Pkt. 6
Til Erhvervsudvalget
L 42:
Lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren
Baggrund
Ministeren fik sidste år gennemført en undersøgelse a f, hvorledes tilbudslo-
vens regelsæt har virket i de første år . På grundlag af undersø gelsen gen-
nemførtes i 2004 en møderække med byggeriets parter, som resulterede i en
fælles forståelse med bygherrerne og tilbudsgiverne om, hvorledes regelsæt-
tet skal justeres.
Lovforslaget
Lovforslaget er en udmøntning af den fælles forståelse . Formåle t er at øge
gennemsigtigheden, styrke retssikkerheden og spare ressourcer i udbudspro-
cessen, samtidig med at mulighederne for at skabe effektiv konkurrence op-
retholdes. Anvendelsesområdet er fortsat offentligt finansieret byggeri. For-
slaget indebærer især følgende ændringer i forhold til det gældende regel-
sæt:
Antallet af
underhåndsbud, der kan indhentes på en opgave, strammes op.
Der kan fortsat indhentes 4 underhåndsbud, men i givet fald skal det 4. u n-
derhåndsbud indhentes udenfor lokalområdet, og tilbuds giverne skal på fo r-
hånd orienteres om, at udbyderen forbeholder sig at indhente et 4. bud.
Udbyderes adgang til at indhente underhåndsbud i stedet for at afholde lic i-
tation udvides. Fremover kan der indhentes underhåndsbud, når opg aven er
under 3 mio. kr. i dag er tærsklen 2 mio. kr.
Endvidere ophæves udbyderens pligt til at inddrage alle tilbudsgivere med
konditionsmæssige bud, når der indledes forhandlinger efter en licitation om
det økonomisk mest fordelagtige bud. For fremtiden må der kun forhandles
med 3 tilbudsgivere. Det vil skærpe konkurrencen på licitationstidspunktet
og reducerer bygherrernes ressourceforbrug. De tilbudsgivere, der ikke ind-
drages i forhandlingerne, frigøres straks uden hensyn til en eventuel vedstå-
elsesfrist, hvilket sparer ressourcer. Samtidig indføres en pligt for udbyderes
til automatisk at begrunde sine valg og fravalg i forhandlingsprocessen i
dag skal begrundelser kun gives efter anmodning.
Ved en licitation om det økonomisk mest fordelagtige bud skal udbyderen
så vidt m uligt på forhånd melde ud, hvorledes de enkelte delkriterier ind-
byrdes vægtes i dag skal alene den prioriteret rækkefølge oplyses. Ved en
begrænset licitation skal udbyder oplyse overfor tilbudsgiverne, hvor mange
tilbudsgivere der i alt vil blive inviteret til at afgive bud. Disse ændringer
medvirker til at styrke gennemsigtigheden.