NOTAT Pkt. 5 Til Erhvervsudval get Forslag  til  lov  om  æn dring  af  søloven  (Ansvar  for  forureningsskade forvoldt  af  bunkersolie  og  ansvar  for  skade  opstået  i  forbindelse  med søtransport af farlige og forurenende stoffer) – L 44 Forslaget   gennemfører   HNS -konventionen   om   ansvar   og   erstatning   for skader  opstået  i  forbindelse  med  søtransport  af  farlige  og  forurenende  sto f- fer (HNS–  Hazardous  andNoxiousSubstances)og  Bunkerskonventionen om   ansvar   for   forureni ngsskade   forårsaget   af   olie   fra   skibes   bu nkers (brændstof).  Forslaget  gør  det  muligt  for  Danmark  at  ratificere  de  to  ko n- ventioner, der er vedt aget  i FN’s Søfartsorganisati on, IMO. Forslaget  b ygger  på  betæ nkning  nr.  1451,  der  er  afgivet   af  Sølovsudva lget, og  føl ger  op  på  regeringens  tilsagn  om  gennemførelse af  konventionerne fra  maj  2004  i  forbindelse  med  behandlingen  af  B  190.  Med  de  n ye  regler forbedres mulighederne for at få erstatning ved forureningsuheld. Lovforslaget indfører: Objektivt  ansvar  for  rederen  ved  søtransport  af  farlige  og  forur e- nende  stoffer,  de  såkaldt e  HNS -stoffer,  og  højere  ansvarsgrænser for  rederen  ved  forureni ngsuheld  forvoldt  af  HNS -stoffer.  Ansva- ret  varierer  med  skibets  størrelse  og  vil  for  de  største  skibe  være maksimalt 100 mio. SDR (pt. ca. 875 mio. kr.). Krav  om,  at  skibe  har  e n  pligtmæssig  forsikring  til   dækning  af  a n- svaret for forureningsskader ved transport  af  HNS -stoffer. Mulighed  for  dækning  m ed  op  til  ca.  2,1  mia.  kr.  pr.  uheld  via  en international erstatningsfond for  HNS -skader, når  denne kommer i  kraft,  samt  betalingsforpligtelse  til  HNS -fonden  for  større  danske importører  af  HNS -stoffer.  Bidraget  til  HNS -fonden  fra  importø- rerne afhænger af import mængden. Krav  om,  at  alle  skibe  med  en  tonnage  over  1.000  BT,  uanset  a n- vendelse,  skal  have  tvungen  forsikring  for  skader  forvo ldt  af  bun- kersolie (skibets brændstof). Krav   om   certifikat   som   dokumentation   for   forsikring   for   he n- holdsvis HNS - og bunkersskader. Krav  om,  at  danske  skibe  ikke  må  sejle  uden  de  lovpligtige  cert i- fikater,  og  at  fremmede  skibe  ikke  må  sejle  på  dansk  havn  ude n certifikaterne. Mulighed  for  at  kræve  et  omkostningsbestemt  gebyr  til  dækning af  det  offentli ges  udgifter  ved  udstedelsen  af  forsikringscertifika- terne. 25. februar 2005 Sag 199952220 Arkivkode 05.01.01 Politisk Juridisk Center /BSO SØFARTSSTYRELSEN Vermundsgade 38 C 2100 København Ø Tlf. 39 17 44 00 Fax 39 17 44 01 CVR-nr.   29 83 16 10 [email protected] www.sofartsstyrelsen.dk ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET