Folketingets Erhvervsudvalg Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om endelig vedtagelse af forslag til Europa-Parlamentets og Rådets  direktiv om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked og om ændring af dire k- tiverne 84/450/EØF, 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF samt af forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig handelspraksis), KOM (2003) 356. Med venlig hilsen Charlotte Ahrendt Steen
2. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 12. april 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked og om ændring af direktiverne 84/450/EØF, 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF samt af forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig handelspraksis) KOM (2003) 356 - Endelig vedtagelse Baggrund På rådsmøde  t (konkurrenceevne) den 18. maj 2004 blev der opnået politisk eni g- hed  om  direktivforslaget  på  baggrund  af  et  kvalificeret  fle rtal,  og  på  baggrund heraf er der vedtaget en fælles holdning den 15. november 2004. Forslaget har siden været til 2. læsning i Europa-Parlamentet, og Parlamentet har den  24.  februar  2005  vedtaget  en  række  ændringsforslag,  som  indgår  i  en  ko m- promisaftale med Rådet. Kommissionen  har  den  18.  marts  2005  accepteret  Parlamentets  ændringsforslag og ændret direktivforslaget tilsvarende. Forslaget forventes endeligt vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde. Det endelige resultat På  rådsmødet  (konkurrenceevne)  den  17.  -18.  maj  2004  erklærede  Danmark  og Sverige at stemme imod forslaget, og de to delegationer afgav en fælles erklæring om baggrunden herfor. Direktivet  er  et  totalharmoniseringsdirektiv  og  anerkender  alene  de  regler  om urimelig handelspraksis, som følger direkte af den øvrige EU-regulering. De fleste forbrugerbeskyttelsesdirektiver  er  imidlertid  minimumsdirektiver,  og  Danmark har på flere punkter fastsat strengere regler, end hvad der følger af d irektiverne. Danmark fandt derfor, at direktivet på sigt ikke vil give mulighed for at håndhæve strengere nationale forbrugerbeskyttende regler, som er fastsat på baggrund af a n- dre minimumsdirektiver. Fra  dansk  side  fandt  man  dette  uacceptabelt.  En  eventuel  ændring  af  niveauet  i disse direktiver bør ske ved en revision af de pågældende direktiver og ikke i fo r- bindelse med dette forslag.
3. Ingen  af  parlamentets  ændringsforslag,  som  Kommissionen  har  indarbejdet  i  det reviderede forslag, ændrer ved harmoniseringsgraden. Et kvalificeret flertal af  medlemslandene forventes at stemme for forslagets ved- tagelse på det kommende rådsmøde. Sverige forventes at stemme imod. Regeringen kan fortsat ikke støtte forslaget, idet det påvirker beskyttelsesn iveauet i eksisterende forbrugerbeskyttelsesdirektiver, og vil i den forbindelse henvise til den tidligere afgivne stemmeerklæring. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har været  forelagt Folketingets  Europaudvalg til orientering den 7. no- vember 2003. Grundnotat, høringsnotat og notat er fremsendt henholdsvis den 21. juli 2003, den 29. september 2003 og den 30. oktober 2003. Forslaget  har  endvidere  været  forelagt  Folketingets  Europaudvalg  den  14.  maj 2004  til  forhandlingsoplæg  forud  for  rådsmødet  (konkurrenceevne)  17. -18.  maj 2004, jf. aktuelt notat af 6. maj 2004.