Lovforslag nr. L xxx
Folketinget 2005 - 06
Fremsat den 4. oktober 2005 af Familie- og Forbrugerminister Lars Barfoed
Forslag
til
lov om markedsføring
Kapitel 1
Lovens formål og anvendelsesområde
God markedsføring sskik
§ 1. Lovens formål er at fremme god markedsføringsskik under hensyntagen til for brugerne, er-
hvervsdrivende og almene samfundsinteresser.
Stk. 2. Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god markedsføringsskik.
Anvendelsesområde
§ 2. Loven finder anvendelse på privat erhvervsvirksomhed, samt på offentlig virksomhed i det
omfang, der udbydes varer og tjenesteydelser på markedet.
Stk. 2. §§ 1, 3 og § 11, stk. 3 og 5, nr. 1, finder ikke anvendelse på virksomheder omfattet af lov
om finansiel virksomhed, i det omfang økonomi - og erhvervsministeren har udstedt regler på de
pågælden de områder.
Stk. 3. § 11, stk. 2, og §§ 13-14 finder ikke anvendelse på virksomheder omfattet af lov om fina n-
sielle virksomheder.
Kapitel 2
Generelle regler om markedsadfærd
Vildledning
§ 3. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangel fulde angivelser, som er
egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt a r-
bejds- og tjenesteydelser.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder også angivelser, der på grund af deres form, eller fordi de a
n-
går uve dkommende forhold, er utilbørlige over for andre erhvervsdrivende eller forbrug ere.
Stk. 3. Der må ikke anvendes vildledende fremgangsmåder af lignende betydning for efterspørgsel
og udbud som angivet i stk. 1 eller fremgangsmåder af tilsvarende betydning, så fremt de på grund
af deres særlige form, eller fordi de inddrager uvedkommende forhold, er utilbørlige over for andre
erhvervsdrivende eller forbrugere.
Stk. 4. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.