Lovforslag nr. L xx Folketinget 2004 - 05 Fremsat den 23. februar 2005 af økonomi - og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen) Forslag til Lov om ændring af lov om midlertidig, kontraktbetinget drifts- støtte til bygning af visse skibstyper (Forlængelse af loven) § 1 I lov nr. 305 af 30. april 2003 om midlertidig, kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af visse skibstyper foretages følgende ændring: 1.    I § 2, stk. 1, ændres »31. marts 2004« til »31. marts 2005«. § 2 Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
2 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Den gældende lov Lov nr. 305 af 30. april 2003 om midlertidig støtte til bygning af visse skibstyper gav grundlaget for admi- nistrationen  af  mulighederne  i  EF-forordning  nr.  1177/2002  af  27.  juni  2002  om  en  midlertidig  defensiv ordning  for  skibsbygningsindustrien.  Loven  gav  mulighed  for  at  yde  midlertidig  støtte  til  nybygningskon- trakter, der er indgået i perioden fra 1. j anuar 2003 til og med den 31. marts 2004. 2. Baggrunden for ændringsforslaget EU’s ministerråd vedtog med forordning (EF)  nr. 502/2004 af 11. marts 2004 om ændring af forordning (EF) nr. 1177/2002 om en midlertidig defensiv ordning for skibsbygningsindustrien at forlænge muligheden for at yde en midlertidig defensiv støtte til skibsbygningsindustrien. Beslutningen er begrundet i Kommissi- onens  tosporede  strategi  over for  Sydkoreas unfair  handelspraksis, hvor EU dels har indledt en klagesag i WTO mod Sydkorea og dels har indført en midlertidig defensiv støtteordning. Kommissionen har fundet det nødvendigt at forlænge den midlertidige ordning, fordi WTO-sagen først forventes endeligt afsluttet i foråret 2005. Den tidligere forordning udløb den 31. marts 2004. Den nye forordning indebærer, at den midlertidige de- fensive ordning kan forlænges med endnu et år, det vil sige til den  31. marts 2005; derudover  er  der ikke sket ændringer i den oprindelige forordning.   Da det nu efter vedtagelsen i EU af forlængelsen af den midlertidige støtte kan konstateres, at de EU-lande (især Tyskland), som Danmark konkurrerer med, har udnyttet muligheden for at forlænge den midlertidige driftsstøtte, finder regeringen, at den af konkurrencehensyn bør forlænge muligheden for støtte til den dan- ske skibsbygningsindustri.   Der sker ingen ændringer i administrationen af ordningen. 3. Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner Lovforslaget indebærer en forventet statslig merudgift i  2005 på  460 mio. kr. Aktstykke om etablering af en tilsagnsramme vil blive forelagt Folketingets Finansudvalg. Finansieringen forventes at blive tilvejebragt ved aflejrede støttemidler  i Danmarks Skibskreditfond, som i forbindelse med  modernisering af Danmarks Skibskreditfond  betales  til  staten  i  henhold  til  aftale  herom  af  17.  januar  2005  mellem  økonomi-  og  er- hvervsministeren, Danmarks Skibskreditfond og Danmarks Nationalbank.  Tilsagn om støtte vil blive givet med  forbehold  for  tilvejebringelse  af  finansieringen  gennem  modernisering  af  Skibskreditfonden.  Værfts- branchen er bekendt hermed. 4. Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner Administrationen af kontraktbetinget driftsstøtte varetages af økonomi- og erhvervsministeren, Erhvervs- og  Byggestyrelsen. I  medfør  af  den gældende lov er der udstedt en bekendtgørelse nr. 995 af 8. december 2003 om administration af loven. Til administration til afvikling af tidligere ordninger var der afsat ca. 0,7 årsværk. Administrationen af den forlængede ordning forventes foretaget inden for den eksist erende ramme. Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for amter og kommuner.
3 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Med forlængelse af støtte til skibsbygningsindustrien er der tilstræbt en mere fair konkurrence på det gl o- bale marked inden for de berørte skibssegmenter. Det forventes, at støtten kan medvirke til at sikre bygning af et mindre antal skibe i Danmark. Administrationen  for  erhvervslivet  forudsættes  ikke  at  blive  berørt  i  forhold  til  den  gældende  ordning, hvor den administrative byrde for erhvervslivet er beskeden. I dag skal det værft, der søger om tilsagn om driftsstøtte, som minimum oplyse værftets navn, skibstypen, størrelse, byggenummer, reder og dennes hjem- land,  kontraktdato,  kontraktvaluta,  kontraktværdi  før støtte, afleveringsdato og eventuelle forbehold i kon- trakten. Endvidere skal værftet ledsage ansøgningen med oplysninger om konkurrence om det pågældende projekt  fra  et  koreansk  værft  enten  i  form  af  et  konkret  tilbud,  en  redererklæring  eller  mæglererklæring. Yderligere oplysninger, der skønnes fornødne til vurderingen af en ansøgning om støtte, kan kræves. Der forventes ingen økonomiske konsekvenser i forhold til den øvrige del af erhvervslivet. 6. Miljømæssige konsekvenser Ændringsforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser. 7. Administrative konsekvenser for borgerne Ændringsforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for borgerne. 8. Forholdet til EU-retten Ændringsforslaget skal anmeldes til Europa-Kommissionen efter reglerne for statsstøtte. Lovforslaget kan først sættes i kraft, når Kommissionens godkendelse for eligger. 9. Høring Ændringsforslaget har været sendt i høring hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CO -industri, Danmarks Rederiforening,  Dansk  Industri,  Danske  Maritime,  Danmarks  Nationalbank,  Danmarks  Skibskreditfond, Finansrådet,  Rederiforeningen  for  min dre  skibe,  Rederiforeningen  af  1895,  Skibs-  og  Bådebyggeriernes Arbejdsgiverforening, Finansministeriet, Udenrigsministeriet og Statsministeriet. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive Konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner Ingen Statslige udgifter på 460 mio. kr. i 2005, der kompenseres ved ind- tægter fra omdannelse af Skibs- kreditfonden til et aktieselskab Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner Ingen Administrationen af ordningen kan afholdes inden for Erhvervs- og Boligstyrelsens bestående bema n- ding. Økonomisk og administrative kon- sekvenser for erhvervslivet Forbedret konkurrenceevne på  det globale skibsbygningsmarked in- den for de berørte skibssegmenter Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen
4 Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Lovforslaget skal anmeldes til Europa-Kommissionen efter reglerne for statsstøtte, og forordningerne 1177/2002 og 1540/98 har jfr. artikel 240 i EF-traktaten umiddelbar gyldighed Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1. Forordning nr. 1177/2002 af 27. juni 2002 om midlertidig støtte til visse skibstyper udløb den 31.  marts 2004,  men  EU’s  ministerråd  besluttede   med  forordning  (EF)  nr.  502/2004  af  11.  marts  2004  at  forlænge forordningen i endnu et år in dtil den 31. marts 2005. Ændringsforslaget følger forordningens etårige forlængelse, hvorfo r loven foreslås forlænget frem til 31. marts 2005. Til § 2. Forlængelsen af loven skal  anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissionen efter reglerne om stats- støtte, før den kan sættes i kraft. Det foreslås, at økonomi - og erhvervsministeren, når Kommiss ionens god- kendelse foreligger, ved bekendtgørelse fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af loven.