8. aug. 2005 Forslag til Lov om ændring af lov om   fyrværkeri   og beredskabsloven (Begrænsning af   perioden for detailsalg og anvendelse m.v.)                                                                                1) § 1 I lov nr. 193 af 24. maj 1972  om fyrværkeri  , som ændret ved   § 74 i lov nr. 1054 af 23. december 1992, lov nr. 1096 af 21. december 1994 og § 8 i lov nr. 458 af 10. juni 2003, foretages følgende æn  dring: 1. Lovens titel affattes således: ”Lov om  fyrværkeri   og andre pyrotekniske artikler” 2.  I § 1, stk. 1, indsættes efter ”Fyrværkeri”: ”og andre pyrotekniske a rtikler” , og efter ”fremstilles” indsættes ”, herunder mont   eres,” . 3.  I § 1 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: ” Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 gives som en godkendelse til den, der fremstiller, herunder monterer, eller indfører fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler.” Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. 4.§1, stk. 2 ,der bliver stk. 3, affattes således: ”Ved fyrværkeri i denne lov forstås pyrotekniske artikler, der er konstrueret til at tjene et formål af underholdningsmæssig  karakter.  Ved  p  yrotekniske  artikler  forstås  artikler,  der  indeholder  stoffer eller en blanding af stoffer, som er fremstillet med henblik på at frembringe en effekt i form af lys, lyd, varme, gas eller røg eller en kombination af disse, som følge af ikke  -detonerende, selvforbræ  n- dende, eksoterme, kemiske reaktioner.” 5. I  § 1, stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes efter ”fyrværkeriet”: ”eller de andre pyrotekniske artik- ler”. 6. I § 1 indsættes efter stk. 4, der bliver stk. 5: ” Stk.  6.  Økonomi  -  og  erhvervsministeren  kan  fastsætte    regler  om,  at  fyrværkeri  artikler  med  be- grænset effekt og meget lav risiko, som er beregnet til anvendelse af forbrugere,   er undtage t fra stk. 1”.
1 Forskriften er som udkast notificeret i overensstemmelse med rådets dire ktiv 98/34/EF 7. § 2 affattes således: ” § 2. Fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler må ikke overdrages, erhve   rves eller anvendes uden kommunalbestyrelsens tilladelse. Stk. 2. Fyrværkeri beregnet til anvendelse af forbrugere må kun sælges i detailsalg i per ioden 1. – 31. december. Stk. 3. Fyrværkeri beregnet til anvendelse af forbrugere må kun anvendes i perioden 1. d   ecember – 5. januar. Stk. 4. Økonomi  - og Erhvervsministeren kan fastsætte   regler om undtagelser fra stk. 1, 2 og 3.” 8.Efter § 2 indsættes: ”  § 2 a. Det er en betingelse for at opnå godkendelse i medfør af lovens § 1, stk. 2, jf. stk. 1, og for at opnå tilladelse til at overdr age fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1, og for at opnå godkendelse som festfy rværker efter regler fastsat i med  før af § 3, stk. 1, nr. 5, at ansøgeren dokumenterer følgende: 1) Ansøgeren er ikke inden for de sidste tre år straffet for overtrædelse af denne lov, regler udstedt i medfør af denne lov, bestemmelser i beredskabsloven, der finder anvendelse på fyrværkeri, e l- ler  regler  om  fyrværkeri  udstedt  i  medfør  af  beredskabsloven   ,  og  hvor  den  pågældende over- trædelse begrunder nærliggende fare for misbrug af godkendelsen eller tilladelsen . Er ansøg e- ren  en  virksomhed,  skal  dokumentation  fremlægges  for  såvel  virksomheden  so   m  virksomhe- dens indehaver eller administrerende direktør. 2) Ansøgeren er myndig. Er ansøgeren en virksomhed, skal dokumentation fremlægges for vir k- somhedens indehaver eller administrerende direktør. Stk. 2. Nægtelse af godkendelse eller tilladelse begrundet   i, at ansøgeren ikke opfylder betingelsen i stk. 1, nr. 1, skal på begæring af ansøgeren eller af vedkommende myndighed, indbringes for do m- stolene  af  anklagemyndigheden,  jf.  straffelovens  §  78,  stk.  3.  Sagen  behandles  i  strafferetsplejens former. Stk. 3. Ansøgere om   godkendelse i medfør af lovens § 1, stk. 2, jf. stk. 1, e ller om tilladelse til at overdrage fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1, skal, udover det i stk. 1 anfø   r- te, dokumentere, at de ikke er under konkursbehandling. Stk. 4. Godkendelse i medfør af lovens § 1, stk. 2, jf. stk. 1, og tilladelse til at overdrage fyrværk   e- ri eller andre pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1, bortfalder, såfremt indehaveren af godkende lsen eller tilladelsen kommer under konkursbehandling. Den myndighed, der har meddelt godkendelsen eller tilladelsen, kan dog efter ansøgning give tilladelse til midlertidig videreførelse af virksomh  e- den eller erhvervet. Sådan tilladelse kan gives i en periode af indtil 3 m å neder. Stk. 5. Den myndighed, der har meddelt en godkendelse efter § 1, stk. 2, jf. stk. 1, en tilladelse til at overdrage fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1  , en tilladelse til at erhverve fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1  ,  eller en godkendelse som festfyrvæ  rker, jf.  §  3,  stk.  1,  nr.  5,  kan  tilbagekalde  godkendelsen  eller  tilladelsen,  hvis  der  foreligger  grov  eller gentagen overtrædelse af   denne lov, af regler udstedt i medfør af denne lov eller  af vilkår for go d- kendelsen  eller  tilladelsen.  Afgørelse  om  tilbageka ldelse,  jf.  1.  pkt.,  kan  af  indehaveren  forlanges indbragt  for  domstolene.  Anmodning  herom  skal  fremsættes  for  den  myndighed,  der  har    tilbage- kaldt  godkendelsen  eller  tilladelsen  inden  4  uger  efter,  at  afgørelsen  er  meddelt  den  pågæl dende. Afgørelsen skal indeholde oplysning herom.  Myndigheden anlægger sag mod den pågældende efter retsplejelovens  regler  om  borgerlige  sager.  Anmodning  om  sagsanlæg  vedrørende  tilbagekaldelse har ikke opsættende vir  kning.
Stk. 6.Økonomi - og erhvervsministeren kan fastsætte regler om dispensation fra stk. 1, nr. 1. 9. § 3, stk. 1, affattes således: ”  Økonomi  - og erhvervsministeren kan fastsæ  tte regler om: 1) overdragelse og anvendelse af fyrværkeri og andre pyr  otekniske artikler, 2) anvendelsesklassifikation og tekniske sikkerhedskrav til fyrværkeriartikler og andre pyrotekn  i- ske artikler, herunder krav om mærkning og brugervejledning og sikkerhedsinformation i fo  r- bindelse med anvendelse og hån dtering, 3) krav om prøvning og godkendelse af fyrværkeri og andre py   rotekniske artikler, 4) forbud imod salg til personer under 18 år af fyrværkeri samt kemikalier, der kan anvendes til fremstilling af fyrværkeri, 5) uddannelse og godkendelse af festfyrværkere, 6) meddelelse  af  tilladelser  og  godkendelser  efter  denne  lov  eller  efter  regler  fastsat  i  medfør  af denne lov, herunder bestemmelser om vilkår, 7) tilbagekaldelse  af  tilladelser  og  godkendelser  udstedt  i  medfør  af  denne  lov  eller   efter  regler fastsat i medfør af denne lov, bortset fra i de af § 2 a , stk. 5, omfattede tilfælde, 8) krav  om,  at  en  ansøger  om  godkendelse  efter  denne  lov  eller   efter  regler  udstedt  i  medfør  af denne lov har tegnet ansvarsforsikring, 9) overgangsordninger vedrørende tilladelser og godkendelser meddelt i medfør af denne lov eller efter regler fastsat i medfør af denne lov, 10)  bestemmelser, som er nødvendige for at opfylde Danmarks forpligtelser på fyrværkeriomr å det i henhold til EU-retten og 11)  kontrol med lovens overholdelse, herunder meddelelse af påbud, som er nødvendige for at sikre overholdelse af loven eller af bestemmelser, fastsat i medfør af loven. ” 10.§ 4   affattes således: ” § 4. Sikkerhedsstyrelsen og kommunalbestyrelsen har til enhver tid uden retskendelse mod behø- rig  legitimation  adgang  til  virksomheder,  der  fremstiller,  herunder  monterer,  indfører,  o pbevarer eller forhandler fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler, og kan i forbindelse hermed for fabr  i- kantens eller importørens regning udtage prøver af fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske artikler og underkaste disse en teknisk undersøgelse. Stk. 2.  Indehaveren af en tilladelse eller  godkendelse til at fremstille, herunder montere, indføre, opbevare, overdrage, erhverve  eller  anvende fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler, har  efter anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen eller kommunalbestyrelsen pligt til at give alle oplysninger, der er nødvendige for kontro llen.” 11.§ 5 affattes således: ”§  5. Økonomi  - og erhvervsministeren kan fastsætte   regler om, at omkostninger for undersøgelser efter § 1, stk. 5, og § 4, stk. 1, og afprøvninger  og godkendelser efter § 3, stk.1, nr. 3, skal afholdes af ansøgeren 12. I § 6 in dsættes efter ”fyrværkeri”: ”eller andre pyrotekniske artikler”. 13. I § 6 a indsættes efter ”fyrværkeri”: ”og andre pyrotekniske artikler”. 14. I § 7, stk. 1, indsættes efter   ”§ 2, stk. 1”: ”, 2 og 3   , og tilsidesætter oply  sningspligten efter § 4, stk.  2”,  og   ” På  samme  måde  straffes  den,  der  tilsidesætter  vilkår,  som  er  fastsat  i  tilladelser  efter loven.”  udgår .
