  ophørsdato  1.1.  2007.  Ophørssdato  ændres  til  1.7. 2007. 7.   Bly  i  ventilsæder  til  motortyper,  der  er  udviklet  inden  1.7.2003,  med  ophørsdato  1.7. 2006. Ophørsdato ændres til 1.7.2007. 8.   Bly i pyrotekniske detonatorer med ophørsdato 1.7.2007 ændres ”pyrotekniske detona- torer i køretøjer typegodkendt før 1.7.2006 og udskiftning af dele i disse køretøjer”. 9.   Cadmium  i  batterier  til  elektriske  køretøjer  med  ophørsdato  31.12.2005.  Ophørsdato ændres til 31.12. 2008. Kommissionen foreslår derudover at nedenstående tre undtagelser tilføjes i bilaget. 1.   Hexavalent  krom  som  korrosionsbeskyttende  belægninger  af  bolte  og  møtrikker  til chassissamlinger. 2.   Bly i klæbemidler i elastomerer til drivaggregater med maks. 0,5 % blyindhold. 3.   Cadmium i optiske komponenter anvendt i navigationsudstyr. 3.  Nærhedsprincippet Ikke relevant. 4.  Konsekvenser for Danmark Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:   Direktivets  bestemmelser  om  forbud  mod  anvendelse  af  tungmetaller  er  gennemført  i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 570 af 23. juni 2003. Bekendtgørelsen forbyder med virkning fra 1. juli 2003 import og salg af person- og varebi- ler, som indeholder bly, kviksølv, cadmium og hexavalent chrom, med de undtagelser der fremgår af direktivet og Kommissionens tidligere ændringer heraf.   Forslaget vil kunne gennemføres ved ændring af denne bekendtgørelse. Forslagets økonomiske konsekvenser:   
5 Forslaget har ingen væsentlige økonomiske konsekvenser for stat, amter eller kommuner. Det er Miljøstyrelsens vurdering, at forslaget ikke vil have væsentlige økonomiske konse- kvenser for erhvervslivet eller borgerne. Beskyttelsesniveau:    Forslagets  tidsmæssige  udsættelser  af  forbuddet  mod  visse  anvendelser  vil  medføre  en svækkelse af beskyttelsesniveauet.   5. Høring Rammenotatet har været i høring i EU-specialudvalget vedr. miljøspørgsmål i april 2005. Der er modtaget følgende høringssvar: Bilbranchen i Dansk Industri har ingen bemærkninger til rammenotatet. Danmarks  Naturfredningsforening  støtter  den  foreslåede  danske  holdning  samt  indstillingen  om  at stemme imod Kommissionens forslag. Fagligt Fælles Forbund støtter den foreslåede danske indstilling. 6. Dansk holdning Det er generelt dansk holdning, at anvendelsen af tungmetallerne skal udfases i takt med at substitutionsmulighederne tilvejebringes. Forbud mod bly Dansk holdning har igennem flere år været, at brug af bly skal begrænses i videst muligt omfang og forbydes til anvendelser, hvor der findes alternativer. Denne holdning er videre- ført  i  Regeringens  affaldsstrategi  for  2005-08.  Der  er  dog  ikke  i  den  nuværende  ”blybe- kendtgørelse” forbud mod anvendelse af metallisk bly som legeringsmetal. Forbud mod hexavalent chrom Det er som ovenfor anført at anvendelsen af tungmetaller generelt skal udfases. Der er dog ikke  i  Danmark  gennemført  generelle  regler  om  forbud  mod  anvendelse  af  hexavalant chrom. Forbud mod cadmium Dansk holdning har igennem flere år været, at brug af cadmium skal begrænses i videst muligt om- fang og forbydes til anvendelser, hvor der findes alternativer. Denne holdning er videreført i Rege- ringens affaldsstrategi for 2005-08. Cadmium er et giftigt tungmetal. Af sundhedsmæssige effekter kan nævnes, at det ophobes i krop- pen og kan give nyreskader samt knogleskørhed. Der er desuden foreslået en ny klassificering af cadmium,  hvorefter  den  vil  blive  klassificeret  som  kræftfremkaldende  (kategori  2),  samt  muligt reproduktionsskadende  og  mutagent.  Set  i  forhold  til  miljøet  er  cadmium  miljøfarligt  og  meget giftigt i vandmiljøet. Cadmium optages desuden i planter og afgrøder. Der er i ELV-direktivet hjemmel til at undtage materialer eller komponenter, såfremt der ikke  er  tekniske  alternativer  eller  substitutionsmuligheder,  eller  hvis  den  negative  miljø-,
