Folketinget — Erhvervsudvalget Christiansborg, den 18. august 2005 Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Små og mellemstore virksomheder - definition af små og mellemstore virksomheder samt administrative byrder Ofte tales der om ”små/mindre og mellemstore virksomheder” (SMV/MMV’er) samt om ”administrative byrder” uden at det nærmere er defineret, hvad der forstås ved de to begreber. Med henblik på at skabe mere klarhed er der neden- for en kort gennemgang af definitioner af ”små og mellemstore virksomheder” samt af begrebet ”administrative byrder”. I følge Danmarks Statistiks senest offentliggjorte tal (2002), jf. Statistisk Årbog 2005, er der i alt i Danmark ca. 280.000 virksomheder, hvoraf kun ca. 2200 har mere end 100 ansatte. Hovedparten af de danske virksomheder ca. 258.000 virk- somheder har under 10 ansatte. Hvad er en lille og en mellemstor virksomhed Danmark? I EU- sammenhæng defineres små og mellemstore virksomheder efter følgende kriterier:   
- 2 - EU-definition af en lille eller mellemstor virksomhed(SMV/MMV’er) Krite- rier Mikro            Lille       Mellemstor Antal arbejds- tagere < 10 < 50 < 250 Årlig omsæt- ning eller   samlet balance < 2 mio. Euro (ca. 15 mio. d.kr.) < 2 mio. Euro (ca.15 mio. d.kr.) < 10 mio. Euro (ca. 75 mio. d.kr. ) < 10 mio. Euro (ca. 75 mio.d.kr.) < 50 mio. Euro (ca. 375 mio. d.kr.) < 43 mio. Euro (ca. 323 mio. d.kr.) Kilde: 2003/361/EC Den typiske danske virksomhed har få ansatte, og derfor vil en meget stor del af virksomhederne i Danmark blive karakteriseret som SMV/MMV’er, hvis man bruger EU-definitionen selvom virksomhederne har en størrelse, hvor man efter danske forhold ikke ville karakterisere virksomheden som lille/mellemstor. F.eks. anvender Håndværksrådet ikke EU-definitionen.   Håndværksrådet opdeler typisk virksomhederne efter følgende kriterier: Kriterier                 Små   Mellemstore   Antal arbejdsta- gere <10 <100 Hvad er administrative byrder? Administrative byrder nævnes ofte som en særlig udfordring/vanskelighed for små og mellemstore virksomheder, uden at ”administrative byrder” er define- ret. I forbindelse med gennemførelse af lovgivning i Danmark har man i de seneste år søgt at vurdere om eksisterende regler (AMVAB-målingerne) og nye regler (virksomhedspaneler) medfører administrative byrder/lettelser for erhvervsli-
- 3 - vet. Til brug for disse vurderinger har Erhvervs- og selskabsstyrelsen defineret administrative byrder. Erhvervs- og selskabsstyrelsen definition af administrative byrder: Administrative byrder defineres som de omkostninger, der opstår for virksom- hederne, når de skal opfylde informationsforpligtelser. En informationsforplig- telse er den passus i en lov eller reguleringstekst, som pålægger en virksomhed at fremskaffe eller udarbejde informationer og stille disse til rådighed overfor myndigheder eller tredje parter. Der er tale om en pligt, som virksomheden ik- ke kan undslå sig uden at komme i et modsætningsforhold til loven. En infor- mationsforpligtelse medfører ikke nødvendigvis, at virksomhederne skal ind- sende informationerne til en offentlig myndighed, som det f.eks. er tilfældet for momsregnskab. Der kan også være tale om informationer, som virksomheder skal have liggende og fremsende/fremvise efter anmodning, som for eksempel en arbejdspladsvurdering I forbindelse med EU’s arbejde med en bedre regulering til gavn for vækst og beskæftigelse(KOM/2005/97) lægger Kommissionen op til, at der findes en defi- nition af ”administrative Byrder”. Denne definition er endnu ikke fastlagt Med venlig hilsen Jette Christensen, udvalgssekretær.