Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
2677 - landbrug og fiskeri Bilag 3, ERU Alm.del Bilag 260
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
9. september 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 16. september 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19.-20. september
2005 – vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets notat om de punkter,
der forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200955_0002.png
2
7. september 2005
/KAA
EM 1998 01855
Revideret notat
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tvangslicens til
udnyttelse af patenter vedrørende fremstilling af farmaceutiske produkter
med henblik på eksport til lande med folkesundhedsproblemer,
KOM(2004)737
Resumé
Forordningsforslaget gennemfører TRIPs-rådets beslutning af 30.
august 2003 om tvangslicens på medicinalprodukter på EU-plan.
Forslaget giver udviklingslande mulighed for på tvangslicenser at få
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200955_0003.png
3
produceret medicin til at afhjælpe folkesundhedsproblemer, når visse
betingelser er opfyldt.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 4. november 2004 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om tvangslicens til udnyttelse af patenter
vedrørende fremstilling af farmaceutiske produkter med henblik på eksport
til lande med folkesundhedsproblemer, KOM(2004)737.
Hjemmelen til forslaget er artikel 95 og 133 i Traktaten om Oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab. Kravet til vedtagelse er kvalificeret flertal efter
proceduren om fælles beslutningstagen, jf. Traktatens artikel 251.
I forbindelse med oprettelsen af Verdenshandelsorganisationen (WTO) i
1995 blev indgået den såkaldte TRIPs-aftale. TRIPs-aftalen (Trade Related
Aspects of Intellectual Property Rights, TRIPs) opstiller på internationalt
plan mindstekrav til landenes beskyttelse af immaterielle rettigheder,
herunder patenter, varemærker og designs.
Den eksisterende TRIPs-aftale giver medlemslandene mulighed for via
tvangslicens at producere og benytte livsvigtig medicin. En tvangslicens er en
licens på et patenteret produkt, der udstedes til tredjemand.
TRIPS-aftalen
giver imidlertid ikke mulighed for at eksportere produkter produceret
på tvangslicenser. Dette skyldes, at det af TRIPs-aftalen fremgår, at
produktion af medicin foretaget i henhold til en tvangslicens
hovedsagligt skal gå til indenlandsk brug. Hvis et land, der ikke selv
har den fornødne produktionskapacitet, ønsker at benytte
tvangslicenser, kan dette land derfor ikke bede et andet land om at
producere medicinen. Det land, der modtager en sådan anmodning, vil
således være underlagt betingelsen om, at produktion i forbindelse
med en tvangslicens hovedsagligt skal gå til indenlandsk brug og
derfor ikke må eksporteres.
En række udviklingslande var ikke tilfredse
hermed, idet de ikke besidder en egen produktionskapacitet på
medicinalområdet, hvorfor de reelt var afskåret fra et bruge
tvangslicensordningen.
Disse spørgsmål blev drøftet intensivt op til og under den ministerielle
konference i DOHA i 2001. Resultat blev en særlig erklæring om TRIPs og
offentlig sundhed. Erklæringen pegede på problemerne med HIV/AIDS,
tuberkulose, malaria og andre epidemier og instruerede TRIPs-rådet om at
finde en løsning på disse problemer. Den 30. august 2003 nåede TRIPs-rådet
til enighed om principper for import af patentbeskyttet, livsvigtig medicin
produceret på tvangslicenser. Beslutningen giver mulighed for at udstede
tvangslicens til produktion i et 3. land med efterfølgende eksport af livsvigtig
medicin til et land, der ikke selv er i stand til at producere den pågældende
medicin.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Beslutningens rækkevidde skal ses i lyset af den efterfølgende erklæring, som
formanden for TRIPs-rådet afgav 30. august 2003, hvori det blandt andet
fremhæves, at det etablerede system alene skal anvendes i god tro til at løse
folkesundhedsproblemer, og at systemet ikke må anvendes til at forfølge
handelspolitiske mål.
Beslutningen af 30. august 2003 skal implementeres via en ændring af TRIPs-
aftalen. Der er dog endnu ikke opnået enighed om, hvordan ændringen af
TRIPs-aftalen skal udformes. Beslutningen af 30. august 2003 har dog
allerede været anvendelig fra dens vedtagelse af WTO-medlemslandene.
