EU-Nyhedsrapport 1. halvår 2005 Økonomi-  og  erhvervsministeren  repræsenterer  Danmark  i  Rådet  (Ko n- kurrenceevne), samt dagsordenspunkterne om søtransport i Rådet (Tran s- port, Telekommunikation og Energi).   Denne nyhedsrapport redegør for det luxembourgske formandskabs prio- riteter for EU i 1. halvår  2005. Nyhedsrapporten gennemgår de sager, som aktuelt drøftes i EU inden for områderne  konkurrenceevne  og  søtransport.  Rapporten  indeholder  des u- den en oversigt over de foreløbige dagsordener for rådsmøderne, som a f- holdes under det luxembourgske formandskab på de nævnte omr å der. Det bemærkes, at det luxembourgske formandskab i løbet af formandskabspe- rioden kan vælge at sætte nye sager på dagsordenen fo r rådsm øderne eller vælge at tage sager af dagsordenen. I  nyhedsrapporten  omtales  endvidere  en  række  sager,  som  hører  under Økonomi- og Erhvervsministeriet, men som behandles i andre rådsform a- tioner end de ovennævnte. Det drejer sig fx. om sagerne vedr. finansielle tjenester, hvor ministeriet har sagsansvaret, men hvor sagerne behandles i Rådet  af Økonomi- og Finansministre (ØKOFIN), hvor finansministeren repræsenterer Danmark. Økonomi-   og   erhvervsministeren   foretager   løbende   en   overordnet   og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem udvæl- gelse af en række særligt prioriterede sager. Disse sager er beskrevet ind- ledningsvist i Nyhedsrapporten. Det  luxembourgske  formandskabs  hovedprioriteter1  er  midtvejsevalue- ringen af Lissabon-strategien, tilpasning af vækst- og stabilitetspagten og de finansielle perspektiver for 2007-2013.   Inden  for  Økonomi-  og  Erhvervsministeriets  område   vil  formandskabet bl.a. fortsætte og styrke arbejdet med en integreret tilgang til konkurren- ceevne  og  vækst.  Formandskabet  vil  endvidere  videreføre  det  allerede igangsatte   arbejde   vedr.   bedre   regulering,   regelforenkling   og   konse- 1 Jf. formandskabets hjemmeside www.eu2005.lu 11. marts 2005 IS Eksp.nr. 168367 /lbc-dep
2/63 kvensvurderinger. Formandskabet vil desuden arbejde for at skabe frem- drift i forhandlingerne om forslaget til direktiv om tjenesteydelser. Inden for søtransportområ det vil formandskabet sætte fokus på  skibsforurening og sikring af havne. Efter  omtalen  af  de  enkelte  sager  er  der  anført,  hvor  man  kan  henvende sig, hvis man vil vide mere. Økonomi- og Erhvervsministeriets Internati- onale Sekretariat er desuden behjælpelig på tlf.: 33 92 33 50. Nyhedsrapporten  kan  også  findes  på  Økonomi  -  og  Erhvervsministeriets hjemmeside www.oem.dk.
3/63 Indholdsfortegnelse 1. Særligt prioriterede sager .................................................................................... 4 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik................................................................10 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning ................................................................. 14 4. Den finansielle sektor ........................................................................................ 23 5. Standardisering og teknisk harmonisering ....................................................... 29 6. Andre sager om Det indre marked..................................................................... 34 7. Industriel ejendomsret ....................................................................................... 46 8. Skibsfart    ................................ .............................................. 50 9. Statistiksager......................................................................................... ...55
4/63 1. Særligt prioriterede sager Økonomi-   og   erhvervsministeren   foretager   løbende   en   overordnet   og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem udvæl- gelse  af  en  række  særligt  prioriterede  sager.  Prioriteringen  af  sagerne  er med til at sikre, at der opnås optimal indflydelse hele vejen igennem EU - beslutningsprocessen.  Herved  sikres,  at  danske  interesser  og  politiske prioriteringer fremmes bedst muligt.   Dette  afsnit  redegør  for  de  særligt  prioriterede  EU-sager inden  for  Øk o- nomi-  og  Erhvervsministeriets  område.  Afsnittet  indeholder  en  kort  b e- skrivelse af de EU-sager og EU-forslag, som prioriteres højt i den kom- mende  tid,  og  de  sager  og  initiativer,  som  er  prioriteret  højt  i  et  mere langsigtet  perspektiv.  I  afsnittet  beskrives  en  enkelt  sag  -  forslag  til  ny EU-kemikalieregulering - som hører under Miljøministeriets sagsområde. Sagen  behandles  imidlertid  i  EU-regi  både  i  Rådet  (Konkurrenceevne), hvor økonomi- og erhvervsministeren er Danmarks repræsentant og i Rå- det (Miljø), hvor miljøministeren repræsenterer Danmark. Særligt prioriterede sager på kort sigt Forslag til forordning om EF-patenter KOM(2000) 412, jf. side 45 Kommissionen  fremsatte  i  august  2000  forslag  til  forordning  om  EF- patenter. Formålet med foror dningsforslaget er at indføre en ensartet be- skyttelse i EU af patenter. EF-patentet vil have enhedskarakter, dvs. at et meddelt EF-patent vil have virkning for hele EU. Ifølge  forslaget  skal  Den  Europæiske  Patentorganisation  (EPO)  admini- strere  forordningen  om  EF-patenter.  EPO  meddeler  allerede  europæiske patenter i henhold til Den Europæiske Patentkonvention (EPK) med virk- ning for medlemslandene af konventionen, herunder Danmark. Der er endnu ikke opnået nogen endelig fælles holdning til forordning s- forslaget. På rådsmødet (Indre marked, forbruger og turisme) den 31. maj 2001  blev  der  opnået  enighed  om  en  fælles  indstilling  til  rammerne  for det videre arbejde om EF-patentet. På rådsmødet (Konkurrenceevne) den 3.  marts  2003  blev  der  opnået  enighed  om  de  over ordnede  elementer  i forslaget,   nemlig   sprogspørgsmålet,   domstolsordningen,   de   nationale kontorers rolle samt gebyrspørgsmålet. Europa-Parlamentets    holdning    forelå    den    10.    april    2002.    Europa - Parlamentet godkendte Kommissionens forslag med ændringer (18 stk.). Det er ikke lykkedes de tidligere formandskaber at opnå enighed om ret s- virkningen  af  oversættelsen  af  patentkravene.  Det  luxembourgske  for- mandskab planlægger at afholde bilaterale drøftelser med udvalgte med- lemslande for at vurdere mulighederne for nå  til politisk enighed om for- ordningsteksten i foråret  2005.
