Pkt. 6 Til Erhvervsudvalget L 42: Lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren Baggrund Ministeren fik sidste år gennemført en undersøgelse a f, hvorledes tilbudslo- vens  regelsæt  har  virket  i  de  første  år .  På  grundlag  af  undersø gelsen  gen- nemførtes i 2004 en møderække med byggeriets parter, som resulterede i en fælles forståelse  med bygherrerne og tilbudsgiverne om, hvorledes regelsæt- tet skal justeres. Lovforslaget Lovforslaget  er  en  udmøntning  af  den  fælles  forståelse .  Formåle t  er  at  øge gennemsigtigheden, styrke retssikkerheden og spare ressourcer i udbudspro- cessen, samtidig med at mulighederne for at skabe effektiv konkurrence op- retholdes. Anvendelsesområdet er fortsat offentligt finansieret byggeri.  For- slaget  indebærer  især  følgende  ændringer  i  forhold  til  det  gældende  regel- sæt: Antallet  af underhåndsbud,  der  kan  indhentes  på  en  opgave,    strammes  op. Der kan fortsat indhentes 4 underhåndsbud, men i givet fald skal det 4. u n- derhåndsbud indhentes udenfor lokalområdet, og tilbuds  giverne skal på fo r- hånd orienteres om, at udbyderen forbeholder sig at indhente et 4. bud. Udbyderes adgang til at indhente underhåndsbud i stedet for at afholde lic i- tation udvides. Fremover kan der indhentes underhåndsbud, når opg  aven er under 3 mio. kr. – i dag er tærsklen 2 mio. kr. Endvidere  ophæves  udbyderens  pligt  til  at  inddrage  alle  tilbudsgivere  med konditionsmæssige bud, når der indledes forhandlinger efter  en licitation om det økonomisk mest fordelagtige bud. For fremtiden må der kun forhandles med  3  tilbudsgivere.  Det  vil  skærpe  konkurrencen  på  licitationstidspunktet og reducerer bygherrernes ressourceforbrug.  De tilbudsgivere, der ikke ind- drages i forhandlingerne, frigøres straks uden hensyn til en eventuel vedstå- elsesfrist, hvilket sparer ressourcer. Samtidig indføres en pligt for udbyderes til  automatisk  at  begrunde  sine  valg  og  fravalg  i  forhandlingsprocessen  –  i dag skal begrundelser kun gives efter anmodning. Ved  en  licitation  om  det  økonomisk  mest  fordelagtige  bud  skal  udbyderen så  vidt  m uligt  på  forhånd    melde  ud,  hvorledes  de  enkelte  delkriterier  ind- byrdes vægtes – i dag skal alene den prioriteret rækkefølge oplyses.  Ved en begrænset licitation skal udbyder oplyse overfor tilbudsgiverne, hvor mange tilbudsgivere  der  i  alt  vil  blive  inviteret  til  at  afgive  bud.  Disse  ændringer medvirker til at styrke gennemsigtigheden.
2/2 Som led i regelforenklingen sammenskrives den gældende tilbudslov og til- budsbekendtgørelse i ét regelsæt, hvorved en række  overflødige eller over- lappende bestemmelser fjernes.