NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Rådets og Europa -Parlamentets forordning, der skal gen- nemføre FATF´s særlige anbefaling nr. 7, om hvilke oplysni    nger, der skal ledsage en pengeoverførsel, KOM(2005)343. Resumé I tilknytning til Kommissionens forslag til direktiv om ha r monisering af reglerne om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finan- sielle system til hvidvask af penge samt terrorfinansiering (KOM (2004) 448) har Kommissionen udsendt et udkast til forordning om hvilke op- lysninger, der skal ledsage en pengeoverførsel.  Forsl aget har til formål at gennemføre FATF´s særlige anbefaling nr. 7, der a    ngiver hvilke krav, der skal ledsage en pengeoverførsel. 1. Baggrund og indhold Kommissionen  har  den  26.  juli  2005  udsendt  et  udkast  til  forordning  om hvilke  oplysninger,  der  skal  ledsage  en  pengeoverførsel .  Forordningen skal gennemføre den internationale organisation til bekæmpelse af hvi   d- vask og finansieringen af terrorisme - FATF1’s - særl  ige anbefaling nr. 7. Hjemmelsgrundlaget er Traktatens artikel 95 (vedtagelse med kvalificeret flertal  efter  fælles  beslutningstagen  med  Europa  -Parlamentet,  jf.  Trakta- tens artikel 251). Forordningsforslaget  har  samtidig  nær  tilknytning  til  det  såkaldte  ”3. hvidvaskdirektiv”,  som  gennemfører  FATF´s  reviderede  anbefaling  er  til bekæmpelse af hvidvask og terrorf  inansiering. Kommissionen  har  fundet  det  mest  hensigtsmæssigt  at  behandle  spørg   s- målet  om  hvilke  oply sninger,  der  skal  ledsage  en  pengeoverførsel,  i  en særskilt  forordning.  Forordningsforslaget  skal  således  sikre  en     ensartet anvendelse  i  EU-landene  af  de  krav  til  oplysninger,  der  skal  ledsage  en pengeoverfø rsel. Forslaget  skal  finde  anvendelse  på  alle  former  for  pengeoverførselsvir  k- somheder  indenfor  EU.  Dette  gælder  både  pengei   nstitutter,  udstedere  af elektroniske   penge   samt   andre   pengeoverførselsvirksomheder   så   som kortudstedere  m.v.,  såfremt  ”systemet”  anvendes  som  et  pengeoverfø r- selssystem. Der er mulighed for, at kravet om oplysninger ikke skal finde 1 Financial Action Task Force on Money Laundering.
2/3 anvendelse  på  grænseoverskridende  ”batch  transfers”  samt  græns eover- skridende pengeoverførsler under en vis grænse. Batch transfers er ove   r- førsel af mange mindre beløb samlet i en overførsel (beløb og oplysni n- ger om afsender skilles derved ad.) 2 Forslaget indeholder et krav om, at pengeoverførsler skal ledsages af  be- stemte oplysninger. Ved  pengeoverførsler,  der  skal  sendes  fra  EU  til  en  modtager  i  et  land udenfor EU, kræves oplysning om afsenderens navn, ko  ntonummer samt adresse  eller f.eks. CPR-nummer. Dette krav svarer til kravene til græ  n- seoverskridende betalinger i FATF’s særlige anb   efaling nr. 7. Såfremt  pengeoverførslen  udelukkende  bevæger  sig indenfor  EU,  stilles der kun krav om at pengeoverførslen skal ledsages med oplysning om e n- ten  et  kontonummer  eller  et  andet  identifikationsnummer.  Samtidig  skal den  afsendende  pengeoverførselsvirksomhed  inden  for  tre  dage  kunne stille  de  ovenfor  nævnte  oplysninger  om  afsenderens  navn,  adresse  e  ller f.eks. CPR-nummer til rådighed for modtageren eller myndigheder i mo d- tagerlandet. I relation til FATF’s særlige anbefaling n   r. 7, betyder forord- ningsforslaget, at hele EU vil blive anset for at være ét samlet retsområde i relation til forordningen. (Ifølge den fortolkende note til den særlige a   n- befaling  nr.  7  er  der  som  udgangspunkt  tale  om  grænseoverskride  nde pengeoverførsler,  når der sker en overførsel mellem to retsomr  å der). Endvidere indeholder forslaget en bestemmelse om, at pengeoverførsel s- virksomheder skal have et effektivt system til kontrol af, om de nødve n- dige oplysninger følger med en modtaget pengeoverførsel samt a  t indføre straffebestemmelser for overtræ  delse af forordningen. Medlemslandene er forpligtede til at påse, at deres pengeoverførselsvir  k- somheder  overholder  bestemmelserne  i  forordningen  samt  at  fastsætte regler om straf for overtrædelse af forordningen. Hjælpeorganisationer: Overførsler  under  150  euro  til  hjælpeorganisationer  inden  for  et  me   d- lemsland kan undtages fra forordningens regler. Undtagelsen forudsætter, at den pågældende organisation aflægger ”beretning”, har en ekstern rev i- sion eller er under tilsyn. Efter forslaget kan Kommissionen give medlemslande, der er i valutaunion eller i valutafællesskab med landsdele, der ikke er medlemmer af EU, till  a- delse til at behandle betalinger til og fra disse landsdele efter forordningens regler som værende i  nden for ét retsområde. Det vil betyde, at alene konto- nummeret/identifikationsnummeret skal sendes med overførslen. De øvrige oplysninger  skal  kunne  stilles  til  rådighed  for  myndighederne  (i  Danmark 2 Batch transfers benyttes f.eks. ved pensionsoverførsler.
3/3 politiet/SØK)  senest  inden  for  3  dage.  Bestemme  lsen  giver  Færøerne  og Grønland  mulighed  for  at  anvende  forordningens  regler  på  samme  måde som EU landene, hvis de efter Kommissionens vurdering opfylder betingel- serne i forordningen. 2. Nærhedsprincippet Kommissionen mener, at økonomisk kriminalitet, herunder hvi dvask, samt terrorfinansiering kun kan bekæmpes effektivt på internationalt plan. Det vil sige på grundlag af FATF’s anbefalinger, der er internati o- nalt anerkendte standarder. En gennemfø relse af disse anbefalinger på EU-niveau vil endvidere sikre en ensartet anvendelse af anbefalingerne i EU's medlemslande. Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedspri  n- cippet. Regeringen er enig i, at bekæmpelsen af hvi  dvask og finansiering af terrorisme bedst opnås gennem indførelse af fælles regler p å o mrådet  - både på EU plan og på andet internationalt plan.