NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Aftale med Kina om begrænsning af importen af visse tekstil  - og be- klædningsprodukter Resumé Kommissionen  har  indgået  en  aftale  med  Kina  om  en  mængdemæssig begrænsning af importen af 10 følsomme produ   ktkategorier, hvor dele af EU's industri er under betydeligt konkurrencepres. Aftalen er indgået ef- ter ønske fra en række sydlige og nye medlemslande og Euratex     (den eu- ropæiske tekstil  - og beklædningsindustr  iforeningssammenslutning). Aftalen er  indgået  ind en  for  rammen  af  TSSC  (Textile  Specific  Safeguard  (for) China).  Aftalen  omfatter  årene  2005  til  2007  med  en  kvotefastsæ   ttelse, der  ligger  på  ge nnemsnittet  af  importen  i  perioden  1.  april  2004  til  31. marts 2005 med årlig vækstrater på min imum 8 % og maksimalt 12,5 %. For kategorier, der ikke er omfattet af aftalen, og for 2008 vil EU udvise tilbageholdenhed med anvendelse af TSSC. Grundet en beklagelig ekspe- ditionsfejl fremsendes notatet først efter sagens behandling i Tekstilkom i- teen den 21. juni 2005. 1. Baggrund og indhold Den stigende import af tekstil og beklædning fra Kina efter liberalis  eringen af  handlen  per  1.  januar  2005  har  foranlediget  Euratex  (den  europæiske tekstil- og beklædningsindustriforeningssammenslutning) til at anmode om safeguards for foreløbig 9 produktkategorier i henhold TSSC  (Textile Spe- cific Safeguard (for) China), som Kina accepterede i forbindelse med lan- dets  optagelse i WTO. TSSC  gælder  til udgangen  af  2008.  Anvendelse  af TSSC forudsætter tidskrævende undersøgelser for hver prod uktkategori. En safeguard kan højst løbe i et år, men kan fornyes efter gennemløb af den f o- reskrevne procedure. Euratex  har  fået  opbakning  fra  et  stort  flertal  af  medlemslande  til  sin  a n- modning og forventer at få tilsvarende støtte til anmodninger om nye   safe- guards. Kommissionen har derfor kunnet forudse en uoverskuelig situation med fortløbende safeguardundersøgelser frem til 2008 med deraf følgende usikkerhed for handlen og en fortsat handelspolitisk konfrontation med Ki- na. 14. juli 2005 2003-2030-4 /EBST-StC
2/4 Som alternativ hertil har Kommissionen den 13. juni 2005 indgået en aftale med Kina om regulering af Kinas eksport til EU for 10 følsomme produk t- kategorier,  hvor  dele  af  EU's  industri  er  under  betydeligt  konkurrence- pres), f.eks. kategori 2, bomuldsmetervarer, kategori 4 (T-shirts), kategori 5, sweatere, kategori 6,  benklæder, kategori 7, damebluser, kat  egori 115 hørgarner. Aftalen omfatter importen i årene 2005 til 2007 med en kvotefastsættelse med årlig vækstrater på mellem 8 % og 12,5 %. For kategorier, der i kke er  omfattet  af  aftalen,  og  for  2008  vil  EU  udvise  tilbageholdenhed  med anvendelse af TSSC. Kommissionen har alene søgt medlemslandenes politiske tilslutning i den forvaltningskomite,  hvori  tekstil-  og  beklædningsimportkvoter  admin  i- streres.  Kommissionen  vil  på  det  grundlag   gennemføre  aft alen  i  form  af en   Kommissionsforordning,   der   ændrer   rådsforordning   3030/93,   der rummer  mulighed  for  fastsættelse  af  kvoter  for  tekstil  -  og  beklædning  s- importen. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet vil ikke blive hørt om indgåelse   og indhold af aftalen. Kommissionen forventes efterfølgende at orientere Europa -Parlamentet. 3. Nærhedsprincippet Handelspolitik er fuld EU-kompetence. Aftalen skønnes ikke at berøre næ r- heds- og proportionalitetsprincippet. 4. Gældende dansk ret Aftalen berører ikke dansk ret. 5. Høring Indgåelse  af  en  aftale  til  begrænsning  af  Kinas  eksport  til  EU  har  været sendt i høring hos Dansk Textil og Beklædning (industrien), Tøj og Tekstil (handlen), SID og 92-gruppen (et netværk af 20 danske udviklings  - og mil- jøorg anisationer). Dansk Textil og beklædning anfører, at den europæiske tekstil - og beklæ  d- ningsindustri har haft 40 år under beskyttelse med henblik på tilpasning til et frit marked. Dansk Textil og beklædning finder, at aftalen er udtryk for en uberettiget protektionistisk holdning, som Danmark ikke bør ti lslutte sig. Tøj og Textil anfører, at aftalen vil få alvorlige konsekvenser for en række danske  importører,  der  på  grund  af  restriktionerne  ikke  vil  kunne  opfylde
