1/246 Version 29. juli 2005 Forslag til Lov om ændring af lov om aktieselskaber, lov om anpartsselskaber, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om erhvervsdrivende fonde, lov om det europæiske selskab (SE-loven) og lov om Det Centrale Virksomhedsregister (Forenklinger og lettelser af administrative byrder samt æ  ndringer som følge af  reduktion af revisionspligten for visse små virksomheder  m.v.)1 § 1    I lov om aktieselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1001 af 8. oktober 2004,  som ændret ved § 121 i lov nr. 428 af 6. juni 2005 og § 2 i lov nr. 604 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 4, stk. 1, nr. 7 , affattes således: ”7) antallet eller mindste og højeste antal af revisorer samt revisorernes valgperiode, hvis selskabet er omfattet af revisionspligt i henhold til årsregnskabsloven eller anden lovgivning, jf. § 82, stk. 1 ,” 2.§ 6, stk. 1, nr. 2 , ophæves. Nr. 3-4 bliver herefter nr. 2-3. 3.§ 6 a, stk. 1,   1. pkt., affattes således: ” § 6 a. Skal selskabet overtage værdier i henh  old til § 6, stk. 1, nr. 1, fra stiftere eller andre, skal stiftelsesdokumentet vedhæftes en vurderingsberetning.  ” 4. I § 6 a, stk. 1, nr. 1, udgår: ”eller erhvervelse” . 5.§ 6 a, stk. 2,   affattes således: ” Stk. 2. Overtager selskabet i forbindelse med stiftelsen en bestående virksomhed, skal vurderingsberetningen endvidere indeholde en åbningsbalance for selskabet. Åbningsbalancen skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelserne i årsregnskabsloven. Åbningsbalancen skal være uden forbehold. Hvis se  lskabet er underlagt revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, skal åbningsbalancen tillige være forsynet med en revisionspåtegning.” 6. I § 10, stk. 4, ændres: ”revisor” til: ”eventuelt revisor”. 7.§ 29, stk. 2,   affattes således: 1Økonomi  - og Erhvervsmin., j.nr……...
2/246 ” Stk. 2. Forslag om kapitalforhøjelse skal fremlægges til eftersyn for aktionærerne og til stilles disse efter reglerne i § 73, stk. 6, samt fremlægges på generalforsamlingen,    medmindre samtlige aktionærer   samtykker i, at de pågældende dokumenter ikke skal    fremlægges for aktionærerne forud for generalforsamlingen. Hvis årsrapporten for sidste regnskabsår ikke skal behandles på samme generalforsamling, skal også følgende dokumenter fremlægges, medmindre samtlige aktionærer samtykker i, at de pågældende dokume   nter ikke skal fremlægges for aktionærerne forud for generalforsamlingen: 1) Den seneste godkendte årsrapport. 2) En beretning fra bestyrelsen, som i den udstrækning, det ikke på grund af særlige omstændigheder kan skade selskabet, skal oplyse om begiven  heder af væsentlig betydning for selskabets stilling, som er indtruffet efter aflæggelse af årsrapporten. 3) En erklæring   fra selskabets revisor om bestyrelsens beretning, hvis selskabets årsrapport er omfattet af revisionspligt efter årsregnskabsloven el ler anden lovgivning.” 8.§ 33, 1. pkt.  , affattes således: ” 33. Kan nye aktier indbetales i andre værdier end kontanter, skal bestemmelserne herom angives i forhøjelsesbeslutningen. ” 9.§ 33 a, stk. 2  , affattes således: ” Stk. 2. Bestyrelsens redegørelse  og eventuelt yderligere udarbejdede dokumenter skal mindst otte dage før generalforsamlingen være fremlagt til eftersyn for aktionærerne på selskabets kontor samt fremlægges på generalforsamlingen, medmindre samtlige aktionærer samtykker i, at de pågældend   e dokumenter ikke skal fremlægges for aktionærerne forud for generalforsamlingen .” 10.§ 34, stk. 3  , affattes således: ” Stk. 3. Tegning af nye aktier kan ske i generalforsamlingsprotokollen.” 11. I § 39, stk. 1, indsættes efter  : ” aktier”  : ”, jf. dog stk . 2”. 12. § 39 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: ”  Stk. 2. Til udstedelse af fondsaktier i henhold til stk. 1 kan desuden anvendes overskud i det indeværende regnskabsår, hvis beløb et ikke er uddelt, forbrugt eller bundet. Frie reserver, der er opstået eller  blevet frigjort i det indeværende regnskabsår, kan ligeledes anvendes til udstedelse af fondsaktier.” Stk. 2-4 bliver herefter til stk. 3-5. 13. I § 44 a, stk. 2, 2. pkt.,  ændres   ” Der skal efter nedsættelsen være ”  til: ” Medlemmerne af bestyrelsen er ansvarlige for, at der efter nedsættelsen er  ”. 14. § 44 a, stk. 3, affattes således: ” Stk. 3. Skal udbetaling af selskabets midler, jf. stk. 1, nr. 2 og 3, ske med et højere beløb end nedsættelsesbeløbet, skal dette oplyses i beslutningen    med angivelse af overkurs såvel som  ved Erhvervs- og Selskabsstyrelsens registrering og offentliggørelse  i henhold til § 44, stk. 3, jf. § 46, stk. 1.” 15. § 44 a indsættes   som stk. 4:
3/246 ” Stk. 4. Ved kapitalnedsættelse til dækning af underskud, jf. stk. 1, nr. 1, skal der udarbejdes en erklæring af en uvildig vurderingsmand, jf. § 6 b, om, at underskuddet på datoen for nedsættelsen mindst svarer til nedsættelsesbeløbet.    Dette gælder dog ikke, hvis der samtidig tegnes en kapitalforhøjelse, som mindst svarer til neds ættelsesbeløbet.   ” 16. § 46 affattes således: ”  § 46. Hvis nedsættelsesbeløbet helt eller delvist anvendes til de i § 44 a, stk. 1, nr. 2 og 3, nævnte formål, og aktiekapitalen ikke samtidig forhøjes ved tegning af et beløb svarende til det nominelle nedsæt  telsesbeløb med tillæg af eventuel overkurs, opfordres selskabets kreditorer til at anmelde deres krav til selskabet ved Erhvervs- og Selskabsstyrelsens registrering og offentliggørelse i henhold til § 44, stk. 3, i styrelsens edb-informationssystem. Stk. 2. Kapitalnedsættelsen må tidligst gennemføres 3 måneder efter offentliggørelsen i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem. Så længe anmeldte, forfaldne krav ikke er fyldestgjort, og der ikke på forlangende er stillet betryggende sikkerhed  for uforfaldne eller omtvistede krav, må kapitalnedsættelsen ikke gennemføres . Medlemmerne af bestyrelsen er ansvarlige herfor. Stk. 3. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afgør på en af parternes begæring, om en tilbudt sikkerhed , jf. stk. 2, 2. pkt., må anse s for betryggende. Stk. 4. Sker en kapitalnedsættelse til udbetaling til aktionærerne ved udlodning af andre værdier end kontanter, skal der udarbejdes en vurderingsberetning, jf. § 6 a. Det skal i erklæringen i henhold til § 6 a, stk. 1, nr. 4, i dette tilfælde   angives, at kapitalnedsættelsen, med tillæg af eventuel overkurs, mindst svarer til den ansatte værdi af de  t eller de andre værdier end kontanter  , der udloddes. Stk. 5.Er anmeldelse om gennemførelse af aktiekapitalens nedsættelse ikke indgivet se nest 12 måneder efter beslutningens registrering, mister beslutningen sin gyldighed, og den i henhold til § 44, stk. 3, skete anmeldelse slettes af registeret for aktieselskaber.” 17. § 47, stk. 3 og 4, affattes således: ” Stk. 3. Kapitalnedsættelsen kan f inde sted uden offentliggørelse i - og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem, hvis: 1)   nedsættelsen sker ved a  nnullation af fuldt indbetalte aktier, 2)   aktierne enten er erhvervet uden vederlag eller for et vederlag, der ikke overstiger det beløb,  der kan anvendes til udbytte, herunder ved udstedelse af obligationer, og 3)   et beløb svarende til de annullerede aktiers pålydende værdi henlægges til en særlig fond. Denne fond kan helt eller delvis anvendes til eliminering af underskud, der ikke kan elimineres på anden måde, overførsel til aktiekapitalen (fondsaktieemission), medmindre selskabet har et ikke udlignet underskud. Stk. 4. Bestemmelserne i § 44, stk. 3, og § 46, stk. 5, finder tilsvarende anvendelse ved amortisation.” 18. § 54 b affattes sål edes: ” § 54 b. Bestyrelsen og direktionen skal give enhver revisor, som skal erklære   sig om selskabets forhold, de oplysninger, som må anses af betydning for bedømmelsen af selskabet og, hvis selskabet er et moderselskab, dets koncern i henhold til lov om erhvervsdrivende virksomheders aflæggelse af årsregnskab m.v. (årsregnskabsloven). Stk. 2. Bestyrelsen og direktionen skal give enhver revisor, som skal erklære   sig om selskabets forhold, adgang til at foretage de undersøgelser, denne finder nødvendige,   og skal sørge for, at revisor får de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nødvendig for udførelsen af sit
4/246 hverv. Bestyrelsen og direktionen i et aktieselskab, der er datterselskab i en koncern i henhold til årsregnskabsloven, har tilsvarende f orpligtelser over for modervirksomhedens revisor.” 19.§ 55 a ophæves. 20. I § 56, stk. 3, indsættes   som 3. pkt.: ”L ovens bestemmelser om afholdelse af bestyrelsesmøde  finder i øvrigt  med de fornødne afvigelser tilsvarende anvendelse på skriftlige bestyr elsesmøder.” 21.§ 56, stk. 6  , affattes således: ” Stk. 6. Revisionsprotokollen skal forelægges på ethvert bestyrelsesmøde, hvis det i henhold til lov om statsautoriserede og registrerede revisorer eller anden lovgivning påhviler revisor at føre en revisionsprotokol, eller hvis revisor i øvrigt efter aftale med selskabet har ført en revisionsprotokol. Enhver protokoltilførsel skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.” 22. I § 62 , § 117, stk. 2, § 134 l, stk. 2, og to steder i § 159 b, stk. 3, æn  dres ”Statstidende” til: ”Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem”. 23.§ 65, stk. 1  , affattes således : ” §   65.   Aktionærernes   ret   til   at   træffe   beslutning   i   selskaber   udøves   på   generalforsamlingen, medmindre  samtlige  aktionærer  er  enige  om  a  t  træffe  beslutninger  på  anden  måde,  jf.  dog  stk.  2. Regler  herom  kan  optages  i  vedtægterne,  der  ligeledes  kan  indeholde  regler  om  fravigelser  i overensstemmelse   med   §   73,   stk.   1,   stk.   2,   1.   og   2.   pkt.,   og   stk.   4.   Ændringer   i   sådanne vedtægtsbestemmelser  s  kal  besluttes  i  henhold  til  §  78.  Alle  beslutninger  indføres  i  selskabets forhandlingsprotokol.” 24. I § 65 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: ”Stk.  2.    Aktionærernes  ret  til  at  træffe  beslutning  i  selskaber,  som  har værdipapirer    optaget  til notering  på  en  fondsbørs,  jf.  §  7,  stk.  1,  nr.  1,  i  lov  om  værdipapirhandel  m.v.  og  i  statslige aktieselskaber, skal udøves under hensyntagen til pressens og offentlighedens adgang til  at deltage i disse selskabers generalforsamling, medmindre andet fremgår af lovg ivningen i øvrigt.” Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. 25. I § 65 b, stk. 5, ændres ”Statstidende” til: ”Statstidende eller i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem”. 26. I § 69, stk. 1, ændres ”den reviderede og godkendte årsrapport” t il: ”den godkendte årsrapport” og ”den reviderede årsrapport” til: ”den udarbejdede årsrapport”. 27. I § 72, stk. 2, 1. pkt., ændres   ” revisor”  til: ”selskabets eventuelle generalforsamlingsvalgte revisor, jf. § 82, stk. 1”. 28. I § 72, stk. 2, 2. pkt., æ  ndres ”revisionsprotokol” til: ”revisionsprotokol, hvis der i henhold til lov om statsautoriserede eller registrerede revisorer eller anden lovgivning er krav om at føre en sådan, eller hvis revisor i øvrigt   efter aftale med selskabet har ført en revisions protokol”.
