Elselskabernes udrulning af fibernetSeptember 2005
2/71IndholdsfortegnelseBoks-, figur- og tabelfortegnelse............................................................................................................................. 31Sammenfatning og konklusioner ................................................................................................................... 51.1Undersøgelsens formål og omfang ........................................................................................................... 61.2Forholdet til lovgivningen ........................................................................................................................ 61.3Baggrunden for elselskabernes investeringer ........................................................................................... 71.4Omfanget af elselskabernes udrulning af fibernet .................................................................................... 81.5Business case ............................................................................................................................................ 91.6Perspektiver og anbefalinger .................................................................................................................. 102Formålet med undersøgelsen ....................................................................................................................... 132.1Baggrund ................................................................................................................................................ 132.2Formålene med undersøgelsen ................................................................................................................ 143Reguleringen ............................................................................................................................................... 153.1Elforsyningsloven ................................................................................................................................... 153.2Konkurrenceloven................................................................................................................................... 173.3Telelovgivningen .................................................................................................................................... 204Elsektoren .................................................................................................................................................... 234.1Den fri kapital ......................................................................................................................................... 234.2Ledningsnettet......................................................................................................................................... 245Elselskabernes etablering og brug af fibernet.............................................................................................. 265.1Baggrunden for elselskabernes etablering af fibernetværk ..................................................................... 265.2Elselskaber med fibernetaktiviteter......................................................................................................... 275.3Organiseringen af elselskabernes fibernetaktiviteter .............................................................................. 295.4Fordeling af fællesomkostninger ............................................................................................................ 306Omfanget af og investeringerne i fibernet ................................................................................................... 346.1Længden af elselskabernes eksisterende fibernetværk og tomrør ........................................................... 346.2Husstande tilsluttet på elselskabernes eksisterende fibernetværk ........................................................... 356.3Elselskabernes allerede afholdte anlægsinvesteringer ............................................................................ 366.4Længden af elselskabernes planlagte fibernetværk................................................................................. 376.5Husstande som kan tilsluttes elselskabernes planlagte fibernetværk ...................................................... 396.6Elselskabernes planlagte anlægsinvesteringer ........................................................................................ 407Business case for elselskabernes fibernetinvesteringer ............................................................................... 427.1Beregning af access-priserne i elselskabernes fibernet ........................................................................... 437.2Elselskabernes forretningsmodeller ........................................................................................................ 597.3Indtægts - og efterspørgselsmæssige forhold ........................................................................................... 62Forsidefoto: www.tuknet.dk
3/71Boks-, figur- og tabelfortegnelseBoks 1: Kommunalfuldmagtsreglerne .................................................................................................................. 16Boks 2: Bindingsperioder på teletjenester ............................................................................................................. 22Boks 3: Anvendelsen af elselskabernes formue .................................................................................................... 24Boks 4: Kabellægning af luftledningsnettet og elpriserne .................................................................................... 25Boks 5: Risici for elkunderne ved evt. tab på kommercielle fibe rnetaktiviteter ................................................... 30Boks 6: Fordelingen af graveomkostninger med eksterne parter .......................................................................... 32Boks 7: LRAIC og urimeligt lave priser ............................................................................................................... 50Boks 8: Non profit virksomhed og konkurrenceloven .......................................................................................... 57Boks 9: Underskudsvirksomhed ........................................................................................................................... 68Boks 10: TDCs reaktion på elselskabernes planlagte fibernetudrulning ............................................................. 69Figur 1: Danmarkskort med angivelse af de enkelte netselskabers fibernetudrulning .......................................... 28Figur 2: Skematisk oversigt over elementerne i et kommunikationsnetværk ........................................................ 43Figur 3: Danske Equities' priseksempler på månedlige priser for triple play ........................................................ 64Figur 4: Andelen af danske husstande med bredbånd (over 144 kbit/s) ................................................................ 66Tabel 1: Afgrænsning af de elselskaber, der indgår i undersøgelsen.................................................................... 27Tabel 2: Fordeling af elselskaberne med etableret eller planlagt fibernet............................................................. 27Tabel 3: Organiseringen af fibernet til intern styring............................................................................................ 29Tabel 4: Organiseringen af fibernet til kommercielle formål ................................................................................ 29Tabel 5: Eksempel på fordeling af fælles graveomkostninger .............................................................................. 32Tabel 6: Elselskabernes eksisterende fibernet og tomrør, fordelt geografisk ........................................................ 34Tabel 7: Elselskabernes eksisterende fibernetværk og tomrør, fordelt på ejerskab............................................... 35Tabel 8: Elselskabernes eksisterende fibernetværk og tomrør, fordelt på formål ................................................. 35Tabel 9: Elselskabernes eksisterende fibernetværk og tomrør, fordelt på etableringsform................................... 35Tabel 10: Antal husstande på el selskabernes etablerede fibernet, fordelt geografisk ........................................... 36Tabel 11: Antal husstande på elselskabernes etablerede fibernet, fordelt på elselskabets ejerskab ...................... 36Tabel 12: Investeringer i fibernet fordelt geografisk (opgjort i tusind kr.) ........................................................... 37Tabel 13: Udgifter til anlæg hhv. køb af fibernetværk opgjort i tusind kr., fordeltpå ejerskab ............................ 37Tabel 14: Elselskabernes planlagte fibernetværk og tomrør, fordelt geografisk ................................................... 38Tabel 15: Elselskabernes planlagte fibernetværk og tomrør opgjort i km, fordelt på ejerskab............................. 38Tabel 16: Elselskabernes planlagte fibernetværk og tomrør, fordelt på formål.................................................... 39Tabel 17: Elselskabernes planlagte fibernetværk opgjort i km, fordelt på etableringsform .................................. 39Tabel 18: Antal husstande på elselskabernes planlagte fibernet, fordelt geografisk ............................................. 39Tabel 19: Antal husstande på elselskabernes planlagte fibernet, fordelt på elselskabets ejerskab ........................ 40Tabel 20: Planlagte investeringer i fibernet, fordelt geografisk ............................................................................ 40Tabel 21: Planlagte investeringer i fibernet, fordelt på ejerskab ........................................................................... 40Tabel 22: Access-priser for rå kobber og rå fiber ................................................................................................. 47Tabel 23: Priser for rå fiber i de 11 elselskabernes accessnet ............................................................................... 48Tabel 24: Omkostningselementer i priserne for rå kobber og rå fiber .................................................................. 52
4/71Tabel 25: Rå fiber pris ved forskellig penetration ................................................................................................. 56Tabel 26: Planer vedrørende p roduktion af indholdstjenester............................................................................... 60Tabel 27: Planer vedrørende fakturering af slutkunden ........................................................................................ 61Tabel 28: Oversigt over accessforbindelser til husstande i Danmark ................................................................... 68
5/711Sammenfatning og konklusionerUndersøgelsen omfatter de danske elselskabers eksisterende og planlagte fibernetaktiviteter. Den vi-ser, at elselskaberne hidtil kun har etableret fibernet i meget begrænset omfang, og at de hidtidige i n-vesteringer næsten udelukkende er sket på overordnede transmissionsstrækninger, dvs. på de stræk-ninger som på teleområdet normalt betegnes som bac kbone-net.Fremover planlægger elselskaberne derimod at foretage en større udrulning af fibernet på strækninger-ne helt ud til de enkelte husstande (access-nettet). Planerne omfatter på tidspunktet for undersøgelsens afslutning i august 2005 fibernet ud til mere end 957.000 husstande, svarende til mere end en tredjedel af alle husstande i Danmark. De planlagte investeringer i fibernet forventes at beløbe sig til ca. 9,5mia. kr.1Det kan måske umiddelbart undre, at det er elselskaberne og altså ikke teleselsk aberne, som har planer om en omfattende udrulning af fiberaccessnet til levering af kommunikationstjenester til husstandene. Elselskaberne har imidlertid i nogle år udtrykt interesse for at investere i fibernet og i forbindelse med,at elselskaberne fra 1. januar 2005 frit har kunnet disponere over deres egen formue uden bindinger på, hvordan denne formue anvendes, har elselskaberne fået bedre mulighed for at foretage de ønskede i n-vesteringer. Elselskaberne forventer desuden, at de vil kunne opnå større eller mindre omkostningss y-nergier ved samtidig drift af fibernet og elnet. Endelig kan det ikke udelukkes, at visse forbrugerejede elselskaber betragter en fibernetudrulning til kunderne som et alternativ til udbetaling af dividende.Undersøgelsen viser desuden, at elforbrugerne ikke vil komme til at betale for elselskabernes fibernet-aktiviteter. Alle elselskabernes investeringer i fibernet foretages i overensstemmelse med reglerne i el-forsyningsloven om regnskabs- og selskabsmæssig udskillelse, som sikrer, at elforbrugere ikke ko m-mer til at betale for eventuelle underskud på elselskabernes fibernetaktiviteter. Overholdelsen af disse bestemmelser påses løbende af Energitils ynet.Undersøgelsen give r ikke grundlag for at formode, at elselskabernes budgetter for de planlagte inve-steringer ikke bygger på fornuftige business cases, som vil kunne gøre det muligt at levere telefoni, i n-ternet og tv på fibernettene på et kommercielt grundlag og til priser, som er konkurrencedygtige med priserne for de samme ydelser leveret på kobber - eller kabeltv-net.Det understreges, at denne vurdering er baseret på de budgetterede omkostninger, som er oplyst af e l-selskaberne, og som evt. ville kunne vise sig ikke at holde stik i praksis. Det ligger uden for undersø-gelsen at foretage en vurdering af disse budgetter. Vurderingen er foretaget med udgangspunkt i de nuværende markeds - og efterspørgselsforhold på telemarkedet, som vil kunne ændres som følge af den teknologiske udvikling eller af ændringer i de regulatoriske forhold på telemarkedet. Sådanne ændrin-ger vil på virke rentabiliteten af elselskabernes fibernetinvesteringer og vurderingen af elselskabernes fibernetinvesteringer bør derfor tages med disse fo rbehold in mente.1Disse fordeler sig med investeringsbeslutninger for ca. 3 mia. kr. truffet før 15. marts 2005, hvor de første o p-lysninger blev indhentet, og investeringsbeslutninger for de resterende ca. 6,5 mia. kr. truffet i perioden efter 15. marts 2005 og frem til undersøgelsens afslu tning i august 2005.
