Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 6. september 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings notat om halvårlig status over resultater og initiativer vedr. forskning og innovation .
2 Til Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi og Folketingets Europaudvalg Halvårlig status over resultater og initiativ er vedr. forskning og innovation I denne halvårlige orientering af Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi omtales de væsentligste sager vedr. forskning og inno- vation under det luxembourgske EU-formandskab i første halvår 2005 samt større sager, som forventes behandlet under det britiske EU-formandskab i andet halvår 2005. Forskning og udvikling har i de senere år fået en mere central placering i det euro- pæiske samarbejde. Der er bred enighed om, at øgede investeringer i forskning og udvikling er en nødvendig forudsætning for at fremme EU´s konkurrenceevne og sikre EU en førerposition i det globale teknologiske kapløb. En række anbefalinger fra Det Europæiske Råd og initiativer fra Kommissionen er med til at skabe det nødvendige grundlag for initiativer, der kan understøtte udvik- lingen i Unionen. De vigtigste omtales i det følgende. Kommissionens forslag til syvende rammeprogram Kommissionen fremlagde den 6. april 2005 sit forslag til syvende rammeprogram. Det blev præsen  teret på Rådsmødet den 18. april 2005. Drøftelserne blev fortsat på Råd s- mødet den 6. -7. juni 2005. Forslaget har fået en positiv modtagelse med en bred tilslutning til hovedlinierne. Der foreslås en fordobling af EU’s midler til forskning og udvikling, s om indebærer, at de årlige bevillinger forøges fra 5 mia. til 10 mia. Størrelsen af det samlede budget for rammeprogrammet vil afhænge af, i hvilket omfang de kommende finansielle pe  r- spektiver for Unionen for perioden 2007-2013 giver mulighed for at øge in vesterin- gerne i forskning og udvikling. Landene har tilkendegivet, at man er positiv over for øgede investeringer på området, men i meget forskellig grad. Fra dansk side har vi en meget positiv holdning til Kommissionens forslag, som på de fleste områder  imødekommer danske ønsker. Det forventes, at Europa-Parlamentets holdning vil foreligge i november 2005, så Rådets fælles holdning i givet fald kan aftales i november. Det er planlagt, at den e   n- delige vedtagelse af Råd og Parlament vil finde sted medio 20 06. Kommissionens forslag til særprogrammer under syvende rammeprogram
3 Kommissionen har annonceret, at forslag til særprogrammer vil blive fremsat den 21. september 2005. Forslagene vil præcisere Kommissionens planer for den forskning og udvikling, der vil kunne opnås støtte til. Det forventes, at de indledende drøftelser i Rådet vil finde sted under det britiske fo  r- mandskab, medens en beslutning vil blive tilstræbt så tidligt som muligt i andet halvår af 2006, så der bliver den nødvendige tid til forbe  redelsen af de første indkaldelser af forslag til projekter til finansiering fra 2007. Videnskabsministeriet vil gennemføre en national høring om forslag til særprogra m- mer i september og oktober 2005. Kommissionens forslag til regler for deltagelse i rammeprogrammerne Forslag til regler for deltagelse i EU’s forskningsaktiviteter forventes fremlagt i sep- tember. De nuværende regler for deltagelse har været udsat for betydelig kritik, som bl.a. skyldes, at tilrettelæggelsen af programmerne har undergået b   etydelige ændri  n- ger fra det ene rammeprogram til det andet. Kommissionen har erkendt, at der er be- hov for væsentlige ændringer, så komplicerede regler og procedurer ikke afholder potentielle deltagere fra at søge. Det forventes, at de indledende drøftelse r af forslaget vil foregå under det britiske formandskab, medens en beslutning næppe vil kunne træffes før i 2006.                                                       Det Europæiske Forskningsråd (ERC) Siden det danske EU-formandskab i 2002 har regeringen arbejdet på at fremme eta b- leringen af et europæisk forskningsråd for grundforskning, som var forskerstyret, og som støttede forskning af højeste kvalitet. I Kommissionens forslag til 7. rammepr  o- gram indgår forslag om, at ERC etableres samtidig med iværk   sættelsen af rammepr  o- grammet. Forslaget blev i sin tid mødt med en vis reservation fra en del lande. Under  arbejdet med planlægningen af ERC har forslaget dog fået en stadig bredere støtte, og det skønnes, at der nu findes et klart flertal for en beslut ning om ERC. Kommissionen har som led i forberedelsen nedsat en særlig ”identifikationskomité” med fremtrædende forskere som medlemmer. Efter høring i en række europæiske forskerorganisationer stillede komiteen i juli måned forslag om sammensætningen af ERC. Kommissionen har fulgt denne indstilling og har bedt de foreslåede personer om at forberede de kommende opgaver for ERC. Gruppen består af 22 medlemmer, som kommer fra 16 forskellige EU-medlemslande, herunder én fra Danmark, samt én per- son fra Schweiz. Det forventes, at det britiske formandskab vil lægt vægt på, at der snarest skabes enighed om det legale grundlag for ERC med sikring af den nødvendige uafhængi   g- hed for ERC.   Midtvejsrevision af Lissabon-strategien Rådet har på flere møder behandle   t spørgsmålet om en revision af Lissabonstrategien på grundlag af en af rapporten fra højniveau  -gruppen (Wim Kok-rapporten) fra no- vember 2004.