Kommissionen har på baggrund heraf foreslået at implementere beslutningen
i EU-retten gennem den foreslåede forordning allerede nu. Derved gives der
mulighed for at afhjælpe alvorlige sundhedsproblemer i udviklingslandene så
hurtigt som muligt.
Indhold
Anvendelsesomfang
Forordningsforlaget fastsætter procedurer og betingelser for meddelelse af
tvangslicenser til produktion af patentbeskyttede medicinalprodukter med
henblik på at eksportere disse til primært 3. verdenslande, der opfylder
betingelserne for at udstede sådanne tvangslicenser.
Stater berettiget til import
I overensstemmelse med beslutningen er udviklingslande, samt andre lande
der har givet meddelelse til TRIPs-rådet, berettiget til at importere medicin
produceret på tvangslicens i Fællesskabet. En række industrialiserede lande,
herunder Danmark, har dog på forhånd afskrevet sig muligheden for som
importør at anvende systemet.
Personer berettiget til at ansøge om meddelelse af tvangslicens
Enhver fysisk eller juridisk person er berettiget til at ansøge om meddelelse af
tvangslicens. Ansøger skal kunne dokumentere, at han uden held har
forhandlet med indehaveren af retten til det patenterede medicinske produkt.
Ansøgeren skal videre dokumentere, at han har modtaget en anmodning om
levering af det medicinske produkt fra et WTO-land. Ansøgningen skal
herudover overholde en række formelle krav, herunder angivelse af navnet på
de produkter der påtænkes produceret, identifikation af relevante patenter,
mængden, der ønskes produceret, og navnet på den importerende stat.
Meddelende myndighed
Meddelelse af tvangslicenser er efter forslaget overladt til de nationale
myndigheder. Ansøgningen behandles af den nationale myndighed, der har
kompetencen til at udstede tvangslicenser på patenter – i Danmark Sø- og
Handelsretten. Den meddelende myndighed kan enten af egen drift eller efter
anmodning tilbagekalde en tvangslicens, hvis licenstager ikke overholder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200955_0005.png
5
licensbetingelserne, eller såfremt forudsætningerne for meddelelsen senere er
bortfaldet. Den meddelende myndighed skal indberette alle meddelte
tvangslicenser til Kommissionen, der videregiver informationen til TRIPs-
rådet.
Licensens omfang, betingelser og vederlag til patenthaver
Den udstedte licens er ikke-eksklusiv. Patenthaver kan således frit udstede
licenser til andre. Tvangslicensen er endvidere uoverdragelig. Licenshaver
skal sørge for, at de producerede produkter emballeres på en sådan måde, at
de klart kan identificeres som producerede i henhold til forordningen, og
således at de klart kan adskilles fra originalproduktet.
Licenshaver er forpligtet til at betale patentindehaveren et rimeligt vederlag.
Vederlagets størrelse fastsættes i Danmark af Sø- og Handelsretten under
hensyn til den økonomiske værdi, medicinen har i det importerende land.
Forbud mod reimportering
Ifølge forslaget er det ikke tilladt at reimportere varer produceret under
tvangslicensen til Fællesskabets territorium. Forbuddet skal hindre, at de
under tvangslicens producerede medicinalvarer beregnet for udviklingslande
mv. konkurrerer med patentindehavers egne medicinalvarer på Fællesskabets
territorium. Forbuddet er understøttet af en procedure, hvorefter
medlemsstaternes toldmyndigheder kan tilbageholde varer i en kortere
periode, indtil det er fastslået, om importøren overtræder forbuddet mod
reimport. Hvis forbuddet overtrædes konfiskeres varerne, og de behandles i
overensstemmelse med den enkelte medlemsstats regler om konfiskerede
varer.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets INTA-komite afgav endelig rapport den 18. juli 2005.
Komiteen har fremsat 52 ændringsforslag. Der foreslås blandt andet følgende:
1) Forordningens anvendelsesområde skal udvides til at omfatte
udviklingslande. 2) At importerende lande skal kunne lade sig repræsentere af
organisationer. 3) At det ikke skal fremgå af forordningen, at medlemslandene
kan fastsætte administrative forskrifter for at sikre en effektiv behandling af
ansøgningen. 4) At der skal være mulighed for særlig hurtig behandling af
sager, hvor der ansøges om kvantitativ udvidelse af en tidligere meddelt
tvangslicens. 5) At ansøger ikke skal opbevare særlige fortegnelser over de
producerede produkter. 6) At Kommissionen skal fastlægge retningslinjer for
godtgørelse til patenthaver, og at medlemsstaterne inden 6 måneder fra
forordningens ikrafttræden skal meddele Kommissionen, efter hvilken formel
eller metode licensafgifter vil blive beregnet. 7) At appel af en national
domstolsafgørelse vedrørende en tvangslicens ikke skal have opsættende
virkning.
