Udfordringer og vanskeligheder for små og mellemstore virksomheder
Efterspørgsel og konkurrence
En positiv udvikling i det indenlandske - og ikke mindst i det private forbrug - er en grund-
læggende forudsætning for, at den overvejende del af de små og
mellemstore virksomheder
kan drives med et fornuftigt afkast. De seneste års fremgang i mange små og mellemstore
virksomheder kan tilskrives, at der har været en betydelig og jævn vækst i forbrugernes øk
o-
nomiske formåen. Denne vækst kan tilskrives lav ledi ghed, skattelettelser, lav rente, mulig-
hederne for at finansiere låntagning afdragsfrit og med kort rente samt merbelåning af de r e-
sulterende store stigninger i huspriserne. Det er meget afgørende, at der føres en økon omisk
politik, der sikrer stabil vækst i den indenlandske efterspørgsel.
Er efterspørgslen fornuftig , er næste vanskelighed eller udfordring for mange små og me l-
lemstore virksomheder, at de skal klare sig i konkurrencen med ikke mindst de større vir k-
somheder, der i en række sammenhænge får
og har fået større og større konkurrencefordele
de seneste år. Eksempler er:
Mange små detailhandelsvirksomheder betaler flere større bidrag pr. ansat til Arbejd s-
givernes Erhvervssygdoms Sikring (AES) end deres større konkurrenter i supermark e-
derne. Det kan dreje sig om flere tusinde kroner pr. ansat årligt. Også det seneste Da n-
kort-forlig er skruet skævt sammen, således at en bagermester med 1 -2 terminaler skal
betale det samme gebyr, som et Bilka med 60 terminaler.
De små butikker bliver løbende presse t ud i at skulle finde økonomi i længere åbning
s-
tider, fordi lukkeloven lempes. Mange er nødt til at holde åbent, når konkurrenterne
gør det, og det er dyrt for den lille virksomhed. Man kan frygte, at næste års revision
af planloven bliver endnu et skridt i den forkerte retning for de mindre detailhandels-
butikker. Det vil ske, hvis man lemper m2-grænsen eller giver flere dispensationsm u-
ligheder til byggeri af storcentre.