6/71Det er selvsagt muligt, at visse fibernetprojekter vil kunne vise sig at blive tabsgivende. Det er imidler-tid op til elselskabernes kompetente forsamlinger at vurdere sådanne risici og beslutte, om konkrete investeringsprojekter bør iværksættes eller ej. Det kan sammenfattende konstateres, at de oplysninger, som er modtaget fra elselskaberne til brug for denne rapport, ikke giver grundlag for at rejse kritik af elselskabernes fibernetplaner. Undersøgelsen viser endvidere, at såvel konkurrence - som elforsyningslovgivningen er overholdt.1.1 Undersøgelsens formål og omfangI løbet af 2004 rejstes i pressen en debat om, hvorvidt elselskabernes annoncerede investeringer i fi-bernet sker på et kommercielt grundlag, således at der ikke påføres de eksisterende virksomheder i te-lesektoren en ulige konkurrence, og om hvorvidt elkunderne vil kunne komme til at betale, hvis elsel-skabernes fibernetinvesteringer slår fejl.Bl.a. efter en drøftelse i Energitilsynet besluttede Konkurrencestyrelsen2 at gennemføre en undersøge l-se af elselskabernes nuværende og planlagte fibernetaktiviteter. Undersøgelsen er gennemført som en spørgeskemaundersøge lse, som viser, at der er 39 elselskaber (ud af mere end 100 elselskaber) med etablerede eller planlagte fibernet.Formålet med undersøgelsen er for det første at vurdere, om elselskabernes teleaktiviteter på fiberne t-tet sker på kommercielt grundlag , eller om aktiviteterne påfører de eksisterende teleselskaber ulige vilkår i konkurrencen. Grundlaget for denne vurdering vil være det markedsøkonomiske investorpri n-cip, som forudsætter en vis forren tning af den investerede kapital.For det andet er det undersøgelsens formål at skabe grundlag for tilsynet med netselskabernes over-holdelse af elforsyningsloven. Det drejer sig især om elforsyningslovens krav om selskabsmæssig ud-skillelse af fibernetaktiviteterne og om brug af markedsbestemte vilkår ved indgåelse a f aftaler med andre virksomheder. Lovens bestemmelser skal sikre, at elkunderne ikke kommer til at betale for fi-bernetaktiviteterne. Denne del af elforsyningsloven hører under Energitilsynets kompetence.Undersøgelsens formål og omfang er nærmere beskrevet i kapitel 2. 1.2 Forholdet til lovgivningenElselskabernes etablering af fibernet til televirksomhed er underlagt en række krav i hhv. elforsyning s-loven, konkurrenceloven og telelovgivningen.Ifølge elforsyningsloven skal sideordnede aktiviteter, herunder kommercielle fibernetaktiviteter, ud-skilles fra den kollektive elforsyningsvirksomhed i selvstændige selskaber med begrænset ansvar, så-ledes at elforsyningsvirksomheden og elkunderne ikke kommer til at hæfte for tab på disse aktiviteter.2Konkurrencestyrelsen sekretariatsbetjener såvel Konkurrencerådet som Energitilsynet, og nærværende under-søgelse dækker derfor såvel konkurrencemæssige som tilsynsmæssige forhold.
7/71For såkaldt tilknyttet virksomhed (se afsnit 3.1) er d er dog alene krav om en regnskabsmæssig adski l-lelse, såfremt de samlede indtægter herfra udgør mindre end 5 pct. af omsætningen i den kollektive e l-forsyningsvirksomhed. Elforsyningsloven forhindrer desuden elselskaberne i at hæve elpriserne for at finansiere accessorisk virksomhed ved at hindre krydssubsidiering fra elforsyningsvirksomheden til den accessoriske virksomhed. Overholdelsen af disse bestemmelser påses løbende af Energiti lsynet.Elselskaberne er uden for de bevillingspligtige områder tillige underkastet konkurrencelovens forbud mod misbrug af dominerende stilling og forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler. Det betyder fx, at det kan væ re forbudt for elselskaberne at opkræve priser under omkostningerne (predatory pricing) til skade for konkurrencen på telemarkedet, hvis det findes, at elselskaberne indtager en dominerende stilling på t elemarkedet. Også andre former for konkurrencebegrænsende adfærd kan udgøre misbrug af dominerende stilling og vil være forbudt efter reglerne i konkurrenceloven.Endelig er elselskaberne underkastet telelovgivningen, som bl.a. indebærer, at elselskaberne skal for e-tage en regnskabs- eller selskabsmæssig adskillelse af deres teleaktiviteter samt indsende forretnings-områdeopdelte regnskaber til IT - og Telestyrelsen, når teleaktiviteterne har en omsætning større end 100 mio. kr.Udover disse regler er kommunale elselskaber underlagt yderligere lovgivningsmæssige begræn snin-ger i forhold til private elselskaber. Elforsyningsloven giver således ikke kommunale elselskaber mu-lighed for at etablere fibernet uafhængigt af elnettet . De præcise grænser for, hvad elforsyningsloven hjemler, vil fremgå af en ny bekendtg øudsendt af Energistyrelsen snarest.Reglerne i elforsyningsloven, konkurrenceloven og telereguleringen er mere udførligt beskrevet i ra p-portens kapitel 3.1.3 Baggrunden for elselskabernes investeringerEn række elselskaber har i nogle år udtrykt interesse for at investere i fibernet. Med en politisk aftale af 29. marts 2004 blev der skabt klarhed over selskabernes kapitalgrundlag. Af-talen betød samtidig, at elselskaberne fra 1. januar 2005 frit har kunnet råde over deres egenkapital og har haft mulighed for frit at anvende denne til de formål, som deres kompetente forsamlinger ø nsker, herunder udrulning af fibernet til televirksomhed. Der er ikke hjemmel i lovgivningen til, at andre end elselskabernes kompetente forsamlinger kan disponere over elselskabernes egenkapital, herunder fx at stille krav om, at elselskaberne skal bruge deres egenkapital til at nedsætte elpriserne. Elselskabernes egenkapital er ifølge Dansk Elforsyning Statistik (2004) ca. 68 mia. kr. fordelt på ca. 59 mia. kr. hos netselskaberne og ca. 9 mia. kr. hos transmissionsselskaberne.Endvidere har en række elselskaber ge nnem aftaler om salg af aktier i produktionsselskaberne Elsam og Energi E2 modtaget eller fået udsigt til at modtage større kontantbeløb og dermed bedre muligh e-der for at finansiere blandt andet fibernetinvesteringer.De første fibernetinvesteringer blev gennemført for nogle år siden, først og fremmest til styrings- og kontrolopgaver i forbindelse med elforsyningsvirksomhed, men også i forventning om, at der kunne