5/246 29. I § 73, stk. 2, 3. pkt., ændres ”offentligt” til: ”i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb- informationssystem”. 30. I § 73, stk. 6, ændres ”revideret årsrapport” til: ”årsrapporten”. 31. I § 76, stk. 1, 1. pkt., ændres ”den reviderede årsra    pport” til: ”årsrapporten”. 32. I § 76 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres ”Revisor” til: ”Selskabets eventuelle generalforsamlingsvalgte revisor, jf. § 82, stk. 1,”,  og i 3. pkt., ændres ”revisor” til: ”selskabets eventuelle generalforsamlingsvalgte revisor”. 33.§ 76 a, stk. 2  , affattes således: ” Stk. 2. På generalforsamlingen skal selskabets eventuelle generalforsamlingsvalgte revisor , jf. § 82, stk. 1, besvare spørgsmål om den årsrapport m.v., som behandles på den pågældende generalforsamling.” 34.§ 7 6 a, stk. 3, affattes således: ” Stk. 3. Selskabets eventuelle generalforsamlingsvalgte revisor, jf. § 82, stk. 1, har ret til at deltage i bestyrelsesmøder under behandlingen af årsrapporter m.v. Selskabets eventuelle generalforsamlingsvalgte revisor, jf. § 82, stk. 1, har pligt til at deltage, hvis blot ét medlem anmoder derom.” 35.§ 82, stk. 1,   affattes således: ”H vis selskabet er omfattet af revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, eller hvis generalforsamlingen i øvrigt beslutte r, at selskabets årsrapport skal revideres generalforsamlingen med simpelt stemmeflertal efter § 77, 1. pkt., en eller flere revisorer samt eventuelle suppleanter for disse i henhold til lov og vedtægter  . Oplysning om revisor skal i selskaber, der er underlagt revisionspligt, optages i vedtægterne. Optagelse i vedtægterne, jf. § 4, stk. 1, nr. 7, kræver ikke særskilt vedtagelse. Vedtægterne kan endvidere tillægge andre ret til at udpege yderligere en eller flere revisorer.” 36. I § 82 indsættes som stk. 5: ” Stk. 5. Hvis revisor skal erklære sig om et selskabs forhold, er revisor underlagt de rettigheder og pligter, som følger af denne lov , medmindre der i loven sondres mellem generalforsamlingsvalgte revisorer, jf. § 82, stk. 1, og andre revisorer.” 37.§ 84, stk. 1,   affattes således: ” Fratræder en generalforsamlingsvalgt revisor, jf. § 82, stk. 1, eller ophører revisionen på anden måde, inden revisors hverv udløber, skal revisor straks meddele dette til Erhvervs  - og Selskabsstyrelsen. I selskaber, hvis værdipapirer   er optaget til notering på en fondsbørs, skal en generalforsamlingsvalgt revisor tillige straks give meddelelse om sin fratræden til denne fondsbørs.” 38. I § 84, stk. 2, 1. pkt., ændres ”   Fratræder r  evisor” til: ”  Fratræder s  elskabets eventuelle generalforsamlingsvalgte revisor, jf. § 82, stk. 1,” .
6/246 39. I § 85, 1. pkt., ændres ”Revisor” til: ”Selskabets eventuelle generalforsamlingsvalgte revisor, jf. § 82, stk. 1,” , og et sted i 2. pkt. og to steder i 3. pkt. ændres ”revisor” til: ”selska bets eventuelle generalforsamlingsvalgte revisor”. 40. I § 86, stk. 2, 2. pkt., ændres ”revisor” til: ”eventuelle generalforsamlingsvalgte revisor, jf. § 82, stk. 1,”. 41. I § 109, stk. 1, nr. 1 , ændres ”den senest reviderede og godkendte årsrapport” til : ”den senest godkendte årsrapport”. 42. § 109 a, stk. 1 og 2, affattes således: ” Generalforsamlingen kan efter aflæggelsen af den første årsrapport med simpelt stemmeflertal, jf. § 77, 1. pkt., bemyndige bestyrelsen til at træffe beslutning om uddeling a  f ekstraordinært udbytte. Stk. 2. Bemyndigelsen skal optages i vedtægterne og angive eventuelle begrænsninger i bemyndigelsen. Optagelse i vedtægterne kræver ikke særskilt vedtagelse på generalforsamlingen.” 43. § 109 a, stk. 3, nr. 1, affattes således: ”1) En mellembalance, der viser, at der er tilstrækkelige midler til rådighed for uddelingen. Hvis selskabet har revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, skal mellembalancen være gennemgået af revisor.” 44. § 110, stk. 2, affattes således: ”  Stk. 2. Til ekstraordinært udbytte efter § 109 a kan anvendes midler, som er omfattet af stk. 1, samt overskud i det indeværende regnskabsår frem til datoen for mellembalancen, jf. § 109 a, stk. 3, nr. 1, hvis beløb et ikke er uddelt, forbrugt eller bundet. Frie reserver, der er opstået eller  blevet frigjorte i det indeværende regnskabsår, kan    ligeledes anvendes til ekstraordinært udbytte  .” 45.§ 116, stk. 3,   affattes således: ”Stk.  3.    Likvidator  skal  sørge  for,  at  anmeldelse  af  beslutningen  er  mod taget  i  Erhvervs-  og Selskabsstyrelsen  senest  2  uger  efter,  at  beslutningen  er  truffet.  Meddelelse  om  beslutningen  skal samtidig med anmeldelsen til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen sendes til alle kendte kreditorer.” 46. I § 118 affattes således: ” § 118. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan beslutte, at et selskab skal opløses, om fornødent efter § 117, hvis styrelsen ikke rettidigt har modtaget selskabets godkendte årsrapport i behørig stand efter årsregnskabsloven, eller hvis det ikke har den i loven eller  vedtægterne foreskrevne ledelse, og manglen ikke afhjælpes senest ved u  dløbet af en frist, der fastsættes af Erhvervs   - og Selskabsstyrelsen. Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan tillige beslutte, at et selskab skal opløses, om fornødent efter § 117, hvis et selskab, der er omfattet af revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, ikke har anmeldt en revisor, og manglen ikke afhjælpes senest ved u  dløbet af en frist, der fastsættes af Erhvervs  - og Selskabsstyrelsen. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan på tilsvarende vis beslutte, at et selskab skal opløses, om fornødent efter § 117, hvis et selskab  , hvor generalforsamlingen i øvrigt  har besluttet, at selskabets årsrapport skal revideres , ikke har anmeldt en revisor, og manglen ikke afhjælpes senest ved u  dløbet af en frist, der fastsættes af Erhvervs   - og Selskabsstyrelsen.” 47. § 122 ophæves.
