EU-Nyhedsrapport 2. halvår 2005 Økonomi  -  og  erhvervsministeren  repræsenterer  Danmark  i  Rådet  (Ko   n- kurrenceevne) samt varetager dagsordenspunkterne om søtransport i R å- det (Transport, Telekommunikation og Energi).   Denne nyhedsrapport redegør for det  britiske formandskabs prioriteter for EU i 2. halvår  2005. Nyhedsrapporten gennemgår de sager, som aktuelt drøftes i EU inden for områderne  konkurrenceevne  og  søtransport.  Rapporten  indeholder  des  u- den en oversigt over de foreløbige dagsordener for rådsmøderne, som a   f- holdes  under  det  britiske  formandskab  på  de  nævnte  områder. Det  be- mærkes, at det   britiske formandskab i løbet af formandskabsperioden kan vælge at sætte nye sager på dagsordenen for råds møderne eller vælge at tage sager af dagsordenen. I  nyhedsrapporten  omtales  endvidere  en  række  sager,  som  hører  under Økonomi  - og Erhvervsministeriet, men som behandles i andre rådsform a- tioner  end  de  ovennævnte.  Det  drejer  sig  fx.  om  sagerne  vedr  ørende   fi- nansielle tjenesteydelser, hvor ministeriet har sagsansvaret, men hvor sa- gerne behandles i Rådet  af Økonomi  - og Finansministre (ØKOFIN), hvor finansministeren repræsenterer Da  nmark. Økonomi  -   og   erhvervsministeren   foretager   løbende   en   overordnet   og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem udvæ  l- gelse af en række særligt prioriterede sager. Disse sager er beskrevet in d- ledningsvist i Nyhedsrapporten. Det  britiske  formandskabs  hovedprioriteter1  er  økonomiske  strukturr e- former  og  social  retfærdighed;  sikkerhed  og  stabilitet,  samt  EU's  rolle  i verden. Formandskabet vil som led i en overordnet debat om EU's frem- tid  søge   dels at fremme forhandlingerne om EU's budget for 2007-2013, dels at fremme initiativer til en reform af EU's landbrugspolitik.   Inden  for  Økonomi  -  og  Erhvervsministeriets  område   vil  formandskabet søge at fremme Kommissionens program vedr ørende  bedre regulering fra 1 Jf. formandskabets hjemmeside www.eu2005.gov.uk 19. august 2005 IS Eksp.nr. 204652 /lbc-dep
2/63 marts   2005,   bl.a.   i   form   af   bedre   konsekvensvurderinger   af   ny   EU- lovgivning  og  regelforenkling  af  eksisterende  lovgivning  på  EU -niveau. Formandskabet prioriterer et indre marked for tjenesteydelser højt og vil derfor søge at finde en løsning   i forhandlingerne om direktivforslaget om tjenesteydelser.  En  løsning ,  der  tager  højde  for  de  bekymringer,  der   har været    rejst  over  for  det  foreliggende  direktivforslag.  Formandskabet  vil også  søge  at  fremme  forhandlingerne  om  de  sidste  udestående  retsakter under  den  finansielle  handlingsplan  samt  påbegynde  en  debat  om  Ko m- missionens  grønbog  om  nye  politiktiltag  om  finansiell e  tjenesteydelser  i perioden 2005-2010. Efter  omtalen  af  de  enkelte  sager  er  der  anført,  hvor  man  kan  henvende sig, hvis man vil vide mere. Økonomi  - og Erhvervsministeriets Internati- onale Sekretariat er desuden behjælpelig på tlf.: 33 92 33 50. Nyhedsrapporten  kan  også  findes  på  Økonomi -  og  Erhvervsministeriets hjemmeside www.oem.dk.
3/63 Indholdsfortegnelse 1. Større væsentlige sager ........................................................................................ 4 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik................................................................10 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning ................................................................. 14 4. Den finansielle sektor ........................................................................................ 23 5. Standardisering og teknisk harmonisering ....................................................... 30 6. Andre sager om Det indre marked..................................................................... 35 7. Industriel ejendomsret ....................................................................................... 43 8. Skibsfart    ................................ .............................................. 46 9. Danmarks Statistik ................................ .............................52 10. Forslag, der er vedtaget siden EU -nyhedsrapporten 1. kvartal 2005.............58
4/63 1. Større væsentlige     sager Økonomi  -   og   erhvervsministeren   foretager   løbende   en   overordnet   og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem udvæ  l- gelse af en række   større væsentlige EU   -sager. Prioriteringen af sagerne er med til at sikre, at der opnås optimal indflydelse hele vejen igennem EU - beslutningsprocessen.  Herved  sikres,  at  danske  interesser  og  politiske prioriteringer fremmes bedst muligt.   Dette afsnit redegør for de   større væsentlige     EU-sager inden for Økon  o- mi- og Erhvervsministeriets område. Afsnittet indeholder en kort beskr i- velse af de EU-sager og EU-forslag, som prioriteres højt i den ko mmende tid, og de sager og initiativer, som er prioriteret højt i et mere langsigtet perspektiv.   I   afsnittet   beskrives   en   enkelt   sag   –   f   orslag   til   ny   EU- kemikalieregulering  –  s   om  hører  under  Miljøministeriets  sagsområde. Sagen  behandles  imidlertid  i  EU-regi  både  i  Rådet  (Ko  nkurrenceevne), hvor økonomi - og erhvervsministeren repræsenterer   Danmark og i Rå det (Miljø), hvor miljøminist  eren repræsenterer Danmark. Større væsentlige sa   ger på kort sigt Direktivforslaget   om   revision   af   kapitaldækningsregler   (Basel   II  - direktivforslaget), jf. side 25 ØKO  FIN-rådet  nåede  den  7.  december  2004  til  fælles  indstilling  om Kommissionens forslag til ændring af kreditinstitutdirektivet og direktivet om krav til kreditinstitutters kapitalforhold (CAD-direktivet). Forslaget, som er en del af den finansielle handlingsplan, har til formål  at fastlægge  størrelsen  af  den  kapital,  pengeinstitutter,  realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber  og  investeringsforvaltningsselskaber  skal  afsætte for at dække deres risici, således at kap   italkravene i højere  grad end i dag afspejler de faktiske risici, som institutterne påt ager sig. Under  forhandlingerne  har  Danmark  fået  taget  hensyn  til  en  række  da   n- ske ønsker til udformningen af forslaget. Særligt har Danmark opnået g o- de løsninger vedrørende  de danske kass  ekreditter, ligesom der er foreta- get  tilpasninger  af  betydning  for  danske  realkreditobligationer  og  skibs- kreditobligationer. Forslaget skal drøftes på ny, når Europa   -Parlamentet har afgivet udtalelse om forslaget i september 2005. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Tjenesteydelser i det indre marked, jf. side 36 I juli 2002 konkluderede en rapport fra Kommissionen, at det indre mar- ked for tjenesteydelser ikke fungerer tilfredsstillende.  Kommissionen ud- sendte i december 2003 en meddelelse om servicesektorens konkurrence- evne.  Meddelelsen  konkluderer,  at  der  er  behov  for  en  erhvervspolitisk