8/71være stor kommerciel nytte af fibernet til kommunikationsformål. Elselskaberne har i mindre omfang og på forsøgsbasis allerede etableret access -net ud til de enkelte husstande. Men som det fremgår af denne undersøgelse, er der planlagt en omfattende udrulning af fib ernet til dette formål.Undersøgelsen viser, at der er 39 elselskaber, der har etableret eller har planer om at etablere fibernet, og at der er 23 af disse elselskaber, der driver televirksomhed på fibernettet. Af disse 2 3 elselskaber har alle på nær t re selskaber med meget begrænsede aktiviteter under bagatelgrænsen på 5 pct. af omsætningen udskilt de accessoriske fibernetaktiviteter i selvstændige selskaber. Dermed kan det konstateres, at elselskaberne lever op til elforsyningslovens bestemmelser om udskillelse af sådanne kommercielle aktiviteter.Det konkluderes endvidere, at der ikke er fundet oplysninger om omkostningsfordelinger mellem el-forsyningsaktiviteter og sideordnede aktiviteter, som vurderes at være i strid med elforsyningslovens krav om, at sådanne fordelinger skal ske på markedsmæssige vilkår.Der vil dog i forbindelse med de kommende års indtægtsrammestyring blive rettet en større opmær k-somhed på regnskabernes omkostningsfordelinger for at sikre, at elkunderne ikke kommer til at betalefor selskabernes fibernetaktiviteter over elpriserne. Hvis der i forbindelse med reguleringen viser sig forhold, som kræver nærmere undersøgelse, vil detteblive taget op ved kontakt til det pågældende se l-skab.Baggrunden for elselskabernes investeringer og forholdene i elsektoren er beskrevet i rapportens kapi-tel4 og 5. 1.4 Omfanget af elselskabernes udrulning af fibernetI kapitel 6 gennemgås omfanget af elselskabernes i nvesteringer i fibernet.Undersøgelsen viser, at elselskabernes hidtidige investeringer i fibernet har været af begrænset om-fang og i overvejende grad er sket med henblik på eldriftsformål. Fiberledningerne er hidtil i de fl este tilfælde blevet etableret ved samtidig nedgravning af fibre og elkabler. Et andet generelt træk er, at e l-selskabernes hidtidige investeringer i fibernet langt overvejende er sket på overordnede transmission s-strækninger, og at de hidtil foretagne investeringer kun omfatter fiberaccessnetud til mindre end ½ pct. af de private husstande i Danmark. Elselskabernes samlede investeringer i fibernet beløb sig indtil udgangen af 2004 til i alt 666 mio. kr.I modsætning hertil har elselskabernes planer om etablering af yderligere fibernet i et betydeligt om-fang. Planerne omhandler på tidspunktet for undersøgelsens afslutning i august 2005 etablering af ac-cessforbindelser ud til mere end en tredjedel af alle husstande i Danmark og omfatter samlede investe-ringer for ca. 9,5 mia. kr. Der tegner sig desuden et klart billede af, at de fremtidige fibernet bliver etableret med henblik på levering af telefoni, internet og tv til husstandene.
9/711.5 Business caseFor at vurdere, om elselskabernes planlagte fibernetudrulning sker på et kommerc ielt grundlag, er derforetaget en vurdering af business casen for udrulningen af fibernet for de 11 elselskaber, som tegner sig for mere end 95 pct. af de planlagte investeringer. Dette er sket ved en sammenligning af den ac-cess-pris, som kan opnås i det planlagte fibern et, med den tilsvarende access-pris i TDCs kobberbase-rede net. Disse access-priser er beregnet under samme forudsætninger, som er a nvendt LRAIC-metoden, som regulerer prisen på TDCs rå kobber, og indeholder bl.a. forrentning af egen- og frem-medkapital.Et kundevægtet gennemsnit af de 11 elselskaber giver en access-pris i fibernettet på 1.146kr. pr. år. Dette skal sammenlignes med den langsigtede LRAIC-pris på 1.004 kr. pr. år i TDCs kobber net og den overgangspris for rå kobber på 803 kr. pr. år, som er fastsat for 2005. Det bemærkes, at vurderi n-gerne i denne undersøgelse ikke vil påvirkes af den lavere langsigtede LRAIC -pris, som IT- og Tele-styrelsens i august 2005 har sendt i høring, idet den beregnede pris på rå fiber vil blive tilsvarende l a-vere, når denne beregnes med de tilsvarende, ændrede forudsætninger.Det vurderes efter høring af TDC, Sonofon, Telia, Tele2, Cybercity og Dansk Energi, at de øvrige omkostninger til at levere telefoni, internet og tv gennem fibernettet stort set vil være de samme i de to net, inkl. omkostningerne til backbone-nettet. Der er dog ikke enighed om, hvorvidt udstyret på centr a-lerne nærmest kunden og udstyret hos kunden vil være dyrere eller ej i et fibernet sammenlignet med et kobbernet. Desuden kan andre forhold tale for lavere omkostninger i fibernettet, fx fordi access-strækningerne i et fibernet kan være længere, uden at signalerne og båndbredden forringes, og at antal-let af centraler dermed kan reduceres i forhold til kobbernettet.Dermed kan det ikke afvises, at den beregnede access-pris i elselskabernes planlagte fibernet givermulighed for at tilbyde fastnettelefoni, internet og tv til priser, der kan konkurrere med de samme ydelser, som i dag leveres via TDCs rå kobber, inkl. en positiv forretning af egenkapitalen. Elselska-bernes planlagte fibernetudrulning vurderes derfor at være baseret på et kommercielt grundlag indenfor rammerne af det markedsøkonomiske investor princip. Der er således ikke grundlag for at antage, at elselskabernes fibernetinvesteringer vil påføre det danske telemarked en konkurrence, som ikke sker på et kommerc ielt grundlag.Med den anvendte vurderingsmetode, baseret på en sammenligning af accesspr iserne i de to typer net, tages der imidlertid ikke højde for, at fibernettet kan være et bed re produkt end kobbernettet på grund af højere båndbredde og mindre interferens, og der er derfor tale om en konservativ vurd ering.Elselskaberne planlægger selv at drive televirksomhed i et vist omfang, særligt gennem opstilling af udstyr i netværket, so m eksterne leverandører kan anvende til at producere tjenesteydelserne til slu t-brugerne. Elselskaberne planlægger dog s å kaldt åbne netværk, hvor kunderne selv kan vælge mellem flere forskellige indholdsleverandører, og dermed kan de samfundsøkonomiske risi ci ved elselskaber-nes indtog på et for elselskaberne nyt marked modsvares af den øgede konkurrence mellem indhold s-leverandører, som denne model muliggør. En sådan model med åbne netværk og åbne standarder er i øvrigt at foretrække ud fra et konkurrencemæss igt perspektiv.