5/63 Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf. 43 50 80 00. Forslag til direktiv om computer-implementerede opfindelsers paten- terbarhed KOM (2002) 92, jf. side 45 Kommissionen  fremsatte  i  februar  2002  et  direktivforslag  vedr.  patente- ring af software. Formålet med direktivforslaget er at harmonisere regle r- ne  for  patentering  af  computer-implementerede  opfindelser  (software- opfindelser) samt at præcisere det patenterbare område herfor. Baggrunden for forslaget er, at den nuværende retstilstand vedrørende pa- tentbeskyttelse  af  computer-implementerede  opfindelser  er  uklar.  Det  er så ledes målet med forslaget at skabe en klar retstilstand i EU for, i hvilket omfang  computer  implementerede  opfindelser  kan  patenteres,  samtidig med at der skabes et incitament til investering og innovation i den euro- pæiske industri. På rådsmødet (Konkurrenceevne) den 17.   – 18. maj 2004 blev der opnået politisk enighed om et kompromisforslag. Denne beslutning blev formelt bekræftet på rådsmøde  t (Konkurrenceevne) den 7. marts 2005. Kompro- misforslaget skal nu behandles i Europa-Parlamentet. Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 43 50 80 00. Tjenesteydelser i det indre marked, jf. side 35 I juli 2002 konkluderede en rapport fra Kommissionen, at det indre mar- ked for tjenesteydelser ikke fungerer tilfredsstillende. Kommissionen udsendte i december 2003 en meddelelse om servicesek- torens konkurrenceevne. Meddelelsen konkluderer, at der er behov for en erhvervspolitisk  indsats  til  forbedring  af  den  europæiske  servicesektors konkurrenceevne, bl.a. i lyset af målsætningerne for Lissabon -processen. Forslaget, som blev fremsat den 10. februar 2004, udgør en vigtig del af det økonomiske reformprogram under Lissabon-strategien. Forslaget er et  rammedirektiv, som omfatter alle  tjenesteydelser. Dog  er en række tjenesteydelser eksplicit undtaget fra forslaget. Forslaget  sigter  for  det  første  mod  at  effektivisere  tjenesteyderes  ret  til etablering i andre medlemsstater ved at fastslå principper for kriterierne i de etablerings- og autorisationsordninger, som værtslandet kan kræve, at servicevirksomhederne opfylder. Forslaget  fastslår  for  det  andet,  at   udveksling  af  tjenesteydelser  mellem medlemsstaterne sker på basis af oprindelses landsprincippet, dvs. at det er lovgivningen i tjenesteyderens oprindelsesmedlemsstat, der er gælden- de for den pågældende ydelse.
6/63 Det luxembourgske formandskab har som mål  at skabe  fremskridt i  for- handlingerne  på  grundlag   af  præciseringer  af  det  fremsatte  forslag.  For- slaget var  genstand for en frokostdrøftelse blandt ministrene på rådsm  ø- det (Konkurrenceevne) 7. marts 2005. Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet  (Konkurrenceevne) den 6. juni med henblik på  en statusdrøf- telse. Direktivforslaget  er  sendt  i  høring  i  Europa-Parlamentet,  hvis  holdning ikke ventes at foreligge før sommeren 2005. Kommissionen forventes ik- ke at fremlægge ændringsforslag og præciseringer til direktivet, før Par- lamentets udtalelse foreligger. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, International Erhvervs- og Bolig- politik, tlf.: 35 46 60 00. Midtvejsevalueringen   af   Lissabon-strategien:   Konkurrenceevnerå- dets input til forårstopmødet, jf. side  34 Kommissionen  offentliggjorde  den  2.  februar  sin  synteserapport  2005. Rapporten  udgør  et  vigtigt  grundlag  for  midtvejsevalueringen  af  Lissa- bon-strategien, som skal finde sted på stats - og regeringschefernes møde den   22.-23.   marts   2005.   Rapporten   anbefaler,   at   Lissabon-strategien fremover primært fokuserer på vækst og beskæftigelse. På  bas is  af  drøftelserne  på  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  7.  marts 2005  godkendte  ministrene  et  Key  Issues  Papir  (KIP),  som  vil  udgøre Konkurrenceevnerådets   bidrag   til   midtvejsevalueringen   af   Liss abon - strategien. Konkurrenceevnerådets KIP indeholde r en række politik-anbefalinger in- den  for  to  af  de  3  fokusområder,  som  fremgår  af  Kommi  ssionens  2005- synteserapport, dvs. 1) at gøre Europa til et mere attraktivt sted at investere og arbejde 2) Satse stærkere på viden og innovation . Key  Issues papiret indeholder  endvidere anbefalinger vedr. en ny gover- nance-struktur  for  Lissabon-strategien,  herunder  strømligning  af  de  for- skellige  instrumenter  samt  Konkurrenceevnerådets  fre mtidige  rolle  og opgaver vedr. Lissabon-strategien. Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50 Kommissionens  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  Foror d- ning  vedr.  Registrering,  Evaluering  og  Autorisation  samt  Begræns- ninger for kemikalier (REACH), etablering af et Europæiske Kemi- kalieagentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF (præparatdirek- tivet)   og   forordningen   (EF/-)   om   persistente   organiske   miljøgifte KOM(2003)644 final, jf. side 42
7/63 Kommissionen fremlagde den 29. oktober 2003 sit forslag til ny EU ke- mikalieregulering. Forslaget erstatter og samler de nuværende regler i EU om kemikalier. Det overordnede formål med forslaget er bl.a. at b eskytte mennesker og miljø samt at fastholde og forbedre konkurrenceevnen for EU’s kemiske industri. Målene  skal  nås  gennem  fælles  regler  for  nye  og  eksisterende  kemiske stoffer, hvor kun stoffer, der er viden om må markedsføres. Det er ind u- striens ansvar, at produktion og anvendelse af kemiske stoffer sker på en forsvarlig måde uden risiko for mennesker og miljø. Alle  kemikalier,  der  produceres  eller  importeres  i  mængder  over  1  tons skal ifølge Kommissionens forslag registreres. For kemikalier, der produ- ceres i mængder over 10 tons, skal industrien vise, at der er lavet de nød- vendige undersøgelser af kemikaliernes farlige egenskaber. For de særligt problematiske stoffer er anvendelse forbudt med mindre der gives særlig tilladelse. Under det luxembourgske formandskab er der  lagt op til politisk drøftel- se af REACH-forslaget i Rådet (Konkurrenceevne) den 7. juni 2005  og i Rådet (Mi ljø) 24. juni 2005 Kontakt: Miljøstyrelsen, tlf.: 32 66 05 46. Direktivforslaget   om   revision   af   kapitaldækningsregler   (Basel   II- direktivforslaget), jf. side 25 ØKOFIN-rådet  nåede  den  7.  december  2004  til  fælles  indstilling  om Kommissionens forslag til ændring af kreditinstitutdirektivet og direktivet om krav til kreditinstitutters kapitalforhold (CAD-direktivet). Forslaget, som er en del af den finansielle handlingsplan, har til formål at fastlægge  størrelsen  af  den  kapital,  pengeinstitutter,  realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber  og  investeringsforvaltningsselskaber  skal  afsætte for at dække deres risici, således at kap italkravene i højere grad end i dag afspejler de faktiske risici, som institutterne påt ager sig. Under forhandlingerne har Danmark fået  opfyldt en række danske ønsker til udformningen af forslaget. Særligt har Danmark opnået gode løsninger vedrørende de danske kassekreditter, ligesom der er foretaget tilpasninger af betydning for danske realkreditobligationer og skibskreditobligationer. Forslaget skal drøftes på ny, når Europa  -Parlamentet har afgivet udtalel- se om forslaget i løbet af foråret/sommeren 2005. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.
