Virksomhedspanelets anbefalinger 18. november 2004 JIL/ANB Sag 2004-0000692 ERHVERVS--- OG SELSKABSSTYRELSEN SELSKABSSTYRELSEN Kampmannsgade 1 1780 København V Tlf. 33 30 77 00 Fax 33 30 77 99 CVR-nr    10 15 08 17 [email protected] www.eogs.dk ØKONOMI--- OG ERHVERVSMINISTERIET Konklusioner  og  anbefalinger  på  baggrund  af  et  virksomhedspanels  vu r- dering af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed m.fl. love (solvensbehov) Et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler har i november må ned  2004  vurderet  de  administrative  konsekvenser  forbundet  med  dele  af forslag  til  lov  om  ændring  af  lov  finansiel  virksomhed  m.fl.  love  (området vedr. opgørelse af solvensbehov). Formål og indhold Lovforslaget har bl.a. som formål at sikre, at  finansielle selskaber individuelt tager stilling til, om de har tilstrækkelig kapital. Lovforslaget omfatter danske penge-  og  realkreditinstitutter  samt  fondsmæglerselskaber  (herefter  ’de  om- fattede selskaber’). Efter gældende regler skal de finansielle selskaber opfylde et såkal dt solvens- krav fastsat af Finanstilsynet. Med det nye lovforslag skal selskaberne imid- lertid   også   selvstændigt   opgøre   deres    solvensbehov.   Solvensbehovet   skal opgøres individuelt på baggrund af  selskabernes risikoprofil. Lovforslaget  omfatter  217  finansielle  selskaber,  og  der  er  i  undersøgelsen gennemført interviews med i alt 96. Interviewene dækker såvel pengeinstitu t- ter som fondsmæglerselskaber. Det var ikke muligt, at rekruttere repræsentan- ter fra realkreditinstitutterne. Lovforslagets konsekvenser Lovforslaget vurderes generelt at  medføre store administrative byrder for de omfattede virksomheder. Der ventes både   administrative byrder for virksomhederne i omstillingsfasen og  på   løbende  basis.  Omstillingsbyrderne  består  hovedsageligt  i  analyse  og fortolkning af de nye regler samt ændringer i arbejdsgange m.m.  De løbende byrder  består  bl.a.  i  indsamling  af  data  og  foretagelse  af  beregninger  mv. Desuden  forventer  virksomhederne  udgifter  til  ekstern  assistance  i  form  af rå dgivning o.l.
2/3 Anbefalinger på bag grund af undersøgelsen Ca. en tredjedel af de adspurgte virksomheder efterlyser yderligere informati- oner om, hvordan solvensbehovet opgøres. Virksomhederne anbefaler derfor, at bemærkningerne til lovforslaget suppleres med flere konkrete eksempler på anvendelse  og  fortolkning  af  lovens  bestemmelser.  Eksemplerne  kan  med fordel tage udgangspunkt i de forskellige, omfattede virksomhedstyper. Som et supplement eller alternativ til uddybninger i bemærkningerne kan det overvejes at udarbejde en vejledning til opgørelse af solvensbehovet. Vejled- ningen  kan  eventuelt  vedlægges  bemærkningerne  og  offentliggøres  på  F i- nanstilsynets hjemmeside. Uanset  hvilken  af  de  ovenstående  løsninger  der  anvendes,  anbefales  det,   at der tilstræbes en mere præcis beskrivelse af hvilke dele af solvensopgørelsen, som mindre og mellemstore virksomheder fritages for. Herunder kan det sam- tidig  tilstræbes  at  præcisere,  hvad  der  forstås  ved  ”ukomplicerede  forretni n- ger”. Undersøgelsens væsentligste resultater Undersøgelsen viser, at størstedelen  af de  finansielle selskaber forventer ad- ministrative byrder som følge af lovforslaget. Ingen af selskaberne forventer administrative lettelser som følge af forslaget. 73  virksomheder  (90  pct.  af  de  berørte)  angiver,  at  de  forventer  at skulle bruge gennemsnitligt 32 timer i omstillingsfasen på at opgøre deres  solvensbehov.  På  samfundsniveau  svarer  det  til,  at   165  finan- sielle selskaber vil få omstillingsbyder på mellem   4.300 og 6.300 ti- mer. 52  virksomheder  (64  pct.  af  de  berørte)  forventer  desuden  at  få   lø- bende  administrative  byrder  på  gennemsnitligt  38  timer.   Det  svarer til,  at  118  virksomheder  på  samfundsplan  vil  opleve  løbende  byder mellem 3.600 og 5.400 timer. 33 virksomheder (41 pct.  af de berørte) forventer, at forslaget vil be- tyde engangsudgifter til ekstern assistance (advokater, rådgivere mv.) på  gennemsnitligt   31.000  kr.  årligt.  På  samfundsniveau  svarer  dette til årlige udgifter på mellem   1,7 og 2,9 mio.kr. fordelt på 75 virkso m- heder. 29 virksomheder (36 pct.  af de berørte) angiver endvidere, at de for- venter   løbende   udgifter   til   ekstern   assistance   på   gennemsnitligt 37.000  kr.  årligt.  D et  svarer  til  løbende  byrder  på  samfundsniveau  i størrelsesordnen 1,7 til 3,2 mio.kr. fordelt på 66 virksomheder. 28 virksomheder (35 pct. af de berørte) forventer, at forslaget medfø- rer udgifter i omstillingsfasen til uddannelse af administrative medar- bejdere.   På   samfundsniveau   svarer   dette   til   udgifter   på   mellem 420.000 og 670.000 kr. fordelt på 63 virksomheder.
3/3 23  virksomheder (26 pct.  af de berørte) angiver, bemærkningerne til lovforslaget  er  utilstrækkelige  som  vejledning  til  opgørelse  af  sol- vensbehovet. På samfundsniveau svarer dette til, at 48 virksomheder ikke mener, at bemærkningerne er tilstrækkeligt vejledende til at op- gøre  solvensbehovet.  26  virksomheder  (30  pct.  af  de  berørte)  finder bemærkningerne tilstrækkelige. Metodiske overvejelser På  baggrund  af  de  gennemførte  interviews  har  konsulentfirmaet  vurderet,  at validiteten af undersøgelsen er god. Deltagerne har generelt forstået de still e- de spørgsmål , og har således været i stand til at begrunde deres svar. Det skal dog bemærkes, at virksomhederne i visse tilfælde har haft svært ved at overskue konsekvenserne af lovændringerne, før de oplever dem i praksis. Virksomhederne efterspørger i stor grad uddybende bemærkninger og forkla- ring af reglerne. Samlet set giver undersøgelsen imidlertid en god indikation af, hvilke admi- nistrative konsekvenser lovforslaget får for  virksomhederne.