5/63 indsats til forbedring af den europæiske servicesektors ko  nkurrenceevne, bl.a. i lyset af målsætningerne for Lissabon   -processen. Kommissionen fremsatte den 10. februar 2004  et direktivforslag om tje- nesteydelser i det indre marked. Forslaget udgør en vigtig del af det øk  o- nomiske  reformprogram  under  Lissabon-strategien.  Forslaget  er  et  ram- medirektiv, som omfatter alle tjenesteydelser. Dog  er en  række tjenest  e- ydelser eksplicit undtaget fra forslaget. Forslaget  sigter  for  det  første  mod ,  at  effektivisere  tjenesteyderes  ret  til etablering i andre medlemsstater ved at fastslå principper for kriterierne i de etablerings- og autorisationsordninger, som værtslandet kan   kræve, at servicevirksomhederne opfylder. For det andet, at udveksling af tjeneste- ydelser  mellem  medlemsstaterne  sker  på  basis  af  oprindelseslandspri n- cippet, dvs. at det er lovgivningen i tjenesteyderens oprindelsesmedlems- stat, der er gælde  nde for den pågæ   ldende ydelse. Forslaget  var  på  dagsordenen  for   Det  Europæiske  Råd     22.  –  23.  marts 2005.  I  konklusionerne  fra  mødet   understreges  betydningen  af  så vel  et fuldt funktionsdygtigt indre marked for tjenesteydelser som bibeholdelsen af den europæiske sociale m  odel og behovet for at revidere forslaget med henblik på at sikre bred konse nsus. Det  britiske  formandskab  ventes  at  sætte  forslaget  på  dagsordenen  for Konkurrenceevnerådets  møde  den  11.  oktober  2005  i  form  af  en  fre  m- skridtsrapport  og  eventuelt  på  rådsmød   et  den  28.-29.  november  til  poli- tisk enighed. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf.: 35 46 60 00. Kommissionens  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  Foror d- ning  vedrørende   Registrering,  Evaluering  og  Autorisation  samt  Be- græn  sninger for kemikalier (REACH), etablering af det Europæiske Kemikalieagentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF (præpara t- direktivet) og Forordningen (EF/-) om persistente organiske miljøgi f- te, KOM(2003)644 endelig, jf. side 40 Kommissionen  fremlagde  den  29.  oktober  2003  sit  forslag  til  ny  EU- kemikalieregulering.   Forslaget   er   en   forordning   på   cirka   1200   sider, hvoraf hovedparten er en samling af de eksisterende regler om anvendel- sesbegrænsning. Formålet er at sikre det indre marked for kemikalier og bygger på princippet om, at det er op til industrien at sikre, at produktion og anvendelse af kemiske stoffer sker uden risiko for mennesker og mil- jø. Forslaget indeholder fælles regler for både nye og eksisterende kem i- kalier, hvor registrering, vurdering og  godkendelse af kemikalier er ker- nen i forslaget. Forslaget har været drøftet under det irske, det nederlandske samt    luxem- bourgske formandskab i såvel Rådet (Konkurrenceevne) som Rådet (Mi   l-
6/63 jø).  Det britiske formandskab har sat sagen på dagsordenen på råd smøde t (miljø) den 17. oktober til politisk debat samt på rådsmødet (Konkurre n- ceevne) den 29. november med henblik på vedtagelse af politisk enighed. Europa-Parlamentet   forventes   at   afslutte   1.   læsning     primo   november 2005. Kontakt: Miljøstyrelsen, tlf.: 32 66  05 46. Forslag til forordning om EF-patenter, jf. side 43 Kommissionen  fremsatte  i  august  2000  forslag  til  forordning  om  EF- patenter. Formålet med forordningsforslaget er at indføre en ensartet b  e- skyttelse i EU af patenter. EF-patentet vil have enhedskarakter, dvs. at et meddelt EF-patent vil have virkning for hele EU. Der  er  endnu  ikke  opnået   en  endelig  fælles  holdning  til  forordnings  - forslaget. På rådsmødet (Indre marked, forbruger og turisme) den 31. maj 2001  blev  der  opnået  enighed  om  en  fælles  indst   illing  til  rammerne  for det  videre  arbejde  med  EF-patentet.  På  rådsmødet  (Konkurrenceevne) den 3. marts 2003 blev der opnået enighed om de overordnede elementer i  forslaget,  nemlig  sprogspørgsmålet,  domstolsordningen,  de  nationale kontorers rolle samt gebyrspørgsmålet. Europa-Parlamentets   holdning   forelå   den   10.   april   2002.   Parlamentet godkendte Kommissionens forslag med en række   ændring  sforslag. Sagen har ikke været behandlet i Rådet under    det nederlandske og det l u- xembourgske formandskab. Det britiske formandskab vil undersøge m u- lighederne for at finde løsninger. Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 43 50 80 00  .
7/63 Større væsentlige sager    på længere sigt Kommissionens   hvidbog   om   tjenesteydelser   af   generel   interesse, KOM (2004) 374 endelig Kommissionen  offentliggjorde  i  juni  2003  en  grønbog  om  forsyning s- pligtydelser til offentlig høring hos medlemsstater og andre interessenter. Et af de spørgsmål, som Kommissionen rejste i grønbogen var, om der er behov  for  et  rammedirektiv  om  forsyningspligtydelser.  De  fleste  med- lemsstater, herunder Danmark, var skeptiske. På baggrund af tilbagemeldingerne på grønbogen har Kommissionen den 12. maj 2004 offentliggjort en hvidbog om forsyningspligtydelser. Kom- missionen konkluderer i hvidbogen, at det ikke vil væ  re hensigtsmæssigt at foretage generel regulering for eksempel i form af et rammedirektiv på nuvæ  rende tidspunkt. Spørgsmålet vil dog blive taget op igen på et senere tidspunkt. Foreløbig vil Kommissionen inden udgangen af 2005 udfærd   i- ge en rapport, som skal give et overblik over forsyningspligtområdet. Kontakt: Konkurrencestyrelsen, tlf. 72 26 80 00. Kommissionens     Handlingsplan     for     Bedre     Regulering     i     EU, KOM(2002) 278, jf. side 19 Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon i marts 2000 pålagde Kommissi o- nen,  Råd et  og  medlemsstaterne  at  udarbejde  en  fælles  EU  -strategi  for bedre regulering. Kommissionens handlingsplan, som er blevet behandlet under adskillige formandskaber, er et led i den samlede strategi, som skal forbedre og forenkle de lovgivningsmæssige ra  mmer i EU. Bedre regulering er én af det britiske formandskabs topprioriteter, og bri- terne  forventes  at  fortsætte  det  ambitiøse  arbejde  fra  de  danske,  nede   r- landske  og  irske  formandskaber.  Bedre  regulering  behandles  i  Konkur- renceevnerådet d en 11. oktober på b aggrund af en fremskridtsrapport og den  28.-29.  november  med  henblik  på  vedtagelse  af  rådskonklusioner. Den  fælles  målemetode  behandles  i  ØKOFIN  d en  11.  oktober  og  6.  de- cember 2005. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- regulering, tlf.: 33 30 77 00. Opfølgning på EU  -vækststrategien Bedre konkurrenceevne i Europa - forudsætningen for vækst og beskæftigelse Økonomi  -  og  Erhvervsministeriet  og  Videnskabsministeriet  fremlagde  i juni 2004 EU-vækststrategien: "Bedre konkurrence  evne i Europa - forud- sætningen for vækst og beskæftigelse". Strategien indeholder 27 konkrete initiativer til at forbedre væksten i EU inden for områderne velfungere   nde markeder og forskning og innovation.  Initiativerne drejer sig bl.a. om  at sikre, at national lovgivning ikke skaber unødige handelshindringer i det indre  marked,  at  udvikle  et  indre  marked  for  service,  foretage  bedre  ef- fektvurderinger  af  statsstøtte,  sikre  bedre  regulering  samt  sikre  en  mere
8/63 vækstorienteret  handelspolitik.  Vedrørende  forskni   ng  og  innovation  dre- jer det sig bl.a. om en fordobling af EU’s investeringer i forskning og ud- vikling, etablering af et europæisk forskningsråd for grundforskning samt en forstærket EU indsats inden for bærende teknologier som bioteknol o- gi, nanoteknologi samt informations- og kommunikationsteknologi.   En række af initiativerne   har været drøftet med interesse i EU. Det drejer sig  bl.a.  om  initiativet  om  at  sikre,  at  national  lovgivning  ikke  skaber unødige handelshindringer , og  initiativet om at få  foretaget bedre effekt- vurderinger af statsstøtte.  