GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til direktiv om ændring af Europa  -Parlamentets og Rådets   direktiv  om  markeder  for  finansielle  instrumenter (MIFID) KOM(2005) 253 endelig. Resumé Forslaget  har  til  formål  at  udsætte  fristerne  for  medlemsstat   ernes  imple- mentering af direktivet om markeder for finansielle instrumenter (MIFID) og  samtidig  at  forlænge  tidspunktet  for  ikrafttrædelse  af  de  nationale gennemførelsesregler. 1. Baggrund og indhold Forslaget til direktiv om at forlænge fristen for gennemfø   relse af direktivet om  markeder  for  finansielle  instrumenter  (MIFID  2004/39/EF)  er  fremsat med hjemmel i Traktatens art. 47, stk. 2. Forslaget skal vedtages efter den fælles beslutningstagning   (Art. 251). Direktivet  om  markeder  for  finansielle  instrumenter  ,  som  blev  vedtaget  i april 2004, indeholder bl.a. regler for investeringsselskaber (dvs. fondsmæ  g- lerselskaber),  kreditinstitutter  (dvs.  pengeinstitutter  og  realkreditinstitutter) og regulerede markeder (bl.a. fondsbørser). Direktivet skal være impleme   n- teret  i  national  ret  24  måneder  efter  direktivets  ikraf ttræden,  dvs.  den  30. april 2006. Direktivet  om  markeder  for  finansielle  instrumenter  indeholder  en  række bemyndigelser til Kommissionen til at fastsætte yderligere regler i  nden for direktivets  rammer.  Kommissionens  regler  kan  tidligst  forventes  ultimo 2005. Det forhold, at EU-regelgrundlaget først kan forventes færdigt ca. 4 mån e- der, inden direktivet træder i kraft, giver både medlemsstaterne og de berø r- te virksomheder tidsmæssige pr  oblemer. For medlemslandene betyder tidsforløbet, at der er mindre end 6 måneder til at udfærdige gennemførelseslovgivningen. For de berørte virksomheder betyder tidsforløbet, at de har brug for en per  i- ode,  efter  at  medlemslandene  har  udstedt  gennemførelsesbestemmelsern e. Virksomhederne  har  derfor  brug  for  mere  tid  til  at  indrette  sig  på  de  nye regler, eksempelvis med hensyn til IT-systemer. 22. juli 2005 Eksp.nr. /CS
2/3 Kommissionens direktivforslag forlænger fristen for medlemsstaternes i  m- plementering  med  6  måneder,  dvs.  til  30.  oktober  2006.  Deru dover  giver forslaget virksomhederne yderligere 6 måneder til at indrette sig på regle  r- ne, således at de nationale regler skal træde i kraft pr. 1. maj 2007. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. 3. Nærheds  princippet Eneste nye element vedrørende nærhedsprincippet ud over de forhold, der blev taget stilling til i forbindelse med udstedelsen af direktivet om marke- der  for  finansielle  instrumenter,  kan  siges  at  være  opdelingen  mellem  i  m- plementering i national ret og ikrafttræden i national ret. Kommissionen henviser  i  sine  bemærkninger  i  forbindelse  med ændring s- forslaget  til  det  allerede vedtagne  direktiv  om  markeder  for  finansielle  in- strumenter  og  har  ikke  yderligere  bemærkninger  til  spørgsmålet  om  næ r- hedsprincippet. Regeringen vurderer, at direktivforslaget er en hensigtsmæssig måde at løse de tidsmæssige problemer med gennemførelsen af direktivet på, og at fo r- slaget er i overensstemmelse med nærhedspri  ncippet. 4. Gældende dansk ret Direktivet om markeder for finansielle instrumenter er endnu ikke er im- plementeret i dansk ret, og betydningen vil således  alene være, at lovgi  v- ningsproceduren kan udsæ  ttes, således at lovforslaget til implementering af  direktivet  om  markeder  for  finansielle  instrumenter  kan  fremsættes  i marts 2006. 5. Høring Forslaget sendes i høring i EU -Specialudvalget for den finansielle sektor. 6. Andre landes holdninger Det forventes at de øvrige medlemslande støtte  r en forlænge  lse af fristen for gennemførelsen af direktivet om markede r for finansielle instrumenter. 7. Foreløbig dansk holdning Regeringen støtter en forlængelse af gennemførelsesfristen. 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Forslaget vil give en ekstra periode til den danske lovgivningsproces, men derudover æn  drer forslaget ikke på, hvilke regler der skal implementeres i dansk ret. Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. 9. Samfundsmæssige konsekvenser For de berørte virksomheder kan en fristforlængelse betyde bedre muligh   e- der for planlægningen af omstilling  en til nye regler. En udskydelse af direk-
3/3 tivets anvendelse betyder endvidere en udskydelse af det udvidede 'europæ- iske pas', direktivet indfører, og dermed alt andet lige, at visse grænseove   r- skridende aktiviteter er vanskeligere for virksomhederne. 10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europau  dvalg.