10/71Markedet for levering af bredbåndstjenester er i vækst, og elselskabernes planlagte fibernetudru lning vil derfor i vidt omfang omhandle en konkurrence om de nye bredbåndskunder og langt fra alene om de eksisterende kunder. Konkurrencen kan ske på prisen, hvor elselskabernes planlagte fibernetudru l-ning tilsyneladende vil kunne tilbyde konkurrencedygtige priser, jf. ovenstående , eller konkurrencen kan ske på antallet og kvaliteten af de indholdstjenester, som kan leveres via de forskellige ne tværk. Fibernettet vil have den fordel, at båndbredden fra starten vil være høj nok til at tilbyde samlet leve-ring af telefoni, internet og tv (triple play) til alle tilsluttede kunder, mens det i mindre grad kan lade sig gøre for kobber nettet (og til en vis grad heller ikke i kabeltv-nettet) uden yderligere investeringer i en opgradering, eller kun indirekte ved at læne sig op ad en samtidig udnyttelse af flere accessforbin-delser (fx kobber og kabeltv). Også nye indholdsprodukter kan på sigt øge kravene ti l båndbredden , hvilket kan tale til fordel for et fiberbaseret net.Det skal dog samtidig fremhæves, at ændringer i den telespecifikke regulering, herunder øvrige æ n-dringer i LRAIC-metoden, eller konkrete indgreb på fx engrosmarkedet for bredbåndstilslutn ing, vilkunne betyde en forringet business case for fibernettet. Dels ved at forbedre konkurrenceforholdene for de teleoperatøre r, der i dag opererer på kobber nettet, og dels ved at forbedre business casen for ud-bud af IP-telefoni på kobbernettet . Den nøj agtige påvirkning afhænger imidlertid helt af de konkrete ændri nger.1.6 Perspektiver og anbefalingerDen sektorspecifikke regulering på teleområdet har til formål at skabe konkurrence om levering af t e-leydelser i en situation, hvor der ikke findes konkurrerende infrastrukturer. Historisk set har TDC væ-ret det eneste selskab, som har haft et netværk (TDCs kobbernet), der har kunnet anvendes til at lev e-re telefoni og internetadgang til private husstande og erhvervsvirksomheder i Danmark. I kraft af den sektorspecifikke konkurrenceregulering har andre teleselskaber derfor fået adgang til at anvende TDCs net, så der er blevet skabt konkurrence om levering af disse ydelser til slutbrugerne (konku r-rence om ydelserne).Udviklingen har siden betydet, at det også er blevet muligt at levere telefoni og internetadgang over kabeltv-nettene, ligesom det i øvrigt er blevet muligt at levere tv -signaler over TDCs kobbernet. Dermed er der allerede i et vist omfang blevet konkurrence mellem kobber- og kabeltv-nettene (kon-kurrence mellem infrastrukturer). Der findes således i dag konkurrerende infrastrukturer med forskellige ejere ud til omkring en fjerd e-del af alle danske husstande. Yderligere en tredjedel af husstandene er også tilsluttet både kobber - og kabelnettene, men for denne tredjedel er der dog ikke tale om samme konkurrencesituation, idet det her er TDC, som råder over begge adgangsforbindelser.En realisering af elselskabernes planer om at etablere fibernet ud til mere end en tredjedel af alle dan-ske husstande vil føre til, at konkurrencen mellem de forskellige infrastrukturer forøges markant. Det vil give stigende konkurrence om leveringen af telefoni, internet og tv-signaler. Desuden vil mulighe-derne for markant højere kapaciteter i fibernettene kunne danne grund lag for udvikling af en række nye innovative ydelser, som ikke udbydes i dag. Også selvom elselskabernes planer ikke måtte blive realiseret i fuldt omfang, vil der komme stigende konkurrence, idet de eksisterende aktører allerede på
11/71grund af elselskabernes planer bliver udsat for en potentiel konkurrence, som får dem til at fremskynde deres egne planerne om udbygning af kapaciteten i de eksisterende net.Denne udvikling med stigende konkurrence baseret på konkurrerende infrastrukturer kan indebære, at behovet for at opretholde den sektorspecifikke teleregulering gradvist mindskes. Selv om en udvikling med etablering af konkurrerende infrastruktur, mere konkurrence og mindre re-gulering generelt må hilses velkommen, er det dog væsentligt, at investeringerne i fibernet foretages på konkurrencemæssigt set tilfredsstillende vilkår. Dette sikres på en række forskellige måder i de re-gelsæt, som er udfø rligt beskrevet i denne rapport. Elforsyningsloven indeholder bestemmelser, som sikrer, at elforbrugerne ikke kan komme til at betale for fejlslagne investeringer i fibernet. Reglerne i den sektorspecifikke telelovgivning og i konkurrence-loven sikrer, at elselskaberne hvis fibernetinvesteringerne måtte give dem dominerende stillinger på fx lokalt afgrænsede marke der ikke kan anvende sådanne dominerende stillinger til konkurrenceb e-grænsende a dfærd.De oplysninger, som er modtaget fra elselskaberne til brug for denne rapport, giver desuden ikke grundlag for at rejse kritik af elselskabernes fibernetplaner, idet oplysningerne viser, at lovgivningen er overholdt, og at der heller ikke ses at være forhold, som i øvrigt giver anledning til betænkeligheder.Endeligt viser analyserne i denne rapport, at elselskabernes budgetter for de planlagte investeringer bygger på business cases, som ikke udelukker, at det bliver muligt at levere ydelserne på fibernettene til konkurrencedygtige priser og på et kommercielt grundlag , inkl. fortjeneste og forrentning. Selv hvis dette ikke var tilfæ ldet, findes der i øvrigt ikke lovgiv ningsmæssige krav om, at investeringer ikke må være tabsgivende , medmindre dette vurderes at foregå som led i en dominerende virksomheds forsøg på at begrænse konkurrencen på det pågældende marked. Desuden bemærkes det, at det i en politisk aftale fra marts 2004 blev besluttet at give privatejede elselskaber adgang til at anvende deres fri kapi-tal uden restriktioner mht. aktiviteter eller forrentningskrav mv. Politisk set er der kun sat restriktioner for kommunale elselskabers aktiviteter udover den bevillingsmæssige virksomhed.Spørgsmålet er herefter, hvordan den stigende konkurrence fra elselskabernes fibernet vil komme til at foregå i praksis. Det afhænger af, hvilke forretningsmodeller elselskaberne vælger dvs. om elselsk a-berne kun vil være infrastru kturudbydere, eller om de også vil være leverandører af konkrete teleydel-ser til de enkelte husstande. Som det fremgår af afsnit 7.2 i denne rapport, forventer elselskaberne i overvejende grad ikke selv at stå for leveringen af de konkrete teleydelser. I denne forbindelse har flere teleselskaber peget på, at det både konkurrencemæssigt og effektivitets-mæssigt set vil være en klar fordel, hvis alle elselskaberne baserer teleselskabers adgang til at levere teleydelser i fibernettene på samme ensartede åbne standarder. Det vil give betydeligt lavere omkos t-ninger og stordriftsfordele og dermed mere konkurrence mellem de forskellige teleselskaber i for-hold til en situation, hvor de enkelte elselskaber vælger forskellige tekniske og aftalemæssige løsni n-ger. Tilsvarende har elselskaberne peget på, at de netop er interesserede i at få så stor penetration på fibernettene som muligt, og at dette især vil kunne sikres gennem tekniske og aftalemæssige løsninger, som ikke begrænser indho ldsleverandørernes muligheder for at levere de produkter, de ønsker, med så få omkostninger som m uligt.
12/71Konkurrencestyrelsen er enig i disse synspunkter om, at åbne net og ensartede standardløsninger vil kunne medvirke til at fremme konkurrencen. Derfor skal styrelsen opfordre de relevante branchefor-eninger på el - og teleområdet til i fællesskab at drøfte, hvordan der kan sikres så gode rammebetingel-ser som muligt for konkurrencen om levering at teleydelser på fibernettene. Den væsentligste omkostningsp ost ved etablering af ledningsnet udgøres dog af omkostningerne til nedgravningen af nettene. Fx udgør graveomkostningerne mere end 60 pct. af de samlede etablering s-omkostninger i IT- og Telestyrelsens LRAIC-model for etablering af et nyt kobber-accessnet. Der er derfor et stort potentiale mht. omkostningsbesparelser ved en samtidig nedgravning af fx fiber-, el-, kabeltv- og kobber-kabler samt vand-,fjernvarme - og naturgasrør mv. Det bør tilstræbes at skabe så gode vilkår som muligt for samtidig nedgrav ning af forskellige typer af kabler mv. Det anbefales derfor, at der for alle de større byer i Danmark laves ordninger om indmel-dinger af graveplaner, som kan offentliggøres for at sikre bedre muligheder for samgravning og der-med omkostningsbesparelser.I forbindelse med sådanne samgravninger har der sædvanligvis været anvendt vejledende fordelings-nøgler for graveomkostningerne mellem de deltagende selskaber, som har været aftalt i branchefo r-eningsregi, og bl.a. tager højde for omkostningsforskelle ved plac ering af kabler i forskellige grave-dybder mv. Det er i denne forbindelse Konkurrencestyrelsens principielle opfattelse, at der ved så dan samtidig nedgravning af forskellige typer af kabler kun bør kunne a nvendes en skæv fordeling af gra-veomkostningerne mellem de involverede parter (fx 100/0), når der er gode grunde til det.