Initiativet om at sikre, at der ikke skabes unød i- ge handelshindringer, indgik desuden i Kommissionens synteserapport og Konkurrenceevnerådets  key -issue-paper  til  forårstopmødet  i  marts  2005  , ligesom Kommissionen og andre medlemsstater har udvist interesse for at etablere et pilotprojekt om dette. Arbejdet  med  at  følge  op  på  strategien  vil  blive  fortsat  i  det  ko  mmende år. Kontakt: Økonomi  - og  Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50  eller Mini- steriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, tlf. 33 92 97 00. Fokus  på  brug  af  lods  i  forbindelse  med  revision  af  havnestatsko n- troldirektiv, jf. side 47 Danmark  deltager  i  et  omfattende  samarbejde  omkring  kontrol  af  skibe, som anløber havne i en række europæiske, amerikanske og asiatiske lan- de. Inden for dette samarbejde har ikke mindst de europæiske lande i de senere  år koncentreret deres kontrolindsats mod  risikoskibe. På EU plan er  aftalen  om  havnestatskontrol  efterfølgende  gennemført  i  det  såkaldte havnestatskontroldirektiv (1995/21/EF). Som en del af den 3. pakke om maritim sikkerhed (ERIKA  III-pakken), der    blandt    andet    skal    øge    sikkerheden    til    søs,    forventes    EU  - kommissionen at fremsætte et forslag om ændring af direktivet. Forslaget forventes blandt andet at lægge op t  il skærpelser af synspraksis med ris  i- koskibe samt til en udvidelse af rapporteringskravene til lodser, således at de også omfatter skibe i transit ud for Europas kyster. Økonomi  - og erhvervsministeren har i foråret 2005 rettet henvendelse til såvel  tran sportkommissæren  som  til  den  britiske  transportminister  med henblik  på  at  få  direkti  vændringen  til  også  at  afspejle  et  princip  om,  at skibe, der ikke tager lods i henhold til IMO anbefalingerne, herunder de der gælder for de danske stræder, ikke følger god navigationspraksis, og derfor  skal  prioriteres  ved  havnestatskontrol  og  i  visse  tilfælde  forbydes at anløbe EU -havne. Den britiske transportminister har  gennem formandskabsprogrammet fo- reløbigt  prior iteret  en  ændring  af  havnestatskontroldirektivet  under    det britiske formandskab.
9/63 Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.:  39 17 44 00. Maritim beskæftigelse, jf. side   50 Der  blev  i  2003  vedtaget  rådskonklusioner  om  fremme  af  søfart  som  en attraktiv     karrierevej.     Konklusionerne     opfordrede     medlemslandene, Kommissionen  og  de  sociale  parter  til  at  forbedre  søfartserhvervets  o m- dømme  med  henblik  på  at  tiltrække  unge  mennesker  til  at  arbejde  med søfart.  Ifølge  rådskonklusionerne  skulle  effekten  af  de  igangsatte  tiltag vurderes som opfølgning på rådskonklusionerne. Det  britiske  formandskab  har  taget  sagen  op  med  henblik  på  at  vurdere tiltagene og overveje fremtidige tiltag, herunder aftaler med den maritime industri. Formålet med at få sagen taget op er at få fokus på beskæftige l- sen  og  kompetencerne  i  hele  den  maritime  klynge.  Problemstillingen  er helt  parallel  med  analyserne  i  Søfartspolitisk  Væks   tstrategi  (november 2003),  hvor  man  bredt  ser  på  behovet  for  maritime  kompetencer  i  hele den maritime klynge, både til søs og i land. Arbejdet sker i forlængelse af det arbejde, der er udført under det danske og det græske fo   rmandskab i 2002/3. Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.:  39 17 44 00.
10/63 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik Industripolitik, iværksætteri , life science og bioteknologi, KOM(2005) 286 endelig Formandskabet øn sker på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 11. oktober at håndtere ovennævnte emner i sa   mmenhæng. I januar 2002 fremlagde Kommissionen en strategi for Europa vedrørende life  science  og  bioteknologi,  som  består  dels  af  en  række  politikanbef   a- linger dels af en 30 punkts handlingsplan. Kommissionen har årligt ra p- porteret om fremskridt med strategien og offentliggjorde således  den 29. juni 2005 den 3. fremskridtsrapport vedrørende  life science og biotekno- logi. Kommissionen forventes i september 2005 eller i begyndelsen af oktober at offentliggøre en ny meddelelse om iværk   sætteruddannelse og oplæring. Det forlyder pt. ikke nærmere  , hvad meddelelsen vil indeholde. I september 2005 forventes Kommissionen endvidere at offentliggøre  en ny meddelelse om industripolitik. Meddelelsen forventes at indeholde en mere  detaljeret  redegørelse  for  udvikling  af  sektordimensionen  af  EU's industripolitik,  som  bl.a.  er  skitseret  i  Kommissionens  meddelelse  om strukturtilpasning i EU's industrisektor fra april 2004. Kommissionen forventes på rådsmødet    (Konkurrenceevne) den 11. okto- ber 2005 at orientere om indholdet af fremskridtsrapporten og de to nye meddelelser. Kontakt: Økonomi  - og Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50. Rammeprogram for konkurrenceevne og innovation, KOM(2005)121 Kommissionen  har  fremlagt  forslag  til  et  rammeprogram  for  konkurren- ceevne  og  innovation  (CIP)  for  perioden  2007-2013,  KOM(2005)  121 endelig. Rammeprogrammet er bygget op om tre delprogrammer: 1.    Iværksætter - og innovationsprogrammet 2.    Støtteprogrammet  for  I KT-politik  (informations-  og  kommunika- tionsteknologi) 3.    Programmet ”Intelligent Energi  – Europa”. Kommissionen  foreslår,  at  CIP  skal  afløse  følgende  eksisterende  pr   o- grammer: - Det flerårige program for initiativ og iværksætterånd, navnlig for små og mellemsto re virksomheder (MAP-programmet) - Dele af det finansielle instrument for miljøet (LIFE -programmet) - Finansiel støtte til transeuropæisk netværk - Det flerårige program for handlinger inden for energiområdet, I  n- telligent Energi – Europa
11/63 - De  tre  eksisterende  IKT-programmer  eTEN,  eContent  Plus  og Modinis. Kommissionen lægger op til, at miljø og indsatsen for små og mellemst o- re  virksomheder  organiseres  som  tværgående  indsatser  i  forhold  til  alle tre  delprogrammer,  særligt  delprogrammet  for  iværksætteri  og  innovat i- on. Forslaget er en del af Kommissionens indsats for at revitalisere Lissabon - processen. Forslaget  blev  præsenteret  for  Rådet  (   Konkurrenceevne)  den  18.  april 2005   og   behandles   for   tiden   i   en   rådsarbejdsgruppe   samt   i   Europa - Parlamentet. Der er tale om en teknisk gennemgang i rådsarbejdsgru ppen, og arbejdet befinder sig i en tidlig fase. Forslaget vil være på dag   sordenen på rådsmødet den 28.    - 29. november 2005 med henblik på at  opnå fælles indstilling. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf. 35 46 60 00. WTO’s handelsrunde Den nuværende runde af frihandelsforhandlinger i WTO blev i igangsat i november 2001 i Doha i Qatar. Den ny runde er døbt ”Doha Udvikling  s- runden” og har særlig fokus på yderligere integration af udviklingsland e- ne i verdensøkonomien og det multilaterale handelssystem. Målet er de  s- uden en nedsættelse af de generelle toldsatser for landbrugs  - og industri- varer, en reduktion af medlemslandenes landbrugs- og eksportstøtte samt fjernelse  af  handelshindringer  i  servicesektoren.  Endelig  indeholder  Do- ha-mandatet  målsætninger  om  adgang  til  medicin  (TRIPs),  reduktion  af brugen af defensive handelsinstrumenter som antidumping og nye, globa- le  regler  for  investeringer,  konkurrence,  gennemsigtighed  i  offentlige indkøb og handelslet telse (de såkaldte Singapore emner). Den 31. juli 2004 blev der i Geneve nå et frem til en rammeaftale for det endelige resultat af handelsrunden. Rammeaftalen  udstikker  retningslinier  for  de  videre  forhandlinger  inden for primært landbrug, told på indus   trivarer og tjenesteydelser. Aftalen in- deholder tidsfrister for fremlæggelse af tilbud samt de overordnede pri  n- cipper for reduktion af landbrugsstøtte og toldsatser, særlig behan   dling af ulandene samt handelslettelse. Rammeaftalen indeholder ikke specifikke tal og formler for reduktionen af told og støtte samt årstal for impleme  n- tering. Med aftalen konstateres også, at de 3 øvrige Singapore emner (i  n- vesteringer, konkurrence og offentlige indkøb) ikke bliver en del af ru n- den.  Aftalen  vil  fungere  som  rettesnor  for  de  videre  forhandlinger  om handelsliberalisering frem mod næste ministerkonference i Hong Kong i december 2005.