3/4 kontraktlige forpligtelser. Tøj og Textil   finder aftalen unødigt restriktiv og kan ikke anbefale, at Danmark tilslutter sig. SID kan tilslutte sig en aftale med Kina med det angivne indhold. 92-gruppen mener, at en aftale som skitseret, strider imod Folketingets ved- tagelse V 97 (af 3. maj 2001). Det anføres, at aftalen reelt er en videreføre  l- se af den netop afviklede WTO-aftale om tekstil og beklædning, der i 40 år tillod  beskyttelse  af  bl.a.  EU's  marked.  Videre  fremføres,  at  Danmark  bør øge  bestræbelserne  på  at  skabe  konkurrencedygtige  tekstil -   og  beklæ  d- ningsvirksomheder i verdens fattige lande, så de kan klare sig i konkurre n- cen med Kina. 92-gruppen finder, at Danmark ikke bør tilslutte sig den in d- gåede aftale.   6. Andre landes holdninger Kommissionens begrundelse for en aftale er, at en aftale vil skabe ro og forudsigelighed for samhandlen og opretholde det gunstige handelspoliti- ske forhold til Kina, der kan medvirke til at sikre samhandlen også inden for andre områder og tillige fremme Kinas aktive medvirken til genne m- føre lse af DOHA-runden. Kommissionen har fået støtte til indgåelse af en aftale fra alle medlemsla   n- de undtagen Sverige, der principielt er imod enhver restriktion på handlen. 7. Dansk holdning Danmark  har  haft  valget  mellem  to  onder.  a.  En  serie  af  safeguardsager for  den  ene  produktkategori  efter  den  anden.  b.  Alternativet  er  en  aftale om begrænsning af handlen med Kina. For en aftale kan anføres, at der skabes forudsigelighed og sikkerhed for importørerne i aftaleperi oden, og et i forholdet mellem EU og Kina ikke uvæsentligt    handelspolitisk problem vil være bragt til hvile, omend ikke fuldstændig løst. For en aftale kunne også tale, at det må forventes, at b e- grænsningen  af  eksporten  fra  Kina  vil  give  andre  mere  sårbare  udvi   k- lingslande mulighed for at opretholde en eksport til EU, som Kina måske ellers ville have taget. Videre vil EU undgå fortsatte konfrontationer med Kina. Mod en aftale kan anføres, at den danske branche og 92 -gruppen klart har tilkendegivet, at man finder en aftale af det angivne indhold skadelig og i strid med vedtagen dansk politik. Hertil kommer, at restriktioner, uanset form, heller ikke tjener forbrugernes interesser. Endelig kan anføres, at den indgåede aftale med vækstr ater på mellem 8 % og 12, 5 % forekommer meget restriktiv, set i forhold til, at EU under alle omstændigheder ville være forpligtet til i en safeguard at tillade årl i-
4/4 ge stigninger på minimum 7,5 %. Alternativet til en aftale med det angi v- ne indhold, d.v.s. safeguards, forekommer  at være et mindre onde,  fordi Kommissionen  produktgruppe  for  produktgruppe  ville  skulle  påvise  det berettigede i anvendelsen. Selv om Kommissionens aftale har fået tilslutning fra et så stort flertal af medlemslande, at tilvejebringelse af et blokerende mindretal mod aftalen ikke er en mulighed, så taler aftalen s restriktive indhold og de afgivne hø- ringssvar  klart  for,  at  man  fra  dansk  side  markerer  sin  modstand  mod aftalen, hvilket man har gjort ved at ikke at tilslutte sig denne i Tekstilko- miteen den 21. juni 2005. Den danske holdning er i overensstemmelse med  V 72 af 26. marts 2003 om  bl.a.  øget  liberalisering  af  varehandlen,  ikke  mindst  handlen  med tekstiler. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Aftalen vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekve   nser. 9. Samfundsøkonomiske k onsekvenser Aftalen  vil  påvirke  samhandlen  og  kan  dermed  få  samfundsøkonomiske konsekvenser. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Folketinget er i grundnotat af 24. maj 2005 blevet orienteret om Kommis- sionens retningslinjer for anvendelse af den særlige safeguard for tekstil  - og  beklædningsimport  fra  Kina.  Denne  safeguard  er  udgangspunkt  for den aftale, som Kommissionen nu har indgået med Kina.