Finansudvalget Folketinget 1240 København K a. Økonomi  -  og  Erhvervsministeriet  søger  om  Finansudvalgets  tilslu t- ning til, at der fra den på finansloven opførte pulje til forebyggelse og bedre sikring mod fyrværkeriulykker   foretages følgende u dmøn tning: 0,6 mio.  kr. til refusion af udgifter afholdt af Beredskabsstyrelsen til fyrværkerifo  rsøg , 1,5 mio. kr. til test af farligt fyrværkeri, 0,9 mio.  kr. til refusion af udgifter til sekretariatsbetjening af Ku- legravningsudvalget  i  Økonomi  -  og  Erhvervsministeriets  depar- tement, 7,5  mio.  kr.  til  tilskud  til  konsulentrådgivnin g  af  fyrværkerivir  k- somheder, 2,4 mio. kr. til opfølgning  af Kulegravningsudvalgets arbejde. Endvidere søges om tilslutning til , at der fra den nævnte pulje tilbag  e- føres 10,0 mio.   kr. til Økonomi  - og Erhvervsministeriets departement som  kompensation  for  finansiering  i  2004  af  Akt  51  8/12  2004  om dækning  af  udgifter  i  forbindelse  med  fragt  af  fyrværkeri  samt  fy r- værkerikampa  gne. Endvidere søges om tilslutning til , at overskydende provenu i Flyfor- sikringsfonden  overføres  til  Økonomi    -  og  Erhvervsministeriet  med 29,0 mio. kr., som indtægtsføres til udmøntning af den på finansloven opførte  negative  budgetregulering  til  finansiering  af  puljen  til   fore- byggelse og bedre sikring mod fyrværkeriulykker. Endvidere søges om tilslutning til, at såvel puljen til forebygg  else  og bedre sikring mod fyrværkeriulykker som den negative budgetregul  e- ring til finansiering af puljen reduceres med 1,0 mio. kr. Endelig  søges   om  bemyndigelse  ved  en  tekstanmærkning  ti  l,  at  Sik- kerhedsstyrelsen kan udstede nærmere regler om ansøgningspr   ocedu- re  mv.  i  relation  til  ovennævnte    ordning  om  konsulentrådgivning  af fyrværkerivirkso  mheder. b.    På baggrund af ulykken på en fyrværkerivirksomhed i Seest ved Ko l- ding den 3. november 2004 udarbejdede regeringen en 10-punktsplan for bedre fyrværkerisikke  rhed af  16. november 2004. 14. juni 2005 Eksp.nr. 194276 /tlo-dep ØKONOMI- OG ERHVERVSMI- NISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/10 10 - punktsplanen indeholdt bl.a. følgende hovedpunkter: -   Fyrværkeriproduktion og   -lagre skal væk fra tætbefolkede områder . -   Bekæmpelse  af  det  illegale  marked  for  fyrværkeri  gennem  øget kontrolindsats og hårdere straffe. -   Ø  get tryghed for borgerne - bedre rådgivning og oplysning. Som led i 10-punktsplanen blev der på  Akt 51 af 8 /12 2004 givet mu- lighed  for  at  afholde  i  alt  10,0 mio.  kr.  til  visse  hastende  aktiviteter med henblik på at forebygge fremtidige ulykker med fy rværk Aktstykket gav bl.a. mulighed for at dække udgifter på op til 9,2 mio. kr.  til  transport  mv.  for  en  række  fyrværkerivirksomheder,  hvor  det var sikkerhedsmæssigt nødvendigt umiddelbart at foretage en midle   r- tidig udflytning  af virksomhedernes lagre  af  fyrværkeri. Den særlige sikkerhedsmæssige  risiko  for  disse  virksomheder  skyl  dtes  især,  at virksomhederne var beliggende i beboelsesområder. Et af punkterne i 10-punktsplanen var, at regeringen nedsatte et kule- gravningsudvalg  til  at  gennemgå  reglerne  om  opbevaring  og  brug  af fyrværkeri  mv. samt  komme med forslag til forbedringer af sikke  r- heden.  Kulegravningsudvalgets  rapport  kom  den  12.  