7/246 48. § 123, stk. 1, ophæves og i stedet indsættes : ”  Ved registrering og offentliggørelse efter § 116, stk. 3, i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb - informationssystem, opfordres selskabets kreditorer til at anmelde deres krav til likvidator. Likvidator skal samtidig med anmeldelse af beslutningen om likvidation i henhold til § 116, stk. 3, meddele alle selskabets kendte kreditorer om beslutningen. Stk. 2. Likvidator kan tidligst optage boet til slutning 3 måneder efter offentliggørelse efter stk. 1.” Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4. 49. I § 124, stk. 2, indsættes   som 3. pkt.: "Likvidationsregnskabet skal revideres, hvis selskabet er omfattet af revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning.” 50. I § 124 a, stk. 1, ændres ”den seneste reviderede årsrapport” til: ”den seneste godkendte årsrapport”. 51.§ 124 a, stk. 4, nr. 1  , affattes således: ” 1)  En mellembalance, der viser, at der er tilstrækkelige midler til rådighed for uddelingen. Hvis selskabet har revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, skal mellembalancen være gennemgået af revisor.” 52. I § 125 indsættes efter: ”aktieselskaber”: ”som følge af en likvidation eller opløsning efter § 126 a” 53. I § 126, stk. 1, 2. pkt., ændres ”   en bestyrelse og revisor” til : "bestyrelse og eventuelt revisor samt udarbejdes en erklæring af en vurderingsmand, jf. § 6 b, om  , at kapitalen er til stede". 54.Eft  er § 126 indsættes: ” § 126 a. I selskaber, der har betalt alle kreditorer, kan aktionærerne over for Erhvervs  - og Selskabsstyrelsen afgive en erklæring om, at al gæld, forfalden som uforfalden, er betalt, og at selskabet er opløst. Aktionærernes navne og    adresser skal være angivet i erklæringen. Stk. 2. Erhvervs - og Selskabsstyrelsen kan kun registrere opløsningen, hvis erklæringen er modtaget i styrelsen senest 2 uger efter underskrivelsen. Erklæringen skal vedlægges en erklæring fra told - og skatteforvaltningen om, at der ikke foreligger skatte- og afgiftskrav vedrørende selskabet. Stk. 3. Aktionærerne hæfter personligt, solidarisk og ubegrænset for gæld, forfalden som uforfalden eller omtvistet, som bestod på tidspunktet for erklæringens afgivelse. I d   et omfang der er overskydende midler, fordeles disse til aktionærerne.” 55.§ 134 b, stk. 2  , affattes således: ” Stk. 2. Redegørelsen  kan vedhæftes et fusionsregnskab,   der i givet fald skal udarbejdes efter årsregnskabslovens §  129. Hvis fusionsplanen er underskrevet mere end 6 måneder efter udløbet af det regnskabsår, som selskabernes seneste årsrapport vedrører, skal der for det pågældende fusionerende selskab udarbejdes en mellembalance. Mellembalancen, der skal udarbejdes i overensstemmelse med årsregn skabsloven, må ikke have en opgørelsesdato, der ligger mere end 3 måneder forud for underskrivelsen af fusionsplanen. Mellembalancen skal være revideret, hvis selskabet er omfattet af revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning.”
8/246 56.§ 1 34 b, stk. 3, affattes således: ” Stk. 3.  Sker  der  i  forbindelse  med  fusionen  en  kapitalforhøjelse  i  det  fortsættende  selskab,  eller opstår  der  et  nyt  selskab  som  led  i  fusionen,  skal  redegørelsen  vedhæftes  en beretning  fra  en vurderingsmand. Vurderingsmanden udpeges efter § 6 b, stk. 1. § 6 b, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse vurderingsmændenes forhold til samtlige fusionerende selskaber. Vurderingsberetningen skal indeholde: 1)   en beskrivelse af hvert indskud, 2)   oplysning om den anvendte fremgangsmåde ved vurderingen, 3)   angivelse af det fastsatte vederlag og 4)   erklæring om, at den ansatte værdi mindst svarer til det aftalte vederlag, herunder den pålydende værdi af de aktier, der skal udstedes, med tillæg af eventuel overkurs.” 57. I § 134 c, stk. 1, indsættes efter ”   skriftlig udtalelse”: ”, jf. stk.   3,” 58.§ 134 e, stk. 6  , affattes således: ” Stk. 6. Følgende  dokumenter skal senest 4 uger før generalforsamlingen fremlægges på hvert af de fusionerende selskabers kontor til eftersyn for aktionærerne   og vederlagsfrit tilstilles disse, medmindre samtlige aktionærer   samtykker i, at de pågældende dokumenter ikke skal fremlægges for aktionærerne forud for generalforsamlingen  : 1)   Fusionsplanen. 2)   Hvert af de fusionerende selskabers godkendte årsrapporter for de  sidste tre regnskabsår eller den kortere tid, selskabet måtte have bestået  . 3)   Bestyrelsens redegørelse, herunder  eventuelt fusionsregnskab, eventuel mellembalance og eventuel vurderingsberetning om apportindskud, jf. § 134 b, stk. 2 og 3. 4)   Vurderingsmændenes   udtalelser og erklæringer i henhold til § 134 c  .” 59. I § 134 h, stk. 5, ændres ”revisor” til: ”eventuelt revisor”. 60. I § 134 i, stk. 1, 3. pkt., ændres ”§ 134 e, stk. 5, nr. 3 og 4” til: ”§ 134 e, stk. 6, nr. 3 og 4”. 61. § 134 j affattes således: ” §  134  j.  Opløses  et  aktieselskab  uden  likvidation  ved  overdragelse  af  selskabets  aktiver  og forpligtelser som helhed til et andet aktieselskab, der ejer samtlige aktier i det ophørende selskab, kan   beslutning   om   fusion   i   det   ophørende   selskab   træffes   af   b   estyrelsen.   I   øvrigt   finder bestemmelserne i § 134 a, stk. 1, nr. 1 - 2, 5 - 6 og 8 - 10, § 134 b, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2, § 134 c, stk.  1,  2.  pkt.,  stk.  2  og  4,  § 134  d,  § 134  e,  stk. 1,  2.  og  3.  pkt.,  og  stk. 2-8,  § 134  g,  § 134  h  og § 134 i tilsvarende anvendelse. Stk.   2.   Opløses   et   aktieselskab   uden   likvidation   ved   overdragelse   af   selskabets   aktiver   og forpligtelser  som  helhed  til  et  andet  aktieselskab,  der  ejer  mindst  90  pct.  af  aktiekapitalen  i  det ophørende  selskab,  kan  beslutning  om  fusion  i  det   ophørende  selskab  træffes  af  bestyrelsen. Beslutningen skal træffes af generalforsamlingen, hvis aktionærer, der ejer 5 pct. af aktiekapitalen, skriftligt forlanger det senest 2 uger efter, at modtagelsen af  fusionsplanen er bekendtgjort efter § 158,  stk.  1.  Beslutningen  i  det  ophørende  selskab  skal  endvidere  træffes  af  generalforsamlingen, hvis  de  aktionærer,  der  ifølge  vedtægterne,  jf.  §  70,  kan  forlange  generalforsamlingen  indkaldt, anmoder derom. Beslutningen træffes i så fald med det i § 78 foreskrevn   e flertal samt de yderligere forskrifter,  som  vedtægterne  måtte  indeholde  om  opløsning  eller  fusion.  Bestyrelsen  foretager indkaldelse af generalforsamlingen senest 2 uger efter modtagelsen af anmodningen. I øvrigt finder lovens bestemmelser om fusion tilsvarende anvendelse bortset fra § 134 e, stk. 1, 1. pkt.