8/63 Særligt prioriterede sager på længere sigt Kommissionens   hvidbog   om   tjenesteydelser   af   generel   interesse (KOM (2004) 374 final), jf. side 36 Kommissionen  offentliggjorde  i  juni  2003  en  grønbog  om  forsynings- pligtydelser til offentlig høring hos medlemsstater og andre interessenter. Et af de spørgsmål, som Kommissionen rejste i grønbogen var, om der er behov  for  et  rammedirektiv  om  forsyningspligtydelser.  De  fleste  med- lemsstater, herunder Danmark, var skeptiske. På baggrund af tilbagemeldingerne på grønbogen har Kommissionen den 12. maj 2004 offentliggjort en hvidbog om forsyningspligtydelser. Kom- missionen konkluderer i hvidbogen, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at foretage generel regulering for eksempel i form af et rammedirektiv på nuværende tidspunkt. Spørgsmålet vil dog blive taget op igen på et senere tidspunkt. Foreløbig vil Kommissionen inden udgangen af 2005 udfærdi- ge en rapport, som skal give et overblik over forsyningspligtområdet. Kontakt: Konkurrencestyrelsen, tlf. 72 26 80 00. En ny EU handlingsplan for de finansielle markeder, jf. side 23 EU’s handlingsplan for de finansielle markeder løb fra 1999 til 2004.Ved udgangen af 2004 var 41 af de 42 forslag i handlingsplanen  gennemført eller vedtaget politisk. Overvejelserne om, hvad der skulle følge efter handlingsplanen, har været i  gang  i  2004.  EU-Kommissionen  har  bl.a.  udsendt  rapporter  fra  4  ar- bejdsgrupper  om  henholdsvis  kreditinstitutter,  forsikringssektoren,  vær- dipapirsektoren og kapitalforvaltning i høring. Hensigten med det videre arbejde med udbygningen af de europæiske fi- nansielle markeder har været at sikre en konkurrencedygtig og integreret finansiel sektor i Europa. Øget finansiel integration har en positiv effekt på økonomien og på beskæftigelsen. Samtidig giver den øget konkurre  n- ce som følge af integrationen bedre kundeforhold. Kommissionen  forventes  i  foråret  2005   at  fremlægge  resultatet  af  sine overvejelser om arbejdet med at følge op på handlingsplanen. Det forve n- tes bl.a., at Kommissionen vil fokusere på at sikre, at initiativerne i han d- lingsplanen gennemføres nationalt, og at den finansielle stabilitet styrkes. Ligeledes forventes Kommissionen at ville iværksætte analyser af poten- tialet for gevinster ved yderligere finansiel integration, tilbageværende in- tegrationsbarrierer  og  konsekvenserne  herved  og  derudfra  træffe  beslut- ning om nye tiltag.      Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.
9/63 Kommissionens Handlingsplan     for Bedre Regulering i EU KOM(2002)278, jf. side 19 Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon i marts 2000 pålagde Kommissi  o- nen,  Rådet  og  medlemsstaterne  at  udarbejde  en  fælles  EU -strategi  for bedre regulering. Kommissionens handlingsplan, som er blevet behandlet under adskillige formandskaber, er et led i den samlede strategi, som skal forbedre og forenkle de lovgivningsmæssige rammer i EU. Det  luxembourgske  formandskab  ventes  at  fortsætte  det  arbejde,  som  er forgået siden 2000, senest under det nede rlandske formandskab. Konkur- renceevnerådet vedtog på deres møde i november 2004 15 konkrete fo  r- slag til forenkling af den eksisterende fællesskabslovgivning. I konklusi- onerne  fra  mødet  inviteres  Kommissionen  til  at  undersøge  forslagene nærmere  og  lade  dem  indgå  i  deres   løbende  regelforenklingsarbejde. Kommissionen fremlagde på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 7. marts 2005   en   statusrapport   vedrørende   arbejdet   med   bedre   regulering   og forenkling af reguleringen. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- reguleringen, tlf.: 33 30 77 00. Opfølgning på EU -vækststrategien Bedre konkurrenceevne i Europa - forudsætningen for vækst og beskæftigelse Økonomi-  og  Erhvervsministeriet  og  Videnskabsministeriet  fremlagde  i juni 2004 EU-vækststrategien: "Bedre konkurrenceevne i Europa - forud- sætningen for vækst og beskæftigelse". Strategien indeholder 27 konkrete initiativer til at forbedre væksten i EU inden for områderne velfungerende markeder og forskning og innovation.  Initiativerne drejer sig bl.a. om  at sikre, at national lovgivning ikke skaber unødige handelshindringer i det indre  marked,  at  udvikle  et  indre  marked  for  service,  foretage  bedre  ef- fektvurderinger  af  statsstøtte,  sikre  bedre  regulering  samt  sikre  en  mere vækstorienteret  handelspolitik.  Vedrørende  forskning  og  innovation  dre- jer det sig bl.a. om en fordobling af EU’s investeringer i forskning og ud- vikling, etablering af et europæisk forskningsråd for grundforskning samt en forstærket EU indsats inden for bærende teknologier som bioteknolo- gi, nanoteknologi samt informations - og kommunikationsteknologi.   Arbejdet  med  at  følge  op  på  strategien  vil  blive  fortsat  i  det  kommende år. Kontakt: Økonomi- og  Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50  eller Mini- steriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, tlf. 33 92 97 00.
10/63 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik Den anden handlingsplan for innovation Den anden handlingsplan for innovation er endnu ikke fremlagt. Det for- ventes,  at  Kommissionen  vil  fremlægge  handlingsplanen  i  foråret  2005 samtidig med  forslaget til et rammeprogram  for  konkurrenceevne og in- novation. Handlingsplanen er  en opfølgning på den første handlingsplan fra  1996.  Handlingsplanen  forventes  bl.a.  at  bygge  på  Kommissionens meddelelse om innovationspolitikken fra 2003 (KOM(2003)112). Formålet  med  en  ny  handlingsplan  for  innovation  er  at  bidrage  til  EU's vækst  og  konkurrenceevne.  Kommissionen  har  således  peget  på,  at  en utilstrækkelig innovation i EU's erhvervsliv er en medvirkende faktor til, at EU's vækstrate ikke er på  højde med USA's. Sagen er på den foreløbige dagsorden for rådsmødet den 6.  -7. juni 2005. Det  forventes,  at  rådet  vil  udveksle  synspunkter  om  sagen  og  ve dtage rådskonklusioner. Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50. Nyt program for konkurrenceevne og innovation, CIP Det  nuværende  flerårige  program  for  initiativ  og  iværksætterånd,  MAP, udløber  ultimo  2005.  Programmet  forventes  imidlertid  forlænget  med  1 år. Herefter forventes programmet afløst af et program for konkurrenc e- evne og innovation, CIP. Det forventede, nye program skal besluttes via den  fælles  beslutningsprocedure  (Europa-Parlamentet  og  Rådet)  sål  edes, at det kan træde i kraft 1. januar 2007. Kommissionen  forventes  at  fremlægge  et  forslag  til  det  nye  program  i foråret 2005.  Det formodes, at Kommissionen foreslår, at CIP skal dække konkurrenceevnepolitik bredt og støtte op om Lissabon-strategien. CIP  forventes  forhandlet  i  rådsarbejdsgruppe -regi  sidst  i  1.  halvår   2005 og i løbet af 2. halvår 2005. Sagen  er  sat  på  den  fo reløbige  dagsorden  for  Rådsmødet  (Konkurrenc e- evne) den 6.-7. juni 2005 med henblik på præsentation. Kontakt:  Erhvervs-  og  Byggestyrelsen,  Handel  og  Erhverv  tlf.  35  46  60 00. Fremme af iværksætterkultur Lissabon-strategien har som mål at gøre EU til en   af de mest konkurren- cedygtige, dynamiske og videnbaserede økonomier i verden. Som en del af  denne  indsats  har  medlemslandene  vedtaget  Det  Europæiske  Charter for Små  Virksomheder i 2000 og EU-handlingsplanen om iværksætteri i 2004.