13/712Formål et med undersøgelsen2.1 BaggrundEn række elselskaber meldte i løbet af 2004 ud, a t de vil investere i optiske fibernetværk (lyslederkab-ler) til brug for udbud af kommunikationstjenester som internet, telefoni og tv. Dette har ført til en de-bat i medierne, blandt politikere og elforbrugere, samt såvel i elsektoren som telesektoren. Debatten går på, om selsk abernes investeringer foregår på et kommercielt grundlag, således at der ikke påføres de eksisterende virksomheder i telesektoren en ulige konkurrence. Desuden indgår spørgs målet om, hvorvidt elkunderne vil kunne komme til at betale, hvis elselskabernes investeringer slår fejl.Den politiske debat førte til, at Dansk Energi efter an modning fra Energistyrelsen foretog en kortlæ g-ning af elselskabernes fibernetaktiviteter. Samtidig deltog Konkurrencestyrelsen i besvarelser af spørgsmål fra Folketingets Energipolitiske Udv alg vedrørende såvel tilsyns - som konkurrencemæssige forhold.For at give debatten et bedre grundlag besluttede Konkurrencestyrelsen bl.a. efter en drøftelse i Energitilsynet at gennemføre en undersøgelse af elselskabernes nuværende og planlagte fibernetak-tiviteter. Inden undersøgelsen blev sat i gang, har der været drøftelser med Energistyrelsen samt bran-cheorganisationerne Dansk Energi og ITEK. IT- og Telestyrelsen er samtidig blevet orienteret om un-dersøgelsen og har bidraget til rapporten med et udkast til afsnittet om telelovgivningen.Undersøgelsen er gennemfø rt som en spørgeskemaundersøgelse, hvor der er sendt spørge skemaer tilsamtlige net- og transmissionsselskaber i elsektoren i alt 131. Der er bortset fra tre mindre virk-somheder modtaget svar fra alle selskaberne. Der er herefter udskilt 85 selskaber, som ikke har fi-bernet3, således at der i undersøgelse n indgår 43 elselskaber med planlagte eller eksisterende fiberne-taktiviteter i enhver form. Fem af disse elselskaber har kun fibernetaktiviteter i kraft af deres deltagel-se i MidtVest Bredbånd A/S, som tæller for ét selskab, således der i undersøgelsen indgår 39 elselska-ber med etablerede eller planlagte fibernet.Det bemærkes, at enkelte elselskaber tilbyder telefoni og internetydelser gennem telefonnettet, dvs. ved gensalg af TDCs tjenester eller leje af TDCs kobbernetværk på samme vilkår som øvrige tel e-operatører på markedet. Disse teleaktiviteter er naturligvis ikke omfattet af undersøgelsen.Det be-mærkesdesuden, at undersøgelsen ikke omfatter selskaber, som ikke er koncernmæssigt forbundet med et elselskab, medmindre elselskaberne på anden vis, fx som aktionærer, besidder en bestemmende indflydelse i det pågældende selskab. Dette udelukker fx aktiviteter og planer i selskabet Dansk Bre d-bånd, hvor mere end halvdelen af aktierne i 2004 ejedes af in vestorer, som ikke er elselskaber, herun-der ATP, Dansk Kapitalanlæg m.fl.3Blandt de 131 adspurgte selskaber er der et antal selskaber, der på forskellig vis er koncernmæssigt forbundne med hinanden. Hvis der i kke er tale om flere selvstændige fibernetinfrastrukturer, medgår sådanne selskaber naturligvis kun én gang i undersøgels e. De 85 selskaber, der her er angivet som at være uden fibernetaktiviteter, dækker således også selskaber, der på denne baggrund ikke tæller som selvstændige re-spondenter i undersøge lsen.
14/71Spørgeskemaerne i første del af undersøgelsen er modtaget omkring den 15. marts 2005. Der er desu-den indhentet oplysninger via supplerende spørgeskemaer frem til undersøgelsens afsl utning i august 2005.For så vidt angår fibernetværkets eksisterende udstrækning og antal tilsluttede husst ande, er der angi-vet status pr. 31. december 2004. Omkostningsfordelinger og øvrige regnskabstal er angivet for 2003, som var det senest afsluttede årsregnskab på tidspunkt et for indhentningen af første del af oplysninger.For de planlagte investeringer er der tale om de investeringsplaner, der konkret er besluttet af bestyrel-serne pr. 15. marts 2005, der var deadline for den første spørgeskemarunde . Der er dog i tidsrummet frem til undersøgelsens afslutning i august 2005 løbende indhentet yderligere oplysninger om størreinvesteringsbeslutninger om etablering af fibernetværk truffet efter denne dato. Enkelte planer af min-dre væsentligt omfang , som er vedtaget efter 15. marts 2005, er dog ikke medtaget i undersøgelsen4.For så vidt angår e lselskabernes planlagte anlægsinvesteringer i fibernet, som de fremgår i denne u n-dersøge lse, er der i stor udstrækning angivet, at der er tale om en ydre ramme, som ikke nødvendigvis vil blive realiseret i praksis.De ovenfor nævnte myndigheder og brancheorganisationer (sammen med brancheorganisationen TI Telekommunikationsindustrien) har i starten af august 2005 givet kommentarer til et foreløbigt udkast til rapporten.2.2 Formål ene med undersøgelsenFormålet med undersøgelsen er for det første at vurdere, om elselskabernes teleaktiviteter på fiberne t-tet sker på kommercielt grundlag , eller om aktiviteterne påfører de eksisterende teleselskaber ulige vilkår i konkurrence n. Grundlaget for denne vurdering vil være det markedsøkonomiske investorpri n-cip, som forudsætter en vis forren tning af den investerede kapital.For det andet er det undersøgelsens formål at skabe grundlag for tilsynet med netselskabernes over-holdelse af elforsyningsloven. Det drejer sig især om elforsyningslovens krav om selskabsmæssig ud-skillelse af fibernetaktiviteterne og om brug af markedsbestemte vilkår ved indgåelse af aftaler med andre virksomheder. Lovens bestemmelser skal sikre, at elkunderne ikke kommer til at betale for fi-bernetaktiviteterne. Denne del af elforsyningsloven hører under Energitilsynets kompetence.Derudover vurderes det, om elselskabernes fibernetaktiviteter overholder kravene i telelovgivningen om regnskabsmæssig adskillelse af teleaktiviteter.4Det drejer sig om planer hos elselskabernes HHE, ESV, NEF og Korsør Forsyning, som er besluttet efter dea d-line for spørgeskemaoplysningerne d. 15. marts 2005. Der er således ikke efter 15. marts indhentet detaljerede oplysninger vedr. evt. nye, planlagte fibernet hos disse elselskaber, idet disse indtil videre er fundet at have me-get begrænset størrelse målt i antal private husstande, der vil kunne tilsluttes de planlagte net. Planerne vedrører fx net til kommunale institutioner eller virksomheder samt begrænsede pilot - og testprojekter til private husstan-de. Disse selskaber dækker tilsammen mindre end 67.000 elkunder i deres forsyningsområde.
15/713Reguleringen Den sektorspecifikke regulering af elselskabernes bevillingspligtige aktiviteter sker i Energitilsynet, som hører under Transport - og Energiministeriet. Reguleringen sker efter bestemmelserne i elforsy-ningsloven5. Den sektorspecifikke regulering af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester sker i IT- og Telestyrelsen, som hører under Ministeriet for Videnskab , Teknologi og Udvikling. Grundlaget er bestemmelserne i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet 6.Forhold på området , som ikke er direkte omfattet af sektorspecifik regulering, er omfattet af konkur-renceloven7, der administreres af Konkurrencestyrelsen, som hører under Økonomi - og Erhvervsmini-steriet.Den lovgivning, som ligger til grund for undersøg elsen, er elforsyningsloven og konkurrenceloven. Der er dog nedenfor også en omtale af, hvilke krav elselskabernes udrulning af fibernet er underlagt i medfør af telelovgivningen. 3.1 ElforsyningslovenEnergitilsynets kompetence ved netselskabernes fibernetaktiviteter er at sikre, at elforbrugerne ikke kommer til at betale for selskabernes aktiviteter på områder, som falder uden for det bevi llingspligtige område (d vs. de såkaldte sideord nede aktiviteter, herunder fx televirksomhed på fibernettet) . En vur-dering af det forretningsmæssige grundlag for den pågældende aktivitet falder udenfor tilsynets virk-somhed.Grundlaget for Energitilsynets kompetence er elforsyningsloven og de bekendtgørelser, der er u dstedt i medfør af loven. For så vidt angår fibernetaktivit eterne er det bekendtgørelserne om sideordnede a k-tiviteter8 og om indtægtsrammer for net - og transmissionsvirksomheder9. Selvom kommunalfuldmagten under normale omstændigheder begrænser kommunal erh vervsvirk-somhed, jf. Boks 1, har kommuner mulighed for at drive forsyningsvirksomhed, herunder elforsyning. For de kommunalt ejede elforsyningsvirksomheder gælder dog i medfør af elforsyningsloven visse be-grænsninger for, hvilke kommercielle og dermed risikobetonede in vesteringer der kan foretages. Kommunale elselskaber kan efter elforsyningsloven deltage i anden virksomhed, som har tilknytning til produktion, transport, handel og distribution af elektricitet. Det vil sige, at grundlaget for den til-knyttede virksomhed i væsentligt omfan g skal udspringe af en af disse primære aktivi teter.5Lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 286 af 20. april 20056Lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 28. juli 20057Konkurrenceloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 8. august 20058BEK nr. 358 af 20. maj 2003 om undtagelse af anlæg og sideordnede aktiviteter fra elfo rsyningsloven9BEK nr. 1520 af 23. december 2004 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale tran smissionsvirk-somheder omfattet af elforsyningsloven