15. § 7, stk. 2, ændres ”forskrifter” til: ” regler” , og ” forskr ifterne” ændres til: ” reglerne” § 2 I beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 137 af 1. marts 2004 som ændret ved lov nr. 534 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringe   r: 1. I § 33 indsættes efter stk. 2 som stk. 3 og stk. 4: ” Stk.  3.  Forsvarsministeren  fastsætter  regler  om  kontrol  med  fy  rværkeri  eller  andre  pyrotekniske artikler, som opbevares eller fremstilles. Stk. 4. Forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at u  dgifter i forbindelse med kontrol efter stk. 3 skal afholdes af den, der opbevarer eller fremstiller fyrværkeri eller andre pyrotekniske arti  kler”. Stk. 3 bliver herefter stk. 5. § 3 Loven træder i kraft den 1  4. november 2005. Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtage  l- se. § 4 Loven gælder ikke for Gr  ønland og Færøerne . Dog kan § 1 sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger, og § 2 kan sæ ttes i kraft for Grønland og Færøerne ved kongelig a nordning med de afvigelser, som de særlige g  rønlandske eller færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lo forslaget Almindelige bemærkninger 1. Baggrund for lovforslaget Den 3. november 2004 skete der en voldsom ulykke på en fyrværkerivir   ksomhed i Seest ved Kol- ding. Ulykken i Seest har sat fokus på farligheden af fy rværkeriprodukter  . Regeringen fremlagde i denne forbindelse den 16. november 2004 en 10-punkts-plan til forbedring af fyrværkerisikkerheden i Da  nmark. En række af 10  -punkts-planens initiativer blev iværksat med det samme. Som  et  mere  langsigtet  initiativ  i  10-punkts-planen  nedsatte  regeringen  Kulegravningsudvalget. Udvalget fik bl.a. til opgave at undersøge, hvordan  reglerne om  godkendelse af fyrværkeriprodu  k- ter,  salg  og  anvendelse  af  fyrværkeri,  opbevaring,    håndtering  og  transport  af  fyrværkeriprodukter, myndighedskontrol  og  sanktioner  på  fyrværkeriområdet  samt de  forsikringsmæssige  forhold  for fyrværkerivirksomh  eder kunne strammes. Udvalgets rapport blev offentliggjort den 12. maj 2005, og kan bl.a. ses på  www.oem.dk. Rapporten indeholdt en række anbefalinger til stramninger i rege  lsættet på fyrværkeriområdet med henblik på at højne sikkerheden. 2. Lov om fyrværkeri Lovforslaget indeholder en række ændringer i fyrværkeriloven . Hovedloven er lov om fyrværkeri, lov nr. 193 af 24. maj 1972, jf. Folketingstidende 1971-1972, sp. 1825, 2155, 5692 og 5749. Loven er senest ændret ved   lov nr. 458 af 10. juni 2003 om ændring af lov om gasinstalla  tioner og installa- tioner i forbindelse med vand- og afløbsledninger, lov om elektriske stærkstrømsa nlæg og elektrisk materiel  og  forskellige  andre  love,  jf.  Folketingstidende  2002-2003,  sp.  7928,  9740,  og  10475. Denne  ændring  flyttede  fyrværkeriloven  fra  i ndenrigsministerens  ressortområde  til  økonomi  -  og erhvervsministerens.  Loven  var  hidtil  blevet  administreret  i  sammenhæng  med  brandforebyggelse på området, som er  reguleret i medfør af beredskabsloven. Beredskabsloven he   nhører i dag under forsvarsministeren. I lovforslaget foreslås  nogle ændringer i fyr  værkeriloven   som opfølgning på    anbefalinger fra Kule- gravningsudvalgets  rapport,  samt  ændringer,  der  har  sammenhæng  til  andre  led  i  regeringens  10 - punkts-plan.Disse   forslag vil blive gennemgået nedenfor. Det er ikke intentionen med lovforslaget at ændre på den hidtid   ige opdeling af fyrværkeriområdet mellem  henholdsvis  forsvarsministeren  og  økonomi -  og  erhvervsministeren.  Således  vil  sikkerh e- den  ved  brandbare  oplag  af  fyrværkeri  samt  de  brandmæssige  risici  v ed  anvendelsen  fortsat  høre under forsvarsministeren, mens sikkerheden ved fyrværkeriet som produkt ved anvendelse og hån   d- tering fortsat hører under økonomi  - og erhvervsministeren. Begrænsninger i salgs  - og anvendelsesperioderne Fyrværkeri, der er   beregnet og godkendt til at blive anvendt af forbrugere, kan i dag købes og aff y- res året rundt.
Som nævnt ovenfor, var det en   af Kulegravningsudvalgets opgaver at undersøge, om der er re gler vedrørende salg og anvendelse af fyrværkeriprodukter, som     bør  strammes i sikkerhedsmæssigt øj   e- med. Udvalget har i denne forbindelse anbefalet, at der indføres begrænsninger i salgs   - og anven- delsesperioderne for fyrværkeri, b  eregnet til anvendelse af den almindelige forbruger. Baggrunden herfor er, at affyring af fyrværkeri   indebærer en reel risiko for ulykker. Der sker ma  nge alvorlige personskader hvert år. Omkring 20 pct. af fyrværkeriskaderne sker fra februar til nove   m- ber må ned. Hertil kommer, at affyringen indebærer støjgener. Det er i forbi   ndelse med Kulegravningsudvalgets arbejde blevet fremført   fra Dyrenes Beskyttelse og Landbrugsrådet , at affyring af især kraftigt fy  r- værkeri giver problemer for hunde, katte og   øvrige  husdyr, der bliver bange, kommer til skade osv. Det er derfor vurderingen, at en begrænsning af sal  gs- og anvendelsesperioderne vil kunne medvir- ke til at begrænse antallet af fyrværkeriskader. En begrænset affyringsperiode vil endvidere min d- ske generne ved fyrværkeriaff  yring for mennesker og dyr. Bortset fra Sverige har de lande, der omgiver os, begræ til dagene mellem jul og nytår. Ved  fastsættelsen  af  den  periode,  hvori  salg  og  anvendelse  skal  vær e  tilladt,  må  ønsket  om  den ulykkesbegrænsende effekt sammenholdes med   andre forhold, der kan gøre sig gælden   de. I  forbindelse  med  Kulegravningsudvalgets  arbejde  har  der  været  afholdt  møder  med branchefor- eningen for fyrværkerifabrikanter og   –grossister   ,  De Samvirkende Købmænd   , Danmarks Tapet- og Farvehandlerforening og Dansk Handel & Service (DHS). Mht. spørgs målet om indskrænkning i salgs   - og anvendelsesperioderne gav organisationerne udtryk for følgende holdninger: Det blev generelt fremført, at    en meget begrænset salgsperiode    til fx  kun mellem  jul  og  nytår  vil  medføre  store  logistiske  problemer  for  detailhan  dlen  med  øget  risiko  for håndteringsulykker mv. , da meget store mængder vil skulle sælges inden for en kort periode. Bran- cheforeningen for fyrværkerifabrikanter og   -grossister mente som udgangspunkt ikke, at der er be- hov for at indskrænke salgs  - og anvendelsesperioden for forbrugerfyrværkeri, men kan acceptere, at salgsperioden  indskrænkes  til  december  måned.     De  Samvirkende  Købmænd  og  Danmarks  T   apet- og  Farvehandlerforening  var  positivt  indstillede  over  for  en  begrænsning  af  salgsperioden  til  d  e- cember  måned .  Dansk  Handel  &  Service  (DHS)  gav  udtryk  for  forståelse  for  ønsket  om  en  b  e- grænsning af salgsperio  den, men opfordrede til, at det i givet fald bliver december måned til starten af januar. På denne baggrund findes det at være udtryk for en passende balan   ce, at det foreslås, at detailsalg skal være tilladt i december måned, og anvendelse i tidsrummet fra 1. december til og med 5. jan   u- ar. Hensynene  til  husdyrene  bliver  endvidere  tilgodeset,  ved  at  der  i  en  kommende  ny  fyrvæ  rkeribe- kendtgør else vil blive fastsat krav om afstand til dyrehold i forbindelse med affyring af nytårsfy r- værkeri, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 8.