9/246 Stk. 3.  Hvis  beslutningen  om  fusion  træffes  af  bestyrelsen  i  de  i  stk.  1  og  stk.  2,  1.  pkt.,  nævnte tilfælde, regnes fristen i § 134 e, stk. 6, fra bestyrelsens beslutning om fusion.” 62. I § 134 k indsættes efter  : ” § 134 b, ”: ” stk. 1,”. 63. I § 136 indsættes som stk. 3: ” Stk. 3. Hvis et eller flere af de modtagende selskaber i en spaltning opstår som led i anden spaltning eller fusion, der ikke er gennemført, skal dette fremgå af spaltningsplanen,   jf. § 136 a, stk. 1, nr. 1. En spaltning til nye modtagende selskaber, der opstår som led i en anden spaltning eller fusion, skal gennemføres og anmeldes til Erhvervs - og Selskabsstyrelsen i umiddelbar forlængelse af den spaltning eller fusion, som de nye selskaber opstår som led i, jf. § 136 i.” 64. I § 136 a, stk. 2, 2. pkt., ændres ”§ 134 d” til: ”§ 136 d”. 65.§ 136 b, stk. 2  , affattes således: ” Stk.  2.  Redegørelsen   kan  vedhæftes  et  spaltningsregnskab,    der  i  givet  fald  skal  udarbejdes  efter årsregnsk abslovens § 130. Hvis spaltningsplanen er underskrevet mere end 6 måneder efter udløbet af  det  regnskabsår,  som  selskabernes  seneste  årsrapport  vedrører,  skal  der  for  det  pågældende deltagende selskab udarbejdes en mellembalance. Mellembalancen må ikke hav e en opgørelsesdato, der ligger mere end 3 måneder forud for underskrivelsen af spaltningsplanen. Mellembalancen , der skal udarbejdes i overensstemmelse med årsregnskabsloven,  skal være revideret, hvis selskabet er omfattet af revisionspligt efter årsregns kabsloven eller anden lovgivning.” 66.§ 136 b, stk. 3,   affattes således: ” Stk. 3. Sker der i forbindelse med spaltningen kapitalforhøjelser i de modtagende selskaber, eller opstår  der  nye  selskaber  som  led  i  spaltningen,  skal  redegørelsen  vedhæftes  en  be retning  fra  en vurderingsmand. Vurderingsmanden udpeges efter § 6 b, stk. 1. § 6 b, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse   på   vurderingsmændenes   forhold   til   samtlige   selskaber   ,   der   deltager   i   spaltningen. Vurderingsberetningen skal indeholde: 1)   en beskrivelse af hvert indskud, 2)   oplysning om den anvendte fremgangsmåde ved vurderingen, 3)   angivelse af det fastsatte vederlag og 4)   erklæring om, at den ansatte værdi mindst svarer til det aftalte vederlag, herunder den pålydende værdi af de aktier, der skal udsted  es, med tillæg af eventuel overkurs.” 67. I § 136 b, stk. 4, 1. pkt., ændres ”§ 134 e” til: ”§ 136 e”. 68. I § 136 b indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: ”Stk. 5.   Bestemmelsen i stk. 3 finder ikke anvendelse, hvis de modtagende selskaber eller de nye selskaber er anpartsselskaber.” Stk. 5 bliver herefter stk. 6. 69. I § 13 6 c, stk. 1 ,indsættes efter ” skriftlig udtalelse”: ”, jf. stk.   3,” 70.§ 136 e, stk. 6  , affattes således :
10/246 ” Stk. 6. Følgende  dokumenter skal senest 4 uger før generalforsamlingen fr emlægges på hvert af de fusionerende selskabers kontor til eftersyn for aktionærerne   og vederlagsfrit tilstilles disse, medmindre samtlige aktionærer   samtykker i, at de pågældende dokumenter ikke skal fremlægges for aktionærerne forud for generalforsamling  en: 1)   Spaltningsplanen. 2)   Godkendte årsrapporter for hvert af selskaberne, der deltager i spaltningen, for de sidste tre regnskabsår eller den kortere tid, selskabet måtte have bestået   . 3)   Bestyrelsens redegørelse, herunder  eventuelt spaltningsregnskab, eventuel mellembalance og eventuel vurderingsberetning om apportindskud, jf. § 136 b, stk. 2 og 3. 4)   Vurderingsmændenes udtalelser og erklæringer i henhold til § 136 c.” 71. I § 136 h, stk. 5, ændres ”revisor” til: ”eventuelt revisor”. 72. § 136 j affattes såle des: ” § 136 j. Ejes samtlige aktier i det indskydende selskab af de modtagende selskaber, kan beslutning om  spaltning  i  det  indskydende  selskab  træffes  af  bestyrelsen.  I  øvrigt  finder  bestemmelserne  i § 136 a, stk. 1, nr. 1 - 3, 7, 8 og 10-12, § 136 b, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, § 136 c, stk. 1, 2. pkt., stk. 2 og 4, § 136 d, § 136 e, stk. 1, 2. og 3. pkt., og stk. 2-8, samt §§ 136 g-136 i tilsvarende anvendelse. Stk.  2.  Hvis  beslutningen  om  spaltning  træffes  af  bestyrelsen  i  de  i  stk.  1  nævnte  tilfælde, regnes fristen i § 136 e, stk. 6, fra bestyrelsens beslutning om spaltning.” 73. I § 152, stk. 1, nr. 3 , ændres ”revideret årsrapport” til: ”eventuelt revideret årsrapport”. 74. I § 154 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: ”Stk. 5.   Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for brugen af styrelsens edb- system til indsendelse af meddelelse til offentliggørelse i Statstidende . Erhvervs - og Selskabsstyrelsen kan endvidere fastsætte nærmere regler om indsendelse af meddelelse til offentliggørelse i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb-system, herunder om hvorvidt indsendelsen kan eller skal ske elektronisk.” Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7. 75.§ 156, stk. 2  , affattes således: ” Stk. 2.  Sker  der  ændringer  i  selskabets  vedtægter,  for så  vidt  angår  hjemsted,  eller  sker  der ændringer  i  selskabets  bestyrelse  eller  direktion,  skal  anmeldelse  være  modtaget  i  Erhvervs -  og Selskabsstyrelsen   senest   2   uger   efter,   at   der   er   truffet   beslutning   herom.   Tilsvarende   skal anmeldelse om ændringer vedr  ørende eventuel revisor valgt af generalforsamlingen til revision af årsrapporten, jf. § 82, stk. 1, være modtaget i Erhvervs   - og Selskabsstyrelsen senest 2 uger efter, at der er truffet beslutning herom.” 76. § 157 a affattes således : ” §  157  a.  Ved  anmeldelse  og  registrering  efter  regler  fastsat  i  medfør  af  §  154,  stk.  3 -5,  kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i indtil 5 år fra registreringstidspunktet stille krav om indsendelse af bevis for, at anmeldelsen eller registreringen er lovligt foretaget, jf. § 157, stk. 1. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen  kan  i forbindelse hermed  i  særlige  tilfælde stille  krav om,  at  der  indsendes  en erklæring afgivet af en revisor for, at de økonomiske dispositioner i forbindelse med anmeldelsen eller  registreringen  er  lovligt  foretaget.  Godtgøres  kravene  i  henhold  til  1.  og  2.  pkt.  ikke,
11/246 fastsætter  styrelsen  frist  til  forholdets  berigtigelse.  Sker  berigtigelse  ikke  senest  ved  udløbet  af den fastsatte frist, kan styrelsen om fornødent foranledige selskabet opløst efter reglerne i §   117.” 77.§ 158   affattes således: ”§  158. Registreringer, modtagelse af vurderingsberetninger i henhold til § 6 c, fusionsplaner, spaltningsplaner og vurderingsmændenes erklæring efter § 134 c, stk. 4,og § 136 c, stk. 4, skal straks bekendtgøres i  Erhvervs- og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem. Registreringer samt modtagne anmeldelser med bilag, fusionsplaner, spaltningsplaner, vurderingsberetninger og erklæringer fra vurderingsmænd efter § 134 c, stk. 4,og § 136 c, stk. 4, er offentligt tilgæn  gelige. De oplysninger m.v., der meddeles til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter § 118 a, er undtaget fra lov om offentlighed i forvaltningen. Stk. 2. Det, som er blevet bekendtgjort i Statstidende eller Erhvervs- og Selskabsstyrelsens edb- informationssystem, anses for at være kommet til tredjemands kundskab, jf. dog §   61, stk. 2. Bestemmelsen i 1. pkt. finder dog ikke anvendelse på dispositioner, der er foretaget senest den 16. dag efter bekendtgørelsen, dersom det bevises, at tredjemand ikke har haft mu lighed for at få kendskab til det bekendtgjorte forhold. Stk. 3. Så længe bekendtgørelse i Statstidende eller Erhvervs- og Selskabsstyrelsens edb- informationssystem ikke har fundet sted, kan forhold, der skal anmeldes og bekendtgøres, ikke gøres gældende i   mod tredjemand, medmindre det bevises, at denne har haft kundskab herom. Den omstændighed, at et sådant forhold endnu ikke er bekendtgjort, hindrer ikke tredjemand i at gøre forholdet gældende. Stk. 4. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem indholdet af be  kendtgørelsen i Statstidende  eller i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem og indholdet af registeret for aktieselskaber kan selskabet ikke gøre den bekendtgjorte tekst gældende mod tredjemand. Denne kan derimod gøre den bekendtgjorte teks t gældende over for selskabet, medmindre det bevises, at den pågældende kendte registerets indhold.   ” 78.Efter   § 158 a indsættes: ” §  158  b.  Oplysninger  om  stilling,  navn  og  adresse  på  stiftere  og  ledelse,  der  er  offentliggjort  i Erhvervs-    og    Selskabsstyrelsens    edb-informationssystem    skal    til    enhver    tid    fremgå     heraf, medmindre Erhvervs- og Selskabsstyrelsen træffer anden beslutning. Dette gælder i både aktive og hævede selskaber.”
