NOTAT Orientering om Dansk Internationalt Skibsregister 2005 Sammensætningen af den danske handelsflåde Tabel 1: Den samlede d anske handelsflåde Antal Skibe BT (1.000) TDW (1.000) 1988 506 4.176 6.405 1989 506 4.299 6.638 1990 514 4.549 6.770 1991 560 5.051 7.419 1992 603 5.336 7.897 1993 609 4.928 7.061 1994 614 4.870 6.811 1995 602 5.202 6.914 1996 584 5.325 7.391 1997 585 5.642 7.650 1998 583 5.449 7.034 1999 589 5.563 6.988 2000 579 5.571 6.872 2001 590 6.479 8.225 2002 538 6.664 8.205 2003 518 7.181 9.078 2004 505 7.395 9.233 2005 506 7.490 9.077 Maj 2005 509 7.532 9.160 Note: Alle data er pr. 1. januar. Data for BT  og T DW er for skibe over 100 BT. Kilde: Danmarks Rederiforening Tabel  1  viser,  at  antalletaf  skibe  i  den  dansk  registrerede  handelsflåde, efter  en  sti gning  i  første  halvdel  af  1990’erne,  nu  er  på  samme  niveau som  ved  DIS -ordningens  indførelse  i   august  1988.  Til  gengæld  er  skib e- nes  lasteevne  målt  i  dødvægtstonnage  steget  med  ca.  50%.  Denne  sti g- ning  har  hovedsageligt  fundet  sted  i  de  seneste  fem  år.  Bet ydningen  af den  øgede  lasteevne  ses  t ydeli gt  i  nedenstående  t abel  6  og  7  vedrørende rederi ernes indtjening og indvirkninger på dansk  økon omi. Samme  tendens  med  hensyn  til  antal  skibe  og  udviklingen i  tonnage  gæl- der  for  DIS  (se  tabel  2),  som  i  2005  samlet  havde  tonnage  svarende  til 7.333.048. 6. juni 2005 Vores reference: Sag 200506426 Politisk Juridisk Center /AJN SØFARTSSTYRELSEN Vermundsgade 38 C 2100 København Ø Tlf. 39 17 44 00 Fax 39 17 44 01 CVR-nr.   29 83 16 10 EAN-nr.   5798000023000 [email protected] www.sofartsstyrelsen.dk ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET
2/4 Tabel 2: Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) DIS Tonnage 1998 450 5.527.103 1999 461 5.646.158 2000 494 6.208.569 2001 446 6.570.230 2002 500 7.040.927 2003 491 7.302.617 2004 469 7.045.039 2005 467 7.333.048 Kilde: Søfartsstyrelsen Tabel 3: Andelen af danskejet tonnage, der er registreret i dansk re- gister Registreret i dansk register Ejet af danske rederier Andel i procent 1996 5.200.332 9.108.715 57,1% 1997 5.075.438 9.025.942 56,2% 1998 5.091.330 9.865.352 51,6% 1999 5.353.607 11.399.473 47,0% 2000 6.357.827 13.570.399 46,9% 2001 6.603.437 13.010.375 50,8% 2002 7.095.429 12.900.719 55,0% 2003 7.246.602 12.797.094 56,6% 2004 7.284.769 13.204.716 55,2% Kilde: Lloyd's Register Fairplay - World Fleet Statistics 2004 Tabel 3 viser størrelsen af den tonnage, der er registreret i dansk register sammenholdt med den danskejede tonnage. Efter et fald til omkring 47% i 1999-2000 har den procentuelle andel fra og med 2002 genfundet sit tid- ligere leje på omkring 55%. Beskæftigelsen i den danske handel  sflåde Tabel 4: Beskæftigelse i hele den danske handelsflåde Danske I procent Øvrige I procent I alt 1988 7.130 89% 898 11% 8.028 1989 8.467 83% 1.697 17% 10.164 1990 9.810 84% 1.924 16% 11.734 1991 10.541 82% 2.293 18% 12.834 1992 10.757 82% 2.292 18% 13.049 1993 10.256 81% 2.434 19% 12.690 1994 10.118 80% 2.495 20% 12.613 1995 9.607 77% 2.861 23% 12.468 1996 9.044 74% 3.165 26% 12.209 1997 11.391 78% 3,222 22% 14.613 1998 10.788 75% 3.564 25% 14.352