12/63 Kontakt: Økonomi  - og Erhvervsministeriet, Internationalt Sekretariat, tlf.: 33 92 33 50. Status  for  WTO-klagesagen  mod  Sydkorea  og  Sydkoreas  klagesag mod EU om støtte til skibsbygning Rådet  vedtog  med  kvalificeret  flertal  den  27.  juni  2002  Kommissionens forslag  om  at  genindføre  midlertidig  statsstøtte  til  nybygning  af  visse skibstyper.  Ordningen  blev  i  marts  2004  forlænget  i  et  år  til  31.     marts 2005.  Danmark  stemte  sammen  med  Sverige,  UK,  Holland  og  Finland imod forslaget. Rådet   vedtog  samtidig  i  2002  et  sæt  konklusioner,  hvor  Kommi  ssionen blev  pålagt  at  forsøge  at  opnå  en  frivillig  aftale  med  Sy   dkorea  om  fair konkurrencevilkår  på  verden  s  skibsbygningsmarked.  Det  lykkedes  ikke Kommissionen at indgå en sådan aftale, hvorfor Kommissionen i e  fteråret 2002 indklagede Sydkorea for unfair priskonkurrence for WTO. Som  modtræk  mod  EU's  klage    indledte  Sydkorea  i  efteråret  2003  en tvistbilæggelse  sprocedure  mod  EU  over  EU's  introduktion  og  medlems- landenes anvendelse af midlertidig støtte til skibsbygning. I   EU’s   klagesag  mod  Sydkorea  konkluderede  et  panel  under  WTO’s tvistbilæggelsesprocedure  ,  at  Sydkorea  anvender  eksportsubsidier,  der  i enkelte  tilfælde  er  bl  evet  ydet  til  koreanske  værfter  i  strid  med  WTO  - reglerne.  Panelet  konkluderede  tillige,  at  det  ikke  er  påvis t,  at  de  ydede subsidier har medført skadevirkning på EU’s skibsbygningsind   ustri. I Sydkoreas klagesag mod EU gav panelet Sydkorea medhold i påsta nden om,  at  EU’s  midlertidige  støtte  til  skibsbygning   var  i  strid  med  tvistbi- læggelsens  aftaler  om,  at  et  WTO  medlem    skal  anvende  og  gennemføre WTO’s  tvistbilæggelsessystem,  inden  der  træffes  modforanstal tninger. Sådanne    foranstaltninger   må   a lene   introduceres   efter   autorisation   fra WTO. Panelet konstaterer desuden, at de nationale støtteordninger er u d- løbet og udtaler sig ikke yderligere he rom. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel- og Erhverv, tlf. 35 46 60 00. Stål EU  har  indgået  n ye  bilaterale   aftaler  med  Rusland,  Ukraine  og   Ka- zakhstan om handel med visse stålprodukter for perioden 2005 -2006. Af- talerne  blev  godkendt  (ratificeret)  af  Rådet  i  juni/juli  2005.  Aftalerne  er indgået  i  henhold  til  Aftalen  om  Partnerskab  og  Samarbejde  med   de  tre lande, og de falder bort, hvis og når landene kommer med i WTO. Ko m- missionen  har  allerede  bebudet,  at  aftalerne  ikke  vil  blive  forlænget  ud over 2006.
13/63 På  et  High -Level  møde  om  stål  i  OECD  den  28.  -29.  juni  2004  blev  det besluttet at suspendere forhandlingerne om en aftale om begrænsning  af subsidier til stålsektoren for resten af året. OECD's sekretariat har fre m- lagt en model eller en ramme (blueprint) for en aftale, som de deltagende lande  er  blevet  bedt  om  at  vurdere  og  kommentere  på.  På  baggrund    af landenes kommentarer vil sekretariatet efter sommerferien 2005 tage stil- ling  til,  om  forhandlingerne  skal  genoptages  i  de  resterende  måneder  af året.  Kommissionen  har  på  baggrund  af  de  bemærkninger,  der  er  in d- kommet  fra  medlemsstaterne,  afgivet  et  svar  til  OECD,  hvori  EU  giver udtryk for, at man anser rammeaftalen for en god basis for yderligere di- skussioner og  forhandlinger. På  grund af stor uenighed blandt de største aktører anses det dog for ret usandsynligt, at forhandlingerne genopt ages i en nærmere   fremtid. Det  forventes  ikke,  at  OECD’s  High  Level  Group  vil  mødes  i  2.  halvår 2005, men der er planlagt en konference om udsigterne til en genoptagel- se  af  forhandlingerne  til  januar/februar  2006  i  forbindelse  med  møder  i High Level Group og Steel Committee.   Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf. 35 46 60 00. Tekstil og beklædning Importen af tekstil og beklædning fra Kina har været stigende efter liberal i- seringen  af  handlen  pr.  1.  januar  2005.  Det  har  foranlediget  Euratex  (den europæiske  tekstil  -  og  beklædningsindustriforeningssammenslu  tning)  til  i begyndelsen  af  2005  at  anmode  Kommissionen  om  at  begrænse  importen fra Kina for en række produktkategorier. Det kan ske i henhold til en særlig WTO-regel (TSSC = Textile Specific Safeguard Clause), hvorefter der er mulighed  for  at  træffe  specifikke  beskyttelse  sforanstaltninger  vedrørende indførelse af tekstiler og beklædningsge   nstande fra Kina. Kina accepterede denne regel i forbindelse med landets optagelse i WTO. For kategorier, der ikke er omfattet af aftalen, og  for 2008, vil EU udvise tilbageholdenhed med anvendelse af TSSC. Kommissionen har den 10. juni 2005 indgået en aftale med Kina om regul e- ring af Kinas eksport til EU for 10 følsomme produktkategorier (stoffer af bomuld, T-shirts, pullovers, benklæder, bluser, sengetøj, kjoler, brysthold   e- re, dækketøj, viskestykker og lignende køkkentekstiler samt garn af hør e l- ler ramie). Aftalen gælder for   årene 2005 til 2007 med en kvotefastsætte   l- se med årlig vækstrater på mellem 8 % og 12,5 %. Aftalen er udmøntet i en kommissionsforordning af 8. juli 2005, som trådte i kraft den 12. juli. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf. 35 46 60 00.