Overførelse af   beføjelsen til at meddele tilladelse til overdragelse, erhvervelse, opbevaring og a n- vendelse af fyrværkeri fra politiet ti  l kommunalbestyrelsen Tilladelser til overdragelse, erhvervelse, opbevaring og anvendelse af fyrvæ  rkeri meddeles i dag af politiet. Dog har kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde en beføjelse til at fastsætte    vilkår for a n- vendelse af fyrvær i brandsikringsmæssigt øjemed. I  forbindelse  med  Kulegravningsudvalgets  undersøgelse  af  re glerne  omkring  myndighedskontrol, blev det fundet hensigtsmæ  ssigt, at disse beføjelser ligger hos den samme myndighed.  Politiet, som er den kompetente myndighed i dag, har ganske vist det lokale kendskab, men besidder ikke nogen særlig  sagkundskab  med  hensyn  til    brand-  og  eksplosionsfare.  Det  anbefales  derfor  at  henlægge beføjelserne   til  kommunalbestyrelsen,  som  også   meddeler  tilladelse  til  andre  eksplosionsfarlige virksomheder og oplag. Kommunalbestyrelsens  tilladelser  til  opbevaring  vil  blive  meddelt  i  henhold  til  bestemmelser,  ud- stedt i medfør af bere dskabsloven. Krav til detailhandelen om skiltning med aldersgrænser Som led i regeringens 10-punkts-plan i forbindelse med forbedret synlighed af gældende krav ove  r- for  forbrugerne  foreslås  det  at  fastsætte  krav  til  detailhandelen  om  skiltning     med  aldersgræ  nserne for, hvem der må købe de forskellige arter af fyrværk eri. Grænserne  , som er henholdsvis 15 år og 18 år fo  r de forskellige arter, beregnet til forbrugerne, fin- des i dag, men der er ikke pligt til at oplyse om dem. Grænsernes overholdelse   søges efter de gæ   l- dende regler sikret ved, at det ikke er tilladt at sælge fyrværkeri ved selvbetjening, samt ved krav om,  at  der  i  forbindelse  med  fjernsalg  af  fyrværkeri  skal    oplyses  om,  hvorledes  det  sikres,  at  for- buddet mod salg til personer under 18 år og 15 år overholdes  . Formålet med kravet om skiltning er at drage øget opmærksomhed mod forbuddet mod salg til pe r- soner under de anførte aldersgrænser, både hos ove rdrageren og kunden. Aldersgrænserne vil være de samme som de gæ ldende. Den  nærmere  udmøntning  af  kravet  påtænkes  fastsat  administr ativt,  hvorfor  der  i  loven  foreslås indsat en bemyndigelse, der gør det muligt  for ministeren at fastsætte sådanne krav. Betingelser for at opnå tilladelser og godkendelser efter loven samt om  bortfald af sådanne tillade l- ser og godkendelser Erhvervsmæssig omgang   med fyrværkeri er    betinget af en række godkendelser   og tilladelser i med- før af lov om fyrværkeri    og den tilhørende bekendtgørelse.   Fremstilling og indførelse af fyrværkeri er i dag betinget af, at den pågældende pe   rson eller virksomhed har Sikkerhedsstyrelsens tilladelse hertil. Denne tilladelse gives i form af en godkendelse af den pågældende   . Denne ordning påtænkes opretholdt. Udover disse godkendelser gives der i medfør af loven og den tilhørende bekendtgørelse tilladelser til overdragelse, erhvervelse og anvendelse af fyrværkeri. Endvidere    meddeles der  god- kendelse  til  festfyrværkere.  Disse  tilladelses  -  og  godkendelsesordninger  påtænkes  ligeledes  opre   t- holdt. Tilladelse til opbevaring vil efter forslaget fremover blive meddelt i medfør af  bestemmelser udstedt i medfør af beredskabsl oven, jf. ovenfor.
Der er ikke i loven i dag fastsat bestemmelser om betingelser for at opnå tilladelser og godkende lser efter loven samt om bortfald af disse. I forbindelse med regeringens 10-punkts- plan foreslås  det at fastsætte   sådanne bestemmelser  som led i arbejdet med en styrket indsats for at bekæmpe det illeg  a- le marked for fyrværkeri  . Bestemmelsernes formål  er således  at forebygge misbrug af tilladelser og godkendelser. Præcisering af gældende bestemmelser Endelig  foreslås  præciseringer  af  en  række af  lovens  bestemmelser.  Dette  vedrører   især  bemynd  i- gelser til at fastsætte   administrative forskrifter.  Dette er aktuelt, fordi Kulegravningsudvalgets rap- port også anbefaler en række tiltag, som skal gennemføres i bekendtgørelse sform. 3. Beredskabsloven Lovforslaget fremsættes med henblik på æ ndring af beredskabsloven. Hovedloven blev vedtaget som lov nr. 1054 af 23. december 1992, jf. Folketingstidende 1992/1993, sp. 2860, 3536, 3938 og 4331. Det foreslås med ændringen af beredskabsloven, at forsvarsministeren b   emyndiges til at fastsætte regler om kontrol med fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, som opbevares eller fremsti  lles, med henblik på at fremme kommuna lbestyrelsens mulighed for at sikre sig, at der alene opbevares eller fremstilles fyrværkeri m.v., der stemmer   overens med opbevarings- eller fremstillingstilladel- sen. Ligeledes foreslås det, at forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at udgiften til tilvejebringelse af dokumentation for prøvninger af fyrværkeri og pyrotekniske artikler a   fholdes af den, der opbevarer eller fremstiller fyrværkeriet m.v. 4.  Lovforslagets økonomiske og administrat ive konsekvenser for staten Lovforslagets økonomiske og administrat ive konsekvenser for staten er endnu uafklarede. 5.  Lovforslagets økonomiske og administrat ive konsekvenser for amter og kommuner Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for  amter og kommuner er endnu uafkla- rede. 6. Lovforslagets økonomiske  og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget  giver  Økonomi  -  og  Erhvervsministeriet  hjemmel  til  at  fastsætte  nærmere  regler  o m- kring omkostninger for undersøgelser,  afprøvninger og  godkendelser. Disse omkostninger skal a  f- holdes af ansøgeren. Lovforslaget vurderes således at medføre en negativ afledt konsekvens for de 55 omfattede virksomheder. Den økonomiske konsekvens estimeres til at udgøre 1,5 mio. kr. årligt. Forslaget  kan  desuden  medføre  negative  strukturelle  virkninger,  idet  salgsp erioden  for  fyrværkeri begrænses til perioden 1.  -31. december. Betydningen af forslaget vurderes dog at være begrænset, idet størstedelen af salg af fyrvæ   rkeri sker i den nævnte periode. Kravet om virksomhedernes dokumentation for korrekt transportklassifikation m.v. vurderes at ville medføre en samlet udgift for fyrværkerivirksomhede   rne på i alt omkring  2,5 mio. kr. pr. år , hvilket vurderes som en beskeden økon omisk byrde.
Forslaget har været sendt til Erhvervs  - og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegule- ring med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi - og Erhvervsmini- steriets virksomhedspaneler. Idet der er tale om en rammelov, medfører forslaget i sig selv ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet, og lovforslaget bør derfor ikke testes i et virkso m- hedspanel. Styrelsen vurderer dog, at udmøntningen  af hjemlerne i forslaget vil medføre administr a- tive byrder for erhvervslivet. De efterfølgende b ekendtgørelser vil derfor blive sendt til Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en eventuel forelæggelse for et af Økonomi - og Er- hvervsministeriets virksomhedspaneler. 7. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne. 8. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser En begrænsning af anvendelsesperioden for fyrværkeri, beregnet til anvendelse af den almindelige forbruger, vil have en positiv effekt for miljøet, da perioden for støjgener ved affyring vil blive ti  l- svarende reduceret. 9. Forholdet til EU-retten Lovforslaget er notificeret for EU-kommissionen. 10.  Høring Lovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Amtsrådsforeningen, Aalborg Fyrværkerifabrik, ABC Teltudlejning, Adv   okatrådet, AGO A/S, Apollo, Arbejdstilsynet, Balls of Fire, BE Trading, Beredskabsstyrelsen, Black Cat Aps, Brightstar Fireworks A/S, Poulsens Fyrværkerifabrik ApS, Danmarks Tapet  - og Farvehandlerforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Pyro Art, Dansk Sprængteknisk Forening, Dansk Supe  r- marked, Den Danske Dommerforening, DSK – De Samvirkende K   øbmænd, Erhvervs   - og Selskabs- styrelsen, Euro 2000, Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger, Finansministeriet, Forbr  u- gerrådet, Forbrugerst yrelsen, Force Technology, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer – Odense Brandvæ  sen, Foreningen af Politimestre i Danmark – Esbjerg Politi, Forsikring og Pension, Forsvarets Eksplosivstofkommission, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, FyrværCo, Fyrværkeribrancheforeningen, Fyrværkerifabrikken Fyn, Fyrværkerifabrikken af 2000 ApS, Pyr o- dan Fyrværkerifabrik   ApS, Fyrværkerihuset Silkeborg, Grønlands Hjemmest   yre, H.C.Andersen Festfyrværkeri A/S, Håndværksrådet, HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene, Ilbjerg Fyr- værkerifabrik, Image 2000 v/Peter Kristensen, Importa, J.S. Trading, Jaydii Partner, JKC Festf  yr- værkeri, J.K.S. v/Keld Stemmerik, Justitsministeriet, Jydsk Kotillionfabrik, Kim Jørgensen A/S, Københavns Kommune, Københavns Politi, Kommunernes Landsforening, Konpap, Landsorgan  i- sationen I Danmark, Lars Hoffmann Barfod, Larsens Fyrværkeri, LCH Import,   Magic, Mega Pyro- tec, Mermaid Fireworks, Miljømin isteriet, Miljøstyrelsen, Møllers Fyrværkeri, Nordlys, P. Weiling & Co., Pablo Diversity ApS, Krudtfabrikken ApS, Pyro Tec ApS, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Scandinavian Fireworks ApS, Scanseason, Starlight Festfyrværkeri, Statsministeriet, Sundhedsst  y- relsen, Søfartsstyrelsen, Teaterteknikerforbundet, Teknologisk Institut, Thinghøjgård, Unisafe, V   i- king Life-Saving Equipment, Zebra A/S.
Vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive konsekvenser/mindre udgifter Negative konsekvenser/merudgifter Økonomiske konsekve  nser for stat, amt og kom muner   Endnu uafklarede Endnu uafklarede Administrative konsekven- ser for stat, amt og kommu- ner   Endnu uafklarede Endnu uafklarede Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Lovforslaget  giver  Øk  o- nomi-  og  Erhvervsmini- steriet    hjemmel    til    at fastsæ    te  nærmere  regler omkring omkostninger for     undersøgelser,     a f- prøvninger   og   godke n- delser.     Disse     omkost- ninger   skal   afholdes   af ansøgeren.   Lovforsl aget vurderes så ledes at med- føre    en    negativ    afledt konsekvens    for    de    55 omfattede virksomheder. Den  økonomiske  kons e- kvens    estimeres    til    at udgøre  1,5  mio.  kr.  å  r- ligt. Forslaget    kan    desuden medføre  negative  stru k- turelle    virkninger,    idet salgsperioden     for     fyr- værkeri     begr  ænses     til perioden   1.-31.   decem- ber.  Betydningen  af  for- slaget   vurderes   dog   at være begræ nset, idet størstedelen   af   salg   af fyrværkeri    sker    i    den nævnte p  eriode. Erhvervslivets udgifter til fremlæggelse af d  o- kumentation for farlig- heden af artiklerne i re- lation til opbev aring, anvendelse og fremstil- ling skønnes til en sa m-
let udgift for virksomhe- derne på o mkring 2,5 mio. kr. pr. år, hvilket vurderes som en beske- den øk onomisk byrde. Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser En begrænsning af anve  n- delsesperioden for fyr- værkeri, beregnet til a  n- vendelse af den alminde- lige forbruger, vil have en positiv effekt for miljøet, da perioden for støjgener ved affyring vil blive til- svarende reduceret. Ingen Forholdet til EU-retten Lovforslaget er notificeret for EU-kommissionen Bemærkninger til lovforslagets enkelte beste  mmelser Til § 1 Til nr. 1   Lovens  titel  foreslås  ændret  som  følge  af,  at  lovens  definition  af  fyrværkeri  foreslås  ændret,  jf. bemærkningerne til nr. 4. Til nr. 2 Ændringerne er dels    en konsekvens af den ændrede definition af   fyrværkeri  , og dels en præcis  e- ring  af,  at  montering  anses  for  at  være    en  del  af  fremstillingsprocessen.  Det  har  også  hidtil  været gældende ret  , at montering betragtes som en del af fremstillingen af fyrværkeri og andre pyrotekn  i- ske artikler. Dette svarer til, hvad der er gældende i medfør af     EU-forskrifter på dette og li gnende områder . Der er derfor alene tale om en redaktionel æ  ndring. Til nr. 3 Der  foreslås  indsat  en  præciser   ing  af,  at  tilladelse  til  fremstilling  eller  indfø praksis gives i form af en godkendelse til den pågældende person eller virksomhed. Tilladelsen har også  hidtil været givet som en sådan godkendelse, og bestemmelse herom ønskes indsat i loven som en  præcisering  af    ordningen.  I  forbindelse  med  meddelelsen  af  denne  godkendelse  tager  Sikker- hedsstyrelsen stilling til, hvilke arter af fyrværkeri,   virksomheden vil kunne importere eller fremstil- le i Danmark, samt til, om virksomheden i øvrigt  opfylder de krav, som er fastsat i regler udstedt i medfør af fyrværkeriloven   . Virksomhedens placering, indretning og benyttelse vil fortsat blive re- guleret af bestemmelser, fastsat af forsvarsministeren, idet der er tale om en brand- og eksplosions- farlig virksomhed. Herudover foreslås det at præcisere, at    fremstilling omfatter montering, jf. bemærkni  ngerne til nr. 2.
Til nr. 4   Lovens definition af fyrværkeri foreslås ændret. I den nugældende definit ion defineres fyrværkeri   som  pyrotekniske  artikler.  Definitionen  foreslås  præciseret,  således  at  begrebet  ”fyrværkeri”  for e- slås  beskrevet  som  den  del  af  de  pyrotekniske  artikler,  der  er  konstrueret  til  at  tjene  et  formål  af underholdningsmæssig kara  kter. Der ændres ikke herved på lovens anvendelsesområde, i det andre pyrotekniske artikler som hidtil også er omfattet af loven. Med den foreslåede, ændrede definition bliver der skabt overensstemmelse med de definitioner, der anvendes i forbindelse med de gældende og kommende EU-forskrifter på fyrværkeriområdet. Som eksempel på ”andre pyrotekniske arti  kler” kan nævnes nødsignaler til skibe og maritime kano   nslag til fiskeriformål . Derudover foreslås lovens definition af pyrotekniske artikler præciseret. Der ændres heller ikke herved på lovens anvendelse s- område. Til nr. 5. Den foreslåede ændring er en konsekvens af den ændrede definition af fy rværkeri, jf. nr. 4 Til nr. 6.   Det foreslås , at økonomi - og erhvervsministeren bemyndiges til at undtage visse fyrværkeriartikler fra kravet om, at fremstilling eller indfø relse af fyrværkeri eller pyrotekniske artikler kræver till a- delse. Dette gælder   fyrværkeriartikler med begrænset effekt og meget lav risiko, som er bere gnet til anvendelse  af  forbrugere.  Bestemmelsen  påtænkes  benyttet  til  at  undtage  knallerter,  bordbomber, trækbordbomber, stjernekastere og isfontæner. Virksomheder eller personer, der alene indfører di s- se artikler, skal således ikke søge om till  adelse. Til nr. 7 Det anbefales som nævnt   i Kulegravningsudvalgets rapport, at beføjelsen   til at meddele tilladelse til overdragelse, erhvervelse, opbevaring og anvendelse af fyrværkeri    overføres  fra politiet til kom- munalbestyrelsen, hvor opgaven i praksis vil blive varetaget af det kommunale redningsberedskab. Brandforebyggende regler om anvendelse af fyrværkeri   fastsættes af fo  rsvarsministeren i medfør af beredskabsloven. Som en konsekvens af, at de ovennævnte beføjelser til at meddele tilladelser anbefales overført til kommunalbestyrelsen, er det tillige fundet hensigtsmæssigt  , at politiets kontrolbeføjelser p å fyrvæ   r- keriområdet  bør overgå til kommunerne  , jf. bemærkni  ngerne til nr. 10. Dette vil ikke ændre på, at politiet kan bistå ved kontrol, som politiet generelt også gør på en række andre områder end fyrvæ r- keriområdet. Det foreslås derfor , at § 2, stk. 1,  ændres, således at tilladelser til    overdragelse, erhvervelse og an- vendelse af fyrværkeri fremover vil blive meddelt af kommunalbestyrelsen i medfør af fyrværker i- loven.  Da beredskabsloven allerede indeholder hjemmel til udstedelse af tilladelser til opbevaring, vil kommunalbestyrelsens opgaver i denne forbindelse blive varetaget i medfør af beredskabsl oven på  linie  med  andre   forebyggende  foranstaltninger  mod  brand  og  eksplosion.  Begrebet  opbevaring udgår derfor af  bestemmelsen.