6 sundheds- og/eller forbrugerbeskyttelsesmæssige belastning, som følge af substitutionen er større end de mulige miljø, sundheds- og/eller forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele her- ved. Vurdering af konsekvenser   For de fleste af de foreslåede undtagelser er der tale om tilpasninger, som kun har marginal betydning  eller  ingen  betydning  for  miljø  og  sundhed  i  Danmark.  Det  gælder  alle  de  af Kommissionen  fremsatte  ændringsforslag  på  nær  forlængelse  af  undtagelse  nr.  9  om  an- vendelse af Ni-Cd batterier.   For så vidt angår Ni-Cd batterier så er blyakkumulatorer og nikkel-metalhydridbatterier (NiMH) allerede i brug som alternativer til NiCd-batterier i køretøjer, der helt eller delvis  drives elektrisk. NiMH-batterier  skal  som  følge  af  deres  sammensætning  ikke  klassificeres  som  farligt  affald  i henhold  til  EU-lovgivningen,  og  derfor  er  brug  af  sådanne  batterier  i  overensstemmelse  med miljøpolitikkens   grundlæggende   principper   om   forebyggende   indsats   og   indgreb   over   for miljøskader  ved  kilden  (artikel  174,  stk.  2,  i  EF-traktaten).  At  batterierne ikke  indeholder  farlige stoffer betyder tillige færre problemer ved indsamling og genvinding.   Kommissionen skulle i henhold til den tidligere beslutning om at forbyde anvendelsen af Ni-Cd batterier  med  virkning  fra  den  31.12.2005  analysere,  hvorledes  cadmium  i  batterier  til  elektriske køretøjer  gradvis  kan  erstattes,  på  baggrund  af  behovet  for  fortsat  at  have  elektriske  køretøjer tilgængelige. Denne analyse skulle være afsluttet inden den 31. december 2004.  Kommissionen har ikke  fremlagt  analyseresultater,  der  berettiger  til,  at  forlænge    udfasningsperioden  for  NiCd- batterier til elektriske køretøjer. På dette grundlag kan Danmark acceptere de foreslåede tilpasninger der vedrører anvendelse af bly og  hexavalent  chrom,  især  under  hensyn  til  at  disse  anvendelser  har  en  beskeden  betydning  for miljø og sundhed. Med hensyn til cadmium i batterier til elektriske køretøjer har Danmark allerede ved forhandlin- gerne i 2002 om den nuværende liste arbejdet for, at gennemførelsestidspunktet for forbuddet mod anvendelse  af  nikkel-cadmium  batterier  i  nye  elektriske  biler  fastsættes  til  endegyldigt  at  træde  i kraft d. 31. december 2005. Forslaget  om  forbud  mod  anvendelsen  af  tungmetaller  i  biler  indgik  i  beslutningsgrundlaget  for vedtagelsen af direktivet, hvor det indstilledes at ”Danmark lægger vægt på, at der i direktivet fast- sættes bestemmelser om afvikling af brugen af bly, kviksølv, cadmium og hexavalent chrom, der bringes på markedet. Da  der  allerede  i  2002  forelå  dokumentation  for,  at  der  var  udviklet  og  ibrugtaget   miljøvenlige  batterier  til  anvendelse  i  elektriske  køretøjer  er  forslaget  om  at  forlænge  for undtagelsen  for  cadmium  i  batterier  til  elektrisk  drevne  køretøjer  indtil  den  31.12  2008,   ikke acceptabelt fra et dansk synspunkt. Danmark vil derfor modsætte sig Kommissionens forslag  og  arbejde  for  at  etablere  et  blokerende  mindretal  mod  forslaget  i  komitéen.  Et blokerende mindretal vil bevirke at sagen må drøftes politisk i Rådet, hvor Danmark så igen kan søge tilslutning til en afvisning af Kommissionens forslag.   7. Generelle forventninger til de andre medlemslandes holdninger
7 Det vurderes, at flere medlemslande vil stemme imod forslaget som følge af den treårige forlængelse af undtagelsen for Ni-Cd batterier.