11/63 Medlemslandene  laver  år ligt  en  rapport  om  den  nationale  indsats  for  at forbedre forholdene for iværksættere og små og mellemstore virksomh e- der på en række områder, hvor der skal gøres en indsats. På ba   ggrund af disse rapporter og en rapport fra EU's SMV-udsending udarbejder Kom- missionen den samlede årlige rapport om  gennemførelsen af charteret og landenes samt EU's opfølgning på området  . Dette års rapport om gennemførelsen af charteret  (KOM(2005) 30), der er den femte i rækken, blev offentliggjort i februar 2005. Den femte rapport om  gennemførelsen  af  Det  Europæiske  Charter  for  Små  Virksomh eder har fokus på tre udvalgte in dsatsområder: - Iværksætteruddannelse, især på gymnasialt plan - Bedre lovgivning og regulering, især konsekvensanalyser og kon- kurslovgivning og - Relevante  kvalifikationer,  især  foranstaltninger  til  afhjælpning  af manglen på faglærte teknikere og ingeniører. På  Rådet  (Konkurrenceevne)  den  7.  marts  2005    foretog  Kommissionen en præsentation af rapporten. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf. 35 46 60 00, eller læs mere her: http://europa.eu.int/comm/enterprise/enterprise_policy/charter/charter200 5_base.htm WTO’s handelsrunde Den nuværende runde af frihandelsforhandlinger i WTO blev i igangsat i november 2001 i Doha i Qatar. Den ny runde er døbt ”Doha Udviklings- runden” og har særlig fokus på yderligere integration af udviklingsland e- ne i verdensøkonomien og det multilaterale handelssystem. Mål et er des- uden en nedsættelse af de generelle toldsatser for landbrugs- og industri- varer, en reduktion af medlemslandenes landbrugs- og eksportstøtte samt fjernelse  af  handelshindringer  i  servicesektoren.  Endelig  indeholder  Do- ha-mandatet  målsætninger  om  adg ang  til  medicin  (TRIPs),  reduktion  af brugen af defensive handelsinstrumenter som antidumping og nye, globa- le  regler  for  investeringer,  konkurrence,  gennemsigtighed  i  offentlige indkøb og handelslettelse (de såkaldte Singapore emner). Den 31. juli 2004 lykkedes det i Geneve efter intense forhandlinger at nå frem til en rammeaftale for det endelige resultat af handelsrunden. Død- vandet efter sammenbruddet i september 2003 på WTO's 5. ministerko n- ference i Cancún i Mexico synes dermed brudt. Rammeaftalen  udstikker  retningslinier  for  de  videre  forhandlinger  inden for primært landbrug, told på industrivarer og tjenesteydelser. Aftalen i n- deholder tidsfrister for fremlæggelse af tilbud samt de overordnede prin- cipper for reduktion af landbrugsstøtte og toldsatser, særlig behandling af ulandene samt handelslettelse. Rammeaftalen indeholder ikke specifikke
12/63 tal og formler for reduktionen af told og støtte samt årstal for impleme n- tering. Med aftalen konstateres også, at de 3 øvrige Singapore emner (i n- vesteringer, konkurrence og offentlige indkøb) ikke bliver en del af run- den.  Aftalen  vil  fungere  som  rettesnor  for  de  videre  forhandlinger  om handelsliberalisering frem mod næste ministerkonference i Hong Kong i december 2005. Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, Internationalt Sekretariat, tlf.: 33 92 33 50. Status  for  WTO-klagesagen  mod  Sydkorea  og  Sydkoreas  klagesag mod EU om støtte til skibsbygning Rådet  vedtog  med  kvalificeret  flertal  den  27.  juni  2002  Kommissionens forslag  om  at  genindføre  midlertidig  statsstøtte  til  nybygning  af  visse skibstyper. Danmark  stemte  sammen  med  Sverige,  UK,  Holland  og  Finland  imod Kommissionens forslag. Samtidig afgav mindretallet en erklæring til pro- tokollen, hvor landene bl.a. udtrykte skuffelse over, at der nu  gives mu- lighed for at genindføre statsstøtte til skibsbygning i EU. Endvidere gen- tog mindretallet dets tidligere fremsatte opfordring til Kommissionen om at anlægge klagesagen mod Sydkorea for unfair prisfastsættelse for WTO hurtigst muligt. Samtidig med vedtagelsen af forslaget vedtog Rådet et sæt konklusioner, hvor Kommissionen blev pålagt endnu en gang at forsøge at opnå en fr  i- villig  aftale  med  Sydkorea  om  fair  konkurrencevilkår  på  verdens  skib  s- bygningsmarked, herunder om en omkostningsbestemt prisfastsættelse på nybygning af skibe. Det lykkedes ikke Kommissionen at indgå en sådan aftale,  hvorfor  Kommissionen  i  efteråret  2002  indklagede  Sydkorea  for unfair priskonkurrence for WTO. Proceduren mod Sydkorea under WTO er  således  påbegyndt;  I  juli  2003  blev  der  nedsat  et  pane  l  under  WTO’s tvistbilæggelsesprocedure og der har været afholdt flere runder af konsul- tationer.  Panelets  rapport  skulle  oprindeligt  have  været  færdiggjort  i  au- gust 2004 men er udsat til december 2004. Panelafgørelsen forventes se- nest med udgangen af februar 2005. Sydkorea  har  i  efteråret  2003  indledt  en  tvistbilæggelsesprocedure  mod EU vedr. EU's støtte til skibe som modtræk mod EU's klage. Denne sag forventes tidligst afsluttet i løbet af 1. halvår 2005. Udsigten til at sagen mod Sydkorea ikke kunne løses før i 2005 fik i ja- nuar  2004  Kommissionen  til  at  fremsætte  et  forslag  om  at  forlænge  den midlertidige støtteordning for skibsbygning. Forlængelsen rækker frem til 31. marts 2005. Forslaget blev vedtaget på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 11. marts 2004. Bl.a. Danmark stemte i mod Kommissionens forslag.
13/63 Afgørelserne i de to klagesager er endnu ikke offentliggjorte. En endelig afgørelse,  herunder  en  eventuel  appelafgørelse,  af  begge  sager  forventes at foreligge medio 2005. Kontakt:  Erhvervs-  og  Byggestyrelsen,  Handel  og  Erhverv  tlf.  35  46  60 00.