16/71Disse principper fortolkes i Energistyrelsens udtalelse til Energi Viborg af 22. marts 2005 således, at kommunale elselskaber gerne må udleje overskydende kapacitet i et fiberkabel, som er nedlagt med e l-forsyningsmæssigt formål, og at kommunale elselskaber også gerne må nedlægge fiberkabler eller tomrør med henblik på udlejning eller videresalg, når dette sker i forbindelse med nedgravning af e l-kabler. Derimod er kommunale elselskaber afskåret fra at eta blere bredbåndsnet uafhængigt af elnettet, fordi dette ifølge Energistyrelsens udtalelse ikke udgør en tilknyttet aktivitet. Det forventes, at Energi-styrelsen i løbet af efteråret 2005 vil udstede en bekendtgørelse om afgrænsningen af tilknyttet virk-somhed.Boks 1: KommunalfuldmagtsreglerneElforsyningslovens § 46 skal hindre krydssubsidiering mellem bevillingspligtige aktiviteter og andre aktiviteter. Det sker ved, at eventuelle aftaler, som kollektive elforsyningsvirksomheder indgår med andre virksomheder, herunder koncernforbundne virksomheder, skal indgås på markedsbestemte vi l-kår. Desuden skal sådanne aftaler nu foreligge i skriftlig form på aftaletidspun ktet.Bestemmelsen vil have en særlig betydning ved fordeling af fællesomkostninger mellem aktiviteterne fx i forbindelse med gravearbejder eller for fælles administrative opgaver . Energitilsynet har endnu ik-ke været forelagt klager, hvor tilsynet konkret har skullet vurdere indholdet af kravet om markedsb e-stemte vilkår .Desuden bestemmer § 19, at der skal bevilling til at udføre netvirksomhed og transmissionsvirksom-hed indenfor elforsyningsområdet . Det følger af § 47, stk. 4, at aktiviteter herudover fx televirksom-hed på fibernettet skal udøves i selvstændige selskaber med begrænset ansvar. For tilknyttet virk-somhed findes der dog en bagatelregel, som betyder at kravet bortfalder, hvis de samlede indtægter herfra udgør under 5 pct. af den kollektive virksomheds omsætning. Aktiviteten skal dog holdes regn-skabsmæssigt adskilt fra den kollek tive elforsyningsvirksomheds øvrige aktivit eter.Udover disse regler reguleres net- og transmissionsselskaberne på baggrund af en indtægtsrammeb e-kendtgørelse, som Energistyrelsen har udstedt. Indtægtsrammereguleringen modsvarer, at elselskabe r-
17/71ne pr. 1. januar 2005 har fået fri råderet over deres fo rmue, og elselskaberne kan således frit beslutte at investere hele deres egenkapital i aktiviteter uden tilknytning til elforsyningsvirksomheden. Den gene-relle indtægtsrammeregulering af elsektorens net - og transmissionsvirksomheder er udformet således, at den hindrer virksomhederne i at hæve nettarifferne som følge af investeringer i andre aktiviteter e l-ler tab i forbindelse hermed.Bekendtgørelsen om indtægtsrammereguleringen , der trådte i kraft 1. januar 2005 , fastlægger med u d-gangspunkt i virksomhedernes indtægter pr. 1. januar 2004 samt virksomhedens leverede ydelser i et kalenderår , et loft for netselskabernes samlede indtægter i dette kale nderår.Bekendtgørelsen administreres af Energitilsynet, der også k an give eventuelle dispensationer i forhold til indtægtsloftet. Desuden skal Energitilsynet fra 2008 udmelde effektivitetskrav, der reducerer in d-tægtsloftet. Effektivitetskravet skal u dmeldes på baggrund af en benchmarkanalyse.3.2 KonkurrencelovenKonkurrenceloven indeholder to primære forbudsbestemmelser, nemlig forbuddet mod konkurrence-begrænsende aftaler i § 6 og forbuddet mod misbrug af dominerende stilling i § 11. Disse bestemmel-ser er parallelle med EF-traktatens artikler 81 og 82. Bestemmelsen om forbud mod konkurrencebe-grænsende aftaler vedrører flere virksomheders koordinerede adfærd, mens bestemmelsen om forbud mod misbrug af dominerende stilling vedrører en virksomheds (eller en gruppe af virksomheders) en-sidige adfærd.Forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler indebærer fx, at virksomheder ikke gensidigt må aft a-le, hvilke priser der sælges til, ligesom virksomheder ikke gensidigt må aftale at opdele markedet imellem sig. Hvilke øvrige aftalevilkår, der vil være omfattet af konkurrencelovens § 6, afhæ nger af en konkret analyse af de sandsynlige og faktiske virkninger på markedet, og der kan derfor ikke på fo r-hånd opstilles en udtømmende liste. Der er ikke i de indhentede oplysninger fundet indik ationer af, at elselskaberne skulle have indgået konku rrencebegrænsende aftaler .Forbuddet mod misbrug af dominerende stilling i konkurrencelovens § 11 indebærer, at ensidig, ko n-kurrencebegrænsende adfærd er forbudt for en virksomhed, som findes at have en dominerende stil-ling.En dominerende stilling kan bestå i en stor markedsandel eller anden økonomisk magtposition, som sætter virksomheden i stand til at handle uafhængigt af sine konkurrenter. Virksomhedens markedsan-del på det pågældende marked er en vigtig parameter for markedsmagt, men markedsmagt kan ogsåbestå i fx høje regulatoriske eller økonomiske adgangsbarrierer for nye virksomheder på markedet , el-ler lave omkostninger for eksisterende virksomheder opnået som følge af samproduktion af flere pr o-dukter. For at afgøre , om en virksomhed har dominans, kræves typisk en konkret analyse, hvori det re-levante marked afgrænses , og hvor virksomhedens styrke på dette marked vurderes.Et misbrug består i en konkurrencebegrænsende adfærd, som udøves af den dominerende virksomhed. Forbuddet mod misbrug indebærer fx et forbud mod diskriminering mellem samhandelspartnere for ydelser af samme værdi, og et forbud mod at påtvinge samhandelspartnere urimelige salgsvilkår, så-
18/71som for lave eller for høje priser eller krav om bundling af uafhængige ydelser osv. Hvilken adfæ rd i øvrigt, der vil være omfattet af konkurrencelovens § 11, afhænger igen af en konkret analyse af de sandsynlige og faktiske virkninger på markedet, og der kan derfor ikke på forhånd opstilles en u d-tømmende liste over misbrug.Netselskaberne har lovsikret monopol på dri ften af elnettet og har oparbejdet en formue, som selska-berne frit kan anvende, herunder til investering i fx telesektoren. Derfor kan der a priori argumenteres for, at elselskaberne enkeltvist eller i forening kan handle uafhængigt af de øvrige virksomheder på t e-lemarkedet, og at elselskaberne dermed kan indtage en dominerende stilling lokalt, regionalt eller na-tionalt på telemarkedet. Dette spørgsmål kan imidle rtid ikke afgøres på forhånd.Hvis elselskaberne enkeltvis eller i forening af disse årsager skulle findes at have en dominerende p o-sition på tel emarkedet, så vil de være omfattet af forbuddet mod misbrug af dominerende stilling i konkurrencelovens § 11. Der kan tænkes en lang række former for misbrug, som elselskaberne ville kunne udøve, hvis elselskaberne findes at indtage en dominerende stilling på telemarkedet, herunder fx urimeligt høje priser, diskrimination, eller urimeligt lave priser. Igen kan man ikke på forhånd o p-stille en udtømmende liste over , hvilken adfærd hos elselsk aberne som ville kunne være konkurrenc e-begrænsende og dermed kunne være forbudt.En type misbrug, som er behandlet i adskillige sager, herunder på teleområdet, både nationalt og på EU-plan, og som i høj grad kan være relevant for så vidt angår elselskabernes fibernetudrulning, er urimeligt lave priser. Det skal i den forbindelse erindres, at konkurrencereglernes formål netop er at sikre priskonkurrence, så priserne drives så langt ned som muligt, men en dominerende virksomhed kan imidlertid begrænse konku rrencen på markedet ved at tage urimeligt lave priser, således at ko n-kurrerende virksomheder på sigt