I § 2, stk. 2 og 3, foreslås   det at fastsætte begrænsninger i peri oderne, hvori henholdsvis  detailsalg og  anvendelse  af  det  almindelige  nytårsfyrværkeri     er  tilladt.  Der  er  ikke  fastsat  sådanne  begræn   s- ninger i dag. For detailsalg foreslås  det, at dette skal være tilladt i december m  åned. For anvendelse  foreslås, at det skal være tilladt i   tidsrummet fra 1. december til og med 5. januar. Disse  perioder  vurderes  at  være  udtryk  for  en  passende  balance  mellem  he  nsynene  til  dels  den ulykkesbegrænsende effekt,    der forventes, dels den omstændighed, at en    kortere salgsperiode ville kunne være problematisk for b  utikkerne, fordi fyrværkeriet i så fald skulle    transporteres, håndteres og sæl  ges over få dage, hvilket kunne  øge risikoen for fejl og dermed ulykker i detai lhandlen. Begrænsningen   omfatter nytårsfyrværkeri såsom raketter o.l., som er tilladt for forbrugerne. De professionelle festfyrværkeres anvendelse af fyrværkeri t il scenebrug og festfyrværkeri   medfører ikke  samme  risiko  for  personskader  som  forbrugernes  affyring,  hvilket  er  baggrunden  for,  at  det professionelle  fyrværkeri  ikke  er  omfattet  af  bestemmelsen.  Det  te  betyder,  at  private  til  større  a r- rangementer, såsom bryl lupper, vil kunne hyre en festfyrværker til at stå for et professionelt fyrvæ r- keriarrangement.   Det er ikke hensigten at åbne mulighed for at give dispensation til affyring af nytårsfyrvæ rkeri uden for den fastsatte periode. I § 2, stk. 4, foreslås en adgang til at fastsætte undtagelser fra    stk. 1, 2 og 3. Bestemmelsen giver således mulighed for at fastsætte un   dtagelser fra kravet i stk. 1, om at overdra- gelse, erhvervelse og anvendelse kun må finde sted med kommunalbestyrelsens tilladelse. En tilsv a- rende bestemmelse findes i § 2, stk. 3, i den gældende lov. Bestemmelsen er hidtil blevet anvendt til at undtage godkendt fyrværkeri, der er beregnet til at blive anvendt af forbrugere, samt småfyrvæ r- keri såsom  bordbomber, isfontæner o.l. Dette vil også være tilfæ ldet fremover. Herudover  påtænkes  bestemmelsen  anvendt     til  at  undtage  små fyrværkeri  som  omtalt  ovenfor    fra begrænsninger  ne i salgs- og anvendelsesperioderne i § 2, stk. 2 og 3. Der ses ikke behov for disse begrænsninger for så vidt angår sådanne artikler , da skadesrisikoen ved artiklerne er minimal. Adgangen  til  at  fastsætte  undtagelser  fra  stk.    3  påtænkes  e   ndvidere  anvendt  til  at  undtage  festfyr- værkeres  anvendelse  af    nytårs fyrværkeri,  bestemt  til  a  nvendelse  af  den  almindelige  forbruger,  fra begrænsningen  i  anvendelsesperi  oden.  Festfyrværkere  anvender  også     denne  type  fyrværkeri    som led i de professionelle arrangementer. Det er tillige hensigten at lade undtagelsen fra stk. 3 omfatte  affyring af nytårs fyrværkeri, der   fore- tages af personer og virksomheder, der har en virksomhedsgodkendelse til fremstilling eller indfø r- sel af fyrværkeri  , som led i egenkontrol af produkterne. Affyring, der foretages af certificerings- og afprøvningsinstitutter,  der  er  anerkendt  af  Sikkerhedsstyrelsen,  påtænkes  tillige  un dtaget,  når  det sker som led i vurderingen og afprøvningen af fyrværker   iet. Til nr. 8
Der foreslås indsat e n bestemmelse om, at det er en betingelse for godkendelse til fremstilling og indførsel, godkendelse som festfyrværker og tilladelse til    overdragelse, at ansøgeren kan dokume n- tere, at virksomheden og virksomhedens indehaver eller ansvarlige direktør ikke i nden for de sidste tre år er straffet for overtrædelse af fyrværkeri - og de bestemmelser i beredskabslovgivningen, som vedrører  fyrværkeri. Baggrunden  for  bestemmelsen  er  et  ønske  om  at  forebygge  misbrug  af  go d- kendelser og tilladelser. Erfaringerne på o mrå det viser, at der forekommer tilfælde, hvor ansøgere om sådanne godkendelser eller tilladelser har været straffet for overtrædelse af de nævnte beste m- melser,  og  hvor  forholdene  i  denne  forbindelse  har  indebåret  væsentlige  overtrædelser  af  beste m- melser, der netop er fastsat med henblik på at skabe si kkerhed på fyrværkeriområdet. Som eksempel på sådan overtrædelse kan næ vnes overdragelse af ulovligt fyrværkeri. I sådanne tilfælde kan der ud fra sikkerhedsmæssige betrag  tninger være behov for at kunne meddele a  fslag på ansøgningen  . Afslag  vil  kun  kunne  meddeles  i  de  tilfælde,  hvor  det  vurderes,  at  den  pågæ ldende  overtrædelse begrunder en nærliggende fare for misbrug af godkende  lsen eller tilladelsen. I § 2a, stk. 2 er indsat en bestemmelse om, at afslag med begrundelse i ovennævnte kan indbringes for domstolene. Der  stilles  endvidere  krav  om,  at  ejeren  af  den  ansøgende  virksomhed   eller  den  administrerende direktør er myndig. Ovennævnte krav   stilles kun i forbindelse med godkendelse til at indføre eller frem stille fyrværkeri, godkendelse som festfyrværker og tilladelse til overdragelse af fyrværkeri. For så vidt angår till a- delse til anvendelse af fyrværkeri, er det ikke vurderingen, at der gør sig de samme hensyn gælde n- de, idet tilladelse til anvendelse kun er nødvendig for så vidt angår professionelt fyrværkeri, og de t- te kun kan anvendes af en person eller virksomhed, der har en af de øvrige tilladelser eller godke n- delser efter loven, typisk som festfyrværker. Tilsvarende   er tilfældet med ti  lladelse til erhvervelse, idet denne tilladelse vil søges af en ansøger, der har godkendelse som festfyrværker eller er indeh a- ver af en overdragelsestilladelse. Godkendelse til fremstilling og indførsel og tilladelse til overdragelse  er tillige betinget af, at ansø- geren ikke er under konkursbehandling. Herudover foreslås en bestemmelse i stk. 3 om, at tilladelser eller godkendelser  til at fremstille, her- under montere, indføre og  overdrage fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler    bortfalder i tilfæ  l- de af konkurs. Den myndighed, der har meddelt tilladelsen eller godkendelsen, kan dog efter ansø g- ning give tilladelse til midlertidig videreførelse af virksomheden eller erhvervet i en periode af in d- til 3 måneder. Hensigten hermed er bl.a., at et konkursbo kan få mulighed fo  r at afvikle sine aktivi- teter. Bestemmelsen om, at ansøgeren ikke må være under konkursbehandling, gæ lder ikke ansøgning om godkendelse som festfyrværker, ligesom bestemmelsen om, at en godkendelse bortfalder ved ko  n- kurs, heller ikke gælder for   en godkendt festfyrværker. Baggrunden er, at dette er en personlig go  d- kendelse, som er relateret til en bagvedliggende uddannelsesmæssig kompetence. He  rtil kommer, at mange festfyrværk  ere er ansatte medarbejdere. Som det følger af bemærkningerne ovenfor til nr.     6, er det hensigten, at fyrværkeri, der er beregnet til forbrugerne, dvs. småfyrværkeri som bordbomber o.l. samt nytårsfyrværkeri, der er go dkendt, vil
blive undtaget fra kravet om kommunalbestyrelsens tilladelse i medfør af § 2, stk. 4. Detailhand e- len, der kun beskæftiger sig med salg af disse artikler, vil hermed ikke skulle ansøge om overdr   a- gelsestilladelse. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 vil således omfatte virksomhedsgodkendelser til in d- førsel og fremstilling, tilladelse til overdrage lse af professionelt fyrværkeri    og – bortset fra kravet om, at ansøgeren ikke må være under konkursbehandling - godkendelse som festfyrværker. Kravene  om,  at  ansøgeren  skal  være  myndig  og  ikke  må  være  under  konkurs, og  om  bortfald  af godkendelser  og  tilladelser  i  tilfælde  af,    at  indehaveren  kommer  under  konkursbehandling,  er  be- stemmelser, der også forekommer i anden lovgivning om tilladelser i forbindelse med erhvervsu d- øvelse, såsom autoris  ationer. I stk. 5 foreslås der fastsat bestemmelser om, at  afgørelser om  tilbagekaldelse af godkendelser som festfyrværker og til at indføre og fremstille fyrværkeri, samt tilladelse til overdragelse og erhvervel- se kan forlanges indbragt for dom stolene. De næv  nte tilladelser og godkendelser udgør grundlaget for de på gælden  de indehaveres erhvervsvirksomhed, og der findes  derfor behov for, at domstolene kan prøve afgørelsen. Det  bemærkes,  at  også  disse  tilladelser  kun  vedrører  professionelt  fyrværkeri,  jf .  ovenfor,  da  fyr- værkeri, der er beregnet til forbrugerne er undtaget fra kr  avet om tilladelse. For  så  vidt  angår  tilbagekaldelse  af    øvrige   tilladelser  og  godkendelser,  er  der  ikke  indsat  bestem- melser i loven. Sådanne bestemmelser påtænkes indsat i regler fastsat efter den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 7, jf. bemærknin  gerne til denne. Baggrunden for, at disse bestemmelser påtænkes fastsat a   d- ministrativt,  er,  at  situationerne,  hvor  der  kan  opstå  behov  for  tilbagekalde lse,  relaterer  sig  til  de konkrete betingelser, som er fastsat for de pågældende godkendelser og tilladel   ser. Disse betingelser er meget forskelligartede, fordi der er tale om godkendelser og tilladelser af vidt forskellig karakter, jf. nedenfor bemær  kningerne til nr. 9. Til nr. 9   Der foreslås en ændret struktur af loven, således at nogle bestående hjemler til udstedelse af admi- nistrative forskrifter samles i § 3, stk. 1. Udover de bestående  hjemler foreslås  nogle nye, som der vil blive redegjort nærmere for i det efterfølgende. Det er hensigten, at der  vil blive udstedt en ny bekendtgørelse om fyrværkeri    med hjemmel i fyr- værkeril  oven.   Den   gældende   fyrværkeribekendtgørelse   r egulerer   både   brandforebyggelse   med hjemmel i beredskabsloven, og sikkerheden ved anvendelse af fyrværkeri   m.v. med hjemmel i fyr- værkeriloven.   Dis se forhold vil fremover blive reguleret i to forskellige bekendtgørelser.  Hjemlerne i  §  3,  stk.  1  vil  således  blive  udmøntet  i  den  bekendtgørelse   ,  der  påtænkes  fastsat     med  hjemmel  i fyrværkeriloven. Denne nye bekendtgørelse vil indeholde en række ændringer i reguleringen i fo r- hold  til  den  nugældende  bekendtgørelse. Æ   ndringerne  er  i  vid  udstrækning  en  opfølgning     på anbefalinger fra Kul e gravningsudvalget. Disse ændringer vil bl.a. omfatte indførelse af grænser for det maksimale lydtryksniveau, skærp  ede krav  i  forbindelse  med  mærkning,  herunder  krav  om  påtrykning  af  advar   sler,  og  udvidet  registre- ringspligt, jf. nedenfor vedrørende § 3, stk. 1, nr. 10. I § 3, stk. 1, nr. 1 foreslås en hjemmel for økonomi  - og erhvervsministeren til at fastsætte   bestem- melser  om  overdragelse  af  fyrværkeri.    Hjemmelen  påtæ   nkes  bl.a.  benyttet  til  at  fastsætte    krav  til