maj  2005,  og udvalget foreslog blandt andet: Strengere  regler  for,  hvilke  typer  af  fyrværkeri  det  skal  være tilladt at sælge til forbrugerne. Salgs- og anvendelsesperioden for nytårsfyrværkeri begrænses til december - primo januar. Kravene til afstand for opbevaring af fyrværkeri i virksomh  e- der  med  produktion  og  lager  strammes  med  udgangspunkt  i forsvarets regler. Strengere regler for opbevaring  af  fyrværkeri i detailhandlen, herunder for opbevaring i containere. På  finansloven  for  2005   er  der  på  baggrund  af  ulykken  i  Seest  ved Kolding  under  §  08.22.79.20  oprettet  en  pulje  på  30 ,0 mio.  kr.  med henblik på at styrke indsat sen i forhold til ulykker i forbindelse med sådanne særligt farlige virksomheder   , dog således at  10,0 mio. kr. af puljebeløbet   er forudsat  tilbageført til  Økonomi  - og Erhvervsministe- riets  departement  som  kompensation  for  departementets  finansiering af ovennævnte   Akt 51 8 /12 2005. Endvidere er der på finansloven for 2005 under § 08.22.79.30 indsat en negativ budgetregulering på 30,0 mio. kr.  til finansiering af oven- nævnte  pulje  .  Den  negative  budgetregulering  er  forudsat  udmøntet ved  indtægtsføring  af overskydende  provenu  fra  Flyforsikringsfon- den. Både puljen og den negative budgetreguleringskonto  skal ifø lge anmærkningerne til finansloven udmønte   s ved aktstykke.
3/10 Det bemærkes i den forbindelse, at Flyforsikringsfonden på nuvære n- de tidspunkt har udtømt det f ormål, som førte til oprettelsen af fonden ved Akt 285 24/9 2001. Nævnte aktstykke bestemte, at fondens mi  d- ler først ved fondens nedlæggelse går i statskassen. Fonden oprethol- des dog foreløbig  til udgangen af 2005,  da der er forventning om, at der kan opstå behov for, at fonden løser eventuelle fremtidige o  pgaver vedrørende særlig   e spørgsmål om flyforsikring  . Der bevares en kapi- tal  på  ca.  0,2  mio.  kr.  af  fondens  kapital  med  henblik  på  løbende driftsudgifter. Såfremt fonden tilføres nye opgaver, vil sagen bl  ive fo- relagt Finansudvalget, ligesom fondens vedtægter vil blive ti  lpasset.   Da det overskydende provenu fra  Flyforsikringsfonden kun andrager 29,0  mio.  kr.  søges  ved  nærværende  aktstykke  såvel  puljen  til  for e- byggelse  og  bedre  sikring  mod  fyrværkeriulyk  ker  som  den  negative budgetreguleringskonto til finansiering af puljen nedsat med 1,0 mio. kr. Af de 19,0 mio.kr. som herefter resterer i puljen efter fradrag af kom- pensationsbeløbet  til  Økonomi    -  og  Erhvervsministeriets  departement søges  12,9 mio.kr. udmøntet  som fø lger: 0,6 mio. kr. til refusion af udgifter til Beredskabsstyrelsen for afholdte fyrvæ  rkeriforsøg. Der  refunderes  dokumenterede  udgifter  afholdt  af  Beredskabsstyrel- sen til forsøg med brand og eksplosioner i lagre af fyrværkeri. Fors   ø- gene  blev  udført  til  brug  for  Kulegravningsudvalgets  arbejde  med vurdering  af  gældende  regler  og  behovet  for  ændringer  heri.  Udgi f- terne vedrører køb af fyrværkeri og containere mv. til brug for fors ø- gene, som bl.a. blev udført på forsvarets are  aler i Oksbøl primo  2005. 1,5 mio. kr. til test af muligt farligt fyrværkeri . Kulegravningsudvalget foreslog blandt andet, at der indføres s trenge- re regler for, hvilke typer af fyrværkeri det skal være tilladt at sælge til forbrugerne.  I den forbindelse udestår der unders øgelser over  fo r- skellige   fyrværkeriartiklers   farlighed. Undersøgelserne   for estås   af Sikkerhedsstyrelsen og består i afprøvning af, om visse fyrværkeria r- tikler har så farlige egenskaber, at der skal tages skridt til udfasning af markedet. 0,9  mio.  kr.  til  refusion  af  ekstraordinære  udgifter  til  sekretariatsb  i- stand. Den ekstraordinære    og hastende karakter af arbejdet i Kulegravnings- udvalget   nødvendiggjorde    midlertidig   projektansættelse   af   et   AC  - årsværk     (0,7  mio.kr.,  heraf  0,4  mio.  kr.  lønsum)   i  Økonomi  -  og  Er- hvervsministeriets  departement,  som  havde  formandskabet   i  Kule- gravningsudvalget og ledede sekretariatsbetjeningen af udvalget.
4/10 Kulegravningsudvalgets sekretariat har herudover måtte afholde sæ   r- lige udgifter til bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med Ku- legravningsudvalgets  arbejde.  Der  er  bl.a.  tale  om  Kammeradvoka- tens  vurdering  af  mulighederne  for  at  forbyde  salg  og  oplagring  af farligt  fyrværkeri  samt  for  at  fastsætte  nye  krav  til  fyrværkerivir k- somhedernes afstand til boligområder mv. Udgiftern e til Kammerad- vokaten udgør  0,1 mio. kr. Der er endvidere afholdt udgifter til tryk- ning mv. af udvalgets rapport i størrelsesor denen 0,1 mio.kr. 7,5  mio.  kr.  til  tilskud  til  konsulentrådgivning  af  fyrværkerivirkso   m- heder. Et af forslagene fra Kulegravningsudvalget er, at kravene om afstand fra  fyrværkerivirksomheders  lagre  af  fyrværkeri  til  andre  bygninger mv. strammes med udgangspunkt i forsvarets regler om opbevaring af sprængstof og ammunition. Stramningerne   af   afstandskravene   kan   gennemføres   adminis trativt ved ændringer i Beredskabsstyrelsens tekniske forskrifter om fyrvæ r- keri.  Stramningerne  af  afstandskravene  foreligger  i  udkastform  om- kring 1. juli 2005, hvorefter de samlede tekniske forskrifter skal noti- ficeres for EU-Kommissionen efter EU's informationsproceduredirek- tiv. Det betyder, at det samlede regelsæt først kan sættes i kraft  o m- kring 1. oktober 2005. Stramningerne vil betyde, at et antal fyrværkerivirksomheder perm  a- nent skal flytte til en anden adresse, foretage væsentlige ombygninger eller eventuelt opføre nye bygninger. De  tekniske  forskrifter  vil  indeholde  en  overgangsordning  sådan,  at virksomhederne først skal efterleve de nye regler fra 1. juli 2006, l i- gesom der vil være visse mulighed for dispensation fra fristen. En  underarbejdsgrupperne  under  Kulegravningsudvalget  har  foreslå- et, at der gives tilskud til konsulentudgifter afholdt af fyrværkerivir  k- somheder,  som  pga.  de  kommende  skærpelser  i  afstandskravene  for fyrværkerivirksomheders opbevaring af fyrværkeri må forudse,  at de skal flytte til en anden adresse, foretage væ  sentlige ombygninger eller eventuelt opføre nye bygninger. Konsulentydelserne  skal  primært  vedrøre  rådgivning  om  de  nye  re g- ler,  hensigtsmæssig  placering  og  indretning  af  virksomhederne  samt evt. bistand til opnåelse  af diverse myndighedsgodkendelser. Der kan søges om tilskud efter ordningen frem til udgangen af 2006. Ordningen  kan  indebære  elementer  af  statsstøtte.  Derfor  etableres ordningen  efter  EU's  regler  om  den  såkaldte  de -minimis  regel  om
5/10 stø tte  af  mindre  betydende  karakter.  I  disse  tilfælde  kan  ordningen etableres uden forudgående anmeldelse til EU -Kommissionen. Nedenfor beskrives ordningens elementer i følgende rækkefølge : Tilskudsbetingelser/-formål. Ansøgningsproces. Behandling af ansøgningerne/ud betaling af tilskud. Fremskyndet ordning for 5 særligt risikofyldte virksomheder  . Tilskudsbetingelse/-formål Der  gives  kun  tilskud  til  eksisterende  fyrværkerivirksomheder,  hvor udflytning må forudses at være en nødvendig følge af de kommende skærpe  lser  i  afstandskravene  for  fyrværkerivirksomheder  som  for  e- slået  i  Kulegravningsudvalgets  rapport.  