drives ud af markedet til skade for den fremtidige konkurrence (s å-kaldt predatory pricing).Ved fastlæggelsen af, hvornår en virksomhed har beregnet sig u rimelige lave priser, skal der tages ud-gangspunkt i virksomhedens omkostninger. I AKZO-dommen10 og Tetra- Pak II-dommen11 tog EF-domstolen stilling til spørgsmålet om urimeligt lave priser. Ved vurderingen af, om der forelå urim e-ligt lave priser, anvendte Domstolen det princip, at priser under de gennemsnitlige variable omkost-ninger som udgangspunkt udgør et misbrug, da virksomheden ved sådanne priser påføres et tab ved ethvert salg og derfor ikke kan have anden hensigt end at eliminere sine konkurrenter. Omvendt vil priser over de gennemsnitlige variable omkostninger ikke udgøre et misbrug, med mindre priserne er lavere end de gennemsnitlige totale omkostninger, og det samtidig kan konstateres, at virksomheden eksplicit har til hensigt at eliminere sine konkurrenter (såkaldt predatory intent) . Det princip, som Domstolen har fastlagt i AKZO-dommen og anvendt i Tetra Pak II-dommen, er dog ikke i alle tilfælde lige egnet til at vurdere, om der er tale om urimeligt lave priser. I sektorer, der er karakteriseret ved meget høje faste omkostninger til etablering af infrastruktur og meget lave variable omkostninger til selve distributionen og transmissionen, som det bl.a. er tilfældet i telekommunikat i-onsindustrien, vil de gennemsnitlige variable omkostninger lægge en meget lav nedre grænse for den 10Dom af 3. juli 1991 i sag C-62/86, AKZO Chemie mod Kommissionen 11Dom af 14. november 1996 i sag C-333/94 P, Tetra Pak International mod Kommissionen
19/71dominerende virksomheds prisadfærd, som ikke i tilstrækkelig grad afspejler den skadevirkning, som den konkrete prisadfærd kan have på konkurre ncen.Kommissionen har i sin meddelelse om anvendelsen af konkurrencereglerne på aftaler om neta dgang i telesektoren12 anført, at en anvendelse af AKZO -princippet ikke vil afspejle de økonomiske realiteter i netsektoren, hvor omkostningsstrukturerne adskiller sig væsentligt fra andre sektorer på grund af de høje kapacitets - og fælleso mkostninger. Kommissionen finder det derfor i stedet nødvendigt at tage udgangspunkt i de ydelsesspecifikke meromkostninger (incremental costs), når det skal vurderes , om der foreligger urimeligt lave priser inden for telenetsektoren. Sådanne ydelsesspecif ikke meromkost-ninger udgør de samlede omkos tninger ved at producere et specifikt produkt eller ved at udføre en specifik tjeneste, og som ville falde bort, såfremt virksomheden stoppede med at producere dette sp e-cifikke produkt eller at udføre denne specif ikke tjeneste.En sådan metode er endvidere praktiseret i Kommissionens beslutning vedr. Deutsche Post AG13, hvor der ydermere tages hensyn til det forhold, at den indklagede virksomhed er pålagt en bebyrdende b e-fordringspligt på et andet marked end det i afgørelsen omhandlede marked. Dette forhold gav anle d-ning til, at Deutsche Post AG måtte allokere en større del af de fælles omkostninger til det befor-dringspligtige område , end hvis befordringspligten ikke havde eksisteret, og gav dermed en lavere nedre grænse for virksomhedens acceptable prisadfærd på det konkurrenceudsatte marked. Tilsvare n-de principper er anvendt i Konkurrencerådets afgørelse vedr. Post Danmark A/S14. Også e lselskaberne er pålagt en forsyningspligt på et andet marked, nemlig elmarkedet, og rent konkurrenceretligt vil principperne fra Kommissionens beslutning vedr. Deutsche Post AG og Konkurrencerådets afgørelse vedr. Post Danmark A/S, kunne finde anvendelse ved en vurdering af elselskabernes prisadfærd på t e-lemarkedet.I relation til elselskabernes etablering af fibernet vil det tilsvarende være et relevant spørgsmål, om e l-selskaberne, hvis de findes at have en dominerende stilling på telemarkedet, vil kræve urimeligt lave priser for teleydelserne, til skade for konkurrence på telemarkede t. Ovenstående principper vil tilsv a-rende blive anvendt ved en evt. konkret vurdering af, om ét eller flere elselskaber kræver urimeligt l a-ve priser for teleydelser.En vurdering af, om et eller flere elselskaber misbruger en evt. dominerende stilling ved at kræve ur i-meligt lave priser, kan selvfølgelig ikke foretages på forhånd på basis af elselskabernes planlagte, men endnu ikke realiserede fibernetudrulning, eftersom der ikke er nogen konkret prisadfærd at vurd ere.Derimod kan der foretages en vurdering af den business case, der kan opstilles for elselskabernes plan-lagte fibernetudrulning. Såfremt budgetterne for elselskabernes planlagte fibernetudrulning gældende markeds- og efterspørgselsvilkår , vil kunne give anledning til et afkast, som ikke er lavere end det af-kast, en privat investor ville kunne have opnået, hvis denne havde investeret det samme beløb i det ø v-rige marked under normale markedsvilkår (det såkaldte markedsøkonomiske investorprincip) , så vil 12Kommissionens meddelelse om anvendelse af konkurrencereglerne på aftaler om neta dgang i telesektoren (EFT 98/C 265/02)13Kommissionens beslutning af 20. marts 2001 i henhold til EF-traktatens artikel 82 vedr. Deutsche Post AG14Konkurrencerådets afgørelse af 24. november 2004 vedr. Post Danmark A/S (pred atory pricing)
20/71udrulningen ikke forudsætte konkurrenceforv ridende adfærd, som fx prissætning under omkostninger-ne, for at hænge sammen økon omisk.Dermed ikke sagt, at en god business case udelukker, at elselskaberne vil kunne udvise adfærd, der vil være i strid med konkurrenceloven, når udrulningen realiseres, e ller at en dårlig business case er det samme som, at fibernetudrulningen i sig selv vil være i strid med konkurrenceloven. Dette vil under alle omstændigheder først kunne vurderes efterfølgende , som det altid vil være tilfældet med forbuds-bestemmelsen i konkurrencelovens § 11.En generel vurdering af elselskabernes business case ved den planlagte fibernetudrulning giver dog al-ligevel et fingerpeg om den samfundsøkonomiske værdi og det kommercielle grundlag for de pl aner, der er iværksat af elselskaber, som nyder en række privilegier i medfør af lovgivningen, og hvoraf nogle i kraft af deres kommunale ejerskab i sidste ende disponerer over offentlige midler.Endelig bør nævnes EUs statsstøtteregler, der administreres af Konkurrencestyrelsen. Disse kan læ g-ge yderligere begrænsninger for kommunale elselskabers adfærd ved evt. bredbåndsaktiviteter. Hvis den kommunale elvirksomhed drives ineffektivt på grund af priser og omkostninger, der afviger fra det markedsbestemte, eller der stilles underskudsgaranti, så vil der kunne blive rejst sag om statsstøtte med konkurrenceforvridning til følge.Der vil som følge af Altmark -sagen15 dog ikke være tale om statsstøtte, hvis de pågældende bred-båndsaktiviteter vurderes at udgøre tjenesteydelser af såkaldt almen økonomisk e interesse. I dommen opstilles imidlertid forholdsvis strenge krav for, at en sådan undtagelse kan opnås, navnlig at der skal være pålagt klart definerede forpligte lser til offentligt at udbyde den pågældende tjeneste ydelse.3.3 TelelovgivningenElektroniske kommunikationsnet og -tjenester kan i Danmark udbydes af enhver uden forudgående ti l-ladelse. Telelovgivningens regler koncentrerer sig om to hovedgrupper, dels regler der skal sikre, at konkur-rencen sker på fair og lige vilkår16, og dels forbrugerrettede regler17. Derudover indeholder telelovgiv-ningen visse regler om tildeling af begrænsede ressourcer, såsom numre og frekvenser samt om m a-stedeling og ekspropriation i forbindelse med graveadgang.Lovens bestemmelser om samtrafik indeholder en række regler, der gælder for alle udbyder. Fx har al-le udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet- eller tjenester ret og pligt til indbyrdes at forhandle sig frem til aftaler om udveksling af trafik. Reglerne er uafhængige af, hvilken type se lskab der måtte udbyde en tjeneste omfattet af loven. Reglerne gælder således også for elselskabernes fiber-netaktiviteter. Derudover kan der på markeder, hvor der ikke er effektiv konkurrence, pålægges visse typer forpligtelser på udbydere med en stærk markedsposition på det pågældende ma rked. Dette kunne 15EF-domstolens dom af 24. juli 2003 i sagen C-280/0016Lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. lo vbekendtgørelse nr. 679 af 23. juni 2004.17Bekendtgørelse nr. 666 af 10. juli 2003 om udbud af elektroniske kommunikation snet og -tjenester.