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200955_0006.png
6
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at ensartet implementering af beslutningen af 30.
august 2003 er nødvendig for at sikre, at betingelserne for meddelelse af
tvangslicenser med henblik på eksport af medicin er de samme i alle
medlemsstater. Derved undgås forvrængning af konkurrencen for aktørerne i
det indre marked. Ensartede regler er tillige nødvendige for at undgå reimport
af medicinalprodukter til Fællesskabets territorium produceret i henhold til
forordningsforslaget.
Kommissionen anfører videre, at en ensartet implementering af beslutningen,
er en nødvendighed for et velfungerende indre marked. På denne baggrund
vurderer Kommissionen, at forordningsforslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Regeringen finder det vigtigt, at den europæiske medicinalindustri har
ensartede vilkår indenfor det indre marked. Forslagets regler om tvangslicens
kan have indvirkning på medicinalindustriens produktion af lægemidler.
Beslutningen af 30. august 2003 bør derfor implementeres ved en
fællesskabsretsakt, idet den nødvendige ensartethed i reglerne indenfor det
indre marked derved sikres. Det er derfor regeringens vurdering, at
Kommissionens forslag er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Den gældende lovgivning om patenter findes i lovbekendtgørelse nr. 781 af 30.
august 2001. Herudover findes bekendtgørelse nr. 6 af 6. januar 2003 om
patenter og supplerende beskyttelsescertifikater. Danmark har tillige ratificeret
Den Europæiske Patentkonvention.
5.
Høring
Forslaget blev sendt i høring med frist til den 25. januar 2005 hos følgende
organisationer og virksomheder:
A/S Gea Farmaceutisk Fabrik, Actinova, Advokatrådet, ALK-Abelló,
Arbejdernes Erhvervsråd, Budde, Schou & Ostenfeld A/S, Chas. Hude A/S,
DAFFO, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Forening for Industriens Patent-
og Varemærkespecialister, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk
Landbrug, Dansk Patent- og Varemærkekonsulentforening af 1953, De Danske
Patentagenters Forening, Det Danske Handelskammer, Dumex-Alpharma
A/S, Durascan Medical Products A/S, Ferring A/S, Ferrosan A/S,
Finansministeriet, Foreningen Idustriel Retsbeskyttelse, Forsvarsministeriet, H.
Lundbeck A/S, HTS Interesseorganisationen, Høiberg A/S, Håndværksrådet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kaj Hansen A/S, Konkurrencestyrelsen,
Kulturministeriet, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Larsen & Birkeholm A/S, LIF Lægemiddelindustriforeningen, Løvens
Kemiske Fabrik, Magnus Jensens Eftf., Medicin Kemi Uldum A/S,
Miljøministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, NeuroSearch A/S, Niro A/S, NKT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200955_0007.png
7
Research & Innovation A/S, Novo Nordisk A/S, Novozymes A/S, Nycomed
A/S, Patentgruppen A/S, Patrade A/S, Plougmann & Vingtoft A/S,
Radiometer Medical A/S, Sandel, Løje & Wallberg, Slagteriernes
Forskningsinstitut, Smithkline Beecham Consumer Health Care, Statens
Seruminstitut, Sø- og Handelsretten, Teknologirådet, Teknologisk Institut,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Unomedical A/S, Velus Industri
A/S, Vita Care, Zacco Denmark A/S.
Larsen & Birkeholm A/S støtter forslaget. Sandel, Løje & Wallberg,
Advokatrådet, Dansk Handel og Service og Sø- og Handelsretten har ingen
bemærkninger til forslaget. Foreningen Industriel Retsbeskyttelse,
Lægemiddelindustriforeningen – Lif, Novo Nordisk A/Sog Dansk Industri er
generelt positive over for forslaget, men har fremsat kommentarer til
enkeltbestemmelser og ønsker til forbedringer.