udsalgssteder. Som led i regeringens 10-punkts- plan er det hensigten, at der skal indføres krav om, at  forretninger,  der  forhandler  fyrværkeri,    skilter  med  aldersgrænserne  for,  hvem  der  må  købe  de forskellige arter af fyrværkeri.   Brandforebyggende krav til udsalgssteder vil fortsat blive fastsat af forsvarsministeren i medfør af beredskabsloven. Bestemmelsen om adgang til at fastsætte nærmere, generelle bestemmelser vedrørende  anvendelsen af fyrværkeri   findes i dag i lovens § 2, stk. 2, men foreslås flyttet til § 3, stk. 1,  nr. 1, af redaktionel- le  årsager .  Som  eksempel  på   en  bestemmelse  om  anvendelse  kan  nævn  es,  at  det  som  følge  af  en anbefaling i kulegravningsrapporten foreslås, at der indføres bestemmelser om afstandskrav til d  y- rehold  i  forbindelse  med  affyring  af  nytårs fyrværkeri  ,  jf.  omtalen  heraf  i  de  almindelige  bemær  k- ninger. I § 3, stk. 1, nr. 2 og 3, foreslås det at  indføre  tydelige bestemmelser om fastsættelse af    anvendel- sesklassifikation, tekniske sikkerhedskrav, krav om mærkning og brugervejledning   og sikkerhedsin- formation i forbindelse med anvendelse og håndtering, samt  om prøvning og godkendelse. D er stil- les krav på disse områder   i dag, men det er fundet hensigtsmæssigt med en præcisering af hje mlerne og en tydeliggørel se af, hvad der forudsættes reguleret. Anvendelsesklassifikationen skal træde i stedet for den kategorisering af fy  rværkeriet, som hidtil er blevet anvendt, til at inddele fyrværkeriet i grupper efter   art, tilsigtet anvendelse osv. I den kommende bekendtgørelse  i henhold til fyrværkeriloven   vil der i et bilag til bekendtgørelsen blive fastsat nye konstruktionskrav. Disse vil i struktur og indhold lægge sig tæt op af det udspil til direktivforslag,  som  EU-Kommissionen  arbejder  på,  hvilket  dels  vil  forbedr e  sikkerheden  ved  de enkelte fyrværkeriartikler, dels vil smidiggøre en kommende implementering af fæ lles europæiske regler for fyrvæ  rkeri. Krav om vejledninger vedrø ved opbevaring, håndtering og anvendelse fastsættes af forsv  arsministeren i medfør af bere dskabsloven. § 3, stk. 1, nr. 4, svarer til den gældende lovs § 3, nr. 1  . § 3, stk. 1, nr. 5, er en delvis gengivelse af den nuværende § 2, stk. 2. B  estemmelsen foreslås flyttet af redaktionelle årsager for at samle de best emmelser, som giver ministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regul  ering. I § 3, stk. 1, nr. 6, foreslås det at  præcisere,   at økonomi - og erhvervsministeren kan fastsætte   regler om meddelelse af tilladelser og godkendelser, herunder bestemmelser om vilkår  for disse tilladelser og godkendelser. I § 3, stk. 1, nr. 7  foreslås bemyndigelse til at fastsætte regler    om tilbagekaldelse af tilladelser og godkendelser udstedt i medfør af denne lov eller   efter regler fastsat i medfør   af denne lov, bortset fra i de af § 2a, stk. 5, omfattede tilfælde  . De af § 2a, stk. 5, omfattede tilfælde   omfatter tilbagekal- delse af godkendelser og tilladelser, der ligger til grund for erhvervsudøvelse , jf. bemær  kningerne til nr. 8. De tilladelser og godkendelser, for hvilke der vil kunne ske administrativ frakendelse, er produkt- godkendelser af fyrværkeriartikler, tilladelser til overdr  agelse af produktgodkendelser, tilladelser til
omklassificering  af  fyrværkeria  rtikler,  tilladelse  til  detailsalg  ved  fjernsalg  af  fyrværkeri,  bere  gnet til anvendelse af forbrugere, tilladelse til midlertidig videreførelse af en godkendelse eller tilladelse under konkurs samt tilladelse til anvendelse af fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler. Bestemmelserne om de omstændigheder, hvorunder de  r vil kunne ske tilbagekaldelse, vil blive ud- formet således, at der skal foreligge forhold af væsentlig karakter, for at der kan træffes afgørelse. Bestemmelserne  vil  endvidere  afspejle  de  konkrete  omstændigheder,  der  gør  sig  gældende  for  de pågældende  god   kendelser  og  tilladelser.  Som  eksempel  på  en  situation,  hvor  der  vil  kunne  opstå behov for en tilbagekaldelse, kan nævnes en godkendelsesindehaver af en produktgo  dkendelse, der nægter at efterleve et påbud om fremsendelse af ny dokumentation for, at fyrvær keriet fortsat over- holder de krav, der ligger til grund for godkendelsen. I § 3, stk. 1, nr. 8, foreslå s hjemmel til at fastsætte krav   om, at ansøgere om godkendelse efter loven eller  efter  bestemmelser  fastsat  i  medfør  af  loven   har  tegnet  en  ansvarsforsikring.  Forslaget  er  en opfølgning på en anbefaling i K  ulegravningsudvalgets rapport, og vil, såfremt der viser sig behov derfor, fx kunne anvendes til at fastsætte krav om forsikring for de virksomheder, der er godkendt til indførelse eller fremstilling af  fyrværkeri  .  Bestemmelsen vil kunne anvendes, såfremt fyrværk   e- ribranchen og  forsikringsbranchen ikke  af frivillighedens vej kan sikre  en passende ansvarsforsik- ringsdækning for fyrværker ivirksomhed.    I  § 3, stk. 1, nr. 9,  foreslås indført en hjemmel til    at fastsætte overgangsbestemmelser vedr  ø tidligere meddelte godkendelser og tilladelser. Lovforslaget foreslår ændringer    i de bestemmelser i loven, i henhold til hvilke kravene stilles. Dette medfører ikke  i sig selv, at tidligere meddelte tilladelser og godkendelser falder bort. Der vil imid- lertid blive behov for overgangsordninger vedrørende godkendelser og tilladelser . Som eksempel på et forhold, der medfører behov for  en overgangsordning, kan nævnes, at der,   i forbindelse med den kommende nye fyrværkeribekendtgørelse   , vil blive indført  en anvendelsesklassifikationsordning til at inddele fyrværkeriet i grupper,   i stedet for  den kategorisering af fyrværkeriet, som hidtil har v  æ- ret anvendt,jf. b  emærkningerne til stk.1, nr. 2 og 3  . Overgangsbestemmelserne vil blive fastsat i den kommende nye fyrværkeri  bekendtgørelse . I § 3, stk. 1, nr. 10, foreslås det af hensyn til eventuelle kommende EU -regler på fyrværkeriområdet at indføre en hjemmel til at fastsætte de b   estemmelser, som disse måtte nø  dvendiggøre. § 3, stk. 1, nr. 11, svarer til den nugældende § 3, nr. 2  . Som eksempel på en bestemmelse, der ve d- rører kon trol med lovens overholdelse kan nævnes, at der påtænkes indført en udvidet pligt for vir k- somhederne  til  at  registrere  deres  varestrømme.   Herudover  foreslås  hjemmel  til  at  fastsætte  b   e- stemmelser om påbud til at sikre overholdelse af loven samt bestemmelser, fastsat i medfør af l  o- ven. Til nr. 10   Det foreslås , at bestemmelsen om Beredskabsstyrelsens beføjelser til adgang uden retskendelse  til fyrværkerivirksomheder   og til at udtage prøver på fabr  ikantens regning fjernes fra fyrværkeriloven  , da Beredskabsstyrelsens kontrol m.v. på fyrværkeriomr   å det sker i medfør af beredskabsloven. Som en konsekvens af, at de opgaver i forbindelse med meddelelse af tilladelser til anvendelse, er- hvervelse, overdragelse og opbevaring, som hidtil er blevet varetaget af politiet, fremover skal vare-
tages af kommunalbestyrelsen, foreslås det , at politiets beføjelser på fyrværkeriområdet i forbindel- se med kontrol af tilladelserne ligeledes overgår til kommunalbestyrelserne . Politiet vil fortsat kunne bistå ved kontrol, som politiet generelt også gør på en række andre omr å- der end fyrværkeriområdet. Adgangen  til  kontrol  med  virksomheder,  der  opbevarer  fyrværkeri,  opreth  oldes,  da  der  kan  opstå behov  for  adgang  til  egentlige  lagre  i  forbindelse  med,  at  der  føres  ko ntrol  med  fyrværkerilovens overholdelse. Der foreslå s endvidere ændringer   som konsekvens af den ændrede definition af fyrværkeri, jf . nr. 4. Herudover foreslås indsat en bestemmelse om , at Sikkerhedsstyrelsen og kommunalbestyrelsen kan kræve meddelt de oplysninger, der er nødvendige for myndighedernes kontrol.    Bestemmelsen retter sig mod godkendelses- og tilladelsesindehavere, der beskæftiger sig med fyrværker i i erhvervsmæ  s- sigt øjemed.  Bestemmelsen er  et supplement til § 4, stk. 1, og foreslås som et led i ønsket om en styrket kontrol med henblik på bekæmpelse af det illegale ma   rked. Bestemmelsen vil alene blive anvendt som led i den almindelige kontrolvirksomhed på området under iagttagelse af lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplys- ningspligter. Til nr. 11 Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til den nugældende § 5, med tilføjelse af en mulighed for at bestemme, at udgifter til afprøvninger af fyrværkeri     efter bestemmelser fastsat i medfør af § 3, stk. 1, nr. 3, afholdes af ansøgeren.  Disse afprøvninger af fyrværkeri,    som også finder sted i henhold til det gældende regelsæt, sker som led i Sikkerhedsstyrelsens godkendelse af artiklen, som forudsæ  t- ning for, at fyrværkeriet kan   overdrages og anvendes uden polititilladelse. Herudover  foreslås  det  også  at  åbne  mulighed  for,  at  udgifter  t   il  godkendelse  af  fyrværkeri    bliver afholdt af ansøgeren. Baggrunden herfor er, at det ka n forventes, at det som følge af et kommende EU-direktiv på området, vil blive   nødvendigt  på et senere tidspunkt  at indføre om, at fyrværk  e- ri skal godkendes af et særligt   bemyndiget organ, hvorefter kun fyrværkeri,   der er godkendt af så- dant  bemyndiget  organ,  må  markedsføres.    Med  den  foreslåede  bestemmelse  vil  der  kunne  stilles krav om, at importører og  fabrikanter afholder de hermed forbundne omkostninger. Til nr. 12   Den foreslåede ændring    er en konsekvens af den ændrede definition   af fyrværkeri, jf  . nr. 4. Til nr. 13   Den foreslåede ændring er en konsekvens af den ændrede definition af fy rværkeri, jf. nr. 4. Til nr. 14   Som følge af, at der i § 2 , stk. 2 og 3, foreslås begrænsninger i salgs   - og anvendelsesperioderne for fyrværkeri,  beregnet  til    anvendelse  af  forbrugere,  foreslås   §  7  ændret,  således  at  overtrædelse af disse be stemmelser vil kunne straffes.