21/71fx være priskontrol, krav til s ærlig regnskabsaflæggelse, krav om tredjepartsadgang, krav om ikke-diskriminering, eller imødekommelse af alle rimelige anmodninger om adgang til samtrafik med andre udbydere.For virksomheder, der udbyder elektroniske kommunikationsnet eller offentligt tilgængelige elektron i-ske kommunikationstjenester, og som nyder særlige eller eksklusive rettigheder til at udbyde tjen ester i andre sektorer i Danmark eller et andet EU- eller EØS -land, gæld er særligt i henhold til telelovens § 82, at sådanne selskaber skal føre særskilte regnskaber for aktiviteter, der vedrører udbud af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, i samme grad, som det ville være påkrævet, hvis disse aktiviteter blev forestået af et retligt uafhængigt selskab, eller organiseres, så aktiviteterne vedrørende elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester er struk-turelt udskilt.Disse regler gælder bl.a. elselskabernes fibernetaktiviteter og skal blandt andet sikre, at det kan på ses, at der ikke sker konkurrenceforvridende krydssubsidiering.Særreglerne i § 82 om indsendelse af regnskaber gælder dog ikke, såfremt virksomhedens samlede år-lige omsætning for aktiviteter i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet ell er -tjenester i Danmark er mindre end 100 mio. kr. Samtrafikbekendtgørelsen18 bestemmer endvidere, at selskaber, der er omfattet af telelovens § 82 (og som ikke falder under tærskelværdien på 100 mio. kr.) skal ind-sende regnskaber for hvert selvstændigt for retningsområde samt regnskaber med eventuelt koncer n-regnskab og årsberetning for hele virksomheden til IT - og Telestyrelsen senest 6 måneder efter afslu t-ningen af regnskabsåret.Da elforsyningsloven kræver en selskabsmæssig udskillelse af elselskabernes fibernetaktiviteter under alle omstændigheder (dog med undtagelse af tilknyttet virksomhed, der udgør mindre end 5 pct. af el-selskabets samlede omsætning , hvor en regnskabsmæssig adskillelse vil være tilstrækkelig), så vil de ovenstående krav i telelovgivni ngen om regnskabs- eller selskabsmæssig udskil lelse også være o p-fyldt, når elforsyningslovens krav herom er opfyldt. Dog kræves fortsat indsendelse af regnskaber til IT- og Telestyrelsen,såfremt teleaktiviteternes omsætning overstiger 100 mio. kr. årligt.De forbrugerrettede regler er nærmere beskrevet i udbudsbekendtgørelsen, der som udgangspunkt ret-ter sig mod alle udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, herunder forsyningspligt-udbydere, mobilselskaber, internetudbydere, gensælgere af elektroniske kommunikationstjenester mv. De fleste forbrugerrettede krav gælder kun for udbydere af offentlige net og tjenester. En række af deforbrugerrettede krav gælder dog ikke for udbud af forudbetalte tjenester, som fx taletidskort.Udbudsbekendtgørelsen indeholder blandt andet bestemmelser om abonnementsaftalens indhold, ma k-simale bindingsperioder, oplysnings- og informationspligt, varsling af ændrede vilkår og priser, si k-kerhedsstillelse, certificering af takserings-, debiterings- og faktureringssystemer mv. Desuden stilles en ræ kke krav, der giver forbrugeren mulighed for at kontrollere sit teleforbrug, men disse krav retter sig alene mod udbydere, som anvender forbrugsafhængig debitering.18Bekendtgørelse nr. 930 af 19. november 2002 om samtrafik m.v.
22/71Der er herudover særlige forbrugerrettede regler for udb ydere, der er underlagt forsyningspligt og ud-bydere med stærk markedsposition.Boks 2: Bindingsperioder på teletjenester
23/714ElsektorenHer beskrives indledningsvist nogle forhold omkring elselskaberne i Danmark, som er fokus for un-dersøgelsen, herunder selskabernes aktiviteter på el forsyningsområdet og deres formueforhold.4.1 Den fri kapitalFormålet med elreformen i 2000 var at øge konkurrencen i elsektoren. Aktiviteterne i sektoren kan o p-deles i elproduktion, transmission, systemansvar, distribution, handel og forsyningspligt. Reformen krævede en tydeliggørelse a f opdelingen mellem de forskellige virksomhedstyper og deres aktiviteter ved at stille krav om selskabsmæssig adskillelse af de virksomheder, der udfører de respektive opgaver i sektoren.Heraf fungerer distributionsvirksomhederne (netvirksomheder og transmissionsvirksomheder) samt systemansvaret (tidligere Eltra og Elkraft, nu Energinet.dk) dog fortsat som monopoler, der reguleres af Energitilsynet. Som grundlag for en ny prisregulering blev det besluttet, at der skulle udarbejdes åbningsbalancer for distributionsvirksomhederne med virkning fra den 1. januar 2000. Heri skulle der ske en fastlæggelse af den frit disponible egenkapital i selskaberne. Det viste sig imidlertid meget vanskeligt at foretage opdelingen af kapitalen i en fri og en bunden del. Ved en politisk aftale i marts 2004, som førte frem til den seneste revision af elforsyningsloven, blev opdelingen af selskabernes kapital i bunden og i fri egenkapital ophævet. Samtidig indførtes en ny og mere enkel prisregulering, som skulle sikre, at elprisen ikke stiger som følge ophævelsen af sondri n-gen mellem fri og bunden kapital.Ophævelsen trådte i kraft ved årsskiftet 2004/2005 og betød, at virksomhederne i elsektoren frit kunne råde over hele kapitalen. Der er ikke fra politisk side i forbindels e med ophævelsen fastsat r estriktioner for anvendelsen af den fri kapital. Vurderingen af, hvilke aktiviteter som selskaberne vil kunne inve-stere i, afhænger alene af selskabernes kompetente forsamlingers almindelige kommercielle vurderi n-ger. For kommunerne er der dog begrænsninger for, hvilke aktiviteter disse må deltage i .Efter den seneste udgave af Danske Elforsyning Statistik (2004) er egenkapitalen i netselskaberne un-der étgodt 59 mia. kr. Og i de regionale transmissionsselskaber er den samlede egenkapital opgjort til knap 9 mia. kr. Det bemærkes desuden , at en række elselskaber gennem aftaler om salg af aktier i pr o-duktionsselskaberne Elsam og Energi E2 modtaget eller fået udsigt til at modtage større kontan tbeløb og dermed bedre muligheder for at finansiere blandt andet fibernetinvesteringer.Det er nærliggende at se elselskabernes planlagte fibernetudrulning i lyset af elselskabernes nye mu-ligheder for at investere deres formue, om end det formentlig også gør sig gældende, at elselskaberne forventer, at de vil kunne opnå større eller mindre omkostningssynergier ved samtidig drift af fibernet og elnet, og det kan ikke udelukkes, at visse forbrugerejede elselskaber betragter en fibernetudrulning til kunderne som et alternativ til udbetaling af dividende.
24/71Boks 3: Anvendelsen af elselskabernes formue 4.2 LedningsnettetDet danske elnet kan opdeles i transmissionsnettet og distributionsnettet. Transmissionsnettet transpor-terer el over lange strækninger , bl.a. til og fra udlandet, mens distributionsnettet forbinder de enkelte elkunder med transmissionsnettet. Den yderste del af distributionsnettet udgøres af lavspændingsne ttetmed en spænding på 0,4 kV.Det overordnede transmissionsnet ejes og drives af Energinet.dk. De re-gionale transmissionsnet og distributionsnettet ejes og drives af de regionale transmissionsselskaber og af netselskaberne.Det danske kabel- og luftledningsnet er ifølge Dansk Energis elforsyningsstatisti k (2004) i alt på 168.595km,som fordeler sig med 117.775 km i Vestdanmark og 50.821 km i Østdanmark. Næsten 80 pct. af det samlede net er kabellagt.Der foretages i disse år store investeringer i kabellægning af elnettet. Orkanen i 1999 gav store ød e-læg gelser på elnettet og forårsagede, at mange elforbrugere var uden strøm i flere dage. Dette og de senere storme har ført til en intensiveret kabellægning. Således var knap 85 pct. af distributionsnettet,med spændinger fra 20 kV og derunder, kabellagt ved udgangen af 2004 mod 77 pct. i 1999. Bortset fra Københavnsområdet er kabellægningen lavere i Østdanmark end i V estdanmark.Distributionsnettet når ud til 2.990.800 elkunder, som fordeler sig med 1.598.000 i Vestdanmark og 1.392.800 i Østdanmark.