14/63 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning Forslag til direktiv om ændring af dir  ektiv om lovpligtig revision af årsregnskaber (erstatter 8. Selskabsdirektiv) , KOM(2004) 177 ende- lig Kommissionen  fremsatte  den  16.  marts  2004  et  forslag  til  direktiv  om lovpligtig  revision  af  årsregnskaber  og  koncernregnskaber  (modernis e- ring af 8. dir.) samt ændring af Rådets direktiver 78/660/EØF (4. dire ktiv - årsregnskaber) og 83/349/EØF (7. direktiv    – konsoliderede reg   nskaber). Forslagets  formål  er  at  styrke  den  lovpligtige  revision  i  EU,  forebygge regnskabsskandaler og medvirke til at genopbygge troværdigheden af og tilliden til selskabers års - og koncernregnskaber. Forslaget  viderefører  i  det  væsentlige  bestemmelserne  i  det  gældende  8. direktiv  om  godkendelse  af  revisorer  og  revisionsvirksomheder.  Herud- over  indarbejdes  principperne  i  Kommissionens  henstillinger  om  hen- holdsvis kvalitetskontrol og revisors uafhængighed. Den lovpligtige rev  i- sion styrkes herudover bl.a. ved at stille krav om anvendelse af de inter- nationale revisionsstandarder og ved at stille skærpede krav til virkso  m- heder af særlig of  fentlig interesse, herunder  at disse skal have en  revisi- ons-komité. Endelig foreslås etablering af et offentligt tilsyn med reviso- rerne  og  revisionsvirksomhederne  (”public  oversight”)    samt  bestemmel- ser,  der  skal  sikre  samarbejde  mellem  de  offentlige  tilsynsmyndigheder både indenfor og ude nfor EU. På  enkelte  områder  giver  forslaget  anledning  til  problemer.  Det  gælder især spørgsmålene om revisionskomitéer, praktiserende revisorer i ”pu    b- lic   oversight”   systemet,   rotationsbestemmelserne   samt   definiti onen   af virksomheder af offentlig interesse. Forhandlinger i Rådets a rbejdsgruppe har på den baggrund ført til en række ændringer . Kravet om revisionsko- mitéer  ligger  fortsat  i  forslaget,  dog  således,  at  der  er  givet  de  enkelte medlemsstater en række undtagelses  - og lempelsesmuligh eder. Der  blev  vedtaget generel  indstilling  til  forslaget  den  7.  december  2004 på  ØKO  FIN rådsmøde. Europa  -Parlamentets endelige udtalelse er endnu ikke  kommet,  men  betænkninger  fra  de  respektive  udvalg  har  me  dført visse  uoverensstemmelser,  og  der  er  således  endnu  ikke   –  mod  forven   t- ning – opnået enighed om ændringsforslaget. Der pågår dog fortsat drø f- telser mellem Formandskabet, Kommissionen og udvalgene under Euro- pa-Parlamentet med henblik på at o pnå enighed om forslaget. Europa-Parlamentets endelige udtalelse forventes i september, og det bri- tiske  formandskab  forventes  at  sætte    sagen  på   dagsordenen  for  et  råd s- møde ( ØKO  FIN) i november eller december Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7281.asp.
15/63 Forslag  til  forordning  om  Statut  for  en  Europæisk  forening  (EA), samt  supplerende  bestemmelser  til  Statutten  for  en  Europæisk  Fo  r- ening  (EA)  for  så  vidt  angår  medarbe  jderindflydelse,  KOM(1993) 252 endelig I forlængelse af arbejdet med at gennemføre Statutten for det Europæ iske Aktieselskab har der været et ønske om også at gennemføre ove rnationale virksomhedsformer  på  tilgrænsende  selskabsretlige  områder.  Der  blev derfor  i  1992  fremsat  forslag  til  Statut  for  henholdsvis  det  Europæiske Andelsselskab, det Europæiske Gensidige Selskab og en Europæisk Fo r- ening.  En  Europæisk  Forening  vil  være  en  juridisk  person,  hvor  me d- lemmerne på tværs af EU’s grænser samler viden eller aktiv iteter med det formå l  direkte  eller  indirekte  at  fremme  en  generel  interesse  eller  speci- fikke gruppers interesse. Forhandlingerne har afventet forhandlinger om først det Europæiske Se   l- skab og siden det Europæiske Andelsselskab. Da disse to forordni  nger nu er  vedtaget,  er  der  grundlag  for  at  genoptage  forhandlingerne  om  Statut for en Europæisk Forening. Statutten tænkes udarbejdet efter samme m o- del som de to forudgående, dvs. i form af en forordning og et supplerende direktiv  om  medarbejderindflydelse,  således  at  de  to  retsakt er  udgør  et hele. Der har været en første gennemgang af et revideret udkast til forordning   s- forslag under det  græske formandskab i foråret 2003. Forslaget h   ar ikke været behandlet siden. Det forventes, at Kommissionen træ kker forslaget tilbage i september, og det er derfor ikke planlagt behandlet på rådsmøder under det britiske formandskab. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7114.asp. Forslag til ændring af 2. selskabsdirektiv vedrørende aktieselsk   abers kapitalforhold, KOM(2004) 730 endelig Kommissionen  fremsatte  den  29.  oktober  2004  forslag  til  ændring  af  2. selskabsdirektiv fra 1977 om stiftelsen af aktieselskabet samt bevarelsen af og ændrin  ger i dets kapital. Direktivet har været genstand for overvejelser om modernisering og fo  r- enkling  såvel  i  SLIM -arbejdsgruppen  (forenkling  af  lovgivningen  i  det indre marked) som efterfølgende i den af Kommissionen nedsatte højn  i- veaugruppes  arbejde  omkring  forslag  til  forenkling  og  modernisering  af selskabsretten i Europa (Winter-gruppen). Med inspiration i dette arbejde har  Kommissionen  udarbejdet  en  handlingsplan  for  det  videre  arbejde med forenkling og modernisering af selskabsretten i EU. Ændringsforsl   a- get  indgår  i  Kommissionens  handlingsplan,  som  prioriteret  på  kort  sigt, dvs.  2003-2005,  og  vil  blive  fulgt  op  af  et  studie  om  mulige  alternative kapitalbevaringssystemer.