12/246 § 2 I lov om anpartsselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 10 af 9. januar  2002, som ændret ved § 2 i lov nr. 303 af 30. april 2003, § 2 i lov nr. 226 af 31. marts 2004 og § 120 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 4, stk. 1, 3. pkt.,ophæves. 2. I § 5, nr. 8, ændres ”valg af revisor” til: ”valg af revisor, hvis selskabet er omfattet af revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning , jf. § 28 c”. 3. § 6 affattes således: ”§ 6.  Stiftelsesdokumentet skal indeholde bestemmelser om: 1)   navn og bopæl for selskabets stiftere, ledelse og ev  entuelle revisor, hvis selskabet er omfattet af revisionspligt i henhold til årsregnskabsloven eller anden lovgivning, jf. § 28 c, 2)   anparternes fordeling på stifterne og 3)   tegningskursen for anparterne.” 4. § 7 affattes således: ”§  7.   Stiftelsesdokumentet  skal  indeholde  oplysning  om  de  bestemmelser,  der  eventuelt  er  truffet om, at anparter kan tegnes mod indskud af andre værdier end kontanter (apportindskud). Værdierne kan ikke bestå i pligt til at udføre et arbejde eller levere en tjenesteydelse. Fordringer   på stiftere kan ikke indskydes eller overtages, uanset om fordringerne er sikret ved pant. Stk. 2. Skal selskabet overtage værdier i henhold til stk. 1, skal stiftelsesdokumentet vedhæftes en vurderingsberetning. Vurderingsberetningen skal indeholde: 1)   enbeskrivelse af hvert indskud, 2)   oplysning  om  hvordan  vurderingen  er  foretaget,  herunder  eventuelt  væsentligt  materiale,  som vurderingen bygger på,   3)   angivelse af den økonomiske værdi    og 4)   en  erklæring  om,  at  den  ansatte  økonomiske  værdi  mindst  svarer  til  det aftalte  vederlag, herunder den pålydende værdi af de    anparter, der skal udstedes, med tillæg   af eventuel overkurs. Stk. 3. Vurderingsberetningen skal udarbejdes af selskabets ledelse eller stiftere. Vurderingsberetningen kan dog udarbejdes af en vurderingsmand efter aktieselskabslovens § 6 b og skal  i  så  fald  udarbejdes  i  overensstemmelse  med  aktieselskabslovens  §  6  a,  stk.  1,  2.  pkt.   Hvis vurderingsberetningen er udarbejdet af selskabets ledelse eller stiftere, hæfter de pågældende samt anpartshavere, hvis den pågældende anpartshaver    repræsenterer over 50   pct. af selskabets samlede stemmeberettigede  anpartskapital,  personligt,  solidarisk  og  ubegrænset  for,  at  apportindskuddet mindst  svarer  til  det  aftalte  vederlag,  herunder  den  pålydende  værdi  af  de  anparte   r,  der  skal udstedes, med tillæg af eventuel overkurs, jf. stk. 2, nr. 4  . Stk.    4.    Overtager    selskabet    i    forbindelse    med    stiftelsen    en    bestående    virksomhed,    skal vurderingsberetningen  endvidere  indeholde  en  åbningsbalance  for  selskabet.  Åbningsbalance  skal udarbejdes  i  overensstemmelse  med  bestemmelserne  i  årsregnskabsloven.  Åbningsbalancen  skal være uden forbehold.    Hvis selskabet er underlagt revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, skal åbningsbalancen tillige være forsynet med en re   visionspåtegning. Stk.    5.    Vurderingen    må    ikke    være    foretaget    mere    end    4    uger    før    underskrivelsen    af stiftelsesdokumentet. Overskrides fristen, må vurderingen foretages på ny.” 5.§ 9, stk. 2  , affattes således :
13/246 ”  Stk. 2. Ledelsen skal udarbejde en redegørel se om de nærmere omstændigheder ved erhvervelse samt en vurderingsberetning, jf. § 7. Vurderingsberetningen kan dog uarbejdes af en vurderingsmand efter § 7, stk. 3, og skal i så fald udarbejdes i overensstemmelse med aktieselskabslovens § 6 a, stk. 1, 2. pkt. Hvis vurderingsberetningen er udarbejdet af selskabets ledelse, hæfter de pågældende samt anpartshavere, hvis den pågældende anpartshaver    repræsenterer over 50 p ct.     af selskabets stemmeberettigede anpartskapital, personligt, solidarisk og ubegrænset for, at værdien af   de erhvervede andre værdier end kontanter   mindst svarer til vederlaget herfor. Anpartshaverne skal gøres bekendt med redegørelsen og vurderingsberetningen, inden de godkender erhvervelsen.” 6.§ 13, stk. 2,   affattes således: ” Stk. 2. Den, der tegner anparter, kan ikke uden ledelsens samtykke bringe fordringer på selskabet i modregning mod sin forpligtelse ifølge anpartstegningen. Samtykke må ikke gives, hvis modregningen kan skade selskabet eller dets kreditorer.” 7. I § 17 indsættes som stk. 4: ” Stk. 4. I vedtægterne kan det bestemmes, at fortegnelsen over anpartshavere skal være tilgængelig på elektronisk medie. Beslutning herom træffes af generalforsamlingen med den stemmeflerhed, der kræves til vedtægtsændring. Er fortegnelsen over a npartshaverne tilgængelig i elektronisk form, kan selskabet opfylde sine forpligtelser efter stk. 1-3 ved at give adgang til den elektroniske fortegnelse.” 8.Efter § 19    indsættes: ”§ 19 a.  Har et anpartsselskab en bestyrelse, kan bestyrelsen ved forudgå ende bestyrelsesbeslutning træffe beslutning om, at visse nærmere afgrænsede bestyrelsesanliggender behandles skriftligt, i det omfang det er foreneligt med emnernes karakter. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. kan et medlem af bestyrelsen eller en direktør for lange, at et bestyrelsesmøde skal afholdes.  Lovens bestemmelser om afholdelse af bestyrelsesmøde  finder i øvrigt  med de fornødne  afvigelser tilsvarende anvendelse på skriftlige bestyrelsesmøder. Stk. 2.  Har et anpartsselskab en bestyrelse, kan bestyrelsesmøder afholdes ved anvendelse af elektroniske medier (elektronisk bestyrelsesmøde), i det omfang dette er foreneligt med udførelsen af bestyrelsens hverv. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. kan et medlem af bestyrelsen eller en direktør forlange, at et bestyrelsesmøde skal afholdes ved fysisk fremmøde.   Lovens bestemmelser om afholdelse af bestyrelsesmøde samt elektronisk kommunikation, jf. §  28 b, finder i øvrigt  med de fornødne  afvigelser tilsvarende anvendelse på elektronisk bestyrelsesmøder samt på kommunikationen i forbindelse hermed.” 9. § 20 affattes således: ” § 20 a. Bestyrelsen og direktionen skal give enhver revisor, som erklærer sig om selskabets forhold, de oplysninger, som må anses af betydning for bedømmelsen af selskabet og, hvis selskabet er et moderselskab, dets koncern i henhold til årsregnskabsloven. Stk. 2. Bestyrelsen og direktionen skal give enhver revisor, som erklærer sig om selskabets forhold, adgang til at foretage de undersøgelser, denne finder nødvendige, og skal sørge for, at revi   sor får de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nødvendig for udførelsen af sit hverv. Bestyrelsen og direktionen i et anpartsselskab, der er datterselskab i en koncern i henhold til årsregnskabsloven, har tilsvarende forpligtelser over for modervirksomhedens revisor.” 10.§ 21, stk. 1 og stk. 2  , affattes således:
14/246 ”§  21. Hvis det øverste ledelsesorgan består af flere medlemmer, føres der en protokol over forhandlingerne, der underskrives af samtlige tilstedeværende medlemmer. Et ledelsesmedlem  , der ikke er enig i beslutningen, har ret til at få sin mening indført i protokollen. De tilstedeværende ledelsesmedlemmer underskriver endvidere den af revisor udarbejdede revisionsprotokol, hvis det i henhold til lov om statsautoriserede og registrerede revisorer eller anden lovgivning påhviler revisor at føre en sådan, eller hvis revisor i øvrigt efter aftale med anpartshaverne har ført en revisionsprotokol. Stk. 2. Selskabets eventuelle revisor valgt af anpartshaverne, jf. § 28 c, skal påse, om ledels en overholder sine pligter til at oprette og føre bøger, fortegnelser og protokoller, samt om reglerne om forelæggelse og underskrivelse af revisionsprotokollen er overholdt, hvis det i henhold til lov om statsautoriserede og registrerede revisorer eller anden lovgivning påhviler revisor at føre en sådan, eller hvis revisor i øvrigt efter aftale med anpartshaverne har ført en revisionsprotokol. Konstaterer selskabets eventuelle revisor valgt af anpartshaverne, at de omhandlede krav ikke er opfyldt, skal revisor udfærdige en særskilt erklæring herom, der vedlægges årsrapporten til anpartshaverne.” 11. I § 21 indsættes som stk. 3: ” Stk. 3. Hvis revisor skal erklære sig om selskabets forhold, er revisor underlagt de rettigheder og pligter, som følger af denne  lov, medmindre der i loven sondres mellem revisorer valgt af anpartshaverne, jf. § 28 c, og andre revisorer.” 12.§ 23, stk. 3  ,affattes således: ” Stk. 3. Fratræder en revisor valgt af anpartshaverne, jf. § 28 c, eller ophører revisionen på anden måde,  inden revisors hverv udløber, skal revisor straks meddele dette til Erhvervs - og Selskabsstyrelsen.” 13. I § 28 indsættes som stk. 3: ”Stk. 3.   Den øverste ledelse kan bestemme, at andre end de i denne lov opregnede personer kan overvære generalforsamlinge  n, medmindre andet er bestemt i vedtægterne.” 14. Efter § 28 indsættes: ” § 28 a. Medmindre vedtægterne bestemmer andet, kan den øverste ledelse i et anpartsselskab beslutte at afholde en delvis elektronisk generalforsamling. Anpartshaverne kan tillige med det i § 33, stk. 1 og 2, nævnte flertal beslutte at afholde en fuldstændig elektronisk generalforsamling. Stk. 2. Anpartshaverne kan med det i § 33, stk. 1 og 3, nævnte flertal beslutte, at anpartshavere, som deltager elektronisk i en delvis og fuldstænd  ig elektronisk generalforsamling skal stille spørgsmål til dagsordenen eller til dokumenter m.v. til brug for generalforsamlingen inden udløbet af en frist, som fastsættes i vedtægterne. Stk. 3. Indkaldelse til generalforsamlingen, hvor der skal træffes b  eslutning om afholdelse af fuldstændig elektronisk generalforsamling efter § 28 a, stk. 1, 2. pkt., skal indeholde den fulde ordlyd af forslaget til vedtægtsændringer og skal sendes til enhver noteret anpartshaver Stk. 4.Bestemmelserne om elektronisk gene  ralforsamling i aktieselskabslovens § 65 a finder i øvrigt  anvendelse. § 28 b. Anpartshaverne kan med det i § 33, stk. 1 og 2, nævnte flertal træffe beslutning om anvendelse af elektronisk dokumentudveksling samt elektronisk post (elektronisk kommunikation) i stedet for fremsendelse eller fremlæggelse af papirbaserede dokumenter i henhold til denne lov. Elektronisk kommunikation kan anvendes mellem selskabet og anpartshaverne uanset eventuelle