14/63 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning Forslag til direktiv om lovpligtig revision af års - og koncernregnska- ber  og  om  ændring  af  Rådets  direktiv  78/660/EØF  og  83/349/EØF KOM(2004) 177 endelig Kommissionen  fremsatte  den  16.  marts  2004  et  forslag  til  direktiv  om lovpligtig  revision  af  årsregnskaber  og  koncernregnskaber  (modernis e- ring  af  8.  direktiv)  samt  ændring  af  Rådets  dir ektiver  78/660/EØF  og 83/349/EØF. I  Kommissionens  meddelelse  af  21.  maj  2003  om  styrkelse  af  den  lov- pligtige revision i EU er en modernisering af 8. direktiv nævnt som et af de prioriterede initiativer. Forslagets  formål  er  at  styrke  den  lovpligtige  revision  i  EU,  forebygge regnskabsskandaler og medvirke til at genopbygge troværdigheden af og tilliden til selskabers års - og koncernregnskaber. Forslaget  viderefører  i  det  væsentlige  bestemmelserne  i  det  gældende  8. direktiv  om  godkendelse  af  revisorer  og  revisionsvirksomheder.  Herud- over  indarbejdes  principperne  i  Kommissionens  henstillinger  om  hen- holdsvis kvalitetskontrol og revisors uafhængighed. Den lovpligtige revi- sion styrkes herudover bl.a. ved at stille krav om anvendelse af de inter- nationale revisionsstandarder og ved at stille krav om, at virksomheder af særlig offentlig interesse skal have en revisions-komité. End elig foreslås etablering  af  et  offentligt  tilsyn  med  revisorerne  og  revisionsvirksomhe- derne samt bestemmelser, der skal sikre samarbejde mellem de offentlige tilsynsmyndigheder både indenfor og udenfor EU. Forslaget har været behandlet på en række møder under både det irske og det  nederlandske  formandskab.  På  rådsmøde  t  (ØKOFIN)  den  7.  decem- ber 2004 blev der vedtaget fælles indstilling til et af formandskabet frem- sat kompromisforslag. Forslaget har endnu ikke været behandlet i Europa-Parlamentet. Forslaget er  på  dagsordenen  for   rådsmøde t  (ØKOFIN)  den  7.  juni  2005  med  hen- blik på politisk enighed. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7281.asp Forslag  til  forordning  om  Statut  for  en  Europæisk  forening  (EA), samt  supplerende  bestemmelser  til  Statutten  for  en  Europæisk  For- ening (EA) for så vidt angår medarbejderindflydelse I forlængelse af arbejdet med at gennemføre Statutten for det Europæiske Aktieselskab har der været et ønske om også at gennemføre ove rnationale virksomhedsformer  på  tilgrænsende  selskabsretlige  områder.  Der  blev derfor  i  1992  fremsat  forslag  til  Statut  for  henholdsvis  det  Europæiske Andelsselskab, det Europæiske Gensidige Selskab og endelig en Europæ-
15/63 isk  Forening.  En  Europæisk  Forening  vil  være  en  juridisk  person,  hvor medlemmerne  på  tværs  af  EU’s  grænser   samler  viden  eller  aktiviteter med det formål direkte eller indirekte at fremme en  generel interesse eller specifikke gruppers interesse. Forhandlingerne har afventet forhandlinger om først det Europæiske Sel- skab og siden det Europæiske Andelsselskab. Da disse to forordninger nu er  vedtaget,  er  der  grundlag  for  at  genoptage  forhandlingerne  om  Statut for en Europæisk Forening. Statutten tænkes udarbejdet efter samme mo- del som de to forudgående, dvs. i form af en forordning og et supplerende direktiv  om  medarbejderindflydelse,  således  at  de  to  retsakter  udgør  et hele. Der har været en første gennemgang af et revideret udkast til forordnings- forslag under det  græske formandskab i foråret 2003. Forslaget har ikke været behandlet siden. Forslaget er ikke planlagt behandlet på  rådsmøder under det luxembourgske formandskab. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7114.asp Forslag til ændring af 2. selskabsdirektiv vedrørende aktieselskabers kapitalforhold KOM(2004) 730 endelig Kommissionen  fremsatte  den  29.  oktober  2004  forslag  til  ændring  af  2. selskabsdirektiv fra 1977 om stiftelsen af aktieselskabet samt bevarelsen af og ændringer i dets kapital. Direktivet har været genstand for overvejelser om modernisering og for- enkling  såvel  i  SLIM -arbejdsgruppen  (forenkling  af  lovgivningen  i  det indre marked) som efterfølgende i den af Kommissionen nedsatte højni- veaugruppes  arbejde  omkring  forslag  til  forenkling  og  modernisering  af selskabsretten i Europa (Winter-gruppen). Med inspiration i dette arbejde har  Kommissionen  udarbejdet  en  handlingsplan  for  det  videre  arbejde med forenkling og modernisering af selskabsretten i EU. Ændringsforsla- get  indgår  i  Kommissionens  handlingsplan ,  som  prioriteret  på  kort  sigt, dvs.  2003-2005,  og  vil  blive  fulgt  op  af  et  studie  om  mulige  alternative kapitalbevaringssystemer. Ændringsforslaget har til formål at forenkle rammerne for aktieselsk abers dispositioner  vedrørende  selskabskapitalen  og  gøre  disse  mere  fleksible baseret  på  en  vurdering  af  det  forsvarlige  i  dispositionen.  Æ ndringerne vedrører  erhvervelse  af  egne  aktier,  videre  rammer  for  økonomiske  di- spositioner og lempelse af krav til vurderinger af indskud af værdier i sel- skabet  under  den  klare  forudsætning,  at  selskabets  økonomiske  forhold tillader  det  samt  endelig  indløsningsret  og  –pligt  i  tilfælde  af  betydelige aktiebesiddelser hos en aktionær.
