GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Resumé Kommissionen  har  forelagt  Rådet  et  forslag  til   Europa - Parlamentets  og Rådets   direktiv  om  berigtigelse  af  det  gældende  direktiv  om  offentlige kontrakter (2004/18/EF). Forslaget har til formål at rette en fejl i direkt i- vet. Den foreslåede ændring har    alene teknisk karakter. 1. Baggrund og indhold Kommissionen  har  forelagt  Rådet  et  forslag  til  direktiv  om  berigt i- gelse  af  Europa-Parlamentets  og  Rådets   direktiv  2004/18/EF  af  31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved  indgåelse af offentlige    vareindkøbskontrakter,    offentlige    tjenesteydelsesko n- trakter og offentlige bygge- og anlægsko  ntrakter  (herefter direktiv 2004/18/EF). Baggrunden  for  forslaget  er,  at  Kommissionen  har  konstateret,  at der er en fejl i direktiv 2004/18/EF. Ved den seneste ændring af direktiverne om offentlige kontrakter, der blev gennemført ved  direktiv 2004/18/EF, blev det besluttet, at tærskelværdierne  for  tjenesteydelseskontra kter,  hvortil  der  ydes  et tilskud på mere end 50 %, skulle fo rblive uæn  drede på samme høje niveau,  som  gælder  for    ikke-statslige  myndigheder,  jf.  direktivets art. 8, stk. 1, litra b. Tærskelværdierne i direktivet er angivet i Euro,  mens tærskelvæ r- dierne   for   EU’s   internationale   forpligtelser   i   medfør   af   WTO  - aftalen er udtrykt i særlige trækningsrettigheder (SDR). Der er i direktivets art. 78 fastsat en procedure, der giver Kommis- sionen  mulighed  for  at  kontrollere  og  justere  tærskelværdierne, hvis det er nødvendigt som følge af udviklingen i forholdet mellem
2/3 Euro og SDR. Tærskelværdierne skal i forbindelse med en generel justering forblive grundlæggende   uændrede  . Kommissionen har så- ledes ikke mulighed for at foretage væsentlige ændri nger. Som følge af en fejl fremgår det imidlertid af art. 78, stk. 2, litra b  , at tærskelværdien for de ovennævnte   støtteberettigede tjenesteyde l- seskontrakter skal tilpasses til den justerede tærskelværdi, der gæ l- der for statslige myndigheder. Dette medfører en markant nedsæ   t- telse af tærskelværdien for disse kontrakter i forhold til den højere værdi  for  ikke  -statslige  myndigheder,  der  var  tilsigtet  af  fælle  s- skabslovgiveren. Denne fejl er konstateret så sent i lovgivningsprocessen , at man ik- ke  har  nået  at   foretage  en  rettelse.  Rettelsen  må  de rfor  ske  ved hjælp af en ny retsakt. Ved  det  fremlagte  forslag  til  ændringsdirektiv  har    Kommissionen taget initiativ til at rette fejlen inden den næste revision af tærske l- værdierne, der finder sted primo n  ovember 2005. Forslaget indebærer rettelse i art. 78. Henvisningen til art. 8, stk. 1, litra b i art. 78, stk. 2, litra b flyttes til litra c i samme artikel. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger ikke. 3. Nærhedsprincippet Der er alene tale om teknisk rettelse af en fejl i en allerede gældende retsakt. Nærhedsprincippet   vurderes at være   overholdt. 4. Gældende dansk ret Forslaget  vedrører  direktiv  2004/18/EF  om  samordning  af  fre m- gangsmåderne  ved  indgåelse  af  offentlige  vareindkøbskontrakter, offentlige  tjenesteydelseskontrakter  og  offentlige  bygge-  og  an- lægskontrakter.   Danmark har implementeret dette direktiv fuldt ud ved  bekendtgørelse   nr.  937  af  16.  september  2004,  som  trådte  i kraft den 1. januar 2005. Bekendtgørelsen   er  udstedt  i  medfør  af  lovbekendtgørelse  nr.  600 af 30. juni 1992 om fremgangsmåderne ved indgåelse af bygge  - og anlægsko  ntrakter og indkøb mv., som ændret ved lov nr. 415 af 31. maj 2000.
3/3 5. Høring Forslaget har ikke været i høring   . 6. Andre landes holdninger Da der er tale om rettelse af en fejl i et allerede eksisterende direktiv, forventes det, at de øvrige medlemslande vil tilslutte sig forsl aget. 7. Foreløbig dansk holdning Da  formålet  med  Kommissionens  forslag   til  ændringsdirektiv  alene er at rette en fejl i direktiv 2004/18/EF, og rettelsen kun har teknisk karakter, kan man fra dansk side tilslutte sig forslaget. 8. Lovgivningsmæssige   og statsfinansielle konsekvenser Efter vedtagelsen af forslaget skal direktivet gennemføres i dansk ret.   Gennemførelsen   kan  ske  ved  en  bekendtgørelse  om  ændring  af  b   e- kendtgø relse nr. 937 af 16. september 2004. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget skønnes  ikke at have samfundsøkonomiske konsekve nser. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget  har  ikke  tidligere  været  forelagt  Folketingets  Europau  d- valg.