15/246 formkrav, som måtte være anført i bestemmelserne vedrørende de pågældende dokumenter og meddelelser, jf. dog stk. 2 og § 78 a. Stk. 2.Hvor det ved lov er foreskrevet, at selskabets meddelelser m.v. til anpartshaverne skal ske ved bekendtgørelse i Statstidende eller i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem, kan den i stk. 1 nævnte adgang til at anvende elektronisk kommunikation ikke træde i stedet for dette. Stk. 3 .     Indkaldelse til generalforsamlingen, hvor der skal træffes beslutning om elektronisk kommunikation efter stk. 1 skal indeholde den fulde ordlyd af forslaget til vedtægtsændringer og skal sendes til enhver noteret anpartshaver. Stk. 4.Bestemmelserne om elektronisk kommunikation i aktieselskabslovens § 65 b finder i øvrigt anvendelse. § 28 c. Anpartshaverne vælger en eller flere revisorer sa  mt eventuelle suppleanter for disse i henhold til lov og vedtægter, hvis selskabet er omfattet af revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, eller hvis anpartshaverne i øvrigt beslutter, at selskabets årsrapport skal revideres. Oplysning om revisor skal i selskaber, der er underlagt revisionspligt, optages i vedtægterne. Optagelse i vedtægterne, jf. § 5, stk. 1, nr. 8, kræver ikke særskilt vedtagelse.” 15. I § 29, stk. 1, ændres ”den reviderede og godkendte årsrapport” til: ”den godkend te årsrapport” og ”den reviderede årsrapport” ændres til: ”den udarbejdede årsrapport”. 16. I § 29, stk. 3, ændres ”Revisor”     to steder til: ”Selskabets eventuelle revisor valgt af anpartshaverne, jf. § 28 c,”. 17.§ 29, stk. 4,   affattes således: ”  Stk. 4. På generalforsamlingen skal selskabets eventuelle revisor valgt af anpartshaverne , jf. § 28 c, besvare spørgsmål om den årsrapport m.v., som behandles på den pågældende generalforsamling.” 18. I § 33 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: ” Stk.  2.  I  de  tilfælde,  som  er  nævnt  i  §  28  a,  stk.  1,  2.  pkt.,  og  28  b,  stk.  1,  er  det  dog  tillige  en betingelse,  at  anpartshavere,  som  repræsenterer  25  pct.  af  selskabets  samlede  stemmeberettigede anpartskapital, ikke stemmer imod beslutningen.” Stk. 2 bliver herefter stk. 3. 19. §39 affattes således: ” § 39. Kan nye anparter indbetales i andre værdier end kontanter, skal bestemmelserne herom angives i forhøjelsesbeslutningen.  Reglerne i § 7 finder tilsvarende anvendelse. Vurderingsberetningen kan ved kapitalforhøje lser ikke afgives af selskabets stiftere, og balancen efter § 7, stk. 4, skal udarbejdes som en overtagelsesbalance for den overtagne virksomhed.” 20. I § 43, stk. 1, nr. 2, ændres: ”§ 35.” til: ”§ 35,”, og efter nr. 2 indsættes som   nr. 3) og 4) : ”3) over skud i det indeværende regnskabsår, hvis beløb et ikke er uddelt, forbrugt eller bundet eller 4) frie reserver, der er opstået eller  blevet frigjort i det indeværende regnskabsår.” 21. I § 44, nr. 1, ændres ”den senest reviderede og godkendte årsrapport” t il: ” den senest godkendte årsrapport”.
16/246 22. § 44 a, stk. 1 og 2, affattes således: ” Anpartshaverne kan efter aflæggelsen af den første årsrapport med simpelt stemmeflertal, jf. § 32, 1. pkt., bemyndige ledelsen til at træffe beslutning om uddeling af ekst  raordinært udbytte. Stk. 2. Bemyndigelsen skal optages i vedtægterne og angive eventuelle begrænsninger i bemyndigelsen. Optagelse i vedtægterne kræver ikke anpartshavernes særskilte vedtagelse.” 23.§ 44 a, stk. 3, nr. 1  , affattes således: ” 1) En mellembalance, der viser, at der er tilstrækkelige midler til rådighed for uddelingen. Hvis selskabet har revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, skal mellembalancen være gennemgået af revisor.” 24. I § 45, stk. 1, ændres ”den reviderede    årsrapport” til: ”årsrapporten”. 25.§    45, stk. 2, affattes således : ” Stk. 2. Til ekstraordinært udbytte efter § 44 a kan anvendes midler omfattet af stk. 1 samt overskud i det indeværende regnskabsår frem til datoen for mellembalancen, jf. § 44 a, stk. 3, nr. 1, hvis beløbet  ikke er uddelt, forbrugt eller bundet. Frie reserver, der er opstået eller  blevet frigjorte i det indeværende regnskabsår, kan    ligeledes anvendes til ekstraordinært udbytte.” 26. I § 46 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: ”  Stk. 4.Medlemmerne af l  edelsen er ansvarlige for, at der efter nedsættelsen er fuld dækning for de i stk. 3 nævnte poster.  ” Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6. 27.§ 46, stk. 4,   der bliver stk. 5, affattes således: ” Stk. 5.Skal udbetaling af selskabets   midler, jf. stk. 2, nr. 2 og 3, ske med et højere beløb end nedsættelsesbeløbet, skal dette oplyses i beslutningen    med angivelse af overkurs såvel som  ved Erhvervs- og Selskabsstyrelsens registrering og offentliggørelse i henhold til stk. 5, jf.  § 47, stk. 1.” 28. I § 46 indsættes efter stk. 5, som bliver stk. 6, som stk. 7: ” Stk. 7. Ved kapitalnedsættelse til dækning af underskud, jf. stk. 2, nr. 1, skal der udarbejdes en erklæring af en uvildig vurderingsmand, jf.   aktieselskabslovens § 6 b, om, at underskuddet på datoen for nedsættelsen mindst svarer til nedsættelsesbeløbet. Dette gælder dog ikke, hvis der samtidig tegnes en kapitalforhøjelse, som mindst svarer til nedsættelsesbeløbet.” 29.§ 47   affattes således: ”  § 47. Hvis nedsættelsesbeløbet helt ell   er delvist anvendes til de i § 46, stk. 2, nr. 2 og 3, nævnte formål, og aktiekapitalen ikke samtidig forhøjes ved tegning af et beløb svarende til det nominelle nedsættelsesbeløb med tillæg af eventuel overkurs, skal selskabets kreditorer opfordres til at anmelde deres krav til selskabet ved Erhvervs- og Selskabsstyrelsens registrering og offentliggørelse af anmeldelse i henhold til § 46, stk. 5, i styrelsens edb -informationssystem. Stk. 2. Kapitalnedsættelsen må tidligst gennemføres 3 måneder efter offen tliggørelsen i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem. Så længe anmeldte, forfaldne krav ikke er fyldestgjort, og der ikke på forlangende er stillet betryggende sikkerhed for uforfaldne eller omtvistede krav, må kapitalnedsættelsen ikke gen   nemføres . Medlemmerne af ledelsen er ansvarlige herfor.
17/246 Stk. 3. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afgør på en af parternes begæring, om en tilbudt sikkerhed , jf. stk. 2, 2. pkt., må anses for betryggende. Stk. 4. Sker en kapitalnedsættelse til udbetaling   til aktionærerne ved udlodning af andre værdier end kontanter, skal der udarbejdes en vurderingsberetning, jf. § 7. Vurderingsberetningen kan ved kapitalnedsættelser   ikke afgives af selskabets stiftere. Erklæringen i henhold til § 7, stk. 2, nr. 4, skal i dette tilfælde   angive, at kapitalnedsættelsen, med tillæg af eventuel overkurs, mindst svarer til den ansatte værdi af det eller de   andre værdier end kontanter  , der udloddes. Stk. 5.Er anmeldelse om gennemførelse af aktiekapitalens nedsættelse ikke indgiv et senest 12 måneder efter beslutningens registrering, mister beslutningen sin gyldighed, og den i henhold til § 46, stk. 5, skete anmeldelse slettes af registeret for anpartsselskaber.” 30.§ 52 affattes således: ” § 52. Efter reglerne i § 28 skal selskabets øverste ledelsesorgan senest 6 måneder efter, at selskabet har tabt halvdelen af sin anpartskapital, redegøre for selskabets økonomiske stilling over for anpartshaverne og om fornødent stille forslag om foranstaltninger, der bør træffes, herunder selskabets opløsning.” 31.§ 53, stk. 3,   affattes således: ”Stk.  3.    Likvidator  skal  sørge  for,  at  anmeldelse  af  beslutningen  er  modtaget  i  Erhvervs -  og Selskabsstyrelsen  senest  2  uger  efter,  at  beslutningen  er  truffet.  Meddelelse  om  beslutningen  skal samtidig med anmeldelsen til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen sendes til alle kendte kreditorer.” 32.§ 55 ophæves. 33. § 56 affattes således: ”  § 56. Ved registrering og offentliggørelse efter § 53, stk. 3, i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb- informationssystem, opfordres selskabets kreditorer til at anmelde deres krav til likvidator. Likvidator skal samtidig med anmeldelse af beslutningen om likvidation i henhold til § 53, stk. 3, meddele alle selskabets kendte kreditorer om beslutningen. Stk. 2. Likvidator kan tidligst optage boet til slutning 3 måneder efter offentliggørelse efter stk. 1. Stk. 3. Kan en fordring ikke anerkendes som anmeldt, skal der gives kreditor underretning herom ved anbefalet brev med tilkendegivelse af, at kreditor, såfremt denne ønsker at   anfægte afgørelsen, må indbringe spørgsmålet for skifteretten senest 3 måneder fra brevets afsendelse. Stk. 4. Fordringer, der anmeldes, efter at boet er optaget til slutning, dækkes ved midler, der endnu ikke er udloddet til anpartshaverne.” 34. I § 57, stk. 2, 1. pkt. , udgår ”reviderede”, og    som 3. pkt. indsættes  : "Likvidationsregnskabet skal revideres, hvis selskabet er omfattet af revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning.” 35. I § 57 a, stk. 1, 2. pkt., ændres ”den seneste revid   erede årsrapport” til: ”den seneste årsrapport”. 36.§ 57 a, stk. 4, nr. 1  , affattes således: ” 1) En mellembalance, der viser, at der er tilstrækkelige midler til rådighed for uddelingen. Hvis selskabet har revisionspligt efter årsregnskabsloven eller and en lovgivning, skal mellembalancen være gennemgået af revisor.”
