På Finanstilsynets hjemmes ide under "Om os" og "Hvad kan du forvente af Finanstilsynet" findes information om bl.a. sagsbehandlingstider. Vedlagt sender  Finanstilsynet udkast til forslag til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme. Finanstilsynet  skal  anmode  om,  at  bemærkninger  til  lovforslaget  er  F  i- nanstilsynet i hænde   senest torsdag den 15. september 2005. Bemærkninger kan sendes til   [email protected] eller til Finanstilsy- net,  Gl.  Kongevej  74  A,  1850  Frederiksberg  C,  Att.:  Susanne  Nielsen, gerne med angivelse af j.nr. 1911 - 0005. Det vedlagte lovforslag skal erstatte den gældende lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven). Lovforslagets  formål  er  at  indføre  skærpede  krav  til  de  forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og terrorfinansiering, der i dag fremgår af hvidvaskloven. Dette sker som led i den fortsatte indsats mod bekæmpe  l- sen af hvidvask og terrorfinansiering. Lovforslaget    gennemfører    Europa -Parlamentet    og    Rådets    direktiv 2004/0137  om  forebyggende  foranstaltninger  mod  anvendelse  af  det  fi- nansielle  system  til  hvidvaskning  af  penge  og  finansiering  af  terrorisme (3. hvidvaskdirektiv). Dog gennemføres de bestemmelser i 3. hvidvaskd i- rektiv,  der  vedrører  spillekasinoer,  i  lov  om  spillekasinoer.  Endvid ere gennemføres de bestemmelser i 3. hvidvaskdirektiv, der vedrører tilsynet med advokater, i retsplejeloven. I direktivet er indarbejdet store dele af de reviderede anbefalinger til be- kæmpe  lse  af  hvidvask  og  terrorfinansiering,  som  Financial  Action  Task Force on Money Laundering (FATF), har vedtaget i juni 2003. 3.  hvidvaskdirektiv  ophæver  de  to  forudgående  direktiver  om  hvidvask, der er gennemført i den gældende hvidvasklov.    Direktivet er vedlagt det- te brev. 18. august 2005 Ref.  TSF J.nr. 1911-0005 FINANSTILSYNET Gl. Kongevej 74 A 1850 Frederiksberg C Tlf 33 55 82 82 Fax 33 55 82 00 CVR-nr 10 59 81 84 [email protected] www.finanstilsynet.dk ØKONOMIOG ERHVERVSMINISTERIET
2 Lovforslaget viderefører  endvidere bestemmelser fra den gældende hvi  d- vasklov,  der  gennemfører  dele  af  FATF's  særlige  anbefalinger  til  b  e- kæmpelse  af  terrorfinansiering,  der  blev  vedtaget  i  forbindelse  med  te  r- rorangrebene 11. september 2001. Endelig viderefører lovforslaget bestemme lser med henblik på at opfylde forpligtelserne i FN-konventionen af 9. december 1999 til bekæmpelse af finansiering  af  terrorisme  samt  FN's  Sikkerhedsråds  resolution  1373  af 28. september 2001 om bekæmpelse af terrorisme og finansiering af te  r- rorisme. Lovforslaget  tager  herudover  udgangspunkt  i  betænkning  nr.  1447  fra 2004 om hvidvasklovgivningen, som er afgivet af Justitsministeriets ud- valg om økonomisk kriminalitet og datakriminalitet . Lovforslaget  udvider  anvendelsesområdet  i  den   gældende  hvidvas  klov. Til  forskel  fra  den  gældende  lov  omfatter  lovforslaget  således     udbydere af  tjenesteydelser  til  virksomheder.  Udbydere  af  tjenesteydelser  til  virk- somheder er defineret i § 2, nr. 5, i forslaget og omfatter bl.a. personer og virksomheder, der stiller hjemstedsadresse eller anden lignende kontakt- adresse  til  rådighed  for  en  virksomhed  (f.eks.  kontorhoteller).   Dog  er anvendelsesområdet  for  advokater  indskrænket  i  lovforsla   get,  således  at advokaters "anden forretningsmæssig rådgivning" ikke længere er omfa t- tet  af  loven.  Anvendelsesområdet  for  advokater  er  herefter  i  overen s- stemmelse med direktivet. Endvidere  skærper    lovforslaget  kravene  til  det  kendskab,  som  virksom- hederne  og  personerne  skal  have  til  deres  kunder.  Dette  gælder  nav  nlig kendskab til virksomheders fysiske ejerkreds med kontrollerende indfly- delse samt øget opmærksomhed overfor de såkaldte politisk udsatte pe r- soner.  Samtidig  undtager  forslaget  dog  fra  kravene  til  kundekendskab  i forhold  til  nærmere  opregnede  kunder  og  produkter.  Lovforslagets  krav til kundekendskab er således  i videre omfang end den gældende lov   base- ret på en vurdering af risiko for hvidvask og terrorfinansiering. Herudover  udvider  lovforslaget  underretningspligten  til  Statsadvokaten for Særlig Øk onomisk Kriminalitet. Efter den gældende hvidvasklo  v skal der  ske  underretning,  hvis  der  er  mistanke  om,  at  en  transaktion  har  til- knytning til overtrædelse af straffeloven.   Efter forslaget skal der også ske underretning,  hvis  der  er  mistanke  om,  at  en  transaktion  har  tilknytning til  overtrædelse  af  anden  l  ovgivning.  Underretningspligten  begrænses med lovforslaget til overtrædelser, der kan straffes med fæn gsel i over 1 år.
3 Endelig indfører lovforslaget et tilsyn med samtlige de virksomheder og personer, der er omfattet af lovforslaget, bortset fra Danmarks National- bank. Lovforslaget forventes fremsat den 2.november 2005. Spørgsmål til lovforslaget kan rettes til finansinspektør Susanne Nielsen, fuldmægtig C  amilla Bang eller fuldmægtig Tanja Skriver Frandsen. Med venlig hilsen Peter Sylvest Larsen vicedirektør