I  visse  tilfælde,  kan  der  dog også gives tilskud til konsulentydelser til virksomheder, som kan o p- fylde afstandskravene for fyrværkerivirksomheder ved at foretag  e væ- sentlige ombygninger eller eventuelt opføre nye bygninger. Konsulentrådgivningen  skal  sikre,  at  virksomhederne  kan  få  rådgi   v- ning,  som  belyser  mulighederne  for  at  finde  en  ny  fysisk  placering, foretage  væsentlige  ombygninger  eller  eventuelt  opføre  nye     bygnin- ger,  som  er  hensigtsmæssig  e  og  i  overensstemmelse  med  de  kom- mende skærpelser i sikkerhedskravene om opbevaring af fyrvæ rkeri. Rådgivningen  kan  vedrøre  opnåelse  af  de  myndighedsgodkendelser, som er nødvendige i forbindelse med  de tilpasninger, som skal foreta- ges ved virksomhedens nye placering. Det kan især dreje sig om o  p- nåelse af miljøgodkendelser og afklaring af, om der skal f  oretages en VVM-vurdering  (vurdering  af  virkninger  på  miljøet)    i  forbindelse med virksomhedens flytning. I relation til VVM-vurderingen vil kon- sulentens opgave typisk bestå i, at konsulenten hjælper virkso   mheden med at indsamle og give myndighederne de oplysninger, som er nø d- vendige  for  at  afgøre,  om  virksomhedens  flytning  skal  gennemgå  en VVM-vurdering.  Hvor  VVM-pligt  foreligger,  kan  rådgivningen  o m- fatte  hjælp  til  udarbejdelse  af  VVM  -redegørelsen,  herunder  udarbe j- delse af sikkerhedsrapport efter Risikobekendtgørelsen. Beredskabsstyrelsen  skønner  på  nuværende  tidspunkt,  at  15 -20  virk- somheder  kan  blive  berørt  af  de  kommende  sk ærpelser  af  afstand  s- kravene for fyrværkerivirksomheder. Antallet kan dog vari  ere, da der forudsættes en grundig vurdering af en række virksomheder i lyset af de kommende regler, for at det kan fastslås, i hvilket omfang en vir k- somhed berøres. Det bliver Sikkerhedsstyrelsen som skal behandle ansøgninger om ti l- skud  til  konsulentrådgivning.  I  den  forbindelse  vil  Sikkerhedsstyre l- sen bede Beredskabsstyrelsen vurdere, om den ansøgende vir ksomhed
6/10 skal  flytte,  må  foretage  væsentlige  ombygninger  eller  o   pføre  nye bygninger som følge af de kommende skærpelser af afstandskr   avene. Tilskuddet  kan  gives  efter  ansøgning  og  udbetales  efterfølgende  til dækning  af  de  af  virksomheden  afholdte  dokumenterbare  udgifter  i forbindelse  med  den  nævnte  konsulentbistand.    Der  kan  højs t  gives 300.000  kr.  pr.  virksomhed  i  tilskud  til  konsulentbistand  under  ord- ningen. I særlige tilfælde, f.eks. hvor udflytningen vedrører store o p- lag af fyrværkeri, kan der dog g  ives op til 500.000 kr. Tilskud gives kun til rådgivning fra eksterne konsulen ter, og ikke til rå dgivningsopgaver udført af virksomhedens egne ansatte. Ansøgningsproces Den konkrete administration af ordningen skal ske i Sikkerhedsstyrel- sen.  Tilskudsordningen  skal  administreres  i  overensstemmelse  med almindelige regler for tilskudsordninger samt principper om åbenhed, gennemsigtighed og ligebehandling. Derfor vil ordningen blive annonceret på Sikkerhedsstyrelsens hje m- meside,  ligesom  der  udsendes  materiale  om  ordningen  til  de  berørte virksomheder og brancheorganisationer. I den sammenhæng søges ved nærværende aktstykke om bemyndige l- se på tekstanmærkning til, at S   ikkerhedsstyrelsen kan udstede nærm  e- re  regler  om  ansøgningsproceduren  herunder  om  ansøgningsfrister, brug af ansø gningsskemaer, at der skal indhentes tilbud og referencer fra flere konsulenter, tilbagebetaling af uberettiget udbetalt tilskud og afgivelse af dokumentation i form af revisorerklæring   samt om tilba- gebetaling af uberettiget modtaget tilskud. Behandling af ansøgningerne/udbetaling af tilskud Tilsagn om tilskud gives i den rækkefølge, hvori korrekt udfyldte a   n- sø gninger modtages i Sikkerhedsstyrelsen. Der kan kun gives tilsagn om tilskud inden for den ramme på 7,5   mio. kr., som er afsat til ord- ningen, hvoraf op til 2,5 mio. kr. dog afsættes til en særlig ordnin g for 5  virksomheder  med  en  særlig  risikofyldt  beliggenhed  .  