Foreningen Industriel Retsbeskyttelse påpeger, at der bør strammes op på
reglerne, således at rettighedshaveren bliver mere inddraget under behandlingen
af ansøgningen om tvangslicens. Det fremføres videre, at der bør foretages en
mere entydig mærkning af de varer, for hvilke der gives tvangslicens for
eksempel med angivelse på pakningen af, hvilket land tvangslicensen gælder for.
Der henvises endelig til ”The
European Federation of Pharmaceutical
Industries and Associations (EFPIA) draft position”, hvori organisationen
særligt fremhæver behovet for at inddrage patenthaver mere i processen
omkring meddelelse af tvangslicens.
Novo Nordisk A/S finder, at forslaget generelt følger intentionerne fra TRIPs-
Rådet. Forslaget bør dog forbedres fsva. patenthavers rettigheder, således at
patenthaver selv får mulighed for at levere det pågældende produkt, og at
enhver form for reeksport til andre lande skal forhindres på den mest effektive
måde.
Lægemiddelindustriforeningen – Lif henviser til ovennævnte EFPIA’s udtalelse
samt tilslutter sig de af Novo Nordisk A/S fremsatte synspunkter.
Dansk Industri lægger vægt på en afbalanceret løsning, som sikrer, at nødstedte
lande kan få adgang til nødvendig medicin samtidig med, at incitamenterne for
at forske og udvikle medicin ikke undergraves.
Patentagentforeningen finder, at der ikke skal kunne meddeles tvangslicens, når
patenthaver allerede markedsfører eller forbereder markedsføring af produktet i
det konkrete område. Patentagentforeningen sætter videre spørgsmålstegn ved,
hvorvidt Toldmyndighederne og Sø- og Handelsretten vil kunne løfte opgaven
med dels at forhindre reimport af produkter produceret under ordningen og
dels at tilbagekalde allerede tildelte tvangslicenser. Generelt finder
Patentagentforeningen ikke, at forordningen på betryggende vis sikrer mod
misbrug og reimport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200955_0008.png
8
Forslaget har desuden været behandlet i EU-specialudvalget for
Konkurrenceevne og Vækst. Dette gav ikke anledning til yderligere
bemærkninger.
6.
Andre landes holdning
Der er generelt støtte til forslaget blandt medlemslandene. Forslaget
forventes på denne baggrund at opnå det nødvendige flertal for vedtagelse.
Under forhandlingerne er der opstået spørgsmål om, hvorvidt forordningens
anvendelsesområde skal udvides til også at muliggøre eksport til de mindst
udviklede lande eller andre definerede grupper af særligt udsatte lande, der
ikke er medlem af WTO. Det diskuteres fortsat, hvorvidt udvidelsen er i
overensstemmelse med EU-landenes forpligtelser efter TRIPS-aftalen. Et
stort flertal af medlemslandene støtter udvidelsen. Det vurderes ikke, at dette
spørgsmål vil blokere for vedtagelse af forordningen.
7.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side støttes overordnet, at der gives WTO-medlemmerne mulighed
for at meddele tvangslicens for produktion og salg af patenterede farmaceutiske
produkter med henblik på eksport til udviklingslande med utilstrækkelig
produktionskapacitet i den farmaceutiske sektor. En sådan ordning kan således
hjælpe til at modvirke eller afhjælpe de meget alvorlige
folkesundhedsproblemer, som en række udviklingslande er ramt af. Danmark
har ligesom de øvrige fællesskabslande støttet en vedtagelse af beslutningen af
30. august 2003 i WTO-regi.
Fra dansk side støttes desuden, at forordningens anvendelsesområde
udvides til at omfatte de mindst udviklede lande eller andre definerede
grupper af særligt udsatte lande, der ikke er medlem af WTO.
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring. Forslaget skønnes ikke at ville have nogen
statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan have betydning for den danske medicinalindustris
afsætningsmuligheder i relation til livsvigtige originale medicinalprodukter i
lande med folkesundhedsproblemer. De økonomiske konsekvenser i så
henseende vurderes dog at være af begrænset betydning. De pågældende lande
har således typisk ikke de fornødne økonomiske ressourcer til i nævneværdigt
omfang at købe de pågældende produkter på markedsvilkår. Omvendt kan
forslaget betyde forøgede afsætningsmuligheder for danske producenter af
generiske lægemidler (kopipræparater).
10.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Grundnotat er oversendt den 12. januar 2005. Høringsnotat er oversendt den
23. februar 2005.