16/63 Ændringsforslaget har til formål at forenkle rammerne for aktieselsk    abers dispositioner  vedrørende  selskabskapitalen  og  gøre  disse  mere  fleksible baseret  på  en  vurdering  af  det  forsvarlige  i  dispositionen.  Ændringerne vedrører  erhvervelse  af  egne  aktier,  videre  rammer  for  økonomiske  d  i- spositioner og lempelse af krav til vurderinger af indskud af værdier i se  l- skabet  under  den  klare  forudsætning,  at  selskabets  økon   omiske  forhold tillader det, samt indløsningsret og  – pligt    i tilfælde af betydelige aktieb  e- siddelser hos en aktionær. Forslaget   er   under   det   britiske   formandskab   sat   på   dagsor denen   for Rådsmøde  (Konkurrenceevne)  den  28.  -29.  november  2005  med  henblik på generel indstilling/politisk enighed.   Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7133.asp. Forslag til ændring af direktiverne om aflæggelse af årsregnskab og koncernregnskab (4./7. Selskabsdirektiv), KOM(2004) 725 endelig 4.  direktiv  –  årsregnskabsdirektivet er  fra  1978,  men  er  ændret  flere gange, senest ved direktiv 2003/51. Den seneste ændring skete med he  n- blik på at modernisere direktivets grundlæggende struktur, ensrette rev   i- sionserklæringen  på  årsregnskaber  samt  sikre  at  direktivet  ikke  hindrer anvendelse  af  de  internationale  regnskabsstandarder  IAS/IFRS.  7.  direk- tiv  – koncernregnskabsdirektivet    – er fra 1983, men er lige som 4. dire   k- tiv ændret flere gange, senest ved direktiv 2003/51. 3 af de i Kommissionens selskabsretlige handlingsplan på kort sigt for e- slåede initiativer vedrørende modernisering af selskabslovene og corporate governance (selskabsledelse) er samlet i et forslag til en æ  n- dring af 4. og 7. direktiv, der er fremsat den 28. oktober 2004. Ændringsforslagets formål er at: - indføre et fælles ansvar for bestyrelsesmedlemmer for indholdet i årsrappo rten, - forøge gennemsigtigheden omkring nærtstående pa r- ters transaktioner, - præcisere oplysningskravene for ikke  -balanceførte dispositioner, - indføje en redegørelse om corporate governance i et samlet a  fsnit i årsrappo rten. På   ØKOFIN   -rådsmødet   den   7.   juni   2005   blev     der   vedtaget   generel indstilling til ændringsforslaget.    Det  afventer nu  behandlingen i Europa- Parlamentet, hvor der forventes afstemning i oktober eller november. Af- hængig af Parlamentets udtalelse vil forslaget eventuelt komme på dag   s- ordenen for rådsmøde    (ØKOFIN) den 6. december med henblik på pol   i- tisk enighed i første læsning. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7085.asp.
17/63 Forslag til direktiv om grænseoverskridende fusion af kapitalselsk  a- ber (10. Selskabsdirektiv), KOM(2003) 703 endelig Direktivforslaget er fremsat af Kommissionen ultimo 2003. Med direkti- vet indføres der en grænseoverskridende fusionsprocedure, hvorved fus   i- onerne i de enkelte lande underlægges de regler og principper, der gælder for fusioner mellem selskaber beliggende i samme land. Der  blev  vedtaget  generel  indstilling  til  forslaget  på  Konkurrenceevn e- rådsmøde  den  25.    november  2004.  Europaparlamentet  har  efterfølgende accepteret det vedtagne kompromis, og en endelig vedtagelse i 1. læsning som et A-punkt forventes at ske den 19. september 2005 . Spørgsmålet om medbestemmelse har givet anledning til store probl  emer, men  med  kompromisforslaget  fra  november  2004  er  der  opnået  enigh ed om en tekst, der  forventes at danne  grundlag  for det kommende 14. sel- skabsdirektiv om grænseoverskridende flytning (se nedenfor). Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7153.asp. Forslag  til  direktiv  om  grænseoverskridende  flytning  af  kapitalse  l- skaber (14. Selskabsdirektiv) Direktivudkastet – der omfatter alle former for selskaber med begræ nset hæftelse   –  vedrører muligheden for at flytte hjemst ed fra en medlemsstat til en anden. Udkastet har endnu ikke været fremsat som officielt forslag. Det forve  n- tes dog at ske under det britiske formandskab ultimo 2005. Med den op- nåede enighed om 10. direktiv om grænseoverskridende fusion er der b   a- net vej for fremsættelse af forslaget, der har ligheder hermed både i rel   a- tion  til  de  selskabsretlige  problemstillinger  og  spørgsmålet  om  medb  e- stemmelse. I Kommissionens meddelelse om modernisering af selskabsretten og for- bedret  virksomhedsledelse  i  EU,  er  forslaget  til  fjortende  direktiv  nævnt som en prioritet på kort sigt (2003 -2005) i den tilhørende han dlingsplan. Denne prioritering har opnået tilslutning fra arbejdsgruppen bestående af selskabsretseksperter fra medlemslandene. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7157.asp. Anvendelse af internationale regnskabsstandarder i EU fra 2005 Den 7. juni 2002 blev forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af in- ternationale regnskabsstandarder vedtaget. Forordningen,  der  indgår  som  et  afgørende  element  i  Kommissionens handlingsplan for finansielle tjenesteydelser, foreskriver, at alle europæ  i-
18/63 ske virksomheder, som er børsnoterede, fra 2005 skal anvende de inter na- tionale regnskabsstandarder, når de udarbejder deres koncer nregnskab. Formålet med forordningen er, at alle børsnoterede virksomheder i Eur  o- pa for regnskabsår, der starter 1. januar 2005 eller senere, skal uda rbejde koncernregnskaber efter de samme regler med henblik på at fo rbedre det indre markeds funktion og med det mål i sidste ende at opnå et fælles sæt globale regnskabsstandarder. De  internationale  regnskabsstandarder  udarbejdes  af  International  Ac- counting Standards Board (IASB), der er en privat organisation sammen- sat af internationale regnskabseksperter. I  henhold  til  forordningen  er  der  i  EU  etableret  en  godkendelsesmeka- nisme for de enkelte regnskabsstandarder. Det politiske niveau i godken- delsesmekanismen  udgøres  af  et  regnskabskontroludvalg,   The  Accoun- ting  Regulatory  Committee  (ARC),  bestående  af  medlemslandenes  r e- præsentanter. Regnskabskontroludvalget skal høres samt rådgive og bistå Kommissionen, der godkender de enkelte regnskabsstandarder. Ved god- kendelsen får standarderne karakter af en f orordning og er dermed direkte gældende i medlemslandene. Særligt en standard viste   sig at være meget problematisk   at få go dkendt, nemlig IAS 39. Denne standard vedrører den regnskabsmæssige behan   d- ling  af  finansielle  instrumenter.  Med  finansielle  instrumenter  forstås  u d- lån,  indlån,  aktier,  obligationer,  futures,  optioner  m.v.,  altså  næsten  e t- hvert finansielt aktiv eller forpligtelse. På baggrund af den bekymring for og modstand mod en  godkendelse af IAS 39, som visse europæiske lande og organisationer for   bank- og for- sikringssektoren udtrykte, valgte Kommissionen i efteråret 2004 at fre m- sætte  forslag  om  en    delvis  godkendelse  af  IAS  39,  dvs.  hvor  visse mere kontroversielle  dele  af  standarden  er  udeholdt.  Et  flertal  i  ARC  støttede godkendelsen  af  standarden,  som  herefter  blev  godkendt.  Efterfølgende har IASB gennemført en ændring til IAS 39     – som ARC har støttet go    d- kendelsen af. Med denne ændring vil forskellene mellem IASB’s IAS 39 og den af Kommissionen godkendte standard være yderligere reduceret. Status på godkendelsen af standarderne er herefter, at alle grundlæ   ggende standarder er godkendt til anvendelse i EU, IAS 39 dog fortsat med min- dre ændringer. Nye  og  ændrede  standarder  samt  fortolkninger  fra  IASB  forelægges  nu løbende  for  EFRAG  og  ARC  med  henb lik  på  Kommissionens  efterfø  l- gende godkendelse. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7305.asp.