Endvidere foreslås det, at tilsidesættelse af pligten til at give oplysninger i forbindelse med kontro   l, jf. bemærkningerne til nr. 1  3, vil kunne straffes. Herudover foreslås  det, at bestemmelsen om, at der kan straffes for overtræ  delse af vilkår, som er fastsat i tilladelser efter loven, udgår. Baggrunden herfor er , at vilkår i godkendelser og till adelser fremover vil være fastsat i medfør af    bestemmelser i en bekendtgørelse.  Da loven giver hjemmel til at fastsætte strafbestemmelser i   bekendtgørelser udstedt i medfør af loven  , vil overtræde  lse af vilkår i godkendelser og tilladelser kunne straffes efter disse bestemmelser. Til nr. 15 Redaktionelle ændring  er, som foreslås  for at ensarte sprogbrugen i loven. Til § 2 Til nr. 1 Med bestemmelsen foreslås det, at forsvarsministeren bemyndiges til at fas tsætte regler om kontrol med fyrværkeri og andre pyr  otekniske artikler, som opbevares eller fremstilles. Efter beredskabslovens § 33, stk. 1, nr. 1, vil der blive fastsat regler om, at tilladelse til opbevaring og fremstilling af fyrværkeri m.v. gives af kommunalbestyrelsen på grundlag af en ansøgning he r- om. Det foreslås, at forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at det kan kr   æ  ves, at den, der søger om at opbevare eller fremstill e fyrværkeri m.v., eller som opbevarer eller fremstiller fyrværkeri m.v., fremlægger lagerlister med opgørelser over opbevaret fyrværkeri m.v. samt dok u- mentation for, at transportklassifikationen er korrekt i form af dokumentation for gennemførte prøvninge r i henhold til FN’s ”Recommend ations on the Transport of Dangerous Goods, Manuel of Tests and Criteria” foretaget af et anerkendt prøvningsinstitut.   Dette foreslås for at fremme komm u- nalbestyrelsens mulighed for at sikre sig, at der alene opbevares eller fremstilles fyrværkeri m.v., der stemmer overens med opbevarings- eller fremstillingstilladelsen. Hvorvidt der er overensstem- melse mellem ansøgerens eller tilladelsesindehaverens oplysninger om lagerbehol dninger og det fyrværkeri m.v., der rent faktisk opb  evares eller fremstilles, vil kunne konstateres ved de brandsyn, der udføres i henhold til beredskabsl ovens § 36. Opbevares eller fremstilles der fyrværkeriartikler m.v., der ikke er omfattet af tilladelsen, kan kommunalbestyrelsen tilbagekalde tilladelsen eller påbyde a rtiklerne fjernet fra lageret. Ligeledes foreslås det, at forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at udgiften til tilvejebringelse af dokumentation for prøvningerne afholdes af den, der opbevarer eller fre mstiller fyrvær  keriet m.v. Til § 3 Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1   4.november   2005. Hermed vil de ændringer, som loven medfører,  få vir kning for nytåret 2005/2006. Det foreslå s endvidere, at forslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtage  lse, hvilket er nødvendigt for at kunne lade loven træde i kraft den 14. nove  mber. Den fremrykkede ikrafttræden er nødvendig for at tilladelser til den kommende nytårssæson til blandt andet    opbevaring m.v. af fyrværkeri i d  e- tailhandlen kan ske efter de skærpede regler, der vil blive udstedt i medfør af beredskabsloven   , lige-
som det er nødvendigt for at sikre kommunalbestyrelse rne tilstrækkelig tid til at varetage området op til nytåret. Det bemærkes, at notifikationsperioden ikke vil være udløbet på tidspunktet for forslagets fremsæ t- telse.            Til § 4 Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne, men § 1 kan dog sættes i   kraft for Grønland ved kongelig anordning med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger, og § 2 kan sæ t- tes i kraft for Grønland og Færøerne ved kongelig a nordning med de afvigelser, som de særlige grønlan dske eller færøske forhold tilsiger   .                                                                                                                        Bilag                                     Lovforslaget sammenholdt med gælde  nde lov                     Gældende formulering Lov om fyrværkeri § 1. Fyrværkeri må ikke fremstilles eller indf   ø- res uden tilladelse af Sikkerhedsstyrelsen eller den, styrelsen bemyndiger dertil.                        Lovforslaget § 1 I  lov  nr.  193  af  24.  maj  1972  om  fyrværkeri, som  ændret  ved  §  74  i  lov  nr.  1054  af  23.  d  e- cember   1992,   lov   nr.   1096   af   21.   december 1994 og § 8 i lov nr. 458 af 10. juni 2003, fore- tages følgende æ   ndring: 1. Lovens titel affattes således: ”Lov  om   fyrværkeri  og  andre  pyrotekn  iske artikler” 2.    I  §  1,  stk.  1,  indsættes  efter  ”Fy   rværkeri”: ”og    andre    pyrotekniske    arti kler”,    og    efter ”fremstilles” indsættes ”, herunder mont eres,” . 3.  I § 1 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: ” Stk.  2.  Tilladelse  efter  stk.  1  gives  som  en godkendelse  til  den,  der  fremstiller,  herunder
Stk. 2. Ved fyrværkeri i de  nne lov forstås pyr o- tekniske artikler. Ved pyrotekniske artikler for- stås artikler, der indeholder stoffer eller en bla n- ding af stoffer, som er fremstillet med henblik på at frembringe en e ffekt i form af lys, lyd, varme, gas eller røg som et resultat af en  k e- misk reaktion. Stk. 3. Undtaget fra bestemmelserne i denne lov er pyrotekniske artikler, der er monteret som udløserm ekanisme i sikkerhedsudstyr og selvoppusteligt redningsudstyr. Stk. 4. Til brug ved behandlingen af ansø g- ninger om tilladelse efter stk. 1 kan forlanges en teknisk undersøgelse af fyrværkeriet. Udgifte   r- ne hertil afholdes af ansøgeren. § 2. Fyrværkeri må ikke overdrages, erhve   r- ves, opbevares eller anvendes uden politiets tilladelse. Stk. 2. Økonomi  - og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for anvendelse af fy r- værkeri, herunder regler for uddannelse og go  d- kendelse af festfyrværkere. Stk. 3. Økonomi  - og erhvervsministeren   kan fastsætte bestemmelser, hvorefter fyrværkeria r- tikler helt eller delvis undtages fra bestemmel- sen i stk. 1. monterer,  eller  indfører  fyrværkeri eller  andre pyrotekniske artikler.” Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. 4. § 1, stk. 2, der bliver stk. 3, affattes således: ”Ved fyrværkeri i denne lov forstås pyrotekn i- ske  artikler,  der  er  konstrueret  til  at  tjene  et formål  af  underhol dningsmæssig  karakter.  Ved pyrotekniske  artikler  forstås  artikler,  der  ind e- holder  stoffer  eller  en  blanding  af  stoffer,  som er  fremstillet  med  henblik  på  at  frembringe  en effekt  i  form  af  lys,  lyd,  varme,  gas  eller  røg eller  en  kombination  af  disse,  som  følge  af  i k- ke-detonerende,   selvforbrændende,   eks  oterme, kemiske reaktioner.” 5. I § 1, stk. 4, der bliver stk. 5, indsæ  ttes efter ”fyrværkeriet”:   ”eller   de   andre   pyrotekniske artikler”. 6. I § 1 indsættes efter stk. 4, der bliver stk. 5: ” Stk.  6.  Økonomi  -  og  erhvervsministeren  kan fastsætte  regler  om,  at  fyrværkeriartikler  med begrænset  effekt  og  m  eget  lav  risiko,  som  er beregnet til anvendelse af forbrugere, er undta- get fra stk. 1”. 7. § 2 affattes således: ” § 2. Fyrværkeri og andre pyrotekniske arti  k- ler må ikke overdrages, erhverves eller anve n- des uden kommunalbestyrelsens tilladelse. Stk. 2. Fyrværkeri beregnet til anve  ndelse af forbrugere må kun sælges i detailsalg i per   ioden 1. – 31. december. Stk.  3.  Fyrværkeri  beregnet  til  anve  ndelse  af forbrugere  må  kun  anvendes  i  perioden  1.  d e- cember – 5. januar. Stk.  4.  Økonomi  -  og  Erhvervsministeren  kan fastsætte  regler  om  undtagelser  fra  stk.  1,  2  og 3.” 8.Efter § 2 indsættes: ”   § 2 a. Det er en betingelse for at opnå  go d- kendelse i medfør af lovens § 1, stk. 2, jf. stk. 1, og for at opnå tilladelse til at overdrage fyrvæ   r- keri  eller  andre  pyrotekniske  artikler,  jf.  §  2, stk. 1, og for at opnå  godkendelse som festfy r-