16/63 Forslaget  er  under  det  luxembourgske  formandskab  sat  på  dagsordenen for  Rådsmøde  (Konkurrenceevne)  den  6. -7.  juni  2005  med  henblik  på fælles indstilling.   Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7133.asp Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  æ ndring  af Rådets direktiv 78/660/EØF og direktiv 83/349/EØF om  årsregnskab for visse selskabsformer og konsoliderede regnskaber KOM(2004)725 endelig Kommissionen fremsatte den 28. oktober 2004 et forslag til ændringer af 4. direktiv om årsregnskab for visse selskabsformer  78/660/EØF og 7. di- rektiv om konsoliderede regnskaber 83/349/EØF. Forslagets  formål  er  at   understøtte  tilliden  til  de europæiske  kapitalmar- keder.  Arbejdet  med  forslaget  er  fremskyndet  som  følge  af  de  seneste regnskabsskandaler. Forslaget indeholder 4 punkter: 1. Kollektivt ansvar for regnskabsaflæggelse Det præciseres, at medlemmerne af virksomhedernes ledelsesorganer skal være  kollektivt  ansvarlige  for  regnskabsaflæggelsen  overfor  virksomhe- den. 2. Offentliggørelse af information om transaktioner med nærtstående parter Virksomhederne skal efter forslaget give flere oplysninger om væsentlige transaktioner  med  nærtstående  parter,  som  ikke  finder  sted  på  marked  s- mæssige  vilkår.  De  mindre  virksomheder  svarende  til  de  virksomheder, der i Danmark afgiver regnskab efter regnskabsklasse B, kan undtages. 3. Øget gennemsigtighed af ikke-balanceførte dispositioner Forslaget medfører, at oplysningskravene i årsrapporten vedrørende eve n- tualaktiver og forpligtelser præciseres for ikke-balanceførte dispositioner i form af f.eks. SPEere. En SPE (Special Purpose Entity) er en virksom- hed, der er oprettet til at varetage et helt bestemt, afgrænset formål. Alle virksomheder er omfattet. 4. Redegørelse om god selskabsledelse Efter  forslaget  skal  børsnoterede  virksomheder  medtage  en  redegørelse om  god  selskabsledelse  (corporate  governance)  i  ledelsesberetningen  i årsrapporten,  der  skal  indeholde  ledelsens  stillingtagen  til  minimum  en række  punkter  vedrørende  bl.a.  kontrolmiljø,  risikostyring,  aktionærret- tigheder og bestyrelsens sammensætning og arbejdsform.
17/63 Forslaget  forventes  behandlet  i  arbejdsgruppe-regi  i  1.  halvdel  af  2005. Forslaget  er  på  dagsordenen  for  råd  smødet  (ØKOFIN)  den  7.  juni  2005 med henblik på vedtagelse af en fælles in dstilling. Forslaget har endnu ikke været behandlet i Europa-Parlamentet. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7301.asp Foreløbigt  udkast  til  14.  selskabsdirektiv  om  grænseoverskridende flytning af hjemsted Direktivudkastet – der omfatter alle former for selskaber med begrænset hæftelse (kapitalselskaber) –  indfører mulighed for at flytte hjemsted fra en medlemsstat til en anden. Udkastet er endnu ikke fremsat som officielt forslag. Det forventes dog at ske  i  foråret  2005 .  Forslaget  fremgår  ikke  af  dagsordenerne  for   rådsm ø- derne (Konkurrenceevne) under det luxembourgske formandskab. I Kommissionens meddelelse om modernisering af selskabsretten og for- bedret  virksomhedsledelse  i  EU  er  forslaget  til  fjortende  direktiv  nævnt som en prioritet på kort sigt i den tilhørende handlingsplan. Denne prior i- tering har opnået tilslutning fra arbejdsgruppen bestående af selskabsret  s- eksperter fra medlemslandene. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7157.asp Forslag  til  Rådets  10.  selskabsdirektiv  vedrørende  grænseoverskr i- dende  fusion  mellem  selskaber  med  begrænset  ansvar  KOM  (2003) 703 endelig Kommissionen  fremsatte  den  18.  november  2003  sit  forslag  til  direktiv om grænseoverskridende fusioner af kapitalselskaber (10. selskabsdirek- tiv)  KOM  (2003)  703  endelig.  Med  direktivet  indføres  der  en  grænse- overskridende  fusionsprocedure,  hvorved  fusionerne  i  de  enkelte  lande underlægges de regler og principper, der gælder for fusioner mellem sel- skaber beliggende i samme land. Medlemsstaterne   vedtog   fælles   indstilling   til   forslaget   på    rådsmødet (Konkurrenceevne) den 25. november 2004. Forslaget afventer nu en ud- talelse  fra  Europaparlamentet.  Direktivet  er  på  dagsordenen  for   rådsm ø- det (Konkurrenceevne) den 6.-7. juni 2005 med henblik på politisk eni g- hed. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7153.asp
18/63 Anvendelse af internationale regnskabsstandarder i EU fra 2005 Den 7. juni 2002 blev forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af in- ternationale regnskabsstandarder vedtaget. Forordningen,  der  indgår  som  et  afgørende  element  i  Kommissio nens handlingsplan for finansielle tjenesteydelser, foreskriver, at alle europæi- ske virksomheder, som er børsnoterede, fra 2005 skal anvende de interna- tionale regnskabsstandarder, når de udarbejder deres koncer nregnskab. Formålet med forordningen er, at a lle børsnoterede virksomheder i Euro- pa for regnskabsår , der starter 1. januar 2005 eller senere,  skal udarbejde koncernregnskaber efter de samme regler med henblik på at fo rbedre det indre markeds funktion og med det mål i sidste ende at opnå et fælles sæt globale regnskabsstandarder. I  henhold  til  forordningen  er  der  i  EU  etableret  en  godkendelsesmeka- nisme for de enkelte regnskabsstandarder. Det politiske niveau i godken- delsesmekanismen  udgøres  af  et  regnskabskontroludvalg,  The  Accoun- ting  Regulatory  Committee  (ARC),  bestående  af  medlemslandenes  r e- præsentanter. Regnskabskontroludvalget skal høres samt rådgive og bistå Kommissionen, der godkender de enkelte regnskabsstandarder. Ved god- kendelsen får standarderne karakter af en forordning og er dermed direkte gældende i medlemslandene. To standarder viste sig at være meget problematiske at få godkendt, ne m- lig  IAS 32 og  IAS 39. De to standarder vedrører den regnskabsmæssige behandling af finansielle instrumenter. Med finansielle instrumenter for- stås udlån, indl  ån, aktier, obligationer, futures, options m.v., altså næsten ethvert finansielt aktiv eller forpligtelse. På baggrund af  den bekymring for og modstand mod en  godkendelse af særligt  IAS  39,  som  visse  europæiske  lande  og  organisationer  for  bank- og forsikringssektoren udtrykte, valgte Kommissionen i efteråret at fre m- sætte  forslag  om  en  delvis  godkendelse  af  IAS  39,  dvs.  hvor  visse mere kontroversielle  dele  af  standarden  er  udeholdt.  Et  flertal  i  ARC  støttede godkendelsen af standarden, som herefter blev godkendt. Der arbejdes nu på ændringer til IAS 39 i relation til den del, der blev ud eholdt. Når disse er gennemført, skal den samlede standard godkendes af Kommissionen. IAS 32, som blev betragtet som mindre problematisk end IAS 39, er ef- terfølgende blevet godkendt uden ændringer. Status  på  godkendelsen  af  standarderne  er  herefter,  at  samtlige  ”kerne” standarder  er  godkendt.  Den  eneste  standard,  som  pt.  ikke  er  endeligt godkendt af Kommissionen, er IFRS 2 om aktiebaseret aflønning. Denne forventes dog endeligt godkendt i den nærmeste fremtid.