19/63 Overvejelser  omkring  forberedelse  af  forslag  til  direktiv  om  aktio- nærrettigheder I  Kommissionens  handlingsplan  til  modernisering  af  selskabsretten  og forbedret virksomhedsledelse i den Europæiske Union indgår som prior   i- teret  på  kort  sigt,  dvs.  2003 -2005,  udarbejdelse  af  direktivforslag,  der fastlægger    rammerne  for  aktionærrettigheder.  Til  forberedelse  heraf  har Kommissionen offentliggjort to konsultationsdokumenter for at afdæ  kke, hvor der særligt synes at være behov for regulering på europæisk plan. Kommissionen  har  særlig  fokus  på,  om  reguleringen  a   lene  skal  omfatte forhold  i  relation  til  børsnoterede  selskaber  eller  dække  bredere.  Ko   m- missionens  overordnede  sigte  med  initiativet  er  at  fjerne  barrierer,  der vanskeliggør aktionærernes muligheder for at udøve aktivt ejerskab, ikke mindst på tværs af lan   degrænserne. I den forbindelse tilstræber Kommi s- sionen, at der sikres gode rammer for aktionærernes komm  unikation om og indflydelse på selskabets forhold. Øget anvendelse af it   -værktøjer a   n- ses i den forbindelse for centrale hjælpemidler til at understøtte     det over- ordnede sigte om øget aktionærengagement.     Kommissionen  vil  på  baggrund  af  de  tilbagemeldinger,  som  konsultat i- onsdokumenterne  har  givet  anledning  til,  arbejde  videre  med  henblik  på at fremsætte et direktivforslag. Dette forventes at ville ske u  ltimo 2005. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf. 33 30 77 00, eller læs m  ere her: http://www.eogs.dk/sw7159.asp. Kommissionens     Handlingsplan     for     Bedre     Regulering     i     EU, KOM(2002) 278 endelig I marts 2000 pålagde Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon Kommissi o- nen,  Rådet  og  medlemsstaterne  at  udarbejde  en  fælles  EU   -strategi  for bedre  regulering.  Kommissionen  præsenterede  i  2002  en  handlingsplan for bedre regulering, som siden er blevet behandlet under adskillige for- mandskaber, herunder ikke mindst det danske. Handlingsplanen   indeholder   16   anbefalinger   rettet   mod   henholdsvis Kommissionen, Parlamentet og Rådet. Anbefalingerne vedrører bl.a. k  o- dificering,   forenkling   af   eksisterende   lovgivning,   høringer   og   ko nse- kvensvurderinger. Sammen med handlingsplanen fremlagde Kommissio- nen  en  meddelelse  om  konsekvensvurderinger  (KOM(2002)276)  og  en meddelelse om minimumsstandarder for høringer (KOM(2002)277). Kommissionen,  Rådet  og  Parlamentet  indgik  i  2003  en  Interinsti tutionel aftale,  som  forpligter  institutionerne  til  at  samarbejde  med  henblik  på  at opnå  bedre  regulering.  I  2004  præsenterede  Irland,  Nederlandene,  L   u- xembourg og Storbritannien et fælles initiativpapir om reform af regul  e- ringen.  Papiret  er  under  det  nederlandske  formandskab  blevet  opdateret og udvidet med Østrig og Finland. Initiativpapiret sigter mod at iværksæ t- te en prioriteret og langsigtet indsats for bedre regulering til og med 2006.
20/63 ØKOFIN støttede på deres møde i oktober 2004 udviklingen af en fæ lles metode til måling af de administrative byrder for erhvervslivet. Rådet o  p- fordrede  endvidere  Kommissionen  og  medlemsstaterne  til  at  overveje, hvordan der kan udvikles kvantitative mål for nedbringelse af de admin i- strative  byrder.  I  november  2004  noterede  DER  sig  Rådets  arbejde  med bedre regulering og opfordrede Kommissionen til at implementere en fæ  l- les metode til opgørelse af de administrative byrder. I 2004 blev der de s- uden  igangsat  et  pilotprojekt  for  Rådets  konsekvensvurderinger  af  v æ- sentlige ændrings  forslag. Bedre regulering indgik som en del af midtvejsevalueringen af Lissabon - strategien på DER i marts 2005. Kommissionen præsenterede sa   mtidig en ny meddelelse, som udstikker planerne for arbejdet med bedre regulering, herunder  indsatsen  for  konsekvensvurdering  og  regelforenkling.  Kom- missionen  iværksatte  desuden  en  række  pilotprojekter,  som  i  2005  skal teste en fælles metode til måling af administrative byrder i EU. Konku   r- renceevnerådet hilste på deres møde i juni 2005 initiativerne velko   mmen. Bedre regulering er én af det britiske formandskabs topprioriteter, og bri- terne  forventes  at  fortsætte  det  ambitiøse  arbejde  fra  de  danske,  nede   r- landske  og  irske  formandskaber.  Bedre  regulering  behandles  i  Konkur- renceevnerådet d. 11. oktober på baggrund af en fr  emskridtsrapport og d. 28.-29.  november  med  henblik  på  vedtagelse  af  rådskonklusioner.  Den fælles  målemetode  behandles  i  ØKOFIN  d.  11.  oktober  og  6.  december 2005. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- regulering, tlf.: 33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7087.asp. Kommissionens  meddelelse  om  opdatering  og  forenkling  af  fælle  s- skabsretten, KOM(2003) 71 endelig Den 11. februar 2003 præsenterede Kommissionen en   meddelelse om op- datering  og  forenkling  af  fællesskabsretten.  Meddelelsen  er  et  led  i  u  d- møntningen    af    Kommissionens    handlingsplan    for     bedre    regulering (KOM(2002)278). Meddelelsen  introducerer  et  rullende  regelforenklingsprogram,  som  skal sikre et pålideli gt, opdateret og brugervenligt EU-lovkompleks. Kommis- sionen  foreslår  bl.a.,  at  overflødige  eller  utidssvarende  retsakter  fjernes, samt at uklare lovtekster omskrives og gøres mere forståelige. Meddele  l- sen  indeholder  desuden  konkrete  initiativer,  som  bl.a.  vedrører  foren k- ling, kodificering og konsolidering af EU-regler. Efter  afslutningen  af  den  første  regelforenklingsfase  præsenterede  Ko   m- missionen i oktober 2003 en rapport om status i forhold til de foreslåede initiativer (KOM(2003)623). I juni 2004 udkom den anden rapport i ræ  k- ken  (KOM(2004)432),  som  følge  af  afslutningen  på  fase  2.  I  november 2004  vedtog  Konkurrenceevnerådet  15  forslag  til  regelforenkling,  som
21/63 blev overdraget til Kommissionen. Kommissionen har senest i april 2005 bedt om medlemsstaternes yderligere forslag til forenkling. Kommissionen  ventes  i  efteråret  2005  at  udsende  en  ny  regelforen k- lingsmeddelelse, som bl.a. beskriver det videre arbejde med forenklings- forslagene. Regelforenkling er en af det britiske formandskabs toppriori- teter, og emnet ventes behandlet på Konkurrenceevnerådsm  ø oktober og d. 28.-29. november 2005. Dertil kommer, at en række øvrige rådsformationer i efteråret 2005 ventes at drøfte og gennemføre regelfo r- enklinger inden for deres respektive områder. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- regulering, tlf.:33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7087.asp. Det Europæiske Virksomhedspanel På dansk opfordring oprettede  man i 1998 et virksomhedspanel i EU. Det Europæiske Virksomhedspanel bidrager med nyttig information om vir  k- somhedernes  omkostninger  ved  at  tilpasse  sig  og  følge  ny  lovgivning. Panelet giver Kommissionen informationer om balancen mellem omkost- ninger ved og målet med nye d irektivforslag. Som følge af Kommissionens Handlingsplan  for Bedre Regulering i EU fra 2002 er virksomhedspanelet blevet opprioriteret som redskab i forbin- delse  med  forberedelse  af  nye  direktivforslag.  Virksomhedspanelet  blev desuden nævnt   i forbindelse med de pilotprojekter, som i 2005 skal teste en fælles metode til måling af de administrative byrder i EU. Det  Europæiske  Virksomhedspanel  er  i  2005  blevet  videreudviklet  og opdateret bl.a. som følge af udvidelse af EU med ti nye medlemsst ater. I dag dækker virksomhedspanelet således alle 25 medlemsstater samt No   r- ge og Island, og panelet tæller mere end 3000 europæiske virkso mheder. Virksomhedspanelet  skal  styrke  dialogen  mellem  virksomheder  og  be- slutningstagere, og undersøgelserne anvend es bl.a. til at påpege eventue l- le uhensigtsmæssigheder og reducere virksomhedernes omkostni  nger ved at overholde EU-regler. Undersøgelserne inddrages således i Kommissi  o- nens videre arbejde inden for de undersøgte områder. Der er i 2005 igangsat to undersø gelser af henholdsvis den generelle ud- vikling i virksomhedernes administrative byrder samt af virksomhedernes politikker  vedrørende  mangfoldighed  og  anti -diskrimination  på  arbejd s- pladserne.  Der  forventes  gennemført  yderligere  tre -seks  undersøgelser  i virksomhedspanelet  i  løbet  af  2005,  herunder  bl.a.  én  vedrørende  vir k- somhedernes indberetninger til statistik (Eurostat). Den fælles metode til måling af administrative byrder i EU behandles på råd smødet (ØKOFIN) d. 11. oktober og d. 6. december 2005    .