18/246 37. I § 58 indsættes efter: ”anpartsselskaber”: ”som følge af en likvidation eller opløsning efter § 59”. 38.§ 61 affattes således: ” § 61. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan beslutte, at et selskab skal opløses, om fornødent efter § 60, hvis styrelsen ikke rettidigt har modtaget selskabets godkendte årsrapport i behørig stand efter årsregnskabsloven, eller hvis det ikke har den i loven eller vedtægterne foreskrevne ledelse, og manglen ikke afhjælpes senest ved u  dløbet af en frist, der fastsættes af Erhvervs   - og Selskabsstyrelsen. Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan tillige beslutte, at et selskab skal opløses, om fornødent efter § 60, hvis et selskab, der er omfattet af revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, ikke har anmeldt en revisor, og manglen ikke afhjælpes senest ved udløbet af en frist, der fastsættes af Erhvervs  - og Selskabsstyrelsen. 1. pkt. gælder tilsvarende, hvor generalforsamlingen i øvrigt har besl uttet, at selskabets årsrapport skal revideres.” 39. I § 62, stk. 1, 2. pkt., ændres ”revisor” til: ”eventuelt revisor”. 40. I § 62, stk. 2, indsættes   som 3. og 4. pkt. : "Selskabets øverste ledelse eller en uvildig vurderingsmand, jf. aktieselskabsloven s § 6 b, skal afgive erklæring om kapitalens tilstedeværelse samt om, at lovens betingelser i øvrigt er opfyldt. Hvis erklæringen er udarbejdet af selskabets ledelse, hæfter de pågældende samt anpartshavere, hvis den pågældende anpartshaver    repræsenterer o  ver 50 pct. af selskabets stemmeberettigede anpartskapital personligt, solidarisk og ubegrænset for kapitalens tilstedeværelse." 41. I § 69 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: ” Stk. 4. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for brugen af styrelsens edb- informationssystem til indsendelse af meddelelse til offentliggørelse i Statstidende. Erhvervs - og Selskabsstyrelsen kan endvidere fastsætte nærmere regler om indsendelse af meddelelse til offentliggørelse i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb-system, herunder om hvorvidt indsendelsen kan eller skal ske elektronisk.” Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6. 42.§ 71, stk. 2  , affattes således: ” Stk. 2. Sker der ændringer i selskabets vedtægter, for så vidt angår hjemsted, eller sker d er ændringer i selskabets bestyrelse eller direktion, skal anmeldelse være modtaget i Erhvervs - og Selskabsstyrelsen senest 2 uger efter, at der er truffet beslutning herom. Tilsvarende skal anmeldelse om ændringer vedrørende eventuel revisor valgt af anpa   rtshaverne være modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen senest 2 uger efter, at der er truffet beslutning herom.” 43.§ 7 4 affattes således : ” § 74. Ved anmeldelse og registrering efter regler fastsat i medfør af §  69, stk. 2-4, kan Erhvervs- og  Selskabsstyrelsen  i  indtil  5  år  fra  registreringstidspunktet  stille  krav  om  indsendelse  af  bevis for,   at   anmeldelsen   eller   registreringen   er   lovligt   foretaget,   jf.   §   73,   stk.   1.   Erhvervs-   og Selskabsstyrelsen  kan  i forbindelse hermed  i  særlige  tilfælde stille  krav om,  at  der  indsendes  en erklæring afgivet af en revisor for, at de økonomiske dispositioner i forbindelse med anmeldelsen eller  registreringen  er  lovligt  foretaget.  Godtgøres  kravene  i  henhold  til  1.  og  2.  pkt.  ikke,
19/246 fastsætter  styrelsen  frist  til  forhold  ets  berigtigelse.  Sker  berigtigelse  ikke  senest  ved  udløbet  af den fastsatte frist, kan styrelsen om fornødent foranledige selskabet opløst efter reglerne i §   60.” 44.Efter   § 75 indsættes: ” §  75  a.  Oplysninger  om  stilling,  navn  og  adresse  på  stiftere  og   ledelse,  der  er  offentliggjort  i Erhvervs-    og    Selskabsstyrelsens    edb-informationssystem    skal    til    enhver    tid    fremgå    heraf, medmindre Erhvervs- og Selskabsstyrelsen træffer anden beslutning.   Dette gælder i både aktive og hævede selskaber  .” 45.Efter § 78    indsættes   i kapitel 12: ”§  78 a. Hvor det i denne lov er foreskrevet eller forudsat, at et dokument skal være underskrevet, kan  dette  krav  opfyldes  ved  hjælp  af  en  digital  signatur  eller  en  anden  tilsvarende  elektronisk signatur. Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om anvendelsen af elektronisk signatur efter stk. 1.” 46. I § 79 indsættes efter stk. 2 som nye stykker: ” Stk.  3.  Er  strengere  straf  ikke  forskyldt  efter  straffeloven,  straffes  med  bøde  den,  der  uberettiget videregiver  eller anvender en adgangskode eller  andet adgangsmiddel til at overvære eller deltage elektronisk, herunder stemme elektronisk, i et elektronisk bestyrelsesmøde, jf. § 19 a, stk. 2, eller en elektronisk generalforsamling, jf. § 28 a, stk. 1. Stk.  4.  Er  strengere  straf  ikke  forskyldt  efter  straffeloven,  straffes  med  bøde  den,  der  uberettiget videregiver eller anvender en adgangskode eller andet adgangsmiddel til at læse, ændre eller sende elektroniske meddelelser m.v. omfattet af bestemmelserne om elektronisk kommunikation i § 28 b.” Stk. 3 bliver herefter stk. 5. 47. I § 80, stk. 1, indsættes efter: ”§ 17, stk. 3,”: ”, § 19 a,”.
20/246 § 3    I lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 9. januar 2002, foretages føl gende ændringer: 1. I § 10 indsættes som stk. 6 og 7 : ”  Stk. 6. Et kommanditselskab eller et interessentskab kan slettes af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens register, hvis 1)   selskabet anmelder, at alle interessenterne, henholdsvis komplementarerne ikke længe  re er aktieselskaber, partnerselskaber (kommanditaktieselskaber), anpartsselskaber eller selskaber med en tilsvarende retsform, 2)   selskabet ikke længere har registreret nogen ledelse, og dette ikke afhjælpes senest ved udløbet af en frist fastsat af Erhvervs - og Selskabsstyrelsen, eller 3)   ledelsen ikke til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har indsendt årsrapport i overensstemmelse med årsregnskabslovens regler herom Stk. 7. Viser det sig efter sletningen, at de forhold, der har ført til sletningen ikke længere fo   religger, kan interessentskabet eller kommanditselskabet, jf. stk. 6, anmode Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om at genregistrere selskabet. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om genregistrering af de i stk. 6 nævnte selskaber.  ” 2. § 14, stk. 1, affattes således: ”Registreringer efter denne lov, modtagelse af fusionsplaner, spaltningsplaner og vurderingsmændenes erklæring efter §§ 21 a og 21 b skal straks offentliggøres i Erhvervs - og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem. Registreringer samt modtagne anmeldelser med bilag, fusionsplaner, spaltningsplaner og erklæringer fra vurderingsmænd efter § 21 a og 21 b er offentligt tilgængelige.” 3.Efter § 15 indsættes: ” §  15  a.  Oplysninger  om  stilling,  navn  og  adresse  på  stiftere  og  le delse,  der  er  offentliggjort  i Erhvervs-    og    Selskabsstyrelsens    edb-informationssystem    skal    til    enhver    tid    fremgå    heraf, medmindre Erhvervs- og Selskabsstyrelsen træffer anden beslutning.   Dette gælder i både aktive og hævede   virksomheder.” 4.Efter § 20 in  dsættes: ” § 20 a. I virksomheder med begrænset ansvar, der har betalt alle kreditorer, kan virksomhedsdeltagerne over for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afgive en erklæring om, at al gæld, forfalden som uforfalden, er betalt, og at virksomheden er opløst.  Virksomhedsdeltagernes navne og adresser skal være angivet i erklæringen. Stk. 2. Erhvervs - og Selskabsstyrelsen kan kun registrere opløsningen, hvis erklæringen er modtaget i styrelsen senest 2 uger efter underskrivelsen. Erklæringen skal vedlægges en er klæring fra told  - og skattemyndighederne om, at der ikke foreligger skatte- og afgiftskrav vedrørende virksomheden. Stk. 3. Virksomhedsdeltagerne hæfter personligt, solidarisk og ubegrænset for gæld, forfalden som uforfalden eller omtvistet, som bestod på  tidspunktet for erklæringens afgivelse. I det omfang der er overskydende midler, fordeles disse til virksomhedsdeltagerne.” 5.Efter § 21 indsættes: ”Kapitel 6 A Fusion og spaltning