19/63 Da alle ”kerne” standarderne nu er godkendt, vil danske (ikke-finansielle) virksomheder få mulighed for at overgå til anvendelsen af de internati  o- nale regnskabsstandarder for regnskaber, der aflægges i foråret 2005. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7305.asp Overvejelser  omkring  forberedelse  af  forslag  til  direktiv  om  aktio- nærrettigheder I  Kommissionens  handlingsplan  til  modernisering  af  selskabsretten  og forbedret virksomhedsledelse i den Europæiske Union indgår som prior i- teret  på  kort  sigt,  dvs.  2003 -2005,  udarbejdelse  af  direktivforslag,  der fastlægger  rammerne  for  aktionærrettigheder.  Til  forberedelse  heraf  har Kommissionen  offentliggjort  et  konsultationsdokument  for  at  afdække, hvor der særligt synes at være behov for regulering på europæiske plan. Kommissionen  har  ifølge  konsultationsdokumentet  særlig  fokus  på,  om reguleringen alene skal omfatte forhold i relation til børsnoterede selska- ber eller dække bredere. Kommissionens overordnede sigte med initiati- vet  er  at  fjerne  barrierer,  der  vanskeliggør  aktionærernes  muligheder  for at  udøve  aktivt  ejerskab,  ikke  mindst  på  tværs  af  landegrænse rne.  I  den forbindelse tilstræber Kommissionen, at der sikres gode rammer for akti- onærernes kommunikation om og indflydelse på selskabets forhold. Øget anvendelse af it-værktøjer anses i den forbindelse for centrale hjælpemid- ler til at understøtte det overordnede sigte om øget aktionærengagement.     Fristen  for  kommentarer  på  Kommissionens  konsultationsdokument  u d- løb  lige  inden  jul  2004.  Kommissionen  vil  på  baggrund  af  reaktionerne arbejde videre med henblik på at fremsætte direktivforslag i 2. halvår af 2005. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf. 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7159.asp Kommissionens Handlingsplan     for Bedre Regulering i EU KOM(2002)278. Det Europæiske Råd (DER) i Lissab on i marts 2000 pålagde Kommissi o- nen,  Rådet  og  medlemsstaterne  at  udarbejde  en  fælles  EU -strategi  for bedre  regulering.  Kommissionens  handlingsplan  er  et  led  i  den  samlede strategi, som skal forbedre og forenkle de lovgivningsmæssige rammer i EU. Handlingsplanen   indeholder   16   anbefalinger   rettet   mod   henholdsvis Kommissionen,  Parlamentet,  Rådet  og  medlemsstaterne.  Anbefalinge rne vedrører  bl.a.  kodificering,  forenkling  af  eksisterende  lovgivning,  hørin- ger og konsekvensvurderinger. Sammen med handlingsplanen har  Kom- missionen fremlagt en meddelelse om konsekvensvurderinger (KOM(2002)276) og en meddelelse om minimumsstandarder for høringer (KOM(2002)277).
20/63 Handlingsplanen  blev  under  det  danske  formandskab  behandlet  på  to rådsmøder for Konkurrenceevne og under d et italienske formandskab fo- retog  Kommissionen  en  gennemgang  af  fremskridtene  i  implementerin- gen  af  handlingsplanen.  Under  det  irske  formandskab  blev  der  på  råd  s- mødet  for  Konkurrenceevne  vedtaget  konklusioner,  som  bl.a.  vedrører brugen af konsekvensvurderinger i Rådet, vurdering af konku rrenceevnen og regelforenkling Sideløbende  er  der  i  Rådet  for  Generelle  Anliggender   med  udgangen  af 2003  indgået  en  interinstitutionel  aftale  om  bedre  regulering.  Under  det irske formandskab påbegyndtes drøftelser om den k onkrete implemente- ring  af  aftalen.  I  starten  af  det  irske  formandskab  præsenterede  Irland, Holland,  Luxembourg  og  Storbritannien  desuden  et  fælles  initiativpapir om  reform  af  reguleringen.  Papiret  er  under  det  nederlandske  formand- skab  blevet  opdateret  og  udvidet  med  Østrig  og  Finland.  Initiativpapiret sigter nu mod at få iværksat en prioriteret og langsigtet indsats o mkring bedre regulering i EU til og med 2006. Rådet ( ØKOFIN) støttede i konklusionerne fra mødet d. 21. oktober 2004 udviklingen af en fælles metode til måling af de administrative byrder for erhvervslivet.  Rådet  opfordrede  endvidere  Kommissionen  og  medlem s- staterne  til  at  overveje,  hvordan  der  kan  udvikles  kvantitative  mål  for nedbringelse  af  de  administrative  byrder.  I  november  2004  noterede  det Europæiske Råd sig Rådets arbejde med bedre regulering og opfordrede Kommissionen  til  at  implementere  en  fælles  metode  til  opgørelse  af  de administrative byrder. Under  det  nederlandske  formandskab  er  der  igangsat  et  pilotprojekt  for Rådets  konsekvensvu rderinger  af  væsentlige  ændringsforslag.  Desuden vedtog  Konkurrenceevnerådet  på  deres  møde  i  november  2004  15  ko  n- krete  forslag  til  forenkling  af  den  eksisterende  fællesskabslovgivning, som Kommissionen inviteres til at inddrage i deres løbende regelforenk- lingsarbejde. På r ådsmødet (Konkurrenceevne) d. 7. -8. marts 2005  frem- lagde formandskabet en fremskridtsrapport vedrørende arbejdet med bed- re regulering og forenkling af reguleringen. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- reguleringen, tlf.: 33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7087.asp Kommissionens  meddelelse  om  opdatering  og  forenkling  af  eksiste- rende fællesskabslovgivning KOM(2003)71. Den 11. februar 2003 præsenterede Kommissionen en meddelelse om op- datering  og  forenkling  af  eksisterende  fællesskabslovgivning.  Meddelel- sen er et led i udmøntningen af Kommissionens handlingsplan for bedre regulering (KOM(2002)278), idet den er første skridt på vej mod impl e- menteringen af den af de 16 aktioner, der vedrører opdatering og forenk- ling af eksisterende EU-lovgivning.
21/63 Meddelelsen lægger op til et rullende regelforenklingsprogram, som frem til  udgangen  af  2004  skal  sikre  et  pålideligt,  opdateret  og  bruge rvenligt EU-lovkompleks.  I  overensstemmelse  med  intentionerne  i  handlingspla- nen for bedre regulering foreslår Kommissionen derfor, at overflødige og utidssvarende  retsakter  fjernes,  og  at  retstekster  omskrives,  så  de  gøres mere sammenhængende og forståelige. Meddelelsen  tegner  en  langsigtet  moderniseringsproces,  som  samtidig sigter mod en mere brugervenlig præsentation af EU-acquis’et. For at nå sin må lsætning foreslår Kommissionens et antal konkrete initiativer, som bl.a.  vedrører  forenkling  af  eksisterende  EU-regulering,  kodificering  og konsolidering. På  baggrund  af  afslutningen  på  fase  1  (september  2003)    præsenterede Kommissionen en rapport om gennemførelse af regelforenklingsindsatsen og  status  i  forhold  til  de  foreslåede  initiativer  (KOM(2003)  623).  I  juni 2004 udkom den anden rapport i rækken (KOM(2004) 432), som følge af afslutningen på fase 2 (i marts 2004). Ligeledes afventes en tredje rapport efter afslutningen på 3 . og sidste fase. Konkurrenceevnerådet  vedtog des- uden på deres møde i november 2004 15 konkrete f orslag til forenkling af den eksisterende  fællesskabslovgivning, som Kommissionen inviteres til at inddrage i deres løbende regelforenklingsarbejde. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- reguleringen, tlf.:33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7087.asp EU-virksomhedspanelet På  dansk  opfordring  oprettede  man  i  1998  et  virksomhedspanel  i  EU. Virksomhedspanelet kan bidrage med nyttig information om virksomhe- dernes  omkostninger  ved  at  skulle  tilpasse  sig  og  følge  ny  lovgivning. Panelet  kan  give  Kommissionen  mulighed  for  at  vurdere,  om  der  er  en rimelig  balance  mellem  omkostningerne  og  det  mål,  man  vil  opnå  med nye direktivforslag. Som følge af Kommissionens Handlingsplan  for Bedre Regulering i EU er virksomhedspanelet blevet opprioriteret som redskab i forbindelse med forberedelse af nye direktivforslag hvilket senest blev understreget i kon- klusionerne fra Konkurrenceevnerådet den 17. maj 2004. Alle de nye EU-medlemslande er ved at etablere paneler. Når det samlede panel  er  klart,  vil  det  bestå  af  ca.  3600  virksomheder  fra  hele  EU   samt Norge og Island. Resultaterne fra undersøgelserne bruges til at finde frem til, hvad man kan gøre for at reducere virksomhedernes omkostninger ved at overholde reglerne.