8 Bilag med oversigt over ændringsforslaget Materialer og komponenter   Nuværende undtagelses omfang og udløbsdato   Ændringsforslag Bly som legeringsbestanddel   1.  Stål  til  spåntagende  bearbejdning  og galvaniseret  stål  med  et  blyindhold  på til 0,35 vægtprocent   Uændret 2.  a)  Aluminium  til  spåntagende  bear- bejdning  med  et  blyindhold  på  op  til  2 vægtprocent 1.7.2005   maksimalt   indhold reduceres  til  1,5  % med  udløbsdato  1. 7. 2008 2.  b)  Aluminium  til  spåntagende  bear- bejdning  med  et  blyindhold  på  op  til  1 vægtprocent 1.7.2008   maksimalt   indhold reduceres  til  0,4  % uden  udløbsdato 3.  Kobberlegeringer  med  et  blyindhold på  op  til  4  vægtprocent   Uændret 4.  Bly/bronze  i  lejebøsninger  og  leje- pander   Udløbsdato   1.   7. 2008 Bly   og   blyforbindelser   i   komponenter 5. Batterier   Uændret 6. Svingningsdæmpere   Uændret 7. Afbalanceringsklodser   Køretøjer,  der  er  typegodkendt inden   1.7.2003,   og   afbalance- ringsklodser  til  vedligeholdelse af sådanne køretøjer: 1.7.2005. Udløbsdato    ænd- res fra d. 1.7. 2005 til 1.7. 2006   8. Vulkaniseringsmidler og stabilisatorer til elastomerer, der benyttes til væsker og i drivaggregatet   1.7.2005   Udløbsdato  ændres fra  d.  1.7.  2005  til 1.7. 2006 8.  a  Bly  i  klæbemidler  til  elastomerer  i drivaggregater 9. Stabilisator i beskyttelsesmaling   1.7.2005   uændret 10. Kulbørster i elmotorer   Køretøjer,  der  er  typegodkendt inden 1.7.2003, og kulbørster til elmotorer  til  vedligeholdelse  af sådanne køretøjer: 1.1.2005   uændret 11.   Loddemetal   i   elektroniske   kreds- løbskort og andre bestanddele   Uændret 12.  a.Kobber  i  bremsebelægninger  med et  blyindhold  på  over  0,5  vægtprocent   Køretøjer,  der  er  typegodkendt inden  1.7.2003,  og  vedligehol- delse    af    sådanne    køretøjer: 1.7.2004   Ophæves 12.   b.   Kobber   i   friktionsmaterialer   i bremsebelægninger  med  et  blyindhold på maksimalt 0,4 vægtprocent.   1.1.2007   Udløbsdato  ændres fra  d.  1.1.  2007  til 1.7. 2007 13. Ventilsæder   Motortyper,    der    er    udviklet inden 1.7.2003: 1.7.2006   Udløbsdato  ændres fra  d.  1.7.  2006  til
9 1.7. 2007 14.  Elektriske  komponenter,  der  inde- holder  bly  bundet  i  en  glas-  eller  kera- mikmatrix,  dog  ikke  glas  i  lamper  og glasur  på  tændrør   15. Glas i lamper og glasur på tændrør     1.1.2005   uændret 16. Pyrotekniske detonatorer   1.7.2007   køretøjer   typegod- kendt  før  1.7.2006 og   udskiftning   af dele i disse køretø- jer Hexavalent chrom 17. a Korrosionshindrende belægninger   1.7.2007   Uændret 17.  b  Korrosionshindrende  belægninger til bolte og møtrikker i chassissamling Udløbsdato: 1.7. 2008 18. Absorptionskøleskabe i campingbiler Uændret Kviksølv   19.   Udladningslamper   og   instrument- brætdisplays   Uændret Cadmium 20. Tykfilmpasta   1.7.2006   Uændret 21. Batterier til elektriske køretøjer   31.12.2005   Efter   31.12.2005   er   det   kun tilladt   at   markedsføre   NiCd batterier   som   reservedele   til køretøjer,   der   er   markedsført inden   denne   dato.    Udløbsdato  ændres til 31. 12. 2008.