21/246 Fusion § 21 a. En virksomhed med begrænset ansvar kan opløses uden likv   idation ved overdragelse af virksomhedens aktiver og gæld som helhed til en anden tilsvarende virksomhed med begrænset ansvar. Det samme gælder, når to eller flere virksomheder med begrænset ansvar sammensmeltes til en ny virksomhed med begrænset ansvar. B  eslutning om fusion træffes med den stemmeflerhed, der kræves til vedtægtsændring. Stk. 2. Bestemmelserne om fusion i aktieselskabslovens kapitel 15 finder anvendelse med de fornødne tilpasninger. Spaltning § 21 b. Virksomhedsdeltagerne kan med det flertal, der kræves til vedtægtsændring, træffe beslutning om spaltning af en virksomhed med begrænset ansvar. Ved spaltningen overdrages aktiver og forpligtelser som helhed til flere bestående eller nye tilsvarende virksomheder med begrænset ansvar mod vederl  ag til den indskydende virksomheds virksomhedsdeltagere. Virksomhedsdeltagerne kan med samme flertal træffe beslutning om en spaltning, hvorved en virksomhed med begrænset ansvar overdrager en del af sine aktiver og forpligtelser til et eller flere beståen de eller nye virksomheder med begrænset ansvar. Overdragelserne kan gennemføres uden kreditorernes samtykke. Stk. 2. Bestemmelserne om spaltning i aktieselskabslovens kapitel 15 finder anvendelse med de fornødne tilpasninger. Stk. 3.Hvis en kreditor i en   virksomhed med begrænset ansvar, der har deltaget i spaltningen, ikke bliver fyldestgjort, hæfter hvert af de deltagende øvrige virksomheder solidarisk for forpligtelser, der bestod på tidspunktet for spaltningsplanens offentliggørelse, dog højst med et b   eløb svarende til den tilførte eller resterende nettoværdi i den enkelte virksomhed på dette tidspunkt.” § 4    I lov om erhvervsdrivende fonde, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 14. december 2001, foretages følgende ændringer: 1. Efter § 21 indsættes: ” § 21 a Ved forudgående bestyrelsesbeslutning kan visse nærmere afgrænsede bestyrelsesanliggender behandles skriftligt, i det omfang det er foreneligt med emnernes karakter. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. kan et medlem af bestyrelsen eller en direktør forl ange, at et bestyrelsesmøde skal afholdes. I øvrigt finder lovens bestemmelser om afholdelse af bestyrelsesmøde med de fornødne   afvigelser tilsvarende anvendelse på skriftlige bestyrelsesmøder. Stk. 2. Bestyrelsesmøde kan afholdes ved anvendelse af elektro niske medier (elektronisk bestyrelsesmøde), i det omfang dette er foreneligt med udførelsen af bestyrelsens hverv. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. kan et medlem af bestyrelsen eller en direktør forlange, at et bestyrelsesmøde skal afholdes ved fysisk fremmød  e. Lovens bestemmelser om afholdelse af bestyrelsesmøde  finder i øvrigt  med de fornødne  afvigelser tilsvarende anvendelse på elektronisk bestyrelsesmøde. Stk. 3. Bestyrelsen kan endvidere træffe beslutning om anvendelse af elektronisk dokumentudveksling samt elektronisk post i kommunikationen til brug for et elektronisk
22/246 bestyrelsesmøde i stedet for fremsendelse eller fremlæggelse af papirbaserede dokumenter i henhold til denne lov.” 2. § 24, stk. 2, ophæves. 3. §39 ophæves. 4.Efter   § 56 indsættes: ”§   56  a.  Oplysninger  om  stilling,  navn  og  adresse  på  stiftere  og  ledelse,  der  er  offentliggjort  i Erhvervs-    og    Selskabsstyrelsens    edb-informationssystem    skal    til    enhver    tid    fremgå    heraf, medmindre Erhvervs- og Selskabsstyrelsen træffer anden beslutning.   Dette gælder i både aktive og hævede   erhvervsdrivende fonde.” 5. I § 63, stk. 3, indsættes efter: ”§ 19, stk. 1,”: ”§ 21 a,”. 6. I § 63 indsættes efter stk. 3 som nye stykker: ” Stk.  4.  Er  strengere  straf  ikke  forskyldt  efter  straffeloven,  straffes  med  bøde   den,  der  uberettiget videregiver  eller anvender en adgangskode eller  andet adgangsmiddel til at overvære eller deltage elektronisk, herunder stemme elektronisk, i et elektronisk bestyrelsesmøde, jf. § 21 a, stk. 2, 1. pkt. Stk.  5.  Er  strengere  straf  ikke  forskyldt  efter  straffeloven,  straffes  med  bøde  den,  der  uberettiget videregiver eller anvender en adgangskode eller andet adgangsmiddel til at læse, ændre eller sende elektroniske meddelelser m.v. omfattet af bestemmelserne om elektronisk kommunikation i § 21 a, stk. 2, 4. pkt.” Stk. 4 bliver herefter stk. 6. § 5 I lov om det europæiske selskab (SE  -loven), jf. lov nr. 363 af 19. maj 2004, som ændret ved § 12 i lov nr. 1383 af 20. december 2004, foretages følgende ændringer: 1.§ 7, stk. 1,   affattes så ledes: ” § 7. Ved et SE-selskabs flytning af hjemsted til en anden medlemsstat i henhold til SE- forordningens regler skal selskabets kreditorer og andre rettighedshavere opfordres til at anmelde deres krav til selskabet ved Erhvervs- og Selskabsstyrelsens offentliggørelse af  flytteplanen. Flytningen må tidligst  gennemføres  2 måneder efter offentliggørelsen i Erhvervs  - og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem. Så længe anmeldte, forfaldne krav ikke er fyldestgjort   , og der ikke på forlangende er stillet be tryggende sikkerhed for uforfaldne eller omtvistede krav, må flytningen ikke gennemføres.” 2. I § 8, stk. 4, ændres ”§ 140, stk. 1, 2. pkt.” til: ”§ 140”. 3. I § 17 indsættes som stk. 3 og 4 : ”Stk.  3.    Oplysninger  om  stilling,  navn  og  adresse  på  stiftere   og  ledelse,  der  er  offentliggjort  i Erhvervs-    og    Selskabsstyrelsens    edb-informationssystem    skal    til    enhver    tid    fremgå    heraf, medmindre Erhvervs- og Selskabsstyrelsen træffer anden beslutning.   Dette gælder i både aktive og hævede selskaber.  ”
23/246 § 6 I lov om Det Centrale Virksomhedsregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 598 af 22 . juni 2000, som ændret ved lov nr. 1466 af 22. december 2004 og § 118 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 5, stk. 1, ændres ”et” til ” kun et”. 2. I § 11, stk. 5,   udgår:  ”frivillig” og efter ”§ 3” indsættes : ”, herunder frivillige registreringer,”. 3. I § 16 a ændres: ”§ 11, stk. 3”   til: ”§ 11, stk. 5”. 4. § 18, stk. 3, 1. pkt.,ophæves 5. I § 18, stk. 3, 2. pkt., der fremover bliver 1. pkt., ændres   ”økonomiministeren” til: ”Erhvervs    - og Selskabsstyrelsen”. 6. I § 18, stk. 5, ændres ”lov om offentlige myndigheders registre” til ”lov om behandling af personoplysninger”. § 7 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.   april 2006. Stk. 2. Bestående selskabe r, der efter den 1. april 200 6 ikke er underlagt revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, kan, uanset om selskabets første aflagte årsrapport efter lovens ikrafttræden revideres eller ikke, vente med at træffe beslutning om revisors e ventuelle fratræden og om ændring af bestemmelserne i selskabets vedtægter med hensyn til revisor til selskabets førstkommende generalforsamling efter lovens ikrafttræden. Stk. 3. Anpartsselskaber, som inden lovens ikrafttræden har indført fuldstændig ele ktronisk generalforsamling, jf. § 28 a, stk. 1, 2. pkt., eller elektronisk kommunikation, jf. § 28 b, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 13, skal senest den 1. april 200 7 bringe deres vedtægter i overensstemmelse med forskrifterne i denne lov. § 8 Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes  i  kraft  for  disse  landsdele  med  de  afvigelser,  som  de  særlige  færøske  eller  grønlandske forhold tilsiger.
24/246 Indholdsfortegnelse Bemærkninger til lovforslaget   ................................   ................................ ........... 25 Almindelige bemærkninger  ................................   ................................ ................ 25 1. Indledning ................................ ................................ ..25 2. Forslagets baggrund og indhold................................   ................................ .29 2.1. Baggrund    ................................ ................................ .29 2.2. Indhold ................................ ................................ ....30 2.2.1. Ændringer af aktieselskabsloven ................................ ......................... 30 2.2.2. Ændringer af anpartsselskabsloven ................................ ......................51 2.2.3. Ændringer af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder ...............................................57 2.2.4. Ændringer af lov om erhvervsdrivende fonde ................................ .....59 2.2.5. Ændringer af SE   -loven................................   ................................ .........60 2.2.6. Ændringer i lov om Det Centrale Virksomhedsregister   .......................................................61 3. Økonomiske og administrati  ve konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner .................63 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet   .................................................... 63 5. Konsekvenser for miljøet  ................................   ................................ ............... 63 6. Forholdet til EU-retten ................................   ................................ ................... 63 7. Høring ................................ ................................ ............ 64 8. Oversigt    ................................ ................................ .......... 65 Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser ................................ ...... 66