Der  opereres således  med  et  "først  til  mølle"  princip.  Der  vil  i  god  tid  blive  gjort udtrykkeligt  opmærksom  her  om  og  om  frister  for  indsendelse  af  an- søgning  mv.  på  Sikkerhedsstyrelsens  hjemmeside    og  direkte  overfor de relevante virksomheder. Hvis  Sikkerhedsstyrelsen  er  indstillet  på  at  give  afslag  på  en  ansø   g- ning om tilskud, skal forvaltningslovens regler om partshøring og b e- grundelse mv. følges. Fremskyndet ordning for 5 særligt risikofyldte   virksomheder
7/10 5 af de virksomheder, som i november 2004 på grund af d eres særligt risikofyldte  beliggenhed  i  beboelsesområder  foretog  en  midlertidig udflytning, som gjaldt frem til 1. april 2005, indgik i foråret 2005 nye midlertidige aftaler med myndighederne om opbevaring af fyrværk  e- ri.  De  nye  aftaler  gælder  frem  til  1.  juli  2006.  Aft  alerne  består  i,  at disse virksomheder allerede nu etablerer sig i overensstemmelse med de kommende regler om skærpede afstandskrav mv. Baggrunden for indgåelsen af de særl   ige aftaler er, at disse virksom- heders  oprindelige  beliggenhed  udelukker,  at  de  kunne  hjemtage  de- res  lagre  af  fyrværkeri  ligesom  der  ikke  kan  arbejdes  med  en  ove  r- gangsperiode, hvor virksomhederne fortsat kan drive virksomhed med fyrværkeri på deres o   prindelige adresser i beboelsesområderne. Der reserveres derfor 2,5 mio. kr. af 7,5 mio. kr. til refusion af de do- kumenterbare udgifter, som disse 5 virksomheder har afholdt eller af- holder  til  konsulentbistand  i  forbindelse  med  undersøgelse  af  muli g- hederne for udflytning af virksomheden. I  disse  tilfælde  kan  der  refunderes  konsulentudgifter  afholdt  f  ra  1. april  2005,  og  virksomhederne  kan  ansøge  om  tilskud,  så  snart  næ r- værende aktstykke er godkendt og Sikkerhedsstyrelsen har uda  rbejdet fornødne ansøgningsskema  er. For  disse  virksomheder  gælder  de  nævnte  krav  til  ansø gningsproces med  fornødne  tilpasninger  herunder,  at  der  ikke  skal  indhentes  flere tilbud eller angives referencer, hvis virksomhederne allerede har ind- gået  aftale  med  en  konsulentvirksomhed .  Det  vil  heller  ikke  være nødvendigt  med  en  særskilt  udtalelse  fra  Beredskabsstyrelsen,  om hvor dan disse virksomheder berøres af de skærpede afstandskrav. De  5  virksomheder  orienteres  om  tilskudsordningen  direkte  af  Sik- kerhedsstyrelsen. Disse virksomheder kan ligeledes få ti lskud på  højst 300.000 kr., i særlige tilfælde, f.eks. hvor udflytningen vedrører store oplag af fyrværkeri  , kan der dog gives op til 500.000 kr. Da der er af- sat op til 2,5 mio. kr. til de 5 virksomheder, er der ikke behov for pri- oritering efter ”først til mølle” pri ncippet. 2,4 mio.  kr.  til  diverse  opfølgningsudgifter i  relation  til  Kulegrav- ningsudvalgets a r bejde. Opfølgningsudgifter forventes  anvendt til dækning af udgifter til in   d- samling  og  destruktion  af  det  farligste  fyrværkeri,  der  er    på  lager  i Danmark og som ikke fremover må sælges og anvendes   . Der kan her- udover  afholdes  udgifter  til  oplysning  om  de  nye  fyrværkeriregler, undersøgelser vedrørende    forebyggelse af fyrværkeriulykker   samt in- tensivering af myndighedssamarbejdet herom.