22/63 Panelet  har  nu  gennemført  undersøgelser  af  reglerne  for  beskatning  og momsEU’s udbudsregler samt om principperne for gensidig anerkendel- se  af  varer  i  EU.  Resultaterne  fra  undersøgelserne  indgår  i   Kommissio- nens videre arbejde. I starten af 2005 påbegyndes en ny undersøgelse af  indikatorer for hvor- dan  virksomhederne  vurderer  byrder  og  vurderer  udviklingen  i  reduce- ring  af  byrder  (Regulatory  indicators)  Undersøgelsen  forventes  at  give Kommissionen ideer til det videre arbejde med panelundersøgelserne. Da man afventer Kommissionens endelige arbejdsprogram, er der endnu ikke taget stilling til konkrete nye undersøgelser. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- reguleringen, tlf.:33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7087.asp
23/63 4. Den finansielle sektor Handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser, KOM(1999)232 Kommissionens handlingsplan vedr. skabelsen af et indre marked for fi- nansielle tjenesteydelser udløb med udgangen af 2004. På dette tidspunkt var 41 ud af de 42 initiativer i handlingsplanen vedtaget i Rådet, der var opnået politisk enighed eller fælles indstilling.   Det eneste forslag, der endnu ikke er fremsat, er forslaget til 14. selskabs- direktiv (grænseoverskridende flytning af hjemsted). Dette forslag er be- skrevet i kapitel 3 om selskabsret. Herudover  har  Kommissionen  fremsat  et  forslag  til  direktiv  om  tilsyn med genforsikringsselskaber og et direktivforslag om hvidvask af penge. Kommissionen vil fremlægge resultatet af sine overvejelser om arbejdet med at følge op på handlingsplanen i foråret 2005. Det forventes, at Kommissionen vil fokusere på at: - sikre  gennemførelse  og  øge  effekten  af  initiativerne  i  handlings- planen i national lovgivning, - styrke den finansielle stabilitet ved først og fremmest at moderni- sere eksisterende lovgivning og styrke tilsynet med de finansielle markeder og - træffe beslutning om nye tiltag efter grundige analyser af potentia- let  for  gevinster  ved  yderligere  finansiel  integration,  undersøgel- ser  af  tilbageværende  integrationsbarrierer  og  omfattende  konse- kvensanalyser. Kommissionen  udsender  løbende  rapporter  om  den  finansielle  integrati- on. Forslag om finansielle tjenesteydelser behandles i ØKOFIN. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Forslag til Rådets og Europa -Parlamentets direktiv om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge samt terrorfinansiering - (KOM (2004) 448). Kommissionen har den 30. juni 2004 fremsat et forslag til direktiv om fore- byggende  foranstaltninger  mod  anvendelse  af  det  finansielle  system  til hvidvask af penge og andet udbytte, samt terrorfinansiering (3. hvidvask- direktiv). Den  internationale  organisation  til  bekæmpelse  af  hvidvask  og  terrorfi- nansiering,  Financial Action Task  Force on Money  Laundering  (FATF), har  vedtaget  en  række  anbefalinger:  40  anbefalinger  til  bekæmpelse  af
24/63 hvidvask2  samt  9  særlige  anbefalinger  til  bekæmpelse  af  terrorfinansie- ring. Forslaget til det 3. hvidvaskdirektiv indarbejder store dele af FATF´s an- befalinger,  således  at  disse  internationale  standarder  bliver  ensartet  ge n- nemført i EU. Samtidig sker der en sammenskrivning af forslaget med de to gældende hvidvaskdirektiver. Ud over at videreføre de grundlæggende regler fra de to foregående hvi d- vaskdirektiver, behandler forslaget hovedsageligt følgende forhold: En  udvidelse  af  direktivet  til  ikke  kun  at  bekæmpe  hvidvask  af penge, men også terrorfinansiering. En udvidelse af kredsen af berørte virksomheder til også at omfa t- te forsikringsformidlere samt de såkaldte "trust and company se r- vice providers" 3 Forbud mod anonyme konti samt en mere detaljeret regulering af kravene til kundekendskab, herunder særligt krav om kendskab til selskabers  fysiske  ejerkreds,  "beneficial  owners".  Endvidere  stilles der krav til en øget opmærksomhed på samt kendskab til visse typer af kunderelationer, for eksempel kunder, som indtager højere offent- lige embeder mv. – de såkaldte "politically exposed pe rsons". Forslaget indeholder mulighed for, at de omfattede virksomheder i et vist omfang og under særlige betingelser, kan basere deres kun- dekendskab på oplysninger fra andre, der har indhentet de i direkt i- vet krævede oplysninger. Et  krav  om,  at  virksomheder,  der  er  omfattet  af  direktivet,  sørger for, at deres datterselskaber eller filialer, beliggende udenfor EU, på- lægges krav til kundekendskab og opbevaring af oplysninger herom i samme omfang som direktivforslaget. En understregning af, at medlemslandene skal sørge for, at de af di- rektivet omfattede virksomheder hurtigt skal kunne videregive samt- lige krævede kundeoplysninger til brug for politiets efterforskning. Der stilles krav til enten tilladelse til eller registrering af vekselkon- torer  samt  de  såkaldt e  "trust  and  company  service  providers".  Der stilles derudover krav om tilladelse til spillekasinoer. På  ØKOFIN-rådsmødet den 7. december  2004 blev der opnået fælles in d- stilling om teksten til forslaget. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse om forslaget. Udtalelsen forventes at foreligge i foråret / somm e- ren 2005. Herefter skal Rådet behandle forslaget på ny, inden der kan ve  d- tages en fælles holdning. 2 Anbefalingerne er revideret i juni 2003. 3 Det vil blandt andet sige personer, der ejer aktier på andres vegne (nominee or dning), personer, der deltager i stiftelsen af eller som bestyrelsesmedlem i et selskab samt per- soner, der udbyder hjemsted for selskaber, kontorhoteller m.v.