22/63 Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- regulering, tlf.:33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7087.asp.
23/63 4. Den finansielle sektor Status på gennemførelsen af   den finansielle handlingsplan Kommissionens  handlingsplan  vedrørende  skabelsen  af  et  indre  marked for  finansielle  tjenesteydelser  udløb  med  udgangen  af  20042.  På  dette tidspunkt var 41 ud af de 42 initiativer i handlingsplanen vedtaget,  eller der var opnået pol itisk enighed eller fælles indstilling i Rådet. Det eneste forslag, der endnu ikke er fremsat, er forslaget til 14. selskabs- direktiv vedrørende  grænseoverskridende flytning af hjem  sted. Dette for- slag forventes fremsat i september 2005, jf. kapitel 3 om selskabsret. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Grønbog om finansielle tjenesteydelser  (2005-2010), KOM (2005) 177 Kommissionen har den 3. maj 2005 udsendt en grønbog om "Financial Se r- vices Policy (2005-2010)”. I grønbogen beskriver Kommissionen   sine fore- løbige overvejelser om arbejdet med analyser af behovet for nye EU initi a- tiver  om  finansielle  tjenesteydelser  samt  om  udformningen  af  nye  initiati- ver. Kommissionen lægger op til, at de overordnede målsætninger bliver: - Fortsatte  fremskridt  i  arbejdet  med  at  skabe  et  integreret,  åbent, konkurrencedygtigt og effektivt finansielt marked - Løbende  at  sikre,  at  finansielle  tjenesteydelser  og  k apital  frit  kan passere  landegrænserne,  betryggende  tilsynsmæssige  regler,  fina n- siel stabilitet og et højt niveau  for forbrugerbeskyttelsen - Konstant opfølgning på gældende regler for at forbedre lovkvalit e- ten, på øget konvergens (ensartede metoder) i tilsynsarbejdet samt at styrke den europæiske indflydelse på den globale udvikling. Kommissionen bebuder ikke en handlingsplan på linie med den finansielle handlingsplan for 1999-2004. Kommissionen understreger, at EU kun skal lovgive  på  områder,  hvor  der  kan  påvises  klare  økonomiske  fordele  ved EU-initiativer. Foruden en fortsættelse af arbejdet med de forslag, der va  r i handlingspla- nen for 1999-2004, som endnu ikke er vedtaget eller implementerede, peger Kommissionen på formueforvaltning (asset management) og detai lmarkedet for finansielle tjenesteydelser som områder, hvor der vil kunne opnås yde  r- ligere  fordele  for  den  europæiske  økonomi.  Nye  initiativer  vil  ske  efter grundig forberedelse med høring af alle interessenter. Kommissionen har udsendt grønbogen i en bred høring og ønsker bemær k- ninger til en række konkrete spørgsmål senest den 1. august 2005. På grun d- 2Handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser, KOM(1999)232.
24/63 lag  af  bemærkningerne  til  grønbogen  vil  Kommissi   onen  fremlægge  en hvidbog i november 2005. Link til grønbogen, 2 bilag samt pressemeddelelse: http://www.europa.eu.int/comm/internal_market/finances/actionplan/inde x_en.htm. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets  direktiv om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge samt terrorfinansiering,KOM (2004) 448 Kommissionen har den 30. juni 2004 fremsat et forslag til direktiv om fore- byggende  foranstaltninger  mod  anvendelse  af  det  finansielle  system  til hvidvask af penge og andet udbytte  samt terrorfinansiering (3. hvidvask- direktiv). Den  internationale  organisation  til  bekæmpelse  af  hvidvask  og  terrorf  i- nansiering,  Financial Action Task  Force on Money  Laundering  (FATF), har  vedtaget  en  række  anbefalinger:  40  anbefalinger  til  bekæmpelse  af hvidvask3  samt  9  særlige  anbefalinger  ti  l  bekæmpelse  af  terrorfinansi  e- ring. Forslaget til det 3. hvidvaskdirektiv indarbejder store dele af FATF´s an- befalinger,  således  at  disse  internationale  standarder  bliver  ensartet  ge n- nemført i EU. Samtidig sker der en sammenskrivning af fo rslaget med de to gældende hvidvaskdirektiver. Ud over at videreføre de grundlæggende regler fra de to foregående hvi d- vaskdirektiver behandler forslaget hovedsageligt følgende fo rhold: En  udvidelse  af  direktivet  til  ikke  kun  at  bekæmpe  hvidvask  af penge, men også terror finansiering. En udvidelse af kredsen af berørte virksomheder til også at omfa  t- te forsikringsformidlere samt de såkaldte "trust and company se r- vice providers" 4 Forbud mod anonyme konti samt en mere detaljeret regulering af kravene til kundekendskab, herunder særligt krav om kendskab til selskabers  fysiske  ejerkreds,  "beneficial  owners".  Endvidere  stilles der krav til en øget opmærksomhed på samt kendskab til visse typer af kunderelationer, for eksempel kunder, som indtager højere offen t- lige embeder mv. –  de såkaldte "politically exposed pe rsons". 3 Anbefalingerne er revideret i juni 2003. 4 Det vil blandt andet sige personer, der ejer aktier på andres vegne (nominee ordning), personer, der deltager i stiftelsen af eller som bestyrelsesmedlem i et selskab samt per- soner, der udbyder hjemsted for selskaber, kontorhoteller m.v.