8/10 Opfølgningsudgifterne vil blive afholdt i Sikkerhedsstyrelsen. Det påregnes, at der vil være et udisponeret restbeløb på ca. 250.000 kr. fra Akt 51 8/12 2004 vedr. dækning af udgifter til transport mv. af fyrværkeri.    Dette  restbeløb   agtes  anvendt  til  samme  formål  som  de ovennævnte    2,4 mio.  kr.,  der  udmøntes  fra  puljen  til  opfølgning  af Kulegravningsudvalgets arbejde. De  foreslåede  dispositioner  kan  konteringsmæssigt  specificeres  sål e- des: § 08.11.01. Departementet (Driftsbev.) 10. Almindelig virksomhed 11. Lønninger 0,4 mio. kr. 14. Køb af varer og tjenesteydelser 10,5 mio. kr. § 08.22.41. Sikkerhedsstyrelsen (Driftsbev.) 10. Almindelig virksomhed 14. Køb af varer og tjenesteydelser 3,9 mio. kr. § 08.22.45. Fyrværkerisikkerhed   (Reservationsbev.) (ny konto) 20. Konsulentrådgivning af fyrværkerivirksomheder 53. Tilskud til erhverv 7,5 mio. kr. § 08.22.79. Reserver og budgetregulering (Driftsbev.) 20. Pulje til forebyggelse og bedre sikring       mod fyrværkeriulykker 74. Reserver og budgetregulering -23,9 mio. kr. 30. Finansiering af pulje til forebyggelse og       bedre sikring mod fyrværkeriulykker 29. Diverse driftsindtægter 29,0 mio. kr. 74. Reserver og budgetregulering 1,0 mio. kr. § 12.41.01. Redningsberedskabet (Driftsbev.) 10. Almindelig virksomhed 14. Køb af varer og tjenesteydelser 0,6 mio. kr. Konto  08.22.45.  oprettes  som  en  reservationsbevilling.  Bevillingen disponeres  som  tilskud.  Konto  08.22.45.  vil  blive  administreret  af Sikkerhedsstyrelsen. Det  herefter  resterende  puljebeløb   på   6,1  mio.  kr.      vil  blive  søgt  u d- møntet på senere aktstykke  , herunder et beløb på   op til 4,0 mio. kr. til refusion af forsvarets ekstraudgifter  til leje af alternativ opbevarings- kapacitet i forbindelse opbevaring af fyrværkeriarti  kler. Derudover vil eventuelt uforbrugte midler under den nævnte tilskudsordning til ko  n- sulentbistand ved aktstykke blive søgt overført til andre formål vedr   ø- rende styrkelse af fyrværkerisikkerheden. Forsvarsministeriets stillede ultimo 2004 midlertidigt en række opb  e- varingsfaciliteter  vederlagsfrit  til  rådighed  for  opbevaring  af  fyrvæ   r-
9/10 keriartikler  for  en  række  virksomheder,  hvor  hurtig  udfly  tning  af virksomhedernes lagre var nødvendig, jf.  Akt 51 8 /12 2004. Den midlertidige vederlagsfri opbevaring gjaldt frem til 1. april 2005. Da  en  række  virksomheder  på  grund  af  deres  beliggenhed  i  beboe   l- sesområder forsat ikke kunne hjemtage deres lagre af fyrværkeri, var der også efter 1. april 2005 behov for opbevaring af fyrværkeri på fo r- svarets arealer. Derfor blev det aftalt, at et depotområde på flyvestat  i- on Tirstrup kunne udlejes til opbevaring af fyrværkeri for disse vir  k- somheder.  Der  fandtes  ikke  andre  anvendelige  ledige  områder,  som inden  for  et  kortere  tidsrum  kunne  anvendes  til  opbevaring  af  større lagre  af  fyrværkeri.    Da  de  nævnte  depotområder  som  et  led  i  nuv   æ- rende forsvarsforlig var afsat til opbevaring af forsvarets eget materi- el,  var  det  nødvendigt  for  forsvaret  at  leje  andre  depotfaciliteter  a n- detsteds til opbevaring af forsvarets materiel. Forsvaret skal have dækning for differencen mellem den leje, de mo  d- tager, og den leje forsvaret skal betale for alternativ opbevaringskapa- citet.  Udmøntningen  til   refusion  af  denne  difference  kan  først  finde sted, når de samlede udgifter er bl   vet opgjort i 2006. c. Sagen  forelægges  Finansudvalget,  da  det  i    finanslovens  anmærkni ger til puljen til forebyggelse og bedre sikring mod fyrværkeriuly  kker og  den  til  puljen  knyttede  negative  budgetregulering  er  angivet,  at udmøntningen sker ved aktsty kke. e. Under  henvisning  til  foranstående  søges  om  tilslutning  til  ,  at  der  fra puljen  til  forebyggelse  og  bedre  sikring  mod  fyrværkeriulykker  u  d- møntes   12,9  mio.kr.  til  diverse  aktiviteter  til  fremme  af  fyrværker  i- sikkerhed,  idet  der  samtidig  fra  puljen  tilbageføres  10,0  mio.  kr.  t il Økonomi  -  og  Erhvervsministeriets  departement  som  kompensation for finansiering af Akt 51 8/12 2004. Der søges endvidere om tilslu t- ning til, at den til puljen knyttede negative budgetregulering udmø n- tes ved overførsel til Økonomi    - og Erhvervsministeriet af et oversky- dende  provenu  fra  Flyforsikringsfonden  på  29,0  mio.kr.   Endvidere søges om tilslutning til, at såvel puljen til forebyggelse og bedre si  k- ring mod fyrværkeriulykker som den negative budgetregulering til f  i- nansiering af puljen reduceres med 1,0 mio. kr. Dispositionerne opfø- res således  på forslag til lov om tillægsbevilling for 2005: Udgift Indtægt ----- Mio. kr. ----- § 08.11.01. Departementet 10,9 § 08.22.41. Sikkerhedsstyrelsen 3,9 § 08.22.45. Fyrværkerisikkerhed (ny konto) 7,5 §08.22.79. Reserver og budgetregulering -22,9 29,0 § 12. 41.01. Redningsberedskabet 0,6
10/10 Endelig søges om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsb e- villing for 2005 optages følgende tekstanmærkning under § 08. Øk o- nomi- og Erhvervsministeriet: C. Tekstanmærkninger Materielle bestemmelser Nr. 110 ad  08.22.45 (ny tekstanmærkning) "Sikkerhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om og betingelser for tildeling af tilskud til konsulentbistand til fyrværkerivirksomheder som på grund af de  kommende skærpelser i afstandskravene for fy  r- værk rivirksomheders opbevaring af fyrværkeri må flytte til en anden adresse,  foretage  væsentlige    ombygninger  eller  eventuelt  opføre  nye bygninger. Stk.  2.  Sikkerhedsstyrelsen  kan  i  den  forbindelse  udstede  nær  mere regler om ansøgningsproceduren herunder om ansøgningsfrister, brug af  ansøgningsskemaer,  at  der  skal  indhentes  tilbud  og  referencer  fra flere  konsulenter,  tilbagebetaling  af  uberettiget  udbetalt  tilskud,  do- kumentationskrav  og  om  tilbagebetaling  af  uberettiget  modtaget  til- skud." f. Finansministeriets tilslutning foreligger. BENDT BENDTSEN /Christian Bruhn Rieper