GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag af 13. maj 2005 til Rådets beslutning om a n- vendelse af visse retningslinjer for offentligt støttede eksportkredi tter 1. Baggrund og indhold Kommissionen har stillet forslag til Rådets beslutning om anven delse af visse  retningslinjer  for  offentligt  støttede  eksportkreditter.   Forslaget  er hjemlet i Traktatens artikel 133. Ved udøvelsen af  sine beføjelser i me d- før af nævnte artikel træffer Rådet  afgørelse med kvalific eret flertal. Samarbejdet i OECD-regi vedrørende  Arrangementet for Offentligt Stø t- tede Eksportkreditter (Konsensus-aftalen) har til formål at undgå et inte  r- nationalt  kreditkapløb  ved  at  fastlægge  rammer  for  kreditt   idens  længde m.m. og ved at begrænse subsidier til finansiering. Konsensus-aftalen  er  siden  1978  adskillige  gange  ændret  og  u  dbygget. Der er enighed mellem deltagerne om, at aftalen fungerer efter hensigten og har haft gunstig virkning. På  baggrund  af   nogle  afgørelser  i  WTO  om  eksportkreditter   har  der  de senere  år  vist  sig  et  behov   for  at  ændre  og  rationalisere  Ko  nsensus- aftalen. Efter et års  drøftelser blev der i  2004 indgået en aftale  om ændringer   mel- lem de OECD-lande, der deltager i Konsensus-aftalen. Ændringerne tager sigte på større brugervenlighed, forbedret overensstemmelse i   de relevan- te  internationale  forpligtelser  og  større  gennemsigtighed,  navnlig  i  fo r- bindelse  med  ikke-deltagere.  Desuden  er  det  blevet  besluttet,  at  optage reglerne    for    projektfinansiering,    som    blev    indført    ved    beslutning 2001/77/EF,  og  reglerne  for  eksportkreditter  til  skibe,  som  blev  indført ved beslutning 2002/634/EF, i teksten til Konsensus-aftalen. De  deltagende  OECD-landes  aftale  om  ændring  af  Konsensus  -aftalen skal  implementeres  i  EU’s  lovgivning  om  eksportkreditter.  Kommissio- nens   forslag   til   Rådets    beslutning   er   stillet   med   henblik   på   denne implementering. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen. 8. juli 2005
2/2 3. Nærhedsprincippet Kommissionen har ikke taget stilling til dette i forslaget til Rådets beslu t- ning.  Det  er  regeringens  vurdering,  at  nærhedsprincippet  er  overholdt, idet det er vigtigt med fælles regler på området for offentligt støttede ek s- portkreditter. 4. Gældende dansk ret Området reguleres i dag af Rådets beslutning 2001/76/EF og Rådets beslu   t- ning 2001/77/EF, der vil blive ophævet med den nye aftale. 5. Høring Forhandlingerne i OECD har været ført i løbende dialog med internationale arbejdsgiver  og  -tager  organisationer.  Eksport  Kredit  Fonden  er  i  løbe nde dialog med danske interesseorganisationer, samt kunder og banker. Alle or- ganisationer har udtrykt tilfredshed med at aftalen er blevet forenklet og nu fremtræder i en mere brugervenlig udformning. 6. Andre landes holdninger Da forslaget er en implementering af OECD-aftalen, som er vedtaget af alle deltagende OECD-lande, forventes der bred tilslutning til forslaget. 7. Foreløbig dansk holdning Regeringens holdning til forslaget er positiv, idet forslaget er en rationali- sering af den eksisterende Konsensus-aftale. 8. Lovgivningsmæssige   og statsfinansielle konsekvenser Forslaget  om  implementering  af  de  vedtagne  ændringer  til  Konsensus  - aftalen har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige eller statsfinansielle ko  n- sekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Det forventes, at den nye aftale kan give Eksport Kredit Fonden bedre mu- ligheder for at bistå danske virksomheder  og dermed virke fremmende for dansk eksport. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Tidligere  versioner  af  konsensus-aftalen  har  løbende  været     forelagt  Fol- ketingets Europaudvalg, senest ved grundnotat af 25. juni 2002 vedrøre n- de  Kommissionens  forslag  til  Rådets  beslutning  vedrørende  eksportkr  e- ditter på skibe .