Folketingets Erhvervsudvalg Vedlagt fremsender jeg i 70 eksemplarer rapporten Fra papir til internet –  digital indberetning i små og mellemstore virksomheder . Rapporten  er  resultatet  af  et  samarbejde  mellem  Håndværksrådet  og  Er - hvervs- og Selskabsstyrelsen. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 24. juni 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
Uddybende bemærkninger   til rapporten Fra papir til internet - digital indberetning i små  og mellemstore virksomheder. Håndværksrådet og Erhvervs - og Selskabsstyrelsen er gået sammen om at undersøge , hvor parate små og mellemstore virksomheder er til at indb e- rette   digitalt   til   det   offentlige.   Desuden   undersøges   virksomhedernes holdning til digital forvaltning, inklusiv den mulighed at nogle indberet- ninger i fremtiden kun vil kunne foretages digitalt. 510  virksomheder  blandt  Håndværksrådets  medlemmer  har  bidraget  til undersøge lsen. Undersøgelsen viser  blandt andet at: Langt de fleste små o g mellemstore virksomheder har teknologien og kompetencerne til at indberette digitalt. Flertallet af virksomhederne efterspørger flere digitale indbere t- ninger til det offentlige –  mange har allerede erfaring med digitale lø sninger. En mindre del af små og mellemstore virksomheder ,6 pct.  , er i dag ikke-digitale, dvs. de anvender ikke IT eller internet i deres administrative arbejde. Hvis udvalgte indberetninger i fremtiden kun foretages digitalt, skal de ikke-digitale virksomheder have særlige tilbud til at lette en omstilling til digital indberetning. Det kan fx være   konsulent- hjælp eller   kompensation, hvis de vælger at   outsource indberet- ningsopgaven til eksterne serviceleverandø rer. Undersøgelsen fremlægger en række fælles   anbefalinger til, hvordan en videre udvikling mod øget digitalisering af den offentlige forvaltning og af erhvervslivet kan foregå, så be  gge parter får de størst mulige fordele. Udvalgte anbefalinger: Offentlige myndigheder og det private erhvervsliv bør satse mere på digit ale l øsninger. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk
2/2 Der udarbejdes en samlet handlingsplan for, hvordan alle offentli- ge myndigheders krav om indberetninger kan digitaliseres, og hvordan det kan ske efter en fælles skabelon, så virksomhederne oplever ’genkendelsens fordele’, når de anvender flere   digitale løsninger. Alle offentlige  digitale løsni nger skal samles på Virk.dk. Nye digitale løsninger  gøres  brugervenlige og lette at anvende og bygger på  intelligente løsninger, der bl.a. automatisk opdager fejl, beregner for virksomheden samt hurtigt giver virksomheden svar på og en kvittering for d eres indberetning. Det er hurtigere for virksomhederne at anvende den digitale lø s- ning. Alle berørte virksomheder  får  automatisk tilsendt deres første d i- gitale identifikation. Anbefalingerne peger også p å, hvilke forhold, der skal være opfyldt    for at lette virksomhedernes omstilling, hvis indberetninger til det offentlige i fremtiden kun skal kunne foretages digitalt: Der er begrænset   besvær for virksomhederne ved at omstille sig til den digitale løsnin g. Der etableres en generel telefonisk hotline til offentlige indberet- ningslø sninger. Der etableres målrettet konsulenthjælp til virksomheder med i n- gen eller lille digital erfaring. I tilfælde hvor den telefoniske ho  t- line ikke er tilstrækkelig, kan en   IT-konsulent komme ud i virk- somheden og sikre, at virksomheden fremover selv vil kunne fore- tage indberetninger via internettet Der tages initiativ til en målrettet informationsindsats over for de mindre digitale virksomheder, om hvilke fordele der er ved digita- lisering, og hvordan de håndterer det. Der findes et privat marked af revisorer, konsulenter og lignende, som kan indberette digitalt for virksomheder, der vælger at ou  t- source opgaven. Der etableres en kompensationsordning til de ikke-digitale virk- somheders omstilling, som de kan gøre brug af, hvis de ikke ø  n- sker at benytte konsulenthjælp. Ordningen skal give disse vir  k- somheder mulighed for selv at vælge, hvordan de lettest kan ove  r- gå til digital indberetning.