3/4 1999 9.807 72% 3.894 28% 13.701 2000 9.257 70% 3.912 30% 13.169 2001 9.515 70% 4.118 30% 13.633 2002 10.038 72% 3.839 28% 13.877 2003 9.683 69% 4.409 31% 14.092 2004 9.655 66% 5.108 34% 14.763 Note: Alt andet end 2004 er beregnet pr. 1. september Kilde: Danmarks Rederiforening Af ovenstående tabel 4 ses, at selvom der er sket en stigning i antallet af ikke-danske  statsborgere  i  handelsflåden,  har  antallet  af  danskere  i  b e- skæftige  lse kunnet fastholdes på et niveau omkring 10.000, og andelen af danskere  i  beskæftigelse  har  holdt  sig  stabilt  på ca.  70%  fra  1999   -2003. Andel af danskere ser i 2004 ud til at ville være en smule lavere. På grund af de specielle forhold, der gælder til s   øs, hvor den søfarende er på sk ibet (påmønstret) i visse perioder, hvorefter den søfarende har lange hjemmeperioder,  er  det  vanskeligt  umiddelbart  at  få  et  overblik  over, hvor mange der er beskæftiget i handelsflåden på baggrund af de oply s- ninger, der indsendes til Søfartsstyrelsen om søfarende om bord på da   n- ske skibe. Danmarks Rederiforening har udfærdiget en beskæftigelsesst a- tistik, der er baseret Søfartsstyrelsens mønstringsstat   istik. Mønstringstallene fremgår af nedenstående tabel 4. Antallet af møn strede i DIS er steget fra 1.648 i 1988, hvor DIS blev op- rettet, til 8.010 i 2004. I samme periode fra 1988 til 2004 er også det a b- solutte antal af mønstrede da nskere steget. Tabel 5: Mønstrede i DIS1 Officerer Anden besæ  tning Samlet besætning I alt Danskere Udlændinge 1988 596 1.052 1.648 1.367 281 1989 1.361 1.986 3.347 2.563 784 1990 1.579 2.513 4.092 2.983 1.109 1991 2.014 3.256 5.270 3.668 1.602 1992 2.076 3.275 5.351 3.766 1.585 1993 2.154 3.465 5.619 3.802 1.817 1994 2.186 3.633 5.819 3.727 2.092 1995 2.160 3.872 6.032 3.678 2.354 1996 2.157 3.633 5.790 3.285 2.505 1997 2.268 3.891 6.159 3.510 2.649 1998 2.329 3.818 6.147 3.366 2.781 1999 2.396 3.849 6.245 3.307 2.938 1 Mønstringstallene omregnes via n ogle faktorer, der er blevet til efter drøftelse mellem erhvervets parter, og som tager højde for ferie og andre hjemmeperioder mv. Søfartsst  y- relsens mønstringsstatistik medtager alene personer, som på et bestemt tidspunkt var påmønstrede et skib i DIS. De  n medtager ikke samtlige personer i job, idet der ikke ind- går personer, som afspadserer, har f erie eller er sygemeldt.
4/4 2000 2.610 4.754 7.364 4.085 3.279 2001 2.424 4.837 7.261 3.923 3.338 2002 2.451 4.911 7.362 4.227 3.135 2003 2.442 5.061 7.503 4.061 3.442 2004 2.543 5.467 8.010 4.278 3.732 Noter: Alle mønstringer er trukket pr. 30. september Kilde: Søfartsstyrelsen Dansk skibsfarts betydning for den danske økonomi Tabel 6: Skibsfartens valutaindsejling Skibsfartens valutaindsejling (mio. kr.) 1988 19.285 1989 24.100 1990 23.292 1991 27.941 1992 25.689 1993 30.709 1994 33.549 1995 32.962 1996 36.524 1997 44.710 1998 46.351 1999 50.295 2000 85.311 2001 100.000 2002 90.000 2003 100.000 2004 120.000 Kilde: Danmarks Rederiforening Af tabel 6 ses, at der specielt i de senere år er sket en stor udvikling i r e- derierhvervets  betydning  for  den  danske  økonomi.  Således  er  der  siden 1988 sket mere en seksfordobling af rederierhvervets absolutte bidrag til de danske valutaindtægter. Tabel 7: Eksport mio. kr. 1999 2000 Engros- og agenturhandel 65.701 70.419 Skibsfart 53.473 88.820 Kemisk industri 38.347 43.220 Landbrug 34.198 38.271 Kilde: Danmarks Statistik Input-Output tabeller 2000 og 2001 Tabel  7  viser  det  seneste  år,  som  nationalregnskabsstatistikken  dækker (2000), hvoraf det fremgår, at skibsfart er det største eksporterhverv med en værdi af ekspo  rten på knap 89 mia. kr.