Pkt. 3
Til Erhvervsudvalget
Oversigtsnotat: forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af
visse af De europæiske Fællesskabers retsakter om økonomiske for-
bindelser til tredjelande (kontrol med teknisk bistand)
I 2000 vedtog EU en fælles aktion om kontrol med teknisk bistand
(2000/401/FUSP). Aktionen supplerer EUs regler om eksportkontrol
med dual-use produkter, dvs. produkter, der både har civil og militær a n-
vendelse, og som i de forkerte hænder kan bruges til udvikling eller pro-
duktion af masseødelæggelsesvåben eller missiler.
Formålet med dette l ovforslag er at gennemføre den del af EUs fælles
aktion, der vedrører Økonomi- og Erhvervsministeriets ressortområde
(dual-use). Justitsministeren implementerer i løbet af foråret 2005 den re-
sterende del af den fælles aktion, som vedrører Justitsministeriets ressort-
område (vå ben).
Lovforslaget udvider området for kontrol med dual -use. Med lovforslaget
gøres det forbudt uden for EU at yde teknisk bistand vedrørende dual-use
produkter og teknologi, hvis bistanden er bestemt til anvendelse i forbin-
delse med masseødelæggelsesvåben.
I praksis betyder det, at danske virksomheder kan straffes, hvis de tager
til f.eks. Mellemøsten og fortæller, hvordan man udvikler masseødelæg-
gelsesvåben. Hidtil har det kun været muligt at straffe danske virksomhe-
der, hvis de mod bedre vidende eksporterede fysiske produkter, som i
modtagerlandet skulle anvendes til masseødelæggelsesvå ben.
Lovforslaget åbne r dog op for, at der under særlige sikkerhedspolitiske,
humanitære eller andre beskyttelsesværdige forhold kan dispenseres fra
forbuddet. Det kan f.eks. komme på tale, hvis den tekniske bistand ydes
med det formål at beskytte civilbefolkningen eller som modforanstaltnin-
ger imod masseødelæggelsesvåben .
Lovforslaget betyder, at danske virksomheder fremover skal være op-
mærksomme på, at teknisk bistand (f.eks. rådgivning, vedligeholdelse e l-
ler opsætning af fabriksanlæg) ydet uden for EU er forbudt, hvis bistan-
den er bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben.
Derfor følges lovforslaget op med øget information og rådgivning til ek s-
portørerne, heraf en skønnet statslig merudgift på 140.000 kroner i 2005.
24. februar 2005
Sag 1998-293-1
/dh-EBST