værker  efter  regler  fastsat  i  medfør  af  §  3,  stk. 1, nr. 5, at ansøgeren dokume nterer følgende: 3) Ansøgeren er ikke inden for de sidste tre år straffet  for  overtrædelse  af  denne  lov,  re  g- ler  udstedt  i  medfør  af  denne  lov,  beste m- melser   i   beredskabsloven,   der   finder   an- vendelse på fyrværkeri, eller regler om fy   r- værkeri  udstedt  i  medfør  af  beredskabsl   o- ven, og hvor den pågældende ove   rtrædelse begrunder  nærliggende  fare  for  misbrug  af godkendelsen  eller  tilladelsen.  Er  ansøg e- ren   en   virksomhed,   skal   dokumentation fremlægges   for   såvel   virksomheden   som virksomhedens  indehaver  eller  administre- rende direktør. 4) Ansøgeren   er   myndig.   Er   ansøg  eren   en virksomhed,  skal  dokumentation  fremlæ  g- ges  for  virksomhedens  indehaver  eller  ad- ministrerende direktør. Stk. 2. Nægtelse af godkendelse eller tilladelse begrundet  i,  at  ansøgeren  ikke  opfylder  beti n- gelsen i stk. 1, nr. 1, skal på begæring af ans   ø- geren  eller  af  vedkommende  myndighed,  ind- bringes for domstolene af anklagemyndigheden, jf. straffelovens § 78, stk. 3. Sagen behandles i strafferetsplejens former. Stk.  3.  Ansøgere  om   godkendelse  i  medfør  af lovens § 1, stk. 2, jf. stk. 1, eller om tilladelse til at  overdrage  fyrværkeri  eller  andre  pyrotekn  i- ske artikler, jf. § 2, stk. 1, skal, udover det i stk. 1   anfø rte,   dokumentere,   at   de   ikke   er   under konkursbehandling. Stk.  4.  Godkendelse  i  medfør  af  l ovens  §  1, stk.  2,  jf.  stk.  1,  og  tilladelse  til  at  overdrage fyrværk  eri  eller  andre  pyrotekniske  artikler,  jf. §  2,  stk.  1,  bortfalder,  såfremt  indehaveren  af godkendelsen   eller   tilladelsen   kommer   under konkursbehandling.   Den   myndighed,   der   har meddelt godkendelsen eller tilladelsen, kan dog efter   ansøgning   give   tilladelse   til   midlertidig videreførelse  af  virksomheden  eller  erhv ervet. Sådan tilladelse kan gives i en per iode af indtil 3 må neder. Stk.  5.  Den  myndighed,  der  har  meddelt  en godkendelse efter § 1, stk. 2, jf. stk. 1, en tilla- delse til at overdrage fyrværkeri eller andre p  y- rotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1, en tilladelse til at  erhverve  fyrværkeri  eller  andre  pyrotekn  iske
§ 3.  Økonomi  -  og  erhvervsministeren  kan  fast- sætte bestemmelser om 1)   forbud mod salg til personer under 18 år af  fyrværkeri  samt  kemikalier,  der  kan anvendes til fremstilling af fyrværkeri 2)   kontrol  med  lovens  overholdelse,  her- under om mærkning af fyrværkeri. artikler, jf. § 2, stk. 1, eller en godkendelse som festfyrværker  , jf. § 3, stk. 1, nr. 5,  kan tilbage- kalde  godkendelsen  eller  tilladelsen,  hvis  der foreligger  grov  eller  gentagen  overtrædelse  af denne  lov,  af  regler  udstedt  i  medfør  af  denne lov  eller  af  vilkår  for  godkendelsen   eller  tilla- delsen. Afgørelse om tilbagekalde lse, jf. 1. pkt., kan af indehaveren forlanges indbragt for dom- stolene.  Anmodning  herom  skal  fremsæ  ttes  for den myndighed, der har tilbagekaldt godkendel- sen eller tilladelsen inden 4 uger efter, at afgø- relsen  er  meddelt  den  på gældende.  Afgørelsen skal  indeholde  oplysning  herom.  Myndigheden anlægger sag mod den pågældende efter retspl e- jelovens  regler  om  borgerlige  sager.  Anmod- ning  om  sagsanlæg  ve  drørende  tilbagekaldelse har ikke opsættende vir  kning. Stk.  6.  Økonomi  -  og  erhvervsministeren  kan fastsætte regler om dispensat  ion fra stk. 1, nr. 1. 9. § 3, stk. 1, affattes således: ”  Økonomi  - og erhvervsministeren kan fastsæ  t- te regler om: 1) overdragelse  og   anvendelse  af  fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, 2) anvendelsesklassifikation   og   tekniske   sik- kerhedskrav  til  fyrværkeria  rtikler  og  andre pyrotekniske   artikler,   herunder   krav   om mærkning  og  brugervejledning  og  sikke  r- hedsinformation  i  forbindelse  med  anven- delse og håndtering, 3) krav  om  prøvning  og  godkendelse  af  fy r- værkeri og andre pyrotekniske artikler, 4) forbud imod salg til personer under 18 år af fyrværkeri samt kemikalier, der kan anve  n- des til fremstilling af fyrværkeri, 5) uddannelse og godkendelse af festfyrværk  e- re, 6) meddelelse  af  tilladelser  og   godkendelser efter  denne  lov  eller  efter  regler  fastsat  i medfør  af  denne  lov,  herunder  bestemme l- ser om vilkår, 7) tilbagekaldelse  af  tilladelser  og  godkendel- ser udstedt i medfør af denne lov eller  efter regler fastsat i medfør af denne lov, bortset fra i de af § 2 a, stk. 5, omfattede tilfælde, 8) krav   om,   at   en   ansøger   om   godke ndelse efter  denne  lov  eller  efter  regler  udstedt  i
§ 4. Beredskabsstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og politiet har til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation adgang til virkso m- heder, der fremstiller, indfører, opb evarer eller forhandler fyrværkeri, og kan i forbindelse hermed for fabrikantens eller importørens re g- ning udtage prøver af fyrværkeriartikler og u   n- derkaste disse en teknisk undersøgelse. § 5.  Økonomi  -  og  erhvervsministeren  kan  fast- sætte gebyrer for undersøge   lser efter § 1, stk. 4, og § 4, der foretages af Sikkerhedsstyrelsen.   §  6.  Loven  gælder  ikke  for  offentlige  myndi  g- heder,  der  anvender  fyrvæ  rkeri  som  led  i  deres virksomhed. § 6    a.    Det    Tekniske    Sikkerhedsråd, som nedsæ  ttes   i   henhold   til   kapitel   2   i   lov   om elektriske stærkstrømsanlæg og elektrisk medfør  af  denne  lov  har  tegnet  ansvarsfo r- sikring, 9) overgangsordninger   vedrørende   tilladelser og godkendelser meddelt i medfør af denne lov eller efter regler fastsat i medfør af de n- ne lov, 10)  bestemmelser,   som   er   nødvendige   for   at opfylde  Danmarks  forpligtelser  på  fyrvæ   r- keriområ det i henhold til EU-retten og 11)  kontrol  med  lovens  overholdelse,  herunder meddelelse  af  påbud,  som  er  nødvendige for  at  sikre  overholdelse  af  loven  eller  af bestemmelser, fastsat i medfør af loven. ” 10.§ 4 affattes således: ” § 4. Sikkerhedsstyrelsen og kommunalbesty- relsen har til  enhver tid  uden retskendelse mod behørig  legitimation  adgang  til  virksomheder, der   fremstiller,   herunder   monterer,   indfører, opbevarer  eller  forhandler  fyrværkeri  eller  a  n- dre  pyrotekniske  artikler,  og  kan  i  forbindelse hermed  for  fabrikantens  eller  importørens  re g- ning  udtage  prøver   af  fyrværkeriartikler  og  a  n- dre pyrotekniske artikler og underkaste disse en teknisk undersøgelse. Stk.  2.  Indehaveren  af  en  tilladelse  eller  god- kendelse   til   at   fremstille,   herunder   montere, indføre,   opbevare,   ove rdrage,   erhverve   eller anvende   fyrværk  eri   eller   andre   pyrotekniske artikler, har efter anmodning fra Sikkerhedssty- relsen   eller   kommunalbestyrelsen   pligt   til   at give   alle   oplysninger,   der   er   nødve ndige   for kontrollen.” 11.§ 5 affattes således: ”§  5.    Økonomi  -  og  erhvervsministeren  kan fastsætte r  egler om, at omkostninger for under- søgelser  efter  §  1,  stk.  5,  og  §  4,  stk.  1,  og  a f- prøvninger og godkendelser efter § 3, stk.1, nr. 3, skal afholdes af ansøgeren.” 12.  I  §  6  indsættes  efter  ”fyrværkeri”:  ”eller andre pyrotekniske artikler”. 13.  I  §  6  a  indsættes  efter  ”fyrværkeri”:  ”og andre pyrotekniske artikler”.