4 I et ”non paper” har man fra dansk side peget på behovet for etablering af et ”indre marked for viden”, som kan  medvirke til at sikre, at der gennemføres en målrettet europæisk indsats for at udvikle det europæiske vidensamfund. Europas globale ko n- kurrenceevne afhænger i høj grad af, om vi vil være i stand til at udnytte det store videnpotentiale, der findes i EU. Kommissionen fremlagde den 2. februar 2005 sin synteserapport om Lissabon- strategien. Rapporten udgør Kommissionens bud på en refokusering af Lissabon  - strategien. Det er vurderingen, at Kommissionen i høj grad har taget behovet for s y- stematisk udnyttelse af de europæiske videnressourcer med i dens overvejelser om videreudvikling af Lissabon-strategien. Det Europæiske Råds har på forårstopmøde den 22. -23. marts 2005 godkendt en revi- deret Lissabon-strategi, hvor forskning og udvikling indgår som en central  kompo- nent. Kommissionen fremsatte i april forslag til retningslinier for gennemførelsen af Liss a- bonstrategien og tre af disse vedrører aktiviteter inden for forskning,  teknologisk udvikling og innovation. Der vil i løbet af efteråret blive udarbejdet en   national rap- port, som vil beskrive de reformer, der gennemføres nationalt, for at Danmark kan yde sit bidrag til gennemførelsen af Lissabon -strategien. Kommissionens tredje opfølgningsrapport på den europæiske strategi for biov i- denskab og bioteknologi Kommissionen fremlagde den 29. juni 2005 sin tredje opfølgningsrapport på den e  u- ropæiske strategi for biovidenskab og bioteknologi fra 2002. Rapporten peger på to områder, som kræver en særlig opmærksomhed: 1) Hvilke initiativer Kommissionen forventer at tage som opfølgning på bioteknologiens rolle i refokuseringen af Liss  a- bon-processen. 2) En status for de enkelte områder, der indgår i den europæiske str a- tegi for biovidenskab og bioteknologi. Danmark anser det for centralt, at Europa med denne rapport fortsat har stærk fokus på bioteknologiens rolle i den europæiske øk o- nomi. Rapporten vil blive behandlet på Rådsmødet den 11. oktober 2005. Rumpolitik Med henblik på at sikre, at EU kan spille en mere aktiv rolle på rumområdet, er der gennem de seneste år på g  rundlag af hvidbog fra Kommissionen arbejdet på at udvikle en europæisk rumstrategi. Der lægges i den forbindelse vægt på, at der aftales klare retningslinier for, hvilke opgaver EU varetager, og hvilke opgaver der placeres ved det europæiske rumagentur (E  SA). EU’s Konkurrenceevneråd og ESA -rådet har på to fælles møder i ”Rumrådet” drøftet de overordnede principielle opgaver og deres løsning, og er kommet nærmere et fæ l- les fodslag. Det er planen på et møde under det britiske formandskab at nå frem til en    endelig aftale om det fremtidige europæiske rumsamarbejde, herunder finansieringen af de kommende opgaver. Produktion af energi på grundlag af fusionsteknologi (ITER) Efter internationale forhandlinger over en årrække med Japan, Rusland, USA, Kina og Sydkorea blev der i juni 2005 truffet beslutning om etablering af en forsøgsreaktor,
5 der placeres i EU (Cadarache-Frankrig). Som led i kompromisset om placeringen har Japan som privilegeret partner opnået en række fordele om bl.a. supplerende aktivit   e- ter i Japan. På grundlag af principaftalen vil Rådet i løbet af efteråret behandle forslag til, hvorl e- des ITER-samarbejdet i detaljer skal tilrettelægges, herunder den samlede finansiering af ITER. Menneskelige ressourcer: Kvinder og forskning, forskerkarriere og -mobilitet I marts 2005 fremlagde Kommissionen to dokumenter vedrørende menneskelige re s- sourcer i forskning og udvikling. Et om kvinder i forskning og et om et europæisk charter for forskere og retningslinier for ansættelse af forskere. Der blev på    Råd smø- det den 6.-7. juni 2005 vedtaget et sæt   Råd skonklusioner, der bl.a. identificerer fire hovedområder, hvor der fortsat er behov for at sætte ind: 1) Øgede midler til træning, mobilitet og karriereudvikling for forskere, 2) Fremme af karrieremuligheder for forskere, 3) Fremme af ligheden mellem kønnene i forskning og 4) Forbedring af det generelle forskermiljø i Europa. Meddelelse fra Kommissionen om 3% af BNP til forskning og udvikling - ivær  k- sættelse af en handlingsplan Det forventes, at Kommissionen vil fremlægge en meddelelse om 3%  -målsætningen. Meddelelsen vil blive drøftet på Konkurrenceevnerådets møde den 28. -29. november 2005. Kommissionens forslag til et flerårigt rammeprogram for konkurrenceevne og innovation Kommissionen har foreslået, at der som noget nyt etableres et flerårigt rammepro- gram for konkurrenceevne og innovation. Kommissionen foreslår, at en række eksi- sterende programmer inden for IKT, energi, miljø samt innovation og iværksætteri samles i ét program for at styrke de europæiske virksomheders konkurrenceevne og innovation. Forslaget blev fremlagt i april 2005 samtidig med fremlæggelsen af for- slaget til syvende rammeprogram og blev præsenteret for Rådet på mødet den 6.-7. juni 2005. Forslaget vil blive behandlet næste gang på mødet den 28.-29. november 2005.   Det er dansk holdning, at der skal sikres en så høj grad af koordination og kom- plementaritet som muligt mellem det syvende rammeprogram for forskning og ud- vikling og rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation.